10. elokuuta 2011

Varokaa Elisaa!




Voi olla että Sonera on samanlainen. Tämä kuitenkin on tarkoitettu asiakkaille varoitukseksi ja Veli-Matti Mattilalle tiedoksi.

Ainoa suhteellisen selvä säännös, saatavien perinnästä annetun lain 14 b §, näyttää käskevän lähettää erääntyneestä maksusta karhukirjeen 14 päivän kuluessa ja toisen vielä 14 päivän kuluessa ensimmäisestä. En ole varma tulkinnasta, koska nuo säännöt koskevat perimisliikettä.

Elisan lasku per 8.7. oli luultavasti jäänyt maksamatta; selvittely on kesken. Asiakaspalvelu arveli, että karhukirje on ”kai” lähetetty. Perille sellaista ei ole tullut. Laajakaistayhteyteni katkaistiin 8.8. ilman varoituksia, ilmoituksia tai huomautuksia.

Ei operaattorilta voi niin paljon odottaa, mutta on minulla tämä jatkuvasti kaatuileva liittymä ollut yli 10 vuotta, ja laskut on maksettu ajallaan. Nyt ongelmia aiheutti pankkien uusi, maksupalvelulaista johtuva järjestelmä. Ainakin minusta suoraan tililtä napattavissa maksuissa ilmeni heti ongelmia.

Varoittaisin lukijoita myös niistä, esimerkiksi sähkölaskuista.

Elisan vikailmoituspalvelu ylitti itsensä. Jouduin kuuntelemaan pimpelipom-musiikkia tällä kertaa vain 56 minuuttia, ja syy, laskun maksamatta jättäminen, ilmeni nopeasti. Sitten taas jonottamista asiakaspalveluun, jossa neuvottiin ystävällisesti maksamaan lasku, jonka jälkeen verkkoyhteyden avaamista voidaan harkita. Kysyin kohteliaasti, mikä lasku, ja sieltä luvattiin lähettää viitenumerot ja vastaavat, kunhan joudetaan.

Kysyin, miten minä sen maksan, kun verkko ei toimi, ja minua kehotettiin ystävällisesti pohtimaan asiaa. Kysyin olisiko yhtiöllä Itä-Pasilassa kassaa, jossa voisi käydä maksamassa, ja asiakaspalvelu sanoi, ettei tiedä, mutta tuskin. – Kello oli yli viiden, joten pankit olivat jo kiinni.

Opettavainen vaihe päättyy tähän. Aloin näet käyttäytyä tavalla, jota en itse hyväksy. Röyhistäydyin, ilmoitin tittelini ja taustani ja sanoin, että kuulkaas nyt ihminen, te avaatte sen yhteyden nyt heti paikalla ja lähetätte laskun maksutiedot sähköpostilla, ja sen jälkeen maksan vaivaisen satasenne.

Onneksi elämme luokkayhteiskunnassa. Asiakaspalvelu otti yhteyttä johonkin ja ilmoitti, että tehdään nyt tässä tapauksessa poikkeus, ja tunnin kuluttua yhteys toimi.

Valitettavasti asiointihaluni loppui tähän. Siirryin kirjoittamaan artikkelia patenttisuojan laajuudesta etenkin analogiamenetelmäpatenttien yhteydessä. Tietenkin minun olisi pitänyt haastaa Masa Mattila oikeuteen törkeästä petoksesta, mutta kun on muutakin tekemistä.

Alle vuosi sitten kävin häviöön tuomittua taistelua Espoon kaupunginkirjaston kanssa 17 euron perimiskustannuksista. Mielestäni oli luultavasti lainvastaista ja joka tapauksessa väärin, että julkisen palvelun yksikkö käyttää Instrum Justitiaa pennosten perimiseen. Ehdin ilmoittaa perimistoimistolle, että kiistän vaatimuksen perimiskulujen osalta. Perittävä summa oli 2 euroa ja senttejä päälle.

Tulkintani mukaan teleoperaattorit rahastavat salamyhkäisyydellään. Odotan että seuraavassa laskussa on muhkea veloitus verkkoyhteyden avaamisesta. Luottokorttiyhtiöt ovat hyvillään määräpäivän ylityksistä ja myöntävät halukkaasti maksuaikaa esimerkiksi 2 viikkoa, koska sillä kurin voi lyödä kaikenlaisia lisiä maksuun. Tätä en ole itse kokeillut, vaan maksanut nahjusmaisesti laskut ajallaan.

Parhaiten toimii – verotoimisto. Tässä taannoin kävin Tapiolan toimipisteessä ihmettelemässä ylen ankaria verojani ja sanoin tiskin takana olevalle ihmisille, että minulle näkyy määrätyn verot erikseen Teknillisen korkeakoulun ja Aalto-yliopiston maksamista palkoista, samoista summista, ja että kysymyksessä on kuitenkin yksi ja sama laitos. Rouvashenkilö katsoi papereitani päätteeltä, naputti jotain ja minuutin kuluttua sanoi, että asia on oikaistu ja uusi paperi tulee aikanaan postissa.

Poistuin paikalta niin pökertyneenä, että tuskin löysin Heikintorin parkkipaikalta oman autoni.

59 kommenttia:

  1. Verohallinto tosiaan toimii ja *palvelee*. Tuo toimipisteessä hoitamasi asia olisi varmaan hoitunut myös puhelimitse ja verkon kautta (eli asiakkaan parhaaksi kokemalla tavalla). Nykyinen verohallinto on erinomainen esimerkki siitä, miten isokin organisaatio voi tietotekniikan avulla *tehostaa* (eikä pelkästään muuttaa) toimintaansa JA palveluaan.

    VastaaPoista
  2. Tässä yhteydessä lienee hyvä muistuttaa Elisan aikaisemmin saamasta palautteesta.
    http://www.youtube.com/watch?v=m_yOBrcUMes

    VastaaPoista
  3. "Mielestäni oli luultavasti lainvastaista ja joka tapauksessa väärin, että julkisen palvelun yksikkö käyttää Instrum Justitiaa pennosten perimiseen. Ehdin ilmoittaa perimistoimistolle, että kiistän vaatimuksen perimiskulujen osalta. Perittävä summa oli 2 euroa ja senttejä päälle.

    Tulkintani mukaan teleoperaattorit rahastavat salamyhkäisyydellään. Odotan että seuraavassa laskussa on muhkea veloitus verkkoyhteyden avaamisesta."

    Niin samaa mieltä.

    Minulta vaaditaan liki satakertaista summaa yhteyden avaamisesta, vaatijana 24Online (tai miten se kirjoitetaan). Soitin asiakaspalvelunumeroon ja kiistin tilanneeni liittymää (en varattomana oikein voikaan tällaisia tilailla) eikä nimeäni löytynyt asiakasrekisteristä. Tuumasin että oikein, eikä hyvää asiakassuhdetta muutenkaan luoda lähettämällä karhukirje ensimmäisestä laskusta, tapana on tarkistaa mistä on kysymys. Luvattiin poistaa asiakkuus ja lasku.

    Ei vain toteutunut. Karhuja tippuu. En aio maksaa.

    VastaaPoista
  4. eikös nettiä ole jossain kaavailtu perusoikeuden tasoiseksi niin, ettei sitä saisi aivan pienistä poikkasta :)
    http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=215886

    VastaaPoista
  5. "Useat kaupungit maailmalla ovat alkaneet tarjota asukkailleen ja vierailleen maksuttomia kunnallisia Internet-yhteyksiä. Kunnallisen verkon rakentaminen on hyvin pieni kustannus, etenkin, jos sitä vertaa niihin valtaviin summiin, joita kuntalaiset maksavat operaattoreille.

    Suomessa Oulu on ollut edelläkävijä. PanOulu -verkkoa on laajennettu keskustasta laajalle kunnan alueelle. Oulun verkko on maksuton eikä vaadi rekisteröitymistä."

    http://jussi.ehdolla.fi/blogi/2010/10/25/218

    miksei Kirkkonumella?

    VastaaPoista
  6. Juniorijääkiekkopeli: Vanhemmista koostunut katsomo ja vääryyttä kärsineeen puoli huutaa nuijjaa ja muuta,Ihan Simona.Tuomari luistelee paikalle rauhallisestija sanoo, tuomarivirhe.

    VastaaPoista
  7. Ihmettelen usein, miten huonosti suomalaiset yritykset kohtelevat pitkäaikaisia, hyviä asiakkaitaan. Jos asiakassuhde on esmes 10 vuotta pitkä, ja asiakkaan laskuhistoria on pääasiassa moitteeton, miksi tämän perään pistetään saman tien perintätoimisto, ja vielä kesken kesälomakauden?

    Kun asiakkaan gsm-puhelinnumero on todennäköisesti tiedossa, tälle voisi soittaa tai lähettää tekstiviestin ja muistuttaa kohteliaasti erääntyneestä laskusta.

    Minulla on käynyt saman firman eri siivoojia vuodesta 2002, ja edelleen ne pistävät jo muutaman päivän päästä maksuhuomautuksen kovilla lisäkuluilla, jos myöhästyn naurettavan lyhyestä 6 pvää / netto -maksuajasta. En ole edes vakuuttunut, että noin lyhyt aika laskun maksamiselle on Suomessa kuluttajansuojalain mukainen. Jos ottaisin heiltä paperilaskun (sähköisen sijaan), sille saisi 14 pvää maksuaikaa.

    Moni asiakassuhde luultavasti pilataan sillä, että Intrum Justifia Oy:n töykeä kirje saapuu kotiin nopeasti, vaikka asiakas olisi hoitanut yleensä laskunsa asiallisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen isomman yrityksen reskontrassa töissä: minun hoidettavanani on tuhansia asiakkaita ja perintälistamme (hoitaa eri henkilö) haetaan automaattisesti: aikaa ei ole soitella asiakkaille kyselemään maksujen perään, vaan muistutuslaskua jos ei maksa, lasku tulee mitä todennäköisimmin esiintymään seuraavalla perintään lähetettävällä listalla. Perintälista ei huomioi maksuhistoriaa, sillä on niitä konkurssiin mennyt (yritys)asiakkaita, joilla on ollut moitteeton maksuhistoria. Maksuhistoriaa katsomme lähinnä vain, jos asiakkaalla on tilapäisiä maksuvaikeuksia ja tarvitsee jonkinlaista maksujärjestelyä: hyvä maksuhistoria helpottaa tällaisia järjestelyjä huomattavasti.

      Viime kädessä on kuitenkin asiakkaan vastuu varmistaa, että velat tulee maksettua. Jos laskua ei näy, asiakkaan kuuluu olla velkojaan yhteydessä ja pyytää maksutiedot. Tämä pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta valitettavasti monella on asenne, että hyvä vain jos löytävät tavan luistaa veloistaan.

      Poista
  8. Elisaa sopii varoa. Minulla oli aikoinaan tilattu tytäryhtiön Saunalahden laajakaista, jota asentajan piti tulla asentamaan ja samalla laittamaan yhteys kotiin koneille. No eivät sitten saanet minua matkan takiá kiinni, joten kävivät asentamassa laajakaistan taloyhtiöön mitään ilmoittamatta ja minä siinä sitten pitkään niiden asiakkaina tietämättämttäni. Asia selvisi sitten muutaman ilmaisen kuukauden jälkeen tupsahtaneesta laskusta. Soitto asiakaspalveluun ja asia oli kunnossa. Seuraavana kuukautena sama juttu. Ja taas sama... Sitä sitten tarpeeksi ärsytettynä
    ilmoittamaan sähköpostilla, että jos tulee vielä yksi lasku laajakaistasta, valitan kuluttajariitalautakuntaan. Se tepsi. Aiemmin oli tullut jo suututtua mainittua, että olen juristi ja nyt se pleenn laskutus "laaja-kaistasta" loppuu. Mutta ilmeisesti pitää olla
    professori, että tämä tehoaa. Minulle poika ilmoitti kun sanoin olevani juristi, että "entäs
    sitten" ja kun ilmoitin valittavani kuluttajariitalautakuntaa, että "siitä vaan".
    No tämän jälkeen perimiskulut pyöri vielä kännykkä laskuissa parivuotta, mutta lähtivät
    sitten sähköpostireklamaation jälkeen.

    VastaaPoista
  9. Hankin aikoinaan v. 2002 syksyllä gprs-liittymäsopimuksen TeleFinland-operaattorilta ja eihän se perkele lähtenyt toimimaan ½ vuoteen! Vein puhelimen: (modeemi) ja läppärin Lahtelaiseen TeleFinlandin liikkeseen, josta ko. sopimuksenkin tein, niin kaksi päivää "peuhattuaan" yhteydet piti toimia? Ei toiminut ei, mutta kun menin katsomaan läppärini C kovalevyä, niin hups.. Sieltä löytyikin jokin saamarin "levyn laajennusagentti" ja tietokoneeni kovalevyn tila oli kasvanut?

    No, poistin mokoman "lisäyksen" koneeltani ja vaihdoin operaattoria DNA:n ja jopas rupesi yhteydetkin toimimaan. Kokeilu TeleFinlandin kanssa tuli kalliiksi ja ajattelin jopa oikeustoimia, kun myivät Paskaa, mutta jätin siihen!

    VastaaPoista
  10. Tero: pitkäaikaisenkin asiakkaan laskut menevät perintätoimistolle heti, koska homma on automatisoitu. Koko myöhässä olevien laskujen hoitaminen on luultavasti ulkoistettu perintätoimistolle, jolle saatavat myydään. Tämä on laskuttaville firmoille niin helppoa, ei tarvitse huolehtia asiasta. Perintätoimiston bisnes on tarjota asiakkaalleen eli firmalle tämä palvelu.

    Verottajan on pakko palvella ystävällisesti, koska näillä veroprosenteilla kansa nousisi kapinaan, jos kohtelu olisi vielä tylyä, epäystävällistä ja ylimielistä. Tietysti verottajassakin on töissä monenlaisia ihmisiä ja ihan aina ei mene noin hyvin, mutta pääosin asiointi on kyllä hyvin joustavaa.

    VastaaPoista
  11. Tuota kirjaston sakkomaksujen perintää perintätoimiston kautta ihmettelen syvästi. Siinä ei ole mitään järkeä, mutta lain mukaista se näyttäisi olevan. Nimittäin saatavien perinnästä annetun lain 9 § toteaa:

    Toimeksisaajan perittäväksi ei saa antaa sellaisia valtion saatavia tai lainvastaisen menettelyn vuoksi määrättyjä julkisoikeudellisia maksuseuraamuksia, jotka voidaan periä ulosottotoimin ilman tuomiota tai päätöstä siten kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin annetussa laissa säädetään.

    Toisaalta kirjastolain 10  toteaa:

    Kirjastolla voi olla käyttösäännöt, joissa on määräyksiä kirjaston käytöstä sekä kirjaston käyttäjien oikeuksista ja velvollisuuksista.

    Käyttösääntöjen rikkomisesta peritään kunnan päättämät maksut, joiden tulee olla kohtuulliset suhteessa käyttösääntöjen rikkomiseen.


    Kirjaston sakot eivät siis ole suoraan ulosottokelpoisia, joten ne voi antaa yksityiselle perittäviksi. Tämä lakipykälä olisi syytä muuttaa kirjaston käyttäjien oikeusturvan takaamiseksi. Tällöin kunnalla ei olisi oikeutta antaa kahden euron sakkoa perintään. Sen sijaan sakko menisi ulosottoviranomaiselle ja yksityisen härski välistäveto jäisi pois.

    VastaaPoista
  12. No, voi herttinen sentään!
    Erkille kun "noita" aina näyttää sattuvan!

    VastaaPoista
  13. Hei Jukka, Laki saatavien perinnästä koskee sekä velkojan että asiamiehen suorittamaa perintää, eli se 14 vrk sääntö pätee molemmissa tapauksissa.
    - lasku lähetettävä 14 vrk ennen eräpäivää
    - maksumuistutus aikaisintaan 14 vrk eräpäivästä tai edellisen maksumuistutuksen lähettämisestä
    - kuluja saa periä vain aikarajojen puitteissa suoritetusta perinnästä.

    Näin siis laissa määritellään...
    terveisin Pia Musto

    VastaaPoista
  14. Ad Erastotenes Aleksandrialainen: - tulin juuri samaan tulokseen. Harmittelen julkisoikeudellisten maksujen poistamista (rajoittamista) lainsäädännössä.

    Tämä todellinen bagatelli sisältää yksipuolisen hallintomääräyksen (myöhästymissakko) muuntamisen ikään kuin yksityisoikeudelliseksi sopimukseksi.

    Olen tuntenut ihmisiä, jotka käyttävät kirjastoa antikvariaattina. Korvaushinnat kadonneista kirjoista on näet määrätty asiantuntemattomasti.

    Itse olen valitettavasti tuossakin asiassa nauumaijan poikia - en ilkeä.

    Tässä en tarkoita ammattivarkaita, jotka viiltelevät saalista tieteellisten kirjastojen rariteeteista.

    VastaaPoista
  15. Hyvä paha joksikin.
    Koko alkukesäni myrkyttyi mieheni ja Elisan suhteen vuoksi. Paljon kärsimyksen ja ylimääräisen rahanmenon jälkeen tilanteen rauhoituttua toivon, ettei tämän vaikean sivusuhteen rasittama puolisoni lukisi tätä blogia, jonka ansiosta hän tosin saa minulta jälkijättöistä ymmärtämystä.

    VastaaPoista
  16. Mainiota, että tämäkin asia tuli esille!

    Otsikoksi olisi voinut laittaa myös varokaa perintätoimistoja. Niiden toimintaa nimittäin tuntuu säätelevän lähinnä villin lännen laki, jos sekään.

    Tiedän tapauksen, jossa perintätoimisto ilmoitti asiakkaalle nostaneensa kanteen häntä vastaan käräjäoikeudessa ja vaati tällä perusteella yli 200 euroa oikeudenkäyntikuluja. Todellisuudessa kannetta ei oltu koskaan nostettu, eikä juttu ollut koskaan tullut käränjäoikeudessa vireille.

    Toisessa tapauksessa perintätoimisto kehotti hiljattain asiakasta maksamaan ikävien seuraamusten uhalla paria alunperin alle satasen suuruista laskua jostakin vuosilta 2002 - 2003. Perintäkuluineen ja muine lisukkeineen loppu summa oli paisunut toiselle tonnille. Käsittääkseni tämä saatava on mitä ilmeisimmin vanhentunut jo aikoja sitten.

    Jos minä mitään asiasta ymmärrän, perintätoimiston toiminta, asiakkaan harhauttaminen maksamaan olemattomia oikeudenkäyntikuluja ja aikapäiviä sitten vanhentunutta saatavaa täyttää petoksen yrityksen tunnusmerkistön. Olen vakuuttunut, että vastaavanlaisia tapauksia täytyy olla tuhansia.

    Toinen mielenkiintoinen asia on julkisyhteisöjen ja vakuutusyhtiöiden harrastama perintätoimistojen lihottaminen. Ilman tuomiota tai päätöstä ulosmitattavissa olevat saatavat lähetetään, ei suinkaan ulosottoon, vaan perintätoimistolle. Tämä lisää saatavaan omat kulunsa, jotka - yllätys yllätys - muuttuvat yksityisoikeudellisesta luonteestaan huolimatta ulosottokelpoisiksi ilman tuomiota tai päätöstä!

    Näin kahden kympin terveyskeskusmaksu viisinkertaistuu yks kaks - ilman mitään päätöstä tai tuomiota suoraan lain nojalla. Tämä kaikki kohdistuu enimmäkseen JUURI siihen puolen miljoonan syrjäytyneen porukkaan, joka on muutenkin tiukoilla ja josta aikaisemmassa blogikirjoituksessa oli puhetta. Ja kaikenlaiset Juntrum Istitiat senkun lihovat ja näyttävät hyvää neljännesvuositulosta.

    On mahtaneet juntrumistitiolla olla hyvät lobbarit ja ehtymättämät edustustilit, kun tällainen lainsäädäntö on saatu läpi. Sitten ihmetellään, kun leipäjonot kasvavat.

    Näinkö yhteiskunta pyrkii varmistamaan, että ne, jotka ovat kerran kelkasta pudonneet, eivät vain suinkaan enää elämän syrjästä kiinni saisikaan?

    Olisi kirveellä töitä.

    VastaaPoista
  17. Minä voin puolestani suositella Elisaa. Minulla kävi taannoin niin että luulin maksaneeni Elisalta saamani laskun. Maksamatta se se kuitenkin jäi.

    Puoli vuotta laskun eräpäivästä sain uuden laskun johon oli lisätty em. Maksamatta jäänyt laskun summa. Soitin asiakaspalveluun ja sain varsin hyvää ja kohteliasta palvelua. Ehkä siksi että tiesivät etten ole juristi, pelkkä DI vain.

    Kun kysyin miksei minulta ollut karhuttu laskua aiemmin, kyseinen naishenkilö kertoi, että kun olen ollut heidän asiakkaansa jo parikymmentä vuotta, ja aina maksanut laskuni ajallaan myös kyseisestä liittymästä myöhemmin lähetetyt laskut ja neljästä muusta liittymästä. Arvelivat maksamattomuuden johtuneen muusta syystä kuin varattomuudesta. Antoivat ilmeisesti tällaiselle vanhalle höperölle aikaa korjata itse virheensä. Loistavaa palvelua!

    VastaaPoista
  18. Ollaan kasvottomien maailmassa. Ja kun kenelläkään ei ole kasvoja, ei ole myöskään kasvojen säilyttämistä. Inhimillinen moraali on hävinnyt kanssakäymisestä ihmisten kesken, koska ihmiset eivät enää kanssa-käy. On vain ääniä puhelimessa, pykäliä paperilla ja monologia ruudulla.
    Mitenhän itse viranomaiset kestävät kasvottomuutensa?

    Pirkko A

    VastaaPoista
  19. Tämä blogi on mielestäni yksi Suomen parhaista foorumeista, jossa kaupunkilaisjärki ja juridiset teoriat kohtaavat, mutta tätä en nyt oikein ymmärrä. Pitäisikö kirjastotätien siis lähetellä karhukirjeitä maksamattomista laskuista? Ja pitäisikö operaattorin vartoa maksuja toiveikkaana niistä ajoittain asiakkaalle kohteliaasti puhelimitse muistuttaen? Toki tämä varmasti Tero Lehdon yllä esittämällä tavoin olisi perusteltua ja oikein loistavaa asiakaspalvelua joillekin luotettaville asiakkaille, mutta tämä kastijako lienee hyvin työlästä järjestää.

    VastaaPoista
  20. Hassua, luin juuri tämän tarinan Dan Arielyn kirjasta "The Upside of Irrationality", luku 5, "The Case for Revenge: What Makes Us Seek Justice?"

    "Kysyin, miten minä sen maksan, kun verkko ei toimi, ja minua kehotettiin ystävällisesti pohtimaan asiaa. Kysyin olisiko yhtiöllä Itä-Pasilassa kassaa, jossa voisi käydä maksamassa, ja asiakaspalvelu sanoi, ettei tiedä, mutta tuskin. – Kello oli yli viiden, joten pankit olivat jo kiinni."

    Arielyn puoli vuotta vanha auto hajosi vaarallisesti keskellä moottoritietä.
    Valmistaja olisi korvannut haittoja, mutta kun valmistajan rekisterissä oli väärä tieto Arielyn asuinpaikasta, niin puhelimen toisessa päässä ilmoitettiin, että vaikka virhe on meidän, emme hyvitä mitään.

    Ariely kirjoitti tapahtuneesta Harvardin HBR:n, naamioiden auton Atidaksi. Kun artikkeli oli julkaistu, niin Ariely lähetti artikkelin A:n asiakaspalvelujohtajalle, kertoen tapahtuman olevan tosi, sekä Atidan olevan teidän yritys.

    Ariely ei saanut koskaan vastausta A:n johtajalta.
    Nyt odotamme, onko Kemppisen tarinalla yhtä onnellinen loppu.

    VastaaPoista
  21. ""Verottajan on pakko palvella ystävällisesti, koska näillä veroprosenteilla kansa nousisi kapinaan, jos kohtelu olisi vielä tylyä, epäystävällistä ja ylimielistä."

    Roskaa. Samaa kitinää korkeista veroista on kuultu vähintään 50 vuotta. Tänä aikana verottajan palvelukulttuuri on noussut kohisten. Täysin riippumatta verotuksen tasosta.

    VastaaPoista
  22. Kerran sain, vakuutusyhtiön toimesta liikkeelle pannun, perintäyhtiöltä 55 smk laskun vakuutusyhtiön karhulaskun 5 smk perintälisän maksamatta jättämisestä. Perintäkulut oli siis
    50 smk. Olin siis maksanut vakuutusyhtiölle alkuperäisellä eli 1. laskulla noin 100 smk, alunperin maksettavan summan.

    Soitin perintätoimistoon ja sanoin, eikö Suomessa ole tapana, että SE MAKSAA JOKA TILAA. Sanoin etten ollut tilannut ko. perintäyhtiöltä minkäänlaista palvelua, eli en siis maksa tällaista laskua. Maksakoon perintäkulut se joka on palvelun tilannutkin teiltä. Hämmästyin kun mies sanoi, "Heitä se heidän laskunsa roskiin"

    Onko siis perintäkulut maksettava vain niissä tapauksissa, joissa ALLEKIRJOITUKSELLA sitoudutaan maksamaan (vaikkapa juuri vakuutusyhtiölle) laskut KAIKKINE MAHDOLLISINE PERINTÄKULUINEEN?

    Olin kerran töissä eräässä firmassa, jossa kaikissa lähetteissä ja laskuissa luki rutiininomaisesti loppulause: "Omistusoikeus tuotteeseen siirtyy ostajalle kun kauppasumma on kokonaisuudessaan perintäkuluineen maksettu."

    Tämä lause EI riitänyt myydyn ja maksamatta jätetyn tavaran (kyseessä oli yleensä matkapuhelimet) noutamiseen pois. Tämä testattiin oikeudessa saakka.

    Homma toimi vasta sitten kun papereihin painettiin erillisesti allekirjoitettava sopimuslause:

    "Omistusoikeus tuotteeseen siirtyy ostajalle kun kauppasumma on kokonaisuudessaan perintäkuluineen maksettu."

    VastaaPoista
  23. Tuli kakkosasunnon sähkölasku. Siinä oli 63 euroa käytetyn sähkön veloitusta ja 60 euroa siirtomaksua. Jälkimmäinen on mielestäni kohtuutonta. Asiakkaan nylkeminen on nykyään parasta bisnestä. Esimerkkejä on pilvin pimein.

    VastaaPoista
  24. Elisalla on ollut paljon laskutusongelmia. Itselläni Oma elisa palvelussa on pitkään roikkunut maksetut laskut muka maksamattomina koska sitä laskua ei oltu maksettu elisan oma elisa palvelun kautta vaan suoraan pankkiin niinkuin laskut pitääkin maksaa. Elisalla vaan ei ollut ketään joka osaisi korjata väärät tiedot oma elisa palveluun. Asiasta kävvin kymmenkunta keskustelua puhelimitse ja kolmesti kirjallisesti nettikeskustelun kautta. Joka kerralla vakuuttivat, että viikossa se korjaantuu mutta mitään ei tehty. Laskutuksessa kuitenkin oli lasku ollut maksettuna ja näkynytkin mutta heillä ei näitä virheellisiä tietoja kovin innokkaasti korjata. Vasta kun ilmoitin, että vaihdan palveluntuottajaa jos virheellisiä tietoja korjata joku elisalla sitten korjasikin tiedon parin päivän viiveellä mutta jos näin hankalaa laskunmaksutietojen korjaus on on syytä nauhoittaa kaikki keskustelut elisan kanssa ja ottaa sähköpostivastauksista kopiot sillä jos virheitäei kuukaudessa saada korjattua niin se kertoo myös sen, että virheellisiä laskuja ja perintätoimia syntyy. Siksi jokaisen oikeusturvan kannalta on syytäsäilyttää kaikki kuitit sekä reklamaatiokirjeet jotta näyttö oikeuslaitokselle joka ei muuten usko asioita. Miksi muuten aina virheellisen perintätoimen takia ylimääräisiä kuluja kärsinyt asiakas ei saa minkäänlaista korvausta tai hyvitystä vaikka vaatisi sitä oikeudessa mutta jokainen perintätoimisto saa pyytämättä maksimikorvauksen? Johtuuko siitä, että tuomioistuinten istuvia tuomareita saa myös palkkatuloja konsulttipalveluista joita tekee suuryrityksille vai yksinkertaisesti siitä, että syytetty on aina väärässä silloin kun yritys on kantajana?

    VastaaPoista
  25. Puhelinoperaattorit, vakuutusyhtiöt, perintäfirmat ja monet muut tienaavat kymmeniä miljoonia vain lähettelemällä härskisti maksulappuja ihmisille. Vakuutusyhtöiden konsti on vain olla maksamatta korvauksia itsestään selvissäkin asioissa. Jo korvausta ei voida muuten evätä, sorvataan hiukan paperien sanamuotoja.
    Olen panut merkille, että täytettyäni 65 vuotta erilaiset vedätykset ja suoranaiset petoksen yritykset ovat lisääntyneet tuntuvasti. Viimeksi viime viikolla soitti joku moottoriturpa Saunalahdelta. Jos olisin mennyt lankaan olisin joutunut maksamaan melkoisen määrän euroja entisestä sopimuksestani. Nämä telemarkkinoijat eivät näytä piittaavan edes markkinointikiellosta. Sekin oli ennen ilmainen, mutta nyt siitäkin pyydetään kuuden euron suojelurahaa.
    Nykyisin en enää vastaa puheluihin, jos soittaja on tuntematon. Samaa suosittelen muillekin.

    "Sotakamreeri"

    VastaaPoista
  26. Solmin aikanaan DNA:n kanssa sopimuksen että otan heidän Mokkulansa ja surffailen sen kanssa, vähintäin kaksi vuotta. (Sain samalla kamalia alennuksia.) Kun pääsin kotiini niin yritin "surffailla"... ei siitä mitään tullut. Soitin DNA:n vikapalveluun ja selitin. He olivat - myönnän mielelläni - hyvin kohteliaita, mutta ei ongelmani ratkennut. Päin vastoin, aloin itse hermostua (= joka on tietysti virhe). Soitin (hermostuksissani) siihen liikkeeseen josta olin tämän (p-leen) mokkulan ostanut ja sanoin että "puran tämän sopimuksen, nyt". Ne sanoivat että "ei sitä niin vain voi purkaa, se on tehty 24ksi kuukaudeksi". Sanoin, että kun tää ei toimi. Ne sanoivat että ei se heidän syy ole. Minä kysyin että "mihkä minä voin sitten valittaa?". He antoivat minulle jonkun pääjohtajan sähköpostiosoitteen, ja neuvoivat vielä, miten Hänelle pitää kirjoittaa... Vitut, kirjoitin että "jos ette pura tätä sopimusta, ja hae tätä mokkullanne multa, niin työnnän sen lähimmän kulkukoiran perseen. Ja jos Teillä sen jälkeen on asiaa Mulle, soittakaa Sille".

    Seuraavana päivänä sähköpostiini kopsahti että "sopimuksenne DNAn kanssa on peruttu".

    VastaaPoista
  27. Kerran jouduin Elisa/Saunalahden kanssa ongelmiin nettiyhteyden katkeilun takia. Eli vika Elisalla.
    Asiakaspalveluun soitin useamman kerran. Puheluihin meni rahaa.

    Kysyin asiakaspalvelijalta mihin voin laittaa laskun kertyneistä puhelinkuluistani. Asiakaspalvelija alkoi nauramaan. "Emme me puhelinkulujanne maksa, joo, joo, joo".

    Lähetin puhelinkuluistani laskun. Vieläkään kuluja ei ole maksettu. Pitäisikö laittaa perintään?

    Miten asian laita on? Ainakin Kuluttajaviraston mukaan virhetilanteissa asiakkaalla on oikeus periä matka- ja puhelinkulut, jos vika on myyjän tai palvelutarjoajan puolella. Vai koskeeko tämä vain takuuta?

    VastaaPoista
  28. Hyvä Jukka! Puutuit aivan oikeaan asiaan-itsekin olen tehnyt saman havainnon nykyisestä laskutustoiminnasta. Ns. terve järki puuttuu monesta toiminnasta kokonaan ja tekee ihmisen elämän pikkuasioissa sietämättömäksi, kun pitää reklamoida sinne sun tänne ja käyttää aikaansa typerien kardinaalivirheiden korjaamiseen.Eipä ollut meno ennen tälläista kun hommat hoidettiin asiakaslähtöisesti ja aina joku kantoi vastuun yksittäisistä asiakkaista. Maailmanmeno on niin hektistä ja tehokasta, että inhimillisyys on unohtunut toiminnasta.

    VastaaPoista
  29. Nimimerkille pjt: Tiedän toki, että laskut myydään perintätoimistoille. Palvelun ostaja voinee kuitenkin halutessaan asettaa ehtoja sille, miten paljon annetaan maksuaikaa ja miten asiakkaita lähestytään. Päättelen näin siitä, että eri firmojen maksuhuomautus- ja perintätavoissa on suuria eroja.

    Mitä tulee Verohallinnon palveluun, muistuu mieleen tapaus Espoon Tapiolan verotoimistosta. Eräs läheiseni kävi kysymässä neuvoa varainsiirtoveroon liittyen osaomistusasunnon tapauksessa.

    Verovirkailija kysyi: "Miten tämä oikein menee?" Läheiseni vastasi:
    "Ettekös te ole tässä se asiantuntija?"
    Sihen verovirkailija:
    "Voin antaa neuvoja, mutta jos ne menevät väärin, verovelvollisena vastaatte kuitenkin siitä, että verot on maksettu oikein, ja vielä mahdolliset viivästyskorot päälle."

    Verottajalta saa ilmeisesti sitovan lausunnon vain, jos pyytää kalliin kirjallisen ennakkopäätöksen.

    VastaaPoista
  30. Jukka,

    pahoittelut pitkästä jonotuksesta ja huonosta kokemuksesta Elisan asiakaspalvelun kanssa. Onneksi asia saatiin lopulta kuntoon.

    Olemme uudistamassa järjestelmiämme, ja tulevaisuudessa myös ADSL-asiakkaille saadaan parempi tiedotus maksamattomista laskuista -- kuten nyt jo GSM-asiakkaille saadaan.

    Itsekin pidän verohallinnon prosesesseja ja järjestelmiä benchmarkina hyvästä asiakaspalvelusta.

    Ystävällisin terveisin

    Kai Keinänen
    tekninen johtaja
    Elisa Oyj
    Kuluttaja- ja laskutuspalvelut

    VastaaPoista
  31. Jyrkikö se sieltä nymiteetin takaa huutelee. Näitähän on sattunut aina ja sattuu edelleen. On se niin väärin!

    VastaaPoista
  32. Näin taas tänään: "Osa oikeusministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön alaisten yksiköiden puhelinpalveluista on yhä lainvastaisesti maksullisia. Hallintolain edellyttämä puhelinneuvonnan maksuttomuus tuli voimaan jo vuonna 2004." -Yle.

    VastaaPoista
  33. Eräs kaveri lopetti hesarin tilauksen vähän vastaavasta
    ja kenties myös sisällöllisestä syystä(?)

    Lähettivät hänelle 15v lehteä tilanneelle juuri ton justiakaltasen laskun
    joka sisälsi kaikenmoista vihjailua ja uhkailua "emme halua teidan joutuvan vaikeuksiin"
    ja lisäksi ison korotuksen siihen mikä oli maksettava plus epämääräiset uhkailut jatkokorotuksista ym vaikeuksista.

    Eikö tässä joku ota oikeuden yksityisesti sakottaa pienestä rikkeestä ja vihjailevan uhkailun kera???

    Kaveri kertoi että tuli hyvin loukkantunut olo ja lisäksi pelokas olo,
    aivan kuin moottoripyoräjengi olisi kohta ovella.

    Loukkaus oli niin suuri että lehden tilaaminen loppui hänen osaltaan loppuelämäksi tähän.

    Myös lupasi pyhästi kertoa asiasta kaikille enempi ja vähempi tutuille jotta tietäisivät minkälaisen lehden (firman)
    kanssa ovat tekemisissä.

    Jos minulla olisi firma ja 15v asiakas en kuuna päivänä lähettäisi hänelle
    mitättömästä (pienen!) maksun unohtamista tuollaista kummisetäviestiä.
    Sen sijaan jos mitään ei kuuluisi, menisin saher kakun kera ovelle kyselemään,
    miksi et enää välitä meistä? Tommosen teon jälkeen kuulostaa todella härskiltä
    toitottaa asiakkaista, tässä tapauksessa siis lukioista, välittämisestä. En varmasti tiedä miten uskottavuuden voisi uudelleen saavuttaa, julkisivun korjaaminen ei välttämättä auta.

    VastaaPoista
  34. Noin viiden ensimmäisen liittymävuoden aikana Elisan puhelulaskuni olivat keskimäärin alle viisitoista euroa kuukaudessa, joulun tienoilla muutama euro enemmän. Silloin laskutus pelasi erinomaisesti.

    Sitten yhtäkkiä hupsista vain alkoi tulla kuuden-seitsemänkympin laskuja! Aloin pitää kirjaa soitoistani, mutta Elisassa väitettiin, että maksettava on, tietokone ei voi näyttää väärin. Kaikkiin viihde- ym. kalliisiin palveluihin olin jo alun perin liittymän ottaessani tehnyt soittoestot. Muutaman kuukauden todella uskoin, että kai minä nyt sitten olen vain unohtanut merkata muistiin joitakin pitempiä puheluita ja muutenkin tullut puheliaammaksi. Inhoan puhelimessa rupattelemista niin naisihminen kuin olenkin..

    Kerta kerralta laskut vain tuostakin suurenivat, ja lopulta lähti perintään, kun en suostunut maksamaan. Sanoin liittymän irti.

    Vielä parisen vuotta asiakassuhteeni Elisaan lopetettuani - lopetus vaati vain kolme tuntia asiakaspalvelupisteessä odottamista - minulle tuli karhukirjeitä maksamattomista kännykkälaskuista! Omituisinta oli se, että laskut koskivat puhepakettia, vaikka puhepakettia minulla ei ollut koskaan ollut, ihan tavallinen soittominuutteihin perustuva sopimus. Lisäksi laskuissa ei ollut mainintaa, miltä ajalta ne ovat - hieman vaikea tarkistaa omasta soittokirjanpidosta.

    Otin sitten edullisimman puhepaketin Saunalahdelta, jonka asiakkaana olen nyt ollut jo kauemman kuin Elisalla. Vaikka Elisa ja Saunalahti ovatkin samaa firmaa, onneksi heillä laskutussysteemit ovat erillään. Siis nähtävästi tosiaan ovat erillään, koska koko ajan Saunalahden laskutus on toiminut varmasti kuin se kuuluisa junan vessa.

    Toinen palaneita hihoja aiheuttanut juttu sattui Soneran kanssa. Toisessa kaupunginosassa asuvalle ystävälleni menin asentamaan modeemia valokuituyhteyttä varten, kun Sonerasta ilmoitettiin, että nyt on linja kytketty talojakamossa.
    Yhteyttä en vain saanut toimimaan, vaikka pari viikkoa aiemmin olin omaan asuntooni asentanut saman liittymän samanlaisella modeemilla.

    Minuuttitolkulla odotusta maksullisessa vikanumerossa, vihdoin pääsin perille. Asiakaspalvelu sanoi, että koska kone näyttää asentajan käyneen jakamossa kytkemässä, vika on minun taidoissani.
    En ole näissä asennuksissa ihan eilisen teeren poika, tai siis tyttö, mutta tein käskettyä samat asennukset varmaan kymmenen kertaa, kävin jopa eri päivinä. Kaikki piuhat irti ja taas kiinni, niin kuin neuvottu oli ja samat odottelut puhelimessa. Joka kerta vastattiin koppavasti, että jos kerran heillä kone näyttää, että kytkentä on tehty, niin se on tehty. Piste. Mutta että kyllä Soneran asentaja tulee katsomaan modeemia, tosin se maksaa sitten erikseen (melko hulppealla tuntitaksalla sivumennen sanoen).
    Viikon kuluttua asentaja saapui. Suurieleisesti hän teki samat asetukset kuin minä olin tehnyt toistakymmentä kertaa. Muistan vielä hänen voitonvarman ilmeensä viimeistä enteriä painaessaan. Olihan se kivaa kun sai näyttää miehisiä tekniikkataitoja tumpelolle naisihmiselle.

    No, ei syntynyt yhteyttä intternetin ihmemaailmaan. Mies meni talojakamoon: väärinkytketty.

    VastaaPoista
  35. Käytettyäni vuosien kuluessa useita puhelinoperaattoreita on syntynyt mielikuva asioimisesta saman mustekalan kanssa.
    Ikään kuin alalla toimittaisiin monopolin ehdoilla.
    (Blogivaeltaja)

    VastaaPoista
  36. Nimi se mullai, mistäs teille suotas?keskiviikkona, 10 elokuuta, 2011

    Katohan, ihan nimellään sitä sieltä. ja lupaa (kuin entinen piika) ihmiskasvoista tulevaisuutta.

    VastaaPoista
  37. Olen kokenut useastikin saman ja reagoinutkin samalla tavalla, tosin titteleillä läimin jo aiemmin, ne eivät ihan samaa kaliiberia toki ole kuin isännällä. 

    Toisaalta olen jo parikymmentä vuotta hyvinkin läheltä nähnyt lukuisien yhtiöiden kamppailua prosessien ulkoistuksissa, sekä toimintojen siirtäjän että vastaanottajan kannalta. Operaattoreiden kuluttajapuolella on valtavat volyymit, pienet tilikoot ja lukumääräisesti runsaat perintätarpeet. Vaikka minäkin yksilönä oletan, että siellä joku persoona hoitaa keskitetysti kaikki asiani, ei oikeasti ole eikä kannattavuuden nimissä voi olla Rouva Hienosta, joka yhdistää palveluni, antaa käyttötuen ja tahdikkaasti lähettää vain juuri minulle sopivaa markkinointimateriaalia. Sellainen roborouva kyllä on tietojärjestelmätoimittajien maalailuissa, ei muualla. 

    Maksuhäiriöiden osalta kyllä olisi ymmärtääkseni aivan simppeleillä algoritmeillä mahdollista harjoitta asiakassuhteen kokonaisuuden arviointia. Siinä vaan on se, että varsinaisia toimenpiteitä ei pysty massaliiketoiminnan puolella yksilöimään helposti - kohtelias puhelinsoitto vie tolkuttomasti henkilötyöaikaa ja perintä oikein tehtynä vaatii erikoistunutta henkilöstöä.  Suurasiakkaiden osalta ja artesaanityössä (ml professional services kuten asianajo tai liikkeenjohdon konsultointi) perintätoimia usein punnitaankin kaikella vakavuudella partnerin, papin, psykologin ja kai palomiehen voimin. 

    VastaaPoista
  38. "Miten asian laita on? Ainakin Kuluttajaviraston mukaan virhetilanteissa asiakkaalla on oikeus periä matka- ja puhelinkulut, jos vika on myyjän tai palvelutarjoajan puolella."

    Kyllä näin on. Jos asiakas joutuu soittelemaan maksulliseen aspaan niin operaattorin on korvattava nämä puhelut. Näin minullekin tehtiin kun laajakaistani meni poikki.

    Kai Keinänen voinee vahvistaa tämän kun näyttää lukevan tätä blogia.

    VastaaPoista
  39. JK:n ongelma on nk. laajakaista joka ei ole koskaan toiminut. Joku pahankurisempi asiakas kuten minä olisi jo vuosia sitten reklamoinut sovitusta mutta saamattomasta palvelusta ja jättänyt laskun maksamatta.

    Saadun palvelun perusteella JK on Elisalla luokiteltu asiakassegmenttiin hyväntahtoinen hölmö / lypsylehmä.

    Jos Jukan verkko toimisi edes kohtuudella niin luultavasti hän käyttäisi varmistuksiinsa jotakin CrashPlania sen sijaan että temppuilee vieläkin ulkoisten kiintolevyjen kanssa.

    Vielä enemmän ihmetyttää kädetön HIITin tms. porukka joka ei ole saaneet apua aikaiseksi oman talon väelle edes demomielessä. Vaihtoehtoisia tekniikoita on ollut olemassa vuosia.

    Olen kuullut että jossakin Pohjanmaalla (Järviseutu?) on jo vuosikausia ollut haja-asutusalueen joka talossa 100 MB yhteydet. Kaipa Kirkkonummen Porkkalan infra on päässyt aikoinaan toverien jäljiltä niin pahaan kuntoon ettei se siitä nouse.

    Frank

    VastaaPoista
  40. Kyten nyymiö yllä, niin JarMomkin (ilman titteleitä) kysyy vastausta Kai Keinäseltä kysymykseen:

    Miten asian laita on? Ainakin Kuluttajaviraston mukaan virhetilanteissa asiakkaalla on oikeus periä matka- ja puhelinkulut, jos vika on myyjän tai palvelutarjoajan puolella.

    VastaaPoista
  41. Olin maksanut saman laskun 39,90 e erehdyksessä kahdesti (LynxNetin 450 MHz nettiyhteys). Firman laskutusta hoitava Lindorf kyllä palautti rahat, mutta vähensi 10 e "käsittelykuluja".

    VastaaPoista
  42. Minulla on yhden miehen osakeyhtiö ja sen myötä yritysliittymä (Sonera) puhelimeen ja tietokoneeseen. Yrityspuolella, johon on omat palvelunumerot, saa ihan eri luokan palvelua ripeästi. Sen huomaa, kun on seurannut vaimon kokemuksia yksityiskuluttajana. Jos jollain on joku firmantapainen vaikka sivuhommia varten, suosittelen tätä vaihtoehtoa.

    VastaaPoista
  43. Olin DNA:n uskollinen asiakas melkein 6 vuotta, mutta lopulta he saivat minut suututettua.

    Kaikki toimi siihen asti kunnes avasin vajaa vuosi sitten puolisolle toisen (kytkyt)puhelimen omiin nimiini. Piti olla saldorajat, palveluestot, dataestot.. silti postista pamahti lähes 200€ lasku datasiirroista, jonka peruivat, mutta vasta jumattoman taistelun jälkeen.

    Netin nopeuksien kanssa sai taistella monen monta kertaa, kunnes kuppi meni lopulta nurin. Sanoin kaikki liittymät irti ja käskin kertomaan ylemmille, ettei pitkäaikaisten maksavien asiakkaiden suututtaminen ole hyvä idea bisneksen kannalta.

    VastaaPoista
  44. Kyllä Kemppinen onkin näemmä pelottava mies kun tällainen tyyppi tulee varta vasten perustetulla blogitunnuksellaan esittämään julkisesti pahoittelunsa tänne Kemppisen blogiin!

    Bloggerissa alkaen elokuu 2011

    http://www.blogger.com/profile/15946365472475717564


    EHKÄ tällä onkin jotain todellista merkitystä:

    SITE METER 3 166 958

    Long time average 14 000 visits, 21 000 views a week. Every day, all year.

    Onnittelut Kemppiselle ja hävetkööt Elisan kyypit.

    VastaaPoista
  45. Verohallinnolta saa nykyisin valtionhallinnon parasta palvelua. Aikaisemmin ykköstila oli Sota-arkistolla, mutta kun tuo laitos lakkautettiin muutama vuosi sitten, niin ykköspaikka meni verohallinnolle.

    VastaaPoista
  46. Kai Keinänen pahoittelee, että Jukka Kemppinen on jonottanut pitkään. Tekninen johtaja. Pahoittelee tunnetun henkilön suhteen tapahtunutta asiaa. Sitten homma pannaan kuntoon. No, näin se todellisessa maailmassa, ei ideaalimaailmassa, menee.

    Eikä siinä sen puoleen pahaa. Vaikuttajat, kuten Jukka Kemppinen, vaikuttavat.

    Minulla on Saunalahti ja Elisa toimineet aina hyvin. Ongelmien prosenttiosuudet olisivat hyviä osoittajia, mutta kun ei käytetty niin Elisan johtajan kommentti on kuitenkin lähinnä ylimielinen.

    VastaaPoista
  47. "kohtelias puhelinsoitto vie tolkuttomasti henkilötyöaikaa"

    Kohtelias automoitu sähköposti ei.

    Eikä muuten puhelinsoittokaan vie niin kauan, jos on järjestelmät kunnossa.

    VastaaPoista
  48. Kemppinen kehui verottajaa ja aiheesta! Myös minulla on vain hyviä kokemuksia siitä puulaakista. Siellä on opittu - varmaan kantapään kautta - että lehmää (verovelvollista) kannattaa mieluummin lypsää kuin tappaa se.

    Kun nyt tässä blogissa päästiin alkuun operaattorien kehumisessa kannan korteni kekoon ja varoitan kaikkia operaattorien teknmisestä tuesta.

    Minulla on Soneran kanssa nettisopimus ja kerran kone mennä jysähti jumiin. Mikään ei liikkunut. Soneran Helpson-palvelu lupasi hoitaa asian ja sieltä tuli remontti-reiska koneelleni lankaa pitkin. Hauska oli seurata ruudulta, mitä hän siellä touhusi.

    Vähemmän hauskaa oli kuulla, ettei hän osaa (!) korjata vikaa. Aikaa oli tuhraantunut kolme varttia ja minun osakseni tuli maksaa lasku. Sanoin, etten maksa työstä, joka ei tuottanut tulosta. Otin yhteyttä moneen paikkaan, lähetin asiallisen reklamaation, mutta jouduin lopulta maksamaan laskun. En jaksanut enää tapella itsestään puhuvien koneiden ja töykeiden tyyppien kanssa.

    Helpsonin "avun" jälkeen soitin paikalliseen ATK-firmaan. Sieltä tuli lökähousuinen poika, joka korjasi vian viidessä minuutissa.

    Näitä tarinoita on varmaan tuhansittain.

    "Sotakamreeri"

    VastaaPoista
  49. Kerran - vein erään ystäväni kirjoja lainastoon: osa niistä oli yli kahden vuoden vanhoja lainoja. Kirjastotäti riemastui: "tästä tulee nyt niin ja niin paljon sakkoja". Esitin pölhöä (joka on minulle helppoa) ja sanoin että "en minä mitään maksa. em mää näitä oo lainannu. mää vaan löysin nää yhrestä paikasta ja ajattelin palauttaa". Se vaan sano, koko ajan, että "kyllä pitää maksaa". Minä kasasin kirjat takaisin kassiini, niitä oli monta, ja sanoin että "voin mää vierä nää takasin sinne mistä mää nää löysinkin". Se sanoi, huitoi käsiään, että "ei, ei. jättäkää ne siihen!"

    Suostuin jättämään.

    VastaaPoista
  50. Ihmettelen että suomalaiset jaksavat kiltisti niellä kaiken sen töykeyden, epäinhimillisyyden ja surkean palvelun mitä teleoperaattoreilta, pankeilta ja muilta suuryrityksiltä saa.

    Tulisivat Lontoosta polttamaan muutaman pääkonttorin Helsinkiin kun me emme siihen pysty.

    Asia (tyly-yritysten kuriinlaittaminen) kuuluisi tietysti demokratiassa lainsäätäjälle, mutta sieltä on turha apuja odottaa.

    VastaaPoista
  51. Elisalta tuli sitten vastaus - ilmeisesti automaattinen vastaus.

    Vertaa: Pahoittelemme, ettei asiakaspalvelumme ollut halukas ratkaisemaan asiakkaan esittämää ongelmaa.

    Algokr, alkonrytmi, perkele! Puhukaa suomea, jota perussuomalainen ymmärtää! [ Lue tässä yhteydessä tavissuomalainen]

    Siis suomeksi, päätössääntö.
    Laitetaas, mietintämyssy päähän, poljetaan vauhtia pariin aivosoluun, poks!

    Olisiko hyvä päätössääntö seuraava:
    1. Asiakkaan liittymä on suljettu, koska laskua ei ole maksettu
    2. Asiakas soittaa välittömästi asiakaspalveluun, pyytää maksuohjeet
    3. Onko laskutoimitus 1+2 -> Asiakas bona fide
    4. Onko 1+2+3 -> liittymä avataan 48 tunniksi, ilman mitään "erityistapausta". Yritys saa rahat, asiakassuhde voidaan ehkä pelastaa.

    Muutamat Kemppisen kirjoitukset sivuavat vanhojen ihmisen asianhoitoa.

    Muutama vuosi sitten minulla oli Elisassa kunnon Kafkaviikot.

    Pieni näyte Elisan Kampin konttorin "asiakaspalvelijalta".

    Vanhuksen puhelinliittymät piti järjestää uudelleen. Minulla oli kaikki sopimusnumerot omissa paperissani. Asiakaspalvelija edellytti, että minun olisi pitänyt ensin sanoa viereiselle eläkeläiselle, nämä sopimukset irtisanotaan. Eläkeläinen olisi puolestaan papukaijana toistanut sanomiseni "asiakaspalvelijalle". Kun tämä ei kelvannut, niin "asiakaspalvelija" ystävällisesti antoi tyhjän A4:sen, johon olisin voinut lohtia valtakirjan.

    Samalla viikolla:
    Erottajan Elisan Arilla oli kiirettä seuraavat kaksi viikkoa.
    Vaikka asia oli monimutkainen, niin minun aikaa siinä olisi kulunut vain viisi minuuttia. Oikean henkilön löytämiseen meni tunteja tehokasta työaikaa.

    Elisan Kafkaviikkojen aikana yhdessä vaiheessa kun olin vihdoin pääsemässä irtisanomaan liittymiä, minulle kerrottiin, ettei niitä ole!
    No, muutaman viikon kuluttua, sain tietää liittymien ilmestyneen, koska lasku tippui postista. No, se ei mennyt perintään, vaan peruttiin.

    Säälin näitä Elisan asiakaspalvelijoita. Suurin osa heistä on syyttömiä, siihen vihaan, joka heihin kohdistuu. Syylliset löytyvät kuuromykästä johdosta.

    VastaaPoista
  52. "Luottokorttiyhtiöt ovat hyvillään määräpäivän ylityksistä ja myöntävät halukkaasti maksuaikaa esimerkiksi 2 viikkoa, koska sillä kurin voi lyödä kaikenlaisia lisiä maksuun. " Kemppinen

    Luottokortin oletusasetukset ovat asennossa, josta kortinomistaja liukuu luottokorttiyhtiön velalliseksi, ellei kortinhaltija aktiivisesti toimien estä velkasuhteen syntymistä.

    Eikä tietoisuus tämän "tempun" olemassaolosta aina auta.
    Aikoinaan ilmoitin Osuuspankin virkailijalle, että haluan sellaiset asetukset, etten jää velkaa Luottokunnalle. Uskon virkailijan yrittäneen parhaansa, mutta asetukset olivat sellaiset, että velkasuhde syntyi.
    Toisella yrittämällä Osuuspankin virkailija onnistui ratkaisemaan asiakkaan "ongelman". En viitsinyt rähjätä, koska asiakaspalvelija totesi, että "hups", ja tiesin tästä Luottokunnan tönäisystä kohti korkeakorkoista kulutusluottoa.

    VastaaPoista
  53. Elisan laskutus tosiaan takkuilee.... Minäkin sain aiheettoman laskun, jonka vahingossa maksoin. Asiakaspalvelu on kahdesti luvannut hyvittää sen seuraavissa laskuissa. Lupaavaa, on, mutta tapahtunut se ei ole.

    Aikanaan soitin kolmasti, kävin kahdesti, mutta mikään ei auttanut. Elisalle oli ylivoimainen tietotekninen ongelma siinä, että minulla oli lankapuhelin yhdessä osoitteessa ja laajakaista toisessa (vaimon lankaliittymässä). Laskutuksia ei mitenkään saanut vastaamaan tapahtumia. Eihän nyt puhelinfirmalta voi vaatia niin paljoa...

    VastaaPoista
  54. Erilaisilla operaattoreilla näyttää olevan yhteinen intressi hoitaa asiakaspalvelu huonosti. Edullista kassavirralle, vaikka jotkut suuttuvatkin.

    Vaikuttaa siltä, että palvelutaso on kartellisoitunut. Operaattorien yhteinen etu on, ettei joku saa päähänsä ryhtyä kilpailemaan palvelutasoa parantamalla.

    VastaaPoista
  55. Mielenkiintoinen juttu ja kommentti vähän myöhässä. Tietääkö kukaan seuraavaan arvoitukseen vinkkiä. Terveystoimi A:lle maksu myöhässä ja huomaa maksaa päivänä sanotaan 11.8. Maksu menee pankkiin ja kirjaantuu arvopäivä 11.8. Intrum lähettää karhun päivämäärällä 12.8. Lähetettyyn reklamaatioon Intrum toteaa että maksettu juu mutta olisi vielä nämä perintäkulut+korko.
    Eli kysymys, onko ennakkopäätöstä tms jotta pitääkö arvopäivä tämäntyyppisissä rajanvedoissa. Siinähän on kyse talojen välisien (terveystoimi myy Intrulle velan) prosessien viiveistä kontra pankin arvopäivästä. Tämmönen periaatejuttu.

    VastaaPoista
  56. Elisa haastaa omia työntekijöitään käräjäoikeuteen jos lasku on jäänyt maksamatta. Laskutuksesta ei ole otettu kertaakaan yhteyttä.

    VastaaPoista
  57. Minulla olisi uskomaton tarina kerrottavana Elisasta, joka on jatkunut vuoden verran. Se alkoi kun minulle myytiin 20 vuotta käytössä ollut liittymänumero ja ehdin jo käyntikortit tilata...taidan kirjoittaa sen jonakin päivänä omaan blogiini koko stoorin. Olen saanut useita hyvityksiä jatkuvasta töpeksinnästä. Hankin jo prepaidin, jolla hoidan puhelut. Älypuhelimella nappaan sen verkon mikä on tarjolla ja jos ei ole, koitan selvitä hengissä ilman nettiä puhelimessa. Viimeisimpiä huvittavia juttuja oli, kun yritin kääntää domainosoitteeni osoittamaan toiseen osoitteeseen ja Elisalta ehdotettiin, että tekisin sen itse sinne kohdesivuille...hohhoijaa... En oikein tajua mistä se porukka sinne töihin napataan, mutta monet yksinkertaisetkin asiat tuntuvat olevan aivan mahdottomia ymmärtää. Elisasta on pyrittävä eroon ja ainakin Nebulaa on kehuttu toimivaksi.

    VastaaPoista
  58. Varokaa Elisa laskuttaa tuplana Elisa Viihde paketin käyttäjiä tietoturvan osalta, Viihde pakettiin kuuluu ilmainen tietoturva mukaan. Ja jos huomaat virheen pitkien odotusten jälkeen lupailevat hyvittää seuraavassa laskussa - mitä ei kuitenkaan tapahdu!!! Elisa Viihde kuukausi maksuista ei saa S-bonuksiaan - tätä asiaa ei myöskään kerrota missään jos et tajua kysyä.....

    Tarkastakaa laskut ettei mene ylimääräisiä maksuja.

    VastaaPoista