13. maaliskuuta 2009

Dzeržinski-palkinto



Siispä ehdotan, että sopivaksi ja suosituksi havaitulle säveltäjälle myönnettäisiin tämänvuotinen Dzeržinski-palkinto.

Tulevana vuonna se voitaisiin myöntää Esko Seppäselle.

Lubjankassa (kuva) noudatetun perinteen mukaan palkitsemista puoltaa välinpitämättömyys ihmisistä ja täydellinen välinpitämättömyys tosiasioista.

Puhe oli poliittisista lauluista. Mielestäni ”Horst Wessel” (Die Fahne Hoch) on aika komea. Horst Wessel lienee ollut mielivaltaisesti valittu huligaani, josta tehtiin natseille marttyyri.

”Marseljeesi” on sanoiltaan raivohullu, ja samaa voi sana ”Porilaisten marssista”. ”Internationale” on hienoista hienoin ja teksti uskomatonta höpötystä, mutta innostava. ”Lippulaulu” (Siniristilippumme…) sisältää tekstiä, jota on vähän vaikea käsittää hullujenhuoneen muurien ulkopuolelta tulleeksi.

Vallankumouslauluissa on unohtumattomia – ”Bandiera Rossa”, ”Bella Ciao”, ”Vapaa Venäjä”, ”Warshavjanka”, ”Che Guevara”…

Osoitteessa
http://www.deljehier.levillage.org/chan_rev.htm
on näitä lauluja, aivan sykähdyttävästi esitettynä, kohdin pianosäestyksen kera.

Jotkut viihdesäveltäjät ovat lapsellisia ihmisiä, jotka saattavat itse uskoa rakentamiinsa liljankukkiin. Useat viihdesäveltäjät ovat kovia ammattilaisia, jotka ovat muodostaneet käsityksen ihmisten mieliteoista ja toimivat niitä myötäillen – Malmstén, Kärki.

Jotkut säveltäjät – Sibelius, kohdittain jopa Madetoja – rinnastuvat tutkimusmatkailijoihin, jotka tunkeutuvat pelottavan pohjoisille merille löytääkseen jotain, saadakseen kuuluisuutta, kukaties hyödyttääkseen toisiakin. Sellaista ei voi vaatia keneltäkään. Se on poikkeuksellista.

Poliittinen laulu rinnastuu virrenveisuuseen. Pidän molemmista; mielestäni on selvää, että kaikki eivät pidä.

Viihdelaulusta puhuen on kysyttävä, missä määrin sellainen taiteilija voi onnistua, joka aidosti vihaa suurinta osaa ihmisistä, esimerkiksi siksi, että he ovat ”objektiivisesti luokkavihollisia”. Jos oma isä tai äiti, veli tai sisar tai lapsi on objektiivisesti luokkavihollinen, hänet on ilmiannettava. Ellei satu tietämään, miten tuo luokkavihollinen tunnistetaan, sillä on turha vaivata päätään: kyllä puolue kertoo.

Miksi Neuvostoliitosta ja Natsi-Saksasta ei tullut kukaties ainuttakaan kestävää romaania, elokuvaa, laulua?

(Neuvostoliitossa oli korkea lyriikka, jota hallitus parhaansa mukaan vainosi, ja Shostakovich, joka oli nero – onnistui siinä paineessa säveltämään suurenmoista musiikkia.)

Miksi?

Ihmisen halveksiminen ja taide eivät oikein sulaudu toisiinsa. Siksi silmänkääntötempun tekijä ansaitsee julkisen kiitoksen, jollainen voisi olla Dzeržinski-palkinto. Sopiva paikka palkinnon luovuttamiselle voisi olla Pjongjang. Palkitun tulee kastella housunsa ylistäessään Aatetta.

Luin - luen – Tshehovin kirjeitä.

Kirjeestä 10.5.1885 Aleksandr-veljelle, jossa muuten menevät Tolstoi, Turgenev ja Dostojevski yli laidan.

Hyvä kertomus:
1. ei monisanaisia poliittisia, sosiaalisia tai taloudellisia vuodatuksia;
2. täydellinen objektiivisuus;
3. ihmisten ja esineiden todenmukainen kuvaus;
4. äärimmäinen lyhyys;
5. omaperäisyys ja uskallus hylätä kaavat;
6. myötätunto ihmistä kohtaan.

32 kommenttia:

  1. Kyllä "Mahtavan Suuri Neuvostoliitto" eli entinen Neuvostoliiton kansallishymni oli/on? komea sävelletään. Sanoista en tiedä mutta sävel iskee.

    VastaaPoista
  2. VAPAA VENAJA

    Hieno laulu, juu...
    Vuosalmen montuista nousseet ihmisrauniot kertoivat myohemmin, etta he lauloivat Vapaata Venajaa
    yhdessa usein, ja sekos sai paallikot ja johtajat hermostumaan.
    Mutta hommat hoidettiin.

    Kukaan ei loikannut vapaan Venajan puolelle, paitse ne jotka haettiin (vakivaltaiset tiedustelut).

    VastaaPoista
  3. VIRRENVEISUU

    En tieda onko sielu jossain, mutta minusta koerttilaisten virrenveisuu tulee sielusta ja/tai sydammesta. Eli mukana on voimakkaan tunteen antama voima ja kauneus. Lieneeko nain?

    Onhan myos se Maini Vilppulan ...poika pohjolan... sydammesta ottavaa.

    VastaaPoista
  4. Horst Wesselin sävel on alunperin eurooppalainen merimieslaulu, joka taas juontaa juurensa amerikkalaiseen/anglosaksiseen virteen.

    HW kärsi marttyyrikuoleman tyttöystävänsä sutenöörin ampumana.

    VastaaPoista
  5. Punikki Seppänenhän on pikemminkin kuin Pavel Morozov, joka ilmiantaa eläkerahojen hukkaajat. Älä kuitenkaan Kemppinen - senkin jyväjemmari kulakki - tapa viestintuojaa. Kannattaisi pikemminkin kysyä, miksi viestintuojana on Seppänen eikä joku muu. Onko se suomalaiselle "keskustelulle" kunniaksi?

    Muutama päivä sitten täällä sanoin, että joka ei puhu työeläkelaitosten rahoista, ei ansaitse tulla kuulluksi. Ensimmäiset itse asiasta käytetyt puheenvuorot olivat eilisessä A-talkissa. Kaikki studiossa ilmeisestikin tiesivät aiheesta ja vaikutti tosiasiassa siltä, että keskustelijoiden erimielisyydet asian eri puolista ovat pelkkää pintaa.

    Olen minäkin oppinut näyttelijä-presidentti Reaganilta jotain: "Älkää kuunnelko, mitä he puhuvat, vaan katsokaa, mitä he tekevät." Kun ihminen, jonka koko ura on perustunut puhumalla hurmaamiseen, sanoo näin, siinä täytyy olla jotain syvällistä.

    Riski hinnoitellaan tulevaisuudessa toisella tavalla. Vain arvoton raha on halpaa.

    Suuret luottoluokituslaitokset pitää saada järjestykseen ja niiden liiketoimintamalli uusia.
    Finanssitalot eivät näytä suojaavan riskeiltä, vaan ne ovat päinvastoin yllyttäneet niin suureen riskinottoon, johon yhteiskunnalla ei ole varaa.

    Keskustelusta poissaolollaan puolestaan loistavat kaikki kolmikantateatterin näyttelijät, joiden näytäntökausi jäi kovin lyhyeksi. Yritetään nyt sitten jaksaa töissä. Lisäksi vaikenevat ne suomalaisia hönttipäättäjiä riskisijoituksista kiittelemässä kiertävät reaganistit. Alan Greenspanissa oli sentään miestä sanoa, että talousideologia oli virheellistä.

    Olin viidentoista, kun keksin mielestäni hyvän rahantekoidean. Kaikki maailman postilaitokset myyvät konttoreissaan IRC-kuponkeja (International Reply Coupon), jotka voi lähettää toiseen maahan ja vaihtaa tuon toisen maan ulkomaan postimaksua vastaavaksi määräksi postimerkkejä.
    Hinnat eri maissa ovat erilaiset. Jos ostaisi halvalla ja vaihtaisi kalliilla... Pohjois-Koreassa IRC-kupongit varmaankin olisivat halpoja, maahan painaa mitä tahansa rahaakin. Jos kirjoittaisi sinne ja kertoisi olevansa kommunisti. Jonkinlaista suomalaista idänkauppaa siis.

    Kuulin paljon myöhemmin, että en ollutkaan lapsinero, vaan että saman tempun oli jo puoli vuosisataa aiemmin keksinyt herra nimeltä Charles Ponzi. Ponzi oli kerännyt sijoittajiakin liikeidealleen.

    Minusta ei sitten tullutkaan Ponzi.
    Ponzin talousideologiassa oli jotain virheellistä.

    T.

    VastaaPoista
  6. Historia kun ei alkaut eilen eikä siitä, kun Max J pääsi kouluun. Se oli alkanut paljon ennen sitä, ja vieläpä ennenkuin kirjatkin päätettiin kirjoittaa (ja piilottaa).

    Historia on kuin hermeneuttinen kerä. Sen syvyydessä on kaksi palikkaa: jin ja yang tai oleminen ja tuleminen. Oleminen kietoo tulemisen mutta kun täyttymys on saatu se kiepauttaa jälleen itsensä ympärille ja syö itsensä kuten musta mies, jonka huulet venyvät niin, että jos oikein vetää äijä nielaisee oman päänsä kautta itsesnä. Vetää siis hupun pään päälle kuten esinahka pippelin päälle (sori: en voinut olla olematta lapsellinen, ilo se pienikin - olenhan menopaussissa oleva liian lihava ei-seksikäs nainen ja se harmittaa: pitää siis edes puhua dirtyä) ja nielaisee. Glumps. Ukko söi itsensä ja se on vallitseva kompetenssi jotenkin tänä päivänä: ensin ollaan olevinaan ja rakennetaan ja sitten piilotetaan kirjat ja luodaan uutta mahdollisuutta Aasialle tuoda tyttö-markkinointia tänne. Wheeling-dealing ja sitä mitä lännen mies ei tajua, on se, että ne puolestaan heikentävän lännen miesten asemaa tarjoamalla vain heikkoja naisia (ja ulkomuodoiltaan kauniita) koska hyvässä geenissä on minun ymmärtääkseni sekä vitalisuutta että älykkyyttä: pitää olla guts ja tahto nousta itsensä yläpuolelle mutta minun mielestä olisi sittenkin suositeltavaa, ettei nielaise. Koska saattaa olla tarvetta itseydelle vielä. Lännen mies siis kulkee halvasti voisi sanoa: too cheap shoes. Luo houkutuksia nuorille tytöille oppiakseen heti seksin alueelle: minäkin katson mitä lehtiä minun tyttöni lukevat: suuri sex-extra jne naistenlehdissä jotka ovat asemoitu 14-18 vuotiaille! Samalla sanottakoon, etten vastusta seksiä myöskään nuorille: mutta miksi siitä pitää lehdissä olla? Eikö seksi ole intiimiä, privaattia ja siten henkilökohtaista? Mutta miksi pitää mennä ojasta allikkoon: jos joku ahdas lukee tätä ne heti menevät totaalisesti toiseen suuntaan ja häpeällisesti kieltävät taas kaiken. Minä en kiellä mutta en myöskään tee rahaa muiden intiimistä asiasta. Se on ero - ja raha on voimakkaampi kuin yksilöt.
    Se mitä myydään se kasvaa: raha on siksi väärä. Raha itse, ei sen arvoteoria. Raha mittaa nyt vääriä asioita ja siitä ei saa rahastaa.
    Koskee kaikenlaista asiaa, ei vain privaatteja ja henkilökohtaista vaan myös tietoa, energiaa ja terveyttä.

    Liian hennot kengät.

    VastaaPoista
  7. Ad Omnia: - kommentissa mainittu Ponzi = pyramidimarkkinointi.

    Seppäsestä: mielikuvan uittaminen veronmaksajien rahojen uittamisesta "yhtiöille" ikään kuin ulkopuolisille on paksua. Laki työeläkevakuutusyhtiöistä eristää nuo yhtiöt muusa yhtiöryhmästä ja estää liiketoiminnan ja voitonjaon. Yhtiöt ovat keskinäisiä eli maksajien omistamia.

    VastaaPoista
  8. A: "Kyllä "Mahtavan Suuri Neuvostoliitto" eli entinen Neuvostoliiton kansallishymni oli/on? komea sävelletään. Sanoista en tiedä mutta sävel iskee."

    Näinhän se on. Sanat muuttuvat, mutta sävel pysyy.

    VastaaPoista
  9. Olipa eläkefirmojen yhtiömuoto mikä hyvänsä, se ei peitä sitä tosiasiaa, että ne ovat ottaneet sijoitustoiminnassaan todella isoja riskejä, vieläpä ymmärtääkseni eduskunnan siunauksella.

    Ja kyllä siinä silloin on kansalaisten eli veronmaksajien keräämillä rahoilla pelaamisesta kyse. Kansalaisten/veronmaksajien ja yritysten on lakisääteisesti maksettava määrätyt työeläkemaksut yhtiöille, jotka sitten hukkaavat niistä suuren osan taivaan tuuliin ilman, että kukaan "vastuullinen" on vastuusa yhtään mistään.

    Ja se keskinäisyyskin on pelkkä paperille kirjoitettu sana. Me "keskinäiset" emme muodosta mitään painostus- tai kontrolliryhmää omiin rahoihimme, joten käytännössä pelureilla on avoin valtakirja leikkiä toisten rahoilla.

    Toisaalta, eihän osakeyhtiöidenkään yksittäisillä osakkeenomistajilla ole käytännössä nollasta poikkeavaa sananvaltaa yhtiöiden toimintaan nähden, vaan valta on aina muutamalla isolla tekijällä. Julkisuudessa sitten puhutaan kauniisti osakkeenomistajien yhteisestä edusta ja siitä, kuinka meitä kansankapitalismiin kytkettyjä on niin ja niin monta miljoonaa, jolla yritetään perustella tehtyjen päätösten merkityksellisyyttä koko kansalle.

    Meitä välinpitämättömiä marionetteja tarvitaan legitimoimaan liituraitajengin aivoitukset.

    VastaaPoista
  10. Kysymys on poliittinen eikä Kemmpisen esittämällä tavalla noin yksinkertainen. Kysymys on myös siitä, ovatko rahat eläkeläisten vai työnantajien eli yritysten.
    Nyt on yksinkertaistettuna kassassa vaje, joka pitää kalliisti kattaa jollain tavalla. Silloin on aika ikävää, että yritykselle voidaan antaa asiakashyvityksiä viime syksyn silmänkääntötempun ansiosta.

    Siteeraan vielä tätä Kemppisen paheksumaa Seppästä, joka oikeasti ansaitsisi valtion tiedonjulkistamispalkinnon: "Miljardin euron tulonsiirto eläkeläisten varoista tehtiin niin, että työeläkeyhtiöt saavat jättää miljardin verran vakuutusmaksuja toimintapääomiinsa sen sijasta että ne kirjattaisiin - niin kuin vanha laki edellytti - tulevien eläkkeiden katteeksi vanhuuseläkerahastoihin."

    VastaaPoista
  11. 'Kyrsiintymisen' uhka on vakava – kaikille?.

    Telemann ja Mozart olivat myös ihmelapsia. Wolfgangin äiti halutessaan rangaista vesseliään pani cembalon kannen lukkoon. Telemannin äiti pisti paremmaksi. Havaitessaan pikkuisen Georg Philippinsä porvarilliselta kannalta epäilyttävät taipumukset hän otti pojaltaan nuotit ja soittimet pois:

    "Minusta tulisi ilveilijä, nuorallatanssija, pelimanni, eläintenkesyttäjä jne., jollei minulta olisi riistetty musiikkia."

    Muhi - Telemann — Saksan Bergman

    VastaaPoista
  12. Näinkö Seppäsen uudessa kirjassa kerrotaan? Vai ovatko palkinnon jakamisen perusteet pelkästään eilisen A-studion varassa? Ja se, joka katsoi eilen A-studiossa Seppäsen käsiä, tietää, että hänen unionin töistä jättäytymisellään on muitakin kuin poliittisia syitä.

    tjt

    VastaaPoista
  13. Ad Anonyymi: - tietysti työeläkevakuutusyhtiöt pelaavat myös meidän rahoillamme ja tietysti ne ovat menettäneet niitä paljon. Tämä on niin selvää kuin mahdollista.

    Rahoillamme pelaaminen on niiden taloudellinen ja oikeudellinen velvollisuus - jotain lainataan takaisin työnantajille, suurin osa sijoitetaan, lain mukaan turvallisesti.

    Sijoittaminen eli lainaaminen ei ole koskaan turvallista - ei edes kultaan sijoittaminen. Aina voi sattua odottamattomia, ja nyt sattui.

    Keskinäisyys tarkoittaa etenkin sitä, että yhtiöt eivät saa jakaa osinkoa.

    Jos sana "keskinäinen" hiertää, osuustoiminnan idea on saman tyyppinen. Ei meillä ole sanomista S-liikkeen toimiin - mutta sillä ei ole omistajia, vain jäseniä.

    Osuusliikkeitä on mennyt nurin vaikka kuinka, esimerkiksi E-ryhmä.

    VastaaPoista
  14. Tietenkin sijoitustoiminta on työeläkeyhtiöiden yksi ansaintamuoto. Epäselvää sekä taloudellisen rationaliteetin että moraalin näkökulmasta on kuitenkin se, kannattaako pelimerkkiejä sijoittaa hedge-fundeihin, kun yhtiöiden vastuiden pitäisi kattaa tulevien sukupolvien eläkkeet.

    Ainakaan turvallista tuollainen sijoitustoiminta ei ole. Päinvastoin kuin esim. vuokra-asuntosijoittaminen, josta nämä yritykset ovat pitkälti luopuneet aikapäiviä sitten - liian matalatuottoisena.

    Vipurahastojen kohdalla pudotus ei edes ole ollut odottomatonta, tästä ovat Vesa Kanniaista viisaammat ekonomistit toitottaneet vuosikausia (Keen, Minsky ja kumppanit)

    Sitäpaitsi, riskinotto lisääntyi laman alla, eduskunnan tahdon mukaisesti.

    Sana "keskinäinen" ei hierrä yhtään, se ei vain käytännössä merkitse juuri mitään.

    Se, mitä kerroit osuusliikkeestä, on tietysti totta. Ja surullista. Siksi Seppäsen kaltaiset kansankiihottajatkin on syytä ottaa tosissaan: on kyse meidän eläkkeistämme

    VastaaPoista
  15. Kastella housunsa? Hmm kuules Kemppinen, sinäkin olet menopaussissa.

    Lue miten analogisesti Ruotsi toimii kun devalvoi kiitokseksi, että joutui luopumaan Saabista.

    Vanhanen nyt EU:n sydämeen laittamaan isottelijat ja pelurit takaisin square one:iin.

    MIksi minä lakkasin kunnioittamasta häntä, kysyi Gurov? - En tiedä itsekään mistä puhut. Tämä on kauheata.

    - Näyttää siltä, kuin yrittäisit puolustella itseäsi.
    - Millä minä voisin puolustella itseäni? Minä olen huono, alhainen nainen, halveksin itseäni eikä päähäni edes pälhäkdä puolustella itseäni. En ole pettänyt miestäni vaan itseäni...(s. 137-138) Anna Sergejevna/Nainen ja sylikoira.

    VastaaPoista
  16. Ad Anonyymi: - samaa mieltä kaikesta. Jos eiliset eläkemiehet olisivat halunneet olla nenäkkäitä, olisivat voineet sanoa, että Musta Joutsen tuli. Ei se sitä ollut.Kyllä tähän kohtaan sopii vanhan (1929) lain tähdennys "olisi pitänyt tietää".

    VastaaPoista
  17. Ad Homo Garrulus: - tuo kohtaus - kun Gurov näkee itsensä peilissä ja tuntee tuntevansa jotain, on uskomaton. (

    VastaaPoista
  18. K:

    "Seppäsestä: mielikuvan uittaminen veronmaksajien rahojen uittamisesta "yhtiöille" ikään kuin ulkopuolisille on paksua. Laki työeläkevakuutusyhtiöistä eristää nuo yhtiöt muusa yhtiöryhmästä ja estää liiketoiminnan ja voitonjaon. Yhtiöt ovat keskinäisiä eli maksajien omistamia."

    -------

    Kovin tarkkaan en halua vielä Seppäsen argumentteja arvioida, koska kirja on lukematta.

    TV-keskustelun huutelut menevät kevyesti polemiikin piikkiin. Voi olla, että juristi tarttuu toisiin asioihin ja väitteisiin.

    Oleellista on, että työeläkerahastoista - yleisellä tasolla puhuen - ei oteta jonon kärjestä ulos enempää kuin jonon hännillä olevat maksavat ja kuvittelevat heille maksettavan joskus tulevaisuudessa. Jos petoksellisesti tai jos taitamattomuutta näin tehtäisiin, syntyisi aivan klassinen pyramidihuijaus. On viisautta pitää eläkerahastoja velvoitteineen erityisen tarkkailun alaisena.

    Kyllä eläkerahaston teoriassa VOI rakentaa romahtavaksi pyramidihuijaukseksi.

    Vakavasti puhuen en näe Seppästä kovin itäisenä vaan aika läntisenä hahmona. Hän menisi näinä aikoina aivan hyvin amerikkalaisen TV:n talousdebatin studiokeskustelijasta ja pahempaakin "ranttia" olen lukenut sikäläisten talousjournalistien kolumneista viime vuosien aikana. Idässä keskustelu on aika paljon vaisumpaa ja ohjaillumpaa.

    Nykyäänhän on muotia, että helvettiä ei ole. Eikä siis moraalia, eroa oikean ja väärän välillä. Mutta pitäähän jumalattomalla kapitalistilla olla Seppäsessä helvettinsä.

    T.

    VastaaPoista
  19. "Jotkut viihdesäveltäjät ovat lapsellisia ihmisiä, jotka saattavat itse uskoa rakentamiinsa liljankukkiin. Useat viihdesäveltäjät ovat kovia ammattilaisia, jotka ovat muodostaneet käsityksen ihmisten mieliteoista ja toimivat niitä myötäillen – Malmstén, Kärki."

    Heikki Harma alias Hector kuuluu ilmeisesti jälkimmäisiin; sen verran hienosti mies liikkuu kansan sielun syövereissä. Hector on menestynyt musiikillisen "taistolaiskautensa" jälkeen ja kyennyt uudistumaan ja tehtaillut hittejä tuon tuostakin.

    Työläistaustainen mies seisoo edelleenkin punalippujen alla ryhdikkäästi, selkä suorana ja ryhtiä ei ole painanut kasaan edes laulamalla saatu miljoonaomaisuus.

    Ainakaan hän ei ota itseään liian vakavasti:

    "Nämä laulut ei kirjoihin jää,
    niiden jälkeenkin on elämää."

    VastaaPoista
  20. "yllyttäneet niin suureen riskinottoon, johon yhteiskunnalla ei ole varaa"

    PÖH

    ovat keksineet, että tarpeeksi isossa pelissä ei riskiä ole ollenkaan. Yhteiskunnalla on varaa ja varsinkin pakko tulla hätiin. eläkeyhtiöt päästettiin kedolle yhtä aikaa ilman suunnitelmaa, että vain noin paljon vuodessa tuolle markkinalle ja tuolle.

    kaikki menivät huutamaan kilpaa sitä ainoaa osaketta helsingin pörssiin kaikin käytettävissään olevin varoin - kärjistettynä. tyylipuhdasta kuplan rakentamista a´la riikonen.

    Suomalaise

    VastaaPoista
  21. Ad Catulux: - Hectorin satun jollain tavoin tuntemaankin. Olen aina pitänyt häntä vastuullisena taiteilijana - jolla tietenkään ei ole mitään menestymistä vastaan. Hän ei siis kuulu naivisti - kova ammattilainen -kuvaan.

    Vastuullisella tarkoitan tässä, että olisin yllättynyt, jos Hector ryhtyisi edistämään lauluillaan jotain taustaansa ajatellen yllättävää. Hän ei käsitykseni mukaan ole liioin niitä taiteilijoita, jotka edellyttävä aplodeja, koska koskettelevat "hyviä asioita". Lisäksi on osattava tehdä kappaleita ja esittää niitä.

    Minulle tuokin musiikin laji on hitusen vieras, mutta elän siinä uskossa, että hän on Dylan-perinteessä huomattava henkilö.

    VastaaPoista
  22. Sostakovits taisi tulla blogiin äsköisen dokumentin myötä?

    Sitä katsoessa hätkähdyin kuinka paljon suomalainen elokuvamusiikki sodan jälkeen ja erityisesti 60- ja 70-luvulla on Sostalle velkaa.

    VastaaPoista
  23. mäpä tunnen hectorin pojan. lällällää

    VastaaPoista
  24. parempi olisi brezinski palkinto. nykyisin tunnutaan pohdittavan sitäkin, voiko kidutus olla laillista... o tempora o mores

    VastaaPoista
  25. J.K. (Hectorista) :

    "Minulle tuokin musiikin laji on hitusen vieras, mutta elän siinä uskossa, että hän on Dylan-perinteessä huomattava henkilö."

    Itse asiassa arvostan Hectoria muusikkona todella paljon ja olen täällä Pohjolassa käynyt katsomassa miehen jokaisen konsertin.

    Lisäksi minulla taitaa olla miehen jokainen julkaistu levy, jonka olen kuunnellut puhki matkustaessani muinoin tapaamaan tulevaa/nykyistä armastani sinne etelään.

    Varjot ja lakanat-levy (1988?) on loistava sekä sanoituksiltaan että sovituksiltaan hienoine perkussioineen.

    Hector itse kertoo ihailleensa juuri Kemppisen mainitsemia ammattimuusikoita ja laulujentekijöitä eli Malmstenia ja Helismaata.

    Jatkuvuus-biisissä (1974?) mies ryöstää törkeästi Nerudan kielikuvia, mikä pistää runotuntijaa persuukseen:

    " Oi jatkuvuus...
    Veri virtaa alla pyhän auringon -
    siinä länsimainen kulttuurimme on.
    Surun verkot yöhön heitetty jo on..."

    Neruda laimennettuna Saaritsalla:

    "Halun ajamana illoin lasken surun verkot silmiesi aaltoilevaan valtamereen."

    Hectorissa ärsyttää miehen halu ja eräänlainen kiihko heittäytyä eriväristen (=punaisten) lippujen ja maailmankatsomusten alle.

    Nelisen vuotta sitten täällä Uleoborgissa mies rupesi kesken konsertin kritisoimaan USA:n presidentinvaalitulosta ja totesi ylimielisesti: "

    USA:n kansa on saannut sellaisen presidentin, kun on ansainnut."

    Tämä potutti meikäläistä suunnattomasti. Halusin nousta ylös sieltä yleisön joukosta ja todeta, etten ole tullut kuuntelemaan Hectorilta mitään poliittista Propagandaa/agendaa tai punavihreää saarnaa.

    Vaan pelkästään hänen hyviä biisejään.

    En kuitenkaan uskaltanut...kele....

    VastaaPoista
  26. Henna Virkkusen blogiin:

    Hei ministeri.

    Olen iloinen, että jaksat ajatella elämäämme kahden tason kautta: Hegelin ylätason ja Snellmanin (tai jonkun muun praktisen ja pragmaattisen) kautta.

    Nyt tapahtuu maailmalla sellaista, joka voisi olla yhdellä sanalla selitettyä vaikka sitä pelottaa kuulla, ja väittäjä saa kuulla olevansa skitsofreeninenkin: Minä miellän, että on kyseessä sittenkin suunnitelmatalous!

    Sellaista on siis mielestäni meneillään mutta ei rahan osalta vaan politiikan, joka ohjaantuu rahan tai pörssien kautta (Nasdaqin huijarin Madoffin jälkeen se on entistä helpompi ymmärtää).

    Jos näin on, tilanne on kuin moninkertainen Neuvostoliitto ja kaiken lisäksi emme edes voi käsittää missä tämä uusi NL edes fyysisesti on!?

    Ennen sentään tiesi missä harjoitettiin minkälaista politiikkaa, nyt se on kiepauttanut itsensä ns. globaaliin understructuren kaltaisiin verkkoihin (lue G. Vico).

    Näin ollen minä haluaisin, että tekisit pian nuo lukutaito-testit ja niitäkin pitää tehdä kahdella eri tasolla: symboliikka, joka on näitä tuttuja kirjaimia ja sitten symbooleja, jotka ovat matemaattisia.

    Lukutaito matemaattisesti on sitä, että ymmärtää mekaniikkaa, fysiikkaa ja kemiaa vaikka ei ole sitä itse lukenut teoriasta ensin. Lukee kuin kirjaimia vaikka viesti vasta on tulossa.

    On siis kyky tajuta liike suhteessa magnetismiin tai gravitaatioon, liike suhteessa periferian ja keskiön ikuiseen kamppailuun ja ymmärrys suuremman lakiin. Niiniluoto tietää ketkä voivat testin tehdä.

    Tekisitö nämä? Minä pelkään, että tällä hetkellä on meneillään diskurssien analyysi, joka teettää sen, että rekrytointi ja psykologiset testit karttavat entistä enemmän ns. näkijät koska ns. tekijät ovat heille rahassa suuremman arvoisia - mutta samalla meidän pienten maitten oma kyky tai voima ylläpitää 'tervettä järkeä' on hyvin vaikea.

    Tämä näkyy mielestäni jo nyt vinoutuneessa koulupsykologiassa; ikäänkuin psykologia olisi se sairas itsessään ja sen kautta ns. sairastuu sitten moni sellainen asia, joka liittyy käyttäytymistieteeseen.

    Mutta sitä ei voi balansoida ulkoisen (imitoidun) käyttäytymisen kautta (esim. Bandura) koska se teettää sitä falskia kiinnittymistä mistä on ollut kyse näissä koulusurmaajien henkilöprofiileissa.

    Eivät ole kyenneet kiinnittymään enää mihinkään koska tärkeät paikat ovat ristiriitaisia. Tästä osaan kertoa enemmän ja yritänkin: tässä silti tärkeä alku ja juoni jos joku minua fysiikkaa paremmin osaava voisi jatkaa. Kyse on siis symbolisesta interaktionismista (Mead) ja siihen kiinnittymisteoriat mutta ei lapsen-aikuisen vaan aikuisen-johtajan -tason mukaan (ks. Transaktionaaliset teoriat).
    Näitä ei osata lukea oikein ja psykologit ja terveystieto jää hokemaan niitä mutta eivät tajua yhdistää oikein. Osa tästä ymmärryksestä kuuluu minun ystävälleni, hyvin väärin kohdatulle Snellmanin suvun
    jälkeläiselle, jota on pidetty sairaana koska hän on tajunnut intuitiivisesti osan tästä. Itse silti yhdistin attachment ja kielten tasot ja etenkin tuon lukutaidon mihin hän ei ole laittanut huomionsa. Voi sanoa, että olemme yhdessä tätä kehittäneet - joten jos kiitosta tulee toivomme sen itsellemme vaikka näin blogiin laitan. Minulta on ideoita viety kaiken aikaa ja samalla lailla kuten ystävänikin olen Auvisen kaltaisella hyökytyksellä joutunut yhä enemmän sivulle.

    Silti tiedän ja oivallan asiat. Olenhan miettinyt näitä aktiivisesti päivittäin yli 20 vuotta.

    Filosofit eivät halunneet kuulla ja psykologia kehitti heti katudiagnooseja. Mutta yliopiston johto jossain suhteessa kykeni kuuntelemaan mutta juorujen määrä oli tappaa myös mahdollisuudet enää tehdä yhtään mitään. Olen siis työtön edelleen.



    ...

    Silti, tämän teorian ulkopuolellakin, mm Auvisen vanhemmat olivat reppania ehkä mutta eivät väärässä mielestäni! Olivat vain tuskissaan ja se tuska oli toinen akseli pojalle ja sitten tämä aivan käsittämätön tapa suunnistaa mikä kouluilla tänä päivänä on. Tapa suunnistaa on miten kiinnitetään arvot ja tiedon kiinnikkeet (mihin denotaatioihin) ovat siis väärässä.

    Kiitos huomiosta. Tämä on minun oma ns. käyttöteoria, en ole sitä mistään lukenut ja olen itse kirjanteko aikeissa mutta tämä on liian tärkeää, että jäisi odottamaan sitä. Kiitos siitä kuuluu kuitenkin kuten sanoin sekä ystävälleni että minulle ja Niiniluodolle, joka jaksoi ymmärtää vaikka tilanne oli kaoottinen.

    ck
    Helsinki

    VastaaPoista
  27. Heinz Rühmannin tähdittämä "Die Feuerzangenbowle" (1944) on Saksassa yhä äärimmäisen suosittu. Sitä esitetään joissain yliopistokaupungeissa ulkoilmanäytöksinä joka talvi.

    Filmi on siitäkin syystä erikoinen, että siinä ei viitata politiikkaan millään lailla. Väitetään, että ennen kuin filmi oli valmiina teattereissa oli puolet miesnäyttelijöistä jo kuollut rintamalla.

    VastaaPoista
  28. Viihdemusiikkia varsin paljon harrastaneena (ks. esim. http://www.hypermedia.fi/VYS) sanoisin kuitenkin, että Kärki oli "vain" pätevä ja tehokas ammattimies. Ainoa todellinen taiteilija oli George de Godzinsky, jolla oli sydän mukana sävellystyössään - hän tosin itse sanoi kaiken musiikin olevan valmiiksi sävellettyä "tuolla ylhäällä", ja hän vain otti sen vastaan. de Godzinskyn sävellyksissä oli myös viihdemusiikkia sanan alkuperäisessä merkityksessä, ja vain harvoja huonoja, jotka nekin ovat musikaalisuuden osoituksia. Georg Malmstén oli merkittävä muusikko, mutta liiaksi sotilas- sellainen.

    VastaaPoista
  29. Ad J.J. Marjanen: - taidatko sen paremmin sanoa.

    Ja kun ajattelee osaamisen skaalaa. Nuori mies ennen sotia Aasian kiertueella Shaljapinin säestäjänä...

    VastaaPoista
  30. Hmmm..Miten tuo Seppäsen Esko
    liittyy tuohon suureen Susihukkaan,
    kaiken pahan alkulähteeseen, Neu-
    vostoliittoon? Kaipaisin hieman
    perusteluja. Vihaako Esko Seppänen
    ihmisiä niin kuin kirjoitus antaa
    ymmärtää? Hänen kirjoituksistaan
    ei ensilukemalta saa sellaista ku-
    vaa. Ehkä olen väärässä. Ehkä jokin
    teksti täytyisi lukea kahdesti.

    VastaaPoista