Että osuikin Juhani Aho aiheeseen, vaikka luultavasti hänen tarkoituksensa oli vain ilveillä tyhmien maalaisten kustannuksella kuvailemalla, millainen se kuuluisa rautatie (Savon rata) heidän mielestään oli.
Kun joku kysyi hiljan kommentissa suomen kielen menneisyyttä, on paikallaan ihmetellä ääneen, että Juhani Aho toi kielen ja kirjallisuuden jokseenkin valmiina käyttöömme.
Papin tytär (1885) on mainio kirja, enkä jaksa uskoa, että sen kielikään kummastuttaisi erikoisemmin nykypäivän lukiolaista.
Aholla muuten on liuta huonoja kirjoja. Lukija varokoon.
Hänellä oli rohkeutta. Nuorena miehenä hän kellisti tai ainakin yritti kellistää kaverinsa mutsin, joka oli häneen ilmiselvästi pihkassa. (Puhe on Elisabeth Järnefeltistä ja hänen pojastaan Arvidista, jotka kahteen pekkaan sepittivät Arvidin nimissä vuosikymmenien jälkeen ”Vanhempieni romaanin”, joka on hyvä kirja ja aivan läpikotaisin valheellinen.)
Ihailen rautatien ottamista uuden valtion symboliksi. Tarinassa tai Ahon tuotannossa ei ole mitään tekniikan tai edistyksen esittelemiseen viittaavaa. Aho vain arvasi, että ne ovat nuo komeat kiskot, jotka merkitsevät Valtiota ja Vallankumousta.
Hyvin sopivaa, että Tolstoi kuolla kupsahti pienelle rautatieasemalle. Hän oli karannut kotoaan.
Arvid Järnefelt muuten kävi jutskailemassa Tolstoin kanssa – kaksi venäläistä aatelismiestä, sama äidinkieli (ranska).
Ranskalainen filosofi Jean Baudrillard, joka viime vuonna kuoli, menetti tunnetusti aika suuren osan mainettaan Sokalin jutun yhteydessä (q.v.). Miten se nyt meni - "Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity." (KVG Sokal Hoax.)
Ihan hyvä että joku fyysikko lopulta sivalsi ranskalaisten kulttuurifilosofien käsittämättömiä kielikuvia. Tiedän mistä puhun. Olen lukenut jopa Lacania, josta en saanut lainkaan selvää, ja Althusseria, josta suutuin.
Baudrillardin ensimmäisessä kirjassa puhutaan symbolisesta vaihdannasta ja kuolemasta.
Hänestä maantie on ylimielisen ja kopean valtion äärimmäinen symboli. Ihminen ei voi enää muuta kuin ajaa äärimmäistä ylinopeutta ja päänsä halki.
Niin se on, paitsi nyt maantiet ovat muuttumassa kannattamattomiksi, ja jälleen vilkuillaan rautateiden suuntaan.
(Pitäisikö minun kirjoittaa huomenna aiheesta Linnuntie, kun tässä on nyt jo rautatie ja maantie?)
Baudrillard arveli Marxin lyöneen kätensä kyynärpäätä myöten paskaan lisäarvoteoriassa. Hänen mielestään kulmakivi ei ole tuotanto, vaan kulutus, ja niinpä hän ryhtyi tutkimaan kulutusyhteiskuntaa ja symbolien vaihdantaa.
Hänen tulkintansa 2001 terrori-iskusta on vahva – kysymys ei ollut uskonnosta eikä sotilaallisesta voimasta, vaan häpäisemiestä. Löysin (kiitos Total Commanderin, Power Pack) erään zipin sisältä Baudrillardin sepittämän artikkelin, jossa hän ”haastattelee” bin Ladenia ja George W. Bushia. Toisin sanoen hän kommentoi näiden lausumia.
Halusin ottaa asian esiin, koska Kiina rakensi rautatien Tiibetiin ja koska näyttää siltä, että samainen Kiina ja suuri ja mahtava Venäjä eivät pelkää mitään niin kauheasti kuin kasvojen menettämistä eli häpeää.
Toinen näyttää keksineen olympialaiset uudestaan (symbolinen vaihdanta) ja toinen on ottanut asiakseen niuhottaa joka asiasta.
Kiina ja Venäjä yhdessä ovat nyt suurempi ympäristön eli maapallon säilymisen uhka kuin Yhdysvallat. Pekingin savusumu esitetään uhkana juoksukilpailuille, ei uhkana maapallolle. Venäjän pelaaminen eri energialähteiden, kuten ydinenergian, öljyn ja maakaasun kanssa on maailman huolestuttavimpia asioita, mutta siitä puhutaan hyvin vähän.
Venäjä ei koskaan rakentanut kunnon maanteitä. Jo Gogol vertasi synnyinmaataan tientapaista kulkevaan ajopeliin.
Profeetallinen vertaus.
linnuntiestä ehdottomasti. laivat luovivat vastatuuleen. miksei lentokoneet. ilmassa saattaisi olla paljonkin ilmaista kyytiä. Nyt polttavat pilvenreunoja suihkumoottoreillaan.
VastaaPoistajuu, sähköinen lentolaite jokaiselle tämän vuosituhannen loppuun mennessä.
Amerikan mantereen halkaiseva rautatie on kyllä edellistä paljon kovempi juttu. Mantere valloitettiin todella vasta, kun kiskot liittivät itäisen ja läntisen rantaviivan toisiinsa.
VastaaPoistaErityisesti mustassa rytmimusiikissa junasta tuli keskeinen symboli, sillä kun autoja ei ollut, ja junatikettien hinnat saatiin alas, varsinainen "exodus" etelästä saattoi alkaa - vaikka päämärässä odottikin ehkä asunnoksi pelkkä pahvilaatikko.
Junista tuli keskeinen mustan kirkkomusiikin (spirituals) ja bluesin teema, joka tänä päivänä elää joka kerta, kun radiossa soi Curtis Mayfield tai mikä hyvänsä Elviksen levyttämän Mystery Trainin versio. Aina siellä on odottamassa Siion tai oma beibe - on se hienoa. Siellä, kato, valmiina ovat!
Mielenkiintoista.
VastaaPoistaEräs asia jota en aiemmin ollut tullut ajatelleeksi, ennen kuin sen luin, on se mielenkiinto mikä alkoi kohdistua kuljetusreitteihin kriisien aikana. Venäjän huono tiestö osaltaan jarrutti Napoleonia, teki USA:n sisällissodasta sellaisen kuin se oli (taistelu joista, satamista ja rautateistä). Saksa ehkä jo etukäteen hävisi 1. maailmansodan, kun piti länsirintamalla kiinni vanhanaikaisesta taktiikasta, ei ottanut kaikkea irti tieverkosta. Toisaalta eräs asia on ehkä jäänyt huomaamatta, se että saksalaiset eivät huomanneet miten hyvä radiotiedusteluverkko ranskalaisilla oli, eräs apukeino oli se yksi torni joka seisoo Pariisissa ja joka on nimetty suunnittelusta natsat saaneen mukaan.
Monissa tapauksissa on käynyt niinkuin vanha venäläinen sanalasku sanoo: parasta yritettiin, mutta kävi niinkuin ennenkin.
Miten voi käydä: kts. linkki. Tekstitys ja asiayhteys poikkeaa totutusta.
http://www.youtube.com/watch?v=S6clnBu
JChg&feature=related
Jo Nietzche muuten sanoi. että ranskalainen filosofia on kuin tummavetinen virta: Ensin luulee, että se on syvä, mutta kun astuu siihen, tajuaa, että se onkin vain samea.
VastaaPoistaJos olisin tänään Juhani Aho niin jaksaisnko istua kesäiltaisin lapsuuskotini sijoilla Koljonvirralla kuuntelemassa ympäri Ylä-Savoa raikuvaa ikuista virrenveisuuta ja ylistystä näkymättömän käden armollisuudelle?
VastaaPoistaIkäänkuin mikään ei oliskaan muuttunut sitten omien päivieni.
Luulenpa kuitenkin että jättäisin körttien kokoontumisajot perustamani, mutta paikalleen jämähtäneen, HS:n kulttuuriväen iloksi ja katselisin itse suopeammin sikäläisten yritysten (Ponsse, Olvi, Normet ym.) maailmanvalloitusta opastaakseni kasvavaa nuorisoa tämän päivän uusille urille, vaikka ne olisivatkin haastavampia kuin mitä oma turvallisen elitistinen pappilamiljöö tarjosi.
"laivat luovivat vastatuuleen. miksei lentokoneet."
VastaaPoistaNewtonin II lain vuoksi.
ad anonyymi:
VastaaPoistaLentsikat eivät luovi, koska niissä ei ole köliä, ts. ne eivät voi käyttää veden vastusta liikesuunnan muuttamiseen. "Ilmaista kyytiä" toki jo käytetäänkin lentoliikenteessä (yksinomaan hupitarkoituksessa); viimekin pyhänä seilasi kuumailmapalloja...
ad antti k:
Yhdysvaltain sisällissodassa radat olivat samat kummallekin osapuolelle, mutta liikkuvan kaluston ja korjausmateriaalin osalta etelä jäi surkeasti kakkoseksi. harmaatakit mutisivat partaansa, että **** jenkkijunissa oli varatunneli mukana.
Kuvittele kaikenlaista Kemppinen: kuvittle miten asiat voivat jäsentyä raiteilla: kodittomille kodit, hotelleille hotellit, sairaille sairaalat jne. eli kun kykenee pysymään raiteilla niin asiat järjestyvät: Kukas se sanokaan Mooseksesta ja kalliosta eller hur var det nu. Siinaille vaan kultaista vasikkaa hakemaan.
VastaaPoistaKirjoita toiviotiestä.
VastaaPoistaOsut ytimeen Aho-asiassa. Siirtyminen Kivestä Ahoon ei ole saanut ansaitsemaansa huomiota. Tai Leinoon. Hänkään ei ole juuri vanhentunut, kun taas nuoremman sukupolven Tulenkantajat ovat (suurelta osin).
Aho oli Kiveä vain 27 vuotta nuorempi, mutta heidän kielenkäytössään on vuosituhannen ero. Molemmat ovat tietysti hyviä, mutta kuten itse JK taisi sanoakin, niin Kiven tyylihän oli outoa ja arkaaista jo kirjoitushetkellä.
Siksihän A. Oksanenkin repi pelihousunsa (vihjaan siis nimivalinnalla, että hän näytti keekoilevalle kilpailijalleen mistä kana pissii).
(Jaahas - onko minulla kunnia olettaa, että rautatie tulla tupsahti mieleesi vaatimattomasta Päätalo-juna-vertaussovelluksestani?)
Ad Tapsa:
VastaaPoistaPäätalo - rautatie. Kyllä kai se siitä, vaikka jaamantie olisi osuvampi. Tai ei sekään, koska Päätalon tekstissä on ylämäkeä, alamäkeä ja tappavaa nousua.
Yritän pyydystää jonkun alle 30-vuotiaan esittämään arvion. En oikein käsitä, miten lukijat eivät kuule rytmin- ja temponvaihdoksia.
Koehenkilöksi sopisi sellainen, joka ei ole nähnyt hevosta kuin Korkeasaaressa eikä parkkirautaa ikänään.
olen jo puolustellut Päätalon maalaismiljöötä sanomalla, etten ole kuullut Marquezia tai Salman Rushdieta tai Orhan Pamukia moitittavan merkilliestä miljööstä ja ihmisten omituisista tavoista.
Ad Don Jusa:
VastaaPoistaThis train doesn't carry no sinners, this train...
Ad Heikki Rönkkö:
VastaaPoistaAho oli kova poika juoksemaan tyttärissä.
Kaikkein sykähdyttävin lastu "Kosteikko, kukkula, saari..." taitaa kertoa juuri yöjuoksusta, vaikka tarinassa väitetään, ettei "hän" tule.
Pitäneepä virkistää mieleensä Papin tytär. Jatko-osa Papin rouva (1920) tuli uudestaan tutuksi kevätpuolella, kun se sarjaluettiin Ykkösellä Radioteatterin ja mainion Keinäsen toimesta.
VastaaPoistaTotta on, että suomi oli Aholla jo valmis - aivan toisin kuin seuraavana esitysvuorossa olleessa Järnefeltin Veneh'ojalaisissa (1909). Kuunteleminen aiheutti liki päänsärkyä, se tuntui lapsille kirjoitetulta.
Kiven kirjoittama runollinen suomi oli aivan hänen omaansa, sillä on arkainen leima ja svetisismejä sakeana. Hyvä vertauskohta Kiveen (ja Ahoon) on Elias Lönnrotin suomi. Muistelen esimerkiksi kasvion ja sanakirjan esipuheita. Kieli on aikansa edistyneintä suomea ja sen suunnasta tuli valtavirta.
VastaaPoistaPäätalohan meni nuorempana siihen samaan lankaan kuin jokainen nouseva kirjallinen sukupolvi hamaan maailman tappiin:
VastaaPoistaHän kuvitteli, että kirjailijan on oltava fiksu ja kerrottava hienoista ja eksoottisista asioista. Ja miten helkkarissa hänenlaisensa mökinpoika olisi osannut kertoa rakkauvesta tai mistään muustakaan sykähdyttävästä?
Sanohan isä-Herkkokin herkästi, että pienempihi sana riittää. Ei ne hempeydet irtoa minunkaan suustani. Onneksi kuitenkin kynästä.
Päätalon onni oli tämä nopea yhteiskunnan murros. Hänen maailmansa muuttuikin äkkiä eksoottiseksi. Ja kadonneeksi.
Ad Jukka Kemppinen
VastaaPoistaOlisiko ollut 1800-luvun puoltaväliä, kun raiteet jo ylittivät Mississippin.
Olli Alhon väitös The Religion of the Slaves tekee erinomaisesti selkoa spirituaalien kaksitasoisesta kielestä. Topologiaan kuului, että Jordan on Mississippi tai Ohio, Egypti tarkoittaa orjavaltioita, Jeesus on yhtä kuin A. Lincoln, Mooses on orjapakojen organisaattori, kuuluisimpia heistä muuan Harriet Tubman, erämaavaellus väliosavaltioita, Siion on pohjoisen valtiot ja Kanada jne.
Vaunut viitannevat myös juniin. Olisiko jopa niin, että Swing Low, Sweet Chariot merkitsi rahtijunavaunuja. En ole varma.
Orjuuden jälkeisten holiness churchien pietistinen meininki tradeerasi tätä junateemaa niin, että syntyi näitä milläs minä pääsen taivaaseen -tyyppisiä renkutuksia, joista traditionaalisella This Trainilla on useita toisintoja.
Reggaepuolella Bunny Wailerin versio (Blackheart Man -Lp) on loistelias, jenkkilöissä Sister Rosetta Tharpella on yksi versio, Big Bill Broonzylla omansa jne.
This train don't carry no gamblers, this train
This train don't carry no gamblers, this train
This train don't carry no gamblers,
no whiskey drinkers, and no high flyers
This train carry no gamblers, this train
This train is bound for glory, this train
This train is bound for glory, this train
This train is bound for glory,
don't carry nothing, but the righteous and the holy
This train bound for glory, this train
This train don't carry no liars, this train
This train don't carry no liars, this train
This train don't carry no liars,
no hypocrites and no high flyers
This train don't carry no liars, this train
This train is built for speed, boy, this train
This train is built for speed, now, this train
This train is built for speed,
fastest train you ever did see
Now, this train is built for speed, boy, this train
This train is solid black, oh, this train
This train is solid black, oh, this train
This train is solid black,
when you go there you don't come back
Oh, this train is built for glory, this train
This train don't fit no transportation on this train
This train don't fit no transportation on this train
This train, you know, don't fit no transportation,
no Jim Crow and no discrimination on
This train is bound for glory, this train
This train don't care if you white or black on this train
This train don't care if you white or black on this train
This train don't care if you white or black,
everybody's treated just like a man
This train is bound for glory, this train
This train is bound for glory, this train
This train is bound for glory, this train
This train is bound for glory,
don't carry nothing but the righteous an' a holy
This train is bound for glory, this train
Pöytälaatikkossani on myös essee "Junat ja tasoristeykset Bob Dylanin tuotannossa"
VastaaPoista"Jo Nietzche muuten sanoi. että ranskalainen filosofia on kuin tummavetinen virta: Ensin luulee, että se on syvä, mutta kun astuu siihen, tajuaa, että se onkin vain samea."
VastaaPoistaNo Nietzsche kuoli jo v.1900, häneltä jäi kokematta sekä Sartre että de Beauvoir. En tiedä, olisiko hän pitänyt edes heidän ajatuksista.
Kaikki kunnia Nietzschelle, hänhän oli jo 24-vuotiaana professori Baselissa. Eli raivokkaan elämän tämä ihminen!
Savon radan historia on mielenkiintoinen. Samoin Pietarin radan, joka rakennettiin Lahti-Kouvola kautta, koska pelättiin mahdollisen maihinnousun sulkevan Pietarin radan, jos se rakennettaisiin rannikon kautta kulkevaksi.
VastaaPoistaSuomessa rautateillä on sama raideleveys kuin Venäjällä. Tähän syypää on George Washington Whistler, jonka poika oli se kuuluisa taidemaalari. Insinööri Whistler oli aikoinaan rakentamassa rautateitä Amerikan etelävaltioissa, jossa myös on leveämpi raideväli (5 jalkaa). Whistler toi raideleveyden muassaan Amerikasta Venäjälle.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Suomen rautatiehallinto oli Venäjän vallan aikana hyvin itsenäinen. Pietarin Suomen-asemalta ei kulkenut suoraa ratayhteyttä Venäjän muuhun rautatieverkkoon.
Mielenkiintoista kuinka paljon suuria historiallisia tapahtumia Venäjällä on tapahtunut juuri asemilla.
Mutta mihin Kemppinen on unohtanut Sakari Topeliuksen? Itse ihastuin Topeliuksen runoihin, mietelmiin ja päiväkirjoihin joskus 11 vuotiaana. Vieläkin Topelius on lempparini.
Aho vs, Topelius.... hmmmm... mielenkiintoista vertailua.
Juoksiko Aho tyttärissä enemän kuin
VastaaPoistaSibelius Berliinin bordelleissa palkitun Timo Koivusalon filmissä vihityn vaimon tuskaillessa samaan aikaan kotona?
Runebergin vaimoakin ylistetään kärsivällisyyden esikuvana.
Mutta taisivat sentään jäädä Gustaf Mauritz Armfeltin varjoon vallanpitjän liehakoijana?
Näin näitä "panomies"-myyttejä sepitellään jälkikäteen, luullakseni.
Taitaa muuten kehumasi lounasvieraasi Jungnerin johtamassa tv:ssäkin yhä 2000-luvulla pyöriä jokunen Hovimäki-sarja kuvailemassa kuinka aateliset panevat piikoja paksuksi. Ja kaikki tietenkin kansankielellä kten silloinkin: suomeksi!
Jimi Hendrix: Here My Train is Coming
VastaaPoista"Myös nyt ensi kerran esitettävä Nälän tie on kuvaus todellisesta matkasta, nälkävuonna 1868 tehdystä viljankuljetuksesta. Vesitie, joka vielä tuohon aikaan oli ainoa massakuljetusten väylä, oli pettänyt. Kuunari Johanneksen Ouluun aiottu viljalasti jäi haaverin ja meren jäätymisen vuoksi Turkuun. Nykyaikaisen jauhorekan ja hevoskaravaanin matkaa lomittava kertomus osoittaa karulla tavalla tieliikenteen rajat. Johanneksen jauholasti saatiin Ouluun, mutta koko nälkäongelmaan maantie pystyi tarjoamaan vain yhden todellisen vaihtoehdon, väylän, jota pitkin kerjäläislaumat pääsivät liikkeelle etsimään leipää. Hevoskuljetuksilla saatiin perille vain murusia; tehtävä oli ylivoimainen. Ratkaisun ainekset toi vasta nälkäänäkevien voimin tehty Riihimäen-Pietarin rata." - Jouko Aaltonen: Teitten tarinat, Illume Oy
VastaaPoistaAd Heihki Rönkkö:
VastaaPoistaSibeliuksen lahjakkuudesta puheena olevalla alalla en ole ihan saletti, mutta mainitsemissasi Berliinin bordelleissa tappelivat samaan aikaan samoista huorista ainakin A. Gallen-Kallela ja hullu norjalainen Edvard Munch.
Armefeltin ohella Fersen ja Munck joutuivat kädestä ynnä muusta pitäen neuvomaan Kustaa III:lle, miten saadaan kuningatar raskaaksi.
Pietarin-rata kautta Lahti-Kouvolan
VastaaPoistaEipä Lahdessa tai Kouvolassa mitään valtakunnallisesti mainittavaa ennen tai ilman rautatietä olisi (ollutkaan), Lahteen isompaa elinkeinoelämää ja Kouvolaan valtion aluehallintoa tuli enemmälti vasta sotien jälkeen kun Viipuri oli menetetty ja Lappeenrannan kaupunginisät typerästi sulkivat ukset.
Mitenkähän minun on vaikea uskoa tuohon kaverin mutsin kellistämiseen, vaikka kuinka olisi Aho houkutellut Elisabeth Järnefeltiä kelkkaansa? Vaikkapa siksi, että myöhempinä vuosina Aho puhuttelee kirjeessään rouva Järnefeltiä tädiksi, kuten tapa oli läheistä tuttavapiirin vanhempaa naista nimittää.
VastaaPoistaKuinka sattuikin, Takkirauta juuri kirjoitti junamusiikista:
VastaaPoistahttp://takkirauta.blogspot.com/2008/07/hyv-huomenta-amerikka.html
En ollut tiennyt, että "Huomenta Suomi" on alkuperäisesti junalaulu "City of New Orleans".
Ja juuri ennen kuin avasin tämän, poikkeuksellisesti vasta illan puolesta, olin tapaillut Vallinkorvan laulua
VastaaPoista"Siljä maailman tie..."
Ad Omnia: kellistämisestä - kuka tuon tiennee. Sen osaa kumminkin sanoa, että jos suhde oli huomiota herättävän läheinen, taatusti siitä ei jätetty kirjallisia todisteita.
VastaaPoistaJ.Ahon erikoisuuksista lienee tunnetuin lapsen tekaiseminen vaimo-Vennyn sisarelle.
Vennyn ei väitetty panneen sitä erikoisen pahakseen. Asia oli sangen julkinen ja myönnetty.
Sattuneesta syystä Antti Ahon (poika) laaja elämäkerta on tältä osin ylimalkainen.
Entäs paikallisjunat?
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=EbUklDXdH2o&feature=related
Don Jusa said:
VastaaPoistaOrjuuden jälkeisten holiness churchien pietistinen meininki tradeerasi tätä junateemaa niin, että syntyi näitä milläs minä pääsen taivaaseen -tyyppisiä renkutuksia, joista traditionaalisella This Trainilla on useita toisintoja.
Legendaarinen on myös Curtis Mayfieldin 'People Get Ready' vuodelta 1965 (Rolling Stone's 500 Greatest Songs of All Time listalla numero 24), josta on tehty melkoinen määrä hienoja levytyksiä.
People get ready, there's a train a comin'
You don't need no baggage, you just get on board
All you need is faith to hear the diesels hummin'
Don't need no ticket, you just thank the Lord
People get ready for the train to Jordan
It's picking up passengers from coast to coast
Faith is the key, open the doors and board 'em
There's hope for all among those loved the most.
There ain't no room for the hopeless sinner
Who would hurt all mankind just to save his own
Have pity on those whose chances grow thinner
For there's no hiding place against the Kingdom's throne
So people get ready, there's a train a comin'
You don't need no baggage, you just get on board
All you need is faith to hear the diesels hummin'
Don't need no ticket, you just thank the Lord
Pari esimerkki YouTubesta:
Curtis Mayfield and the Impressions original.
Jeff Beck (guitar) and Rod Stewart(vocals)
Jeff Beckin levyltä "The Flash" (1985)
Konsertista vuodelta 1986 laulussa Jimmy Hall ja Buddy Miles, kitarassa Beckin lisäksi Steve Lukather ja Carlos Santana, koskettimissa Jan Hammer.
Ziggy Marley Letterman showssa 1997.
Loistava Chambers Brothersin versio vuodelta 1968.
Lester Chambers yhtyeineen Summer of Love 40th Anniversary San Francisco, Golden Gate Park’s Speedway Meadows, 2.9.2007. Hieno konsertti kaiken kaikkiaan. Country Joe McDonald esitti 'I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die-Ragin' jossa tällä kertaa osoitettiin George W. Bushille 40-kappaletta FUCK-viestejä yleisön voimin. Lisäksi vetoomuksia Haight-Ashbury-hippien geriatrisen hoidon puolesta.
Erään junamatkan kuvauksen kirjoitti Antti Hyry. Hyrysysy oli tuolloin jo ohittanut lokomotiivin ihmiskuljetuksissa. Junat kuitenkin kiehtovat, ja tuntuu siltä, että lisäävät järkisyistä kannatustaan - ulkoministeriönkin herroja ja rouvia vaaditaan jättämään liiat lennähtelyt pois ja siirtymään raiteille. Ainakin Europeassa tämä käy. Minulla muuten oli ja on vieläkin kaapin kätköissä pienoisrautatiekalustoa, merkiltänsä Märklin. Ihmisen elämysmaailma on täynnä valintoja; jos kitaristi miettii Fenderin ja Gibsonin välillä, pienoisrautatiemies miettii Märklinin ja Fleischmannin välillä; kumpainenkin saksalainen laatutuote jo 1800-luvulta.
VastaaPoistaJuhani Ahon Rautatien 1. painos ilmestyi vuonna 1885.
VastaaPoistaEi silloin mitään rautatietä ollut Lapinlahdella. Kuopiosta päästiin junalla Iisalmeen vasta vuonna 1902 jolloin myös Lapinlahden rautatieasema valmistui.
Ad Jami:
VastaaPoistaTämähän on sensaatiomainen tieto, ja näyttää pitävän täysin paikkansa.
En ole ikinä ennen kuullut - enkä hoksannut, vaika muistelen lukeneeni kuvauksia uudesta Savon radasta, kukaties myös Ahon omia.
Historiallinen sanomalehtitietokanta ei ota juuri tällä hetkellä auetakseen. Olisi katsottava romaanin arvosteluista ja esittelyistä, mainitaanko asiasta.
Olisivatko syyt "kirjallisia"? Romaanin ilmestyessä rautatieihme oli käytössä jo Hki-Hämeenlinna ja Hki-Pietari lisäksi reitillä Hki-Seinäjoki.
Ks. Wikipedia 'Suomen rataverkon historia'.
Kyllä tämä Jamin kertoma fakta on ollut tiedossa. Olen lukenut sen aikoinani jostakin Aho-esseestä.
VastaaPoistaHän siis kuvitteli kaiken: Matin, Liisan ja rautatien sille välille.
Ahon Rautatie on siis paljastumassa pilkanteoksi tyhmistä ja jälkeenjääneistä savolaisista, joille nykyaika on pelkkää fiktiota.
VastaaPoistaKyse ei ollut pilkanteosta: Aho suhtautui Mattiin ja Liisaan lopultakin sympaattisesti, heidän ymmärtämättömyyttään ymmärtäen.
VastaaPoistaTekstin ensimmäisessä versiossa Aho vielä nauroi maalaisille päähenkilöilleen, mutta korjasi tyylivirheen lopulliseen versioon. 'Virheen' tekstistä poimi - kukapa muu kuin - Ahon kirjailijaksi kotonaan kouluttanut Elisabeth Järnefelt.
Aloitin Ahon tuotannon lukemisen 15-vuotiaana ja lopetin, kun olin 20-vuotias. Viimeiseksi kaikesta luin Rautatien. Halusin säästää herkun loppuun. Luin sitä yhden luvun päivässä, kun en olisi halunnut kirjan loppuvan. Mutta loppuihan se. Sitten siirryin Leinoon...