3. helmikuuta 2010

Ja autokin



Kyllästyin kytkimen painelemiseen kumisaappaat jalassa. Ei ole ollut varsinaisesti asiaa ulos muissa jalkineissa. Eikä jalka ihan terve.

Koska olen nyt kuullut, että shoppailu aiheuttaa mielihyvää, katselin verkosta, löytyisikö pikkuautoa, jossa olisi automaattivaihteisto. Päähänpisto oli vaaraton. Ei ole rahaa ja autoni on suhteellisen uusi. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, tästä tulee vielä aikanaan joko kesä tai kumminkin kohtalainen kärrykeli, jolloin autoileva eläkeläinen voi käyttää, ellei kortti mene hyllylle, oikein kenkunakenkiä.

Tuo on liian paha murresana. Osissa maata käytettiin arkiaskareissa erilaisia rönttösiä, mutta kun lähdettiin kävellen kirkolle, viimeisessä tienmutkassa pantiin jalkaan kenkunakengät, jotka olivat oikeat, nyöritettävät ja nahkaiset jalkineet. Niitä oli säästäväisyyssyistä kannettu siihen asti kädessä. Eräällä tutulla paikkakunnalla on Istuinmäki, joka kuuluu saaneen nimensä tuosta tärkeästä toimituksesta.

Tulin siihen tulokseen, että Skoda maksaa edelleen pitkää vekseliä ”itäautona”. Vaikka kaikki tietävät täällä ja täältä poissa, että kysymyksessä on parasta osaamista edustava Volkswagenin tuote, ja vaikka erilaisissa vertailuissa ylistys virtaa kuin Tonava, pakko niiden näyttää olevan pitää sitä aika halpana.

Sitten ajatus kääntyi toisinpäin. En koskaan pannut merkille, milloin sosiaalisen taustan osoittaminen autolla katosi maailmastamme. Veivätkö sen työsuhdeautot, etenkin ne sellaiset Bemarit, joissa on kaiken varalta kantokahva takaluukun päällä?

Ihmisten järkiintymiseen en suuremmin usko. Pysäköintiruutujen pienuuteen uskon. Niille, joihin vetoaa Tekniikan Maailman testaajien usein tähdentämä moottorin miehekäs murina suosittaisin tehosteäänilevyä – tai nykyisin uusissa autoissa on myös iPod-liittymä. Sangen vähällä vaivalla tuon tehosteen saisi huomattavan halvalla.

Sarjakuvassa sankarini FFF-veljekset asensivat Phineaksen kuplafolkkariin rajut äänentoistolaitteet siten että äänimerkkinä suojatielle hairahtuneelle jalankulkijalle voitiin esittää efekti ”sata elävää sikaa kiljuu lavalla, kun niitä kyyditsevä rekka vetää liinat sisään satanen kellossa”.

Nykyinen eläkeläisetätyöpaikkani HIIT, joka on ollut työpaikkani jo hyvin kauas, sijaitsee mukateollisuusalueella Pohjois-Tapiolassa, josta kuulemma muutetaan taas Otaniemen campukselle ennen kuin kukko kolmasti kiekuu, tarjoaa tilaisuuden autojen bongaamiseen. Siinä on kaikenlaista IT-alan pajaa. Autot ovat tavallistakin tavallisempia. Ihmiset ovat tulleet varovaisiksi!

Mutta köyhäilyautot ovat myös kadonneet. Kaikille meille on opetettu, että autoilu on ruma tapa ja aiheuttaa keuhkosyöpää. Jostain syystä Renault R 4 eli tipparellu oli kuitenkin sallittu, ja Njeuvostovalmisteiset autot olivat luonnollisesti erittäin ympäristöystävällisiä. Rättisitikkaa ei liioin laskettu yksityisautoksi.

Mauri Sariolan ja Malmin mustalaisten (anteeksi – tavoittelen 70-luvun alun puhetapaa) mielestä hienointa maailmassa oli Mersu, joko valkoinen (Sariola / Susikoski) tai keltainen, ylimaalattu. ”Mersumies” oli samanlainen sana kuin nykyisin” pukumies”.

Yritän hahmotella Bourdieun koordinaatistoa, x = taloudellinen pääoma, y = kulttuurinen pääoma, jolloin alhaalla vasemmalla eli nolla-arvoissa voisi olla 80-lulvun Datsun (karvanopat ja Wunderbaum), ja silloin oikealla ylhäällä olisi dekaanien ja vuorineuvosten yhteinen lemmikki Audi 8. Kulttuurisen pääoman huipulle ei yltäisi yksikään auto, koska siellä on polkupyörä.

Tarkoitukseni on luoda epäilyn varjo eilen esittämäni ajatuksen ylle. Tabuksi mainitun sosiaalisen taustan murtajia on muitakin kuin Jussi Vares, nimittäin esimerkiksi Raid (vanha Mersu) ja lukuiset Aleksi Mäkelän elokuvat, viimeksi Rööperi. Turpaan vain ja onnea!

Luulen että järjestyneen poliittisen vastarintaliikkeen (työväenliike) turmelivat myötäkäymiset. Sijalla ovat tyytymättömyysliikkeet, joita eräät dekkarit ja jotkut harvat televisiosketsit pitävät esillä. Tyytymättömyysliikkeen erottaa oppositiosta se, ettei tarjolla ole vaihtoehtoista ohjelmaa. Päivän poliittinen ja kulttuurinen agenda vain leimataan herrojen pelleilyksi.

Rillumarei-kulttuuri alkoi rintamaradioista jatkosodan aikana. Se sai suurta näkyvyyttä 1950-luvun elokuvissa ja jäi pimentoon poliittisina vuosikymmeninä.

Luulenpa, että se silti elää. Jos saan valita, mieluummin Jaskan snagari kuin Savoy…

27 kommenttia:

  1. Minä ihmettelen, millaisia autoja pidetään hienoina.
    Nämä limusiinit ja urheiluautot ovat minusta täysin viheliäisiä.

    Hienossa autossa pitäisi olla tilaa jaloitella, ottaa mukavasti torkut, venytellä...

    Olen blogillani joskus hahmotellut hienon auton ominaisuuksia.
    http://www.uusi.ihmiskunta.org/index.php?option=com_content&view=article&id=2297:juggernaut&catid=45:muotopuoli&Itemid=59

    VastaaPoista
  2. Aina kengistä puhuttaessa mieleeni tulee aika kansakoulun ja monot joita jaettiin vähävaraisille. Opettaja jakoi kait kohteliaisuussyistä anomuslapun jokaiselle luokan oppilaalle.

    Ei sitä köyhyyttä voi sanoin kuvata, mitä 60-luvun alussa vielä näki. Katselee vaikka talonmiehen perheen asunnon valokuvaa, niin voi kurjuuden kurjuus.
    Tai serkkujen Miekkiön maatilan palvelusväen asunnon kuvia vuodelta 1960. Jäätä nurkissa, paskaista, kerjäläisen vaatteet lypsäjän perheellä ja lapsilla. Itse istun hymyillen kuvan keskellä. Nyt en istuisi. Ainakaan hymyillen.

    Joskus vuosikymmeniä jälkeen päin, kun tapasin nämä lapset, niin häpesin. En tiedä mitä häpesin. Hymyä vai että maalaistalon lihapata oli vieressä odottamassa.
    Siinä olisi ollut Bourdieulla tekemistä mistä löytäisi kulttuuria silloisesta köyhälistöstä.

    Yksi näistä lapsista perusti firman, joka pesi liikkeiden ikkunoita kaupungissa. Pojasta tuli rikas, mutta eli kuin köyhä. Muista lapsista ei tullut mitään. Ei tullut isäntäperheen lapsistakaan.

    Televisio tuli tuonne maatilalle vuonna 1960 Rooman olympialaisia varten. Arkoja koputuksia kuului tupaan, kun tusina palvelusväen lasta halusi tulla katsomaan virityskuvaa.
    Ja me muut söimme voileipiä samalla ja joimme limsaa.

    Nyt on köyhillä ainakin kännykkä ja auto ja sossu.

    Omat vanhempani, heti sodan jälkeen, muuttivat yhteen ja saivat asunnon. Uunissa paistoivat perunoita rikkalapiossa. Ei ollut yhtään mitään. Ennen kuin rakensivat omakotitalon Kivijärven rannalle, vaihtaen tarvikkeita voi-naula-sika-viina-lauta -systeemillä. Perseaukiset aloittelijat saivat hyvän elämän. Juuri siksikö, kun kokivat kaiken? Ja osasivat arvostaa?

    Hitto, kun muistaisi arvostaa tarpeeksi.

    VastaaPoista
  3. K:
    Tulin siihen tulokseen, että Skoda maksaa edelleen pitkää vekseliä ”itäautona”.

    Jep, tyyppivika diesel Octavian kytkimessä, leviää n. 80 000 km kohdalla.

    VastaaPoista
  4. Automaattivaihteisista ei ole kokemuksia, mutta seuraavia voin suositella mitä lämpimimmin; näitä malleja tämmöisinään ei toki enää valmisteta, mutta pari entisistä omista kokemuksestani:

    http://kariav-annat.blogspot.com/2009/02/autot-joita-ajoin-5.html

    http://kariav-annat.blogspot.com/2009/01/autot-joita-ajoin-6.html

    Semantiikkaa: http://kariav-annat.blogspot.com/2008/12/joen-mukaan-nimetyt-autot.html

    VastaaPoista
  5. Kun jostakin ihmisestä ei tule mitään, niin mitä se on?

    VastaaPoista
  6. Suomen olosuhteissa kaikissa autoissa pitäisi olla neliveto ja automaattivaihteet.

    VastaaPoista
  7. Meikäläisen suosikkipoliisi Columbo taisi ajaa Pösöllä.

    VastaaPoista
  8. "Istuinmäki" on kovasti tuttu paikka, siitä haarautuu tie synnyin-ja nykyiseen mökkikuntaani Vesannolle. Nimi taitaa olla kuitenkin Istunmäki, sanottiin ennen siellä postinkantajaa odotellun. Nykyinen tie 69 Keski-Suomesta Rautalammille lienee vanha, jo kansanrunoilija "Vihta-Paavo" eli Paavo Korhonen Rautalammin Vihtajärveltä kuvaili Suomen sodan aikaisia venäläisiä kuormastoja vastaan tehtyjä talonpoikien iskuja

    VastaaPoista
  9. Rättisitikasta ja muista ei-kapitalisista autoista saisi hyvän aiheen väitöskirjaan. Tunnen erään ex-taistolaisen, nykyisen punaviherfeministinaisen, joka edelleen haaveilee rättisitikasta. Ei itsekään oikein osaa sanoa miksi.
    Itse ajoin sellaista nuorenamiehenä enkä totisesti kaipaa takaisin. Näillä pakkasilla varsinkaan. Bensaakin se vei enemmän kuin nykymersut.
    Mutta tosi on, ettei varakkuutta enää autolla näytetä - tai näytetään kyllä, mutta niin, että vain asiantuntija sen huomaa. Tavallisen näköisen kärryn perälaudassa saattaa olla muutama kirjain ja numero, jotka kertovat tuntijalle, että tässä menee sadan tonnin ajoneuvo. Nuoret tasokkaat naiset tuntevat nuo numerosarjat hyvinkin tarkoin. Johonkin Audin karvalakkimalliin ei saa enää kuin kolmannen tuoreusluokan fileitä.
    Taitaa olla kyse samasta ilmiöstä kuin nyky-Venäjällä, joskin siellä se näkyy kaupunkiasunnoissa. Sisältä luxus-super-hyper-kuntoon laitettujen kämppien ikkunat näyttävät ihan sosialistisilta. Näin siksi, etteivät varkaat bongaisi kämppää. Maalaisdatsan ympärille voidaan tehdä kuusi metriä korkea tiiliaita plus sähköpiikkilanka ja vielä koirat ja vartijat niin köyhät sekä varkaat pysyvät loitolla.

    "Sotakamreeri"

    VastaaPoista
  10. Hyvät lukijat!
    Ks. www.ake.fi. Siellä EkoAKE-testi, johon voi optimoida haluamansa auton ominaisuudet (CO2-päästöt, hinnan, kulutuksen, koon jne.) Näin tein. Minulle sopisi sen mukaan Seat Ibiza Ecomotive.
    "I need a car to show you what kind of a guy I am"

    VastaaPoista
  11. Mitä autolla ja kellolla on yhteistä? Fordismilla ja sveitsiläisillä kultakelloilla? Tee päre? Fordismi levitti sanaa eli teki laajemman oppimisen mahdolliseksi mutta mitä kellot teki?

    VastaaPoista
  12. Perhana JarMom, vetäsitpä hyvän tekstin. Kommentaattoripisteesi nousivat minun listallani aivan uudelle tasolle..

    VastaaPoista
  13. Täältä löytyy V8 äänet autoon:
    http://www.soundracer.se/?p=98
    Viksu vekotin jos muka tunnistaa
    vaihtamisetkin.

    VastaaPoista
  14. Sorry, tässä oikeat osoitteet:

    http://kariav-annat.blogspot.com/2009/02/autot-joita-ajoin-6.html

    http://kariav-annat.blogspot.com/2009/01/autot-joita-ajoin-5.html

    VastaaPoista
  15. A:
    ..sanottiin ennen siellä postinkantajaa odotellun.

    Joo, mutta juuri siinä kulki ennen myös sivistyneen maailman raja, so. Aamulehden aamukantopiiri uloimmillaan idässä.

    VastaaPoista
  16. ECONOMIAA

    Jos Kemppinen ostaa Audi 8 tai vahan isomman vehkeen, esim MB 600, ja ajaa vuodessa ehka alle 20,000 km, niin silloin kai pitaisi todeta:
    No joo sehan on Kemppinen!

    Eipa noita autoja niinkaan nayteltaviksi osteta, luulen. Se taitaa olla enemman katsojan silmassa tai korvien valissa, se vaiva.

    Mina katselen ja arvostan ihmista, joka tykkaa
    pitaa autonsa puhtaana ja siis ajaa puhtaalla autolla. Se mielestani keroo auton omistajasta jotain, oli auto sitten Yaris tai MB!

    VastaaPoista
  17. ARVOISA VESANTOLAINEN

    Onhan siella Istunmaen lansipuolellakin Neiturin kanavalla naita enkesmanneja vastaan tehtyja linnoitteita ja oikein asiaa valaiseva opastaulukin.

    MUTTA muistanpa kun nama vesantolaiset esittivat Tuntemattoman Sotilaan Ahvenisen pihakentalla. On paras Tuntematon mita olen nahnyt!! Se majurikin oli tosi majurin oloinen; tiettavasti paikallinen taksikuski, jolta ei majurin elkeet ja laatat tahtoneen jaada koko kesana pois.
    Piruilivat nama viaraleuvat.

    VastaaPoista
  18. Nytpä muistankin, 70 -luvulla sai "halukkaat" hakea lomakkeen vaateavustuksen hakua varten opettajalta. Pari-kolme meitä yleensä luokassa oli jotka haki.
    Olenkin ihmetellyt miksi omille lapsilleni tulee hankittua aivan turhan kalliita talvikenkiä.

    VastaaPoista
  19. Kemppiselle, kyllä ne tilavat Kumisaappaat ovat olleet poikaa tänä talvena. Paksut villasukatkin on hyvin mahtuneet saappaisiin ja lumitöissä niillä on pärjännyt hyvin. Kyllä niillä tilavan Saabin polkimia joutaa painella.

    Saabi on oikea Suomalaisen Auto. Olen aina ajanut Saabilla, 96, 99, Turbo ja nyt 900 yhdellä kaasarilla. Turbo oli hankala Länsiväylän liikenteessä. Olen aina ajanut TVH:n ohjeiden mukaan. Turboni sai kaikki paremmat autoilijat hermoksi, niiden piti aina kaahata ohi.
    Nykyinen Saabi 900 yhdellä kaasarilla on todellinen ympäristö-helmi. Olen korkannut sen 22v sitten. Meillä on ollut paljon hyviä yhteisiä kilometrejä. Tunnemme toisemme hyvin. Automatiikkaa RautaAjan Saabissa on vain nimeksi. Vasaralla, jakkarilla ja torks-meisselillä pärjää hyvin. Usia osia on Motonetissa aina tarpeen mukaan. Olen hyvin iloinen freessiin autooni. Ilmastokin säästyy, kun ei tarvitse tuottaa terästä ja muoveja viiden vuoden välein.

    VastaaPoista
  20. En ole pannut merkille, että autolla näyttäminen olisi hävinnyt minnekään, aivan päinvastoin. Nyt kun laatua ei arvioida pelkällä hintalapulla (yhteen aikaan verotarran väri tuulilasissa oli ensimmäinen pikkupoikien katsoma juttu; seuraava oli nopeusmittarin asteikko; virhe oli sama, että asteikosta voisi lukea ominaisuuden) ja taajaan laatuatonvaihtoon kykeneviä on paljon, homma on mennyt hyvinkin hienovaraiseksi. Tuntemani pari dekaania ja tiu vuorineuvoksia ovat kyllä niin heterogeeninen joukko, että se siitä. Audi A8 on tyypillisen harmaapiilovarakasvalinta, kyllä suositumpaa on ajattaa rouvaa saksalaisella, kulkea itse Jaguaarilla tai muulla "urheilullisella" ja kuskata perhettä pienoispakulla kuten Chrysler tai Citroën C8.

    VastaaPoista
  21. Ad Anonymous: - terverisiä Vesannonkin suuntaan. Käytiin viime kesänä Neiturilla. Harjoittelin panoraama-maisemakuvia. Ei taida olla parempaa harjoituspaikkaa siihen toimeen Suomen sisävesillä eikä väliä, kummasta kanavan päästä kuvaa.

    VastaaPoista
  22. On kolme tapaa pitää autonsa puhtaana: olla ajamatta, pestä tai pesettää. Jokainen näistä onnistuu, jos on tarpeeksi vauras; kaksi ensimmäistä myös, jos on muutoin tarpeeksi joutilas.

    VastaaPoista
  23. Jos dekaanin tuloilla ostaa Audi A8:n, paitsi ehkä käytetyn, on kyllä hieman tavallisesta poikkeavat preferenssit rahankäytön suhteen. Paitsi tietysti jos dekaanin asemasta seuraavat huomattavat sivutulot. Tuntemistani dekaaneista yksi ajaa farmari-Pösöllä, yksi vanhalla matkailuautolla ja muista en tiedä. Yhdellä entisellä oli Audi A6 ja toisella Honda Accord. Hyvän auton kyllä saa nykyään tavallisilla tuloilla, mutta jotkut autot ovat yhä edelleen oikeasti kalliita. Eri asia, ovatko ne parempia autoja vai vain parempia merkkejä.

    VastaaPoista
  24. Se Istuinmäki (Istunmäki) ei johdu kirkkoon menijöistä siellä Konnevedellä. Siitä on vielä aika huikonen Rautalammin kirkkoon.
    Nimi johtuu ensimäisestä Variksesta, joka tuli pälkäneläisten erämaahan ja istahti mäelle. Oli nuorempi poika, jonka piti tulla pitämään maita hallussa kun Kustaa-kuniningas oli luvannut savolaisille vapaan maanvaltauksen.

    VastaaPoista
  25. Paimiossa, noin kilometri kirkolta, Vistantien varressa on Silkkikivi.
    "Meijä mamma kertos, et ennevanha ku tulttin kirkkom pitkäst matkast, ni vast sit täsä kivel panttin kenkä jalkka ja silkkihuivi päähä."
    pekka s-to.

    VastaaPoista
  26. Jopa lämmitti mieltä tuo K:n Neiturin kanavan maisema-arvio, siihen ei voi kuin yhtyä. Kesäöistä maisemaa Konneveden puolelle on aina pakko mennä ohi ajaessa ihastelemaan. Joskus juhannuksen jälkiviikolla kanavan varressa on vielä yleensä suuret määrät isotalvikkeja ja valkolehdokkeja, kuin pisteeksi iin päälle...

    VastaaPoista
  27. Istunmäki - huom. adverbiaali

    Istun(ratin_takana)mäki, ja painan kaasua kuin rönttösellä, keskellä ei mitään. nuorna varsinkin en aina muistanut hiljentää kylän kohdalla.
    Ei ylpeänä.

    VastaaPoista