10. joulukuuta 2016

Maaginen realismi




Valemedia olisi puhkaistava, sanovat maailman lapset.

Muutama laajempi artikkeli on selvittänyt, miten hyvin voi ansaita sepittämällä sosiaaliseen mediaan tarinoita. Johtavat poliitikot irstailevat nimetyn kaupungin ilmoitetulla kadulla ruokapaikan kellarissa, ja ihmiset kokoontuvat sinne osoittamaan mieltään ja kuvaamaan verkossa julkaistavaksi lisää videoita pahennuksen pesästä. Heitä ei häiritse, ettei paikassa näy niitä poliitikkoja eikä se, ettei rakennuksessa ole kellaria.

Vuosia sitten kyselin itsekin vastatessani kommentteihin erilaisista salaliitosta, että uskoisitko, jos itse näkisit. En enää kysele. Kysymys on väärä. Jotkut ihmiset uskovat, että Donald Trump on neekeri ja että hän vain näyttelee valkoihoista.

Ihmislajin perusominaisuus ei ole valppaus, valmius kasvattaa aivojen volyymia, kaikkiruokaisuus tai kyky pinkaista pakoon heti kun lähistöllä risahtaa. Perusominaisuus on rajaton herkkäuskoisuus ja siihen liittyen haluttomuus kohdata tosiasioita.

Poistin äsken monta sataa roskapostiviestiä tämän blogin suotimen hylkäämistä ja mietin, millaisia reittejä ne kulkevat. Arvaan että koneet seuraavat lukijamääriä ja lähettävät tähän julkaistavaksi lähes poikkeuksetta kummastuttavan kiitteleviä viestejä, joita sitten ei julkaista. Kieli on yleensä englantia, joskus arabiaa. Lähteet ovat luullakseni Venäjä ja USA.

En usko että varsinaiset tiedustelupalvelut olisivat liikkeellä. Vähälläkin ammattiaidolla huomaa heti, ettei näissä kirjoituksissa ja kommenteissa ole mitään turvallisuuspoliittisesti mielenkiintoista.

Itse en kannata tosiasioita. Siinä olen kuitenkin oman elämäni kahleissa, että sanastooni kuuluu termi ”tiede”. Se tarkoittaa suunnilleen ”kokeellisesti toistettavissa”.

Nyt alkaa kostautua, että kohtalokkaan moni tuleva IT-ammattilainen ja liikkeenjohtaja on nukuskellut lukiossa äidinkielen tunneilla ja jättänyt kaikki humanistiset aineet sikseen heti koulunsa päätettyään.

Muutoin nuo ihmiset, joiden toimintaan talous ja politiikka nyt tukeutuvat, olisivat selvillä todellisuuden ja mielikuvituksen erikoislaatuisista suhteesta.

Mielivallan tilalle on noussut mielikuvitus. Kuunnelkaa uutisista, mitä mieltä venäläiset itse ovat urheilijoiden dopingista. Heidän mielikuvituksensa hyväksyy heidän johtajiensa mielikuvituksen.

Selvempiäkin esimerkkejä löytyy. Uutisten ja ilmoitusten todenperäisyyden selvittäminen on useimmiten ja useimmille ylivoimainen tehtävä, minulle ainakin.

Kaiken lisäksi edustan sitä mielipidesuuntaa, että meitä ihmisiä hallitaan enimmäkseen valheilla ja ehdollistamalla. Itsekin oopiumia kansalle myynyt Marx huomasi aivan oikein, että uskonto on oopiumia kansalle. Marxin versio oli että tavalla tai toisella määritelty työväenluokka voi kirvoittaa kahleensa, ja siitäkös alkaakin veljeys kaikkien kesken. Tiedämme ettei mitään tällaista tapahtunut.

”Maaginen realismi” oli aluksi taiteen termi. Se liitettiin uusasialliseen tyylisuuntaan 1920-luvulla eli tähän bauhaus-henkeen. Kun arkipäiväistä esinettä tai vaikka taloa katsoo tarkkaan, se alkaa näyttää uhkaavalta ja ennen kaikkea salaperäiseltä.

Tämän hetken hakuteokset mainitsevat Marquezin ja intialaiset saatanalliset säkeet, mutta oikeastaan maagisen realismin kaikkein suuri nimi oli Jorge Luis Borges. Hänen novellinsa ovat usein melkein uskottavia tieteellisiä artikkeleita, joissa melkein kaikki on totta – mutta jossain vaiheessa käy ilmi, ettei se olekaan. Kertoja ostaa itselleen harvinaisen kirjan, ja se on siitä mainio, että siinä on ääretön määrä sivuja ja nuo sivut on numeroitu. Ennen pitkää hän on tulla hulluksi sellaisen kirjan kanssa ja käy ovelasti piilottamassa sen kansalliskirjaston hyllyyn.

Tätä nykyä maaginen realismi täyttää melkein kaiken viihteen (elokuva, televisio) ja jokseenkin koko taiteen. Onko sitten ihme, että se valloittaa myös lehdistön.

Taloustiede tunnustaa itse pohjautuvansa kuvitelmaan. ”Raha” on sovittu käsite. Tarkemmin määritellen setelit eivät ole rahaa sen enempää kuin luottokortitkaan. Ne edustavat varallisuutta eli ovat symboleja, ja symbolit puolestaan ovat taiteen ja uskonnon perinteistä aluetta.

Senkin taloustiede tunnustaa – viime aikoina tosin merkittävin täsmennyksin – että markkinatalous tarkoittaa rationaalisen toimijan maailmaa, mutta ihmiset eivät ole rationaalisia toimijoita. Kysymys on toisin sanoen abstraktiosta.

Tiede ei kykene ennustamaan, kenestä tulee seuraava presidentti. Tiede ei useimmiten kykene ennustamaan, koska lineaarinen interpolointi ei ole useinkaan käytettävissä ja ekstrapolointi vie vikaan.

Nämä hienot termit tarkoittavat tässä yhteydessä oikeastaan vain, että katsotaan, miten ennen on käynyt, ja oletetaan, että jatkossakin tapahtuu suunnilleen samaa.

Maaginen realismi on ikään kuin ekstrapolointia. Kertomukseen, jota voisi siis verrata lukujoukkoon, sijoitetaan yksi tai useampia virheitä eli madottomuuksia, ja tämä pannaan paperille.

Uskottavien ja maailmassa mahdollisten asioiden seassa on mahdottomia. Tulos voi olla sellainen, jota esimerkiksi matematiikka ei tavoita, nimittäin mielenkiintoinen.

Romaani on esimerkki. Realismi oli kaamea erehdys. Miten voisi kuvata todellisuutta, kun todellisuus sisältää tuntemattomia osia? Yllätin itseni kehumasta Waltaria ja melkein sanoin, että hänen romaaneissaan on totta joka sana. On se hänen realisminsa niin maagista.

13 kommenttia:

  1. On maagista realismia taiteessa vieläkin, tai ainakin oli. Olemme Ateneumin Arsissa nähneet seinällä ja lattioilla huoneellisen espanjankielisen maailman teoksia, muun muassa Claudio Bravon maalaus kiiltävistä sotilassaappaista vierellään samettiset iltapuvun naistenkengät. Vuosi oli 1974 ja niiden kohdalla teemanimenä juurikin maagisuus. Termi on häilyvä -- Frida Kahloakin luonnehditaan sellaiseksi, ja Edward Hopperia ("Nighthawks"). Taitaa olla että keneltä kysytään.

    VastaaPoista
  2. Sipilällä nyt ihan ihmeellinen blogiteksti, jossa hää jaarittelee "suoran osakeomistuksen" kanssa. yrittääpi siinä selittää mustaa valkeaksi. Hei heikkoa, jos lukija vähänkin ymmärtää veronkiertoon alkujaan tähdännyttä konstruktiota.

    VastaaPoista
  3. "Marx huomasi aivan oikein, että uskonto on oopiumia kansalle"

    Eikö se mennyt niin, että uskonto on kansan oopiumia (huom. sanapaino). Herrojen oopiumi oli, niin - oopiumia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lausekalkyyliin vain uskonto-oopiumit. Aikalaiskiitoksissahan oli M:a koskien semmoinenkin sävy, että hän antoi, työväenluokalle lähinnä, mutta sitten tietysti kaikille eliitin alaisille ajattelu/teoriakeinot, joilla kumota tuo yläluokan irvokas oikeassaolo. Taloustieteestä lienee ollut hyvinkin modernia mieltä, ettei se sinällään tieteeksi käy. Tuskissaanhan Nobelistimme ja jopa professori Nallekin lienevät asian huomanneet ja siirtyneet kukkaron täyttymisen selittämiseen ja sen täyttämisen teorian perustelemiseen.

      Poista
  4. Hyvä teksti näin postfaktuaalisena aikana.

    Aikana, jolloin mm. ns. valtamedia kiihkeästi ja oikein porukalla ilmoittaa edustavansa vain puhdasta faktaa ja ainoaa totuutta - edistyksellistä sellaista, toki. Ja vieläpä absoluuttisen oikein painotettuna ja yleisölle juuri sopivasti täsmäannosteltuna.

    Tavallinen tallaaja siinä sitten joutuu valitsemaan valemedian ja Lügenpressen välillä. Aika moni valitsee ne molemmat ja hyvä niin.

    VastaaPoista
  5. Riku Rantala kirjoittaa tänään Hesarin kolumnissaan joutuneensa somen ja valhemedian riepoteltavaksi. "Etenkin yhdellä sivustolla minusta esitettiin täysin perättömiä väitteitä ja nimiteltiin valehtelijaksi."

    Rantala oli selvittänyt valhemedian ylläpitäjän. "Hämmästyin: kyseessä oli hyvämaineisen asianajotoimiston menestyvä asianajaja."

    VastaaPoista
  6. "...katsotaan, miten ennen on käynyt, ja oletetaan, että jatkossakin tapahtuu suunnilleen samaa."

    Katsoin pätkän öljyohjelmaa, jossa Shellin (hullu tiede)mies oli sitä mieltä, että tarvitsemme ehdottomasti CO2-tallennusta, koska energiankulutuksemme kaksinkertaistuu 2050 mennessä.

    VastaaPoista
  7. Gogolin sielujen ostelijan palvelijan ruokatoivetiedustelu saa kätevän vastauksen: "Pane kaikki pataan vaan, kunhan on kuumaa, aina siihen joku maku tulee."

    Aikamme suosii pikaruokaa, pikavippejä ja pikataidetta, hetkessä elämistä.
    Harkinnalle virnuillaan ja iskusana on muutosvastarinta.

    VastaaPoista
  8. "Nyt alkaa kostautua, että kohtalokkaan moni tuleva IT-ammattilainen ja liikkeenjohtaja on nukuskellut lukiossa äidinkielen tunneilla ja jättänyt kaikki humanistiset aineet sikseen heti koulunsa päätettyään."

    Onkos tullut luettua Anna Kontulaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tuohon johtopäätökseen tarvita kuin hiukan kokemusta Teknillisestä korkeakoulusta tai Saara Aalto -yliopistosta. Poikkeuksia toki onneksi on, mutta kun puhutaan merkittävästä joukosta ihmisiä, niin stereotypia on totta.

      Poista
  9. "Yllätin itseni kehumasta Waltaria ja melkein sanoin, että hänen romaaneissaan on totta joka sana. On se hänen realisminsa niin maagista."

    Kummasti Waltariin on palattava aika ajoin. Mikaelitkin tuntuvat yhä edelleen ajankohtaisilta.

    Näin nobelien ajankohtana en lakkaa harmittelemasta sitä, että Waltari jäi ilman.

    VastaaPoista
  10. Yksi esimerkki "maagisesta realismista", joka löytyy lappilaisesta paikallislehdestä Uusi Rovaniemi sivulta 2 (10.12.).

    Toimittaja oli poikennut haastattelemassa tätä maagisen realismin rahaa Lappiin mättävää herraa, jonka syntymäpäivä oli 6.12. (ainakin Belgiassa, jossa St Nikolaus on rautaa). Pukki kertoo:

    "Tässä kävi eräs kuusivuotias (rovaniemeläinen) poika, joka halusi kertoa, että hänen sairas isoisänsä oli kuollut. Hän kävi sen kertomassa, että tiedän sitten aattona".

    "Seasons Greetings", Jukka Kemppinen!

    VastaaPoista
  11. Riku Rantala kirjoitti eilisen Hesarin kolumnissa tietävänsä hyvin, millaista on joutua somen ja valhemedioiden riepoteltavaksi. Tutkivan journalistin taidolla Rantala selvitti erään anonyymin valhemedian ylläpitäjän. "Hämmästyin: kyseessä oli hyvämaineisen asianajotoimiston menestyvä asianajaja."

    VastaaPoista