18. maaliskuuta 2016

Tyhmä ryhmä




Ongelma ei ole ihminen vaan ryhmä. Moni ei ymmärtänyt, kun yritin selittää tätä tietotekniikan opetuksen yhteydessä. Tunsin tarvitsevani tämän erottelun, jotta onnistuisin selittämään teekkareille patenttien peruskysymyksiä.

Kielikuva: ihmisyhteisöt eli kulttuurit ja aaltofunktion romahtaminen.

Selitys: eroteltaessa toisistaan yksilöä ja hänen yhteisöjään käy samalla tavalla kuin fysiikassa: sipulin sisällä ei ole mitään.

Kohde on toisaalta hiukkanen, toisaalta aalto. Sen voi laskea aineena, vaikka tiedämme, ettei ainetta oikeastaan ole. Sen voi laskea voimana, vaikka aineen ja voiman yhtälö tunnetaan.

Vanhoista kirjoistani löydän jatkuvasti tyypillistä some-käyttäytymistä. Se minkä sanotaan olevan tyypillistä Internet-aikakautta, oli tavallista ja tyypillistä esimerkiksi 1860-luvulla. Media ei ole viesti.

Erään kerran tarmokas, luku- ja kirjoitustaidon itselleen hankkinut kansanmies kertoi kylille, että papeilla ja nimismiehillä on jauhoiset posket, koska he ovat syöneet nälänhädästä kärsivälle kansalle tarkoitetut jauhot. Allekirjoituksia ja puumerkkejä tuli heti yli sata ja näin suurella joukolla vakuutettiin, että asia oli juuri näin.

Puuhamies eli oman aikansa sosiaalisen median osaaja tervasi pieksusaappaansa, heitti tuohikontin selkäänsä ja lähti tapaamaan keisarin poikaa Pietariin.

Yllättävää kyllä, hän pääsi perille ja jätti asiakirjansa jollekin pistinniekalle sotamiehelle ja vielä yllättävämpää että valitus- ja kantelukirjelmä päätyi ministerivaltiosihteerin virastoon, ehkä siksi, että se oli suomen kieltä, ja siitä läänin kuvernöörille.

Asian johdosta järjestettiin kirkkoon kokous, jossa allekirjoittajat ilmoittivat, ettei asia ollut missään tapauksessa niin kuin asiakirjassa selitettiin.

Kuvernööri toteutti luultavasti alkuperäisen ajatuksensa ja pani puuhamiehen syytteeseen perättömästä ilmiannosta ja viranomaisten kunnian leikkaamisesta ja skaamfiilaamisesta. Populismin osaava puuhamies lähti hiukan kuin pakoon kertomaan sille Pietarin linnan sotamiehelle asian saamista käänteistä, mutta kuoli matkalla.

Samaan aikaan riehuivat taudit, nälkä ja puukkojunkkarit. Kuvernööri Wreden tytär kävi Vaasan vankilassa lohduttamassa rangaistustaan kärsiviä.

Lähdeteoksessa mainitaan mielenkiintoisesti aikakauden epätietoisuus ja epäluuloisuus ja ihmisten herkkäuskoisuus. Muissa lähdeteoksissa puhutaan vakuuttavasti tapojen raakuudesta.

Tätä tällaista jatkui ja esiin nousi ehkä rektiona kansalaissodan tapahtumiin ilmestys-isänmaallisuus. Tällä hetkellä näyttää toimivan ryhmiä, jotka kokoontuvat taikalyhdyn (laterna magica) valossa tietämättä, etteivät ne seinälle heijastuvat kuvat ole todellisuutta, vaan mustasta paperista leikattuja silhuetteja.

Yksilön harkintakyky ja taito ylläpitää mielensä terveyttä on yhteisöllinen ongelma. Selvästi aikakausi tai alue saattaa suistua paranoiaan eli vainoamisharhoihin tai bipolaarisiin häiriöihin eli maanis-depressiivisyyteen. Pahassa tapuksessa tarttuvan tautina raivoaa skitsofrenia.

Muistisairauksia ei tekisi mieli sanoa taudeiksi, koska historioissakin usein mainittu yhteinen unohtaminen (kollektiivinen amnesia) voi olla terve tapa jatkaa elämää. Sitä mieltä olivat ainakin saksalaiset 1950-luvulla, jolloin pahempienkin natsien metsästys lopetettiin vähin äänin.

Suomessa annettiin ainakin kaksi lakia muistin menetyksestä. Vuonna 1918 oli sellainen laki, että jos joku oli vaikka tappanut vaimon kimpusta tavatun naapurin, asiaa ei saanut ottaa tutkittavaksi ja tuomittavaksi, jos tekijä sanoi tehneensä tämän laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustamiseksi. Välirauhan yhteydessä 1944 vapautettiin kaikista seurauksista paljon ihmisiä, jotka osasivat ilmoittaa toimineensa yhdistyneitten kansakuntien (liittoutuneiden) kannatukseksi esimerkiksi jätettyään sotilastehtävät mutta vietyään mukanaan sopivan määrän muonavaroja ja muuta.

Kun etenkin Matti Wuori teki Suomessa tunnetuksi totuuskomissiot, jotka selvittivät suuria sotarikoksia mutta eivät tuominneet rangaistuksia, olin aluksi ihmeissäni. Luettuani sitten tuloksista olin ihastunut.

Yhteisöllisen sairastumisen (apartheid) jälkeen voi seurata yhteisöllinen parantuminen. Esimerkkitapauksessa näyttää kovasti siltä, että Mandelan henkilökohtainen vaikutus oli hyvin suuri.

Tällä hetkellä on oikeasti vaikea seurata uutistapahtumia miettimättä, kuka on vinksahtanut, uutisissa esiintyvä, uutistenlukija vai uutisia katsova.

Se herättää ajatuksia, että D. Trump omaksuu V. Putinin keinoja. Kun ensin mainittu tiettävästi kehuskelee viimeksi mainittua todellisesta johtajuudesta, edessä voi olla mielenkiintoisia aikoja.

Keinoilla tarkoitan härskiä valehtelemista.

Kun sanotan Suomen melkein voittaneen Neuvostoliiton toisessa maailmansodassa tai puhutaan painokkaasti torjuntavoitosta, se ei ole härskiä valehtelemista, vaan tavallista valehtelemista. Kyllä asiaa voi tarkastella tuoltakin kannalta.

Toista on, kun sano Viron hautovan jalkaväkihyökkäystä Venäjälle tai mustien syyllistyvän tilastojen mukaan melkein kaikkiin valkoihoisten murhiin. Se on härskiä.

Mutta kokemuksen mukaan totuus on pitkästyttävä ja mutkikas, mutta valhe lyhyt ja innostava.


35 kommenttia:

  1. Ei me haluta kuulla totuutta, vaan hyvä tarina.

    VastaaPoista
  2. Tuo ratkaiseva ero verrattuna muihin eläimiin oli kyky kuvitella olemattomia, sanoo israelilainen historiantutkija Yuval Noah Harari.

    ”Osaamme kertoa tarinoita ja suostutella muutkin uskomaan niihin.”
    Tästähän se on ollut ja tulee olemaan kysymys. Tämänkin blogin tarinat ovat niin aitoja, että ne ovat tosia.
    Muuten Hararin e-kirjan saa Ruotsista noin kympillä (€)
    Ei mulla muuta tällä erää.

    VastaaPoista
  3. Jatkosodan kestosta suomalaiset joukot olivat 90 % Neuvostoliiton alueella. Kova saavutus.

    VastaaPoista
  4. No mutta. Jan Vapaavuori osasi tiivistää tämän päiväisen bloginne seuraavasti: Kaj-Göran Aleksanteri Stubb on patologinen narsisti.

    VastaaPoista
  5. "ettei ainetta oikeastaan ole"

    Tämän jos, JK, pystyt ymmärrettävästi selittämää meille lyhyen matematiikan ja omaksumatta jääneen fysiikan ihmisille selittämään, niin olet suuri kansanvalistaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäpä pienenä kansanvalistajana yritän: aine koostuu erilaisista hiukkasista ja jokaiselle hiukkaselle on olemassa antihiukkanen - yhteen osuessaan molemmat katoavat (ainakin tästä maailmasta).

      Maailman alussa, niin sanotussa "alkuräjähdyksessä", syntyi ainetta ja antiainetta tietenkin (teorian mukaan) yhtä paljon, mutta jostakin syystä meidän tuntemamme maailma koostuu vain aineesta (antiaineen kohtaloa mietitään kuumeisesti).

      Joka tapauksessa kun (tai jos) aine ja antiaine joskus kohtaavat, molemmat katoavat. Ainetta ei siis ole pysyvästi olemassa.

      Poista
    2. Mutta Tapsa, ja tapsoja, on olemassa...

      Erittäin epäillyttävää. (Mun mielestä.)

      Poista
    3. Tähän haluaisin empiirisen kokeen : jonkun vapaaehtoisen juoksemaan päin tiiliseinää. Siinähän ei voi mitäänpahaa tapahtua kun ainetta, ts sitä tiiliseinää ei oikeasti ole.

      Vakavasti puhuen, eihän Tapsan argumentti osoita, ettei ainetta (oikeasti) ole, vaan sitä, että aine tuossa muodossaan ole ikuista.

      Poista
  6. "Yllättävää kyllä, hän pääsi perille ja jätti asiakirjansa jollekin pistinniekalle sotamiehelle ja vielä yllättävämpää että valitus- ja kantelukirjelmä päätyi ministerivaltiosihteerin virastoon"

    Ei kai tässä mitään yllättävää ole: Venäjällä on aina kuulunut kulttuuriin, että alamaisella on ollut lupa esittää NÖYRÄ anomuksensa suoraan hallitsijalle alempien elimien tekemistä vääryyksistä. Kun tsaari sitten armollisesti joskus reagoi asiaan, se vahvisti suuresti hallitsijan kunniaa. Lisäksi se auttoi virkakoneiston valvontaa.

    Perinne on edelleen voimissaan. Kun Lapin rajan "vuoto" saatiin viimein välityksi Putinille ja tämän käski, raja meni heti kiinni. Tässä oli viesti.

    Myös Suomessa perinne eli pitkään, mikä ilmeni kansanihmisten tasavallan presidentti Urho Kekkoselle osoittamista kirjeistä. Joskus tämä reagoi, mikä vahvisti suuresti...

    VastaaPoista
  7. "D. Trump omaksuu V. Putinin keinoja. Kun ensin mainittu tiettävästi kehuskelee viimeksi mainittua todellisesta johtajuudesta, edessä voi olla mielenkiintoisia aikoja."

    Tätä miettii Eurooppa ja koko muu maailma. Lienee kaksi mahdollisuutta

    - herrat ryhtyvät ottamaan mittaa toisistaan; hyvästi maailma

    - herrat kunnioittavat toisiaan ja toistensa etupiirejä. Muu maailma odottaa porstuasa, mitä heidän osaltaan on kamarissa päätetty.

    Nähtäväksi jää ja meidän osamme on passiivisesti seurata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomen pitää ottaa vastuuta ja osoittaa moraalista johtajuutta YK:ssa ja tuomita Yhdysvaltain imperialismi.

      Poista
  8. "torjuntavoitosta, se ei ole härskiä valehtelemista, vaan tavallista valehtelemista."

    Miksi sitä pitää kutsua edes valehtelemiseksi, jos myönnetään, että johdon tarkoitus oli säilyttää Suomen itsenäisyys. Helsinkiä ei vallattu eikä osamme ollut Baltian maiden, kyllä siinä on torjuntavoittoa kerrakseen vaikka alueita menikin ja piti kyyristellä 40 vuotta.

    VastaaPoista
  9. "totuus on pitkästyttävä ja mutkikas, mutta valhe lyhyt ja innostava."

    Vysotkilla oli tästä mainia laulu, jonka muistaakseni Turkka Malli esitti suomeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, Vorssan poikia https://youtu.be/EGYJH_QXIbE -Murphy_

      Poista
    2. Vorssalaisena olen otettu Malinin veljesten omista kupleteista, he käyttävät lounais-hämäläistä kieltä juuri niin "rikkaalla" tavalla kuin sitä voi käyttä. (Kieltä, joka on kahden eri murrealueen rajalla, ja joka käyttää kummankin murteen rumimpia sanoja... joo.)

      Malinin suomennokset Vysotskista voisivat olla parempi kuin ovat, mutta kun ne eivät ole, enkä minä sitä kritisoi. Mutta sitä minä kritisoin että hän itse veljensä kanssa laulaa Vysotskia; siinä menee kaikki päin persettä. Siinä missä Vysotski karjuu ja itkee ja raastaa käsityksiä - Turkan veljekset laulavat heleästi kuin Saukin oravat, heristelevät etusormeaan ja toteavat "ei näin saa tehdä, ihmiset".

      Voi olla, ja varmaan onkin, että olen liian kriittinen. Mutta mua vituttaa ihmiset, jotka teeskentelee.

      Poista
    3. Siis

      https://www.youtube.com/watch?v=5Bz4akorfR0

      tai tarkoitan myös tätä, en muuta.
      (Anteeksi, että itken.)

      https://www.youtube.com/watch?v=oXl5ixBtjpY&ebc=ANyPxKrVBfxYA8Z4C5Vp2WPXpYfwzG1pRYe8VfACaLTtqjlhQFavCEJIXLh0Xni7felN

      Poista
    4. Kun ihminen vetää sielustaan niin paljon irti, kuin Vysotski, ei sitä voi kestää, siis ihminen. Pakko sen on särkyä.

      Poista
    5. Olen joskus nähnyt sellaisen käännöksen, jossa susiemo varoittaa pentujaan menemästä punalippujen luo, sillä siellä pääsee hengestään. Eiks siellä Punaisella torilla niitä punaisia lippuja ole esiintynyt.

      Poista
  10. Niin, lapsuudessani kansakoulunopettaja näytti taikalyhdyllä kirjan kuvia. Luokka piti ensin pimentää sota-aikaisilla paperisilla pimennysverhoilla. Esityksen jälkeen rullattavat verhot piti käsin kiertää takaisin rullalle ja opettaja oli pahalla päällä.

    Ei tosin puhuttu taikalyhdystä, se vehje oli vain heijastuskone. Google puhuu myös episkoopista, mutta eihän niin fiiniä sanaa lapsuuteni Latovainiossa käytetty.
    -Murphy_

    VastaaPoista
  11. 2Yhteisöllisen sairastumisen (apartheid) jälkeen voi seurata yhteisöllinen parantuminen. Esimerkkitapauksessa näyttää kovasti siltä, että Mandelan henkilökohtainen vaikutus oli hyvin suuri."

    Itsekin olen usein miettinyt Mandelan poikkeuksellista hienoa käytöstä vallanvaihdon jälkeen. Mandelalla oli nimittäin kaikki aineksen nousta Etelä-Afrikan yksinvaltiaaksi, mutta mies valitsi toisin ja hoiti asian jopa silleen, että maa ei vajonnut aivan mahdottomaan kaaokseen.

    Erityisen suuren vaikutuksen itseeni teki Mandelan päätös luopua vallasta kahden kauden jälkeen. Päätös oli poikkeuksellinen, sillä käsittääkseni Mandelan asema oli niin vahva, että mitään poliittista tarvetta tällaiseen ei ollut.

    Valitettavan harva tuossa asemassa ollut ihminen tekee tuollaisen päätöksen vapaasta tahdostaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mandelan (Madiban) poikkeuksellinen suuruuden jopa tunsi kun kerran Kapkaupungissa pistäytyessäni otin kiinni hänen kädestään, joka oli osa häntä esittävästä patsaasta.

      Poista
  12. "saksalaiset 1950-luvulla, jolloin pahempienkin natsien metsästys lopetettiin vähin äänin."

    Toinen esimerkki: vuoden 1945 naiset.

    VastaaPoista
  13. "Tällä hetkellä on oikeasti vaikea seurata uutistapahtumia miettimättä, kuka on vinksahtanut, uutisissa esiintyvä, uutistenlukija vai uutisia katsova."

    Johtuuko tämä samoinkuin aiemmin mainittu taikalyhtyilmiö siitä kuuluisasta kuplissa elämisessä: emme jaa enää yhteistä todellisuutta, kuten vielä 1970-luvulla, vaan kaikki samanmieliset, niin rasistit kuin ns suvakit kohtaavat vain omanlaisiaan seurauksin, että mielipiteet - joita kukaan eri tavalla ajatteleva ei haasta - vahvistuvat ja kärjistyvät. Lopulta seuraa räjähdys. Minusta USA elää jo henkisessä sisällissodassa.

    VastaaPoista
  14. Mitä tuo kuva esittää? Entisaikojen Pumpattavaa Barbaraako? Tai Puppaavaa Peteriä?

    VastaaPoista
  15. Kieli kadottaa merkitystään. Jos säädettäisiin palkkakatto sopivalle korkeudelle, Suomi pelastuisi. Jos jokainen tekisi 30 minuuttia pitempää viikotyöaikaa, Suomi pelastuisi. Se on pelkkää matematiikkaa! Näkymätön käsi on moraalinen toisen asteen yhtälö. Miten vaikutus eroaa dynaamisesta vaikutuksesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. että vielä pitäisi päästä pyörimään somessa puoli tuntia pidempään täysillä palkoilla!
      Väittäisinpä, että Facebookin julkaisun jälkeen on tehokas työaika romahtanut kaikkialla. Ja eihän työnantajalta vaadita muuta kuin esteettömän nettiinpääsyn järjestäminen.

      Poista
    2. Näkymätön jalka.

      Poista
  16. Valhe on usein lyhyt, mutta joskus se muuttuu pitkäksi. Ajatellaan vaikka olympialaisten soihtua, jota Paavo Suuri (ei kuitenkaan Väyrynen!) kantoi Helsinskyssä vuonna 1952. Koko se soihtujuttu oli natsien keksintöä Berliinin kisoja varten, mutta elää voimakkaana edelleen.

    Toinen juttuni ei ole valhe vaan pelkkä toteamus nykymaailmasta. Ennen, silloin kun aurinko nousi aamulla idästä ja laski illalla länteen proletariaatti tukeutui keskilinjalta piirun verran vasemmalle. Nyt vasemmiston ajatukset ovat pienen joukon; humanistien ja sivistyneistön salatiedettä.

    Nykypäivänä tuo sama sankka proletariaatti hakee turvaa äärioikeistosta ja natseista. Väkivalta on tarinaan sisäänkirjoitettuna ja odottaa vain sopivaa hetkeä.

    VastaaPoista
  17. Se torjuntavoitto ja itsenäisyyden pelastaminen taitaa kaikitenkin olla hiukka liian monjmutkane meitille tämmösille miehille. Myönnetään, suunnitelmassa on täytynyt olla tutkimatonta nerollisuutta: Kuolakin liitetään (Ryti), Leningrad hävitetään maan tasalle (Tanner) jne. jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo nyt olivat pelkkiä alkumenestyksen aikaansaamia ylilyöntejä. Fakta on se, että jatkosota johtui talvisodasta, joka oli puhdasta itsenäisyyden puolustamista, sekä pakosta valita Saksan ja Neuvostoliiton saartamina puolensa. Puolueettomuus ei mahdotonta ja Neuvostoliitto ei tullut kyseeseen. Saksayhteistyö oli ainoa mahdollisuus.

      Poista
  18. Jotenkin tuntuu että nykyaikana demonisoidaan natseja ja Hitleriä, tai vähintäänkin vähätellään. Onko meillä siihen varaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulkomailta käsin ohjailtu media pitää kaikkia Eurostoliiton kanta-asukkaita natseina, mutta oikeita natseja ei. He olivat "saksalaisia aseveljiä."

      Poista
    2. Ei natsien rehabilitointi mikään ratkaisu voi olla. (Taivas sua ja sun käsityksiäsi varjelkoon!)

      Ps. Käytän tässä tahallani väärää - SSSR:läistä - termiä rehabilointi. Että käsittäisit. (Mitä kyllä syvästi epäilen.)

      Poista
  19. Onkohan sittenkään totuus pitkästyttävä ja mutkikas mutta valhe lyhyt ja innostava?

    Esimerkiksi hyvien tietokirjojen lukeminen on innostavaa. Sitä innostavampaa mitä moninaisempia ja haastavampia käsitellyt ongelmat ovat. Kun ne kertovat hienoista tieteellisistä oivalluksista, niin ne lisäksi avaavat uusia laajempia kysymyksiä, eli eivät anna mitään lopullisia vastauksia. Niistä jää jotain jatkopohdinnan aihetta mieltä kutkuttamaan.

    VastaaPoista