13. elokuuta 2011

Mitä kulttuuristamme on jäljellä



Poliittiset mielipidejohtajamme saivat nikotuskohtauksen Norjan joukkomurhasta, mutta jatkoivat nopeasti saarnailua vihapuheista ja niiden kieltämisestä.

Englannin mellakoinnin yhteydessä vihapuheet ovat taas hetkeksi unohtuneet. Sitä vastoin lehdissä vihjaillaan jo teknologian rukkaamisesta. Laittomuuksiin kutsutaan tekstiviesteillä. Kun joukkoa saadaan liikkeelle tarpeeksi paljon, poliisi on voimaton. Siten sosiaalinen media mainitaan tässä yhteydessä.

Viittasin eilen käyttäytymishäiriöihin. Joku kommentoija sanoi lopettavansa lukemisen heti, kun mainitaan puutteellinen kasvatus, ja kertoi tietävänsä, että jos on mainittu ”vapaus” tai ”vastuu”, tietää heti, että nyt seuraa maailman tyhmintä puhetta.

Olen samaa mieltä. Noiden sanojen ympärille kirjoitetaan paljon typeryyksiä.

Osa nuorista kuitenkin voi huonosti. Heidän kanssaan työskentelevät ammattilaiset puhuvat kasvatuksen ongelmista. Itse olen työskennellyt vapauden ja vastuun parissa. Otaksuttu tahdon vapaus on rangaistukseen tuomitsemisen edellytys. Ellei ihmisellä ole kykyä tahdonmuodostukseen, me tuomarit sanomme häntä syyntakeettomaksi. Tavallisimmat syyt ovat alaikäisyys, Suomessa alle 15 vuotta, ja syvä mielen toimintojen häiriötila.

En ole tullut ajatelleeksi, että tuomioistuimen tuomiota ja rikosoikeudellinen kirjallisuus olisivat maailman tyhmintä puhetta.  Kun nyt ajattelen asiaa tuolta kannalta, ilmoitan kohteliaimmin olevani eri mieltä.

Britti Theodore Dalrymple on oikeastaan lääkäri ja psykiatri Anthony Daniels. Kuvassa esiintyvän kirjan lisäksi hän on julkaissut mm. kirjan alaluokan syntymisestä (Life at the Bottom: The Worldview That Makes the Underclass (2001) ISBN 1-56663-382-6).

Kirjoittaja on toiminut koko ikänsä ammatissaan Afrikassa ja Englannissa, muun muassa Itä-Lontoossa ja Birminghamissa. Hän on ollut myös vankilapsykiatri.

Dalrymplen mielestä monikulttuurisuus ja kulttuurirelativismi ovat ristiriidassa terveen järjen ja tilastollisten tosiasioiden kanssa.

Yksi syy tähän on vastuullisten nihilistinen, rappeutunut asennemalli. Jos puhutaan kasvatuksesta, he lakkaavat lukemasta. Englannissa räikeä epätasa-arvon vaikutuksia lisää sentimentaalisuus eli liikatunteellisuus, jota ruokkii tarmokkaasti media, etenkin iltapäivälehdet. Palava poliisinainen, joka hyppää ikkunasta, on lottovoitto medialle.

Juristina suutuin erikoisesti Dalrymplen väitteestä, että tietynlaiset juristit ovat sotkeneet jalkoihinsa käsitykset velvollisuuksista ja nostaneet niiden paikalle oikeudet. Ihmiset, joiden kehitys on kesken tai ei ole alkanutkaan, ymmärtävät salamannopeasti. Meillä on oikeuksia mutta ei velvollisuuksia.

Minulla on lähisukulaisia opettajina ja opettajan koulutuksen parissa. Taannoin he kertoivat, että kun ala-asteen opettaja on koonnut rohkeutta ja soittaa luokan pahimman kiusaajan isälle tai äidille ja saa sanotuksi, että lapsellanne saattaa olla vaikeuksia (kun hän siis jatkuvasti lyö toisia oppilaita ja opettajia), varakas toimitusjohtaja-isä tai tohtoriksi väitellyt markkinointipäällikkö-äiti vastaavat yllättävän usein: ”Vittuuks opettajat tänne soittelee. Hoitakaa homma. Tehän siitä palkan saatte.”

Esimerkki ei siis ole Helsingistä eikä kehyskunnista.

Taksinkuljettajat ja poliisit kertovat, että kauhein mahdollinen asiakas ei ole perus-suomalainen kaljaveikko, vaan varsinkin pikkutuntien tuiskeessa oleva naispuolinen filosofian tai kauppatieteen tohtori. Vartijavahtimestarit lisäävät, että tavallinen pikkuherra menee putkaankin tappelematta ja luikkii aamulla häpeissään tiehensä. Mutta rouva tai herra ei!

Olisiko yläluokan asenteissa huomauttamista? Kysyisin Dalrympleltä, mutta hän on siis ollut tekemisissä vai roistojen kanssa…

45 kommenttia:

  1. Jukka kysyi:"Olisiko yläluokan asenteissa huomauttamista?".

    Tähän tulee vastaus kuin apteekin hyllyltä:

    “We have now done 12 separate studies measuring empathy in every way imaginable, social behavior in every way, and some work on compassion and it’s the same story,” he said. “Lower class people just show more empathy, more prosocial behavior, more compassion, no matter how you look at it.”

    Näin kertoo UC Berkeleyn proffa Dacher Keltner.

    VastaaPoista
  2. Liikennelaitoksen suunnittelu- ja tutkimustoimiston entisenä työntekijänä olen kuullut 2 tai 6 tarinaa bussikuskeilta hankalista asiakkaista.

    Kamalinta on, kun rouva on saanut kuusi oluitta.
    Hän ei ymmärrä käyttätyvänsä huonosti, eikä ymmärrä asettuvansa väkivallan kohteeksi.

    VastaaPoista
  3. Olisiko yläluokan asenteissa huomauttamista? Kysyisin Dalrympleltä, mutta hän on siis ollut tekemisissä vai roistojen kanssa…

    Ad Kemppinen et alii:

    Dalrymplen teoksen rinnalla kannattaa lukea Suomessa valitettavasti totaalisen tuntemattoman Ferdinand Mountin Mind the Gap (2004). Mount on todella ikivanhan koulun kulttuuriporvari, kultalusikka suussa syntynyt konservatiivipuolueen elinikäinen jäsen ja Thatcherin entinen neuvonantaja tämän pääministerikaudelta (sekä mm. Times Literary Supplementin pitkäaikainen päätoimittaja). Tästä huolimatta hänen analyysinsä Britannian alaluokasta ovat - no, asiaa ei voi oikein muuten ilmaista kuin sanomalla, että äärivasemmistolaisia.

    Mutta vain osaksi. Mount nimittäin esittää, että on erikseen olemassa sekä vasemmistolainen että oikeistolainen, sekä "edistyksellinen" että "taantumuksellinen" tapa suhtautua alaluokkaan pöyhkeästi, väärinkäsittävästi, mestaroivasti ja karhunpalveluksia tekevästi. Ja että jos kumpi tahansa näistä kahdesta olisi jäänyt puuttumaan, tuho ei olisi ollut siinä tapauksessa lainkaan niin massiivista kuin se on ollut. Vasemmiston kiihkeimmätkin syytökset oikeistoa vastaan osallisuudesta alaluokan kurjuuteen ovat totta samaan aikaan kuin oikeiston kiihkeimmät syytökset vasemmistoa vastaan, koska molemmat ovat osatotuuksia.

    Ns. monikulttuurisuudesta Mount ei sano paljon mitään, muun muassa siksi, että se on hänestä ajallisesti aivan liian äskettäinen ilmiö selittämään sen isommin juuri mitään. Alaluokan oman, järjestäytyneestä yhteiskunnasta erilleen leikkautuneen maailmankuvan, josta Dalrymplen kirjan alaotsikko puhuu, historialliset siemenet kylvettiin niin kaukana menneisyydessä, että oli vielä useita sukupolvia siihen, kun ei-eurooppalaisista kulttuureista tulevia maahanmuuttajia ylipäänsä ensi kerran muutti maahan vähänkään enempää. Brittikonservatiivien tavanomaiseen tapaan Mount tuntee oman maansa historian läpikotaisin, ja hänen esiin kaivamansa syy-seurausketjut ulottuvat niin pitkälle, että lopulta kurjistumiskehityksen alullepanoon syyllisiksi osoittautuvat sukupolvet ovat maanneet haudassaan jo monet vuosikymmenet.

    Jos tämä nyt sai jonkun kiinnostumaan, niin vaikkapa John Lanchesterin arvio Mountista London Review of Booksissa on oikein valaiseva. Arvostellun kirjan hengen hyvin kiteyttävä otsikko "Mao meets Oakeshott" ei oikein matkusta Suomeen hyvin, koska filosofi Michael Oakeshott on täällä lähes yhtä tuntematon kuin Mount itse. Kotimainen vastine voisi olla esim. luonnehdinta "Taisto Sinisalon ja Kari Suomalaisen risteytys".

    VastaaPoista
  4. Yläluokan asenteellisuus:

    Eräs suomalaisen yläluokan jäsen oli kolme vuotta sitten huolissaan lapsista ja sanoi julkisesti Helsingin Yliopiston Porthaniassa, että "lasten mieltä ei saa myrkyttää" - uskonnolla.

    Kansa koki tämän vihapuheena ja kysyi mielessään, eikö tuollainen puhe ole loukkaavaa.

    Yläluokan jäsen kysyi: "Miksi meidän pitäisi hyväksyä minkään näköistä sananvapauden tai edes huonon maun rajoittamista sen vuoksi, että se loukkaa joidenkin uskonnollisia tunteita" ?

    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1471877

    Sama yläluokan jäsen vaatii nykyään vihapuheiden lopettamista. Onko hän kokenut mielenmuutoksen vai onko hän valikoiva vihan kohteiden luvallisuudessa?

    VastaaPoista
  5. Tietysti myös yläluokan asenteissa on huomauttamista. Kommentteja esim.
    http://blogs.telegraph.co.uk/news/peteroborne/100100708/the-moral-decay-of-our-society-is-as-bad-at-the-top-as-the-bottom/

    Mainiona esimerkkinä ovat Hazel Blearsin kaltaiset parlamentin jäsenet, jotka huijasivat itselleen merkittäviä rahasummia ja etuja kulukorvauksilla. Jotkut tuomittiin vankilaankin, mutta pääsivät pois suoritettuaan tuomiosta neljäsosan. Blears palasi hyvin nopeasti parlamenttiin. Hyvin vastaava, joskin pahempi kuin tapaus Sahlin, josta Halla-aho kirjoitti matelijakommenttejaan.

    Myös muiden puolueiden edustajissa Britanniassa on samanlaisia roistoja.

    VastaaPoista
  6. Jos minulta kysytään, niin kulttuuristamme ovat jäljellä enää kemppiset, lipposet ja muut samanlaiset typerykset,

    VastaaPoista
  7. "Vittuuks opettajat tänne soittelee."

    Olisiko yläluokan asenteissa huomauttamista? on kysymys jota olen itsekin tullut toisinaan pohtineeksi. Käsitykseni on, että vähän kouluja käynyt tai vielä nuori ja kokematon ihminen sisimmässään luottaa tai haluaisi luottaa kouluja käyneen hyvyyteen ja oikeutettuun paremmuuteen olettaen sen ulottuvan varsinaisen koulutuksen ulkopuolisiinkin asioihin. Kun näin ei sitten olekaan, pettymys saattaa olla suuri ja katkeruuskin lähellä. Tuohan on ihan samanlainen kuin minäkin, on se niin väärin, että minä saan pienempää palkkaa.
    On ehkä perää lukemassani väitteessä, että yhteisön rapio alkaa "yläluokan" käytöstapojen rapautumisesta.
    Koulutus velvoittaa tai sen pitäisi velvoittaa yksilöä käyttäytymään ainakin lasten ja nuorten nähden sivistyneesti.
    Ongelmana on, että täällä Suomessa ei näytä tiedettävän, mitä sivistys on. On sivistyneen käytöksen malli hukassa.
    Ehkä on niin, että sitä sivistystä joko on syntymässä saanut tai ei ole saanut, koulusta sitä ei enää taideta jakaa, jolloin ainakin kotiolot ratkaisevat millaiseksi ihminen käytökseltään tulee.
    Tulee myöskin ymmärtää, että sivistyneellä käytöksellä ei ole mitään tekemistä kaksinaismoraalin kanssa.
    Ihmisyys velvoittaa. Olet se, millaiseksi itsesi päästät.
    (Blogivaeltaja)

    VastaaPoista
  8. Hämmästyttävän usein huomaa,että opiskelu lisää henkilön itsekeskeisyyttä.Opiskelun taso ja henkinen sivistys ei korreloi !Kun opiskelun syy on minulle enemmän ja vähemmällä työllä niin lopputuleman me nyt huomaamme.Kotikasvatuksen pohja on ollut jo pitkään,että opiskele että voit hyötyä enemmän.Siis olla yhteisösi hyväksikäyttäjä ei hyödyksi sille.Mulle kaikki ja minä ensin.

    VastaaPoista
  9. The Wisdom of Crowdslauantaina, 13 elokuuta, 2011

    Nyt aletaan olla asian ytimessä. Valtaapitävän eliitin on todella vaikea nähdä omat kasvonpiirteensä siinä kuvaruudussa, joka näyttää Lontoon mellakoitsijoita. Tai persujen kannatuskäyrää.

    -> Kemppisen blogit on jaettava painettuina eduskunnan kahvion pöydille

    Erityismaininta Tuomioja-analyysista myös Anonyymille "Yläluokan asenteellisuus". On vakaumuksia ja vakaumuksia. Toisia saa vapaasti rienata, mutta toisiapa ei.

    VastaaPoista
  10. En sentään tyly: miten mitattiin ja mitä? Dalrymplellä on myös mainio kirja "Spoilt rotten. The toxic cult of sentimentalism". Pariskunta, joka oli seksileikeissään tappanut lapsen oli hyvin sentimentaalinen...

    VastaaPoista
  11. Yksi pojista ajaa taksia opiskelujen lomassa. Juhliin viedään korrekteja miehiä ja herttaisia naisia tamineissaan. Yöllä tuodaan pöyhkeitä, kaikkea vähätteleviä, riiteleviä törppöjä. Naispuoliset - nutturat vinossa- vielä kammottavampia suustaan. (elleivät keksi ryhtyä flirttailemaan kuskille)

    Elämäänsä tyytymättömät vanhemmat edistävät lastensa tyytymättömyyttä vallitseviin olosuhteisiin ja ennen kaikkea tyytymättömyyttä omaan itseensä.

    Pirko A

    VastaaPoista
  12. Mitä kulttuuristamme on jäljellä,
    materialismi.

    VastaaPoista
  13. Ruandassa professori Nahimanan perustama radioasema antoi tarkkoja ohjeita 24/7 minne mennä ja missä tapettavat tutsit liikkuivat. "Menkää tielle 207, Kiven kulmaan. 300 tutsia. Tappakaa kaikki".

    Tsehovin ystävänä harrastukseni on kuvitella kuinka kukin henkilö sopisi kirsikkapuiston ympäröimään taloon ja miten hänet otettaisiin siellä vastaan.
    Joku Soini olisi siellä kuin Herra Mennen de la Tullen.

    VastaaPoista
  14. Kysymykseen mitä kulttuurista on jäljellä, vastaan, että edessä on muutos.

    Hs:n lippostoimittaja Vappu Kaarenoja oli parisen vuotta sitten kesätyössä Iisalmen "mullikassa". Muistan nimeltä opiskeluajoiltani 70-luvulta vasemmistolaisten joukoista Satu Kaarenojan.

    Claes Andersson on puolestaan joskus kehaissut miten hyvin Paavo Lipponen hänen neuvojaan kuuntelee.

    Aika moni juttu pyörii nyt Iisalmen ympärillä, melkein kuin Kokkolan, mutta ei sentään Åbon!

    Onneksi on tämä Kemppisen blogi!

    VastaaPoista
  15. Ad Timo Vihavainen: Mitattuja asioita ovat mm. kyky tunnistaa tunteita kasvoilta ja halu jakaa resursseja toisille.

    Keltneriä haastateltiin muun muassa mnsbc.com:issa ja Business Insiderissä.

    Tutkimuksia näyttää olevan aika monta, joten lienee parasta katsoa niistä tehtyä tuoretta koostetta (lukeminen webissä vaatii yliopiston tms. tarjoamat oikeudet): Michael W. Kraus, Paul K. Piff, and Dacher Keltner: Social Class as Culture: The Convergence of Resources and Rank in the Social Realm. Current Directions in Psychological Science August 2011 20: 246-250.

    VastaaPoista
  16. Tässä yhteydessä täytyy sanoa, että useimmat minun tuntemissani yläluokan jäsenissä ei ole juurikaan varakkaita ihmisiä.
    Sitä vastoin liki kaikki hyvin varakkaat tuntemani ihmiset ovat melko alaluokkaisia.

    VastaaPoista
  17. Inhottava kansi tuossa kirjassa, tekee skitsoksi kun näkee tommosen itseensä luupanneen tyypin.
    Vastuu vähenee tässä internetissä, koska ihminen tuntee täällä olevansa ruuhkassa ja kun on meillä vielä taipumus liimautua tänne. Kun käy viikon, kahden vaelluksella,huomaa kuinka kaheli on kokoajan ollut. Kuten eräs sanoi reissunsa jälkeen:
    "Minusta tuntuu, että kaikki tässä välissä on ollut silkkaa paskaa", siis edellisen reissun ja nykyisen reissun välissä. Kauaa ei tietysti kestä kun on taas samankaltaisessa rivitalotilassa.

    VastaaPoista
  18. "Olisiko yläluokan asenteissa huomauttamista? Kysyisin Dalrympleltä, mutta hän on siis ollut tekemisissä vai roistojen kanssa…"

    Eikös juuri hänen pitäisi silloin olla paras henkilö vastaamaan..?
    Ai mutta roistohan tarkoittaa ihmistä joka ansaitsee itseäsi vähemmän rahaa. (Ja ansaitsemisella viittaan tuloihin - ansiotuloja tai ei - enkä todelliseen ansaitsemiseen.)

    VastaaPoista
  19. Vitsivaroitus!
    Vastusvapauslauseke vihapuheesta VKSV:n nahkasaapasyksikölle

    Kysymys: Miksi demariälykkö on ateisti?
    Vastaus: Koska yhdeksäs käsky on "Älä tavoittele toisen taloa."

    Myös seitsemäs käsky kelpaa: "Älä varasta."

    Höh, tämä vitsi jakaantuu kuin fibonacciluku, koska jopa kymmenes on hyväksyttävissä.

    "Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

    Miksi vasemmistoälyköllä on tarve korostaa olevansa vasemmistoälykkö?
    Onko vasemmistoälykkö poikkeushavainto?

    VastaaPoista
  20. No nämä mielipidejohtajat ovat saaneet sen nikotuskohtauksen myös shorttauksesta - kieltämällä sen joillakin läänitysalueillaan, mistä mieleen tulee lähinnä pannaan julistaminen ja noitaroviot.

    Siitä mieleen tuli tietenkin tämä Camusin miete: Jos on totta, että ainoat paratiisit ovat kadotetut paratiisit, niin en tiedä, miksi voisin kutsua sitä herkkää ja epäinhimillistä, joka tänään asuu minussa.

    Camus nimittäin oli sitä mieltä, että vain rakkaus antaa meidät itsellemme takaisin.

    Stendhal kertoi joskus: Pyöveli kiristi kardinaali Carrafan kaulaan silkkisilmukan, joka katkesi: tämä oli uudistettava kaksi kertaa. Kardinaali katseli pyöveliä alentumatta lausumaan sanaakaan.

    Ja jos on oikein tarkkana niin huomaa lintujen kerääntyvän puihin ja sähkölangoille, ja senkin että maa hengittää jo melko raskaasti, koska se tietää että kohta pitää astua varjoon, koska aivan kohta syttyy ensimmäinen syksyn tähti ja se niin tutuksi käynyt yö astuu jälleen tälle elämän näyttämölle, jossa tuomitut odottavat tuomioitaan. Ja se joka seisoo rantahiekalla, tervehtii kanssasyyllisten hymyllä tätä suuruuden yksinkertaisuutta. Nöyrtyy sille.

    Terrorin kestäessä asioiden järjestys muuttuu kaikissa leireissä. Veren kasuistiikka on siinä, että jokainen voi oikeuttaa tekonsa vetoamalla toisen rikokseen. Siis järjen ääni ei kuulu silloin, kun annetaan yksi loukkaus anteeksi samalla kun tuomitaan toinen. Yleensä ottaen: kenenkään ei pitäisi kuolla erikseen, vaan olisi elettävä yhdessä.

    Ja tarkemmin: Voiko kansa elää kansana, jollei se tee järkevässä määrin oikeutta toisille kansoille? Josta voi johtaa kysymyksen: päteekö se sama myös näihin muita parempiin ja hyvinvoivempiin ihmisiin, eli siihen ylempään yhteiskuntaluokkaan? Ja onko todellakin niin että näitä kaikenmaailman kapinallisia pitää tuomita vain massana?

    Siitä päästään pian siihen tilanteeseen, että sanoilla ei ole muuta sisältöä kuin se, minkä väkivalta antaa niille. Eli se voitettu on ainoa syyllinen.

    Sitä miettiessä ainakin ymmärtää sen taideteoksen paikan ja kokemuksen kuoleman. Absurdiuden.

    Ja järkeilyn kronologiassa luominen seuraa välinpitämättömyyttä. Se on siis se piste johon se järkeily loppuu.

    Tai kuten Saul Bellow kirjoitti: You can't hit a man like this just once. When you hit him you must really hit him. Otherwise he'll kill you. You know. We both fought in the war. You were a Partisan. You had a gun. So don't you know?

    Ja siitä ainakin minä pääsen kysymykseen joka minua kiinnostaa enemmän täällä Kaivopuiston rannassa - ja joka ei tunnu näitä kulttuurimme älykköjä juurikaan kiinnostavan. Siis se että esimerkiksi hyvässä kirjallisuudessa ei ole kysymys todellisuuden naamioimisesta, vaan uuden luomisesta - jonka takia semmoinenkin kuin Claude Lévi-Strauss piti sitä vaarallisena - sehän uhkaa sellaisena enemmän tätä yhteiskuntajärjestystä, kuin mikään mihin joku mellakka ikinä pystyy.

    VastaaPoista
  21. Kemppisen pohdinnat Norja joukkosurman ja Englannin rähinöitten syistä toistavat yhteiskunnassa vallalla olevaa mantraa eli vastuu rähinöistä ja rikoksesta ei ole yksilön, vaan aina ympäristön.

    Kemppisen pohdinnoista tulee mieleen eräs satiirinen ydinkysymys:


    "Kuinka monta sosiologia tarvitaan vaihtamaan työhuoneen rikki mennyt lamppu?"

    ????

    No, se riippuu asian kontekstista....."

    VastaaPoista
  22. Ad Omnia: - oikaisen yleisen erehdyksen. Yksilöt (Norja, Englanti) ovat vastuussa teoistaan oikeudellisesti ja moraalisesti. Yhteisöt ovat vastuussa yksilöistään, moraalisesti.

    Jos siis ryöstely yltyy jossain Kaisaniemessä, syylliset on löydettävä ja tuomittava. Lisäksi poliisin ja kaupungin on selvitettävä, mistä on kysymys ja miten seudun turvallisuutta voi kohentaa.

    Kun taksiryöstät yleistyvät, rikollisten kiinniottamisen lisäksi autoihin asennetaan hätäyhteys ja kamera.

    VastaaPoista
  23. Eipä näytä poliisi tai kaupunki tekevän yhtikäs mittää tänäänkään, kun 200 sosialisti-anarkistia sulkee katuja liikenteeltä Helsingin keskustassa. Pelkuri-Pelle-Poliisit ohjaavat liikenteen muualle, aivan kuin liikenne olisi johonkin syyllistynyt.

    VastaaPoista
  24. Tänään roskaväki (böbel, mob) ryösti minulta ja muilta autonkuljettajilta vapaan liikkumisoikeuden julkisella kadulla. Poliisi ei tehnyt mitään palauttaakseen järjestyksen ja vapaan kulkuoikeuden. Poliisi kuitenkin valvoo innokkaasti ja antaa sakkoja jos autoilija käyttää hiemankin säännöistä poiketen katua. Miksi tällainen tasa-arvon loukkaus?

    VastaaPoista
  25. "Lower class people just show more empathy, more prosocial behavior, more compassion, no matter how you look at it.”

    Tämähän on tiedetty aina. Ystäväni toimi pitkään Punaisessa Ristissä ja kertoi, että lahjoitukset tulevat pääosin köyhiltä ja keskituloisilta. "Joku Nalle W. on liian köyhä antamaan edes kymmentä euroa", ystäväni totesi.

    Toisaalta rikkaita pitää ymmärtää. Rikkaus on kuin sairaus, sen lieveilmiölle, ahneudelle ja köyhyyden pelolle ei kukaan voi mitään.

    Myös valta turmelee ja täydellinen valta turmelee täydellisesti. Ministeri-Erkki puhuu mitä puhuu vain siksi, että hän on vallan turmelema, sairas.

    Nuo sairaudet ovat parantumattomia, ovat olleet koko ihmisen sivilisaation ajan. Yhtä parantumattomia ovat myös köyhyyden aiheuttamat sairaudet. Kun ihmisellä ei ole enää mitään menetettävää, hänestä tulee vaarallinen.

    "Sotakamreeri"

    VastaaPoista
  26. Dalrymplen tekstit olisivat mielenkiintoisempia, elleivät syytökset aina lopulta kohdistuisi siihen liiankin tuttuun vasemmistolaiseen "intelligentsiaan", joka ilmeisesti on ohjaillut länsimaailman asenneilmastoa vähintään 60-luvulta lähtien.

    VastaaPoista
  27. "Taannoin he kertoivat, että kun ala-asteen opettaja on koonnut rohkeutta ja soittaa luokan pahimman kiusaajan isälle tai äidille ja saa sanotuksi, että lapsellanne saattaa olla vaikeuksia (kun hän siis jatkuvasti lyö toisia oppilaita ja opettajia), varakas toimitusjohtaja-isä tai tohtoriksi väitellyt markkinointipäällikkö-äiti vastaavat yllättävän usein: ”Vittuuks opettajat tänne soittelee. Hoitakaa homma. Tehän siitä palkan saatte.”

    No joo.

    Jos Kemppisen sukulainen on näin kokenut, niin silloinhan se tarkoittaa juuri, että itsekkäitä egoistimulkvisteja ja surkeita kasvattajia ovat nuo yläluokkaiset menestyjä materialistit.

    Kyseessä lienee ns induktiotodistus.

    Parikymmentä vuotta opettaja hommaa hoitaneena totean, että n. 75% häiriköivistä ongelmaoppilaista tulee rikkinäisistä (alemman luokan... saako sanoa edes???)
    perheistä ja useimmiten kyseessä on lasten kanssa yksin jäänyt äiti, jonka kasvatukselliset keinot loppuvat juuri silloin kun lapsen murrosikä alkaa.

    Tämä aksiooma ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että yksinhuoltajien joukossa on myös monia kasvattajia, joilla on homma hanskassa ja lapset tasapainoisia ja työnsä hoitavia.

    VastaaPoista
  28. JarMom ja autonkuljettaja varmaankin haluavat vain olla sarkastisia?

    VastaaPoista
  29. JarMom ei ollut sarkastinen. Näiden runkkari-punkkari-terroristien toiminta on kuin suoraan anarkistin oppikirjasta. Ja mihin se johtaa, sen kaikki tietävät.

    Vittujen vittu (vaikka ajattelin aina pyynnöstä kirjoittaa pimppa, pimppa) jos ei poliisi uskalla laittaa tätä saatanan roskaväkeä kuriin, niin pian on kunnon ihmisten tartuttava pesäpallomailoihin ja hoidettava itse lainvalvonta.

    VastaaPoista
  30. "Kun ihmisellä ei ole enää mitään menetettävää, hänestä tulee vaarallinen." Just näin, Sotakamreeri.
    Mutta se "vaarallisuus" voi olla hyvää tai pahaa, saada aikaan hyvää tai pahaa.

    terv. Pirkko A

    VastaaPoista
  31. Osa kirjoittajista sotkee (korkeakoulu-)koulutuksen ja (sydämmen) sivistyksen. Helsingin Yliopistokin luopui 1960-70-luvuilla sivistysyliopistoajatuksesta ja ryhtyi pukkaamaan yhteiskunnan tarvitsemia teknoraatteja työelämään, elintään opettajakunta itse (á la Matti Klinge) leikki keskenään vanhaa akateemista sivistystä. Tuolloin voimissaan ollut opiskelijataistolaisuus hylkäsi hyvät tavat ja muun "porvarillisen sivistyksen".
    On luonnollista, että yläluokka on vähemmän empaattista: miten te luulette, että yhteiskunnan huipulle on päästy ja siellä pysytään? Käyttämäällä muita astinlautana ja elämällä näitä hyväksikäyttäen.

    VastaaPoista
  32. "Dalrymplen mielestä monikulttuurisuus ja kulttuurirelativismi ovat ristiriidassa terveen järjen ja tilastollisten tosiasioiden kanssa."
    Eikö elävä kultuuri/uskonto pakostakin aina edellytä jonkinlaista paremman-/ainutlaatuisuuden kokemusta, muuten sen kai voisi vaihtaa ympäröivää saman- tai jopa parempiarvoiseen kultuuriin/uskontoon. Tämä ei sulje pois sitä tuon muun kultuurin/uskonnon kunnioitusta, joka ilmenee sananlaskusssa "arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin".

    VastaaPoista
  33. Kiitos Saul Bellow -sitaatista: ... When you hit him you must really hit him. Otherwise he'll kill you.
    Länsimaisen yhteiskunnan taloudellisen hyvinvoinnin ajaminen repeämään on luultavasti teko, jonka arkkitehdit ja edunsaajat (kiistanalainen luonnehdinta, elämmehän edustuksellisessa demokratiassa) eivät varmaankaan uskalla purkaa tilannetta muutoin kuin tuhoamalla uhrit: Otherwise they will kill you.

    VastaaPoista
  34. Ennen vanhaan tuli selkäsauna, kun todistukseen ilmaantui nelonen. Nyt ei tule, mutta opettajasta tehdään kantelu tai hänet haastetaan käräjille. O tempora, o mores.

    VastaaPoista
  35. Ad JarMom: haluatko siis rajoittaa kokoontumisvapautta niiden ihmisten osalta joiden ajatusmaailma on itsellesi vieras? Vai pitäisikö kenties kaikki, mikä sinua, minua tai blogin pitäjää häiritsee, kieltää kokonaan?

    VastaaPoista
  36. Joka päivä roskaväki (böbel, mob) ryöstää minulta ja muulta kevyeltä liikenteeltä vapaan liikkumisoikeuden julkisella kadulla. Poliisi ei tee mitään palauttaakseen vapaan kulkuoikeuden. Kävelijä kuitenkin helposti kuolee tai vammautuu jos käyttää hiemankin säännöistä poiketen katua. Miksi tällainen tasa-arvon loukkaus?

    VastaaPoista
  37. Ad anonyymi: "Parikymmentä vuotta opettaja hommaa hoitaneena totean, että n. 75% häiriköivistä ongelmaoppilaista tulee rikkinäisistä (alemman luokan... saako sanoa edes???)
    perheistä ja useimmiten kyseessä on lasten kanssa yksin jäänyt äiti, jonka kasvatukselliset keinot loppuvat juuri silloin kun lapsen murrosikä alkaa."

    Oma kokemukseni opettajana toimimisesta rajoittuu vain muutamaan vuoteen, mutta voin täysin yhtyä aikaisemman anonyymin arvioon.

    Muutoin kummastuttaa joidenkin kommentoijien tapa vetää yhtäläisyysmerkit "yläluokan" ja "akateemisesti koulutettujen välillä". Blogin isäntä kuulunee molempiin, itse vain viimeksi mainittuun.

    VastaaPoista
  38. Pirkko A:

    Samaa mieltä.

    "Sotakamreeri"

    VastaaPoista
  39. Nyymiö:

    Kuka kokoontumisvapautta haluaa hillitä?
    Kyse on huligaaneista, jotka laittomasti sulkevat ajotien liikenteeltä voidakseen harjoittaa siellä omia outoja touhujaan.
    Poliisi on myös osallisena laittomuuksissa sulkemalla liikenteen vallatulta ajotieltä.

    VastaaPoista
  40. HS kirjoittaa: "Nuorten tapahtuma Katu on punk katkaisi liikenteen Haapaniemenkadulla Helsingin Sörnäisissä pitkäksi aikaa."
    Onko kyse tästä tapauksesta?

    Toisin kuin vaikkapa Venäjällä, Suomessa mielenosoitukseen, katukulkueeseen tms. ei tarvita lupaa. Ilmoitus tarvitaan ja mitä ilmeisemmin sellainen on tässä tapauksessa tehty. Siksi paikalla on ollut poliisi katsomassa, että liikenne ja järjestys sujuvat. Joitain punkkareita voi toki keljuttaa, kun poliisi ei käyttydy kuin "natsisika". Nämäkin radikaaleimmat tapaukset taitavat silti keskittyä kiljun lipittämiseen, ehkä samalla toivoen poliisin tekevän ylilyönnin jossain vaiheessa.

    Onko JarMom sitä mieltä, että poliisin pitäisi tarjota provokaatiota oikein kunnolla? Pitäisikö sadat kadunvaltaajat heittää putkaan ihan vain varmuuden vuoksi? Ja mikä tässä kadunvaltauksessa tarkalleen ottaen on laitonta?

    VastaaPoista
  41. Zeronessille:

    samaa tarkoitetaan. Kyseessä oli valtaus, ilman virallisia ilmoituksia tai järjestäjää, ei mikään mielenosoitus tai katukulkue.

    VastaaPoista
  42. Ad JarMom, spontaanius on siis pahasta? Kuten Itä-Berliinissä taannoin?

    - Nyymiö -

    VastaaPoista
  43. JarMom on väärässä.

    Kyllähän näillä pulskilla ja mustatukkaisilla 14-16-vuotiailla nuorilla täytyy olla mahdollisuus vapaaseen itseilmaisuun ja mielipiteen ilmaisemiseen; vaikka he itse aina eivät tiedäkään, mitä mieltä ovat.

    Aurinkoisena viikonloppuna on kiva hieman chillailla ja mennä vaikka istumaan keskellä katua; ja juoda samalla keskiolutta ja kuunnella punkkia ja runkkia.

    Kiva on olla myös esillä ja siitä syntyvä mielihyvä hellii myös työtä vieroksuvaa ja narsistista luonnetta.

    Ja siinä sivussa voi myös toki sitten parantaa pahaa maailmaa.

    VastaaPoista
  44. Nyymiö:

    Joo, maailma oli paljon parempi kun pysyivät siellä muuriensa takana ja Neuvostoliitollakin oli suljetut rajansa.

    VastaaPoista
  45. "Joo, maailma oli paljon parempi kun pysyivät siellä muuriensa takana ja Neuvostoliitollakin oli suljetut rajansa."

    Et kuitenkaan sitten muuttanut sinne?

    VastaaPoista