29. joulukuuta 2014

On aikaa



”Aika on aikaa”, lauletaan iskelmässä, ja lisätään viisaasti ”mut taika on taikaa”. Sisältö jää tosin epäselväksi. Etenkin ranskan kielessä paljon käytetty ”sota on sotaa” on puolestaan sananparsi, joka tarkoittaa purettuna ”sodassa on sodan tavat – nyt ei ole rauhan aika”.

Hyvät puhujat ja erinomaiset näyttelijät kertovat, että aloittaessa on 15 – 30 sekuntia aikaa. Sen jälkeen on myöhäistä. Yleisöt ovat käsittämättömän nopeita huomaamaan, etteivät ne pidä esityksestä eivätkä varsinkaan esiintyjästä.

Oopperan yllättävän kauan kestänyt suosio voi johtua samasta asiasta kuin luterilaisen kirkon kauan kestänyt hanke opettaa kuulijoita sen sijaan että vain viihdyttäisi heitä vetävillä kuvauksilla esimerkiksi helvetin kauhuista.

Penkit!

Kun jalkapallo keksittiin – välttämätön esikeksintö oli venttiili ja teknisesti suhteellisen tasalaatuinen luonnonkumipallo, jonka päälle suutari voi neuloa nahasta pallon – ooppera oli menettää asemansa barbaarisena huvitteluna. Ehkä siksi huonommillekin katsojille hankittiin penkit. Permanto eli ”parterre” viittaa edelleen pelkkään lattiaan. Ihmiset siellä heilahtelivat humalassa ja viskoivat vihanneksilla esiintyjiä. Katolisten kirkkojen messu muistuttaa rangaistusta, ja ehkä se onkin ajatus. On seisottava kuuntelemassa käsittämätöntä kieltä, eikä laulaakaan saa.

Puhujalle ja näyttelijälle on helpotus, ettei kuulija pääse pakoon. Itse en ole käynyt, mutta suurissa ulkoilmakonserteissa tungos ajaa kai saman asian? Pääseehän siellä kuulumattomiin, mutta pujottelu on niin kiusallista ja hankalaa, että ihminen vaikka vähän kärsii sen sijaan että pakenisi paikalta. Järkevät ihmiset luikahtavat sitten matkoihinsa tauolla tai väliajalla, jos sellainen on.

Eilisen kirjoituksen olen julkaissut tässä seitsemän vuotta sitten eri sisältöisenä ja toisella otsikolla. Ei sitä kyllä äkkipäätään tunnista, koska se on kirjoitettu kokonaan uudestaan. Sammosta ja Pohjolasta ovat kirjoittaneet oppineita selvityksiä E.N. Setälä, Martti Haavio ja Matti Kuusi eli alan professorit, sekä useasti Klinge, ja aihetta ovat sivunneet erittäin monet runoilijat, viimeksi Haavikko (Kaksikymmentä ja yksi). Omasta mielestäni Sampo on aivan mainio tulitikkurasian etikettinä ja kuvaa sopivasti tulen suurta merkitystä, ja Pohjola on passeli nimi raha- ja rahoituslaitokselle.

Varsinainen mielenkiinnon kohde tässä on matkapuhelin. Kaksikymmentä vuotta sitten kuollut lasteni äiti ei varsinaisesti ehtinyt käyttää sellaista. Eräät vuoden 1994 tapahtumat liittyvät puhelimeen tai sen puuttumiseen. Ehkä puhelin on muuttanut arkielämäämme todella paljon.

Lankapuhelin aiheutti Lapuan liikkeen. Vielä Mäntsälän kapinaa ja Ståhlbergin kyyditystä oikeudessa käsiteltäessä tutkittiin yksityiskohtaisesti, kuka soitti Sortavalan seurahuoneelta tai Riihimäeltä ja sanoi mitä. Jos tässä maassa olisi ollut Marshall MacLuhan, huomiota olisi kiinnitetty äkilliseen teknologian muutokseen. Mäntsälän kapina kukistettiin radiopuheella, jonka luki mikrofoniin Svinhufvud. Samalla tekniikalla käsiteltiin sitten Talvisodan syttyminen ja rauhansopimus 1944.

Kyydityksissä eli ihmisryöstöissä tarvittiin henkilöautojen lisäksi etapit eli vaihtopaikat. Ståhlbergin kyyditsijät tulivat väärään aikaan väärään paikkaan ja päätyivät sitten Joensuun suojeluskunnantalolle. Etappimiehinä taisivat kunnostautua lääkärit ja eläinlääkärit, koska heillä oli puhelin.

Kaikkein kiinnostavin on kysymys muinaisten ihmisten ajan ja paikan tajusta. Nyt tiedetään, että jo pronssikaudella osattiin purjehtia Egyptin seudulta Englantiin, josta sai halvalla hyvää tinaa. Vaikka kuinka pitäisi rannan näkyvissä, on se uskomaton suoritus.

Säilyneet kirjat, etenkin Herodotos ja Strabo sisältävät ihmeen oikeita tietoja kaukomaista ja niissä asuvista ihmisistä. Tacitus ja Polybios varmaan merkitsivät paperille ”tietoina” jostain kuulemaansa. Tiedossani ei ole välimerellisten tietoja Itämerellä seilaamsesta, mutta eilen mainitsemani teksti selostaa siis Jäämeren rannikkopurjehdusta Vienanlahdelle asti. Ei ihme, että norjalainen Heyerdahl erehtyi arvelemaan, että myös Tyynen valtameren voisi ylittää pikku purrella (Kon-Tiki).

Ajantaju on se toinen. ”Päivällinen” ja ruotsin ”middag” viittaavat sanoina valoisan aikaan. Ateriat syötiin nykyistä aikaisemmin. Talvella oli eri kello kuin kesällä.

Roomalaiset olivat viisaita. He jakoivat valoisan ja pimeän ajan erikseen osiin. Kirkko omaksui tämän tavan ja ilmoitti ”hetken” (hora) vaihtumisen kellonsoitolla. Mekaaninen kello olikin sitten paholaisen keksintö. Ja nykyisin matkapuhelin on usealle sama asia kuin kello.


(Kuvassa muuten on Helsinki ilman rakennuksia, Lauttasaari ja Otaniemi vasemmalla.)

9 kommenttia:

  1. Ior Bockin mukaan miekka on alkujaan ollut siittämisen eikä sodan symboli. Miekkojen muodot eri kulttuureissa ovat puolestaan heijastelleet takojiensa ja käyttäjiensä fysiologiaa - suorat miekat ja käyrät sapelit ovat kertoneet hyvinkin konkreettista kieltään käyttäjiensä "varustuksesta" laajemminkin. Miekat ovat olleet tärkeitä rituaaliesineitä, joita ihastelemalla neidot ovat saaneet ensimakua siitä, mikä saattaisi hääyönä odottaa onnekasta morsiota. Tämä fysiologinen ero on selvä, kun ihastelee esimerkiksi karjalapullon etikettiä. Käyriä ne ovat - ja siksi niin sotaisia! Eivät suoraa väkeä laisinkaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oikein ota vakavasti Ior Bockin kaltaisia "filosofeja". Hänhän oli se mies, joka joi omaa virtsaansa. Samaa ainetta hengen tuotteet kuin juomasarvenkin.

      Vesa

      Poista
    2. Ior Bock joi aamuisin omaa siemennestettään, spermaa. Tällä oli ritualistinen merkitys - kysymys on elämänvoiman kierrättämisestä kehossa. Ior Bockin mukaan siemen ei saa joutua hukkaan, vaan se on nieltävä jollei sitä käytetä siittämiseen.

      Mielestäni tämä on myös kelpo ohje kaikille naisille: Nieltävä on. Sanoohan jo Jeesuskin, että ihmisen saastuttaa se, mikä tulee suusta ulos.

      Virtsan juonti taas ei varsinaisesti liity Ior Bockin elämään mitenkään. Sen sijaan Intiassa tapa on jossain määrin tunnettu ja sosiaalisesti hyväksytty. Monet ylimpiin brahmaani-kasteihin kuuluvat arvohenkilöt juovat aamuisin lasillisen omaa virtsaansa.

      Ior Bock voisi sanoa tähän, että kovin kauas on Narkassulin kansa etääntynyt Odenin filosofiasta. Arvokkaan siemenen sijasta kierrätetäänkin kuonaa,

      Metaforana tämä tietysti kuvastaa mainiosti myös porvarillista populaarikulttuuria.

      Poista
  2. "Etappimiehinä taisivat kunnostautua lääkärit ja eläinlääkärit, koska heillä oli puhelin."

    Onko tieto vedetty hatusta vai onko taustalla faktaa ? Googlesta en löytänyt infoa aiheesta.

    VastaaPoista
  3. Eipä turhenneta Heyerdalin hankettakaan.Ehkä Thor ei ollut kokonaan väärässä. Muinaisista amerikkalaisista oli hiljakkoin artikkeli Tiede-lehdessä.

    Uusimpien tietojen mukaan näyttäisi että Amerikka asutettiin ensin etelässä vaikka Beringin reittikin oli myöhemmin käytössä.

    Monte Verdestä eteläisestä Chilestä löytynyt kulttuuri on tähän mennessä koko Amerikan vanhin, paljon vanhempi kuin Pohjois-Amerikan Clovis.

    Amerikkaan on tullut ilmeisesti väkeä pitkien aikojen kuluessa todella monesta suunnasta. Viitteitä on myös Tyynen meren kautta tulleista heyerdalilaisista :)

    VastaaPoista
  4. Jostain muistan lukeneeni, pitäneekö paikkansa, en tiedä, että kapellimestarilla on ensimmäistä kertaa astuessaan johtamaan hänelle uutta orkesteria alle 5 sekuntia aikaa hankkia luottamus ja auktoriteetti.

    VastaaPoista
  5. Lankapuhelin ei ollut Lapuanliikkeen synnyn syy. Ei myöskään synnyn edelletys, olisi syntynyt ja toiminut ilman puhelimiakin.
    Jotkut kuuluisat taistelut käytiin rauhanteon jälkeen, esim. siirtomaasodissa. Ei ollut puhelimia eikä sähkötyslaitteita joten tiedonkulku kesti.

    VastaaPoista
  6. Tietovisa.
    Mikä on tunnetuin virheellinen ajantaju suomalaisen kirjallisuuden historiassa?
    Oikea vastaus seuraavana vuonna.

    VastaaPoista
  7. Muinaisen sanomalehden kuvatekstissä todettiin, että kokouksessa oli lähes toistasataa edustajaa.

    VastaaPoista