Tänään aiheena on fantasia. Sitä edusti myös aamutelevision juttu sotasyyllisyystuomion purkamisesta. Asialla on sama juristi, joka aikoo käräjöidä maata takaisin Karjalasta. En nyt mene sanoaan, onko kysymyksessä huijaus vai tietämättömyys, mutta toivon, että tämä lakimies tuhoaisi uransa. Näillä asioilla ei ole menestymisen mahdollisuuksia, ja sellaisia asioita ei pitäisi ottaa palkkiota vastaan ajettaviksi.
Olen sanonut ennenkin, että näiden sinänsä kammottavien tuomioiden purkaminen nyt olisi samanlainen vääryys kuin näiden tuomioiden langettaminen olisi - taannehtivaa lainkäyttöä. Purkumahdollisuus on olemassa ihmisiä varten - nyt kysymyksessä olevat ihmiset ovat kuolleet, joten vetoaminen ihmisoikeuksiin on ihmeellistä.
* * *
Minun täytyisi tietää, miksi pidän niin kovasti Modesty Blaise-romaaneista ja useista sarjakuvista.
Koska olin ennen populaarikuklttuurin asiantuntija tai ainakin sarjakuvien, olisi esitettävä jotain analyyttistä.
Laihaksi jää.
Modesty on Peter O'Donnellin 1960-luvulla aloittama vakoilu-seikkailu-agentti-mysteeri -sarja, joka on oikeastaan James Bondin plagiaatti. Oletettavasti kirjoittaja pyrki maailmanmaineeseen ja ansaitsemaan totista rahaa.
Niin ei käynyt. Sarjakuva tosin osoittautui paljon pitkäikäisemmäksi kuin piirtäjänsä, mutta tuskin se on mikään kultakaivos. Kirjat jäivät vaille todellista läpimurtoa, vaikka esikoisteoksesta sanotaan, että se oli "wildly succesful" eli huikea menestys.
Se ei taida olla totta, eikä Modestystä tullut edes "klassikkoa". Kirjoja painetaan uudelleen silloin tällöin, ja sarjakuva-albumeja saa. Elokuvaversiot ovat menneet kesken, koska Joseph Loseyn varhainen versio oli lähinnä kummallinen, suoraan sanoen sotku outoja muotityylejä. Yritys televisiosarjaksi lopahti ja Tarantinon paljon puhuttu elokuva tuskin valmistuu. Markkinoilla oleva Modestyn lapsuusvuosista kertova juttu on kapea ja hätäisesti tehty eli äkkiä unohtuva.
Syystä tai toisesta Modesty-sarjakuvan suosio näyttää olevan Ruotsissa hyvin vankka, koska sarjakuva-albumeja on ollut ainakin 20 vuotta myynnissä ja mukana on paljon oheisaineistoa, kuten haastatteluja.
Tämän merkinnän todellinen aihe on brittiläisen kustantajan reipastuminen. Ainakin Amazonissa on runsaanlaisesti romaaneja ja sarjakuvia, myös sellaisia, jotka ovat olleet pitkään näkymättömissä.
Modesty Blaise -jutuissa on ainakin kolme vanhentunutta ainesosaa - naisaate eli nainen toimintajutun sankarina, pehmoerotiikka ja parapsykologia.
Naissankareista hongkongilaiset ovat kovasti mieleeni - niitä on aika paljon elokuvina, ja viimeistään niiden mukana nuori ja hento tyttö on noussut kung fu -puolella miesten rinnalle tai ohi. Amerikkalaisessa actionkirjallisuudessa naissankarit ovat olleet jo kauan jokapäiväisiä. Kukaties Sara Paretsky oli jonkinmoinen edelläkävijä.
Modestyn erotiikka on liikuttavan brittiläistä - sarjakuvissa hiukan paljsta reittä ja aavistus rinnoista. Mussukat!
Erilainen ajatustenluku ja maasäteily oli kova juttu 60-luvulla, mutta ei ole enää.
O'Donnell oli selluloosakirjallisuuden työläinen. Siihen nähden hän sai romaaneissaan hyvin sävyistä kiinni. Ne ovat reippaasti paremmin kirjoitettuja kuin alalla on yleensä tapana.
Fleming ei oikeastaan ollut häävi kirjoittaja, mutta hänen aihepiirinsä oli uusi. Tausta oli Flemingin oma toiminta sotilastiedustelussa toisen maailmansodan aikana - merivoimissa. Tosin tiedot siitä, mitä hän todella teki, ovat edelleen sekavia ja epäluotettavia. Lukemani runsaan alan kirjallisuuden perusteella - olen ottanut selvää etenkin salakirjoitusjärjstelmien avaamisesta ja systeemianalyysistä - yleisvaikutelma on selvä: kuva on epäselvä. Yksi ja toinen hääräsi kaikenlaista, ja yleismaailmallisen salailukulttuurin johdosta muille ei kerrottu eikä muistiinpanoja tehty. Niinkin keskeinen henkilö kuin USA:n Donovan jää hiukan utuiseksi. Kieltämättä hän perusti OSS:n josta tuli CIA, mutta mitä kaikkea siinä oikein tapahtui? Ja britti Stevenson - the Man Called Intrepid - on aivan ihmeellinen tapaus.
Olen keskustellut näistä historiallisista asioista kahdenkin OSS:n operatiivisessa toiminnassa oikeasti mukana olleen henkilön kanssa Washington D.C.:ssä ja Virginiassa - mutta niistäpä keskusteluista en kirjoita.
* * *
Title Artist Numbers Dates Reprinted in
1. La Machine JH 1-114 5/13/63 - 9/21/63 NT1, T1, C 189-191, 193
2. The Long Lever JH 115-211 9/23/63 - 1/2/64 NT1, T1, C 192-194
3. The Gabriel Set-Up JH 212-354 1/3/64 - 6/18/64 NT1, T1, C 195-197
4. Mister Sun JH 355-500 6/19/64 - 12/5/64 NT2, T2, C 198-199
5. The Mind of Mrs. Drake JH 501-612 12/7/64 - 4/19/65 NT2, T2, F2, C 201-203
6. Uncle Happy JH 613-743 4/20/65 - 9/18/65 NT2, T8, F2, C 204-207
7. Top Traitor JH 744-873 9/20/65 - 2/19/66 NT3, F1, C 208-210
8. The Vikings JH 874-992 2/21/66 - 7/9/66 NT3, F1, SB
8a. In the Beginning JH (1-12) (1966) NT1, T1, C 188
9. The Head Girls JH 993-1124 7/11/66 - 12/10/66 NT3, F4
10. The Black Pearl JH 1125-1235 12/12/66 - 4/22/67 NT4, F4, SB
11. The Magnified Man JH 1236-1349 4/24/67 - 9/2/67 NT4, F4
12. The Jericho Caper JH 1350-1461 9/4/67 - 1/13/68 NT4, F3
13. Bad Suki JH 1462-1574 1/15/68 - 5/25/68 NT5, T8, F3
14. The Galley Slaves JH 1575-1629,1630A-1688 5/27/68 - 8/6/68, 9/10/68 - 11/16/68 NT5, T3
14A. The Killing Ground JH (A1-A36) 1968 (Scotland only) NT4, T2, F3, C 207
15. The Red Gryphon JH 1689-1794 11/18/68 - 3/22/69 NT5, T3, C 211-213
16. The Hell Makers JH 1795-1919 3/24/69 - 8/16/69 NT6, T3, C 214-216
17. Take-Over JH 1920-2043 8/18/69 - 1/10/70 NT6, T4, C 217-219
18. The War-Lords of Phoenix JH/ER 2044-2162 1/12/70 - 5/30/70 NT6, T4, C 220-222
19. Willie the Djinn ER 2163-2282 6/1/70 - 10/17/70 NT7, T4, C 223-225
20. The Green-Eyed Monster ER 2283-2388 10/19/70 - 2/20/71 NT7, T5, C 226-228
21. Death of a Jester ER 2389-2507 2/22/71 - 7/10/71 NT7, T5, C 229-231
22. The Stone Age Caper ER 2508-2627 7/12/71 - 11/27/71 NT8, T5, C 232-234
23. The Puppet Master ER 2628-2738 11/29/71 - 4/8/72 NT8, T6, C 235-237
24. With Love from Rufus ER 2739-2846 4/10/72 - 8/12/72 NT8, T6
25. The Bluebeard Affair ER 2847-2970 8/14/72 - 1/6/73 NT9, T6
26. The Gallows Bird ER 2971-3077 1/8/73 - 5/12/73 NT9, MB 2
27. The Wicked Gnomes ER 3078-3197 5/14/73 - 9/29/73 NT9, T7
28. The Iron God ER 3198-3309 10/1/73 - 2/9/74 NT9, T7
29. "Take Me to Your Leader" ER 3310-3428 2/11/74 - 7/1/74 NT10, MB 3
30. Highland Witch ER 3429-3548 7/2/74 - 11/16/74 NT10, MB 4
31. Cry Wolf ER 3549-3638A 11/18/74 - 3/25/75 NT 10, MB 5
32. The Reluctant Chaperon ER 3639-3737 3/26/75 - 8/14/75 MB 6
33. The Greenwood Maid ER 3738-3829A 8/15/75 - 1/2/76 MB 7
34. Those About to Die ER 3830-3931A 1/5/76 - 5/28/76 MB 8
35. The Inca Trail ER 3932-4031A 6/1/76 - 10/20/76 MB 10
36. The Vanishing Dollybirds ER 4032-4141A 10/21/76 - 3/28/77 MB 11
37. The Junk Men ER 4142-4241A 3/29/77 - 8/19/77 MB 9
38. Death Trap ER 4242-4341A 8/22/77 - 1/20/78 MB 12
39. Idaho George ER 4342-4447A 1/23/78 - 6/16/78 MB 13
40. The Golden Frog ER 4448-4542A 6/19/78 - 10/31/78 MB 14
41. Yellowstone Booty ER 4543-4647A 11/1/78 - 3/30/79 MB 16
42. Green Cobra JB 4648-4737A 4/2/79 - 8/10/79 MB 15
43. Eve and Adam JB/PW 4738-4837A 8/13/79 - 1/4/80 MB 17
44. Brethren of Blaise PW 4838-4932A 1/7/80 - 5/23/80 MB 18
45. Dossier on Pluto PW 4933-5032A 5/27/80 - 10/14/80 MB 19
46. The Lady Killers NC 5033-5127A 10/15/80 - 3/3/81 F5, C 238-240
47. Garvin's Travels NC 5128-5229A 3/4/81 - 7/27/81 F5, C 241–
48. The Scarlet Maiden NC 5230-5329A 7/28/81 - 12/16/81 F5
49. The Moonman NC 5330-5424A 12/17/81 - 5/7/82 F6
50. A Few Flowers for the Colonel NC 5425-5519A 5/10/82 - 9/24/82 F6
51. The Balloonatic NC 5520-5619A 9/27/82 - 2/18/83 F6
52. Death in Slow Motion NC 5620-5719A 2/21/83 - 7/15/83 F7
53. The Alternative Man NC 5720-5814A 7/18/83 - 11/28/83 F7
54. Sweet Caroline NC 5815-5914A 11/29/83 - 4/19/84 F7
55. The Return of the Mammoth NC 5915-6014A 4/24/84 - 9/14/84 F8
56. Plato's Republic NC 6015-6114A 9/17/84 - 2/6/85 F8
57. The Sword of the Bruce NC 6115-6214A 2/7/85 - 7/2/85 F8
58. The Wild Boar NC 6215-6314A 7/3/85 - 11/20/85 MB 20
59. Kali's Disciples NC 6315-6414A 11/21/85 - 5/16/86? MB 21
60. The Double Agent NC 6515-6519A 5/17/86? - 9/15/86 MB 22
61. Butch Cassidy Rides Again ER 6520-6624A 9/16/86 - 2/12/87 MB 1
62. Million Dollar Game ER 6625-6724A 2/13/87 - 7/8/87 C 26-29
63. The Vampire of Malvescu ER 6725-6829A 7/9/87 - 12/3/87 A2
64. Samantha and the Cherub ER 6830-6934A 12/4/87 - 5/6/88 C 31-36, LB
65. Milord ER 6935-7034A 5/9/88 - 9/27/88 C 40-42, LB
66. Live Bait ER 7035-7134A 9/28/88 - 2/17/89 C 44-46, LB
67. The Girl from the Future ER 7135-7239A 2/20/89 - 7/21/89 C 47-49, LD
68. The Big Mole ER 7240-7339A 7/24/89 - 12/11/89 C 50-52, LD
69. Lady in the Dark ER 7340-7439A 12/12/89 - 5/8/90 C 53-56, LD
70. Fiona ER 7440-7544A 5/9/90 - 10/9/90 C 57-60
71. Walkabout ER 7545-7649A 10/10/90 - 3/11/91 C 61-63
72. The Girl in the Iron Mask ER 7650-7749A 3/12/91 - 8/2/91 C 64-66
73. The Young Mistress ER 7750-7854A 8/5/91 - 1/6/92 C 67-73
74. Ivory Dancer ER 7855-7959A 1/7/92 - 6/5/92 C 73-77
75. Our Friend Maude ER 7960-8064A 6/8/92 - 11/2/92 C 78-83
76. A Present for the Princess ER 8065-8174A 11/3/92 - 4/8/93 C 84-88
77. Black Queen's Pawn ER 8175-8279A 4/13/93 - 9/10/93 C 89-93 [1]
78. The Grim Joker ER 8280-8384A 9/13/93 - 2/9/94 C 94-99
79. Guido the Jinx ER 8385-8484A 2/10/94 - 7/5/94 C 100-104
80. The Killing Distance ER 8485-8589A 7/6/94 - 11/30/94 C 105-109
81. The Aristo ER 8590-8694A 12/1/94 - 5/3/95 C 110-114
82. Ripper Jax ER 8695-8799A 5/4/95 - 10/2/95 C 115-119
83. The Maori Contract ER 8800-8904A 10/3/95 - 3/1/96 C 120-124
84. Honeygun ER 8905-9009A 3/4/96 - 8/2/96 C 125-130
85. Durango ER 9010-9114A 8/5/96 - 1/3/97 S1, C 131-133
86. The Murder Frame ER 9115-9219A 1/6/97 - 6/6/97 C 134-138
87. Fraser's Story ER 9220-9324A 6/9/97 - 11/3/97 C 139-143
88. Tribute of the Pharaoh ER 9325-9429A 11/4/97 - 5/3/98 C 144-148
89. The Special Orders ER 9430-9534A 5/6/98 - 9/4/98 C 149-152
90. The Hanging Judge ER 9535-9644A 9/7/98 - 2/10/99 C 153-158
91. Children of Lucifer ER 9645-9749A 2/11/99 - 7/13/99 C 159-163
92. Death Symbol ER 9750-9859A 7/14/99 - 12/15/99 C 164-169
93. The Last Aristocrat ER 9860-9964A 12/16/99 - 5/19/00 C 170-175
94. The Killing Game ER 9965-10069a 5/22/00 - 10/17/00 C 176-181
95. The Zombie ER 10070-10183 10/18/00 - 4/2/01 C 182-187
96. The Dark Angels ER N/A 12/2002 C 200, 208 (cover)
(JH on Holdaway, paras piirtäjä, joka kuoli varhain. ER on Romero, joka lopetti välillä.
1. MODESTY BLAISE
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1965]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1966]
2. SABRE-TOOTH Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1966]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1967]
3. I, LUCIFER Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1967]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1969]
4. A TASTE FOR DEATH Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1969]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1971]
5. THE IMPOSSIBLE VIRGIN Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1971]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1973]
6. PIECES OF MODESTY Cover
* First edition. London: Pan Books Ltd, [1972]
* First hardcover. New York: The Mysterious Press, [1986]
o Contents: A Better Day to Die; The Giggle-wrecker; I Had a Date with Lady Janet; A Perfect Night to Break Your Neck; Salamander Four; The Soo Girl Charity
7. THE SILVER MISTRESS Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1973]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1975]
8. LAST DAY IN LIMBO Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1976]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1977]
9. DRAGON'S CLAW Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1978]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1979]
10. THE XANADU TALISMAN Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1981]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1982]
11. THE NIGHT OF MORNINGSTAR Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1982]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1984]
12. DEAD MAN'S HANDLE Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1985]
* First paperback. London: Pan Books Ltd, [1986]
13. COBRA TRAP Cover
* First edition. [London]: Souvenir Press, [1996]
o Contents: Bellman; The Dark Angels; Old Alex; The Girl with the Black Balloon; Cobra Trap
Modesty Blaise. Otava 1965. Seppo Harjulehto. ISBN: n/a
Sapelihammas. Otava, 1967. Seppo Harjulehto. ISBN: ??
Modesty Blaise ja paholainen. Otava, 1969. Jukka Kemppinen. ISBN: n/a
Modesty Blaise ja kuoleman esimaku. Otava, 1970. Jukka Kemppinen. ISBN: n/a
Modesty Blaise ja mahdoton neitsyt. Otava, 1971. Jukka Kemppinen. ISBN: ??
Modesty Blaise, Hopeajumalatar. Otava, 1997. Jussi Nousiainen. ISBN: 951-1-14957-1
Modesty Blaise ja kadonnut rakastaja. Otava, 1998. Jussi Nousiainen. ISBN: 951-1-14958-X
Modesty Blaise ja kalman kouraisu. Otava, 1987. Jukka Kemppinen. ISBN: 951-1-09312-6
Täsmälleen. Fantasia-asianajoa, jossa Karjalan maiden takaisinsaannin osalta myös asianajaja Markku Fredman on mukana. Kun tutustuu herrojen oikeudelliseen argumentointiin paljastuu täydellinen asiantuntemattomus, joka on korvattu fantasialla. Eikös Asianajajaliitolla ole valvontavelvollisuus tällaisen fantasia-asianajon suhteen. Kankkulan kaivoon menevät karjalaisten rahat, ja jo muutenkin kärsineet ihmiset joutuvat jälleen pettymään, kun viritellään täysin absurdisti turhaa toivoa.
VastaaPoistaMinusta Modesty Blaise sarjakuva on yksi parhaita.
VastaaPoistaMinä olen aina pitänyt hänen hahmostaan, sekä visuaalisesti, että henkilökuvana.
Itse asiassa, nyt tajuan, että Modesty muistuttaa hieman, sekä ulkonäöltään, että henkilönä minun exääni.
Mutta Modesty on monen minun tuntemani naisen lempisarjakuva, joillekin jopa se ainut mitä luetaan säännöllisesti.
Ja mitä tulee sen eroottisuuteen, niin onhan siinä tiettyä naiviutta, mutta sarjakuvaerotiikka on aina joko naivia tai koomista, toisinaan koomista naivisti, ja sitten taas toisin päin.
Mutta taas hahmon eroottisuus ei synny minulle sen vihjailevasta pinnan näytöstä, vaan henkilön voimakkuudesta.
Minä olen vuosia sitten määritellyt naisihanteeni naiseksi, jolle avataan ovi, mutta joka kantaa rynnäkkökiväärinsä itse, sellaiseksi, jonka tiedän seisovan rinnallani kovassakin tulessa. Tämä nykyinen on hyvä; se ampuukin minua paremmmin.
Ad Äkäslompolo:
VastaaPoistaSilvennoinen on jo Asinajajaliiton kurinpitomenettelyn kohteena.
Tilanne sinänsä kävisi pikku älykkyystestistä. Pääsykoekysymyksenä tiedekuntaan se olisi liian helppo. Suvereniteetin eli (siviili)oikeudelliden toimivallsn pitäisi olla järjellä käsitettävissä . Substanssikysymykseen ei tarvitse mennä, koska suomalainen tai mikään tuntemani kansainvälinen tuomioistuin ei voisi ottaa kiinteistöjuttua tutkittavaksi.
Kankkulan kaivo sijaitsee saadun tiedon mukaan Iitin lähistöllä, johon sijoitettiin evakkoja Uudeltakirkolta ja jokin määrä Kivennavalta. En usko, että niitä rahoja löytyy edes sieltä.
Ad Petja:
VastaaPoistaTunnen pariskunnan, jossa rouva on puna-armeijan luutnantti ja herrakin osaava henkilö.
Niinpä en ole hirvinnyt kysyä, onko herrasväellä kenties Kalashnikov hetekan alla. Luulen että on.
Vaikka en usko Karjalan palauttamiseen raastuvan avulla, niin tämä oikeudellinen asiakysymys on kaikkea muuta kuin triviaali. EIT:n tietokannasta löytyy esimerkiksi Kyprosta/Turkkia koskevia tapauksia, joissa on tuomittu korvauksia henkilöille, jotka ovat menettäneet kiinteistön ainakin de facto.
VastaaPoistaJotta EIT voisi ottaa tämän tapauksen käsiteltäväksi, niin palauttajien pitäisi käyttää kaikki kotimaiset oikeusturvakeinot ensin. Tässä tapauksessa vaadittaisiin ilmeisesti ensin Venäjän KKO:n päätös. //karpaasi
Minullakin on tuon kaltainen tuttavapari.
VastaaPoistaJoskin herra taisi olla jonkinlainen majuri.
Pistin tuohon kääntämistä koskevaan päreeseen jo tämän, mutta julkean laitta sen tähänkin.
Ad Anonymous 16:04:
VastaaPoistaEro Kyprokseen on Pariisin rauhansopimus. Meiltä rosvottu maa-alue siirtyi virallisesti Neuvostoliitolle - ja suunnaton määrä irtainta omaisuutta lisäksi.
Samasta syystä vertaus Natsi-Saksan rosvoamiin taideaarteisiin ei päde.
Myös DDR:n jälkeen perustettu Treuhand-järjestely oli tilanne, jossa ainakaan liittotasavalta ei ollut sopinut yhtään mitään ainakaan DDR:n kanssa - molemmat muodostuivat 1949 (+ - 1 v.)
Ennen vanhaan oli jopa olemassa sellainen oikeudellinen fakki kuin sotasaalisoikeus.
Vertaa Elsass-Lothringeniin - kuuluu kenelle kuuluu, mutta asiasta on paperit.
Mukava tavata heroja, jotka arvostavat Modesty Blaisea. "Nainen, jolle avataan ovi, mutta joka kantaa rynnäkkökiväärinsä itse" - hienosti muotoiltu, Petja!
VastaaPoistaPidän myös hyvin paljon hongkongilaisfilmeistä, esimerkiksi Heroic Trio -filmeistä. Maggie Cheun rysäyttämällä moottoripyörällä poliisiparveen, Michelle Yeh taistelemassa puhelinlankojen päällä, ja lopussa ladyt marssivat tiehensä korkeakorkoisissa saappaissa - yeh!
Asutetun ja osin pilatun Karjalan hankkiminen on järjetöntä. Käytetään panokset muuhun.
VastaaPoistaSotasyyllisyysasia on historiaa - kunnia meni voittajien silmissä, mutta maine kasvoi kansan keskuudessa demokraattisissa suhteissa.
Kaikkihan eivät kannattaneet myöntymättömyyslinjaa ennen sotaa, joten "syyttäjissä" oli myös omia.
Millainen signaali annettaisiin sotasyyllisyystuomioita purkamalla?
Eikö olisi yhtä järkevää virittää Saksassa hakemuksia Hitlerin valtakoneiston päätösten purkamiseksi. Päätös Anschlussista olisi hyvä purkaa jne...
mutta eikö ole mielenkiintoista, että marski sai tulla valtionpäämieheksi sodan jälkeen ilman naarmuakaan kunniassaan.
VastaaPoistaDerjabinin mukaan Stalin päätti Marskin syyttämättä jättämisestä: "Päätöksen teki Stalin, vaikka siitä
VastaaPoistaei ole suoraa asiakirjatodistusta. Kuvaavaa on, että vähän ennen
oikeudenkäynnin alkua LVK:n johto antoi käskyn luovuttaa hänelle (Stalin)
kaiken kerätyn aineiston, joka sisälsi todisteet Mannerheimia vastaan. Aineiston
myöhempi kohtalo ei ole tiedossa."
http://www.sotasyyllisyys.fi/derjabin.pdf
VastaaPoistaaika kattava, eikä suunnattoman puolueelliselta vaikuttava
Minä olen pitkään puhunut Pähkinäsaaren rajan palauttamisesta.
VastaaPoistaSe rajahan nyt suunnilleen noudattaa vanhaa Suomen ja Karjalan nautintaoikeuksien rajaa, ja sen takaiset alueet oikeastaan pitäisi kuulua jonkun muun riesaksi.
Olen muutamassakin julkaisussa kaavaillut sellaista vetäytymisaikataulua, jossa vaikkapa viidessätoista vuodessa Suomen hallinto vetäytyisi niiltä alueilta, jättäen ensin Norjan rajaa vasten olevat kunnat, sitten Imatran ja Norjan rajan välillä olevat Venäjään rajoittuvat kunnat, sitten Ruotsiin rajoittuvat kunnat ja sitten uusi kierros.
Suomalaisen hallinnon poistuessa evakuoitaisiin Suomen valtion omaisuus ja ne asukkaat, jotka eivät halua jäädä paikkakunnalle, voisivat siirtyä Suomeen.
Suomen valtion irtain omaisuus otettaisiin mukaan.
Jos alueelle jäävällä väestöllä olisi halua ottaa alueen hallinto omiin käsiinsä, he saisivat sen vapaasti tehdä.
Ad Mette:
VastaaPoistaHeroic Trio on minunkin kallis aarteeni. Et muuten uskoisi, että Raumalla on videoliike, jolla on oivallinen valikoima juuri näitä leffoja, suuren Tsui Harkin tuottamia ja sitten näitä uskomattomia, uusia kiinalaisia (Hero jne.) - Ainoa josta en pidä on Grouching Tiger vai miten se meni - siitä on kadonnut sarjakuvamainen "alkeellisuus" tai pitäisikö sanoa suoraviivaisuus, ja tilalle on pantu kiiltoa.
Hölmöläisten puuhaa tai tietoista harhaanjohtamista. Vielä tunti sitten uskoin, että Karjalan kiinteistöjen palauttamista ajavat asianajajat ovat vain tietämätömiä.
VastaaPoistaJuuri päättyneen TV 2:n Suomi -express ohjelman katseltuani olen tullut vakuuttuneeksi, että kyse on tietoisesta harhaanjohtamisesta, ellei peräti valehtelusta.
Laiskoja(eli eivät edes vaivaudu normaalisti asiaankuuluvaan tietojen paikkansapitävyyden tarkistamiseen) ja tietämättömiä toimittajia hyväksikäyttäen asianajaja Kari Silvennoinen puhuu puuta heinää.
Hän antoi selkeästi ymmärtää, että EIT olisi ottanut asian käsiteltäväkseen. Tämä antaa täydellisen virheellisen kuvan asioitten todellisesta luonteesta maallikolle, joita suurin osa katsojista on tässä asiassa.
EIT tutkii tässä vaiheessa, kuten kaikkien valitusten osalta, ottaako se ylipäätään asian tutkittavakseen. Parin vuoden kuluttua ei ole odotettavissa EIT:n rakaisua asiakysymykseen, kuten Silvennoinen antoi ymmärtää, vaan päätös siitä, ottaako EIT asian tutkittavakseen. Voin sanoa 100 %:n varmuudella, ettei ota. On siis turha puhua asiakysymyksen ratkaisemisesta EIT:n toimesta.
Sitten vielä toimittaja heittäytyi itse "asiantuntijaksi" toistaen papukaijan lailla Silvennoisen argumentin siitä, että EIT:n ratkaisulla Loizidou tapauksessa olisi jotain yhtäläisyyttä Karjalan kiinteistöjen palautusasiassa. Ei ole - ei sitten minkäänlaista, kuten Kemppinen selvitti.
Todella asiatonta oli toimittajan vihjailu siitä, että tällä olisi jotain tekemistä ulkopolitiikan kanssa. Ei ole - ei sitten minkäänlaista.
Todella törkeä oli Silvennoisen väite, että ulkoministerimme muka olisi ryhtynyt suorastaan Venäjän asiamieheksi tässä asiassa. Tälläisella väitteellä hän syyttää de facto ulkoministeriä maanpetoksesta, joka on rikoslaissa ankarasti rangaistava teko. Tällaisen täysin perättömän raskaan väitteen esittäminen asianajajan toimesta täyttää reippaasti kunnianloukkauksen tunnusmerkistön.
Valitettavasti on todettava, ettei Silvennoisen asianajolla tässä asiassa ole minkäänlaisia oikeudellisia perusteita. Hänen toimintansa vaikuttimet ovat ilmeisesti aivan muualla.
Älkää siis hyvät Karjalaiset uskoko Silvennoisen väitteitä - hän puhuu pötyä. Jos haluatte saada selville kuinka asiat oikeudellisessa mielessä oikeasti ovat, kääntykää asiantuntijoiden puoleen. He kyllä selvittävät teille tosiasiat - aivan ilmaiseksi.
Asianajaja Silvennoinen on tässä aisassa verrattavissa villissä lännessä kiertäneisiin ihmelääkkeitä kaupanneisiin puoskareihin. Mielestäni Silvennoinen on velvollinen paulauttamaan asiakkailleen kaikki tämän asian toimeksiannoista saamansa palkkiot ja kulukorvaukset.
Muilta asianajajilta menee maine kun tällaisten puoskareiden annetaan puoskaroida asianajajan tittelillä.
Ja täytyy sanoa, että kyllä journalismi on alennustilassa tässä asiassa. Tällä tasollako ovat ne nuoret toimittajat, joita uusi pääjohtaja haluaa rekrytoida niitten vanhojen poispotkittujen ammattilaisten tilalle Yleisradioon ?
Ja lopuksi täytyy sanoa, että Karjalaisilla on kaikki myötätuntoni puolellaan. Juuri siksi tällaiseen satuiluun on puututtava - mielummin kovalla kädellä. Kyse on paitsi rahasta, myös kärsimään joutuneiden Karjalaisten tunteista, joita tällainen toiminta loukkaa syvästi, kun tosiasiat heille valkenevat.
Ad Äkäslompolo 2.:
VastaaPoistaTulin katsoneeksi saman iltaohjelman eikä minulla ole mitään lisäämsistä Äkäslompolon toiseenkaan kommenttiin.
Huomautus Ihmisoikeustuomioistuimen käsittelyjärjestyksestä oli hyödyllinen.