11. heinäkuuta 2008

Islam ja pohjoinen II

Tätä väitettä on osaa todistaa. Luulen, että kauppaoikeus ja kaupankäynnin säännöt ovat Euroopassa Islamin alkuperää.

Euroopan nousun ehto oli rahatalous. Kaarle Suuren ponnisteluista huolimatta Euroopan raha oli noin 800 – 1200 dirhem, aika kauan abbasidien islamin maissa lyömää hopearahaa. Kolikko painoi hiukan alle kolme grammaa.

Yksityiskohtaisen selostuksen 900-luvulla tekemistään matkoista Volgalle julkaissut arabi Ibn Fadian seurasi Bolgarin kaupungissa venäläisten (”Rus”) ja luultavasti ”suomalaisten” kaupankäyntiä turkiksilla, joitten perässä hän itsekin kulki.

”Näin ruotsalaisia, jotka laskivat maihin Volgalla. En ole koskaan nähnyt komeampia miehiä. He olivat pitkiä kuin palmut, punaposkisia ja punatukkaisia. He eivät käyttäneet lannevaatetta eivätkä kaftaania, vaan miehillä oli karkea viitta, joka jätti käden vapaaksi. Naisilla oli rinnoilla kotelo, joka oli valmistettu miehen varallisuuden mukaan raudasta, kuparista, hopeasa tai kullasta. Kotelossa oli sormus ja siihen kiinnitetty puukko… Kaulassa heillä oli kulta- ja hopeaketjuja. Kun aviomies omistaa 10 000 dirhemiä, hän teettää vaimolleen kaulaketjun ja 20 000 dirhemistä kaksi ketjua. Ja näin vaimo saa uuden ketjun aina kun puoliso on rikastunut 10 000 dirhemillä.”

Meillä pohjoisessa suurimmissa aarrelöydöissä on jopa 50 000 kolikkoa. Niitä on löydetty etenkin Gotlannista.

Hallussani ja mielessäni on amerikkalainen kirja, joka sisältää juutalaisten kauppiaiden kirjeitä varhaiskeskiajalta. Joku kertoo vetäneensä viiniä putkeen kaksi viikkoa, mutta mukana on ammattimaisempaakin asennetta. Kirjeistä päätellen suuret uudistukset, kuten velkakirja ja vekseli, olivat Islamin ja kristikunnan kauppaa välittäneille juutalaisille aivan tuttuja.

Tässä asiassa ei päästä eteenpäin ennen kuin joku arabiaa ja mielellään persiaa taitava henkilö ottaa penkoakseen asianomaisia arkistoja. En tiedä, minkä verran niissä on jäljellä aineistoa enkä aio opetella arabiaa.

Toisaalta tiedän, että ranskalaisten annalistien sotien jälkeen rekonstruoima Sevillan pakkahuoneen (tullikamarin) kirjanpito auttoi vastaamaan moniin kysymyksiin.

Englannin nopea nousu perustui villan lisäksi valtionvelan taitavaan hoitamiseen ja espanjalaisten kuljettaman kullan rosvoamiseen.

Esitän arvauksen, että Bagdadin ja kukaties Cordoban rikkauksien takana on huolellinen finassisuunnittelu budjetteineen ja tilinpäätöksineen. Jonkun täytyisi vain löytää se.

Noiden seutujen nykyisillä asujamilla ei taida olla tarvittavaa mielenkiintoa.

Genovasta ja Venetsiasta voisi löytyä jälkiä menneisyyden kauppamahdeista.

Ylistettyäni aikana näiden kaupunkien valtavaa uudistavaa voimaa ja luettuani Calassoa, Franceschelliä ja muita keskiajan asioita tutkineita tekijöitä olen siirtynyt kysymään, mistä Venetsia ja Genova saivat mullistavat oivalluksensa, joista tärkeimpiä olivat merivakuutus ja osakeyhtiö (sekä tekijänoikeus ja patentit).

Katse kääntyy Islamin kauppateille - entinen Persia, kukaties Samarkand.

Tekijänoikeus kytketään aina kirjapaino keksimiseen, mutta se näyttää oleva erehdys. Myös patentteja myönnettiin 1300-luvun puolella eli juristien tavallisesti mainitseva Venetsian ”patenttilaki” 1400-luvun lopulta ei ollut ensimmäinen.

Taustalla vaikuttavat kaupalliset yksinoikeudet eli monopolit, joihin hajautunut Eurooppa tukeutui, ja systemaattinen teollisuuden kehittäminen, nimittäin sotatarvikkeiden, sota- ja kauppalaivojen kehittäminen ja kaivosteollisuus.

Eurooppa eli rahalla ja kaupalla ja innovaatioillaan niin kauan kuin Konstantinopoli oli paikallaan.

Mutta kuvaan ilmestyi uusi Islam: turkkilaiset. Sitten oltiin tilanteessa, jossa Bysanttia ei enää ollut, vaan Islam kolkutti kirjaimellisesti Wienin portteja.

Paradoksaalinen vastaus tähän suureen poliittiseen uhkaan oli alkujaan Islamin esiin nostama yksilöllinen usko ja siitä kehittynyt fanaattinen uskonnollisuus: uskonpuhdistus.

En kiistä, että eräissä tilanteissa näen historian biljardipöytänä, jossa yhden kansan tai ilmiön iskeytyminen oikeaan kohtaan särkee kuvion.

Kolme kertaa, 800-luvulla, 1400-luvulla ja nyt Islam on ollut eight-ball.

14 kommenttia:

  1. Stora Kopparberg kaivosyhtiö sai kuulemma perustamiskirjansa kuninkaalta 1347. (corporation of master miners)

    VastaaPoista
  2. Laittaisin ne iskut ihan eri aikaan. Konstantinopolin piiritys, kuvainraastajat ja Poitiers olivat 700-luvulla, islamilainen puhdasoppisuus, Cluny ja ristiretket alkoivat 1000-luvulla.

    Arabit eivät myöskään olleet 700-luvulla mitenkään vaikuttuneita frankkien ratsuväestä, vaan kilpimuurista ja typerästä jalkaväestä, joka ei ymmärtänyt lähteä karkuun vaikka sitä koko pitkän päivän kiusasi hyökkäyksin ja nuolin.

    VastaaPoista
  3. Kerrassaan mainiot kaksi kirjoitusta.

    Näytät tulevan johtopäätökseen, että islam on ollut haaste meille eurooppalaisille ja että elämme edullisessa vuorovaikutuksessa (, vaikka nykyinen julkinen tohina aika usein muuta väittääkin). Toki näin.

    Olen kuitenkin hieman skeptinen sen suhteen, onko nykyisessä tilanteessa todellista islamin haastetta olemassakaan.

    Se mikä näyttäisi haasteelta meille, ei ymmärtääkseni ole muuta kuin islamilaisen maailman oman muutoksen väreitä, jotka ovat aistittavissa täälläkin. Islamilainen maailma on erittäin epäyhtenäinen, paljon epäyhtenäisempi kuin me samasta puusta veistetyt eurooppalaiset. Ehkä meillä on enemmän kieliä, mutta paljon vähemmän ristiriitoja siitä, minne edetä. Ehkä me olemme ideologisesti köyhtymässä ja pelkäämme erilaisuutta.

    Islamilaisessa maailmassa on teokratioita, itsevaltaisia, autoritaarisia ja länsimaistuneita, demokratiaakin harjoittelevia poliittisia järjestelmiä. On vallankumouksellisia ja äärimmäisen vanhoillisia ryhmiä. Kohdistuuko mikään paine lopultakaan meihin länsimaalaisiin vai, niin kuin ajattelen, islamilaisiin itseensä?

    Länsimaiden militaristipiireissä markkinoidaan (radikaalin)islamin uhkaa päivittäin. Edes kuuluisimman rettelöitsijän, Osama bin Ladenin, toiminta ei kohdistu perimmiltään länsimaihin vaan Saudi-Arabiaan. Hänen tavoitteensa on vallankumous Saudi-Arabiassa ja hän on Saudi-Arabian Lenin ilman marksilaisuutta. Rinnakkainen esimerkki on Iranin vallankumous.

    Iskut vanhoillista islamilaista valtajärjestelmää tukevaan länteen on tarkoitettu oman organisaation ja rekrytoinnin vahvistamiseksi. Länsimaissa toteutetaan tuskin yhtä prosenttiakaan näiden radikaalien operaatioista. Länsimaat ovat radikaalien tavoitteissa täysin yhdentekeviä.

    Amerikkalaisten tärkein strategia on estää vallankumous Saudi-Arabiassa ja saartaa ja tuhota Iranin nykyhallinto. Irakia on shaahin kaatumisesta lähtien käytetty hyväksi ja Irakin miehitys on alusta lähtien ollut pelkästään valmisteleva askel tiellä Iraniin.

    Onko islamilainen maailma siis tänä päivänä meille haaste muuta kuin sotapropagandamielessä?

    Pikemminkin kannattaisi katsoa hieman pidemmälle tulevaisuuteen, kun islamilainen maailma on seestynyt käytyään sisäisen kamppailunsa. Silloin on hyvä tuntea alueen kulttuureja. Ajatukset leviävät meillekin.

    VastaaPoista
  4. Goethe sanoo, että paras ihmisessä on hahmotonta.

    Yksilöllisyyttä tai pikemminkin sen olemusta on aika vaikea määritellä ja joukkoliikkeet taitavat tehdä sellaisen mahdottomaksi.

    Voisiko Spenglerin neuvo, että luontoa on käsiteltävä tieteellisesti, mutta historia on runoiltava, auttaa tässä asiassa.

    On valloittajia, kuten mainittu Kaarle Suuri ja kuninkaita kuten Elvis, eli minkälaisia valloituksia tekevätkään valloittajat ja minkälaisia taas aatteet.

    Toisaalta jokuhan sanoi, että ihmiskunnan hengen historia on varkauksien historiaa.

    Proust kirjoitti huoneessa, jonka lattia ja seinät oli vuorattu korkilla äänieristyksen parantamiseksi.

    seuraavaa;

    Ihmiselle on epäilemättä suuri heikkous, että hän on pelkkä hetkien kokoelma, mutta se on myös suuri voima; hän on muistista riippuvainen, eikä hetken muisti ole tietoinen kaikesta mitä sittemmin on tapahtunut, vaan hetki jonka se on tallentanut kestää, elää vieläkin ja hetken mukana henkilö, joka siihen piirtyy.


    Dostojevski puolestaan kirjoitti; Todellisuudessa jokainen on syyllinen kaikkeen, ihmiset eivät vain sitä tiedä: mutta jos he sen tietäisivät, olisi meillä heti paratiisi maan päällä.

    Kun Kosovoa pommitettiin ja toimittaja kysyi Clintonilta, lisäisivätkö pommitukset hirmutekoja, Clinton vastasi " eivät varmasti lisää".

    VastaaPoista
  5. Tuosta auvoisasta ja rikkaasta kulttuurielämän ajasta, jolloin Konstantinopoli oli paikoillaan, olen tehnyt muistiinpanoja paikkana Joensuun yliopiston ortodoksisen teologian laitos. Etsivä ei löytänyt, mutta jotain osviittaa esim. tuolta:
    http://www.joensuu.fi/teoltdk/ortteol/tutkimus/jarmohakkarainen.html

    Joku eilen arveli, että ei-islamilaiset ovat selitys... ei nyt kehtaa Gibrania hiljaa lukea. Neliöiden maalaaminen on vapautta, työtätekevien maalaaminen ei-vapautta - huolimatta Malevitsista! Omaa ideologian pakkopaitaa ei tunnista - istuu ja lämmittää niin hyvin.

    VastaaPoista
  6. Ortografinen tiedustelu Kemppiseltä: miksi kirjoitat sanan islam isolla? Kirjoitatko myös Kristinusko, Buddhalaisuus jne.?

    VastaaPoista
  7. "...mullistavat oivalluksensa, joista tärkeimpiä olivat..."

    Tämän hetken tärkeimmät oivallukset ovat mokkula, läppäri ja ilmojen halki viuhuvat bitit. Ne pitävät huppailijankin keskustelun ytimessä.

    Johtopäätös hieman loikaten: tästä syystä olen samaa mieltä sen kommentoijan kanssa, jonka mielestä nykyinen itä/länsi-kärhämä on enemmänkin islamin sisäinen vapaustaistelu kuin pelätty ja povattu sivilisaatioiden yhteentörmäys.

    Muuten länsi voisi seurata tilannetta vain katseella, mutta kun niillä on se öljy.

    (JK - sanoit vasarakirveskansan olleen saksalaisia... tarkoititko ehkä muinaisgermaaneja, eli ruotsalaistenkin esi-isiä? Pystyikö saksalaista ja ruotsalaista siihen aikaan toisestaan erottamaan?)

    VastaaPoista
  8. Niin ne kulttuurit toisiinsa vaikuttavat. Islamilaiset valtiot olivat aiemmin Yhdysvaltojen ja Euroopan kaltaisia eri kulttuurien "sulatusuuneja".

    Siksi rohkenen väittää Kiinan vaikutuksen olleen merkittävä Islamiinkin ja kuten mainittiin myös Rooman Keisareilla oli Kiinayhteyksiä joten oletettavasti yhteydet olivat Islamilaisilla mailla konkreettisemmat.

    Kiinalaisia keksintöjä ovat mm kirjanpainotaito (Tang-dynastia), paperin valmistus (Han-dynastia), ruuti, ilotulitteet (Eteläiset ja pohjoiset dynastiat), kompassi, leijat, paperiraha (Song-dynastia) ja pankkiluotot (Song-dynastia). Jostain sieltä velkakirja voisi olla alunperin tullut.

    Patenteista mainittakoon, että 500 EKr oli Kreikkalaisessa kaupungissa mainittu seuraavaa: "encouragement was held out to all who should discover any new refinement in luxury, the profits arising from which were secured to the inventor by patent for the space of a year." Lähde: Charles Anthon, A Classical Dictionary Harper & Bros, 1841, page 1273.

    Eurooppaan keksintöjä kulkeutui sitten kaupankäynnin mukana, kehittyivät, katosivat välillä ja palasivat ja alkoivat kehittyä. Onneksi hyvät ajatukset ja kirjoitukset ovat aina säilyneet eri alueiden "taantumuksen" aikoina toisten kulttuurien alueilla ja kehittyneet edelleen.

    VastaaPoista
  9. ”Poesi för en arab är som en planta som måste vattnas med tårar”

    Dosentti Henri Broms totesi yhden luentonsa yhteydessä, että arabeilla on varsin korkea runouden taju – taito, joka eurooppalaisilta on tyystin kadonnut. Jopa puolet OPEC-maiden ministereistä antaa edelleen lausuntonsa runomuodossa...

    Arabiakieliselle runoudelle voisi ojentaa oman Nobelinsa.

    VastaaPoista
  10. Ad anonyymi (ortografiasta): - tulen siihen vielä. Kirjoitan tässä yhteydessä Islam, kuten Eurooppa, koska molemmat olivat poliittisia entiteettejä. Euroopan "rajat" itään vakiintuivat vasta 17oo-luvun lopulla, kun Katariina Suuri hermostui havaittuaan Moskovan kuuluvan "itään" ja määräsi rajaksi entisen Dnjestrin sijasta Uralin.

    VastaaPoista
  11. Ad Tapsa P:

    sotaakirveskansa - samoja geenejä ja kulttuuripiirteitä kuin sitten aikanaan saksalaisilla. Muinais-Pommeri olisi ehkä oikeansuuntainen nimitys.

    Nuorakeraaminen kulttuuri on melkein sama asia. Sota- eli vasarakirveskansa erotetaan hautaustavoistaan täällä ennen asuneesta keräily- ja pyyntikulttuurista. Hyvin luultavasti tällä uudella porukalla oli hanskassa karjanhoito.

    VastaaPoista
  12. Pulizer-palkittu Jared Diamond on piirtänyt kuvan ihmiskunnan (peräti äyperäisestä) kehityksestä - ja se on kuin maajussin piirtämä. Siinä muutamalla sivulla käydään esim. läpi siirtymä helleeneistä Euroopan uuteen aikaan.

    Minusta yhtä traagista on se, että uskomme perimmäisten avaimien löytyvän jostain hyökkäyksistä tai kyvystä ryöstämiseen toiselta.

    Tämän päivän tekstissä kiinnostaa se, että havainnoitsija tuli Pohjolaan kaukaa etelästä - Ibn Fadian (900-luv.) Vastaavaa uteliaisuutta ilmeni toisessa (oliko Abu said?) historioitsija-muslimissa, joka piispa Henrikin aikoihin vieraili Åbuvan seudulla, ”jossa aina sataa”.

    Abu Said taas toteutti vertaili eri kansoja ja totesi muun muassa, ettei kiinalaisilla, turkkilaisilla, slaaveilla eikä berbereillä ollut historian mukaan kiinnostusta tieteisiin. Berbereistä Abu Said sai pian vank-
    kaa kokemusta aivan lähituntumalta. Turkkilaisten olemus taas oli juuri paljastunut Kairon fatimideille.

    Uteliaisuus, elämänhalu ja motivaatio - siinä lähtökohtia niin Genovan, Venetsian kuin myös Gordoban menestyksen tutkimiseen.

    Empirismi, kyky ajatella induktiivisia löytöjä tehden!!

    Minun maailmani avautuu vasta kun nainen astuu vapaana kuvaan. Egypti on hyvä lähtöpiste.

    Euroopan historiaa eivät ole niinkään muovanneet muslimien hyökkäykset kuin myöhäisantiikin asketismin synty - ja se, että kristityt ajautuivat yksinomaan Platonin jalanjälkiin.

    Bertrand Russell arvioi helleenien 500-luvun idealismin
    syntyhistorian tarkastelun yhteydessä filosofien vahvimmaksi kannustimeksi työssään halun löytää jotain pysyvää. Erityisesti kotiin sisältyvä rakkaus ja turva on tässä ilmeisenä toiveena. ”Tämä pyrkimys
    on kiihkein niissä, joiden elämä on eniten uhattu,” arvioi Russell.

    Tässä on mielestäni avain siihen, että kristillinen Eurooppa ajautui yksinomaiseen platonismiin. Boethius käänsi Aristotelettä parhaansa mukaan (myöhään) - Rooman imperiumin lopullisesti tuhoutuessa. Hän oli yksi harvoista, vankilassakin, joka ei ollut menettänyt uskoaan tämänpuoleisen tarkoitukseen - joka oli niin harvinaista.

    Plotinoksen ilmaisu omasta minudestaan on aikakauden kaoottisuutta kuvaava: ”Häpeän sitä, että minun sieluni asuu tässä ruumiissa”.

    Summa summarum: Mare Nostrumin kulttuurialue olisi rakentunut aivan toisenlaiseksi, jos tuo E.R.Dodds’in kuvaama kaoottinen asketismin vyöry ei olisi päässyt liikkeelle. Kirkkoisien innovaatiot, joita Filoponus tehokkaasti hyödynsi, olisivat johtaneet todellisiin empiirisiin tieteisiin (mm. liikkeen lainalaisuuksien selvittämisessä) - jo 1000 vuotta aiemmin. Naisen mukanaolo olisi merkinnyt suurempaa sallivuutta (ja havaitsevaa, induktiivista tutkailua). Sallivuus edelleen - mm. nestoriolaisuuden ja Filoponuksen hyväksymistä kristityiksi + munkki Severoksen esittämä nollan mukaanottaminen numeroihin ja arabialaisen numeroinnin käyttö roomalaisen sijasta olisivat merkinneet todellista tieteen syntyä, johon arabit olisivat voineet antaa oman panoksensa - jos nestoriaanit ylipäänsä olisivat heitä tällöin enää kouluttaneet.

    VastaaPoista
  13. Ad Adolf: Pulizerin lisäksi J. Diamond on nimety mm. Suomen akatemian jäseneksi Eino Jutikkalan ehdotukesta.

    VastaaPoista
  14. Ad tr:

    Sotra Enson kaverit eivät tienneet tuota, kun kerran mainitsin, että heidän toimimensa on maailman vanhin - vanhempi kuin se olutfirma, jota englantilaisessa kirjallisuudessa väitetään vanhimmaksi. Tuo Maunu Erikinpojan allekirjoittama dokumentti on hyvässä tallessa.

    VastaaPoista