10. heinäkuuta 2008

Islam ja pohjoinen I

Sitä en osaa selittää, miten Muhammadista (570-632) tuli sillä seudulla ja niillä taustoilla maailmanuskonnon perustaja ja hänen seuraajistaan maailmanvalloittajia.

Uskon Hämeen-Anttilaa, että tässä käytetty oikeinkirjoitus on osuvampi kuin perinteinen Muhammed.

Äidinäitini eläessä rasismia ei ollut vielä keksitty. Hän saattoi sanoa, kun meillä oli naama oikein kurassa ja koneöljyssä, että senkin musulmanni. ”Naamakin on niin kuin pakanamaan kartta.”

Sitä vastoin huomasin aivan itse, että kuuluisa ja kieltämättä hermoille käypä pilakuvakiista sisältää unohtuvan näkökulman. Islam on ankara suhteessa representaatioihin eli kuvaaviin kuviin. Tavallisten ihmistenkin kuvat herättävät epäilyjä, ja pyhien kuvat ovat kauhistus. Pilakuva Muhammadista ei ole alkuunkaan sama asia kuin pilakuva Jeesuksesta.

Meillä on oikeastaan sama tausta – emme ole erikoisen innostuneita esittämään kuvia kristinuskon Jumalasta, koska Vanha testamentti suhtautuu jumalankuviin kielteisesti.

Tuo on äärimmäisen mielenkiintoinen kysymys. Bysantti eli Itä-Rooma oli suunnaton valtio. Siellä käytiin kahteen kertaan erittäin kova poliittinen taistelu pyhäinkuvista, kun kuvainraastajat eli ikonoklastit olivat asialla. Vahva mielipidesuuntaus vaati, että kirkoista on poistettava myös ikonit. Niinpä todella vanhoja ikoneja on jäljellä hyvin vähän.

Jutun kuvassa on Euroopan kartta käännettynä havainnolliseen asentoon. Pohjoinen on määräävä tekijä vain pohjoisen asukkaille. Euroopassa vuoristot ovat merkinneet verrattomasti enemmän, ja erityisesti selvä väylä Keski-Aasiasta Tonavalle. Kartta haluaa havainnollistaa senkin, että Tonavan ja Reinin lähteet ovat tosi lähellä toisiaan.

Eurooppa on suuren mantereen pieni niemimaa, jonka melkoinen historiallinen merkitys on selitystä vaativa asia.

Kaarle Suuri oli Muhammadin poika. Tai ellei poika, ainakin perillinen. Tai ellei perillinen, seuraaja. Ilman Muhammadia ei olisi ollut keisaria ja ilman keisaria ei olisi ollut Ranskaa ja Saksaa (Pyhää roomalaista keisarikuntaa). Britanniasta ei kannata kovin elämöidä – siellä hallitsijat puhuivat äidinkielenään ranskaa ja myöhemmin saksaa hyvin, hyvin kauan. Ja Hollanti oli Espanjan osa.

Oivalluksen Muhammadista ja Kaarle Suuresta esitti belgialainen taloushistorioitsija Henri Pirenne. Hän kaatoi kuppinsa jo 1935.

Kulttuurihistoria olisi nykyistä väkevämpi oppiaine, jos jokin Pirennen teos olisi keksitty suomentaa Huizingan ”Keskiajan syksyn” sijasta tai ohella. Hyvä kirja sekin on, mutta vähän haaveellinen. Suomalaisten – ja ruotsalaisten – kontribuutiot Euroopan historiaan ovat tunnetusti sangen vaatimattomia.

Sen tiedämme kovasti hyvin, että Välimeri oli 10 000 vuotta se hiukkaskiihdytin, jonka ympärillä kaikki tapahtui. Vielä esimerkiksi musiikki ja runous ottivat vauhtia islamin maista ja alkoivat erottua seuduilla, joita sanotaan nykyisin Portugaliksi ja Espanjaksi. Välittäjinä olivat maurit ja moriskot. Andalusialaisen Lorcan runoissa ja italialaisessa iskelmässä kuuluu tänäkin päivänä arabialaisuus.

Joku päivä otan selvää, miksi Lorca halusi kirjoittaa ”mustalaisista”. Olisiko siinä ollut mukana kiertoilmausta ja viittausta afrikkalaisuuteen? Englannin ”gypsy” ja espanjan ”gitano” tarkoittavat egyptiläistä. Romanit vaelsivat tänne 1500-luvulla Pohjois-Intiasta.

Islam työnsi toiset pois Välimereltä, josta roomalaiset olivat käyttäneet kodikkaasti nimeä Meidän meremme.

Euroopan painopiste siirtyi Reinin ja Tonavan altaille, ja perinteen katkeaminen aiheutti kaksi tai kolme muutosta: feodalismin, uuden viljelytekniikan ja kaupungit.

Ennen Islamia ja sen aikana Aasian ratsastajakansat olivat pitäneet mielenkiintoa yllä Euroopassa. Unkari säilyttää hunnien muisto nimessään – Hun-garia. Siellä ja vain siellä Attila on suosittu etunimi. Mutta liikenteessä oli kaikenlaista vandaalia, avaaria ja mongolia – esimerkiksi Venäjän tuhatvuotisuus on totta vain sillä ehdolla, että mongolivalta unohdetaan. Todellisuudessa se jatkui 1500-luvulle ja painoi lähtemättömät jäljet myös Moskovaan. Novgorod kuitenkin pysyi venäläisenä tai ehkä pitäisi sanoa venäläis-suomalaisena. Toisin kuin eräät kollegat väittävät, emme me ole kotoisin mistään Volgan mutkasta emmekä Siperiasta, vaan sieltä ja täältä ja saamme luultavasti kiittää kielellistä yhtenäisyyttämme slaavien siirtymistä itään, Volgan suuntaan.

Mitään ”alkukoteja” ei ole olemassa. Saksalaisethan sellaisella kehuskelevat unohtaen, että heidän alkukodeissaan, esimerkiksi Wormsin seudulla, asui ennen kunnon kelttiläisiä. Nykyisessä Suomessa taas saksalaisvaikutus näkyy kahden – kolmen tuhannen vuoden takaa. Tarkoitan sotakirvesporukkaa eli esineitä ja myös sanoja, jotka tunnetaan Itämeren etelärannikon seudulta.

Euroopan keskusvallan rapautumisen jälkeen ainoa järkevä keino oli turvautua sotaurakoitsijoihin, joita alettiin sanoa aatelisiksi ja lääninherroiksi. Heidän ammattinsa oli ryöstää sekä omaa aluettaan että naapureita. Ensin mainittu oli verotusta ja viimeksi mainittu kristikunnan puolustamista.

Verotus on kuitenkin tehokkaampi sortokeino kuin ryöstäminen. Varastettu tavara hupenee nopeasti, mutta sen sijaan systemaattinen orjuuttaminen toimii tuhat vuotta. Feodalismi merkitsi tietenkin maaorjuutta, joka näyttää edelleen jatkuvan Venäjällä.

Bysantti pystyi valtavan kaupunginmuurinsa sisällä torjumaan sekä persialaiset että arabit, kunnes kukistui turkkilaisten piiritykseen ja ”Jumalan maailmanaika päättyi” 1453, kuten myös Waltari ilmoittaa Johannes Angeloksessa. Mutta Bysantista ei ollut Islamin noustua enää avuksi toisille.

Niinpä vallan kahvaan astuivat frankit eli pitkätukkaiset merovingit, jotka olivat kaikin puolin kammottavaa joukkoa, kuten Toursin piispa Gregorius totesi jo heidän aikanaan (Historia Francorum). Mutta Kaarle Suuri – joka hallitsi Euroopassa luultavasti lukutaidottomana samoihin aikoihin kuin Harun-al-Rashid Bagdadissa – salli paavin nimitystä käyttäneiden Rooman piispojen marssia parrasvaloihin ja ryhtyä kartuttamaan Pyhän Pietarin perintöä eli kiinteää omaisuutta.

Kaupungit kasvoivat Pirennen teesin mukaan ylimystön ja kauppiaiden yhteensopimattomuudesta. Keksittiin että ylimystö mellastaa maalla ja kauppiaat hoitavat luvallisia askareitaan muurien suojaamissa kylissä, joita alettiin ennen pitkää nimittää kaupungeiksi. Kirkko kannatti oivallusta kiihkeästi ja oli sitä mieltä, että kaupunkiin kuuluu myös kunnon kirkko. Ja koulu. Ja sairaala eli hospitaali. Reippaasti ennen vuotta 1 000 pari koulua alkoi nimittää itseään oppineisuuden kaikkeudeksi (universitas), ja näihin päiviin asti Bolognan ja Pavian yliopistot ovat erikoisella tavalla ”löytäneet” yhä vanhempia ja vanhempia perustamiskirjoja.

Genova ja Venetsia olivat valtioita. Samaa saa sanoa monista Pohjois-Italian ihmeistä, kuten Pisasta ja Sienasta. Mutta kun Euroopan painopiste oli siirtynyt, Pariisista tuli varsinainen kaupunki, ja aika pian alkoivat vaikuttaa Brygge, Antweerpen, Haag ja Lontoo. Ne eivät olleet valtioita. Amsterdam oli 1600-luvulla maailmanvalta, mutta silti osa Yhdistyneitä maakuntia eli Alankomaita.

Muu kuin teologinen tieto ja oppineisuus saatiin Islamin maista, esimerkiksi lääketiede ja matematiikka Cordoban kalifaatin kautta nykyisestä Espanjasta.

Itse asiassa myös kristillinen teologia sai merkittäviä vaikutteita Islamin välittämästä Aristoteleesta. Täällähän oli tunnettu vain Platon, kunnes Aristotelesta alettiin kääntää arabiasta latinaksi ja siitä kansankielille.

Asiaan vihkiytymättömille: Aristoteles tarkoittaa mm. järjellistä luokittelua ja jopa havainnointia ja vieläpä kokeellista menetelmää. Aristoteles-vainaa ei tosin itse tullut laskeneeksi, kuinka monta hammasta ja kylkiluuta hänellä itsellään oli, mutta ilmiöiden havainnointi ja luokittelu oli hänen alaansa. Platonin perintöön kuuluivat etenkin ideat.

Ei sillä, kovia poikia molemmat.

Joutuminen pois oliivin ja viinin valtakunnasta, jossa maaperä on monin paikoin kepillä kynnettävissä oli valtava haaste ja pakotti eurooppalaiset luomaan tekniikan ja sitten teollisuuden.

Ensimmäinen dramaattinen keksintö oli jalustin. Frankkien raskas ratsuväki antoi päihin Islamin armeijoille Poitiers’ssa 732, ja siihen katkesi eteneminen Eurooppaan. Peitsi oli omaksuttu luultavasti khasaareilta, mutta haarniskointi keksittiin itse.

Kun pellin paukuttamisen makuun oli päästy, tuulimyllyt ja vesimyllyt alkoivat kehittyä, ja ennen vuotta 1000 käytössä oli ehkä kaikkien aikojen mullistavin tekninen keksintö, multalaudalla varustettu, metallilla vahvistettu syväaura eli siis aura.

Sillä kapineella ja vetohärillä ja hevosilla savimaat ja suomaat alistettiin pysyvään viljelyyn. Valjastaminen sodan ja rauhan töihin oli perustavaa energiataloutta, ja arabialaista matematiikkaa käyttäen eurooppalaiset sovelsivat vivun ja väkipyörän periaatteita takilointiin. Lepanton meritaistelussa 1571 kristikunnan valtamerikelpoiset alukset saivat suurvoiton Islamin laivastosta.

Konstantinopoli kukistui sulttaanin tykistön tulitukseen. Ruuti oli ollut käytössä jo sitä ennen, mutta sotilasteknologiassa saksalaiset tykkimestarit takasivat Euroopan hegemonian 1500-luvulta alkaen. Saksalaiset siksi, että raaka-ainetta löytyi runsaasti Euroopan sydämestä, etenkin rautaa ja kivihiiltä.

Islam muodosti useiden vuosisatojen ajaksi verhon Euroopan ympärille. Ongelmatonta tietä Intiaan ja Kiinaan ei ollut, vaikka niiden olemassaolo ja merkitys käsitettiin. Jo Rooman keisareilla oli hataria suhteita Kiinaan asti. Mutta Intian eräisiin osiin nousi verrattomia islamilaisia valtakuntia.

Kukaties hurjin Islamin Euroopalle antama isku oli uskonnollisesti eli ideologisesti perusteltu tasa-arvon ajatus ja oudosti siihen liittyen patriotismi, joka taisi olla suurissa osissa Eurooppaa sangen utuinen käsite.

(Jatkuu…)


35 kommenttia:

  1. Umbral; Lorcalla ilo, kuten Kiekegaardilla ahdistus, kasvoi suhteettomiin mittakaavoihin.........Lorca antoi kiimassa olevan naisen hengen riivata itseään.........tunsi seksuaalista vetovoimaa romaneihin........ voimakas ja pakkomielteinen seksuaalisuus heijastui pitkään Lorcan lapsuudessa ja nuoruudessa romaneihin.

    Mustalaiskuutamossa
    kuun alla katsovat häntä
    ne joita ei hän voi nähdä.

    G.A.Wallin Aavikon vaeltaja;

    "Sitten menimme Abrahamin paikalle ja teimme siellä kaksi rituaalista rukousta; sitten oli vuorossa al-tawaf eli 7 kierrosta Kaaban ympäri.....

    Menin taloon jossa olin jokin aika sitten viettänyt yöni naisen kanssa. Tällä kertaa viivyin tunnin tai hieman enemmän pienen ja hyvin nuoren tytön kanssa."

    Majisteri Yrjänä Aukusti Wallin on odotettavana takaisin neliwuotiselta matkaltansa. Se wuotinen Raha-apu, jota on nauttinut kuljeskellessansa Ekyhtin ja Arapian hietamailla, on määrätty Tohtori K.W.Willebrandille. Saamme warmaan ilmi Wallinin kotio tultua paljon uusia ja tiedollisuudelle tärkiöitä asioita, keksittyjä Arapian salamyhkäisissä erämaissa. Pahin olisi jos Wallin, kuin moni muu kaiwattava mies, jättäisi oman maan, koska nyt ei ole Korkiaopistossa hänelle sopiwaa siaa.

    Suomettar 4.5.1847 ( Wallin palasi vasta 3-vuoden kuluttua tuosta)

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Yrjö_Wallin

    http://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789511171249

    VastaaPoista
  2. Bysantin tuhoon vaikutti tietysti omien petos. Venetsia pääsi kaupalliseen ja sotilaalliseen valta-asemaan aluksi Bysantin suojeluksessa ja lainaajana, mutta lopulta Konstantinopolin ryöstäjänä ja Bysantin heikkouden yhtenä syynä. Islamin joukot vain viimeistelivät Bysantin lopun.


    Jos länsi-Euroopassa haluaa tutustua Bysanttiin, kannattaa vierailla Venetsiassa. Sieltä löytyy rakennustyyliä ja niitä varastettuja taideaarteita.

    VastaaPoista
  3. Unkarilaisista.

    Unkarilaiset kutsuvat itseään madjaareiksi. On ulkopuolisten nimittelyä viitata heistä puhuttaessa hunneihin.

    Hunnit valtasivat Unkaria (Pannoniaa) viitisensataa vuotta ennen madjaarien paikalle saapumista ja hunnit sekoittuivat paikallisiin germaaneihin jo kauan ennen madjaarien saapumista 800-luvulla.

    VastaaPoista
  4. Ad Anonyymi:

    Hunneja koskeva lähteeni on Davies, Norman: Europe.

    Samoin Wikipedia: Many nations have tried to assert themselves as ethnic or cultural successors to the Huns...

    The Magyars (Hungarians) also have laid claims to Hunnic heritage. Because the Huns who invaded Europe represented a loose coalition of various peoples, it is possible that Magyars were part of it. Until the early 20th century, many Hungarian historians believed that the Székely people were the descendants of the Huns.

    Tunnettu on tietysti hunnien esiintyminen Niebelungenissa ja Völsungasagassa - Etzel (Attila); Atle = Attila.

    VastaaPoista
  5. Ad Jussi:

    Snellman kävi kuumana Wallinin takia, kun tämä tutki turhia pakanamaita. Eräitten päivällisten yhteydessä meni käsirysyksi.

    Muille lukijoille: tradition mukaan Wallin olisi ollut ensimmäinen Kaaban nähnyt eurooppalainen tutkija.

    VastaaPoista
  6. Hei hyvä Jukka Kemppinen,


    Kiitos kirjoituksestasi varsin tärkeästä aiheesta. Islamin tutkimusta saisi olla nykyistä
    enemmän, vaikkakin esimerkiksi
    huippueksegeetti, prof. Heikki Räisänen on kirjoittanut
    monen muun aiheen ohella loistavia
    kirjoja islamin ja kristinuskon
    suhteesta. Myös tietenkin ararabian kielen ja islamin kulttuurin tutkija, prof. Jaakko
    Hämeen-Anttilan suomennokset
    ja muut teokset ovat erittäin hienoja. Ilman muuta monet uskontotieteilijät tekevät koko ajan
    tärkeitä islam-tutkimuksia ja onpahan yksi suomalainen antiikin tutkimuksen professori ( teologi-
    filosofi) spesialisoitunut myös moniin islamin huippu teologi-filosofityyppeihin.

    Muuten Wallinia tärkeämpi on kyllä
    Edward Westermarck, sosiologi, filosofi, uskontotieteilijä, (kulttuuri)antropologi. W. toimi muun muassa
    Lontoon yliopiston sosiologian
    professorina ja myöhemmin Abo
    Akademin rehtorinakin. Hänen
    avioliittoa koskevat tutkimuksensa
    ovat alansa klassikoja. Hän on siis
    yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista ja vaikutusvaltaisimmista suomalaisista tieteen edustajista, joka ei ole Suomessa kovinkaan yleisesti tunnettu, paitsi tietenkin yliopistopiireissä.


    Ystävällisesti Matti Taneli

    VastaaPoista
  7. Ad Mattitaneli:

    Westermarck on oudon tuntematon, vaikka hänen moraali-kirjansa lyhennelmä kuului vuosikymmeniä kurssivaatimuksiin mm. oikeustieteellisessä.

    Hän on saanut uutta kantavuutta Edward O. Wilsonin kautta ("Concilience").

    VastaaPoista
  8. Ad Jussi:

    Olin näkevinäni suomennettuna Kierkegaardin Mozart-tekstin, jossa hän yhdistää ahdistuksen eroottisuuteen. Se on jakso paksusta teoksesta Enten Eller (Joko-tai).

    Nähdäkseni perinteinen kuva Kierkegaardista kieltäytyjänä ja pihtaajana on aivan liian kapea. Mozart-jakson aihe on Don Giovannin (Don Juan) "eroottinen nerous".

    VastaaPoista
  9. Ad Anonyymi:

    Tasapuolisuuden vuoksi: Paavalia pidetään selvästi epileptikkona, ja Jeesuksesta on kirjoitettu samanlaista.

    Olen ymmärtänyt, että nykyinen aivotutkimus on onnistunut tekemään läpimurtoja varsinkin petit mal -tyyppisten kohtausten selvittämisessä.

    VastaaPoista
  10. Käsirysy tapahtui promootiojuhlissa yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa, joiden isäntänä oli A. von Nordman.

    Wallin tapasi sekä Runebergin että Snellmanin. Snellman innostui vertailemaan Castrenin ja Wallinin matkoja toisiinsa sekä ylisti Castrenia Wallinin kustannuksella.

    Kiivastuksissaan Snellman löi lautasen Wallinin kädestä. Yleensä tyyni Wallin loukkaantui puheensävystä ja käänsi selkänsä.

    Lähde: Yrjö Karilas - Wallin, erämaan mies

    VastaaPoista
  11. Mietin tuota Kaarle Suuren lukutaidottomuutta.

    Toki saatan ajatalla, ettei se lukutaito hääppönen ollut, mutta kun ottaa huomiion hänen isänsä ammatin ja kuulumiseen vaikutusvaltaiseen pappissukuun, minun on vaikea ajatella että hän olisi ollut tyystin lukutaidoton.

    Ymmärtääkseni hänen lapsistaan ainakin kolmea voidaan syystä sanoa lukutaitoiseksi.

    Mitä feodalismiin tulee, niin näkemys siitä, että se oli lähinnä maaorjuutta, edustaa minusta sitä, mitä kutsun porvarilliseksi banalisoinniksi.

    Aivan samoin, kuin kommunistit myöhemmin, vääristi nouseva porvaristo 1800-luvulla historiallista näkemystä, jos kohta oli myös merkittävä vaikuttaja historiantutkimuksen kehittäjänä. Käsittääkseni juuri saksalaisen porvariston tarpeisiin luotiin monet historian harhoista.

    Näin mm. Ranskan suuri vallanhumaus esitetään usein feodalismin romahduksena, vaikka silloin Ranska oli elänyt jo patrimonialistissa järjestelmässä satoja vuosia.

    Venäjällähän taas ei koskaan ole ollut kunnon feodalismia. Ei maaorjuus riitä feodalismin tunnukseksi.

    Feodalismin synnyn takana ensinnäkin on logistiikkan, rahatalouden ja hallintojärjestelmän rappeutuminen. Vaikka kansainvaelluksella voidaan selittää osa siitä, niin Rooman hallinto luhistui monen osatekijän vaikutuksesta, joista eräs oli sotatalousyhteiskunta. Osana tätä ilmiötä rahatalous taantui ja tämä vaikutti siihen että paikallinen vaihdantatalous kasvoi. Kun vaihdantatalous syrjäytti rahataloutta, verotus vaikeutui joka taas tarkoitti valtiolle uusia vaikeuksia.

    Kun valtio alkoi maksaa maalla, oli feodalismin siemen jo kylvetty otolliseen maaperään.

    Kun sitten valtiokoneisto sitten lopullisesti romahti, oli Rooman valloittajilla jo olemassa runko uudelle, ei-rahatalouteen perustuvalle järjestelmälle.

    Kun Rooman luoman rungon päälle tipahti frankilais-germaaninen perintölaki, valta pirstoutui.

    Tässä tilanteessa feodalismi, joka toki tarkoitti maaorjuutta, tarkoitti myös sopimusjärjestelmää, jonka puitteissa voitiin sopia hallinnon, lainkäytön, verotuksen ja tullien periaatteista, siellä missä nämä olivat tarpeen.

    Feodalismi vakautti Euroopan, joka mahdollisti kaupunkikulttuurin uudelleen syntymisen. Kaupunki tarvitsi joko vahvan herran, jonka eduissa oli kaupungin puolustaminen tai riittävän tulolähteen, joka mahdollisti kaupungin puolustamisen kaupunkilaisten toimesta. Toki muitakin vaihtoehtoja oli, mutta nämä näen perusvalintoina.

    Koska feodalismi oli kuitenkin perustaltaan talousjärjestelmä, se pystyi toimimaan tietynlaisissa taloudellisissa olosuhteissa.

    Suomessa aina väliin joku puhuu vapaista talonpojista. Se on pohjantonta kukkua, sillä maaomistaa poikansa.

    Kaupungit elivät kaupasta ja sen vapaudesta tai vapauden asteista.

    Kun feodaalitalous oli ollut maataloutta, vakaissa oloissa syntynyt kauppa oli rahataloutta.

    Feodalismi ei kaatunut Bastiljissa.

    Kuningas kaatoi feodalismin Ranskassa ottamalla käyttöön palkkasotilaat. Palkkasotilaille olivat uskollisia rahalle. Rahat kuningas lainasi porvareilta, ja jätti maksamatta, koska hänellä oli palkkasotilaita, joten hän saattoi luoda säännölliseen veronkeräykseen perustuvan järjestelmän.

    Ei sukujen tavat toteuttaa tätä omilla maillaan jäten toiseen ajankohtaan.

    ps. Jos puhutaan Alankomaiden kuulumisesta Espanjaan, pitää muistaa että ne tulivat Espanjalle Kaarle V:n isän äidin perintönä ja miten se tapahtui, on taas oma juttunsa.

    VastaaPoista
  12. Ad Petja J.:

    Kaarle Suuren lukutaidosta on kahta tietoa.

    Feodalismin kuvasi on innostava. Lisään vielä yhden elementin: foi [feu] / fides eli henkilökohtainen valalla vahvistettu sitoumus.

    Pienetkin läänitykset oli uudistettava, kun antaja tai saaja oikaisi koipensa.

    Fides ei tietenkään estänyt pistämästä valaveljeä hengiltä, jos kuka sille päälle sattui. Usein sattui.

    VastaaPoista
  13. Muslimien suhde esittäviin kuviin on monimutkainen juttu, jota olisi kiva joskus tutkia lisää. Sunnit ovat selkeästi kuvia vastaan, kuten olemme viime aikoina huomanneet, mutta shiiat ovat ilmeisesti toista mieltä.

    Televisiosta tuli taannoin juttu hieman itsetietoisesta tanskalaistoimittajasta, joka osti Iranissa viimeisen nuorta Muhammadia esittävän julisteen. Erilaisia kuvia Muhammadista oli Iranissa ollut myynnissä yleisesti, mutta viime aikaisten tapahtumien vuoksi Iranissa oli päätetty luopua niiden myynnistä solidaarisuudesta muita muslimia kohtaan.

    VastaaPoista
  14. ad JK

    Yeshua Hannotzri (Jeesus) näyttää lähinnä pelastaneen epileptikkoja.

    Kumma juttu, ettei kolmekymmentä vuotta sitten kerrottu kouluissa Flavius Josephuksen, Cornelius Tacituksen, Plinius nuoremman, Theudaksen tai Mara bar Serapionin kirjoituksista, jotka osoittavat Jeesuksen olleen olemassa.

    VastaaPoista
  15. Sellainenkin aika oli, jolloin Kemppinen epäili viikonloppupostausten menevän hukkaan. Nyttemmin huoli kaiketi osoittautunut turhaksi. Nyt kun on taas saatu Kemppisen historiapensseli esiin (joka ei oikeastaan ole leveä, vaan erikoisen mallinen kalligrafinen instrumentti, jonka jälki on ketterää, mutta vahvasti tyylittelevää) toivoisi tälle loma-ajasta huolimatta maksimaalisen kommentoijakunnan...

    Omana pienenä kysymyksenä se, että eikö Moskovan nousu merkittävyyteen juuri ollutkin seurausta mongoliajasta, kun ordan veronkanto annettiin tälle syrjäiselle ja vaarattoman oloiselle pikkuapulaiselle.

    Muuten, Shaw'n näytelmässä Pygmalion Lontoon 1920-luvun seurapiirissä kauhistellaan kuinka joku on ajastaan niin jäljessä ettei ole edes lukenut Westermarckia...

    VastaaPoista
  16. Koska me katsomme maailmaa kristinuskon sisältä, näemme Tumman lailla outouksia kaikkialla.

    Mutta jos katsoo maailmaa vaikkapa sisaruskontomme islamin silmin, näyttää kristinuskokin aika omituiselta - ja pakko myöntää - monijumalaiselta sekasotkulta.

    Kyllä shamaanin maailma on selkeämpi. Ja järkevämpi.

    VastaaPoista
  17. Paras lukemani kuvaus kuvainsärkemisestä on - outoa kyllä - Guy Gavriel Kayn fantasia "The Sarantine Mosaic". Sitä lukiessa sydän särkyy.

    Kay on kirjoittanut fantasiansa lähes todelliseksi Justinianus I:n Bysantiksi. Mosaiikkitaiteilija kutsutaan kaukaa tekemään kattomosaiikit maailman suurimpaan kirkkoon (ilmeinen Hagia Sofia). Matka on hankala ja taiteilijan perhe on juuri ennen kutsua kuollut ruttoon. Hän sijoittaa mosaiikkiin kaiken elämässä näkemänsä ja kokemansa. Kun hän on lähdössä, keisari kertoo hänelle, että mosaiikin tuhoaminen aloitetaan seuraavana päivänä. Valta on kiepsahtanut ympäri eikä kuvia enää sallita. Se kohta, jossa hän saa kuolleet tyttärensä juuri oikein kuvatuiksi ja ajattelee, että he sentään elävät ikuisesti kirkon katossa, ja siten tämä tieto...

    Toinen masentava kirja on Lucien Polastron: Books on Fire. Aina, kun maailmassa tapahtuu jotakin, rynnätään ensimmäiseksi polttamaan kaikki kirjat. Joskus toinen osapuoli ensin polttaa kirjoja, siten toinen osapuoli tulee samaan krijastoon tuhoamaan omansa, ja lopuksi rahvas hävittää loput. Tai päinvastoin - rahvas tuhoaa, joitakin kirjoja yritetään pelastaa ja syttyy tahaton tulipalo. Jossakin välissä kirjojen "pelastajat" kahmivat parhaat päältä, myyvät ne ja antavat loppujen mennä. Mennyttä kaikki joka tapauksessa.

    VastaaPoista
  18. Historiaa olisi hyvä ymmärtää juuri näin kuin saatoimme lukea. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

    Historiassa on useita merkittäviä mutta vähän mainittuja asioita jotka vaatisivat joko tarkempaa tutkimista tai sitten tulosten tiivistämistä (artikkelit tai artikkelikokoelmat hyvillä viitteillä).

    Mainitsen vain muutaman, lisätkää muut lisää kos kiinnostaa:

    - Assyrian nousu suurvallaksi

    - Babylonian maailmanvallan merkitys (esim ympyrän asteluku 360 astetta, tunnin pituus ja minuutin pituus ovat ainakin osittain sieltä lähtöisin).

    -Mikä ajoi Aleksanteri Makedonialaisen (Suuren) valloitusretkilleen, oliko se nälkä vai mikä.

    -Rooman pitkä kehitys kohto tuhoa, mitkä asiat olivat niitä joista voisimme ymmärtää omaa aikaamme, oliko esim. energian tarpeella osuutta, entä miten heikkoja hallitsijat TODELLA olivat (heikkoja historian mukaan, olivatko lopulta heikompia kuin luulemmekaan).

    - Kansainvaellusaika (gootit, mongolit ym. idemmät kansat, mistä he tulivat, miksi liikehtivät ym.)

    - Viikinkien nousu ja merkitys, erittäin paljon väärinymmärretty alue historiassa.

    -Suomen alueen todellinen historia, Novgorodin toiminta täällä, Svean toiminta samaan aikaan. Oliko esim. Turku Novgorodilaisten perustama vai ei jne. jne.

    - Mitkä asiat todella tekivät Britanniasta suurvallan, he saivat valtansa helpolla ja halvalla.

    Esim. näiden asioiden pohjalta voisi ymmärtää omaa aikaakin paremmin, mutta niistä ei juurikaan puhuta. Kouluopetuksessakin aatehistoria jää käsittelemättä ja keskitytään tyhjänpäiväisyyksiin.
    Ilmeisesti talouden merkitys pitäisi nostaa suurempaan osaan kuin se on tällä hetkellä.

    VastaaPoista
  19. Arvon herrat!

    ”Kaarle Suuren lukutaidosta on kahta tietoa.”

    Frankkien, muslimien, slaavien ym. kehityksestä ja älyperäisestä kehityksestä on monin verroin ”kahdenlaista tietoa”.

    Kun esimerkiksi suuresti arvostettu Hämeen-Anttila ”antaa tietoa” keskiajan kristityistä, kuten frankeista, on se visvaisinta mustamaalausta, mitä yleensä voi antaa ”vastapuolen” maailmankuvan edustajista.

    Olivathan frankit todella kaikin tavoin jörriköitä ja laiskoja - myös heitä opettamaan tulleiden brittien mielestä - mutta olisi Hämeen-Anttilan haaviin sentään pitänyt osua edes yksi fransiskaani-nero.

    ”Mare nostrum” on näköjään tehnyt tehtävänsä!

    Kun professori Kemppisen esittämää yhteisöjen kavalkadia käy läpi - yhteisöjen edistyksen kannalta (ei miekan heiluttajina) - sopisi moniin ratkaisuksi ottaa kysymys naisesta ja hänen vaikutuksestaan. Ja nyt en tarkoita vain hänen mukaantuloaan - kuin määrällisesti lisäämään sikäläistä kulttuuria (kuten Platon esitti). Tarkoitan paremminkin hänen olemuksensa ja lahjojensa vaikutusta meidän miesten olemukseen - ja sen muuttumiseen sallivammaksi.

    Varhaisen kristillisen Euroopan raskaita perintöjä eivät olleet vain kansainvaellukset ja lukuisat epidemiat. Perimme (vuosisadoiksi) myös roomalaisen sotilaallisen miehen mallin. Rome was not christianized - rather in many ways the Christian society was romanized. If compared with Irish society - revival of the ”ancient spirit of Franks” was just to aggravate this difference.

    Otan esiin vielä toisen tekijän Mare Nostrumin kulttuurialueen kehityksessä, nostan esiin tutkijan (E.R.Dodds) huudahduksen, koskien myöhäisantiikkia: ”Where all this madness come from?” Tässä kysymyksessä on lähinnä nopeasti vahvistunut asketismi koko hellenistisellä alueella. Kehitys käynnistyi ennen Kristuksen syntymää, vahvistuen mm. epidemioista ja myöhemmin kansainvaelluksista - mutta kaiken kaikkiaan, Dodds’in kysymys on keskeinen Euroopan kehityksen kannalta.

    Epidemioihin ja niistä selviytymiseen tulisi myös paneutua. Kristittyjen lukumäärän huikea nousu 250-luvusta eteenpäin, on osaltaan seurausta siitä mallista, jonka kristityt antoivat hoitaessaan sairastuneita (ja usein itse sairastuen ja kuollen). Galen - ”viisaana” - pakeni erämaahan ja selviytyi. Kristittyjä oli v. 200 n. 200.000 - mutta v. 300 jo 6 miljoonaa - 10% väestöstä.

    Asketismin myötä naisen asema ja vaikutus minimoitiin. Jos tarkastellaan niitä yhteisöjä, joissa luovuus ja tieteellinen ajattelu vallitsivat - siellä myös nainen oli vapaana vaikuttamassa yhteisössä. Roomasta erossa olleen Irlannin lisäksi siis myös arabialueet olivat roomalaisen kulttuurin vaikutuksen ulkopuolella.

    Kun etsin selitystä nestoriolaisten luovuudelle, jotka käänsivät helleenien teokset muslimeille ja luotsasivat nämä tieteelliseen ajatteluun, löydän järjestelmällisesti kaikkien johtavien nestoriolaisten olleen naimisissa. Tämän mallin he saivat Persian zoroastrialaisilta, joille marriage was must. Kun etsitään johtavien muslimitiedemiesten taustoja - he tulivat lähinnä Persian alueelta, joka oli myös shiojen pääaluetta - ja shiiat olivat sunneja huomattavasti edellä tieteissä. (Euroopassa oppineet pysyivät kaukana naisista - Jeesuksen ja opetuslasten esimerkki oli kdotettu.

    Tieteen ja yleensä luovuuden avaimet ovat ”heikoissa käsissä”!

    Damaskoksessa oli vielä 1200-luvulla naisprofessoreita - ja Petja lisäsi, että niin oli Salernossakin.

    Ja Salernoon lääketieteen virikkeet tulivat läheiseltä, voittoisalta fatimidiyhteisöltä, jossa eräskin kalifi ylisti vaimoaan, joka oli saanut hänen kiukkunsa niin monesti laantumaan - kuultuaan ensin vaimoaan.

    Mutta muslimikulttuurin kuten myös Euroopan kulttuurin juurien tutkiminen ei kuitenkaan saisi jäädä ”kahdenlaisen tiedon” varaan, sillä jo Al-Ghazali käyttää 1000-luvulla muslimitraditioista nousevaa sanontaa: “Minun jälkeeni ei kansalleni jää muuta suurempaa kaaosta ja epäjärjestyksen aiheuttajaa kuin nainen ... Jos minun pitäisi määrätä joku olento kumartamaan toisen edessä, minä vaatisin naisen matelemaan maassa aviomiehensä edessä sen suuruuden tähden, jonka hän on miehelleen velkaa.”

    Paljastavaa on myös, ainakin Marokossa käytetyn, sananlaskun esimerkki parhaasta tavasta kouluttaa vaimoa: “Ei kukaan harjoita naista niin hyvin kuin toinen nainen. Kuinka järjetöntä onkaan vaimon juosta pois, jos talossa on toinen vaimo!” Eli, siis “Nöyryytä vaimo toisella vaimolla!” Muslimien viisautta on myös kehotus: “Kysy vaimosi neuvoa, mutta älä toimi sen mukaan.”

    Jatkakaamme itse tutkimusta.

    VastaaPoista
  20. Ad Adolf:

    Tärkeitä asioita.

    Italian yliopistoissa oli naisia jopa oikeustieteen professoreina 900-1100.

    Bysantissa Justinianus ja Theodora oli kuuluis pariskunta, jonka jälkeen tulee lähes loputon määrä merkittäviä ylhäisönaisia, joista yleissivistykseen kuuluu ehkä vai Anna Komnena. (Haavikko taisi kopsata Neljätoista hallitsijaa hänen historiateoksestaan, joka on ollut vanhastaan Penguin Classicsissa).

    Mieleen tulee myös heti voimaryhmä P. Augustinus ja hänen äitinsä P. Monika (Santa Monica).

    Yksi ajatus naisten vieroksunnan syystä saattaisi olla äitijumala-kultin syvyys ja pitkäaikaisuus. Marija Gimbutas kirjoitti tästä.

    VastaaPoista
  21. Ad Antti:

    Minulla on sellainen intuitio, että elokuvassa "Andrei Rublev" Novgogordin seudulla esiintyvät vaaleat pakanat tarkoittavat suomalaisia. Tarina kuvaa mongolivallan loppuvaihetta.

    VastaaPoista
  22. Ad Rienzi:

    Täytyy miettiä. Kiev oli kuin luotu hallitsemaan...

    Oletko katsonut pitkään aiakan kartalta, missä Pultava (Poltava) todella sijaitsee?

    VastaaPoista
  23. Kyllä Heikki Wariskin olisi patsaan ansainnut.

    ja yleinen tahtopäämäärä.

    Wallin kirjoittaa 9.10.1841 Pietarista äidilleen mm seuraavaa; .... kun erosimme Helsingin rannassa, me lähdimme purjehtimaan ja pääsimme vähän matkaa Villingin ohi. Mutta sitten ankara vastatuuli ajoi meidät takaisin kaupunkiin, jossa jouduimme viettämään yömme muutaman heinäsäkin päällä, lämpimässä huoneessa sentään............... Seuraavana aamuna, tiistaina, läksimme liikkeelle ja pääsimme kello yhden- ja kahdentoista välillä Porvooseen. Runeberg oli juuri kimnaasissa pitämässä kuulustelua, joten en päässyt häntä tapaamaan.....

    nyt on pelit ja vehkeet.......

    Islamista tulee usein mieleen Mika Waltari.

    mutta myös ne palavat autot Pariisissa.

    niistä taas tulee mieleen sosiologia.

    Kekkonen sanoi Botnialla 1967, että kommunistit kuuluvat mukaan suomalaiseen yhteiskuntaan.

    Yrjö Littunen sanoi joskus - suunnilleen-, ettei ole mahdollista hahmottaa todellisuutta, jos eristäytyy, että Stalinin ajan jähmettävä vaikutus näkyi kaikkialla.

    kyse oli tavasta hahmottaa kommunismia.

    miten Islamia sitten pitäisi hahmottaa.

    Noista käännetyistä kirjoista
    - kun J.K. otit sen Kierkegaardin Mozart hommelin puheeksi

    niin kyllä se on oikeastaan aika uskomatonta mitä kaikkea on viime vuosina suomennettu. Siis vaikka syystä tai toisesta lukisi sitä alkutekstiä, niin sittenkin ja mikä apu siitä suomennetusta hommelista monesti onkaan!

    esimerkiksi
    Erich Auerbach Mimesis
    Martin Heidegger Oleminen ja aika
    Norbert Elias Saksalaiset

    nöyrin kumarrukseni heille, jotka asiaa ajavat!

    VastaaPoista
  24. Kukaties hurjin Islamin Euroopalle antama isku oli uskonnollisesti eli ideologisesti perusteltu tasa-arvon ajatus ja oudosti siihen liittyen patriotismi, joka taisi olla suurissa osissa Eurooppaa sangen utuinen käsite.

    Liittynee jollakin kummallisella, joskin kiinnostavalla, tavalla eilen Suomen tv.ssä esiteltyyn islamilaisen puolueen pj:n menneisyyteen KGB:n agenttina?

    Mutta kuka heittää ensimmäisen kiven?

    Onhan toki tiedossa että varsin moni läntisen kirkon ns. sielunpaimen on historian kulun sekä loistokkaina että pimeimpinä hetkinä toiminut veljensä kavaltajana.

    Ehkä tästä päästään kesän kuumuudessa keskustelemaan lopulta eksistentialismista, ajattelutavasta, jota sanotaan myös läntisen älymystön tavaksi ajatella.

    VastaaPoista
  25. Mielenkiintoista tämä kaikki!

    Ja katsokaapa alun kartasta missä me olemme suhteessa isoon "itään"!

    Melko lähellä...

    VastaaPoista
  26. "Italian yliopistoissa oli naisia jopa oikeustieteen professoreina 900-1100."

    Kiitos tiedosta!

    Mutta oliko vain etelässä??

    "Bysantissa Justinianus ja Theodora oli kuuluisa pariskunta, jonka jälkeen tulee lähes loputon määrä merkittäviä ylhäisönaisia, joista yleissivistykseen kuuluu ehkä vai Anna Komnena."

    Olen mainostanut vain Annan oppineisuutta, mutta kyllä frankkienkin piiristä löytyy jo 800-luvulta oppineita naisia - mutta ei rohkeita miehiä.

    "... literacy was the carrier of rationality... noble women further in 11th century, often as queen, were patrons of literature and commissioned writings in Latin and in the vernacular. ”Written monuments exercise a jealous tyranny...” ”Yet, we know from the handful of women’s manuscripts that are extant and from innumerable references in men’s manuscripts that women did contribute in very tangible ways to many areas essential to the growth of Western intellectual tradition.” ”...medieval woman slowly but surely helped an illiterate society to become a literate society.”

    Häpeä meille miehille ja osoitus ylpeydestämme - kehityksemme esteestä.

    Vaikka aihe "jatkuukin", lisäisin jo nyt, että barbaarien mukaantulo on ollut yksi pahimmista kehityksemme pysäyttäjistä. Esim. Espanjassa visigoottien hallinto oli niin typerää, että kansa otti muslimit vastaan tervetulleina vapauttajina.

    VastaaPoista
  27. Karttasi kuuluisi kyllä Rorschachin mustetahratestiin tai ainakin noihin edellisiin Säädyttömiin sarjakuviin.

    Eikö näykin selvästi mistä me suomalaiset olemme kotoisin?

    VastaaPoista
  28. Kun etsin selitystä nestoriolaisten luovuudelle, jotka käänsivät helleenien teokset muslimeille ja luotsasivat nämä tieteelliseen ajatteluun, löydän järjestelmällisesti kaikkien johtavien nestoriolaisten olleen naimisissa. Tämän mallin he saivat Persian zoroastrialaisilta, joille marriage was must. Kun etsitään johtavien muslimitiedemiesten taustoja - he tulivat lähinnä Persian alueelta, joka oli myös shiojen pääaluetta - ja shiiat olivat sunneja huomattavasti edellä tieteissä. (Euroopassa oppineet pysyivät kaukana naisista - Jeesuksen ja opetuslasten esimerkki oli kdotettu.

    Vaimon siunauksellisuudesta miehen luovuudelle esitetään aivan päinvastaista tässä artikkelissa. Todistuskappaleina toimivat mm. sellaiset vanhatpojat kuin da Vinci, Michelangelo, Copernicus, Galileo, Descartes, Pascal, Hobbes, Newton, Leibniz, Spinoza, Voltaire, Hume, Kant, Smith, Beethoven, Kierkegaard, Schopenhauer, Flaubert, Nietzsche, van Gogh, Chopin, Kafka...

    Toisin kuin yleisesti luullaan, shiialaisuus EI alkujaan ollut mikään Iranille tyypillinen islamin muoto. Persialaiset olivat lähes kaikki sunneja 1500-luvulle asti, jolloin valtaan noussut shiialainen safavidien dynastia käännytti persialaiset kuolemantuomion uhalla. Persialaisten etevämmyys ei siis johdu shiialaisuudesta.

    Yleisesti ottaen muslimisivistys on kukoistanut siellä, missä vanhastaan oli korkeakulttuuria. Varsinaiset arabit, jotka mongolien tapaan pöllähtivät melkein tyhjästä historian näyttämölle suurten valloitustensa myötä, eivät ole koskaan loistaneet sivistyksen saralla.

    Muistaakseni muslimien hallitsemien alueiden väestö oli enimmäkseen ei-muslimeja vielä 900-luvulla. Esitänkin rohkean hypoteesin, että muslimimaailman sivistyksen taso on ollut suoraan verrannollinen siellä asuvien ei-muslimien määrään.

    VastaaPoista
  29. Aivan mainio linkki. kiitos TH

    VastaaPoista
  30. Ad th:
    Esitänkin rohkean hypoteesin, että muslimimaailman sivistyksen taso on ollut suoraan verrannollinen siellä asuvien ei-muslimien määrään.

    Hypoteesia tukee se että tänäkin päivänä muslimimaissa lähes kaikki asiantuntijat ovat ei-muslimeja.

    VastaaPoista
  31. Ad th

    Kun yritän sanoa lyhyesti jotain oleellista, en siinä onnistu.

    Nostin nestoriolaisten tiedemiesten avioliitot esille siksi, että heistä tiedän VARMASTI, että olivat kaikin tavoin tekemisisssä naisten kanssa. Eurooppalainen oppinut otti tuolloin vuorostaan kaikin tavoin etäisyyttä naiseen.

    Kun taas tarkastellaan uuden ajan eurooppalaista luovaa neroa, kuten Descartes, Galilei, Hume, Smith, Kant, Voltaire, Nietzsche... he ovat kaikki olleet hyvin vaikuttavassa yhteydessä feminiinisen sukupuolen edustajiin. Jos heillä ei ole ollut aviollista suhdetta, on se ollut ainakin avoin (kuten Galileilla tai Kierkegaardilla) - tai heillä on ollut Mama, kuten Descartesilla ja Voltairella - tai hyvin empaattinen äiti, kuten F.Baconilla, Humella ja Smithillä. Nietzsche taas oli väsymykseen asti sidoksissa naisvaltaiseen kotiinsa.

    Ennen kaikkea he ovat eläneet Euroopassa, jossa nainen on ollut erittäin suuri vaikuttaja miehen olemukseen - kun verrataan esimerkiksi aikakautta 400- 1000-luvun Euroopassa.

    On tunnettua, että monet nerot ovat olleet poikamiehiä - ja jos ovat olleet naimisissa, ovat olleet lapsettomia - ja heille on jäänyt vapaus tehdä loputonta urakkaansa, kuten Newton, Faraday, Maxwell... - vaikkakin ovat usein yltäneet ensimmäiseen varsinaiseen läpimurtoonsa hyvinkin lyhyessä ajassa.

    VastaaPoista
  32. Entisaikoina ihmiset hankkivat tietoa eri tavalla kuin nyt. Ei kuninkaan tarvinnut osata lukea tai kirjoittaa. Hänelle luettiin ääneen, ja kirjuri kirjoitti kirjeet.

    Samanlainen ilmiö on alle kouluikäinen lapsi, jolle on luettu paljon kirjallisuutta eri aloilta. Aapinen ei kiinnosta koulun alkaessa.

    Luin viime kevään flunssan aikana yli 800-sivuista Edith Whartonin (1862-1937) elämäkertaa. (Hermione Lee: Edith Wharton. 2007)

    Varakkaasta perheestä oleva Edith Wharton (o.s. Jones) ei käynyt koskaan koulua, mutta luki lapsesta asti isänsä laajan kirjaston kirjoja ja jatkoi itseopiskelua lukemalla oppineiden ystäviensä suosittelemia teoksia.

    Hänen omaan laajaan kirjastoonsa kuului myös Edward Westermarckin "The Origin and Development of Moral Ideas" vuodelta 1906.

    Wharton kuvaakin romaaneissaan rikkaan newyorkilaisen "heimon" moraalisia ongelmia Amerikassa ja Euroopassa.

    VastaaPoista
  33. adolf: “Nöyryytä vaimo toisella vaimolla!”

    Hei et kai nyt tarkoita puhua _nöyryyttämisestä_ kuitenkaan? Eikö lauseen pitäisi kuulua: “Nöyrrytä vaimo toisella vaimolla!”

    Nöyryyttäminen ja nöyrryttäminen ovat mielestäni aivan eri asioita.

    VastaaPoista
  34. Kemppinen: "Kaarle Suuri oli Muhammadin poika. Tai ellei poika, ainakin perillinen. Tai ellei perillinen, seuraaja. Ilman Muhammadia ei olisi ollut keisaria ja ilman keisaria ei olisi ollut Ranskaa ja Saksaa (Pyhää roomalaista keisarikuntaa)."

    I would go further add to that: Without Mohamed, hundreds of millions of non-Muslims would have never been murdered by Islam, and many more millions enslaved, made into eunachs in which only one out of every ten survived.

    I would say that the thought of Islam annihilating every culture it ever came into contact to, something worth repeating for your readership. The small list of "actual" Islamic acheivements pales to what it has destroyed throughout the centuries.

    In this age where "multi-culutralism is the hit word, placting an exclusive MONOCULTURAL system ssems to me the mosst stupid of ideas ever top roll along.

    http://frontpagemag.com/articles/Read.aspx?GUID=6AA49466-2575-491F-B712-CEA90FCCCD0D

    VastaaPoista