22. lokakuuta 2023

Kommenteistakin



“Älä puhu, kun minä keskeytän!”


Siinä siivo neuvo.


Puhe on tietysti kirjoittamisesta. Päivän lehden kirjoitus kirjailijoiden rapautumisesta pitää paikkansa mutta antaa aiheen reunahuomautuksille.


On siis totta, että nykyisellä menolla eivät tule taloudellisestikaan toimeen kirjailijat eivätkä siis kohta liioin kustantajat. Muutos on ollut niin nopea, että minulla on laatikossa silloisen kustantajani WSOY:n lahjoittama CD-Rom, joka sisälsi ainakin merkittävän osan antiikin latinankielisestä kirjallisuudesta. Pari vuotta, ja verkkopaikka Perseus alkoi sisältää oikeasti kaiken ja todella etevästi indeksoituna, kaikin viittauksin.


Eilen tulivat mieleeni Lentävät Leivänpaahtimet. Pienen muistelemisen jälkeen olin selvittänyt, että näytönsäästäjä, jonka alkujaan keksi Berkeleyssä toiminut firma Macille, oli nimeltään After Dark. Ruudun poikki lensi vanhanaikaisia leivänpaahtimia, joilla oli siivet. En muistaisi, ellei asia liittyisi yksityiselämäni käänteisiin, että aloitin tietokoneen käyttämisen maaliskuussa 1989 eli myöhään. Ja tämä blogi alkoi siis vuonna 2005. Ehkä 10 vuotta myöhemmin huomasin keksineeni vahingossa kirjallisuuden lajin. Kommentteja on välillä niin paljon, kuten tällä viikolla yhteen tekstiin 49, että tämä on keskustelua eikä vain minun kirjoittamistani. Suomessa järkevä keskustelu 49 henkilön kesken ei onnistu luonnossa. Vaikeaa se olisi missä tahansa.


Tarinan eli kertomuksen eli “narratiivin” idea on kuitenkin se, että joku puhuu, ja toiset keskeyttävät. Kirjallisuus puolestaan on kuin itämaisen sadunkertojan toimintaa Bagdadin seinävierillä tuhat vuotta sitten. Hän yrittää hädissään keksiä jotain niin kiinnostavaa ja hauskaa, että tuntematon kadulla kulkija hymähtäisi ja heittäisi pienen kolikon tai vain puoliksi syödyn viikunan. Sama idea toistuu teoksessa “Tuhat ja yksi yötä” Sheheradzade kertoo joka ilta uuden sadun ja keskeyttää sen jännittävästi cliffhangeriin, jottei kuulija teloituttaisi häntä, kuten tarkoitus on.


Romaani- ja tietokirjallisuudessa on se vika, ettei voi soittaa kirjailijalle ja sanoa, että tämä kohta tässä sivulla 506 on muuten hyvä mutta vähän liian lyhyt. Siis ei voi ainakaan, jos kirjailija on kuollut.


Ehkä voin tunnustaa, että itse löydän vanhoista kirjoista ehkä enemmän kuin uusista. Andersenin sadut ja Kierkegaardin pohdiskelut ovat mielestäni modernimpia kuin mikään ensi viikolla ilmestyvä.


Yritän sanoa kautta rantain, että kirjoitusteni kommentit ovat mielestäni keskimäärin parempia ja selvästi tärkeämpiä kuin kirjoitukseni. Ei ihme. Keskiajan lakimiehistä (munkeista) kommentaattorit olivat useimmiten parempia kuin kommentoitavan teksin kirjoittajat. Parhaita olivat Baldus ja Bartolus.


Johtopäätökseni lukemista ja kirjoja koskevassa asiassa? Kirjallisuuden ongelma on kirjallisuus.


Illalla saunan jälkeen luen tovin Matti Suurpään esseitä eri asioista. Hänelle voisi kuulemma soittaakin, mutta ehkä hän on edelleen puheissaan vielä paljokkaampi kuin minä.


37 kommenttia:

  1. Voidaan päätellä, että teloittamisen sijasta jotakin muuta tapahtui Harun al-Rashidin ja Sheheradzaden välillä, koska prinsessalla on lopussa kolme lasta. Kun yhdeksän kuukauden päivät kerrotaan kolmella päästään lähelle 1001 yötä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tottahan tapahtui!
      Uskottomasta vaimostaan eroon hankkiuduttuaan kunnon kuningas päätti kostaa yksin tein koko naissukukunnalle ja oli ennen Sheheradzadea ehtinyt jo maata ja teloituttaa tuhat neitsyttä. Sattuneesta syystä näistä kohtaamista ei jälkeläisiä siunaantunut. - Topakka Sheheradzade pani sitten kirjaimellisesti stopin tälle brutaalille misogynialle. Paitsi kielellisesti lahjakas oli hän toki myös kuvankaunis.

      En tiedä, onko ilmaisulla "yhden yön suhde" mitään tekemistä tämän tarinakokoelman kanssa, mutta voisipa vaikka ollakin.

      Poista
  2. Ei se järkevä keskustelu onnistu täälläkään n. 50 ihmisen kanssa.
    Paikalla on silloin n. 5 "persua".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Ei se järkevä keskustelu onnistu täälläkään n. 50 ihmisen kanssa.
      Paikalla on silloin n. 5 "persua"."

      Niin totta. Ylläolevaa tasoa olevaan älyn säihkeeseen ja argumentaation viiltävään ja vastaansanomattomaan loogisuuteen persu ei pysty. Jotakin niin mykistävää tuossa on.

      Poista
    2. Persusta tuli mieleeni Jussi Halla-aho. Tänään oli Hesarissa juttu miehestä, kirjoittajan nimi on Pauliina Siniauer. Se oli taitavasti tehty kirjoitus. Tyydytyksen saivat ehkä nekin, joiden mielestä Halla-aho on surkea rasisti, joka sanoo neekereriä neekeriksi, vaikka ei pitäisi. Jutussa oli muutakin kuin vanhaa laulua: syntyi verraten monipuolinen ihmiskuva, jossa käsityksiänsä Halla-ahosta esittivät myös, jotka hänet tuntevat tarkemmin kuin tavallinen some-lukija. Näytti ikään kuin Hesari olisi jättänyt ajattelemisen ja vapaan mielipiteen muodostuksen lukijalle. Jotain sellaista uusi päätoimittaja Erja Yläjärvi lupailikin.

      Poista
    3. Viisi persua keskustelee keskenään ja kuoro vieressä huutaa, että väärin keskusteltu.

      Poista
    4. Viisi persua, pari uskovaista, pari muuten vain sekaisin olevaa, pari ihmisyyden unohtanutta oikeistolaista, pari hurri ja maahanmuuttoja vihaajaa, muutama piski johon kalikka kalahti jne.

      Netistä löytyy Suomen pimeä puoli.

      Poista
    5. Paikalla on silloin n. 5 "persua". - joista yksi on vähintään kolmen vartin natsi.

      Poista
    6. "Paikalla on silloin n. 5 "persua". - joista yksi on vähintään kolmen vartin natsi."

      Mitä? Kaikki persuthahan ovat täysnatseja. Lue vaikka Hesarista.

      Ja tietäähän tuon siitäkin, että persut ovat kovina Isreaelin puolesta siinä, missä ei-perust kiljuvat tukea juutalaisia teurastaville hamaseille. Sitä enemmän, mitä enemmän vasemmalta ja antifa-siivestä tulevat.

      Poista
    7. Persu taas uhriutuu ja haukkuu muita, osaavatko ne mitään muuta?

      Poista
    8. Persut lupasivat maksaa valtion velat pois, eivätkä vieläkään ole tehneet niin! Sanovat vaan että kärsä kipee ja maa roudassa.

      Poista
  3. Ihminen on monta, kirjoitti Blogisti. Siitä huutoa ja väittelyä tulee. Kieltämättä hyvääkin, ei sen puoleen.

    VastaaPoista
  4. Meneillään on kaamoksen alun kirja-bulimiani:

    Westö, Kettu, Kähkönen.

    Kaikki samalla asialla.
    Yllättävänkin samalla.

    Kettu (oik. Heikkinen) siteeraa paitsi WSOY:n CEO:a, myöskin Edgar Allan Poe´a:

    "Rajat, jotka erottavat elämän kuolemasta, ovat parhaimmillaan varjoisia ja epämääräisiä. Kuka sanoo, missä yksi loppuu ja mistä toinen alkaa".

    Toivottavasti nykyhallitus tuo eutanasia-asian eduskuntaan ja toivottavasti edustajat lukevat "36 uurnaa" ja "Erään kissan tutkimuksia" kirjat.

    Blogistin tästä päivityksestä löydän hiukan vihjeitä siihen, että hän olisi poikennut äskeisen APK-päivitykseni parissa.

    Mutta se voi kyllä hyvin olla grandioosia harhaa, onhan kollega 2 vuotta vanhempi ja länsi-suomalainen - tai siis karjalainen.
    Oma sukuni, joka äsken oli koolla Suomenlinnan upseerikerholla, on torvensoittajan perillisiä Liperin kirkon ja Säämingin välimaastosta.

    VastaaPoista
  5. Dialogi voi mielestäni koskea myös aihepiiriä, josta ei voi löytyä selvää ja kirkasta lopputulosta. Ei ole Sokratesta osoittamassa osallistujien toivomaa ongelman oikeaa lopputulosta. Sellaista ei kenties ole olemassa, vaikka kaikki toimivat totuttujen kaavojen sisällä. Seuraava lainaus on osuva tarkennus selvästi sanomiseen.

    "Suomennustyötä tehtäessä ei helppolukuisuutta ole pidetty itseisarvona, ei liioin sujuvaa tyyliä eikä nykyaikaisen kielenkäytön mukaista oikeakielisyyttä, vaan sitä, että käännös on suomen kieliopin puitteissa riittävän uskollinen alkuperäistekstille. Myös usein tarpeettoman tuntuiset partikkelit (ja, mutta, näet, siis, näin, niin, siten, sen vuoksi, niinpä) on säilytetty. Niiden merkitys alkutekstissä vastaa loogisten operaattoreiden tehtävää, ja ne noudattavat useimmiten tiettyjä kaavoja, joissa on käännöksessäkin yritetty pääosin pitäytyä. Moniselitteisiä kohtia ei ole pyritty tulkitsemaan yksiselitteisiksi. Tarpeen mukaan asioita on selitetty suomentajan alaviitteissä. Jäljempänä tässä esipuheessa käsitellään eräiden keskeisten ja usein toistuvien termien vivahteita."

    Lainaus on J.-P. Rentton esipuheesta Tuomas Akvinolaisen "Summa Theologiae"-teokseen. Tämä on kummitellut mielessäni törmätessäni mihin tahansa loogisuudella pätevöitettyyn ontologiaan. On kuitenkin huomattava, että suomentaja ei sisällyttänyt Tuomaan todistusta Jumalan olemassaolosta tähän julkaisuun. Kun kurkistin oven raosta tätä mahtavaa rakennelmaa, peruutin säikähtyneenä kotimaisemiini. Sen verran uskallan kuitenkin väittää, että loogikkojen perisynti on unohtaa, että hypoteesit tahtovat muuttua aksioomiksi. Siihen Tuomas ei syyllisty. Jumala on aksiooma. Oma kerettiläisyyteni on kuitenkin närkästynyt siitä, että evoluution determinismiä pidetään loogisena järjestelmänä. Se saattaa olla ammattitauti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jumala löytyy sieltä, missä tapahtui alkuräjähdys.

      Poista
    2. Evoluutio jatkuu yhä. Lopputuloksia emme vielä tiedä.

      Poista
    3. Terry Eagleton (suom Riku Korhonen) kirjoituksessaan "On Evil":
      "Ehkä kaikki, mikä Jumalasta on jäljellä, on käänteinen jälki hänestä ja se tunnetaan ilkeyden nimellä, niinkuin jostain suurenmoisesta sinfoniasta jää vain hiljaisuus, jonka se jättää ilmaan vaietessaan. Ehkä ainoastaan pahuus lämmittää paikkaa, missä Jumala joskus oli."

      Gaza-sota sunnien, shiiojen ja juutalaisten välillä tai Ukraina-kauhuus Moskovan ja Konstantinopopin patriarkaattien kesken selittyvät ehkä paremmin Eagletonin mietteellä kuin Rooman tuho v 430 Augustinuksen lausumaksi väitetyllä:

      "Ajat ovat niinkuin me olemme. Me olemme ajat".

      Poista
    4. Mikä alkuräjähdys? Onko siitä havaintoja?

      Poista
    5. Alkuräjähdys on uskon asia. Se on vain yksi hypoteesi isossa joukossa.

      Poista
    6. Alkuräjähdyksen ensimmäisen sekunnin tapahtumia päätyökseen tutkineelta prof. Kari Enqvistiltä (emeritus) kantsii aiheesta kysellä -lukea. Jumaliin ei hänkään ole aiheensa parissa törmännyt, vain asioiden äärettömyyksiin.

      Poista
    7. Laajeneva maailmankaikkeus viittaa alkuun. Mikäli maailmankaikkeus nyt sitten edes laajenee? Tai sitten vain sykkii.

      Poista
    8. Mutta huomattavasti vahvempi hypoteesin kuin jumala(t).

      Poista
    9. Mitä oli ennen ensimmäistä sekuntia? Jumala.

      Poista
    10. Kuka sen jumalan loi?

      Poista
    11. "Kuka..."

      No se, jolla oli sontatalikko tai lumilapio.

      Poista
  6. Katsoin ensin kuvaa, että mitäs tuomaanristejä siinä on silvottu pölkylle. Sitten katsoin uudestaan ja ymmärsin kaikkien asiantuntevien maalaistuli-ihmisten näkevän siinä hyviä sytykkeitä. Jotenkin en silti päässyt silvotusta Tuomaasta eroon.

    Viime joululomalla sinulla oli se hieno (kieli)kuva, jossa sinä - vanhentuneen korkeakulttuuin ihailija ja tuote - raapaisit itsellesi Sampo-tikulla tulta. Tuli mieleen, jotenkin, tästä.

    VastaaPoista
  7. Oo hilijjoo ja huuva!

    VastaaPoista
  8. Kiehisiä? Henkisiksi sytykkeiksi pölkyille? (Viimeksi mainituista kunnianarvoisat pois luettuina, tietenkin.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiehisiäpä hyvinnii. Tosin vaikuttavat teollisesti tehdyiltä.

      Poista
  9. Kiitos että saamme osallistua keskusteluun ja keskeytellä toisiamme. Nykyhetkenä tämä ei ole kovin yleinen oikeus juuri missään mediassa.

    VastaaPoista
  10. Anteeksi tekemästäni kardinaalimokasta. Pikalukuni esipuheesta oli kelvotonta. Siinä luki seuraavasti:
    "Puhtaasti yliluonnolliset prinsiipit (armo ja Saatanan houkutus) jäävät valikoiman ulkopuolelle. Jumalan olemassaolon todistus (Ia 2) ei ole mukana vain siksi, että se lienee "Summa Theologiaen tunnetuin kohta, vaan myös siksi, että muissa valikoimissa siihen viitataan usein."
    Siis formaalikielellä X (Jumalan olemassaolon todistus) on Y:ssä (Summa Theologiae)
    Todistuksen löytää helposti netistä ja se lienee tuttu monille muutenkin.

    VastaaPoista
  11. Heitän kiven kengästäni
    Vedoten ymmärrykseni rajallisuuteen uskallan väittää, että Tarskin edellyttämä ilmaisukyvyltään rikkaampi metakieli ei koske loogista filosofiaa. Loogista filosofiaa rikkaampaa metakieltä ei voi olla, koska se olettaa aina muiden puhuvan kieltä, joka on sitä itseään köyhempi. Niin ei kuitenkaan voi olla, vaan se on vain yksi kielipeli muiden joukossa verrattuna aina rikkaampaan Tarskin formaaliin metakieleen.

    Ps. Mistä voin tietää, että naapurin kieli on köyhempi kuin omani?
    Nyt lähden lenkille kevein kengin.

    VastaaPoista
  12. Syyskesä ja nytten koko syksy on ollunna tiälläpäen satteen märkyyttämmee eekä nuista selluliemipetäjiköestä taho kuivoo puunkohtoo löytee kiehisiä vuollakseen (ee niistä löövy oekeesti millonkaan).

    Tämän syksyn savotalle sattu kuiten tervaskanto löytymmään kun kompastua rämähin (vanahhuusko vaevannoo jo ukkorahjusta?) yhteen sammaltönkyrään ja sen alla vuoskymmeniä makkoilleen hikipetäjäesen kengältä unet katkesivat kun juurentyngästä sen ylös muaemon kylykkeen runnotusta vältinviillospenkasta kammersin. (Ne oli niitä sen aejan mehtä"asiantuntijoehen" helevetin suuria virheitä ja sysj´mustia syntijä ne ukonkorkuset taimetusauraukset! Ihanniinkö suo-ojituksettii, prk...)

    Onpa kuitenniin ollut tervaksesta hyvä lastua terävällä kirveellä lohnaatella ja kahvittelutulia sytytellä kun huiko on mahhoo alakanu murisuttoo polttopuusavottalaesella.

    Tervaksen lastuttu kylyki muistuttaa muuten ihan kylymäsavustetun hirven ronkkoo niin että melekkein tekköö mieli suuhusakkiin siitä sipasta.

    VastaaPoista
  13. Nurkkahuoneeni tässä vetoisassa rintamamiesaikaisessa talossa käsittää lundiaa ympäri seiniä ja niissä kirjallisuutta halpoina taskupainoksina.

    Työeläkkeelle siirryttyäni olen alkanut lukea kaikkea uudestaan ja voi hyvä tavaton mitä löydänkään muka lukemistani kirjoista. Eivät ne ole ollenkaan samoja, ne ovat keskenään juonineet muutoksia.

    Viimeksi Seitsemän veljestä ja suuri parannusten teko riidan Toukolalaisten jälkeen. Onneksi muistan kirjan alun, sillä tämä loppu on aika hillitöntä menoa. Propsit lukkarille ja Rajamäen rykmentille, ja Juhanille joka lopulta leikkaa pitkätakistaan hännykset körteiksi eli lyhyiksi. Rupeaa jumaliseksi, ja Ahoakin naurattaa.

    Mun on täytynyt lukea sekin ymmärtämättä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä tuon Kiven Suuren sovintojuhlan kanssa.

      Poista
  14. Voisiko kunnianarvoisa Blogisti vaikka poistaa sellaiset kyseenalaiset kommentit kuin "antti liikkanen" (jota oli muokattu, mitenkähän anonyymi voi muokata kommenttiaan?), kiitos.

    Näistä on täysin syyttömänä saanut kärsiä henkilö, johon kyseinen herra julkisesti liittää nämä kommentit ja jonkinlaiset arvoitukseksi jäävät maininnat hänen alueelleen näinä viikkoina tulemiset. Luulen että tästä toistuvasta ja jatkuvasta kunnian loukkaamisesta voisi mennä puhumaan viranomaisille, mutta uhri ei ole sitä tehnyt. Eihän hän pääse kotinsa ulkopuolelle, mitä vaivaa tämä vaino kovasti on pahentanut. Tämä on hirveästi haitannut hänen elämistään ja eri asioitaan ja saanut monet uskomaan herran kirjoituksia ja väitteitä.

    Toivoisin ja pyytäisin kauniisti kunnianarvoisen Blogisti Kemppisen ottavan huomioon, että tällaista tapahtuu hänen arvoisassa blogissaan. Eihän sitä tiedä jos tämä vielä johtaa johonkin muuhunkin. Eihän sitä tiedä mikä kerta sellainen kirjoitus aiheuttaa kohtauksen uhrille, kun se joka kerta aiheuttaa yhtä ja toista. Onko se tarkoituskin? Blogistin ajatusta professoreista tappajina on kai pakko laajentaa myös joihinkin muihin.


    Moni meistä ei ole koskaan oppinut eikä halunnut oppia pitämään puoliaan, vaikka pitääkin lukemattomien muitten puolia. Ihmisyyteen kuuluu pitää kaikkien puolia oikeudenmukaisesti, mutta nyt useat ovat kaukana inhimillisyydestä. Toinen elämän opettama asia on joka ihmisen yhtä suuri arvo. Kaikki synnymme vapaina ja yhdenvertaisina. Kolmas jo nuorena oppimani asia on, että ei voi sanoa jotakin asiaa isoksi ja jotakin toista pieneksi. Siis tätäkään asiaa. Elämän meressä pisarat ovat pisaroita ja elämän merta.

    VastaaPoista