11. kesäkuuta 2010

Henkilö- ja osoiteasioita




Virassani ja eri esityksissäni olen pyrkinyt parhaani mukaan tähdentämään, että tietotekniikka on paholaisen keksintö, jonka keskinen merkitys näyttää olevan ihmispoloisen piinaaminen.

Vanha vihamieheni Elisa on herännyt horroksesta ja vainoaa minua kaikin keinoin. Satun asumaan paikassa, jossa puhelimen kuuluvuus on heikko. Kun kerran sain kurkkuotteen Elisan miehestä, hän kähisi, että tuohon viereen kalliolle oli ajateltu pystyttää purkki eli tukiasema, mutta uusien talojen asukkaat olivat pitäneet sitä sekä rumana että tarpeettomana. Niinpä kaikkien kolmen operaattorin vehkeet ovat muutaman kilometrin päässä, ja meillä ja naapureissa on aivan tavallista, että talvipakkasellakin roikutaan ikkunasta tai seistään kuistilla hytisemässä varjellen puhelimen kenttävoimakkuusmittarin ainutta palkkia.

Laajakaista tulee 35 vuotta vanhaa, ylikuormitettua kuuden säikeen kuparijohdinkimppua myöten. Luultavasti myyrät ovat syäneet pätkiä välistä. Kun viemäriä kaivettiin, meillä oli tarkoitus tiputtaa samaan kaivantoon valokaapeli, mutta kuulemma se pääsi jotenkin unohtumaan. Paras todellinen nopeus on todella vaatimaton, ja viimeksi kuluneen kuukauden Elisa eli Kolumbus on ollut jokseenkin vetämättömissä.

Aika usein se yhdistää ja toimii aamulla, mutta väsähtää ennen yhdeksää,ja loppuvuorokausi on herrassa. Tietenkin resetoin ADSL-laitteet (A-Link RR 24) ja buuttaa koneen nöyrästi kerran toisensa jälkeen.

Elisa on kieltämättä lähettänyt muutaman tekstiviestin ja jopa tunnustanut, että yhteydessä on häiriö. Kun sieltä tulee ilmoitus, että häiriö on korjattu, se merkitsee todellisuudessa, että yhteys on kahta huonompi, suurimman osan aikaa mykkä kuin hauta.

Siinä sitä on juhlaa, kun yrittää soittaa vikailmoituksen – painella nappeja ja kuunnella pimpelipompotusta. Ja kyllä kestää! Tuon huonon kentän takia puhelu myös katkeaa silloin tällöin ja kaikki on aloitettava alusta. Meillä on kieltämättä lankapuhelin tallella, toistaiseksi, mutta jos vikakonttori vastaa, sieltä on tapana kysellä yv-numeroa ja joskus jopa IP-osoitetta tai geittejä niin että koneen äärestä on kyllä soitettava.

Ostin DNA:n hyvämaineisen mokkulan. Voi olla että asensin sen väärin; en tosin usko. Se siirtää tietoa jopa megatavun kymmenessä minuutissa. Asensin sen myös mäkkiin (PowerBook 4), ja tietenkin se toimii esimerkiksi parkkipaikalla todella sutjakasti. Puhelin (Nokia E75) on vähän nopeampi ja avaa yhteyden Ovi-ohjelman kautta. Mutta vain vähän.

Menen nyt maalle ja aion kokeila, saisiko sieltä blogatuksi. Keiteleen seudulla ei ole hotspoteja, ainakaan tietääkseni. Mielenkiintoista.

Ostin myös televisio-sovitteen, koska potkupalloa voisi kieltämättä katsella myös saunakamarissa. Naisväki ei osaa oikein arvostaa karjuvaa televisiota ahtaanalaisesssa huoneessa.

En ole vielä keksinyt, mitä tekisin Elisan kanssa. Tunnen sieltä liian isoja herroja. Mikään ei viittaa siihen, että Sonera tai DNA käyttäytyisivät yhtään paremmin.

Yksi asennus on kumminkin onnistunut. Kävin eilen Tampereen seudulla. Ymmärsin vaatia autoa vaihtaessani Aux-pistokkeen autoradion yhteyteen. Kun tässä on enemmänkin ajelemista tiedossa, mieli hyrrää, kun iPod toimii hansikaslokerossa ja soitanto tulee auton kieltämättä aika hyvistä kaiuttimista.

Sitä en ole vielä selvittänyt, saisiko iPodin ottamaan virtaa auton laitteista, koska akku tyhjenee kiitettävän ripeästi, ja Applen akuthan me tiedämme. Omani taitaa olla väsähtämään päin ja aina se on ollut ylen hidas vastaanottamaan virtaa, sekä USB:in kautta että suoraan seinästä.

Runsaan viikon poissaolo kotoa näyttää edellyttävän 11 piuhan ja viiden eri laturin ottamista mukaan. Jos mitään ei kuulu eikä näy verkossa, älkää ruvetko heti naaraamaan. Ehkä olen keskittynyt kivellä istumiseen.

19 kommenttia:

  1. Kun minulla oli Elisan kanssa ongelma, lähestyin sähköpostilla ja paperikirjeellä, turhaan.

    Perintätoimistosta tuli kirjeitä, mutta mokkula ei toiminut.

    Sitten tein tämän videon.

    Laiton linkin Elisaan, Soneraan, sinne, tänne ja muualle. Sitä on nyt katsottu kaikkieen 21 000 kertaa.
    Lakkasivat häiritsemästä.

    VastaaPoista
  2. IPodille virtaa tupakansytyttimen pistokkeesta esim:

    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=8536

    Joissakin autoradioissa on suoraan ipod-liitäntä jolla soitinta saa ohjattua radion painikkeista ja radio syöttää virran soittimelle.

    VastaaPoista
  3. Minullakin A-link RR 24 pätki, varsinkin lämmettyään, ja vaikka maahantuoja ystävällisesti vaihtoikin purkin, uusikaan ei toiminut kunnolla. Kokeilin sitten TP-Linkin laitetta (ei ollut kallis, listahinta reilu pari kymppiä) ja sillä pätkiminen loppui. http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/49605

    Piuhan pituutta on täälläkin sen verran, että nopeus pudotettiin A-Linkin kanssa neljään megaan enkä ole jaksanut soitella Elisaan, että kokeiltaiskos taas nopeampaa. Firman puhelinjärjestelmät kun ovat sellaiset, että järkevän palvelun saaminen on onnenkauppaa, ja todennäköinen lopputulos olisi, että nopeus olisi nostettu sen verran korkealle että yhteys pätkii, ja sen jälkeen Elisalta ei saa ketään kiinni.

    VastaaPoista
  4. Otan osaa!
    Kyllapoa osaa elama olla kaantanyt
    selkansa Jukalle!
    Voi, Voi.
    Olisiko jotain, mita voisimme tehda
    Jukan auttamiseksi. Jaapa sinne Savon ja
    Keski-Suomen rajamaille, ehka elama ja
    digi-digi jutut kaantuvat siella parhain pain?

    VastaaPoista
  5. Päivän epistolasta tuli mieleen Kaurismäen elokuvan sarkastis-lakoninen lausahdus:

    SIUNATTU teknologia!

    VastaaPoista
  6. Tunnet varmaan tämän: http://www.speedtest.net/

    Ja saman puulaakin http://www.pingtest.net/

    Itselläni on Macissa kantamista varten Saunalahden (todellisuudessa Elisa) Huawei. Sillä pääsen useissa paikoissa sovittuun megaiseen. Samaan pakettiin kuuluvalla kuparilla nopeus on ("maksimi 24 M") käytännössä 14 M.

    VastaaPoista
  7. "Luultavasti myyrät ovat syäneet pätkiä välistä."

    Hirveen runollista.

    Aikoinaan ite tappelin DNA:n kanssa. Sanoin, että en maksa semmoisesta yhteydestä joka ei toimi; heidän mielestä olin väärässä. Joopa joo. (Olin allekirjoittanut paperin jossa olin sitoutunut olemaan heidän asiakkaanaan kaksi (2) vuotta. Ja saanut - ikään kuin ilmaiseksi - semmosen saatanan mokkulan... joka siis ei toiminut. Silti he sanoivat, hyväkkäät, että "ei sopimusta tällä tavalla voi purkaa..." Kakkakikkareet.)

    Kirjoitin heidän sähköpostiinsa: "Tämän enempää en enää tuhlaa aikaani teihin. Mulla on muutakin tekemistä. Jos ette hae mokkulaanne multa, tungen sen lähimmän kulkukoiran perseeseen. Jos teillä on jotain asiaa, soittakaa sitten sille."

    Sopimukseni suostuttiin purkamaan.

    VastaaPoista
  8. Kunnan tervetuliaistaulun teksti: "Souda taikka kävele, aina kutsuu Keitele" muistuttaa seinäkirjoitusta, joka innoitti nuorta Junnua.

    VastaaPoista
  9. Itselläni on FDM 2045 -A modeemi joka toimii 450 -verkossa. Verkkovirran autossa saa invertterilla 12-230 V (Fixus 38,90 euroa). Laite toimii koko Suomessa.

    Kilpailun puute mahdollistaa Elisan ja Soneran käyttää jälkijättöisiä lakeja ja asetuksia täysimääräisesti hyväkseen. Reklamaatiot kaikuvat kuuroille korville niin kauan kuin siitä ei ole haittaa bisnekselle. "Läpinäkymättömyys" mahdollistaa yritysten lähes täydellisen salaamisen ja torppaa vaateet paremmasta palvelusta. Esim. Soneralla on tuon 450 -verkon avaamismaksu 120 euroa eli sallittu "ryöstö". Hinnoittelu on täysin mielivaltainen ja jäänne kuparipiuha ajalta jolloin asentaja saattoi ajaa 40 km päähän kytkemään ruuvarin kanssa piuhoja tilaajan luokse.

    Ryhmäkanne on ainoa keino saada taloudellisesti ja viestintäpoliittisesti "villi" tilanne edes jonkinlaiseen kontrolliin.

    JR50

    VastaaPoista
  10. Meikäläisellä on täällä landella ainoana laajakaistamahdollisuutena Digitan @450 "laajakaista". Hikisesti se pystyy aika ajoin noin megan yhteyteen.

    Nyt Digita on ilmoittanut lopettavansa mokoman @450 -yhteyden kokonaan kannattamattomana. @450-liittymiä on yhteensä vain yli 18 000. Lopettamisaikataulu on vielä auki.

    Mokkulat eivät jaksa toimia kunnolla tällä alueella. Mikä neuvoksi?

    VastaaPoista
  11. Jollen olisi saanut hyvää kotikasvatusta, sanoisin, mistä Elisa on. Elisan yhteys on pätkinyt jo pitkään ja tultuani äskettäin maaseudulta kaupunkioloihin, katkeilee mobiilijaajakaistani yhteys yhtenään. Jossain jumalan hylkäämässä paikassa se toimi etananvahdilla, mutta toimi kuitenkin. Toveri Jäppiselle voin kertoa, että taannoin lähetin kuukausittain puolen vuoden ajan Elisalle kirjallisen ilmoituksen osoitteenmuutoksesta, mutta yksikään ei laskutushenkilön mukaan ollut tullut hänelle. Herää kysymys jos toinenkin...

    - a-kh

    VastaaPoista
  12. Mokkulat ja mukkulat, millä nimellä näitä langattomia sitten myydäänkään, on uskomatonta kusetusta.

    Ja sitten vielä päälle 12 tai 24 kk kiinteä sopimus, ja todellakaan ei toimi.

    Sukulaisella Sonera, ja säälittävää on yhteyden nopeus, upload kesti kauemmin kuin 10 vuotta sitten kuparia pitkin.

    Täyttä huijausta koko homma. Mutta jotkut ne vaan siitä maksaa, miksi?

    VastaaPoista
  13. Mukavaa, että muillakin on ongelmia - olen alkanut todella miettiä konettani (joka tosin on jo saattohoitoiässä). Minulla toimi mukavasti, kun taloyhtiö oli kaapelissa. Sitten ne huuhkajat päättivät siirtyä lautasantenniin, koska se on halvempi. Minun tietokoneeni siirtyi vuoden -59 puhelinlinjaan (hallituksen jäsenillä on kaikilla langaton, joten valituksiani ei kuunneltu).

    Aina vain käy huonommaksi - onneksi olen aamuvirkku, ja yritän lukea sähköpostini ennen kuutta aamulla. Yhteydet tuppaavat katkeamaan kahdeksalta. Pankkiasioiden hoito on todella tuskallista, ja koneenikin on hidas alkamaan, koska kaikki virussuojaus- sun muut ohjelmat eivät enää päivity, joten ne tarkistavat ja tarkistavat kolmeen kertaan ja sitten ilmoittavat, että tarkistus ei onnistu. Jokikisen sähköpostin erikseen.

    Koneen uusiminen on, paitsi rahakysymys, myös ohjelmakysymys - minulla on tärkeitä tiedostoja ohjelmiin, joita luultavasti ei enää ole olemassa (onko kukaan kuullutkaan Paradoxista?), niin että mieluummin keskustelisin inkvisition kanssa kuin uusisin koneen. Tai menisin hammaslääkäriin.

    Eläköön tietokoneaika.

    VastaaPoista
  14. tuohon viereen kalliolle oli ajateltu pystyttää purkki eli tukiasema, mutta uusien talojen asukkaat olivat pitäneet sitä sekä rumana että tarpeettomana.

    (Joskus) tuntuu, että taloyhtiöissä ja pientaloalueilla päättäminen tapahtuu siten ettei naapurin Jorma ainakaan pääse valittamaan. Oli se päätös sitten hyvä tai varsinkaan oikea.

    - Sometimes I despair -

    VastaaPoista
  15. Mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu nyt heinäkuusta lähtien, kun megan laajakaistasta tulee yleispalveluvelvoite. Ks. esim. http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2469

    Viestintävirasto otti myös pari kuukautta sitten kantaa laajakaistojen sopimusehtoihin etenkin yhteysnopeuden tarkemman määrittelyn osalta: http://www.viestintavirasto.fi/index/asiointi-info/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/2010/P_32.html Edellytetyt muutokset tulisi ilmeisesti tehdä lokakuuhun mennessä.

    VastaaPoista
  16. Kylläpäs täällä nyt valitetaan. Itse olen pitänyt lankayhteyden, vaikka mokkulakauppiaat ovat riippuneet ryppäinä kaulassani. Niin puhelin kuin konekin toimivat riemastuttavan hyvin, varmasti ja nopeasti. Hämmästelen päivittäin nopeutta, jolla saan yhteyden ystäviini Australiassa ja Yhdysvalloissa. Google toimii kuin ajatus. Hitaampikin piisaisi.
    Kerran jouduin ohjelmavian takia ottamaan yhteyden Soneran apufirmaan Helpsoniin. Terhakka poika tuli lankaa pitkin koneelleni ja hääräsi siellä puolisen tuntia. Vika ei korjaantunut. Sanoin, etten maksa työstä, josta ei ollut tulosta. Kun lasku tuli, soitin räyhäkän puhelun ja lähetin räyhäkän sähköpostin. Rahat palautettiin minulle viikossa.
    Näitä operaattoreita pitää vaan piestä kuin lankomiestä. Kyllä ne turvoksiin potkittuina uskovat.
    Asiakas on aina oikeassa. Se kannattaa sanoa niille niin monta kertaa että nöyrtyvät.

    "Sotakamreeri"

    VastaaPoista
  17. Rakkaat ystävät,
    kysehän ei ole muusta kuin
    perinteisestä rautakauppa-syndroomasta:

    Asiakkaat häiritsevät bisneksen tekoa.

    Menet kauppaan A:
    odotat vuoroasi,
    myyjät viuhuu molemmin puolin töllisteleviä odottajia,
    odotat vuoroasi,
    myyjät katoavat kokonaan, kunnes taas
    vuoroa odottaessasi,
    myyjä istuu puhelimessa selvittämässä,
    ... aina maailman tappiin.

    Sama meno, kaupassa B, kaupassa C ...jne.
    Koettu on.

    Mitä tehdä. Pysy pois. Muuta muuallle. Mitä tahansa...

    Verkon/puhelimen palvelut.
    Sama kuvio.
    Verkkopalvelun tarjoaja A,
    kesken päivän yhteys seis.
    Soitat. Selvität.

    Hankit toisen liittymän VARALLE,
    ja
    yllätys, sama kuvio.
    Mitä tahansa, milloin tahansa.

    Soitat. Selvität.
    Kulutat aikaasi langalla roikkumiseen,
    roikkumiseen,
    roikkumiseen,
    roikkumiseen,
    kunnes lopulta olet valmis itse
    ripustautumaan siihen lankaan,
    mikä tietenkin voi olla p.tarjoajan kaino toivekin,
    jos et nyt satu olemaan umpiluuta.

    Jos
    nyt
    kaiken
    kaikkiaan
    olemme onnistuneet valitsemaan
    parhaat mahdolliset edusmiehet/-naiset
    yhteisiä asioita hoitamaan,
    niin
    on
    turha kuvitella, että palvelupuolella on olemassa
    mitään kelvollista tarjolla enään tänäpäivänä.

    Palvelutarjoaja tyytyy, heille riittää hyvältä näyttävät raportit.
    Case avataan probl. kantaa,
    ja sille kuittaus mahdollisimman lyhyessä ajassa.
    Se ei merkitse, onko ongelma todella ratkaistu.
    "Tuleeko virta/syttyykö valo modemiin ?
    Kyllä ! Hienoa !
    Case closed, ongelma ratkaistu, ja aikaa kului x sekuntia."

    Kaveri kysyi - saamatta vastausta - firmaan tulleelta
    tuoreelta villapaitamieheltä, että
    minkälaisia raportteja te haluatte.
    Kyllä niitä voidaan tehdä, toiveen mukaan.

    Lopputulema,
    pitkässä juoksussa, oli juuri tuo ylläkerrottu.

    VastaaPoista
  18. Toipilalle:

    Huono uutinen. Itselläni @450 on ollut ainoa vaihtoehto, kun puhelinlinjakin on kerätty pois. Muita vaihtoehtoja nykyiselle yhteydelle ei yksinkertaisesti ole. Palveluun olen ollut sinänsä tyytyväinen, kun tarvetta suuremmille nopeuksille ei ole.

    Teepä tässä sitten etätöitä...

    VastaaPoista
  19. Naapurimökillä, kilsan päässä, ei DNA-mokkula toiminut riittävällä nopeudella.
    Saunalahden prepaid-mokkula (n. 35€) R-kioskilta ostettuna oli ratkaisu ongelmaan. Netinkäyttö maksaa 6.50 euroa viikossa ja nyt lataa 300kt/s.

    VastaaPoista