4. lokakuuta 2009

Moniajokulttuuri



Olin kaikessa rauhassa tutkimassa maastoja Googlea Earthilla, kun hämmästyin kuuntelemaan aamutelevision juttua. Sellainen Umayya Abu Hanna, johon kieltämättä en ollut kiinnittänyt sanottavaa huomiota, sanoi jotain.

Hän sanoi että monikulttuurisuus muuttaa vielä maailmaa enemmän kuin demokratia on jo muuttanut.

Ei siinä mitään, mutta hän perusteli ajatuksensa.

Kieltämättä demokratia tarkoitti sitäkin, että hampuusitkin saavat äänestää. Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus kyllä ymmärrettiin sata vuotta sitten väärinkin: ”Valtiopäivill’ on päätetty, että jätkätkin saavat laulaa.”

Nyt mietin, millainen todellakin olisi johdatus oikeusjärjestelmään tai Suomen kulttuurihistoria 1970-luvulta nykypäivään, kahden kirjoittajan yhteistyönä. Toinen kirjoittaja olisi hyvä suomalainen ammattilainen, toinen esimerkiksi italialainen, espanjalainen tai vaikka ranskalainen kollega.

Tulos voisi olla mielenkiintoinen.

Palestiinalainen saattaisi kieltäytyä kunniasta.

Tämä Suomessa 30 vuotta asunut palestiinalaissyntyinen nainen vastasi kysymykseen, mitä ajatella pääministeristä ja korruptiosta, että suomalaisista on tulossa ihmisiä. Ihmisillä näet on tapana käyttäytyä hyvin, pahoin tai kammottavasti.

Varovaisilla suomalaisilla on hänestä meneillään myytinmurtaminen. Perusmyytti on, että suomalainen ei ole ihminen, vaan mm. rehellinen ja korruptoitumaton.

Todellisuudessa tiedämme kaikki, ettei tuollainen ole totta eikä ole koskaan ollut totta. Mutta meille on ollut välttämätöntä pitää kiinni tästä uskonkappaleesta.

Korruptio… Älkää nyt rakkaat lukijat epäilkö minua maalaisliittolaisen ymmärtämisestä. Mitä tahansa muuta! Mutta olen ennenkin sanonut että noin 50 % lapsena, nuorena ja nuorena aikuisena tarkkaan seuraamistani yrittäjistä ja liikemiehistä ja –naisista keräsi peruspääomaa kieltolakiaikana viinanmyynnillä, kartutti sitä sota-aikana mustan pörssin kaupoilla, ja sen jälkeen kehitti toimintaansa rikkomalla systemaattisesti veroja ja julkisia maksuja koskevia säännöksiä ja tekemällä muutaman ”onnistuneen” konkurssin. Se nimenomaan on korruptiota, vaikkei sitä kukaan sellaiseksi käsittänyt. Kansakoulunopettajat ja vastaavat olivat rehellisiä. Heillä ei ollut ainakaan raha-asioissa todellisia vaihtoehtojakaan.

En puhu tässä isoisästäni. Hänellä oli kummallisia tapoja ja hyvät välit viranomaisiin – mutta suhteessa esimerkiksi tukkukauppoihin ja Helsingin herroihin hänestäkin oli normaalia ”pitää puolensa”. Kuten kaikista toisistakin.

Abu Hanna jatkoi, että jos suomalainen turisti näkee, miten pahasti kehitysmaassa kohdellaan eläimiä, hänen on vaikea unohtaa näkemäänsä ja suhtautua paikallisiin ihmisiin. Sitten hän jatkoi, että hänen itsensä on vaikea suhtautua suomalaisiin, jotka elävät paljon mieluummin eläimen kuin vanhuksen kanssa, koska hänet on kasvatettu häpeämään vanhusten häpäisemistä.

Eniten minua jäi mietityttämään puhujan maininta ruuasta. Heiltä kun on puut hakattu aikakausia sitten, ruokaan liittyy hartauden, kukaties pyhyyden tuntoja. Suomalainen voi julmistua luonnon raiskaamisesta – metsäojista, puupelloista, saastuttamisesta, mielettömistä moottoreista vesillä ja – tämä on oma lisäykseni – linnunlaulun upottamista lahdella musiikkimökään.

Mutta sitä en ollut tullut ajatelleeksi, että kevytmielinen ja epäkunnioittava suhtautuminen ruokaan ja syömiseen voisi olla toisista lähtökohdista tuota samaa syvyyttä.

Luullakseni arabikulttuureissa ruokailu ei tarkoita körttiläistä juhlavuutta, vaan yhteistä ja iloista kokoontumista arvokkaan eli ihmisiä maahan ja aikaan sitovan aterian ympärille.

Sellaista ei taida olla pikaruokailu. Luulen ettei sellaista ole myöskään oma näkkileivän puremiseni iltamyöhään, yksin, lehti tai kirja nenän alla, lasillinen sopivan kirpeää mehua käden ulottuvilla, jälkiruokana mustikoita.

Pointti saattoi olla, ettei kumpikaan ole toista parempi, vaan että nekin kulttuurin piirteet, joita emme osaa edes ajatella, voivat olla erilaisia. Ja tehtävämme on oppia sietämään sellaista, kukaties jopa oppia oudoista asioista.

Ellei täällä pitkään asunut arabi jaksaisi ymmärtää – tämäkin on keksitty esimerkki – mitä kehumista on suossa, kuokassa ja Jussissa, joka kaiken kukkuraksi haaskaa ojittamalla kallisarvoista vettä, kaiketi me emme vuorostamme käsitä aivan vähällä tarinaa, jonka keskushenkilöt ovat Ali, kameli ja taatelipalmu.

46 kommenttia:

  1. "Hän sanoi että monikulttuurisuus muuttaa vielä maailmaa enemmän kuin demokratia on jo muuttanut."

    Muuten hyvä lause mutta sanan "monikulttuurisuus" kohdalla pitäisi lukea

    liikakansoitus, joka läpi historian on ajanut
    ihmismassoja liikkeelle.

    Mitenkään muulla tavoin en ala kommentoimaan tai koordinoimaan Valtion taidemuseon kulttuurivähemmistö-koordinaattori Abu Hannaa, jonka virkanimike sinällään jo kertoo, miten ja millä äänensävyllä tärkeistä asioista on soveliasta keskustella.

    VastaaPoista
  2. "Hain Fatiman luokseni. Hän on erittäin hieno ja rakastettava nuori tyttö, luultavasti noin 14:n ikäinen, ja hän miellyttää minua suuresti. Vietimme yön yhdessä mitä miellyttävimmin kisaillen. Hän kysyi minulta:"Rakastatko minua?" Ja vakuutettuani hänelle rakkauttani hän vaati minua vannomaan Jumalan ja Hänen profeettansa kautta rakkauttani. Näin tehtyäni hän antoi minulle oman rakkautensa vakuutuksen ja vannoi Jumalan ja Husainin kautta. Sitten kysyin häneltä, mitä rakkaus oikein on ja kuinka käyttäytyä sellaista henkilöä kohtaan jota rakastaa. Hän vastasi:"Jos esimerkiksi sinä rakastaisit minua niin tuhlaisit minuun paljon rahaa, ostaisit erilaisia vaatteita, ja samointekisin minä sinulle;tämä on rakkautta." Joskin olen vakuuttunut, että tämän rakkauden määrittelyn tarkoituksena oli rahan saaminen minulta, olen kuitenkin myös vakuuttunut siitä, että siinä oli paljon totuutta siihen nähden, minkälainen kuva täkäläisillä ihmisillä on rakkaudesta. Kaikesta huolimatta tyttö on erittäin ihastuttava ja olkoonkin että on arabi ja, jos niin halutaan, sivistymätön, niin silti hänessä on enemmän luonnollista kauneutta ja älykkyyttä kuin kaltaisissaan meillä. Myös hänen muotonsa ovat täydelliset ja kauniit, mutta erityisesti hänen silmänsä, jotka ovat sanoin kuvaamattomat."

    G.A. Wallin Aavikon Vaeltaja

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Yrjö_Wallin

    http://www.youtube.com/watch?v=4nrGX3xy_gc

    http://www.youtube.com/watch?v=YVlKrWLDmIQ

    http://doctorbulldog.wordpress.com/2008/06/28/child-bride-tells-her-story/

    http://undhimmi.com/2009/08/09/the-islamification-of-europe-a-demographic-time-bomb/#more-2948

    VastaaPoista
  3. Abu Hanna oli julkisuuden huomion kestokasvo 1990-luvun alussa, mutta sehän oli Kemppisen kertoman mukaan aikaa, jolloin hän ei ymmärrettävistä syistä ehtinyt montaa ulkopuolista asiaa seurata. Hän on taitava puhuja ja älykäs keskustelija hieman ovelalla, sitkeällä tavalla - hän malttaa kuunnella toisen sanoja tarpeeksi kauan älytäkseen toisen argumentin painopisteen, ja saa sen siksi usein nurin. Olin eräässä projektissa tekemisissä hänen julkisen esintymisensä kanssa, hyviä muistoja. On hienoa, että hänen teränsä on säilynyt byrokratian syleilyssäkin.

    VastaaPoista
  4. Abu Hanna puhuessaan vanhuksien kohtelusta ei ymmärrä sitä kolikon toista puolta menneisyydestä, että Suomessa vanhukset aikoinaan nuorina aikuisina ja vanhempina eivät kunnioittaneet lapsia vaan häpäisivät näitä toistuvasti väkivallalla, mitätöinnillä ja vuorovaikutuksettomuudella.

    Joka toisen suomalaisen sydämessä sykkii viha vanhuksia kohtaan, joille lapset aikoinaan olivat vain syöpäläisiä ja työläisiä. Abu Hannalle ehkä hänen kulttuuristaan tuttu hellyys ja ylpeys lapsista on useimmille suomalaisille lapsuudesta aivan tuntematon muisto.

    Useimmat suomalaiset eivät ole oppineet kunnioittamista ja ihmisarvoa vaan häpäisevän ja alistavan, ylikorostuneen "kristillisen" väkivaltakasvatuksen kautta häpeän luomaa nöyryyttä ja pelkoa tunnottomia aikuisia, "Jumalan edustajia" kohtaan.

    VastaaPoista
  5. "...monikulttuurisuus muuttaa vielä maailmaa enemmän kuin demokratia on jo muuttanut."

    Niinpä. Varmasti monikulttuurisuus muuttaa maailmaa, mutta mihin suuntaan; ei välttämättä hyvään.

    "Maahanmuutto on länsimaisen kulttuurin itsemurha".
    "Maahanmuutto on kuin hulluuden riemumarssi, jonka turmiollisuus tiedetään ennakolta".

    Poimin em. lauseet päivän Hesarista professori Timo Vihavaisen raikkaanrohkeasta haastattelusta. Hänen mukaansa kansakunta on taas rähmällään. Suomalainen älymystö vaikenee maahanmuuton ongelmista ja keskustelu vaiennetaan ja kriitikot leimataan kuten 1970-luvulla.

    Hienoa, että Vihavainen uskaltaa rikkoa tätä näennäistä "mokukonsensusta".

    Se jaksaa ihmetyttää, ettei Halla-ahon saama sakkotuomio uskonrauhan rikkomisesta ole saanut
    enempää kritiikkiä älymystön piirissä. Tätä ihmetteli Vihavainenkin. Tällainen tuomio 2000-luvun Suomessa on mielestäni pöyristyttävä. (Kysehän on siitä, että kun islam rantautuu, niin sananvapaus antautuu...)

    VastaaPoista
  6. Tämänpäiväisessä sanomalehti Keskisuomalaisessa on lukemisen arvoinen emeritusprofessori Olavi Borgin haastattelu, josta pari lainausta:
    "Borg näkee ajassa ja yhteiskunnassa henkistä rappiota ja pohtii, mikä voisi olla moraalinen pysäyttäjä.
    - Sen täytyy tulla yhteiskunnan sisältä, se ei voi tulla ulkoa. Jokin kulttuurinen muutos...
    --
    - Ehkä meille tulee riittävästi maahanmuuttajia, jotka opettavat uudet säännöt ja uuden kulttuurin, Borg sanoo ja hymyilee leveästi."

    VastaaPoista
  7. Yhdessä Niskavuori-elokuvassa on hieno kuva, kun kapinoiva, kaupunkilaiseksi heittäytynyt poika heittää vanhanemännän tuoman leivän lattialle. Se on kerta kaikkiaan ruminta, mitä voi tehdä. Järkyttynyt vanhaemäntä vaikenee, sellaiseen ei voi vastata mitään.

    Ei ole kovin kauan siitä, kun suomalaiset ovat oppineet kohtelemaan ruokaa epäkunnioittavasti. Suomessa tosin sana ei ole ”ruoka” vaan ”leipä”. Minäkin (nuorehko ihminen) tunnen ikäisiäni, joille on opetettu, että leipää ei saa panna väärin päin pöydälle. Kai armeijassa vieläkin syödään paljain päin? Radiosta tuli joskus hieno arkisto-ohjelma jossa Kustaa Vilkuna ääni väristen kertoi virren ”Soi kunniaksi Luojan” kolmannen säkeistön synnystä. Siinä kiitetään Jumalaa leivästä.

    Liittynee perinneruokien unohtamiseen.

    Itseäni ahdisti, kun luin kauppatieteen oppikirjasta, että ruisleipä on ns. inferiorinen hyödyke. Tarkoittaa sitä, että sen kysyntä laskee elintason noustessa. Sama kuin sianliha kontra naudanliha. Peruna kontra pasta ja riisi.

    Körttiläistä toki voi olla. Mutta kunnioittavaa yhtä kaikki. Kai ero on siinä, mitä pitää kunnioituksena: suomalaisesta on suuri kunnioituksen osoitus, kun pitää turpansa kiinni, arabialainen tapa ehkä vaatii päinvastoin juhlimaan kunnioituksen kohdetta näkyvästi.

    VastaaPoista
  8. Naisen kehosta ainoastaan silmät paljastava huntu on yleistynyt musliminaisten vaatteena Egyptissä.

    Nyt Saudi-Arabiasta on leviämässä uusi muotivillitys: huntu, joka paljastaa vain naisen toisen silmän. (Syy: jos kaksi silmää näkyy, joutuu helvettiin...)

    Em. HS-uutista lukiessa tuli mieleeni, että tällaisia ihquja ja erilaisia muotivillityksiä pitäisi saada tänne Pohjolaankin köyhää kulttuuriamme rikastuttamaan. Vaikka naisten ja miesten välinen tasa-arvo on yhteiskuntamme perusarvoja, on monikulttuurisuuden nimissä todettava, että myös kivikautiset naisnäkemykset tulisi sallia maassamme; kulttuurimme olisi silloin paljon rikkaampaa!

    VastaaPoista
  9. K:
    Luullakseni arabikulttuureissa ruokailu ei tarkoita .. .

    Eh,
    Yrittääkö arvon K sanoa, ettei ole itse istunut pöydässä itämailla?
    Kummallista muuten, mm. HS tänään, että juuri käymättömillä tuppaa tuota pelonsekaista sanottavaa.

    VastaaPoista
  10. Arvelinkin, että tämä Kemppisen kiihkoton ja neutraali teksti saa verkon maahanmuuttovastustajat takajaloilleen. Mikähän siinä islamissa niin paljon enemmän pelottaa kuin muissa uskonnoissa?

    VastaaPoista
  11. Pari vuotta Saudi-Arabiassa asuneena ja siellä raksaneekerinä paikallisille arjalaisille asuntoja rakentaneena voin vakuuttaa, että islamissa on aika paljonkin pelkäämistä. Se usko ei tunne kompromisseja.

    VastaaPoista
  12. AD Arhi Finnsanity: - tärkeä näkökohta. Myönnän todeksi. Hienotunteisuussyistä mainitsen vain tässä keskustelleeni hiljan laajasti yli 90-vuotiaan läheisen kanssa tavasta vähätellä omia jälkeläisiä. Hän fiksuna ihmisenä johti sen äidistään, joka oli tiettävästi kova nainen, ja oli surullinen asian johdosta.

    Minulle, jolla ei ole tuota historiaa, tämä ainakin Länsi-Suomessa yleinen kulttuuripiirre tai paha tapa, on ollut kautta aikojen pelottava arvoitus.

    Että se heijastuisi kostona vanhuksiin, se olisi helppo käsittää.

    Omasta kokemuksestani sanon, että kovatkin kaunat haalistuvat, kun kohde alkaa olla viimeisellä kierroksellaan. Se on syvästi tyydyttävä tunne.

    VastaaPoista
  13. Ongelma ei ole maahanmuutto - vaan islam.

    Äärioikeistolaisen tms leiman käyttäminen tässä(kin) yhteydessä asiaa kritisoivia kohtaan, kertoo oikeastaan vaan siitä, että lähes kaikessa tekemisessä (siis myöskin ajattelussa) sekä vasemmisto, että vihreät samaistavat sekä mekanismin, että "edistyksen."

    Piiloutumalla nöyryyden taakse nämä "edistyksellisiksi" itseään kutsuvat piirit ja henkilöt samalla edellyttävät, että toisinajattelijoiden pitää ottaa heikäläisiltä loukkauksia vastaan vähän samalla tavoin kuin ravintolan portsari ottaa takkeja.

    Kun materialismi on supistanut ihmisen tämän mahdollisuuksiin nähden hyvin pieneksi yksiköksi, niin nämä samat "edistykselliset" älyköt luulevat, että ratkaisu on silloinkin puhtaasti mekaaninen - otetaan tänne erivärisiä ihmisiä jotka syövät erilaista ruokaa, niin jutusta tulee mielenkiintoisempi, ja vielä mielenkiintoisempi jos he ovat pääosin muslimeja - moniarvoisempi - niinkuin oikeisto öykkärien miehittämä Kokoomus jossain vaiheessa halusi uskotella intressiensä olevan.

    Sellainen ajattelu aikana, jolloin ihminen on muuttunut pelkästään fragmentiksi on vaarallista.

    Länsimainen vapaus on aina merkinnyt vapautta lähinnä etuoikeutetussa mielessä, ei siis suhdetta ihmisyhteisöön.

    Jollemme itse muutu jumaliksi (mitä epäilen), meidän on turha kuvitella islamin kohtaamista itse sanelemiemme ehtojen puitteissa - tai mikä oleellisempaa: samanarvoisina sen edustajien kanssa - eikä edes niissä asioissa, jotka koskevat pelkästään henkilökohtaista elämäämme, tai elämänkäsityksiäämme.

    - vai kokiko joku toisinajattelija aikanaan senkaltaisen kohtaamisen esimerkiksi stalinistin tai maolaisen kanssa, ja oliko sellainen kovinkin yleistä siiihen aikaan niissä maissa, joissa kyseinen ideologia oli valtakulttuurin määräävin tekijä?

    Niin ja jos se matkustaminen kyseisen uskonnon alla eläviin maihin on tässä jokin silmiä avaava kriteeri - mitä se mielestäni ei ole - niin sanottakoon, että kokemusta asiasta löytyy melkoisen paljon….. kysymys ei siis ole ruokakulttuurista tai musiikista, tai vesipiippujen yleistymisestä, vaan pelkästään uskonnosta, eli tässä tapauksessa pelkästään islamista.

    Bertrand Russell kirjoitti:

    Kirkko vastusti Galileota ja Darwinia; meidän päivinämme se vastustaa Freudia. Valtansa kukoistusaikoina se meni pidemmälle vastustaessaan älyllistä elämää. Paavi Gregorius Suuri kirjoitti eräälle tietylle piispalle kirjeen, joka alkoi näin: "Meidät on saavuttanut raportti, jota emme voi punastumatta mainita, nimittäin että te selitättekielioppia eräille ystäville." Paavin auktoriteetti pakotti piispan luopumaan tästä paheellisesta työstä, eikä latinantaito palautunut ennen kuin vasta renessanssin aikaan.

    Samasta syystä vastustan minareettien rakentamista.

    VastaaPoista
  14. Kyllä, PV:ssa ruokaillaan yhä paljaspäin, talvimetsässäkin jos suinkin mahdollista (kypärää vaativat tilanteet ja palopakkanen mahdollisina poikkeuksina. Tämä perinne jatkuu kotikasvatuksessakin havaitakseni hyvin. Vappu on hassu juttu, ylioppilaslakkia pidetään piknikillä ja lounaalla päässä kuulemma siksi, että se kuului opiskelijan univormuun. Tämä argumentti ontuu, vrt. juuri intistä todettu. Mutta kun ylioppilaslakki nykyisin ON se univormu kokonaisuudessaann(haalarit ovat naamiaisasu), olkoon.

    VastaaPoista
  15. Ad Anonyymi - Timo Vihavaisesta - lukekaakin. Vihavainen näyttää provosoivat sopivasti, mutta kärjistysten takana on mietittävää.

    Lieneekö USA tässäkin suhteessa poikkeus? Saksalaiset onnistuivat 1800-luvulla alemmista käsityöläisistä ylempiin insinööreihin. Samoin tekivät ruotsalaiset ja norjalaiset. Suomalaisista ei voi sanoa samaa.

    (Kieliyhteyden takia sivuutan irlantilaiset tässä.)

    Toinen kiinnostava esimerkki olisi Argentiina.

    VastaaPoista
  16. Jukka Kemppinen sanoi...

    AD Arhi Finnsanity: - tärkeä näkökohta.

    Aivan, hän kirjoittaa ylikorostuneen "kristillisen" väkivaltakasvatuksen kautta.
    se mihin viitataan, kasakoulu jossa miesopet olivat vanhoja suojeluskuntanatseja, ja naisopet puolestaan fundamentalistiuskovia, oli siis sosiaalistamismenetelmiltään ja -paineiltaan ylivertainen. Peräti ymmärrettävistä syistä noita "kasvatuksen" päämääriä ajatellen.
    Luokassa oli yksi kommunistin poika, eipä käynyt osansa kateeksi.

    VastaaPoista
  17. Olen Pittgenstein. Filosofiska funderingar on valmistumassa kunhan saan pierut ensin loppumaan että pysyy tuolilla. Nyt kaasu heittää ylöspäin liian kovaan transcendenssiin.

    Pitt tarkoittaa siitin. Hihi, onpa tyhmää ja rumaakin. Mutta minua väsyttää nyt se, ettei kukaan halua uskoa vaan kaikki kiemurtelevat ja sitten kun brakaan niin sanovat, että noniin, kyllä me se tiedettiin koko ajan. Hullu se oli.

    En ole mutta rajansa on minullakin kun tuki jää.

    Sinä lupasit olla minun kukkakeppini vai mitä?

    ps: tuo Vaari on iljettävä ja ilmiselvä pedofili vaikka on yrittänyt kuvitella naisihanteensa estetiikan lailla mutta läpi paistaa pedofilia: sekö sitten johtaa tätä meidän naiskeskustelua täällä (iineksen luona pääasiassa?) brrrr

    VastaaPoista
  18. R Abu Hannasta:

    "Hän on taitava puhuja ja älykäs keskustelija hieman ovelalla, sitkeällä tavalla - hän malttaa kuunnella toisen sanoja tarpeeksi kauan älytäkseen toisen argumentin painopisteen, ja saa sen siksi usein nurin."

    Mieleen muistuu muinainen WTC-iskun jälkeinen TV-keskustelu, jossa Ylen studioon oli kasattu keskustelijoita läpi koko uskontokuntien. Yritettiin kovasti ruotia iskun syitä ja lähtökohtia.

    Abu Hannan kuuntelutaidot ainakin siinä keskustelussa lähestyivät nollaa. Sen sijaan AH:n kiihkomielisyys, päälle puhuminen ja suoranainen viha amerikkalaisia kohtaan oli suorastaan kiitettävää.

    Kyseisen keskustelun voitti Gideon Bolotowsky ; miehen viileä analyyttisyys ja rationaalisuus ja realistiset argumentit voittivat vastapuolen tunneperäisen kiihkon tuloksella 10-0.

    VastaaPoista
  19. Lisäksi. On aika uskomatonta, että Kemppinen nyökkää hyväksyvästi tällaiselle karmealle yleistykselle:

    "Suomessa vanhukset aikoinaan nuorina aikuisina ja vanhempina eivät kunnioittaneet lapsia vaan häpäisivät näitä toistuvasti väkivallalla, mitätöinnillä ja vuorovaikutuksettomuudella."

    Ettei tuokin olisi suomalaisten geneettinen piirre.

    Ayaan Hirsi Ali kirjoissaan antaa vähemmän ruusuisen kuvan tuosta Arhin ylistämästä "hellyyden ja kunnioittamisen"-kulttuurista, joka tuolla idässä ja etelässä vallitsee.

    Häpäisy, väkivalta ja täydellinen alistaminen ovat sanoja, jotka kuuluvat monen musliminaisen nykyiseen arkeen Palestiinasta Mogadishuun.

    Mutta tietenkään tästä ei sovi puhua. Puhukaamme mieluiten isiemme oletetuista synneistä, jotka kostetaan neljänteen sukupolveen.

    VastaaPoista
  20. Se tulee varmasti. Yhtä varmasti kuin Hesarin keskusteluosassa pakkoruotsi tai yleisessä internets-keskustelussa Hitler-kortti. Ai mikä?

    No tietenkin Teologin kaltaisen moraalinärkästyjän maailmoja syleilevä kommentti ja vastustamisen vastustaminen.

    En ole islamofobinen, feministifobinen tai homofobinen. Syykin on yksinkertainen: fobia tarkoittaa pelkoa. En pelkää noita edellämainittuja. Pidän niitä vain erittäin vastenmielisinä asioina.

    Kai siihen on vielä oikeus? Siihen, että saa olla asioista haluamaansa mieltä kunhan sitä ei lausu ääneen.

    VastaaPoista
  21. Kertakaikkiaan hieno ja ajattelimisen aiheinen kurjoitus, kiitoksia.

    Kuulin itsekin radiosta tämän mielenkiintoisen keskustelun jossa toisena osallistujana taisi olla Kaarina Hasard (tai Taina West) ja kolmantena nuori miestoimittaja, joka taisi yllättyä vieraittensa vastauksistä.

    VastaaPoista
  22. Itselläni on ollut ilo tuntea kolme nuorehkoa maahanmuuttajanaista (venäläinen, kiinalainen ja tansanialainen). Kaikki arvostavat Suomen elintason korkeutta ja yhteiskunnan rauhallisuutta. Kukaan ei ymmärrä vanhusten sulkemista laitoksiin ja eriytynyttä pienperhe-elämää. Siis sitä ettei se pieni ydinperhekään ole mikään perhe.

    VastaaPoista
  23. Hattutemppuja.

    Ei kävisi, että minun kanssani samassa pöydässä ruokailisi kukaan mies lakki tahi hattu päässä. Niin ei tapahdu.

    Espanjassa ravintolan omistaja valitti meille että suuressa salissa on amerikkalaisia lakki päässä ja järjesti meille paikan josta näkyi meri, eivät barbaarit.

    Italiassa olen nähnyt, kun ravintolan isäntä käy kertomassa lippalakkipäiselle asiakkaalle, ettei hänelle tuoda ruokalistaa, jos hän ei riisu ensin lakkiaan.

    Nämä feissarit saavat kaipaamaan vanhoja spurguja, jotka osasivat teititellä ja ottaa hatun käteen kun puhuttelevat vierasta.

    VastaaPoista
  24. Ja mainittakoon vielä että Abu-Hanna EI ole muslimi, vaan kristitty. Muistaakseni proptestanttisesta perheestä ja kävi katolilaisen nunnien pitämän koulun. Oli Israelin kansalainen, nyt Suomen.

    VastaaPoista
  25. http://www.youtube.com/watch?v=AnzqJTKvx44
    olitko listalla?

    Oletko kukkakeppini, olen huojumassa ja tarvitsen tukevan kepin johon levätä tai josta pitää kiinni kun tulee?

    Time is nothing beibi Kemppinen, me ollaan ja hengaillaan täällä vielä parituhatvuotta nääs.

    VastaaPoista
  26. Anti-antille lyhyt kommentti:
    Pelko ja vastenmielisyyden tunne on perusteiltaan sama asia. Eron korostaminen on useimmin pelkkää itse asian kohtaamisen välttelyä. Tuonkin oikeuden monet ottavat peloissaan.

    VastaaPoista
  27. Catulux: Ikävä kyllä Kemppinen ei ole ainoa, jota vanhemmat lapsena rääkkäsivät. Sodasta palanneet hermoheikot miehet eivät aina ole parhaita kasvattajia.
    Tietenkään nuo itseni saamat kymmenet selkäsaunat eivät ole mitään vaikkapa pikkutyttöjen ympärileikkauksen rinnalla.Siitä on hellyys ja kunnioittaminen kaukana.

    VastaaPoista
  28. Anti-antille abloodit!

    70-luvun alusta nykypäivään. Mullistavia muutoksia.

    Kuka kirjoittikaan aikoinaan Hesariin:

    "vaikeneminen ja valehteleminen on korotettu hyveeksi ja hyveelle annettu virheellinen vierasperäinen nimi konsensus."

    Uskon, että sharia sen puhtaimmassa ja ymmärtäväisimmässä muodossa tulee (pakko tulla) Suomeenkin. Ei aika eikä miestyövoima riitä ratkomaan juristiikan juttuja oikeusteitse, vaan tarvitaan "kansantuomioistuin".

    Ja kuinka maailma muuttuu?
    60-luvulla kun professori tuli aamulla luentosaliin ja sanoi "Hyvää huomenta", niin kaikki nousivat ylös ja vastasivat hyvää huomenta.
    70-luvulla professori luentosaliin tullessaan kajautti "Hyvää huomenta toverit", niin vastaus tuli kuin tykin suusta "Hyvää huomenta professori".
    Kun professori 80-luvun lopulla astuu aamulla luentosaliin sanoen hyvää huomenta, niin opiskelijat kirjoittavat sen muistiin.
    Kun professori nykyisin astuu luentosaliin, niin kukaan ei huomaa, eikä välitä.

    VastaaPoista
  29. Oletan, että Kemppinen on hampuusi sanan käytössä sen alkulähteillä, eikä tarkoita sitä, mitä sanalla tänä päivänä yleisesti ymmärretään.

    VastaaPoista
  30. No on kai lähdettävä siitä, että valitettavasti vanhuksistamme ei ehtinyt tulla ihmisiä ;)

    VastaaPoista
  31. Ad Omnia: - "hampuusi" eli satamatyöläinen (hamnbuse) tarkoitti tässä eräiden silmissä "huonompia ihmisiä", joiden äänioikeutta ei käsitetty sata vuotta sitten. Miten nyt on, sitä en tiedä.

    VastaaPoista
  32. Fobia ei ole pelkoa vaan irrationaalista, voimakasta, sairaalloista pelkoa. Voimakaskaan pelko, jos se ei ole irrationaalista, ei ole fobiaa.

    VastaaPoista
  33. CATULUXILLE

    Abu Hannan kehujen takana seison, koska se perustuu omaan useampikertaiseen havainnointiin. Kukaan ei ole täydellinen. Bolotowski tosiaan on hieno mies, ja tunnen hänen rouvansa. 9.11.2001 ja sen jälkeen keskityin seuraamaan keskusteluja suomalaisten kanavien asemesta BBC Wordilla (arabien hätä kostoiskujen pelossa oli kouriintuntuva), CNN:llä (äimistys ja maailman sympatian dokumentonti pinnalla) ja Foxilla (järkyttävää bushkutusta; vieläkin ihmettelen miksi konekaappareiden toisteltiin olleen pelkureita - mitä tahansa muuta pahaa heistä olisin voinut niellä sanottavaksi, mutten juuri tuota).

    VastaaPoista
  34. PETJA JÄPPISELLE

    Spurgujen sofistikaatiosta minulla on omakohtainen kokemus 1980-luvulta, kun kävelin Asematunnelista Kaivopihan suuntaan kuumana kesäpäivänä. Siihen aikaan tein usein kaksoisvirheen: käytin fysiikkaani sopimatonta kaksirivistä pikkutakkia ja - - toisen virheeni kuulen vieläkin Uuden ylioppilastalolta kaverilleen narisseen spurgun sanomana: "Kyll' toi kaks'rivine on tosi ruma avoimena!"

    VastaaPoista
  35. "Hattu piässä tämä leepäkakku on tienattuhi", sano työmies eikä ottanut lakkia päästään syödessään.

    VastaaPoista
  36. Vihavaista ei tässä asiassa voi tukea, koska hän ei näe historian kulkua eteenpäin - eikä edes ole päätynyt arvailussaan vielä kovin pitkälle.

    Käynnissä ei ole "islamilaisten" ja "länsimaisten" arvojen kamppailu tai oleellisessa mittakaavassa edes yhteentörmäys. Käynnissä on "islamilaisen maailman" sisäinen muutos. Muutos ei etene lapsellisen harmonisesti. Lisäksi "länsimaat" sekaantuvat asioihin suosimalla johdonmukaisesti autoritaarisuutta modernin yhteiskunnan kehittymisen kustannuksella. Länsimaat eivät toki ole alueen vanhoillisuuden perimmäinen syy, mutta ovat vieneet lukuisissa maissa maton demokratiayritysten alta tai ainakin katsoneet hiljaa sivusta. Palkkioksi halutaan öljyä, sijoituksia - kolonialismin perinteiden mukaisesti.

    Islamilaisten maiden tulevaisuutta ei edusta autoritaarinen harvainvalta eikä kulttuuriseen periferiaan paennut jäljelle jääneiden aktivistien oppositio. Aktivistien oppositio saa tiedotusvälineissä kaiken huomion, koska se on äänekäs, se on alueen harvainvallan ja länsimaiden liiton helposti demonisoitava toimintakykyinen vihollinen. Aktivistien oppositio on olosuhteiden pakosta tukeutunut islamilaisen maailman keskusten tiukimman vaikutuspiirin ulkopuolelle. Kulttuurinen periferia ei kuitenkaan ole sinänsä merkittävä, vaan se on pelkkä vallankumouksellisen opposition väliaikaiseksi tarkoitettu turvapaikka. Kulttuurinen periferia saa ylikorostetun aseman siksi, että jännitteet ovat juuri nyt kärjistyneitä.

    Islamilaisten maiden todellisuutta edustaa ennen muuta hiljaiseksi pakotettu väestön valtaenemmistö. Kelpaisiko tälle joukolle demokratia, tasa-arvo, sananvapaus? Tästä hiljaisen enemmistön valinnasta syntyy se historian kulku eteenpäin, jota Vihavainen ei näe. Hiljainen enemmistö ei uhkaa länsimaita, jos se vapaat kädet kuten esimerkit monesta muustakin ilmansuunnasta osoittavat.


    T.


    PS: Maahanmuuttoa voi rajoittaa ilman islamiin liitettävää vihapropagandaa. Parhaiten muuttopainetta vähennetään antamalla islamilaisten maiden väestölle toivoa. Se toivo ei synny nykyisiä valtarakenteita pönkittämällä. Sama koskee myös Afrikan mannerta.

    Vihapropagandan levittäjillä on akanoita kylvövasussaan.

    VastaaPoista
  37. Hyvä kirjoitus, T.

    Ajan henki on pelottava. Älykkäät, "sivistyneet" ihmiset uskaltavat tulla kaapista ja julistaa ulkomaalaisvihamielisyyttään, rasistisuuttaan ja monikultturisuuden kammoaan - kieltämällätietenkin aina aluksi ja lopuksi vihansa ja rasistisuutensa.

    Joskus tuntuu että suomalaisuuden ydin on tosiaankin oman navan kaivelu ja helliminen. Naapurin kammo on syvässä. Ja mitä oudompi naapuri on, sitä syvempi on epäluulo ja pelko - ja viha.

    ja tätä "suomalaisuutta" nämä pelokkaat ja epävarmata ihmiset haluavat puolustaa kaikelta kauhistutavalta.

    VastaaPoista
  38. Speedy G. kirjoitti...
    .. islamissa on aika paljonkin pelkäämistä. Se usko ei tunne kompromisseja.
    Aivan Speedy G, nuoret statusta hakevat islamistit saattavat räjäytellä amerikkalaisen mailleen rakentamia viinakauppoja ym., mutta yhtään viinakauppaa ei ole räjähtänyt ulkomailla heidän asuttamissaan levottomissa kaupunginosissa.
    Kompromissittomuus ei päde toisessa kulttuurissa - emme edes tajua, kuinka paljon monet heistä tekevät sisäisiä kompromisseja sopeutuakseen lännessä.
    Btw. melkoista ymmärtämättömyyttä islamista, sen tavoista ja ääri-islamin kompromissittomista säännöistä, muuten edusti Ajatusten Kymijoen (kok.) viimeinen kuningasidea nimeltä mainitusta suomalaislähettiläästä neuvottelemaan aselevosta Afganistanissa talibanit-nimen alla toimivien radikaalien shiiaryhmien kanssa. Ylimääräinen jännitysmomentti, tuleeko neuvottelija takas takapuoli edelleen kahdessa osassa.

    VastaaPoista
  39. Buji. Kristitty totta kai. Lähi-Idän kulttuurista kuitenkin.

    Rienzille sen verran, että Abu Hannan argumentinti ei oikein ole vakuuttanut koskaan. Totta kai hän oli(/on) punaisen median suosikki; toimi juontajana ajankohtaisohjelmissa, mutta henkilönä jotenkin tekopirteä ja epäaito.

    Fox-kanava oli varmaan yksi syy siihen, että koko USa joutui iskujen jälkeen psykoottiseen tilaan.

    Anonyymiltä kysyisin, missä luuraa arabimaiden maltillinen ja hiljainen enemmistö, joka johdattaisi muslimimaailman valistunutta valoa kohti.

    WTC-iskujen jälkeen muslimiporukoita nähtiin juhlivan kadulla. Muhammed-pilakuvafarssi aiheutti keskiaikaisen vihanpurkauksen ja suunnattomat mielenosoitukset länsimaita kohtaan.

    Missä ihmeessä nämä demokratiaa, sananvapautta ja oikeusvaltiota arvostavat järkevät muslimit piileksivät?

    VastaaPoista
  40. Hesarin mielipidepalstalla oli viikko sitten erään Husain Muhammedin - muistaakseni - kirjoitus, jossa hän suomi median antamaa käsitystä islamista ja muslimeista.

    Hän valitti, että miksi haastatellaan aina jotain änkyräimaania tai hunnutettua suomalaista naista, joka on miehensä takia kääntynyt islamiin - eikä koskaan tavallista maallistunutta muslimia, joka haluaa vain elää rauhassa, ja antaa pitkät uskonnoille. Suurin osa on kuulemma sellaisia.

    Tämän kirjoituksen jälkeen huokaisin helpotuksesta. Meillä on sittenkin toivoa.

    PS. Teologille ehdotan, että viepä vaimosi tai tyttäresi tai rakastajattesi vaikkapa Saudi-Arabiaan ja lähetä hänet yksin kaupungille, ilman huivia, niin ei tarvitse kysellä mikä islamissa muka pelottaa.

    VastaaPoista
  41. Miksi meillä on niin vaikea uskoa sitä, että islam ei ole vain uskonto. Se on elämäntapa, se on laki, se on valtio. Islamin kintereillä seuraa sharia-laki. Voi helkkari, kuinka mieleni olisi hyvä, kun joku näistä kaikenymmärtävistä anonyymeistä saisi ne 40 kepiniskua vaikkapa siitä hyvästä, että ajoi autoa vaikka on nainen.

    VastaaPoista
  42. Anonyymi T sanoi: "Länsimaat eivät toki ole alueen vanhoillisuuden perimmäinen syy, mutta ovat vieneet lukuisissa maissa maton demokratiayritysten alta tai ainakin katsoneet hiljaa sivusta."

    Voisitko ystävällisesti mainita yhden maan, jossa näin on tapahtunut.

    VastaaPoista
  43. Arabimaista demokratiaksi voi tuskin nimittää yhtäkään. Jos yrityksiä vaalidemokratian luomiseksi on ollut, kaikki yritykset on voitu ehkäistä "näkymättömän käden" avulla.

    Tunnettuja lännen hiljaisesti hyväksymiä vaalien tulosten mitätöintejä:

    Algeria, Egypti ja Palestiina (sic!) - väärä tulos.

    Perustuslaillisen uudistuksen takaisinveto kaikessa hiljaisuudessa:

    Jordania - liika on aina liikaa.

    Suomi vaalipetosturvaajana:

    Afganistan - osallistumisprosentti oli liian pieni.


    Länsimaat toimivat johdonmukaisen kaksinaamaisesti ja vastoin omia julkituotuja periaatteitaan, kun kysymyksessä on Lähi-itä tai Etu-Aasia. Harvainvallan pönkittäminen on Euroopan ja Amerikan viisas valinta ja pitää rattaat öljyttyinä.

    On helppoa todeta Lähi-idän ja Etu-Aasian maiden väestön olevan pakotettuja hiljaisuuteen. Miten tavallinen ihminen toimii, kun vaihtoehtoina ovat valtion kidutusselli tai islamistien veitsi? Onko perinteisessä arabikulttuurissa naisilla puheoikeus? Vain sata vuotta sitten nainen vaikeni seurakunnassa meilläkin. Väestö on pääosin nuorta. Nykypolitiikka polarisoi vaihtoehdot kahteen: harvainvaltaiseen elitismiin tai perifeeriseen vanhoillisuuteen. Kannattaa miettiä kolmansien vaihtoehtojen syntymistä eikä ainakaan kieltää niiden olemassaoloa. Ei voi tietää, kun ei ole kysytty.

    Toivoa pitää synnyttää eikä ehkäistä. Modernisaatio on tuskallista. Lännen politiikka on ollut lyhytnäköisen pettäjän tietä. Islamilaisen maailman sisäiseen poliittis-taloudelliseen kamppailuun sekaantuminen on naamioitu länsimaisen ja islamilaisen kulttuurin törmäykseksi.


    T.

    VastaaPoista
  44. Koska täällä kysellään islamilaisten demokratioiden perään, lisäyksenä:

    kaikki Lähi-idän ulkopuolelta

    Bangladesh
    Malesia
    Indonesia


    Siis mikä on islamin vaikutusta ja mikä islamiakin vanhempien perhettä ja yhteiskuntaa koskevien perinteiden vaikutusta?

    T.

    VastaaPoista
  45. Monikulttuurisuus on jo muuttanut Ruotsia. Tätä pätkää voi kauhistella, mutta totta se on:
    http://www.youtube.com/watch?v=eQ6VI_bc1j4&feature=related

    VastaaPoista
  46. Mitä kautta länsimaat ovat tulleet nykyiseen kehitysvaiheeseensa reilun sadan vuoden aikana. Missä päin maailmaa elää suurin osa kansoista faktisesti samalla tasolla kuin nykyiset länsimaat reilut satavuotta sitten. Mitä uskontokuntaa he edustavat. MITEN länsimaat ns ovat sivistyneet nykytilaansa. SOTIMALLA ja verisesti. Mitä siis on odotettavissa. Niinpä. Ja kun maapallo on "kutistunut" minne sen vaikutukset ulottuvat. Siinä miettimistä ja niinpä olisi hyvä löytyä erittäin edistyksellinen diktaattori ylimenoajaksi "enneku kaik on mennyttä".

    VastaaPoista