Sotshin avajaisia katsoin samaan tapaan kuin kovin usein,
ensin vastenmielisyyden tuntein, sitten puolihuolimattomasti ja sitten
vastarintaa tehden.
Ajatukseni kai oli, että Pekingin ja Lontoon jälkeen kaikki
on jo nähty. Juuri Lontoon avajaiset upposivat mieleen ylittämättöminä.
Nyt ne ylitettiin.
Liian kalliille areenalle voi tuoda vaikka mitkä määrät
väkeä hyppimään, hoilaamaan ja sätkimään. Kyllä sellaisen kestää, varsinkin jos
on omat eväät mukana.
Minunkin huomioni kiintyi Stalinismin kahden kauden
esittämiseen, siis Suuri Terrori ennen sotia ja ehkä vielä suurempi terrori
sotien jälkeen. Esikuvana tuntuivat olevan Vincent Minnelli ja Stanley Donen –
siis liikkuvainen amerikkalainen musikaali (”Laulavat sadepisarat”).
Petterille: Donen on vielä parempi ohjaaja kuin Hitchcock. Hitch
veistää dramaattisia hetkiä, kuten cliffhangerit eli riippuminen kynsistä
räystäässä (Vertigo) tai vuoren kielekkeellä (North by Nortwest). Donen tekee
saman liikkeillä eli muutoksilla eli osaa montaasin kuvan sisällä.
Kaksi ja puolituntinen spektaakkeli ei kuitenkaan ollut ”Näyttelykuvia”,
vaan tiukasti ja bolshevistisen perinteen mukaan suunniteltu kuvasarja, josta
erottuivat kaikki Eisensteinin dialektiset leikkaamisen keinot. Entinen ja
nähdäkseni yhä voimassa oleva oppi oli kuvien tai kuvajaksojen rinnastaminen
niin että ne nousevat edellisen yläpuolelle synteeinä. Alkeisesimerkki on
konekivääri + hurjistunut mies = konekivääri ampuu. Oppikirjaesimerkki on Luis
Bunuelin käsitys uskonnosta – lammaslauma juoksee katedraalin ovesta kadulle (”Tuhon
enkeli”). Tuossa elokuvassa lampaat juoksevat pois. Jos ne juoksisivat kirkkoon,
se näyttäisi omituiselta. Tuon elokuvan idea on huonetilat, joista ei pääse
jostain syystä pois, ulos.
Iloinen historia oli liitetty nykyhetkeen, ystävälliseen
Venäjään, maailman kansojen kohtaamiseen veljeyden ja, kuten sanottiin,
hauskanpidon merkeissä.
Avajaiskuvat oli mietitty niin hyvin, että ne johtavat
suoraan urheilukuviin, joita ei ole vielä nähty. Katsojat, väitteen mukaan
kolme miljardia, odottavat saavansa jatkoa hiihtämisenä, luistelemisena,
hyppimisenä. Tuota jatkoa on tulossa tästä päivästä alkaen, ja nyt taitelijat
mainitaan nimeltä. Avajaisissa kaikki olivat ikään kuin nimettömiä, myös
ylimmän luokan tanssijat ja laulajat. Silta tulevaisuuteen oli lipunkanto.
Erittäin nimekkäät airuet nimettiin. On se iso mies tämä Tretjak.
Mistään historian väärentämisestä ei kannata puhua.
Näkemämme oli kuin elokuva tai romaani – fiktio. Niiden tavoin sen rakenne,
oikeastaan sisäiset jännitteet, oli harkittu loppuun asti.
”Sodan ja rauhan” eli tsaarien Venäjän ja nykyhetken välille
oli luotu yhtä korostettu yhteys kuin Pietari Suuren ja Putinin.
Televisiolähetyksen suuri oivallus, Ville Haapasalo, meni vielä alleviivaamaan
pietarilaisuutta, joka oli nostettu teemaksi. Teema jatkui luonnollisesti
Tshaikovskina.
Koska maassa on maailman parhaat balettitanssijat, ”Joutsenlampi
ja ”Pähkinänsärkijä” olivat väistämättömiä. Toisaalta julkisuus on käsitellyt suurella
hartaudella kysymystä homoseksuaalien asemasta ja maineesta Venäjällä, ja
Tshaikovski oli homoseksuaali.
Ei tämä yhteys voi kuitenkaan olla sattuma. Tshaikovskihan
oli lisäksi vanhoillinen ja varovainen suuntautumisessaan. Hän yritti olla
naimissa ja kaikkea. Lisäksi Tshaikovski on toki ollut Venäjällä /
Neuvostoliitossa aina esillä, mutta monilla venäläisillä on ollut havaittavissa
kärsivää suhtautumista *”liian läntiseen” säveltäjään.
Olen käynyt keskusteluja ja kuullut kummakseni, että
Saltykov-Stshedrin on mieluisampi novellisti kuin… Tshehov!
Meiltä muilta, salaryssille kuten minä, ja Venäjään
perehtymättömille, tämä ukrainalaisen Gogolin vahvasti esiin tuoma Äiti Venäjä
tai voisimmeko sanoa aitovenäläisyys saattaa jäädä huomaamatta. Venäläiset
taitavat olla, kuten kaikki muutkin kansakunnat, pohjaltaan sitä mieltä, että
vain he itse ovat oikeita ihmisiä ja edustava syviä arvoja. Tämä ei ole
irvistelyä. Uskon hartaasti, että toisen maailmansodan lopputulos johtui
tiettyyn mittaan siitäkin, että kaiken koetun jälkeen venäläinen patriotismi
eli isänmaallisuus nousi heti kun sai tilaisuuden. Siis puhe ei ole tässä kommunismista,
vaan venäläisyydestä. Ja tässä mielessä 1920-luvun elokuvan teoreetikkojen
keinoin luotu kuvakudos olisi ensimmäinen suuri mainosisku ”Uudesta Venäjästä”,
josta myös puhuttiin.
Olen työskennellyt Neuvostoliiton visuaalisen kulttuurin tutkijana mm. Tampereen ja Pietarin Smolnan Lenin-museoissa. Katsoin eilisen näytöksen. Kun Putin tuli parvekkeelle kuin Leninin mausoleumin katolle, tiesin, että kohta kajahtaa Sä suuri ja mahtava-hymni. Myös Tretjakin loppuhuipentuman arvasin etukäteen.
VastaaPoistaVenäjällä on suuri spektaakkelien tekemisen perinne eikä se ole talous- tai hallintojärjestelmästä kiinni. He osaavat tämän asian. Joskus vain on vaikea saada selvää, mitä milloinkin tällä tarkoitetaan ja mikä on viesti kenellekin. Hämeessä sanotaan. että ryssä taas yritti jotakin, mutta eihän siitä ikänä mitään tuu.
Nooh, kyllä näitä talviolympialaisiakin katsoo paremman puutteessa mutta itse lasken päiviä kesän jalkapallon MM-kisoihin. Kyseessä lienee kuitenkin maailman suurin urheilutapahtuma, ja kuin kruununa päälle ne käydään vieläpä Brasiliassa. Koko maailma pysähtyy kun futiksen mm-kisat starttaavat. Itse koen ihan oikeasti vieroitusoireita kun kisat päättyvät, mitäs nyt tehdä? Eikö illalla tulekaan enää matsia? On ihan oikeasti tunne että jotain tärkeää puuttuu elämästä. Tätä tyhjyyden tunnetta ei saa mistään muusta kuin futiksen mm-loppuottelun jälkeen. Kaikki muu urjeilu on vain ohimenevää, harmitonta viihdettä. Jalkapallo on jotain suurempaa. Kuten Italialaiset sanovat, elämää suurempaa. Sitä odotellessa.
VastaaPoistavali-vali.
VastaaPoistaSe on slopestyle, kovalla peellä. Kuinkahan moni edes tiesi mikä on slopestyle ennen näitä kisoja? En minä ainakaan..
PoistaMietin, onko Putin niin kettu, kuin se on ketun näköinen? Nimittäin meillä avajaiskatsomossa olleet vieraat väittivät kivenkovaan, että Venäjän joukkueen esiinmarssissa soi kahden venäläisen lesbotytön biisi 80-luvulta! Ja että välissä olisi soinut "Kviiniä"? Jos se on totta, Putin on melkoinen peluri! Jossain oli kerrottu, että DJ olisi saanut vapaat kädet musiikin valinnan suhteen? Josko se kusetti Putinia? Vai joko se poikaparka huomenna hakee sukset vinniltä ja hipsii kohti Siperiaa? Tunsiko joku ko. musaa? Minä näistä en ole tiennyt enää vuosikymmeniin, vaan olihan aika neukku-jekku, jos näin todella tapahtui? Mutta suurta ja mahtavaa oli kuten Isäntämmekin totesi. terv. pekka s-to.
VastaaPoistaP.S. Virallinen tieto oli, että Tsaikke kuoli koleraan, kuitenkin kaikki pienet "kuoropojat" kävivät suutelemassa ruumista kolmen päivän ajan? Simo Ojanen näytelmässään "Posliininukke" väittää kuitenkin, että hänet pakotettiin ottamaan myrkkyä korkea-arvoisen upseerin pojan viettelemisestä! Tiedä näistä... venäläisistä "pusu-rioteista", heh!
"Nimittäin meillä avajaiskatsomossa olleet vieraat väittivät kivenkovaan, että Venäjän joukkueen esiinmarssissa soi kahden venäläisen lesbotytön biisi 80-luvulta! "
PoistaT.A.T.U oli vuosituhannen vaihteessa suuressa suosiossa Venäjällä ja muuallakin Euroopassa. Mitään lesboja tytöt eivät tiettävästi ole koskaan olleet; kunhan hiukan näyttelivät. Toiselle neidoista on siunautunut mies ja ainakin yksi lapsi.
TMi, Lappeenranta
Kiitos tiedosta! Enemmän minua kuitenkin kiinnostaa Putinin ja musiikin "vapaasti valinneen" DJ:n suhde. Oma veikkaukseni kyllä on, että Putin tiesi tasan tarkkaan mitä avajaisissa soitettiin. terv. pekka s-to.
PoistaCome to think of it niin itse asiassa montaashilla yritetään havainnollistaa tai siis saada aikaan länsimaissa kovasti käytöstä pois jäänyttä symboliikkaa (heraldiikasta on tullut liikemerkkejä, kukkaiskielestä pelkkää kukkakauppaa, uskonnosta kirkollisverokysymys). Ehkäpä montaashitekniikka näistä syistä syntyi juurikin Venäjällä eikä protestoivissa maissa.
VastaaPoistaJa, onhan eroa Tarkovskilla, Luc Bessonilla sekä Roland Emmerichillä.
Olympialaisten avajaisia ovat toteuttaneet viime aikoina huippuohjaajat kuten Zhang Yimou (Peking) ja Danny Boyle (Lontoo). Sotshissa oli suuri tiimi, Konstantin Ernst (päätuottaja), George Tsypin (suurten oopperatalojen lavastaja), Andrei Boltenko (ohjaaja), James Lee (Lontoon olympialaisten riippuvien rakenteiden tekijä), Sylvia Hayes (Shanghain suurten sirkusesitysten tekijä), Phil Hayes (Lontoon olympialaisten ilmanäytösten ohjaaja), Nathan M. Wright (isojen musikaalien koreografi), Shana Carroll ja Nathalie Simrad (Cirque du Soleil) ja Kym Barrett (Cirque du Soleil, Spider-Man, ym.).
VastaaPoistaMontaasikoulukunta kukoisti Venäjällä 1920-luvun lopulla (Kuleshov, Vertov, Eisenstein ja moni muu). Periaatteita olivat kehitelleet Griffith ja Gance; venäläiset veivät ne pisimmälle.
Jalkapallo on rahanpesuteatteria.
VastaaPoistaHui Hai Lee
Ei se Tretjak niin iso ole, ihan normaali, vaan sen kanssa oli miniatuurinen Rodnina :)
VastaaPoistaTšaikovski oli homo, mutta hän käyttäytyi "sopivasti" - teki ajoissa itsemurhan. Venäläisten propagandanäytelmiä tulkitessa täytyy pitää mielessä, että niiten kohdeyleisö on melkein aina pääasiallisesti venäläinen, eikä ulkomaalaiset. Jos se vaikuttaa hyvin ulkomaalaisiinkin, hyvä, mutta hyvä just siinä mielessä, että venäläiset näkevät sen vaikuttavan näin. Jos ei vaikuta hyvin, niin koska ulkomaalaiset ovat kaikki "немцы" - suoraassa käänöksessä 'saksalaiset', mutta etymologisesti "немые" -kuuromykkiä, jotka eivät pysty puhumaan ihmiskieltä - eli venäjää
"Oppikirjaesimerkki on Luis Bunuelin käsitys uskonnosta – lammaslauma juoksee katedraalin ovesta kadulle (”Tuhon enkeli”)."
VastaaPoistaTarkempi ja asianmukaisempi ilmaus tässä olisi "Buñuelin käsitys kirkosta", hänen suhteensa uskontoon oli hieman komplisoidumpi kuin tässä kuvattu.
Ja niin, kyllä se kirjoitetaan "Buñuel", ihan tällaisellä kummallisella n:llä kirjoitettuna. Jos nyt oikeakielisyyttä haluaisi jotenkin pitää arvossa.
. . . noinhan sen suurinpiirtein minäkn näin, vaikkei kantti kestänyt edes katsella.
VastaaPoistaSäveltäjä Mihail Glinka oli myös homo, mutta koska oli yläluokkainen, sai olla rauhassa. Pjotr suhteili jonkun yläluokkaisen nuorukaisen kanssa eli kurotti liian korkealle. Taiteilijoillekaan ei sallittu mitä tahansa!
VastaaPoista