Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
17. toukokuuta 2010
Päähän pistänyttä
Tämä eräskin T. Soini harjoittaa kreikkalaistyylistä politiikkaa. Loistava retoriikka yhdistyy helposti käsitettäviin asioihin; yhteys totuuteen ja todellisuuteen ei ole estämässä ilmaisun sujuvuutta.
Myös kokeneet kansanedustajat ja lehtien kolumnistit kiistelevät Saksan ja Ranskan pankkien antamista luultavasti tyhjänpäiväisistä ”sitoumuksista” osallistua kriisin hallintaan. On puhuttu myös sopimuksista.
Kukaan ei ole kuitenkaan kertonut minulle, miltä näyttäisi sellainen sopimus, jolla vaikkapa saksalainen pankki voisi sitoutua osallistumaan Kreikan finanssikriisiin kattamiseen ainakin siltä osin kuin sen arvellaan olevan sijoittajien aikaansaama.
Suomessa ja muissa tuntemissani maissa sellaiset sitoumukset on pankkilainsäädännössä kielletty. Osa kriisinhoitoa on rakentaa entistä pitävämpi järjestelmä estämään kummallisia sitoumuksia, joita etenkin investointipankit ovat harrastaneet etenkin Yhdysvalloissa.
Eräässä energiayhtiö Enroniin liittyvässä operaatiossa oli hiukan ylii 3 000 erilaista oikeudellisesti sitovaa tointa ja yli 10 000 sivua sopimuksia. Parhaitten yliopistojen etevimmät laskentatoimen professorit eivät saaneet niistä selvää ja epäilivät, ettei niitä ymmärtänyt liioin J. Skilling, joka istuu parhaillaan 24 vuoden tuomiota asiasta (joka on vielä vireillä korkeimmassa oikeudessa). Tuollaisia sopimuksia oli tuhansia.
Toisin kuin osakeyhtiöissä pankilla on tavoitellessaan mahdollisimman suurta voittoa oikeudellinen velvollisuus huolehtia vakavaraisuudestaan ja maksukyvystään. Olen kirjoittanut jatkuvasti voiton tavoittelun aatetta vastaan ja tarjonnut tilalle yrityksen jatkuvuuden turvaamista.
Kerran (7.11.2006) kirjoitin otsikolla ”Mikael Lilius ei pääse taivaaseen”. Sävyäni pidettiin sopimattomana, mitä se olikin. Nyt tosin ystäväni Markku Kuisma on omasta puolestaa ryhtynyt puhumaan rosvoparoneista, ja olen edelleen sitä mieltä, että sananvalinta on onnistunut, vaikka ei mairittele kohteitaan.
Tämä tulkinta on mahdoton todistaa: ortodoksinen kirkko ja reaalisosialismi yhdessä esiintyi samanaikaisesti kuin kasvava korruptio ja mm. Neuvostoliitossa kirkko ja valtio löysivät tarvittaessa toisensa etsimättä, kuten nyt Venäjällä. – Moniko luulee, että Putinin näkyvä kirkollisuus johtuisi henkilökohtaisesta hurskaudesta?
Ortodoksinen kirkko ilman reaalisosialismia näyttää olevan tappava yhdistelmä.
Kreikan perustuslain 3. artiklan mukaan
1. The prevailing religion in Greece is that of the Eastern Orthodox Church of Christ. The Orthodox Church of Greece, acknowledging our Lord Jesus Christ as its head, is inseparably united in doctrine with the Great Church of Christ in Constantinople and with every other Church of Christ of the same doctrine, observing unwaveringly, as they do, the holy apostolic and synodal canons and sacred traditions…
2. The ecclesiastical regime existing in certain districts of the State shall not be deemed contrary to the provisions of the preceding paragraph.
3. The text of the Holy Scripture shall be maintained unaltered. Official translation of the text into any other form of language, without prior sanction by the Autocephalous Church of Greece and the Great Church of Christ in Constantinople, is prohibited.
Myös kreikkalaiset tutkijat joutuvat viittaamaan kirkon rooliin keskeisenä uudistusten vastustajana ja perinteen ylläpitäjänä. Televisiostakin tuttu kreikkalainen ylpeys (filotimo) on nykyisin ruotsalaisen Kallifatidesin mukaan myös ”kyky joustaa turhan suoraviivaisista rehellisyyskäsityksistä” – etenkin jos näin meneteltäessä uhrina on ”ulkomaalainen”, kansaa petkuttava poliitikko tai EU.
Tiettävästi kirkon siunausta tällaiseen ei edes tarvita. Se on itsestään selvää. Vahvan ja yhtenäisyyttä korostavan kirkon lisäksi taustalla ovat tietysti entisen isäntävaltion osmannien korruptioon perustunut valtio ja Bysantin perintö.
Kreikan perustuslain 3. artiklan mukaan on näköjään myös toimittu. Tai ainakin osittain. Perustuslain ko. pykälän mukaan pyhät kirjoitukset on säilytettävä muuttamattomina mutta valitettavasti kirjanpitoa koskevien lakien tai määräysten noudattamisesta, lahjonnasta puhumattakaan siinä ei ole mainintaa. Edellämainitut edelleenkin käyvät Kreikassa pyhien kirjoitusten edelle vaikkakin ne sisältyvät pyhiin kirjoituksiin, jos vain niitä osataan lukea.
VastaaPoistaWhat goes up must come down. Maailma on pyöreä myös tässä suunnassa.
VastaaPoistaKukaan ei viitsinyt kuunnella; herranen aika mikä kaakatus. Mikä elämä.
Mikä hitonmoinen tila.
Maapallo on kuin omena, aivan pyöreä; niin longituudeissa myös latituudeissa.
--
Hitto minkä näköiseksi olen muuttunut Kemppinen. Missä saisi terapiaa tai ainakin hetken levätä?
HG
"... jos vain niitä osataan lukea. "
VastaaPoistaKerran etsittiin (soveltaen) pingiksen säännöt.
VOITON TAVOITTELU JA JATKUVUUS
VastaaPoistaEikos nama ole aika lahelle sama asia. Niin kauan kmuin putiikki tekee voittoa on jaktkuvuus olemassa. Jos alkaa tulla tappiota kuten esim. Valvillassa, niin putiikki kuoloo ennemmin tai myohemmin.
Ihan täällä Kreetan pinnallakin ovat asiat/hinnat oudosti tavalliselle ihmiselle.
VastaaPoistaPuoli kiloa sokeria maksoi 1.95€ ja Gevalia-kahvi 6.25€. Hyttysvoide Hansaplast maksoi 4.80 €.
Paikalliset pikku Supermarketit nostaneet hintoja kahdessa viikossa noin ja vähintään 30 prosenttia.
Olut ja ouzo vielä 3 euroa.
Riesana nuo alv-tarkastajat, jotka kyttäävät turisteja kaupan ulkopuolelle. 160 euro sakkoja jos kuittia ei ole ostoksista näyttää. Meno kuin Italiassa.
En osaa sanoa minulle vieraiden poliitikkojen hurskaudesta mitään, sen julkista harjoittamisiasn voi verrata heidän puheisiinsa - niillä on syynsä, tietenkn.
VastaaPoistaSitaatissa oli viittaus kanoniseen oikeuteen. Odotan kiinnostuksella millin viime aikainen keskustelu rippisalaisuudesta saadaan tälle eli vanhojen kirkkojen tasolle. Nythän siitä puhutaan kuin liisatuista konttoritarvikkeista, karsintaa pidetään yksinomaan hyveellisenä.