25. lokakuuta 2014

Kuolet ellet kerro





Tänään käymme haudalla. Perinteinen kynttilöiden päivä on vasta tulossa, mutta juuri tänään on tasavuosia. Muistan hyvin. Silloinkin 1994 vaihdettiin talvirenkaita. Sairaalasta soitettiin.

Ihmettelen tuonpuoleisen kiistäjiä. Kuolleet ovat oikeasti olemassa niin kauan kuin heistä nähdään unia. Nyt yöllä unennäköni jatkui siitä, mihin olin jäänyt, kun päivällä nukahtelin sähköjunan eläkeläisvaunussa. Ainakin se vaunuissa ollut matkustaja oli lapsuuseläkkeellä.

Vasta myöhemmin huomasin, että kaikki unessani esiintyneet henkilöt olivat kuolleet.

Hyväksi onneksi heräsin oikein hyvin ennen kuin alkoi se esiintyminen Kirjamessuilla. Olisi ollut epäkohteliasta herätä niin monen ihmisen edessä omaan puheeseensa. Kai siitä olisi haastattelijakin pahastunut eikä tilaisuuden järjestänyt kustantaja olisi liioin ollut mielissään.

Oudon paljon siellä oli kaikkiaan väkeä ja tätä pientä tilaisuutta, yhtä monien samanaikaisten joukossa, taisi seurata jotain sata ihmistä. Ulko-ovilla kävi oikein vilske. Kirjoille olin itse hiukan allerginen, koska viikko on todella mennyt niitä lajitellessa, eikä toiminta lopu tänäänkään. Hankalalta tuntui nähdä niin paljon tuttuja ja puolituttuja.

Illalla siellä lähetystössä joku moitti, että tämä ja tuo ihminen on outo, kun ei edes tervehdi vastaan tullessa. Valistin että asianomaisella on heikko näkö, vaikka hoksottimet ovat kohdallaan. Vastavuoroisesti kuulin, että eräälläkin poliitikolla, joka näkyy ja kuuluu jatkuvasti, on kuulossa vikaa. Sitä perua kuulemma on hiukan kärsivät ja samalla ylimieliseksi tulkittu ilme, josta hän ei tunnu pääsevän eroon.

Tämän olen valmis uskomaan. Olen ollut joskus sellaisessakin tilanteessa, että erään ihmisen väitettiin katsoneen toista hyvin ikävästi. Tiesin että tämä katsoja oli täysin sokea. ”Kaupungin valoissa” Kulkuri tavoittelee puhuessaan jatkuvasti katsekontaktia sokeaan tyttöön. Chaplin oli niin hyvä näyttelijä.

Niillä eilisillä messuilla oli kiusaus ajatella, että painetut kirja siis sittenkin kiinnostavat ihmisiä, kun heitä tulee tuollaisin joukoin. Voi se olla niin. Sanoisin asian silti toisella tavalla. Kertomus on entistä suositumpi.

Muistamme kaikki, että kertomus yritettiin poistaa esimerkiksi vakavasti otettavasta historiasta ja samaan aikaan, viimeksi kuluneina vuosikymmeninä, kertomus eli tarina eli juoni yritettiin saattaa huonoon huutoon romaaneissakin. Kaikkein suurinta kiitosta saivat sellaiset teokset, joissa ei ollut oikeastaan päätä eikä häntää. Tässä kohdin ajattelen esimerkkinä ranskalaista niin sanottua uutta romaania, jota muuten kukaan ei taida enää lukea (Robbe-Grillet, ehkä Claude Simon jne.). Mukaani annettiin Tardin aivan mahdottoman hyvä ja paksu sarjakuva-albumi ”Kirottu sota”. Luonnollisesti täysin kaaosmaista, kaikkea rakennetta ja järkeä vailla ollutta tapahtumavyöryä eli ensimmäisen maailmansodan ilmiöitä länsirintamalla kuvataan yhden mukana olleen sotamiehen näkemänä ja kokemana. Ratkaisu on niin hyvä että sitä pitää itsestään selvänä.

Asiantuntevat sotilaat selittivät, miksi sukellusvenesotaa Ruotsin edustalla tuodaan julkisuuteen niin kummallisesti. Kukaan ei edelleenkään tiedä, onko jotain tapahtunut ja onko mikään totta.

Ilahduin ja ihastuin kun nämäkin upseerit viittasivat suoraan ilmaisun uusiin rakenteisiin. Olin omalla tavallani puhunut samasta asiasta eilen siellä messuilla.

Viimeksi kuluneiden kahden viikon Ruotsin tapahtumat voi helposti hahmottaa huvinäytelmänä, mutta ruotsalaiset ovat tunnetusti erittäin taitavia tekijöitä jännitys- ja väkivaltakirjallisuudessa. He ovat niin taitavia, että Jan Guillou kuvaili jo 30 vuotta sitten venäläisen vedenalaisen vakoilutukikohdan tuhoamisen. Asialla oli salainen agentti ja erikoismies Hamilton yhdessä Seal-koulutettujen apulaistensa kanssa. Alan miehenä presidentti Putin on tainnut lukea saman kirjan.

Kirjamessut ovat siis vain kuohua pinnalla. Kysymys on kertomuksista. Kertomukset hakevat muotoaan. Tiedämme ettei Internet osaa välittää kertomuksia. Twiittaajat ja bloggerit kaupittelivat sirpaleita ehjien tarinoiden sijasta. Rodellisuus eli uutistapahtumat ovat nousseet lavalle.

Absurdin filosofia – siis ensimmäisen Kierkegaard – väittää, että ihmisen yritys löytää merkityksiä kaatuu informaation liian suureen määrän ja tietämättömyyteen, joka siitä huolimatta vallitsee. Tästä kirjoittivat kirjansa myös Dostojevski ja Camus.

6 kommenttia:

  1. Onko satujen Scheherazaden kuvio hieno vertauskuva kognitiolle, vai pelkkää ylitulkintaa, silkkaa hälymystön älämölöä? ES

    VastaaPoista
  2. 1,5 milj. kappaletta tietoa 130 pankista tekee kai rapeat 100 000 kappaletta per pankki -niinkuin keskiarvona. Mitä tarkoittanee ? Ensinnäkin "tieto", data ja mitä sitten laskutoimitus näiltä arvuutteluperustoilta. Tätäkö tämä ihmisen maailma yhäkin on. Pitäisi perustaa tyrannia ja tappaa poikkeukset, saataisiin HS 26.10. huippueläinlääkärien klinikka elettäväksemme. Monella jo on.

    Kuitenkin tänään on sressitestipäivä. Tulokset näytöille klo 13. Viimeksihän rahakriisi iski kirkaalta taivaalta elokuussa 2007. Ensimmäiseksi EKP nosti uuden pullon huulilleen ja pani sen kiertämään kaikkien huomata. Siihen se soitto lakkasi jota edelliskuussa Citigroupin pääjohtaja oli lyyrisen tummin säkein aavistellut että sitten voisi jonkinverran komplikoitua tämä tanssi,lanttien surina ja kilinä. Ekoina oudosti kilistelivät latinot ja mustat vasta maalatuisssa uusissa kodeissaan. Imppasivat varmaan nämä sub… no submeikäläiset.

    Pääkadulla hermot pettivät ja kohta Wall Streetilläkin. Paradoksi sekin että EKP kääntyi sisään ja kriisi tuli vasta kun syntipukiksi keksittiin Kreikka. Katse kivettyi siihen kohtaan eikä ole irronnut. Ihan outoa stressiä HS tänään testaa, edellinen ainakin ilmaantui talouden supervedossa kun hermot alkoivat katkeilla ja napsaukset alkoivat kaikua kallonpohjista Saksan kaupunkikuntien säästöpankeissa ja maakuntavaltioiden omistamissa liikepankeissa saakka, ja varsinkin ensiksi hätäkelloina juuri niiden torneista.

    Nyt siis koittaisi aika uus myöhemmästä iltapäivästä. Enempi läpiä päähäni puhumatta sanoisin että nyt on kyse samasta kuin 1693 Bank of Englandia perustettaessa kansansäätyjen tulla väkivaltapohjalta kohoneiden Monarkkien tilalle vuosisataisessa ihmistymisevankeliummin lihaksi eli todellisuudeksi tulemissa -siis mikroskoopinkin nähdä. Että rikkaat kantakoot heikompia. Nytkin on kyse omistajien pakottamisesta pitämään rahojaan Pankeissaan riskit eli tappiot nielevänä osapuolena ja vahvempana siis, ja johtavana myös väärillä poluilla. Voisi sen niinkin sanoa että rahalaitoksista tehdä superrikkaistoa edes joistakuista, pitäisi palata luottolaitoksi kaikkien päästä taas mukaan töihin ja perheineen elämään sutkoht hyvää elämää kun kerran aseetkin on,ts. se mikroskooppi ja muut netit.Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  3. Kuvan väritys on kuin Rudolf Koivun satukirjasta mutta mistä on kypsynyt tuo sininen?

    Tauluksi ripustaa Kunnaksen Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki suakin kiinnostais, no. Kai se käy.

      G. Augustsson, ystävällinen sininen. Tsekkaa.

      Tämä on huippua: K.E.Jansson, Sakastin ovella. Atskissa, intendentin huoneen oven lähellä. Meet vaan, ei se oo lukossa se käytävän ovi, kyl sinne voi mennä palvomaan.
      Raamit ei pysty pidätteleen, se tulee päälle. mieti, kato kokoa. Paha koukku, ja hyvä siinä.




      Poista
  4. Kemppinen luullakseni epäilee samaa kuin minä eli mikä yhteys kirjojen lukemisen motivaatiolla olisi kirjamessuilla käymisen innokkuuteen. Elämäkerrat ja sellaiset kirjat epäilemättä perustuvat lähelle pääsyyn ja suoraan suusta kuulemiseen, eli messuthan juuri huipentavat sellaisen. Luulen sitä kuitenkin poikkeukseksi ja tyypillisen kirjatoukan välttävän meteliä ja hälinää (eri asioita). Messun kantasana (jumalanpalvelus)messu tulee maailmasta, jossa yhteyden haku ja yhdessä kokeminen ovat ydintä ja vain vähemmistö vetäytyy mystiikkaan.

    Yksinäisyyden ja yhteisyyden filosofia on yllättävän laaja, pitäisi siihenkin perehtyä. Oheisessa hurjassa läpijuoksussa oli nimittäin varsin paljon todella kiinnostavaa
    https://itunes.apple.com/fi/podcast/in-our-time-with-melvyn-bragg/id73330895?l=fi&mt=2&i=315115986

    VastaaPoista
  5. "Absurdin filosofia – siis ensimmäisen Kierkegaard – väittää, että ihmisen yritys löytää merkityksiä kaatuu informaation liian suureen määrän ja tietämättömyyteen, joka siitä huolimatta vallitsee. Tästä kirjoittivat kirjansa myös Dostojevski ja Camus."

    Aamen, Aamen, niin kertakaikkisen Aamen.

    VastaaPoista