17. maaliskuuta 2021

Mökkihöperönä


 

Tunnen olevani järjissäni. Se on tiettävästi hulluuden merkki. Edesmennyt psykiatri-ystäväni tapasi sanoa, että asiakas, joka sanoo olevansa tulossa hulluksi, on mieleltään terve.

 

Keskustelemme välillä puhelimessa erään kasvatustieteen dosentin kanssa. Kerroin aikoneeni viikon kuluessa kahdesti hypätä autoon ja karskauttaa Raumalle. Ajatus oli niin miellyttävä, että se riitti. Keskustelukumppanin sanoi, ettei hän ole nyt moneen kuukauteen käynyt työpaikallaan, ja antoi samalla hyviä vihjeitä Zoomista. Opiskelijat kehittävät kuulemma hienoja keinoja fuskata pakollisen luennon aikana. Samasta lähteestä sain kuulle, että ainakin Dragassa mosurit ovat nyt viisi viikkoa metsässä koronan takia.

 

Nuorten jaksamisesta on monilla huoli, ja syystä. Mutta mökkihöperyys hipelöi kaiken ikäisiä. Ilmiön hienoin kuvaus on Chaplinin mestarielokuva ”Kultakuume”, jossa jutun kuvassa on se mökki. Elokuva on se sama, jossa Sapliini syö kengännauhansa ja kenkänsä ja kaveri näkee hänet herkullisena kanana. Amerikan kielellä mökkihöperyys on ”cabin-fever”, ja tauti tiedetään pahaksi muuallakin kuin Alaskassa.

 

Itse keskustelin yöllä pääministerin ja usean korona-asiantuntijan kanssa aiheesta Astrazeneca. Koska kysymyksessä oli uni eikä televisio, kaikki kiroilivat ruokottomasti ja kun mainitsin luulevani, että Ruotsin Tegnell ei ehkä ymmärrä edes varoa kiväärinrasvaa ja pitää vyötään tiukalla ja vetskaria kiinni, toiset olivat samaa mieltä.

 

Yritän desingioida mainettani huomauttamalla että sydänvaivaani (flimmeri ja flutteri) liittyy selvästi kohonnut veritulpan riski ja että tyypillisesti tuollainen tulppa jysähtää aivoverisuoneen ellei tapa heti. Tältä pohjalta sanon, että jos ensi viikolla saankin Astrazenecaa enkä Pfizeriä, hymyilen kiitollisena ja kysyn, mihin voi maksaa juomarahan.

 

Eräs toinen ystävä kertoi, että edelleen, vaikka reaalisosialismi on Romaniassa kuin risainen vaate kuivalla hiekalla, ei ole puhettakaan, että siellä saisi edes asiallista hoitoa sairaalassa lahjomatta lääkäriä ja joukkoa hoitajia.

 

”On osoitettava kiitollisuutta”, naukuivat pikkuvirkamiehet Gogolin novellissa, kun joku yritti asioida virastossa maksamatta lahjuksia. Gogolin aikaan tosin Venäjällä ei kaikin paikoin maksettu sotilaille eikä virkamiehille lainkaan palkkaa, koska pidettiin selvää, että heillä on taito nyhtää tarvittavat varat kansalta eli asioivilta alamaisilta.

 

Sitä en tiedä, onko järjestelmä muuttunut.

 

Mutta mökissä miettien Ruotsissa ja muualla mainitut rokotteen haitat verrattuna sen etuihin ovat niin eri paria, että ilmiöitä ei osaa olla ihmettelemättä. Minun mielessäni rokotus on kuin kaivautuminen Viipurin Tienhaarassa. Kovassa tulituksessa kunnon monttu lisää mahdollisuutta selviytyä noin satakertaiseksi verrattuna siihen, että makaisi kankaalla reporankana. Silti on se riski, että monttuun tulee täysosuma, jolloin sinne suojaantunut hajoaa atomeiksi. Mutta se ei mielestäni ole syy jättää kuoppaa kaivamatta. Jos kaivaa sen toiselle, lankeaa siihen itse, mikä onkin hyvin tarkoituksenmukaista.

 

Nyt palaan selvittelemän diskreettiä matematiikkaa keisarillisessa Moskovassa etenkin Jegorovin ja myöhemmin Luzinin johdolla. Sellainenkin päivä voi tulla, että edistyn differentiaaligeometriassa ja ymmärrän kompleksimonistoja, kuten Riemannin pintoja.

 

20 kommenttia:

  1. Saksassa pystytään melkien mihin vaan - jopa vaalien järjestämiseen koronan aikana.

    Mutta sosialismia eivät edes saksalaiset saaneet toimimaan DDR:ssä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se olikin sitä neuvostososialismia. Toisaalta, eipä pötkinyt pitkään kansallinenkaan.

      Poista
    2. Ei ne saksalaiset kyllä saaneet toimimaan fasismiakaan... natsivalta kaatui kymmenessä vuodessa, kommunistivallan kaatumiseen meni about 40 vuotta.

      Ja tekniikan puolella: saksalaiset hissit ja liukuportaat häviävät kilpailijoille laadun ja luotettavuuden puolesta selvästi. Niin outoa kuin se onkin, kun sikäläinen tekniikka yleensä on about parasta mitä markkinoilta löytyy.

      Poista
    3. Kannattaisiko sinunkin jo vihdoin nousta pois sieltä kylmänsodan poterosta jonne oli itse syvälle kaivanut?

      Poista
  2. Aiempi kirjoitus, jossa naureskeltiin Leninin filosofialle, sai minut vihdoinkin lukemaan kirjaa, joka joskus lyötiin käteeni jollain ystävyysmatkalla. Siinä kirjoittaja hyökkää lähinnä Richard Avenariuksen esittämää teoriaa vastaan. "Avenarius katsoi, että filosofian tulee perustua puhtaasti kuvaileviin ja kokemukseen perustuviin määritelmiin, joiden tulee olla vapaita sekä metafysiikasta että materialismista. " (Wikipedia)

    Se kaikki, mitä Lenin Marxin hengessä yritti johtaa materialismista ihmiskulttuuriin, jääköön talousviisaiden vitsiksi, mutta 1909 oli fysiikassa voimassa vielä lainauksessa esiintyvä eetteriteoria. Siihen olivat uskoneet niin Maxwell kuin Michelson ja Morleykin.

    Tajusin kirjan lähtökohdan tutuksi. En ole uskonut, että saamme relevanttia tietoa maailmasta ja sen toiminnasta ja laeista tutkimalla vain aistintoimintaamme sekä terävöittämällä ja supistamalla sanavarastoamme. Fenomenaalinen lavastevarasto on vain heijastuma todellisuudesta, jota voimme tutkia aisteillamme. Tiede luottaa vaa'an lukemaan tikkaiden painosta. Se on ilmiö siinä kuin aistimus itse tikkaistakin. Kun tikkaita kapuaa luodakseen lunta talonsa päältä, on aika tolvana kuvitellessaan tämän tapahtuvan vain omissa filosofiaivoissaan.

    Kirjassa lukee näin:
    "Jos väri on aistimus ainoastaan ollessaan riippuvaisuudessa verkkokalvosta (kuten luonnontiede pakottaa teidät myöntämään), niin se merkitsee, että valon säteet verkkokalvoon sattuessaan synnyttävät valon aistimuksen. Siis meidän ulkopuolellamme, meistä ja meidän tajunnastamme riippumatta on olemassa materian liike, sanokaamme, määrätyn pituiset ja määrätyllä nopeudella liikkuvat eetteriaallot, jotka verkkokalvoon vaikuttaessaan synnyttävät ihmisessä jonkin värin aistimuksen. Juuri näin luonnontiede käsittääkin asian. Se selittää erilaiset väriaistimukset eripituisilla valoaalloilla, jotka ovat olemassa ihmisen verkkokalvon ulkopuolella, ihmisen ulkopuolella ja hänestä riippumatta. Tämä onkin materialismia: materia, vaikuttaessaan aistielimiimme, aiheuttaa aistimuksen. Aistimus riippuu aivoista, hermoista, verkkokalvosta j.n.e., s.o. määrätyllä tavalla järjestyneestä materiasta. Materian olemassaolo ei riipu aistimuksesta. Materia on ensisijainen. Aistimus, ajatus, tietoisuus on erikoisella tavalla järjestyneen materian korkein tuote."

    Lenin: "Materialismi ja empiriokritisismi"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Platonin lisäksi aineen olemassaolon kiistää suhteellisuusteoria. Paino-energia-tensori mittaa energiaa ja momenttia aika-avarudessa. Vastaavasti esimerkiksi valo ja muut massattomat hiukkaset voidaan laskennallisesti käsittää "aineeksi". Edes tausalla vaikuttava kenttä-käsite ei ratkaise "aineen" ja aallon vuorovaikutusta, josta yksi esimerkki on aaltofunktion romahdus.

      Ja "pimeältä aineelta", joka on hypoteesi, näyttävät puuttuvan "aineen ominaisuudet".

      Eli myös leniniläien materialismi on luonnontieteeseen viitatessaan sekä karkea että virheellinen yleistys.

      Poista
    2. Einsteinin kaavassa olevat e, c ja m viittaavat todellisiin ilmiöihin. m on siis yleisesti hyväksytty massa (eli materia), energian yksi ilmentymä. Massallisia ovat myös kappaleet kuten tikapuut. Kappaleiden olemassaolosta pitää käydä toinen keskustelu. Kiistämättä mitään Kantin tai Husserlin merkityksestä ymmärryksemme syventäjinä, pidän kuitenkin S Albert Kivisen maksiimia 'ontologia on ennen epistemologiaa' eli materialismia ensisijaisena tiedon hankinnan lähteistä. Hän tuokin Platonin sijaan Aristoteleen hauskasti esille seuraavassa 'Tieteessä tapahtuu'-lehden haastattelussa.

      "Hieman karrikoiden voi sanoa, että Descartes oli tuskin ehtinyt vetää viimeisen hengenvetonsa jääkylmässä Tukholman kuninkaanlinnassa (helmikuussa 1650), kun jo astuivat hehettäjät kuvaan. Hehettäjiksi lasken ne, jotka julistivat: "Heh heh, emme me tällaista kahden substanssin jyrkkää dualismia voi hyväksyä." Hehettäjien traditiota jatkaa ja ylläpitää vielä Esa Saarinen & Co:n oppikirja "Filosofia", joka selostaa Descartesin mielipiteitä näin: "Todellisuus jakaantuu aineeseen ja henkeen. Nämä kaksi perusainetta eli substanssia eivät palaudu toisiinsa". Tätäkö Descartes tarkoitti?
       
      Substanssi-käsitteen yhteydessä joudumme tietysti palaamaan Aristoteleeseen. "Kategoriat"-teoksen toinen luku, tuo ihmeellinen teksti, joka loistaa kuin valomajakka tämänkin aikakauden postmodernin juppitylsyyden keskellä, esittää Aristoteleen nelikentän: olevista eräät voidaan sanoa eli predikoida jostakin, eräitä ei voi sanoa mistään. Toinen erottelu on se, että eräät voivat olla jossakin muussa, eräät eivät. Kun molemmat distinktiot ristiintaulukoidaan, saadaan neljä ryhmää."
       (Metafyysisiä esseitä, s. 103, S Albert Kivinen)

      Poista
    3. Viittasin massan ja energian ekvivalenssiin, joka on yleisen käsityksen mukaan fysiikan perusteita.

      Poista
    4. Kirjoituksen kärki on suunnattu solipsismiin.

      Poista
  3. Olen pohtinut, onko rokotepopulismi hidastanut rokottamista?

    Lupaavia eläinkoetuloksiahan tuli jo liki vuosi sitten. Oltaisiinko ihmiskokeissa voitu edetä nopeammin isoihin joukkoihin, valmistaa rokotteita suuria määriä ennen hyväksyntää ja hyväksyä rokotteet aiemmin?

    Minulla ei ole vastauksia, mutta miljoonia ihmisiä on kuollut ja koko ihmiskunta on kärsinyt taudin oheisseurauksista. Ainakin nykyisellä aikataululla rokotteen ja rokottamattomuuden haitat ovat todella pahassa epätasapainossa.

    VastaaPoista
  4. Kärsivällisyyttä tämä virus vielä vaatii, ja se tuntuu kansalla olevan loppumassa. Viidentoista viikon kuluttua voit alkaa elää aika huolettomasti, sanoi hoitaja Magnus eilen. Ensin toinen piikki ja sitten vielä kolme viikkoa. Ajatusten voimalla, pitää suunnata ne elokuuhun, jolloin Australian-tyttö tulee kotiin pitämään häitään. Silloin ollaan kaikki kunnossa ja halataan lujasti, lupailin hänelle. En kyllä tunne ketään, joka olisi sairastunut siihen coronaan.

    Kuuden viikon kovasta kuumeesta selvinnyt miniä sai Astra Zenecan ja säikähtyi kotiin tultuaan, kun luki mahdollisista riskeistä. Ne näyttävät kuitenkin olevan minimaalisia, todella harvinaisia. Englannissakin 11 miljoonaa rokotettu eikä yhtään tapausta. Ei kannata huolestua turhaan etukäteen. Suomessa sellaisia tukoksia on nyt ollut vähemmän kuin normaalisti! Ja ensi kuussa rokotusten määrää voidaan lisätä tuntuvasti. On todella tyhmää perua rokotusaika, jos sellaisen on saanut.

    VastaaPoista
  5. Ad Omnia: kuulin yhteenvedon koronan sairastamisesta ja joidenkin hyvin vanhojen kuolemasta. Veti vakavaksi. Sairastanut sanoi ettei pahimmalle vihamiehelleen toivoaisi vastaavaa. Kokemksetvaihtelevat tiettävästi paljon, mutta kukaan ei oikein ymmärrä, mistä nämä erot johtuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ed. Ano Turtiainen (perussuomalaisena eduskuntaan valittu) täysistunnossa tiistaina: "Eihän täällä mikään rutto jyllää, vaan liikkeellä on vain tavalliseen kausiflunssaan verrattava virus."

      Poista
    2. Tulee mieleen että eroja on geeneissä. Mutta myös elämänhistorioissansa voi olla eroja, esimerkiksi onko potilas äskettäin sairastanut suhteellisen tavallisen koronaflunssan kuten OC43 ja kehittänyt sille resistenssiä.

      Ihmisen koronavirus OC43:a ja Lehmän betakoronavirus 1:tä tanskalaiset tutkivat äskettäin ja huomasivat että niillä on yhteinen esi-isä n. 130 vuoden päässä. Silloin maailmaan oli iskenyt yksi suurimmista pandemioista 1889-1890 joka tappoi miljoona ihmistä ja tunnettiin Suomessa nimellä ryssänkuume tai ryssän yskä. Viime aikoihin asti sitä on pidetty influenssana, mutta ehkä se olikin koronapandemia.

      Tuo 1889-90 pandemia iski useina aaltoina aina v:teen 1895. Odottaako meitäkin 5 vuoden virussota? Maailmansotien luultiin olevan ohi vuodessa parissa mutta 4-5 vuotta meni. Sanna Marin ehkä aavisti tämän kun vihjaisi että piiitkä maratooni on eeessämme.

      Poista
  6. Pätkä Kantelettaresta: ..."kun ei surma suorin tehne, tappane Jumalan tauti"...

    Vielä on hengissä kaksi väärän valan tehnyttä todistajaa minulle tärkessä asiassa, joille korona olisi ehkä paikallaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rikollisuus on siis todistajien ja tuomareiden syytä.

      Poista
    2. Johtopäätöksesi on kaikessa kummallisuudessaan virheellinen.

      Poista
    3. Olet ilkeä ja omahyväinen ihminen l. tyypillinen uskovainen, Toipila.

      Poista
    4. Nimettömältä hyvin valaiseva kommnentti, joka vahistaa sitä melko yleistä käsitystä, että uhri on aina syyllinen ja vielä paha ihminen, jos ei osaa olla hiljaa. Väärintekijät eivät joudu vastuuseen tekemisistään.

      Poista
  7. Terveisiä Milanosta. Jokailtaiset torvikonsertit ovat viimeaikoina vähentyneet, jopa niin että parina viime päivänä olen kuullut vain kaksi kertaa vaikka Kyllä tuo vieläkin niittää jopa viittä sataa kuollutta. Vaikka tuntuu hieman yksioikoiselta tuo vanhuksista puhuminen kun ei se ole vain iästä kiinni vaan ylyisestä terveyden tilasta ja ymmärrettävästä varovaisuudesta. Täällä uskovat yleisesti jopa tyhjien katujen tartuntoja vaikka kaikki asiaa tuntevat toteavat jotta ainoa tartuttaja on lähellä oleva ihminen. tässä nyt mennään jo toista vuotta enkä lähiympäristöstä ole tavannut ainoatakaan tartuntaa, kuolleista puhumattakaan. Jos haluaa tartunnan saada on sen hankkimiseksi mentävä jonkun pärskijän lähipiiriin.

    VastaaPoista