4. huhtikuuta 2023

Toorit




En olisi uskonut. En ollut tullut ajatelleeksi. Bachin Johannes-passion pienoismalli on Suomessa.

Matteus- ja Johannes-passio ovat pääsiäisen ajan musiikkia, eikä etsienkään löydä ajatusta, että ne eivät olisi musiikin huippua.

Nämä teokset eroavat toisistaan paljon. Hiukan ylimalkaisesti voisi sanoa, että kun Matteus-passio on eeppinen, Johannes-passio on lyyrinen.

Molemmat ovat ylipitkiä ja kaikille esittäjille äärimmäisen vaativia. Tietenkään kuulijakaan ei pääse vähällä, koska teoksissa on niin vahva kokonaisrakenne. Ne olisi kuunneltava kerralla alusta loppuun.

Muistan itse, että jo nuorena koin kipeästi, miten epäonnistuneet Helsingin Johanneksen kirkon penkit ovat ja toisaalta miten huonosti Suurkirkossa kuuluu. Ellei onnistu järjestämää itseään urkuparvelle, jonne oikeastaan on pääsy kielletty yleisöltä, saa tyytyä toispuoliseen kuunteluun. Lapsenlapset ovat laulaneet passioita kymmenen vuotta, joten en ole tarvinnut varsinaisia kepulikonsteja.

Tunnen näistä teoksista noin 100 eri levytystä, myös Mauersbergerin ja Furtwänglerin; Karajan muuten on yllättäen kuin Mersu näyteikkunassa: kiiltoa ja loistoa on mutta moottorista ei ole tietoa. Kulttiversio on Klemperer ja tämän hetken loistokkaimpia ovat Gardiner ja Suzuki sekä Jacobs ja Herreweghe.

Poikani, se joka itse laulaa kuorossa myös erittäin vaativaa satsia, kertoi eilen ajaneensa itse ylös Äkäslompoloon autolla, kun perhe ajoi junassa. Hän oli kuunnellut passiot mennen tullen huomattavan huolellisesti. Keskustelimme Johannes-passion ällistyttävästä sointumaailmasta, jossa kuulijaa saa tritonuksesta päähänsä heti teoksen alussa ja joutuu vähän väliä haukkomaan henkeä ihmetellessään, miten säveltäjä voi päätyä tästä tuohon, soinnillisesti eli moduloiden.

Sitten kävi ilmi, että kesällä porukka on menossa Saariselälle. Koska lapset ovat aika pieniä, sanoin painokkaasti, että kannattaa kiertää vakiokohteet, kuten Luulampi ja Lankojärvi, ja nähdä Lapin tai kenties koko Suomen merkillisin paikka, Pyhä-Nattasen huippu ja siis nuo toorit eli miljoona vuotta vanhat liuskoittuneet kivet.

Itse kävin siellä kesällä 1956. Tekoallasta ei vielä ollut.

Vasta yöllä käsitin, että tuo tunturin laki ja tuo teos, siis Johannes-passio, kuuluvat yhteen.

Poimin jutun kuvan verkosta, jossa vastaavia kuvia on paljon. Olen nähnyt myös erittäin hyvää lennokilla otettua videota tuosta paikasta. Kävin läpi omia ja isäni kuvia, joita on Lapista ehkä 10 000. Päädyin loukkaamaan jonkun tekijänoikeutta, koska halusin kuvailla mielestäni hiukan yllättävän tosiasian. Monille maailman vuorilla on “virallinen” kuva, mutta useimpia Lapin tuntureita ei voi valokuvata. Jopa kaikkien tuntema Saana on vakiokuvassas vain yksi näkökulma noin sadasta. Vuodenaika ja valaistus muuttavat näyn aivan täysin. Saariselän helmi Sokosti vaatisi noin 1 000 valokuvaa, jotta siitä saisi käsityksen. 

Sama koskee Johannes-passiota. Vaikka osaisit sen ulkoa ja olisi johtanut sitä kymmenen vuotta - sanoi minulle Ensti Pohjola - teos on joka kerta erilainen.

Tunturi ja musiikki. Erikoista? Erikoisuuden tavoittelua?

Ei. Missä taivas kohtaa maan siellä on kertomus, draama. Se ei ole mikää piste eikä paikka.

Se on kertomus voimasta.


87 kommenttia:

  1. Jos Matteus- ja Johannes-passio ovat musiikin huippua, niin väistämättä herää kysymys, mitä musiikille senjälkeen tapahtui? Onko kulttuurimme kehitys pysähtynyt barokin aikaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mihin ikään olet päässyt miettimättä vertausta, jonka mukaan taide etenee kuin metsä: Joskus on ylittämättömiä huippuja, mutta reuna etenee.

      Poista
    2. Ei väistämättä herää tuo kysymys, sillä passiot voivat olla huippuja lajissaan ja jotkut muut teokset omissa lajeissaan. Nykymusiikissakin voi olla huippuja.

      Poista
    3. Se, mitä korviin kantautuu on 95 prosenttisesti sitä barokkia tai vaihtoehtoisesti 1800-luvun Eurooppaa. Niitä oletettuja nykymusiikin huippuja ei näy ei kuulu.

      Poista
    4. Niin, nykysäveltäjät eivät pääse enää samalle tasolle kuin 1800-luvun kultakauden säveltäjät pääsivät. On syytä kysyä, miksi?

      Poista
    5. Olisiko kysyjällä vastausehdotusta?

      Poista
    6. Kulttuuri kukoistaa muilla aloilla tai sitten musiikin tason lasku on merkki koko kulttuurin alaspäin menosta?

      Poista
  2. Luin lääkärikollegan pienoisromaanin "Yö Whistlerin maalauksessa" viime yönä.

    Olin harmissani, kun en ehtinyt Rovaniemen kirkon Johannespassioon viikonlopulla vaalitöiltäni. En ollut ehdolla, avitin nuorta saamelaista.

    Olen kiertänyt nuo kaikki kolumnistin maintsemat paikat Itä- ja Lounais-Lapissa 1950-60-luvuilla 30 kg rinkka harteillani.

    On helppoa laittaa kolumnisti K, sotalääkäri Joel ja oma elämä samalle jatkeelle näiltä osin - Yorkshire on myös tuttu ja sen suuri tammi.

    Yksi tarina:
    Olin yksikseni ajankohtaisesti lumettomalla Luirojärvellä lokakuun alussa 1961 puolelta päivin ja otin järven rannassa olevasta veneestä kuvaa taustana Sokostit, kun välähti.
    Samaan aikaan osuin painamaan Altixin (DDR) laukaisinta.

    Kuvasta on tullut minulle pyhä, Tzar Bomban jälkiseurauksista painajainen.
    Rajajooseppiin päästyäni kysyin rajamiehiltä, mikä välähti.

    Haahtelan "sotalääkäriys" liittyy hänen (s 1972) CV:nsa, josta löytyy Keskussotilassairaalan (Tilkka) vuodet. Itse olin Lapin lennostossa samoilla parantajan töin Drakenien aikaan ja kävin katsomassa mainitut tunturit 2-paikkaisen hävittäjän penkiltä.

    Haahtelan kirja on valtavan ajankohtainen.
    Tunturiin ei enää koipi kanna.

    Haahtelan kirjassa kuvataan long-covid: kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista, jäi parantuneelle tuo long-covid: hän ei koskaan enää hymyillyt.
    Paitsi kerran, nähdessään kuinka savi söi savea.

    Rauhallista kärsimysviikkoa

    VastaaPoista
  3. typo tzar bomba po lokakuun "lopulla"

    VastaaPoista
  4. Voi ie.
    Melkein masennuin.
    Olen ottanut voimaa siitä mikä oli ja on lähellä.
    Maisema ja maantie Etelä-Pohjanmaalla jossa katse lepäsi.
    Kun taivas oli kireä maata vasten.
    Olin välillä maassa joskus taivaassa.

    Hilkka

    VastaaPoista
  5. Muuten samaa mieltä hyvistä esityksistä, lisäisin joukkoon Netherland Bach Societyn.
    Moni asia Kemppisen jutussa värähteli tutusti.Vuosi sitten kahden Matteuksen jälkeen ajelin Saariselälle ja siellä kuuntelin kummankin passion radiosta. Ikkunasta kiiltelivät IIsakkipää ja Kiilopää. Vähän ylemmäs kipuamalla horisontista erottuivat Nattaset ja Sokosti.

    VastaaPoista
  6. 'Ne olisi kuunneltava kerralla alusta loppuun.'
    Näin todella, olisiko keskeinen syy siinä, että niitä kuunnellessa syntyy voimakas vaikutelma omasta läsnäolosta tapahtumissa? Tämän äkkäsin vasta kun Gardiner viittasi asiaan kirjassaan (Musiikia taivaan holveissa).
    SL

    VastaaPoista
  7. Kiitos voimaannuttavasta kirjoituksesta. Pääsiäisviikolle sattuneen politiikkariehan väsyttämänä hapuilee jo jonkin lyyrisemmän (ja.3.kappale) puoleen. Hyvää pääsiäistä.

    VastaaPoista
  8. Tunturin huipulle kipeäminen jo itsessään on niin vahva kokemus että alkaa lähestyä musiikkia. Kun on saavuttanut huipun jossa on kova tuuli ja alkaa nähdä ympärillään matalampia tuntureita ja kaukaisuudessa lähes sadan kilometrin päässä sitäkin jyhkeämpiä, alkaa päässä soida. Hyvä esimerkki on Kuivi mutta kyllä Saanakin tuottaa suurta iloa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa Saatanakin eikä vaan sen pikkuveljet?

      Poista
    2. Piru esiintyy lähes henkilönä täällä. Niin usein häneen vedotaan. Muitakin satuhahmoja vilahtelee.

      Poista
    3. Mitä nekin täällä koko ajan kurkkii? Onko itte Piru ilman aikojaan pannu putkan poseen, vai onko tilanahtaus yllättäny?

      Poista
  9. Pyhä-Nattasella kannattaa kyllä käydä, mutta viime kesänä Sompiojärventie oli kovin kuoppaisessa kunnossa.

    VastaaPoista
  10. Juudas ja Barabbas näkyvät olevan liikkeellä. Samalla asialla kuin aina.

    VastaaPoista
  11. Eikai se erikoista ole. Toiset ei vaan ole nähneet lapsena näin suuria voimmia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki ovat nähneet. Harva huomannut ja ymmärtänyt. Sitä on liikkeellä.

      Poista
  12. JKempp kun kirjoitti, että vanhat viedään vuorelle ja hylätään kuolemaan niin ketä tarkoitti?

    Vissiin heittiä kaltaisiaan elikkä Kremliä, ökydemareita viemässä yksinäisyyteen delaamaan köyhät, lyödyt ja vainoamansa.

    Kyllä kansa muistaa. Ja tietää.

    VastaaPoista
  13. En ymmärrä mistä puhutaan. Miehet ovat niin viisaita. Siksi kuuntelen pääsiäisenä Olavi Virtaa. Väärinkö?

    Hilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen Hilkka. Sinä olet joku muu.Vastaat itse sanoistasi?

      Hilkka

      Poista
    2. Olavi Virtakin oli tiettävästi mies.

      Poista
    3. Kuinka olisit todistava että O. Virta koki miessukupuolisuuden omimmakseen? Hänhän oli selvääkin selvemmin sukupuoli-identiteetiltään ambivalentti, tämä on huomattavissa miesoletettujen taholta yhä.

      Poista
  14. Naisetkin kuuluvat piinaviikkoon.

    Noitaukko

    VastaaPoista
  15. Vastaukset
    1. Täällä on arvovaltaisia ja kohteliaita kommentoijia.

      Poista
    2. No johan on paksua kamaa. Et sitten ottanut itseäsi lukuun?

      Poista
  16. Olen ihmetellyt lukevatko useat kommentoijat juurikaan blogien tekstiä ja miettivät mitä niiden kirjoittaja tahtoo sanoa.

    VastaaPoista
  17. Kaiken tämän keskellä pitäisi muistaa, ettei kukaan muukaan ole oikeasti esittänyt, miten maa, talous ja köyhät pelastetaan. Siiskö pakottamalla omaisiaan tai lapsiaan kotona hoitavat tai puolikuntoiset töihin? Epämääräinen leikkauspuhe ei ole yhtään mitään. Kehitysyhteistyön lopettamisestakaan ei paljon heru. Eikä senkään talous- ja imagohaittoja liene kukaan arvioinut. Ainakin suomalainen vesiosaaminen ajettaisiin kerralla alas. Sama koskee ulkomaalaislakien kiristyksiä. Eihän tänne kukaan ole tulossakaan, ukrainalaisia korkeintaan. Äsken juuri kerrottiin ison helsinkiläisen sairaalan sulkemisesta hoitajapulan vuoksi. Idioottimaisinta olisi vähentää Suomen houkuttelevuutta persulaiseen tapaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten Suomen houkuttelevuutta ammattimaisen työvoiman osalta laskee, jos pyrkisimme rajoittamaan kouluttamatonta kehitysmaalaista joukkomuuttoa tänne sosiaalietuuksilla elämään?

      Nostavatko kolmannen polven muslimien rikollisisjengit Ruotsin houkuttelevuutta?

      Jos meillä on nyt "hoitajapula", syytä voisi katsoa peilistä ja byrokratiasta. Mitä jeesuksen järkeä on "hoitajamitoituksien" kiristyslailla, jos hoitajista on pulaa? Mitä järkeä on tiukoilla rajoilla eritason hoitajien välillä, jos heistä on pulaa? Jos hoitajista on pulaa, niin miksei lisätä heidän koulutustaan? Ja houkutella sairaanhoito-opistoihin ulkomaalaisiakin lähialueilta? Tai kriteerit täyttäviä hevon kuusesta.

      Ja lopuksi: on naurettavaa uskoa, että persut haluaisivat rajoittaa esim. hoitajien rekrytointia muualta Suomeen. Sen sijaan esim. pakistanilaisten ravintolatyöntekijöiden työlupia voisi katsoa hieman tarkemmin.

      Poista
    2. Noilla asenteilla on taipumus levitä. Jos kovasti valitaan ja karsitaan, niin se "hyvä" maahanmuuttaja kyllä huomaa mistä on kyse ja vaihtaa kohdetta ystävällismielisempään ja houkuttelevampaan maahan.

      Poista
    3. Sananvalinnasta ja asenteista voimme helposti päätellä, että äänessä on ihan itse persu jostain hevon kuusesta.

      Poista
    4. Höpsistä. Houkuttelevuuden tietoinen heikentäminen iskee yhtä lailla kaikkiin.

      Poista
  18. Passioille täytyy varata aikaa, vaikka ruokavieraita, laajennettua perhettä, onkin tulossa parikymmentä, kahdelle päivälle jaettuna. Olen ajatellut, että niin kauan kuin suinkin pystyn hoitamaan tätä Martan osaa, niin teen sen. On hauska koota joukot yhteen ja hauska laittaa ruokaakin. Poika kyllä sanoi, että olisi ehkä aika opettaa aikuiset lapset paistamaan blinejä, joten ehkäpä jätän sen heille. Pieni hikinen oppitunti ennen nautiskelua.

    Illalla, kun ei jaksa muuta, voi keskittyä näihin musiikkiteoksiin. Ne tulevat Ylelläkin, Johannes-passio torstaina 18.30 Radio Ylen Ykkösellä ja Matteus-passio perjantaina seitsemän jälkeen radiossa, Areenassa ja Teemalla. RSO:n konsertit katson usein Teemalta, varsinkin, jos on kiinnostava solisti ja tietysti musiikki, usein on alussa uuttakin musiikkia, ihan uusinta, jota ei muualla kuule. Voi olla mielenkiintoisia äänimaailmoja. Siinä istuu tuolissaan kuin osana konserttiyleisöä. Kapellimestariakin on hauska seurata. Pidin erityisesti Hannu Linnun yrmeästä ilmeestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kohta kun persut ajavat lupauksensa/uhkauksensa mukaisesti Ylen rahoituksen alas, nämäkin "eliittikulttuurin" helmet loppuvat. Mainoskanavilta passioita on turha odottaa.

      Poista
    2. Tästä tuleekin jännää. Kokkareiden ja persujen hallituksen povataan tuottavan jännitteitä jälkimmäisille, mutta tässähän bisneskokoomus ja kulttuurikokoomus iskevät yhteen. Edellinen toki voittaa, varsinkin kun tässä se sopii kuin nakutettu persujen pirtaan.

      Poista
    3. Ehkä kannattaisi odottaa mitä tekevät ennenkuin ryhtyy toitottamaan

      Poista
    4. Niin, ilmeisesti lupausten pettämisen tiellä jo ollaan.

      Poista
    5. Paksuun lompakkoon on vaikeaa osua mutta helppo tähdätä.

      Poista
    6. Toitottaminen on kivempaa kuin odotteleminen.

      Poista
  19. Kunnianosoitus köyhien hautaan haudattua säveltäjää kohtaan on oikeudenmukaisuus tämän päivän köyhiä ja osattomia kohtaan. Ei räävitön itsen ja kaltaistensa hyväosaisten palvonta ja silmien sulkeminen ympäröivältä maailmalta. Bachin ylistämä Jumala kysyy nyt ja tulevaisuudessa, miten kohtelit köyhiä, osattomia ja sorrettuja. Tuomitsitko, käytitkö hyväksi, ruoskitko, häpäisitkö ja ristiinnaulitsitko ja niin tehdessäsi opetit jatkamaan vääryyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisiko fiksumpaa kysyä, että miksi sinä Kaikkivaltias, Kaikkivoiva ja Kaikkitietävä et ole tehnyt mitään köyhien, osattomien ja sorrettujen hyväksi? Urputtanut vain palvojiesi suurilla suulla ja muuten seissyt tumput suorina?

      Poista
    2. Jumala on oikeudenmukainen. Hän ei jakele eikä taritse varastettua rahaa. Kaikki raha maailmassa on köyhiltä anastettua.

      Poista
    3. Jumala on luonut meidät käsikseen tähän maailmaan.

      Poista
    4. Parhaita ovat foorumit ja yhteisöt, joissa jokainen on yhtä arvokas ja kaikki toistensa palvelijoita.

      Poista
    5. aika ristiriitainen kommentti yllä. Siis kaikki maailman raha on köyhiltä varastettua? Silloinhan kaikki rahat olisivat olleet köyhien käsissä ja he olisivat olleet rikkaita ja nyt ovatkin köyhiä. Jokin tässä mättää, näinkö talous toimii?

      Poista
    6. Rikkaita on vähän, köyhiä paljon. Kyllä se rikkaan raha on aina muilta "omittua" tavalla tai toisella, vaikka rikas mielellään kuvittelee sen ihan itse ansainneensa.

      Poista
    7. Se on aivan totta. Ellet ymmärrä olet pätevä keskinkertaisuus ja talousasiat sopivat sinulle mainiosti.

      Poista
    8. Erittäin suuri osa maailman rahasta on perittyä.

      Poista
    9. Kovin ovat harhaisia ja kiihkeitä kommentteja osoittaen täydellisen tietämättömyyden talouselämän laeista.

      Jos joku yrittäjä tekee tuotteen joka saa suuren menestyksen ja vaurastuu sillä + kovalla työllä, kuinka se olisi köyhiltä pois joilla ei kuulemma edes mitään ole? Jokin tässä mättää ja pahasti.

      Poista
    10. Se joka tässä mättää on oma ideologinen ymmärtämättömyytesi.
      Itsetehtyä rahaa ei ole kuin vääränrahan tekijöillä.

      Poista
    11. Argumenttisi loppuivat taas pahasti kesken kun pitää ryhtyä herjaamaan toista mieltä olevaa. Se kertoo sinusta kaiken tarpeellisen ja sellaistakin mitä emme halunneet tietää.

      Poista
    12. Duunarin yksityisyritys on löytää töitä joilla voi vaurastua.

      Poista
    13. No nii, heti vaan marttyyrin viittaa päälle ja ruikutusta kehiin. Siis vanha kunnon kokoomushanhenselkä.

      Poista
  20. Yritän kuunnella ihan mieliksi tälle jalojen yli-ihmisten sakille. Mutta tylsä mikä tylsä.

    Hilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on näiden piäsijäespassioitten kanssa vähän kuin passion hetelmän, jotta pottu ja humppa niihen maussa ja mieltymyksessä ohite ajeloovat meekäläesellä.

      Yritäpä piäsijäespassion tahtiin tanssilavalla viipottoo!

      Makusa kuitenkin kullakin, näin temokratijassa kun vielä elellään.

      VEK

      Poista
    2. Sinä et ole Hilkka. Vastaat itse sanoistasi. Jos sinulla on jotain sanottavaa minulle, sano se suoraan. En tiedä mikä on motiivisi. Mutta saat säälini. Kohta minulle laulaa Julia Lezhneva. Silloin kaikki muu unohtuu.

      Hilkka

      Poista
    3. Luokallani oli neljä kaimaasi. Kaikki vähän reppanoita. Yhden ongelmana olivat pitkät pakolliset letit. Äiti ei antanut ikinä avata niitä ja olla tukka auki, paitsi yöksi.

      Poista
  21. Yritän kuunnella ihan mieliksi tälle jalojen yli-ihmisten sakille. Mutta tylsä mikä tylsä.

    Wellihousu Walehtelija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Wellihousun kommentti nostaa tämän gladiaattori- ja villipetoareenan etiikan tasoa. Toivon että valehtelijat, vainoojat ja harhaiset tunnistautuvat itse.

      Normaalissa blogissa sen pitäjä saa ansaitsemansa kohtelun ja vastuksen, mutta tässä ja eräässä toisessa blogissa vihaa, vainoa ja valhetta viskotaan syyttömien niskaan. Tilannetta ei voi verrata Sokrateen päälle heitettyyn virtsa-astialliseen, sillä Sokrates ei ollut syytön, eikä tapauksen todenperäisyyttä tiedetä.

      Poista
  22. Musiikkikin jakautuu taloudelle luotujen rakenteiden mukaisesti: Sotilassoittokuntien esitykset eivät lisää bruttokansantuotetta, mutta rockyhtyeiden vastaavat kyllä. Ja hassua muuten, että yksityisen parkkivalvontafirman antamat sakotkin sitä lisäävät, mutta eivät kunnallisten lappuliisojen vastaavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä tuossa on valehtelua?

      Poista
    2. Mikään ei ole noin yksinkertaista saati binääristä.

      Poista
    3. Jos joku väittää jotakin tuosta valeeksi, se pitää myös perustella.

      Poista
    4. Bruttokansantuotteeseen lasketaan tuloa luova tuotantotoiminta, jolla tuotetaan tavaroita, palveluja ja niiden yhdistelmiä. Määritelmä on siis muut poissulkeva eli joko-tai. Sotilassoittokunta ei kuulu tähän, ei myöskään verojen ja maksujen kerääminen viranomaisille. Rockbändi taas esiintyy yleensä kaupallisesti, ja yksityisen parkkifirman perimät sakot ovat firman palvelutuloja.

      Poista
    5. Valtio ei voi hakea konkurssia. Se ei tarkoita että kaikkien tulee ymmärtää mikä on valtiolle kannattavaa.

      Huvittavaa muuten että sotilassoittokuntien pääsymaksutuloilla kyetään kattamaan suurempien kokoontumiskonserttienkin aiheuttamat tulot, eikä ole tarpeen maksattaa niitä pienemmillä orkesterilla jotka eivät tahdo osallistua.

      Poista
    6. Tuottajat tiedetään ja viettäjät ja kaikki mäkis bilettäjät. Aina ne jauhaa samaa scheibaa mut artisti maksaa.

      Taas kasvo beekootee, mees mittaan.

      Poista
    7. Yksityisistä parkkisakoista puheen ollen: Voisin vaikka lyödä pienen vedon siitä, että seuraavan hallituksen arvokartalla noiden firmojen bisnes ajaa mielivaltaisen sakotuksen ja perinnän uhrien oikeusturvan edelle.

      Poista
    8. Olipa kerran bkt. Sen pituinen se oppimäärä.

      Olipa kerran kaksi valtiota, julkinen ja yksityinen... prinssi uljas ja rohkea... ja sai prinsessan ja puoli valtakuntaa.

      Jatkuu seuraavassa valtiossa.

      Poista
    9. Yksi hätkähdyttävä lisäesimerkki: Wagner on yksityinen yhtiö, joten sen toiminta lisää bruttokansantuotetta. Jonkunhan sille täytyy palveluista maksaa. Venäjän tai minkään muunkaan armeijan toiminta ei sitä sen sijaan lisää. Toki kummankin touhuissa tapahtuva aseiden ja ammusten kulutus lisää ao. tuotantolaitosten tuotteiden kysyntää ja sitä kautta bruttokansantuotetta.

      Poista
    10. Taloudella ja moraalilla ei ole yhteyttä keskenään. Kovin kyseenalaiselta alkaa näyttää yhteys talouden ja hyvinvoinninkin välillä.

      Poista
    11. "Taloudella ja moraalilla..." Eikä empatiallekaan ole sijaa valtakunnan asioiden hoidossa kun ääri-ihmiset valtaan pääsivät.

      Poista
  23. Olisiko käynyt hiukan siten että eräs tyytyväisyyden laji on päässyt unohduksiin, nimittäin mämmityytyväisyys?
    Tämähän on Väinö Nuortevan nimimerkillä Olli kirjoittama tositapahtumia tarkoin karttava kertomus.
    Sehän luotiin tarpeeseen ylimetsänhaltija Mäntypurhan toimesta sillä hänen tyttärenpoikansatytär Inkatoosa tahtoi onnellistuttaa ihmisiä mutta epäonnistui vaikka taikavarpu oli ladattu keväthersyke-ihmevoimalla. Hän kas taikoi kaikille mämmiä. Antti Taavitsanpoika Kuorsanen ei ollut kuitenkaan - onnellisuusmittarin mukaan - kuin 68 % tyytyväinen. Kummasteli tätä ylim.haltija Mäntypurha mutta sitten löytyi ratkaisu: kuten tiedetään on ihmisiä jotka pitävät mämmistä ja sitten on sellaisia jotka eivät voi sitä sietää. No, ylim.haltija Mäntypurha järjesti niin että mämmistä pitävät saivat väkipakolla syöttää sitä muille. Mämmityytyväisyys oli taattu.

    VastaaPoista
  24. Maalitukseksi sanottu vaino tapahtuu mediassa ja somessa, ja moni saa siitä palkkaa. Onko Uudessa Suomessa maalitusta, esim. Puheenvuoroissa, entä muissa blogeissa? Onko kuolema vai sairastuminen ja työkyvyn menetys uhrille se pahin seuraus, jota lehti ounastelee?
    https://www.uusisuomi.fi/uutiset/uusi-some-ajan-ilmio-voi-ajaa-ihmisen-jopa-tyokyvyttomaksi-todella-valitettava/3de52339-c283-47e6-a09e-e5e9c1a49f59

    VastaaPoista
  25. Dumarin Paha Tyttö, hyvä pääsiäisstyge.

    VastaaPoista
  26. Tämä blogi on tutkinnassa.

    VastaaPoista