29. helmikuuta 2008

Vihaamisen välttämättömyydestä

S. Freud syyllistyi 1900-luvun suurimpiin väärinkäsityksiin, hiuksia halkoen jo hitusen 1800-luvun puolella. Psykoanalyysi ei varttunut tieteeksi, eikä ihmisen mieli ole kolmikerroksinen arkkitehtuurin aikaansaannos – ei myöskään monumentaalisen, vaikka kukaties tunnemme joitakin pateettisia hahmoja, jotka liikkuvatkin kuin yhden miehen juhlakulkue.

Lyriikan kieli ja tieteen kieli ovat toistensa vastakohtia.

Kirjallisuus alkaa sillä hetkellä kun esitetään kysymys. (Jean Paulhan; Maurice Blanchot (Kirjallisuus ja kuolemisen oikeus).

Tiede ei halua tietää mitään ei mistään. (Heidegger).

Mistä se ottaa tietääkseen, siihen se hakee vastauksia.

Vaikka Freud epäonnistui tieteessä, jota hän itse arvioi kehittävänsä, hänestä tuli yksi vuosisadan suurista kirjailijoista, koska hän löysi ja antoi nimen niin monille asioille, joita ei ollut ensinkään huomattu tai joita oli virheellisesti pidetty aivan arkipäiväisinä.

Ensimmäisen maailmansodan aika ja Yhdysvallat pitkinä jaksoina myös toisen maailmansodan jälkeen olivat neuroosien aikakautta.

Sotien välisenä aikana syntyivät psykoosit. Mitä muuta Hitlerin kannattajiinsa tartuttama juutalaisviha oli kuin paranoidista psykoosia eli vainoamisharhaa?

Luullakseni jokseenkin kaikki sekä tiedolliselta pohjalta (tutkijoina) että pelkällä arkijärjellä asioita miettineet ovat törmänneet samaan mysteeriin: juutalaisten ja slaavien ja erinäisten muiden ryhmien vainoaminen ja tuhoaminen saattoi olla yksi sodan häviämisen syistä. Saksan ja Itävallan juutalaiset olivat taistelleet mainiosti edellisessä sodassa. Länsi-Venäjän slaavit olisivat kukaties kohdelleet saksalaisia vapauttajina, elleivät nämä olisi heti osoittautuneet teurastajiksi. Puolalaisista en tiedä.

Tähän mysteeriin löytyy silti vastaus. Hitlerin ajattelu, aate, toiminta ja hänen kannatuksensa oli juutalaisvastaisuutta. Muuta siinä ei oikeastaan ollut. Hän yhdisti vanhan militarismin ja byrokraattisen nyrkkivallan virrat ajoittain hiukan epämuodikkaana pidettyyn juutalaisvihaan.

Mutta aikakausi oli sairas. Stalin ja Mao olisivat hekin hyötyneet nykyaikaisesta lääkityksestä, puhumattakaan monista kymmenistä miljoonista ihmisistä, jotka menettivät henkensä heidän käsissään.

Takanamme on vakavien, tarttuvien mielisairauksia vuosisata.

Sitä emme tiedä, onko se ohi. Jotkut meistä kuitenkin pitävät oman elinaikansa kehitystä teollisuusmaissa periaatteessa oikean suuntaisena.

Kirjallisuudella ja taiteella on edelleen tehtävä, koska edelleen on totta, että olojen huonontuessa runoilijat hirtetään ensimmäisinä.

Oman elämänvaiheemme kulutauti oli marxismi-leninismi länsimaissa. Tietääkseni sitä ei reaalisosialismin maissa otettu 1970-luvun alun jälkeen yleensä kovin vakavasti.

Hiukan umpimähkään otettu esimerkki: sosialidemokraattinen (ei siis kommunistinen) opiskelijajärjestö julisti: ”Vaikka sosialistisen strategian Suomessa ei tarvitse olla sama kuin Vietnamissa, niin vihollinen on kuitenkin yhteinen. Tietoisuus kansainvälisen ja kansallisen luokkataistelun yhteydestä kansainvälisen imperialismin ja kansallisen kapitalismin kukistamiseksi on pidettävä kirkkaana suomalaisessa sosialistisessa liikkeessä.”

Näillä iskulauseilla keskustapuolue eli Johannes Virolainen ja kansliapäällikkö Jaakko Numminen olivat saamaisillaan eduskunnassa hyväksytyksi aivan uuden lainsäädännön koulutuksen ja tutkimuksen tuhoksi, vasemmiston tietysti kannattaessa.

Kukaan mukana olleista – heitä on sangen näkyvissä asemissa tälläkin hetkellä – ei ole halunnut vakavissaan palata noihin perusteluihin.

Perustelut olivat sytyttäviä, mutta ne olivat kirjallisia eli runollisia. Ne esitettiin tieteellisinä tosiasioina. Tässä opiskelijaliikkeemme erosi isiensä oikeistolaisuudesta. Isät olivat omastakin mielestään visionäärejä eli haaveilijoita eli näkyjen näkijöitä, ja maksoivat siitä kovan hinnan. Myös viattomat aikalaiset maksoivat.

Nähdäkseni ei ole olemassa keinoa tutkia, mitkä oman hetkemme julistuksista ovat samalla tavalla mieltä vailla.

Kun tieteen kielellä käydään taiteen kimppuun, on aihetta hätkähtää.

Kun taide esittäytyy tiedoksi, ei pidä uskoa.

Ehkä oma mielisairautemme on narsismi, ehkä ei.

Mutta vihaaminen olisi tärkeää. Ei vierominen ja syrjimine, kuten vastenmielisyydessä eikä viha kuten rasismissa. Ehkä suuttumus olisi parempi sana. Indignaatio.

Muuan juutalainen osasi tämän. Hänestä käytettiin siihen aikaan suhteellisen tavallista nimeä ”Jeesus”, ja hänen toimiaan on kuvailtu neljässä eri kertomuksessa (ja muissa, jotka ovat ehkä ilmeisemmin johdannaisia).

Tämä Jeesus osasi suuttua!

”Te kyykäärmeitten sikiöt!”

Voi olla että suuttumuksen kääriminen toisiin tunteisiin on mielen sairaus.

58 kommenttia:

  1. Lyhyitä kommentteja tekstiin:

    - Tiede ei halua tietää mitään ei mistään. (Heidegger). Vastaavia järkilauseita löytyy viikkolehtien Lapsen suusta-osastolta.

    - Juutalaisuusviha on differentinismiä, eli vihaa erilaisuutta kohtaan(sanalle creative commons-patentti +ä).

    - 100 vuoden kuluttua aikamme naisia pidetään suurmurhaajina - abortit.

    - Ja ensimmäisenä, hirttäkää kaikki lakimiehet. Henrikki-Shakespeare

    - Ja Nils Torvalds (rkp) halusi väkivaltaista vallankumousta Suomeen 70-luvulla. Lähetteli poikansa kanssa Tiedonantaja-lehteen vapputervehdyksiä. Kumpaakaan en tietenkään nimitä syntymäpaskaksi.

    - Ja Jeesus sanoi: "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhan, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan."

    Siksi vihaaminen on ihanaa ja pitää päivittäin mielenvirkeänä ja aistit kykyisinä.

    VastaaPoista
  2. Olipas mielenkiintoista pohdiskelua uskon, tieteen ja taiteen alati
    jatkuvasta kolmiodraamasta.

    Liperit kaulaan pistänyt Körttikemppinen ei taaskaan pettänyt;
    eli perjantaisaarnan ydin:

    ”Poijaat! Ensin tulee usko, sitten taide ja kolmantena ja vähääisempäänä
    vasta tiede eli tieto!”

    -Vai ymmärsinkö väärin?

    Mutta Tästä tulee mieleen eräs persoona:

    ” vaikka kukaties tunnemme joitakin pateettisia hahmoja, jotka liikkuvatkin kuin yhden miehen juhlakulkue.”


    Petja-perhana! Eikö totta???

    VastaaPoista
  3. Uudesta aivotutkimuksesta näyttäisi löytyvän tukea Freudin ajatuksille.

    Mikäli tiedelehtiin on uskominen (Scientific American Mind, Volume 17, Number 2, April/May 2006)

    VastaaPoista
  4. Jokin aika sitten vakaa ja vahva markka olikin petollista satua eikä kansantaloustiedettä.

    Kun tätä satua tarpeeksi kauan jankutettiin ja siihen uskottiin, niin seurauksena oli lähes 60.000 yrityskonkurssia, noin 500.000 työtöntä, valtion vvelka kasvoi muutamassa vvuodessa lähes nollasta yli 70 miljardiin euroon ja arviolta yli 14.000 teki itsemurhan.

    VastaaPoista
  5. Oliko ajatuksena oli, että annettu ja sovinnainen, muuttuu yksilölliseksi ja dynaamiseksi?

    uskonnon hurmio
    taiteen hurmio
    rakkauden hurmio

    Sanoilta ei voi vaatia sellaista mitä todellisuus ei voi tarjota.

    http://www.youtube.com/watch?v=swzQPz8oB1w

    VastaaPoista
  6. Antti Nylén oli esseekokoelmassaan sitä mieltä, että kirjoittamisen lähtökohta on tai ainakin olisi oltava viha.

    Mutta vaikka ratikkarähjääjät ja itsensäsilpojat pelottavan vastustamattomasti vetävätkin minua puoleensa, leiskuva raivo on harvoin luettavana kiinnostavaa, minusta. Siinä kannatan defenssejä, tyylilajeja, naamiointia, koristepylväitä ja pitsi-ikkunoita. Viha on kuitenkin polttoaine. Tai rakennusmies, jos talovertauksissa pysytellään.

    Kai minä olen jo kertonut, Kemppinen, että minulle Sinä olet runoilija? Luullakseni et siitä pahastu. Sinä olet liian epäasiallinen ja kielitietoinen ollaksesi jotakin muuta.

    Minusta Jeesus ei vaikuta järin terveeltä kiukkupojalta. Hän saattaa pikemmin kärsiä bipolaarisesta mielialahäiriöstä: välillä riehutaan temppelissä ja pannaan rammat juoksemaan; sitten taas Jumala hylkää. Minä lähtisin tästä sairaudesta, kun aikamme mieltä haetaan.

    VastaaPoista
  7. toipila sanoi: vahva markka olikin petollista satua eikä kansantaloustiedettä

    Vahvan markan satusetä kielsi tiitiäisen listan julkaisemisen, säteilyevakuoinnit, Karjalan takaisinsaannista keskustelun, NKP:n keskuskomitean Suomi-paperien luovutuksen, 6.5.1992 järjestetyn ”tuomarineuvoston” asiakirjojen julkisuuden ja olisipa halunnut kieltää Viron itsenäisyyden tunnustamisenkin. Nyt seuraajansa satutäti vetkuttaa Kosovon tunnustamisen kanssa.

    Varmaan paljon on vielä lähihistoriaamme piilossa.

    Breshneviläisyys on kulttuurihistoriaa, joka on Venäjältä katoamassa mutta kukoistaa hyvinhoidettuna Suomessa.

    VastaaPoista
  8. Kolme sulotarta: Hyvyys, Totuus ja Kauneus esiintyvät lukemattomissa taideteoksissa antiikista nykypäiviin. Voisi ajatella, että yksi näistä edustaa Uskoa, yksi Taidetta ja yksi Tiedettä, mutta kuka kutakin?

    Sosialistinen runous on laimentumaan päin; Työväen Marssin sanojakaan ei enää puoluekokouksessa osata, vaan vaikeimmat kohdat korvataan "rai-railla", puhumattakaan Kansainvälisestä, jonka seuraavia säkeistöjä ei juuri kuule laulettavan:

    Meit valhein ruokkii tyrannit
    mut rauha meille koittakoon.
    Nyt lakko tehdään armeijoissa,
    aseet pois pantakoon.

    Ja jos aikovat nuo kannibaalit
    sankareita meistä taas,
    niin tietäkööt he, että luodit
    silloin kenraalimme saa.

    Tää on viimeinen taisto,
    rintamaamme yhtykää
    niin huomispäivänä kansat
    on veljet keskenään.

    Loppukevennyksenä taideteos, joka esittää puna-armeijan hiihtojoukon yllätyshyökkäystä tshuhnien kimppuun.

    http://www.rosizo.ru/eng/sun_sity/katseblin.html

    VastaaPoista
  9. Pakko vielä laittaa tämä:

    http://www.rosizo.ru/eng/sun_sity/samsonov.html

    VastaaPoista
  10. Jesse oli kyllä, tyypillinen nuori vihainen mies, mutta toisaalta osasi myös vieromisen ja syrjimisen sekä rasistisen vihan. Ei oikein mukava hemmo esikuvaksi.

    VastaaPoista
  11. Karkauspäivän kahvisalongin vieraat tolkun väkeä. Ohjelma sieltä parhaasta päästä. Että tacka vaan.

    VastaaPoista
  12. Sattumalta (onko sellaisia?) luen juuri Kerteszin Kohtalottomuutta. Se kertoo unkarilaisesta juutalaispojasta keskitysleireillä.

    Se on aika rankka. Siinä saksalaiset näyttäytyvät etäisen viileinä ja maltillisina hahmoina, ja pahoja ovat leirin monimutkaisen sisäisen hierarkian nostamat muut vangit.

    Tuli mieleen karmea epäilys, että keitä ne leiriltä selvinneet oikein olivatkaan - tavallinen rahvas ei siinä jengissä juuri selvinnyt hengissä.

    Tämä alustuksena vastaukseen tämän päivän sairaudesta: se joukkopsykoosi asuu meissä kaikissa ja pomppaa ulos tosi herkästi, kunhan tilaisuus tulee.

    Näkeehän sen kun katselee vähän ympärilleen. Tai sieluunsa.

    VastaaPoista
  13. Mielestäni Suomessa yksi ongelma on se, että "taiteet" ovat nykyisellään käytännössä entisten punikkien talutusnuorassa. Mannerheimia, USA:ta ja "kapitalismia" kyllä pilkataan, mutta olettekos koskaan nähneet _yhtään_ esitystä, jossa esimerkiki Stalinia, Venäjää tai SDP:tä pilkattaisiin?

    Tästä on muuten hyvä kirjoitus toisaalla:
    http://www.halla-aho.com/scripta/vahan_tabuista_ja_sananvapaudesta.html

    VastaaPoista
  14. Ad Anonyymi:

    Freud olikin oikeassa silloin kun ihminen OLI sairas. Sairas, pipi.

    Sairaana oleminen on erilaista olemista kuin terveenä ja vihaisena oleminen. Se on myös erilaista kuin terveenä ja onnettomana oleminen.

    Näitten extentio voi näyttää harrastelijalta samanlaiselta mutta aivan kuten ammattilainen taiteesta näkee heti (!) onko taulu väärennetty niin ammattipsykologit näkevät heti (!) onko ihminen vain avoin temperamenttiinsa nähden (ja sitähän aina sanotaan, että pitäisi olla itselleen rehellinen?) tai onko hän vainottu tai kiusattu?

    Ei ole siis mitään sairautta silloin mutta nykyään suuri joukkue C-luokan psykologit keksivät mitä diagnooseja vaan, myös ihan huumorista. Ottavat kiinni mistä hyvänsä ja sama leikki, joka leikiksi tunnistetaan muualla ei yhtäkkiä ole sitä vaan merkki suuresta sairaudesta kun se on vähemmän suositun huulilta. Katsoin Hankoon Kasinolla kun joukkue johtajia heittivät snapsilasit seinään, ja siinä rikottiin omaisuutta minkä aikana nauroivat toinen toistensa perään. Mutta ei tätä sairaudeksi laskettu tietenkään. Luultavaksi maksoivat itse lasit. Sitä ei ulkopuolinen nähnyt mutta ellei ollut tilannetajua, olisi voinut pitää heitä mielipuolisina häiriköinä. Heittää nyt laseja seinään! Kamalaa. Heti soitto psykologille?

    Subjektiivisesti valikoiva ja siksi surkea psykologi ei saisi käyttää valtaansa väärin, sillä ulkopuoliset tarkkailijat eivät voi tietää milloin psykologi on itse sairas (!) tai milloin tämä omassa pienuudessaan käyttää valtaansa lyödäkseen lyötyä entistä enemmän maahan. Konteksti märää ja joskus ihmisiä myös yllytetään kaikenlaiseen, jota sitten kierretään ikäänkuin tietämättömänä. Haluttiin vain katsoa menikö yllytys perille. Mutta siitä voi seurata pitkät seuraukset sille, joka uskoi porukkaa. Näin myös olisi voinut olla lasien heittäjien porukassa jos siellä olisi ollut yksikin tosikko mukana. Olisi voinut pilata koko juttua joka piti olla hauska tekemällä siitä ns. "sairasta". Miksi ihmiset eivät kestä mitään hauskaa enää? Se on myös "sairasta" mielestäni.

    Psykologian auktoriteeteilla on valtava uskottavuus, mutta se on väärin. Pitäisi olla legitimoitua harrastaa stigmojen antamista ja levittämistä. Ellei psykologi ymmärrä ulkomaailmaa riittävän hyvin hänen tehtävänsä on työntää yksilö takaisin minkälaiseen "sairaaseen" yhteiskuntamalliin*) tahansa. Silloin psykologeista on tullut sairauden vartijoita: vartioivat sairautta eikä terveyttä samalla lailla kun sos.dem. oli tullut köyhyyden vartijoita SAK:n kanssa. Ellei huomaa elämän suuntaa vaan ainoastaan omaa napaa.

    *)Malli tarkoittaa tässä mentaalista yhteistoimintamallia, jossa dialogit eivät ole sallittuja muutakuin oppikirjoissa symboolisena tasona: ei siis olekaan tarkoitus kyseenalaistaa mitään! Kyseenalaistaa saisi vain sellaista, mikä on JO valmiiksi kyseenalaistettu, mutta sen taustalla olevia syitä ei saa kyseenalaistaa?

    Saa kyseenalaistaa yhteiskunnan politikkoja, mutta ei syitä heidän surkeuteen (jos joku on sitä mieltä). Jos kaivaa esiin syitä huonoon yhteistoimintaan saa häirikön maineen sillä vain häirikkö löytää nämä yhden miehen kulkueet (pirun hyvä nimi jäykkäniskaisille) koska muut seuraavat kuten ankanpoikaset sitä kulkuetta. Tulee pikkuaivoista, ei otsalohkosta toiminnan analyysin seurauksena vaan ehdollistettu käyttäytyminen kuten linnuilla. Tässä aivotutkimus voisi siis kartoittaa lisää mutta syventää symboliikkaa itse olemiseen - Heideggerin ymmärryksen mukaan, jos siitä mitään osaavat enää lukea. Kyky lukea abstraktia tekstiä on kyvyssä olla normaali: käyttää kaikkia aivon osa-alueita eikä pelkästään otsalohkoa: joka on paradoksi siksi myös aivotutkimukselle.

    Jos joku silti lähtee kyseenalaistamaan valtaa ja niiden takana vallitsevia logiikan pesiä saa ensin nimityksiä, herjaa ja sitten tietenkin vihamiehiä. Tämä johtuu tuosta aivojen yksipuolisuuden käytöstä voisin kuvitella. Jos on korkea otsalohko-osaaminen mutta heikko semanttinen kyky jonka kyky ymmärtääkseni istuu aivojen takaosassa, ei erotakaan taidetta tieteestä enää: Sillä ei osaa nähdä kokonaisuuksia vaikka on hyvä ratkomaan matemaattisia ongelmia laboratorio-olosuhteissa?

    Ihminen, joka lausuu lapsen suulla totuuksia (Keisarin vaatteet) saa vihamiehiä koska se on niin KISS. Se on niin obvious; itsestään selvää kun sen on saanut nähdä.

    Näitten vihamiesten rinnalla ja alaisuudessa on aina kuoro kyykäärmeitä, joiden oma elinehto on muiden kiusaaminen. Ovat kenties syntyneet ilman aivoja**) mutta kahdella kielenkärjellä: puhuvat lempeästi vallalle ja yhtä lempeästi valtaa kritisoiville. Ovat falskeja ja vaarallisia sillä heistä ei ikinä tietä, ovatko vihaisia vai ei.

    **) Minä uskon, että sellaiset pelkurit ovat niin totaalisesti "out" oikean elämän näkemisestä, etteivät osaa enää konstruoida aivoissaan mitään rationaalista tai loogista ilman oman minuuden surkeutta keskiössä, ja sen takia heidän on pakko miellyttää joka suuntaan. Jos ihmiset ovat erilaisia, johtunee samasta syystä kuin urheilijossa: jotkut eivät käytä lihaksiaan ja jotkut käyttävät vain osan niistä. Aivolihaksissa se vain rupeaa näkymään jos ovat kasvattaneet lapsensa vahvistamaan vain tiettyä osa-aluetta muiden alueiden kustannuksella. Tieteessä tiedetään että myös fyysiset ominaisuudet vahvistuvat sukupolvien myötä: näppäräsorminen saa näppäräsormisia lapsia jne.

    Sellaisesta pelkäämisestä tai miellyttämisestä vasta raskasta tuleekin, voisin väittää. Sellainen nuoleminen ei ole kenenkään onni. Mutta jos jokainen pelkää psykologeja ja Freudin oppien mukaan leimatuksi tulevaksi ei yhtään ihme, että tuollainen "sairas" käyttäytyminen saa alkunsa ja siitä tulee sitten kansan johtolanka. Falskius.

    Lapset näkevät aidon ja falskin ihmisen erot ja viihtyvät kun kohtaaminen on suora ja aito. Lapset ovat edelleen aika hyvä mittari sairaan ja terveen mittaamisessa: lapsi vielä uskaltaa reagoida mikä on kielletty heti kouluiän jälkeen. Tosin vimmattu tarve luokitella reagoivia lapsia on teettänyt uuden vankilan kaikille pian sillä vain reagoivat ihmiset kykenevät KERTOMAAN ulkomaailmalle sen omat sokeus-sairaudet.

    Jos yhteiskunta hiljentää vihaiset lapsensa se poistaa myös omat silmät tulevaisuutta nähden.

    Kukaan ei enää ole kertomassa mistä milloinkin on kyse - ei tieteen eikä taiteen kautta jos näkijät kantavat lapsesta saakka mukanaan tietoa siitä, että itsehän siinä ovat sairaita eikä yhteiskunta.
    Siihen ei tarvita enää pohdintoja imperialistisesta luokkasodasta vaan ainoastaan pohdintaa mikä on tervettä ja mikä sairatta sillä yhteiskunnan anarkistipolitikot ovat yhtä lailla sairaita jos yrittävät romuttaa yhteiskunnan, joka muilta osin toimii - vain saadakseen oman sulan hattuunsa.

    "Ur askan i elden" on hyvä ruotsalainen sanonta, tai pitäisikö ottaa tämä: "Även solen har fläckar".

    ks. http://www.cider.as/bonita/anna.htm


    Joku nostaa siitäkin osakkeensa; juuri nuo yhdenmiehen kulkueet ja heidän kulkueensa.

    VastaaPoista
  15. Järkevältä vaikuttava linkki psykoanalyysin ja psykologian suhteen tilanteesta:
    http://www.clas.ufl.edu/ipsa/
    journal/2004_holland08.shtml

    [Rivit siis linkattava yhteen.]

    VastaaPoista
  16. Viha on niin palkitseva tunne, että se voi jäädä päälle ja silloin se muuttuu "tuhoaviksi kasvoiksi". Nämä kasvot voidaan kääntää sitten mihin suuntaan tahansa, keitä kohtaan tahansa, sillä kaikki lakoaa vihan edessä (paitsi toinen, suurempi viha ja rakkaus). Ihmiset haluavat olla vihan puolella vihattavia (aina niitä löytyy) vastaan, vahvalla on aina ystäviä. Ja oma rakkaudennälkä täten sammutetaan ja oma pienuudentunne katoaa.

    Freudia ei siedä hän, joka ei ole sinut syyllisyydentunteensa kanssa.

    VastaaPoista
  17. Hitler hävisi sodan, mutta juutalaisvastainen politiikka oli ilmeinen menestys: ei ole keski- ja itäeuroopassa juuri juutalaisia. Ilmeisesti antisemitismi oli ensisijaista maailmanherruus tuli toisena.

    indonesian kiinalaisviha on samankaltainen kuin euroopan antisemitismi. Ei tiedä etteikö joku taloudellinen romahdus muuttaisi sielläkin aikeet väkivallan teoiksi rikkaita kiinalaisia vastaan.

    VastaaPoista
  18. Suomessa ei siis vissiin ole eletty huonoja aikoja sitten vuoden 1918, kun V.A.Koskenniemeä ei koskaan hirtetty. No ymmärrän kyllä Kemppisen käyttävän käsitettä kuvannollisesti, mutta voi sanoa myös poliittisesti tarkoituksenmukaisesti. Konservatiivisuuden ylistyslauluahan Kemppinen on veisannut jo pitkään. Siinä 1970 -luvussa, jota minä elin oli paljon sellaista arvokasta, jonka pois heittäminen pesuveden mukana ei ole ihan viisasta. Iänikuisen erittelemätön jankkaaminen taistolaisten ja marxismi-leninismin kauheudesta on naivia, kun samat elkeet olivat havaittavissa kautta puoluekartan. Elikkä nirri pois vastustajilta. Kimmo Sasi kumppaneineen hallitsi Teiniliiton taistelukentillä varsin suvereenisti kaikki mahdolliset ns. likaiset temput siinä missä vasemman laidan kulkijatkin. Tätä henkeä löytyi niin vasemmalta kuin oikealta.Tuo hillitön instrumentalismi, jossa ihmiset ovat välikappaleita, voi ja elää hyvin edelleenkin. Käytettävät käsitteet vaihtelevat, mutta substanssi ei, eli ihmiset ovat edelleenkin välikappaleita. Ruumiit lentelevät moolokin kitaan pitkin maailmaa uskomatonta vauhtia. Ai niin, mutta mitään imperialismiahan ei ole olemassa, on vain hyvää tarkoittavia harmaapäisiä setiä, jotka yrittävät hoitaa maailman asioita kuten parhaiten taitavat. Ovat vain väärin ymmärrettyjä. Kiittämättömyys on maailman palkka näillekin hyväntekijöille.

    VastaaPoista
  19. Jyrkkä Freudin vastustaminen on usein merkki hänen teorioidensa paikkansapitävyydestä.

    VastaaPoista
  20. "Tietoisuus kansainvälisen ja kansallisen luokkataistelun yhteydestä kansainvälisen imperialismin ja kansallisen kapitalismin kukistamiseksi..."

    Jospa vähän selitän, meinaan kun muistan vielä joten kuten nämä jutut ja ajan hengen.

    Eihän tuota tarvitse kuin verrata tämän päivän globalisoitumiseen, niin ymmärtää mitä tuossa ajataan takaa. Kvartaalitalous on kuin heinäsirkkalauma - se pyrähtää paikalle, syö kaiken ja häipyy. Kyllä sitä sopii edelleenkin suitsia.

    VastaaPoista
  21. Toipilalle:

    "Vakaa ja vahva markka"
    Taisipa syy olla eteivät päättäjät tajunneet vahvan tai vakaan markan eroavaisuuksia ja päättivät kannattaa näistä väärää vaihtoehtoa.

    Tänään sain uuden vihattavan, eli Tietoyhteiskunta rahojen väärinkäytön.
    Asiahan oli ammattilaisille täysin selvä jo vuosia sitten, että sutta tulee. Homman pilasivat valtion tietotekniikan *asiantuntijat*.
    Asiantuntijoita ja robotteja ei ole kuin Aku Ankassa ja Suomessa valtion it-viroissa.

    Kaksi naista, Madetoja ja varsinkin Sähköisestä henkilökortista (HST-kortti) vastuussa oleva Ritva Viljanen pääsivät livistämään toisiin virkoihin.
    Viljanen pisti yli 20 miljoonaa euroa palamaan täysin tietoturvattomaan ja vaaralliseen HST-korttiin ammattilaisten kritiikistä huolimatta ja livahti Sisäministeriön kansliapäälliköksi.

    Homma haiskahtaa yhtä pahalta kuin aiempi IBM:n ja KELAN lahjontasotku. Ja painettaneen yhtä villaisella.

    VastaaPoista
  22. Voi Kemppinen, olette niin monessa asiassa väärässä, että ihan ilahduttaa.Eihän juutalaisvainoa ollut psykoosia, vaan hyvää hortonomiaa.Eihän kirjallisuudella ole koskaan ollut tehtävää enempää kuin päivänvalon eteen lipuvalla pilvellä.Eihän koskaan ollut mitään Jeesusta-ellei sitten tarkoiteta tätä erästä kiertelevän sirkusseurueen jäsentä, slmänkääntäjää ja charlataania.Jne.jne.Voi Kemppistä, voi...

    VastaaPoista
  23. Ad Pirkko A:

    Totta. Rakkauden vastakohta ei ole viha, vaan penseys.

    Freudista kirjoitan kahdella tasolla, pintapuolisella niin kuin nyt ja sitten toisaalta. Kävin 70-luvulla läpi raskaan analyysin ja liikuin sen jälkeen Therapeian puolella sen verran että jotakin tiedän.

    Luullakseni Benedettin ja Siiralan silloinen yritys murtautua analyysillä rajuun psykoosiin on jäänyt, ellei muusta syystä, kalleutensa ja hitautensa vuoksi.

    VastaaPoista
  24. Ad Anonyymi (radio-ohjelmast)

    Kiitoksia. - Vähän kauhistuttaa, kun kuulijoita on myt tiettävästi 120.000 brutto. (En tiedä kuinka suuri osa tulee kesken tai sulkee ennem loppua, mutta kuvittelisin että suuri osa.)

    Se tietysti johtuu ihanteellisesta ohjelmapaikasta. On se kuitenkin radion puheohjelmalle paljon.

    VastaaPoista
  25. Mutta vihaaminen olisi tärkeää. Ei vierominen ja syrjimine, kuten vastenmielisyydessä eikä viha kuten rasismissa. Ehkä suuttumus olisi parempi sana. Indignaatio.

    Punkkia ja metallia siis kuuntelemaan.

    Mannerheimia, USA:ta ja "kapitalismia" kyllä pilkataan, mutta olettekos koskaan nähneet _yhtään_ esitystä, jossa esimerkiki Stalinia, Venäjää tai SDP:tä pilkattaisiin?

    Ei jälkimmäisiä tarvitse taiteessa enää pilkata, kun niitä pilkataan niin paljon jo muutenkin. Edelliset taas ovat "pyhiä" asioita ja siten luonnollisia pilkan ja arvostelun kohteita taiteessa.

    VastaaPoista
  26. Jukka Kemppiselle:

    Vähän kauhistuttaa, kun kuulijoita on nyt tiettävästi 120.000 brutto.

    Kiitos neljännestä bisnes-ideasta. Myyntiin tulevat Kemppis-t-paidat (10€), Kemppis-piiput (23€) ja Kemppis-kahvimuki (5€). Lisäksi ex-libriksiä, joissa teksti "Kemppinen on tämänkin kirjan lukenut" [1€/kpl]

    5 prosentti myyntituloista lahjoitetaan innovaatio-yliopistolle tarkoitukseen: -Kemppisen blogikirjoitukset ervastilaisessa katsannossa-

    Tilaukset suoraan allekirjoittaneelta:

    JarMom

    VastaaPoista
  27. Anonyymi sanoi: "No ymmärrän kyllä Kemppisen käyttävän käsitettä kuvannollisesti, mutta voi sanoa myös poliittisesti tarkoituksenmukaisesti. Konservatiivisuuden ylistyslauluahan Kemppinen on veisannut jo pitkään."

    Tätä olen ennenkin ihmetellyt: Mitä varten täällä kerta toisensa jälkeen päädytään esittämään näkemyksiä Kemppisen poliittisesta suuntautuneisuudesta? En ymmärrä. Minusta sellaista ei ole tyrkyllä. Miksi emme mieluummin pohtisi Kemppisen esteettistä tai seksuaalista suuntautuneisuutta tai silmien tai päiväpeiton väriä? Minusta nekin ovat jännittävämpiä aiheita.

    Tämänaamuisen radio-ohjelman esityslista näyttää hyvältä. Olen katkera siitä, etten voinut ohjelmaa kuunnella.

    VastaaPoista
  28. Kyllä Kansainvälinen on edelleen maailman seksikkäin marssi. Kun sitä soitetaan, niin kaikki mulkut nousevat seisomaan.

    VastaaPoista
  29. Freudia ei siedä hän, joka ei ole sinut syyllisyydentunteensa kanssa.

    Niin ja Jumalan kieltävät vain Saatanan riivaamat.

    VastaaPoista
  30. Ad Omnia (mainos)

    Perjantaiset radio-ohjelmat ovat siis kuunneltavissa millä tahansa tietokoneella osoitteessa:

    http://blogit.yleradio1.yle.fi/kemppinen

    Napsautetaan sivupalkkia.

    Podcast tulee yleensä vähän perässä, mutta tulee.

    VastaaPoista
  31. Hei Jussi

    Etkö voisi mennä kanssani naimisiin?
    Olen myös menossa NY:iin ja mietin mitä sinä sanoit.

    Näytät ymmärtävän tuosta kolmiosta riittävästi ja se riittää minulle.
    Loput menevät sitten itsestään kun diagnoosi on tehty.

    June

    VastaaPoista
  32. Tässä on lyhyt muistio Sigmund Freudista Ernst Haeckelin rekapitulationismin ja ihmisen panseksuaalisen atavismin tunnustuksellisena saarnamiehenä contra tutkimuksellisena psykologina:
    http://www.helsinki.fi/~pjojala/Haeckels_Pansexualism_psychoanalysis.htm

    Freudin perikunta salasi muuten 80-luvun alkuun saakka Sigmundin olleen huumeiden suurkuluttaja. Hänen läheinen ystävänsä Koller eristi ensimmäisenä kokaiinin ja tarjoSIgmundille jonka kasvoja oli jouduttu operoimaan kolmisenkymmentä kertaa. Kuulemma äijän leukaluun proteesit naksuivat rauhoittavasti psykiatrin kuunnellessa kun asiakas
    kertoi tunnoistansa Sigmundin soffa.

    VastaaPoista
  33. "Jokin aika sitten vakaa ja vahva markka olikin petollista satua eikä kansantaloustiedettä.

    Kun tätä satua tarpeeksi kauan jankutettiin ja siihen uskottiin, niin seurauksena oli lähes 60.000 yrityskonkurssia, noin 500.000 työtöntä, valtion vvelka kasvoi muutamassa vvuodessa lähes nollasta yli 70 miljardiin euroon ja arviolta yli 14.000 teki itsemurhan."

    Tällähän on pitkät perinteet rantagermaanien hallitsemassa maassa. Maan maineen nimissä on uhrattu paitsi yrityksiä pankkikriisissä, myös henkiä Snelmanin toimesta markan synnyinaikojen ruokapulakautena sekä Rytin toimesta 30-luvun pulakaudella velkoja tavalliseen taan maksaessa ja varustautuminen unohtaessa.

    Mikä on Rytin Pula-ajan piittaamattomuuden yhteys J.V. Snellmannin kovuuteen 1860-luvun nälkävuosina? Tuolloin Suomessa tapettiin oikeastaan tahallaan 100 000 suomalaista liikaa. Keskushallinnon vakaus on aina ajanut Suomessa kurjimpien ohi, 1990-luvun pankkitukiin ja kymmenien tuhansian pienyrittäjien uhraamiseen saakka. Ehtikö henkitieteilijä Snellman omaksua malthusilaisen esidarwinistisen ideologian jossa rodullisesti alempiarvoisen aineksen menehtyminen oli ainoastaan suotavaa?

    Osoitus Rytin itsevaltiaan maneereista saatiin hänen toimiessaan Suomen Pankin johtajana 30-luvun Pula-ajalla. Ryti laittoi muut johtajat käytävään pelaamaan korttia. Kansan nähdessä nälkää, pani Ryti Suomen ainoana maana maailmassa maksamaan ulkomaanvelakansa. Tämä noteerattiin kuin vitsinä Yhdysvaltain valtalehdissä: "Suomi maksoi taas!" kuulutettiin kissankokoisin fontein.

    Sananvapaus on Skandinaviassa varsin suhteellinen käsite. Sitä ei edistä se, jos liian kerkeästi palautamme spiritistipariskunnalle kunniaa jota ei koskaan menetettykään. Kyse on kuitenkin isänmaamme kättenpäällepanemisesta shoan (holokaustin) toteuttajan synteihin. Suomessa käytiin vain sotasyyllisyysoikeudenkäyntiä, mutta Nurnbergin sotarikosoikeudenkäynnissäkin Natsi-Saksan sodanjohdon kuvauksille okkultismiriiteistä vain tirskuttiin. Ironinen piirre Suomen opportunisteille oli heidän rouviensa suuri kunnianhimo. Kiinnostavinta olisikin tutkimus yliopistoeliitin ja hallituseliitin rouvien välisestä kirjeenvaihdosta ja päiväkirjoista.

    "Lämpivästi tunteva, sydämellinen, hyvää tarkoittava ja herkkä ihminen" jos ei pitäisi kasvoillaan: "kansallissosialistisen johtajan ja profeetan maskia". Näin kirjoitti Risto Ryti 4.6.42 Adolf Hitleristä vuonna 2005 yleisölle paljastetuissa ja julkaistuissa päiväkirjoissaan.

    Maamme kohtalonhetkillä kohtalonuskoinen Risto Ryti oli kuin kuningas Saul meedioiden asiakkaana sekä Suomessa että ulkomailla. Uuden Gerda Rytin elämäkerran mukaan rouva jopa käänsi ja toimitti okkultistisia ja spiritistisiä kirjoja suomeksi - vaikka hankkeesta onkin visusti vaiettu. Tämä on raskauttavaa kylmästi laskelmoineelle rationalistille, jonka silmiinpistävänä piirteenä piskuista IKL:ää (äärioikeistolaista Isänmaallista Kansanliiketä) lähellä aloittanut kokoomuslainen ja satakuntalainen osakuntaystävä, jatkosodan lopun koleerinen pääministeri Edwin Linkomies kirjassaan "Vaikea aika" kuvaa siinä määrin kylmänä analyytikkona, että epäili Rytillä olleen "sydäntä rinnassaan lainkaan". "Jumalan ja Hitlerin avulla" Ryti pilkkasi selviävänsä ahdingoista Saksan von Blucherin mukaan juuri ennen Tali-Ihantalan suurhyökkäystä.

    Harva jos kukaan paikallinenkaan meillä Lounais-Hämeessä muistaa, että huittislaisen Rytin ensimmäiset sympatiat rodunjalostukselle nähtiin Forssan alueella. Ryti oli mellakoivien venäläisten vuonna 1918 surmaaman Jokioisten kartanonherran Alfred Kordelinin lakimies, joka määräsi testamentin valvojana nuoren lankonsa Jarl Serlachiuksen Jokioisten kartanonherraksi ja sitä kautta Forssan komendantiksi valkokäräjille. Kartanon oli aiemmin omistanut Mannerheimin suku. Komendantin käytettäväksi saapui keväällä 1918 noin 800 "Saariston vapaajoukon" ruotsinkielistä eli "germaanirotuista" miestä. Näiden jäljiltä Sotasurma-projekti löysi Tauno Tukkisen kirjasen mukaan noin saman verran teloitettuja tai keskitysleireillä menehtynyttä. Surullista on se, että kirkkoherrat jättivät merkitsemästä kuolinkirjoihin monia lahdattuja ja heidän olemassaolonsa pitäisi osoittaa työläästi syntyneiden ja konfirmoitujen kirjoista.

    Jatkosodan voi nähdä myös Sveitsin pankkitoiminnan ja Ruotsin teräsbisneksen hengessä liiketoimena Hitlerin helmoissa. Rytin bisnes vain epäonnistui. Harva käsittää, miten kauas sota meidät muista Pohjoismaista jätti. Ainoa lohtu on se, ettei Sveitsissäkään julkinen sana ole kyennyt avoimesti käsittelemään rikkautensa syitä, verirahaa. Vielä vähemmän sotasyyllisyyttä on kyettyä käsittelemään "puolueettomassa" Ruotsissa. Saksalainen teräs oli surkeata ellei sitä jatkettu ruotsalaisella malmilla. Oikeistolainen Ruotsi varusti Hitleriä pitkällä aikajänteellä räikeästi vastoin Versaillesin sopimusta. Ruotsin liikemiehet sotivat Suomenkin selän takaa ja varustivat Saksan salamasotaa. Toisaalta Suomen metsäteollisuuskin teki suurimmat voittonsa 1942 ja myytti metsäteollisuuden intresseistä Suomen intresseinä tuntuu kuin perustuslailta.

    Sodan jälkeen aivan oma germaani-ideologian lukunsa oli verirahan pesu, josta suurin Ruotsin liikepankki ei koskaan saanut tuomiota korvausvaateita. Päiväkirjojen usein mainitseman Ruotsin suurimman liikepankin Wallenbergin suvun valkoisesta lampaasta on nähty Ruotsissa arviolta 3600-4000 dokumenttia. Hänen sedistään ja serkuistaan ei oikeastaan ainoatakaan vaikka he olivat suurimpia yksittäisiä sotasyyllisiä Maailmansodan varustamiseen.

    http://www.helsinki.fi/~pjojala/Risto_Ryti.htm

    VastaaPoista
  34. ad Mummo:

    "Mitä varten täällä kerta toisensa jälkeen päädytään esittämään näkemyksiä Kemppisen poliittisesta suuntautuneisuudesta?"

    Konservatismi voidaan ymmärtää hieman toisin kuin mummo olettaa. Se ei ole poliittinen suuntaus siinä mielessä, että vasemmistolaiset olisivat radikaaleja tai oikeistolaiset konservatiiveja - heitä löytyy kaikista poliittisista suuntauksista. Halutessaan varmistella, ettei maailmassa mitään kauheata tapahtuisi Kemppinen kallistuu vääjäämättömän varmasti konservatismin suuntaan, kuten monet muutkin demarit. Toisin kuin yleisesti luullaan. Merkkimiehistämme esim. J.V.Snellman, joka on kelvannut kokoomuslaistenkin ideologiksi, sivalteli sanan säilällä sangen sapekkaasti konservatismia - ainakin nuorempana. J.V.Stalin ja Pol Pot ehkä olivatkin arkkikonservatiiveja, ja juuri siksi vaarallisia. Halusivat konservoida omaksumansa ainoan oikean opin pyhäksi ja muuttumattomaksi. Kaikki kanonisointi on konservatismia, ja juuri uskon Kemppinen haluaisi kanonisoida, vaan sepä pakenee tätä yritystä kuin elohopea.

    VastaaPoista
  35. 1900-luku oli hirveiden ideoiden ja niiden toteutusten aikaa. Kristinuskoa on syytetty siitä, että sen piiristä ovat nousseet kaikkein suurimmat ihmispedot - ja rikokset ihmiskuntaa vastaan - etenkin kun otetaan vielä huomioon myös keskiaika.

    Näin on!

    Mutta sieltä on noussut, juutalaisten rinnalla, myös kaikki tämä suuruus, jota sanotaan länsimaiseksi tieteeksi ja taiteeksi, jota muut kulttuurit halajavat.

    Juutalaiskristillisestä ravintoliuoksesta on riittänyt jaettavaksi meemejä nyt jo muillekin. Peliä osataan jo pelata.

    Mutta mistä, ja miksi, nuo pahimmat raakuudet - ideat ilman yhteyttä totuuteen!

    Jeesus sanoi:"Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö!"

    Kuka siinä lähinnä ensinnä olisi vihan kohteena - se on aviopuoliso.

    Jos Adolf olisi ollut kunnolla naimisissa Evan kanssa - ja kuunnellut häntä - juutalaiset - ja koko Eurooppa olisi säästetty. Samaa voidaan sanoa Josifista. Maollekin parasta olisi ollut seurata Sun Yat-senin esimerkkiä - tai kuunnella Yang Chang-chin tytärtä.

    Raakana pitämämme islamin kalifi al-Muizz konsultoi päivittäin vaimonsa kanssa - ja kehoitti alaisiaan pidättymään haaremin nautinoista ja pitämään vain yhden vaimon.

    Naisen avoin (naisellinen) mukanaolo yhteisössämme on yksi menestyksemme avaimista. Tämän menettäessämme olemme Euroopassa kohta jälleen hukassa, vaikka kuinka olisimme nimeltämme kristittyjä.

    Naisen sallivuus on yksi hänen huikeista lahjoistaan. Mutta, jos tälle sallivuudelle ei löydy vastapoolia - olemme niinikään hukassa.

    Taide on ensimmäisiä tulevaisuutta kuvaavia peilejä. Nykyinen taiteen taso kertoo jo paljon siitä muutoksesta, mikä muuten on nähtävissä vasta nuorison ja lasten oireissa - ja lisääntyneessä viinan juonnissa.

    Yhteisönä ja yksilöinä olemme ilman peräsintä - jopa ilman luotsia.

    Nykyisestä liuoksesta syntyy koska tahansa uusi Adolf.

    VastaaPoista
  36. Jeesus oli/on reilu jätkä, joka pelastaa kaverin pulasta ilmatteeks.

    VastaaPoista
  37. Armas Anonyymi,
    mitä oletat mummon olettavan, kuinka konservatismi tulisi käsittää? Muiden mummojen puolesta en rohkene puhua, mutta minä tuskin olen sanonut mitään "vasemmistolaisista" ja "oikeistolaisista". Pysytäänpä nyt ihan sanotuissa sanoissa, kun diagnoosia tehdään.

    VastaaPoista
  38. Mitä arvon isäntämme poliittiseen suuntautuneisuuteen tulee, niin käsittääkseni hän on piippua polttava virkattupipopartaradikaali-ituhippikommunisti, joka kannattaa maaorjien vapauttamista, maata saamattomille ja naisten äänioikeutta.

    VastaaPoista
  39. Ad homo garrulus

    http://www.youtube.com/watch?v=r06cwhVkR9c

    VastaaPoista
  40. http://actuspurunen.blogspot.com/2008/02/mit-merkitsee-usko-tieteeseen.html#comments

    VastaaPoista
  41. Siis väittääkö joku teistä idiooteista, että Jeesus oli konservatiivi?

    PO
    Tuohiurkuri

    VastaaPoista
  42. Ad Jarmom
    "Kiitos neljännestä bisnes-ideasta. Myyntiin tulevat Kemppis-t-paidat (10€), Kemppis-piiput (23€) ja Kemppis-kahvimuki (5€). Lisäksi ex-libriksiä, joissa teksti "Kemppinen on tämänkin kirjan lukenut" [1€/kpl]"

    Persnetolle menee.
    Laadukasta aluspaitaa, mitä maarahvat sitten nimittää T-paidaksi, ei voi myydä alle kahdenkympin. Mukin voisi saada todella isossa sarjassa puristaa elle vitosen, mutta sillon varastointikulut lisäävät kustanuksia.
    23€ on piipusta täysin naurettava hinta; ei sillä ettei sillä hinnallakin saisi, mutta Kemppiselle sopivat maksavat siinä 60-80, vähintään,

    VastaaPoista
  43. Jotenkin minulle tulee aina tunne, että Jesus oli Nainen. Jospa se olikin Maria, josta kaikki lähti ja historiankirjoittajat sitten muokkasivat vähän oman mallin mukaan niinkuin bruukattiin silloin ja bruukataan vieläkin. Laitetaan maistumaan sellaiselta, että kaikki voivat sen syödä.

    Nainen on sillä tavalla luonnostaan konservatiivi, että hän ei välitä uusista mammuteista tai sodista. Hän olisi vain kotona, mutta sanomaattakin selvää on, että pian kun tulee nälkä niin hän pyytää miestä nousemaan sieltä sohvalta (nykymiehen luola on sohva) ja menemään tekemään jotain! - Voisit sinäkin tehdä jotain, hän sanoo.

    Näinollen nainen ON konservatiivi mutta TULEE makeankipäksi miestä helpommin.
    Being-becoming -problematiikka.

    Mies voisi samalla idealla OLLA radikaali tai muutosjohtaja mutta estetään, koska naisten kilpailu miehistä ja miesten kilpailu naisista JARRUUTTAA ja vie edistystä jopa taaksepäin: negatiiviseen konstruktioon. Ei enää rakennakaan parantaakseen vaan rakentaa vain tappaakseen vihollisensa. Suunta muuttuu.

    VastaaPoista
  44. Jeesus oli konservatiivi:

    "Totisesti laista ei katoa yksikään piirto, vaikka taivas ja maa katoavat."

    Ja myös risupartainen radikaali:

    Voi teitä te virkamiehet, materialistit ja menestyjät; voi teitä te papit ja leeviläiset! Te olette palkkanne saava.

    Jeesus on sitä kaikkea ihmisille, mitä ihmiset haluvat Messiaan olevan. Siksi kait Jeesuksella on niin monta ystävää.

    VastaaPoista
  45. Evankeliumi Matteuksen mukaan 5

    1. Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.
    2. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:
    3. "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
    4. Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
    5. Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
    6. Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
    7. Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
    8. Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.
    9. Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
    10. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
    11. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
    12. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
    13. Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
    14. Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
    15. eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
    16. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
    17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
    18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
    19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
    20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
    21. Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
    22. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
    23. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
    24. niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
    25. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
    26. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
    27. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
    28. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
    29. Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
    30. Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
    31. On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
    32. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
    33. Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
    34. Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
    35. älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
    36. äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
    37. vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
    38. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
    39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
    40. ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
    41. ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
    42. Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
    43. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
    44. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
    45. että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
    46. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
    47. Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
    48. Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

    VastaaPoista
  46. http://www.youtube.com/watch?v=XA5l628VXNU

    http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4inen

    VastaaPoista
  47. Petja Jäppiselle:

    "Persnetolle menee.
    Laadukasta aluspaitaa, mitä maarahvat sitten nimittää T-paidaksi, ei voi myydä alle kahdenkympin. Mukin voisi saada todella isossa sarjassa puristaa elle vitosen, mutta sillon varastointikulut lisäävät kustanuksia.
    23€ on piipusta täysin naurettava hinta; ei sillä ettei sillä hinnallakin saisi, mutta Kemppiselle sopivat maksavat siinä 60-80, vähintään"


    Voipi mennäkin. Tilaisin kuitenkin kankaat Pratosta alennuksella ja hommaisin jonkun nätin eukon ompelemaan.
    Mukit tilaan suoraan Bulgariasta painatuksineen. Ei o kallista.
    Piiput tilaan Venäjältä ja kaupanpäälle sen ompelijan. Pitää olla vaaleatukkainen ja isorintainen, mieluiten mykkä.
    Tuolta Pratosta tuon joka toinen vuosi pukukankaat itselleni kuitenkin. Saa laatua.

    Kiva muuten huomata halpahallien aikoinaan myynnissä olleet 1 markan mukit, joista nykyisin saa maksaa 2 euroa. Juu, tsekkasin tuon hinnan Honkkarista.

    VastaaPoista
  48. @Jeesus oli konservatiivi:

    "Totisesti laista ei katoa yksikään piirto, vaikka taivas ja maa katoavat."

    Ja myös risupartainen radikaali:

    Voi teitä te virkamiehet, materialistit ja menestyjät; voi teitä te papit ja leeviläiset! Te olette palkkanne saava."

    Onko konservatiivisuutta, jos lentokonekeksijä sanoo: "Vaikka uusi häivemalli olisi miten nopea ja litteä tahansa, ei painovoiman laista häviä yksikään nimittäjä tai osoittaja"?

    Voin vastata puolestasi. Ei ole.

    Tuohon aikaan mies ei esim. puhunut julkisuudessa naiselle. Vain tyttärelleen ja äidilleen sai puhua muiden kuullen ajan konservatiivisten tapojen mukaan. Mitä teki Nasaretin Arska? Antoi jopa prostituoidun itkeä jalkojenja juuressa ja pyyhkiä hiuksillaan ja kyyneleillään jalkansa.

    Kuka meistä muuten olisi kehdannut olla siinä estelemättä? Merkkimiehen talossa, Simon fariseuksen. Olisiko Petja ollut tarpeeksi radikaali, ihmisten nähden? Veikkaanpa että olisi vähän nolostuttanut.

    Keskustelu muuten jatkui vielä siitä. Arska alkoi sen jälkeen vielä kepittää isäntäänsä, arvostelemalla tätä epävieraanvaraiseksi kun ei ollut tehnyt elettäkään kohteliaisuussääntöön kuuluvan vieraan jalkojen pesun suhteen. Jollei muuta, niin konfliktin sietokyky jätkällä oli kova.

    Siihen muuten auttaa se kun syö rasvaista Galileanjärven kalaa. Oomega 3:n DHA (22:6 -rasva) on F-vitamiini. Kehomme ei osaa itse siis tuottaa. Korreloi suoraan mm. serotoniinin määrään. Laski suisidaalikohortin 2. yrityksen mediaaniajankohtana 1v 10 kk tuosta 50%Sta 4.5% iin:
    http://www.helsinki.fi/~pjojala/autismi-asperger.htm

    Kalamiesten stressinsietokyky on suurempi kuin muilla.

    VastaaPoista
  49. "Rakkauden vastakohta ei ole viha, vaan penseys"

    Aivan loistava lause! Noin se juuri on.
    Ratkaisit, Jukka, vuosia kestäneen semanttisen ongelmani.


    Mitäpä olitte (palstan seuraajat ja J erityisesti) mieltä kirkon (vai pitääkö kirjoittaa "Kirkon"?) tämänpäiväisestä mainoksesta Hesarissa? Vai oliko se sen mainoksessa esiintyneen henkilön mainos?

    Siinä jengissä sitä on punainen lanka totaalisesti kadoksissa!

    VastaaPoista
  50. Jarmomin ja Petjan yllytyksen syytä. Itse olen viaton näihin sanohin. 8)


    "Nyt kemppiskuvat pannaan siistiin nippuun kemppiskansioon.
    Ja kemppispurkkaa leukoihin ja kemppissuihke kainaloon.
    Ja kemppishattu päähän ja kemppispaita ylle,
    ja sitten kaikki riviin mennään kemppiskävelylle
    meitä meidän oma paitakaupan kemppis kyllä ohjatkoon..."


    Ojalanpoika. Mietis ristiriitaa Matteuksen Jeesuksen ja Johanneksen Jeesuksen välillä. Välimatkaa on parisataa tuhatta valovuotta. Mielestäni

    VastaaPoista
  51. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  52. Radio-ohjelmasta "Kemppinen"

    Täydennyksenä muistutus, että tämänkin ohjelman voi tilata podcastingina (eli rss-syötteenä), osoite (rivit yhteenkirjoitettuna):

    http://areena.yle.fi/podcast
    s=rss&pid=1041583

    Sääli, ettei ohjelman omalle blogille (tämän blogin linkkilistassa on linkki sinne) tunnu keskustelua syntyvän niin millään, tekohengityskään eli kysymys-vastaus-metodi kun ei näytä toimivan. No, suurin idea lieneekin ennakkoon tai lähetyksen aikana tulevissa palloissa, joita keskustelussa voitaisiin kopata tai lyödä. Mutta niinkään ei suinkaan aina ole tapahtunut.

    Ylen ohjelmablogit eivät ainakaan ykkösradion kohdalla ole kunnolla vetäneet, edes Aristoteleen kantapää, joka sentään saa säännöllistä yleisönosastopostia.

    Mutta näemmä on siis hyväksyttävää käydä radio-ohjelmistakin keskustelua täällä, yhdellä Suomen vilkkaimmista (vertailevaa tilastotietoa kellään?) blogeista.

    VastaaPoista
  53. Kemppinen:
    "Rakkauden vastakohta ei ole viha, vaan penseys"

    Yksi anonyymeistä:
    "Aivan loistava lause! Noin se juuri on. Ratkaisit, Jukka, vuosia kestäneen semanttisen ongelmani."


    Laittamattomasti sanottu ja ajateltu; tällä kertaa ei kuitenkaan pelkästään Kemppisen omaa tuotantoa, vaan kyseessähän on tuttu toteamus (penseys tosin usein muodossa välinpitämättömyys tms.) monista romaaneista ja vaikkapa sadoista saarnoista, jossa kosketellaan Ilmestyskirjan 3 luvun jakeita 15 ja 16 (netissä
    http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ilm.3.html#o9)

    "15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma!
    16 Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.
    "

    VastaaPoista
  54. Jeesus oli konservatiivi:
    "Totisesti laista ei katoa yksikään piirto, vaikka taivas ja maa katoavat."


    Sen jälkimmäisen lausuman valossa sanoisin, että tämä ei ole konservatiivisuutta vaan ankaraa kettuilua.
    Ja näkeehän tuon nykyäänkin: Harvoin lakiteksti vähenee. Silloin kun ei vanhoja lakeja kirjoiteta uusiksi pidemmin ja epäselvemmin, säädetään uusia lakeja. Lakien kokonaan poistaminen on harvinaista.

    VastaaPoista
  55. TUO KETTUILU LAKITEKSTIEN PYSYVYYDESTÄ oli kyllä ilmat pihalle -argumentti! Auts. Perille tuli. Sattuikin sopivasti, kun äitini poika sai juuri tänä iltana sydänalaansa kaksi kertaa luku kahdeksaan saakka oikean koukun samalla kädellä joka on sparrannut myös Amin Asikaista vastaan aikanaan.

    Tuohon ei voi lisätä kuin sen, että Jasser Arafat oli kirjailija. Onko kukaan lukenut Jasserin kirjoja? Ei ainoatakaan! Hävetkää! Oppineet miehet. Jasser julisti niissä laajalti, ettei Jeesus ollut juutalainen ja ettei mitään Israelin kuningaskuntaa Salomon temppeliä niillä nurkilla koskaan ollutkaan. Mutta Jeesus oli hyvin ylpeä juutalaisuudestaan olemukseltaan ("vain Israelin huoneen kadonneiden lammasten tykö"), siinä missä Paavali oli fariseuksen änkyrävänkyräväittelijän fariseuksen karikatyyri.

    Kuka huomasi Mel Gibsonin leffasta, että apostoleilla oli kyllä konkkanokka, mutta Arskan klyyvari oli suora kuin teutonisella rodulla? Ehkä se ei sittenkään ollut kovin radikaali elokuva, päinvastoin. Tosiasiassa Jeesus mm. kuoli ilkialasti. Sanovat että siinä lopussa kuolemassa on kaikenlaisia ruumiintoimintoja, lihasten lauetessa yksi kerrallaan. Ulosteet lentävät. Niin ikään, naulat lyötiin ranteiden läpi jolloin het kouristivat käsiä koko ajan. jne. Ei olisi tainnut päästä levitykseen. Kun Jerusalemista tehtiin Aelia Caapitolinaa ja Israelin maasta tuo iltauutisistamme tuttu sivistyneempi versio Palestiina Filistiinalaisten mukaan, niin juutalaisiahan ristiinnaulittiin siinä satakunta tuhatta ymp piiritettyä Salemin rauhankaupunkia. Isän ja pojan nimeen. Vespasianus ja Tiitus. Se oli ensi kerta kun seppele siirtyi isältä fyysiselle pojalle Rooman historiassa. Kuka puhui ironiasta? Vespasianus oli taustaltaan arvovaltainen aasikauppias.

    Vaan eikö kukaan kommentoinut sitä ettei naisille puhu evankeliumeissa kukaan muu kuin Arska? Eikö kukaan ole huomannut, ettei siellä ole ainoatakaan dialogia naisten ja miesten välillä paitsi Jeesuksen esittämänä? Joh 3 Nikodeemus oli "SE Israelin opettaja, etkä tätä tiedä!" Sielujen voittaja kirjaimellisesti. Vähän kuin meidän Kemppinen. Puhui arvostavasti kolmikymppisestä aksamiehestä ja pyysi audienssia. Mutta Arska kepitti jauhot suuhun profesorille. Ei antanut mitään tunnustusta. Ja kenest äkerrotaan seuraavassa luvussa? Samarialaisesta huorasta, joka ei uskaltanut muitten ämmien pelossa mennä edes vettä hakemaan kaivolta ennen keskipäivää. Ja sille Jeesus kertoi avoisti olevansa Messias. Ei Kemppiselle.

    "Ojalanpoika. Mietis ristiriitaa Matteuksen Jeesuksen ja Johanneksen Jeesuksen välillä. Välimatkaa on parisataa tuhatta valovuotta. Mielestäni"

    No minäpä mietin. Kiitos. Keksin juuri tosi kiinnostavan havainnon niitten välillä!
    http://www.helsinki.fi/~pjojala/Raamatun_virheet.htm

    VastaaPoista
  56. Ojalanpoika.

    suunsoittoni vuoksi sain luultavasti (jälleen?) Kainin merkin otsaani Kemppiseltä. Vaikka tarkoitukseni oli vain viattomasti härnätä.

    Gibsonin leffa oli minusta ihan katsottava; aramean kieli toi elokuvaan mielenkiintoisen ulottuvuuden.

    Nasaretilaista puusepän poikaa arvostan ja hänen opetuksiaan olen kovasti lukenut aikoinani nuoruudessa.

    Ratkaiseva uskonhyppy kierkegaardlaisittain jäi ottamatta, vaikka helluntailaiset opiskelukaverit houkuttelivat kovasti mukaan heidän rukoustilaisuuksiin. Säikähdin kun eräs heistä kertoi erään kaverin KOHONNEEN ILMAAN rukouksen voimasta. Ja vieläpä noin metrin verran!

    Sanoin jukalle, että olen sen verran maanis/depressiivishysteerinen, että vaivun helposti joukkopsykoosiin; siksi kieltäydyin lähtemästä valon polulle ja nyt kuljen pimeässä, uskosta osattomana.

    Ainakin joidenkin mielestä.

    VastaaPoista
  57. "Ainakin joidenkin mielestä."

    Niitä ja niiden mielestä kumpuavia ei lasketa; enibodya, sambodya, noubodya ja evribodya. Ruumiita kaikki tyynni. Vesi ei voi virrata lähdettään korkeammalle.

    Mitä levitointiin metrissä taas tulee: Lusiferaalisessa maailmassa sikakirkon voi ymmärtää vanhan väärentäjän kokemuksella: Kukaan ei väärennä ruskeita kirjekuoria ja tulitikkuja. Ei savua ilman tulta. Mikäli olet saanut käteesi synteettisen kiven, tiedät aidonkin piilevän jossakin. Valonkantajan ja kointähden virkaan on aina kaksi hakijaa. (Tiesitkö, että viimeinen nimi jolla raksamies Arskaa grammtassa kutsutaan, viimeisellä sivulla, on tosiaan valonkantaja kointähti Lucifer? Virka oli tosiaan ollut jo pitkään avoinna. Saatiin pitkän ajan päästä täytettyä.)

    Tekosyitä, kaveri.

    VastaaPoista