27. tammikuuta 2007

Uskonnon käyttöjärjestelmä


Useassa viisaassa kirjassa kiinnitetään huomio siihen, miten edelleen jatkuvat maailmanuskonnot ovat lähtöisin samoilta alueilta, useimmat Mesopotamian jokilaaksoista ja yksi buddhalaisuus - Intian jokilaaksoista.

Ensin mainittuja ovat ainain manikealaisuus, zarathustralaisuus, juutalaisuus, kristillisyys ja islam. Hyviä ajatuksia, jotka sammahtivat, oli ainakin mitralaisuus.

En viitsi riipustaa linkkejä, koska lukijani tietävät, että Googleen voi kirjoittaa esimerkiksi "Mithras wiki" tai "Zarathustra wiki suomi".

Samalla voi hankkia perusteluja keskusteluun Wikipediasta - onko sen suunnaton suosio reippaan plagioimisen ja Googlen tyrkyttämisen syy.

Oma kantani on selvä. Olen muutaman kerran harkinnut vakavasti uuden Britannican hankkimisesta, mutta minulla on hyllyssä 1980-luvun sarja - koko roska. Sen käyttö on vähäistä. Olen kyllä ajatellut tulla hulluksi ja lukea sen kannesta kanteen (macropedian). Ajatus on peräisin Edgar Lee Mastersin "Spoon River -antologiasta". Tuolle ajatukselle altistunut henkilö muistaakseni kuoli hullujenhuoneessa. Se oli Frank Drummer. Lukeminen jäi kesken, vaikka kysymyksessä oli luultavasti vuoden 1911 oivallinen laitos.

Kannettava uskonto muutti maailmanhistorian kulkua. Termi on McNeillien ("The Human Web"). Ajatus on luultavasti hyvin oikea. Niin kauan kuin kulttipaikat ja uhrauspaikat olivat esimerkiksi jännittäviä luolia, sellaisia joiden seiniin maalattiin hyökkäävän härän kuvia, tai sitten erikseen rakennettuja temppeleitä, pyramideja tai muuta mahdotonta, porukka oli riippuvainen paikasta.

Maailmanvallan rakentajat harrastivat näitä pyhiä paikkoja ja Moskovassa ja Washingtonissa ja kuulemma Taivaallisen rauhan aukiolle tulee mieleen, että harrastavat vieläki.

Mutta se toinen maailmanhistorian juonne on platoformi-riippumaton uskonto, kuten nyt esimerkiksi islam. Se kulkee kulkijan mukana.

Parhaiten tunnemme kristinuskon varhaisvaiheet. Paavali seuralaisineen matkusti kuin riivattu ympäri Lähi-Itää julistamassa uutta uskoa, ja valmista tuli. Mitralaisuutta taas levittivät etenkin sotilaat, mutta se uskoto jäi alakynteen esoterian takia. Siinä oli sama vika kuin kommunismissa: se oli salainen, vain harvoille ja valituille tarkoitettu oppi.

Tuo organisaatiomalli on tehokas mutta lyhytikäinen.

Kunnioittasti muutan McNeillien oivalluksen nimitystä. Kannettava tuo mieleen pdf:n eli Acrobatin (portable disc format). Mutta puhe on nimenomaan platformiriippumattomasta opista.

Platofrmi eli ohjelma-alusta on esimerkiksi käyttöjärjestelmä ja tämä kysymys platformeista on tietotekniikan kaupallistamisen olennaisia asioita.

Niin että tällaisia terveisi George W. Bushille.

En tiedä, onko demokratia lainkaan, saatika sen amerikkalainen muoto, platoformiriippumaton.

Epäilen.

16 kommenttia:

  1. Käsittääkseni PC:n voittokululle oli oleellista visuaalisen käyttöliittymän haltuunotto Apple-maailmasta.

    Kristinuskon voittokululle käsittääkseni oli oleellista, että mithralaisuus saatiin siihen jälkiasennettua ja tällä tavalla luoduksi sellainen käyttöliittymä, jonka kautta se kelpasi myös valtionhallinnon tarpeisiin.

    Mithralaisen käyttöliittymän avulla verkosto saatiin järjestelmään liitetyksi keskitetty tiedostonhallinto, joka toimi melko hyvin renessanssiin asti.

    Renessanssin nopeat taloudellisten reittien muutos sai sitten aikaan sen, että serveririippuvaisuutta piti taas vähentää.

    VastaaPoista
  2. Amerikkalainen demokratia - platformiriippumaton tai ei - on kuitenkin "the best democracy money can buy".

    VastaaPoista
  3. A Anonymous27.1. 17.13:

    Se kai se ongelma on. USA on liittovaltio ja sellaisena poliittisen organisaation suursaavutus. Muutoin on ollut tapana toistella, että Ateenan ns. demokrtia toimi vain niin pitkälle kuin ääni kantaa - max. 10 000 varakasta miestä.

    VastaaPoista
  4. PC:n voittokululle tärkeintä taisi olla avoin laitearkkitehtuuri, joka mahdollisti halvemmat laitteet ja oheishärpättimet. Kukaan ei varmasti halua IBM:llä muistaa PS/2-katastrofia, jossa tuote oli "yhteensopiva ohjelmistotasolla". Mikrokanava-arkkitehtuuri katosikin melko nopeasti markkinoilta.

    Mitä tulee Ateenan demokratiaan, niin miten äänen kantavuus ja varakkuus korreloivat? Olen aina ollut siinä uskossa että Ateenassa päättivät _vapaat_ kansalaiset jotka luonnollisesti eivät olleet naisia, orjia tai muiden kaupunkien kansalaisia. Ainakin teoriassa.

    Edellisen blogaun (huom. vanhakantainen kirjoitusasu vrt. Zeus - Zeun, Klaus - Klaun) kommentoinneista oli poistettu yksi. Käsittääkseni tämä on erittäinkin harvinaista. Miten Kemppinen päätyi tuohon ratkaisuun ?

    VastaaPoista
  5. "En tiedä, onko demokratia lainkaan, saatika sen amerikkalainen muoto, platoformiriippumaton.

    Epäilen."

    Eppäillä tuota totta totisesti soppii. Ja kun katsoo Irakin suuntaan, näyttää siltä, että demokratia ja vapaus; ja vapaus ja demokratia (ovat ne kyllä hienoja sanoja, joita on vielä hienompi toistella), sopii Mesopotamiaan ja Arabian niemimaalle yhtä hyvin kuin petroli aamupuuroon.

    Ainakin hätäisesti vasemmalla kädellä tarjottuna.

    Toisaalta kun katson Itään, Terenttilään...ja myös äiti Venäjälle, on tilanne sama; järjestelmä ei oikein tunnista sinänsä kohtalaisen hyvää ohjelmaa.

    Tietenkin tärkeimmät asiat ihmisillä ovat unelmat; eli onhan hyvä että G.W. Bushkin unelmoi. Vai oliko hänen missionsa täynnä sitä mustaa ainetta, JOSTA unelmat on tehty ??

    VastaaPoista
  6. Olen käynyt tuolla nimenomaisella seudulla, jossa uskomusjärjestelmiä on kehitetty. Se on ihmeellinen paikka.

    Filosofille, joka ei pahemmin tyhjästä hurahda, tuli mieleen, että täällä jos jossakin on altis ihmeille ja kummille. Ihmekös kun tappelevat kun on niin kuumakin.

    VastaaPoista
  7. Ad Anonymous 2:

    Varakkuus viittasi vain siihen, etteivät kaikki vapaatkaan kelvaneet päättämään yhteisistä asioista.

    Ja äänen kantavuus siis sitä, että asiat päätettiin avoimessa kokouksessa. Vielä 1900-luvun alussa etevä poliitikko oli se, joka oli niin kova huutamaan että saattoi huutaa leipää (ja mustaa makkaraa) Tampereen Keskustorilla niin että kosken rantaan kuului.

    VastaaPoista
  8. Yhteistä hyvää sopii edistämään, jos on osannut omaansa edistää tai säilyttää - ihan hyvä vaatia hiukan varakkuutta ateenan hallitsijoilta.

    VastaaPoista
  9. Tää oli roskaa. En olisi uskaltanut sanoa selvinpäin. Tätäkö on kristillisyys, besserwisseröintiä kateederilta, professori Kemppinen?

    VastaaPoista
  10. Ad Anonymous 3 28.1. 07.40

    Mitenköhän luit - päivän teksti ei liittynyt kristillisyyteen millään tavoin, vaan uskontoihin, jotka eivät edellytä kulttipaikkaa. Sellainen on islam.

    VastaaPoista
  11. Siis missä paikalliset viranomaiset pyysivätkään 1800-luvun alkupuolella pääkaupungista apua tuhoamaan uhrikiviä ja lehtoja, koska taikauskoiset ihmiset eivät niihin itse uskaltaneet koskea?

    Savossa, kirjoittaa Klinge paikallisviranomaisten kirjelmöinnistä Pietariin.

    Mitään ei Ruotsin vallan aikana oltu tehty voitokkaan kristinuskon juurruttamiseksi kansan mieliin syvemmässä sivistysmielessä; oli ainoastaan tarvittu sotamiehiä suurvallan palvelukseen.

    VastaaPoista
  12. Ad Heikki Rönkkö:

    Ja siksi Snellmanin Kuopion lehti "Saima" lakkautettiin - koko Nikolain I:n kauden taloudellisten, sivistyksellisten ja uskonnollisten epäkohtien mainitseminen julkisuudessa oli rangaistava teko.

    Viittaamme molemmat tämän päivän lähteisiimme. Itse olen jotenkin innostunut siitä, että "vallankumous" lähti todella alhaalta - talonpojista ja hantvärkkäreistä elinkeinoissa ja Pohjanaan ja Savon heränneistä uskonnossa - joka siis tässä yhteydessä tarkoitti lukemista ja suomen kieltä, jos jätämme hengellisyyden syrjään.

    Paavo Ruotsalainen istui Snellmanin kamarissa ja sanoi juttukaveriaan "järkiviisaaksi".

    VastaaPoista
  13. Ateena oli koulutusyhteiskunta.
    Vapaat miehet olivat työstävapaita, sillä he saivat kansalaispalkkaa.

    Kansalaispalkka mahdollisti vapaa-ajan ja vapaa-aika mahdollisti sivistyksen, kun oli aikaa fundeerata ja varaa rakentaa.

    Minä olen hieman ärsyyntynyt viime aikaisista lehtikirjoituksista, jossa puhutaan koulutuksen kannattavuudesta taloudellisena investointina, kun minä näen asian jokseenkin toisesta suunnasta.

    Taloudellisen toimeliaisuuden tarkoituksena on tuottaa sellaista ylijäämää, joka voidaan muuttaa sivistykselliseksi pääomaksi.

    VastaaPoista
  14. Tietenkin tärkeimmät asiat ihmisillä ovat unelmat; eli onhan hyvä että G.W. Bushkin unelmoi. Vai oliko hänen missionsa täynnä sitä mustaa ainetta, JOSTA unelmat on tehty ??

    Muistaakseni herra Puska on ihan julkisestikin sanonut pyrkivänsä takaisin 50-luvun ihanteelliseen yhteiskuntaan.
    Jotkut muistanevat eri tavalla;
    hysteeristä (ydinsota)pelkoa, ihmisvainoja (kommunisti-), valvontaa (McCarthy), yleistä tiukkapipoisuutta, jne.

    Taisi mies onnistua, vaikka pelonaiheet eivät nyt olekaan samoja.

    VastaaPoista
  15. Itse asiassa olen täysin samaa mieltä kanssasi herra Jeps, vaikka se saakin mielen mustaksi ja murheelliseksi.

    Ja ajatuskin siitä, että meillä Suomessa TV-ruudussa (!!) olisi liikennevalon tapainen "terrorismivaroitusvalo", on absurdi, uskomaton ja suorastaan naurettava.

    Heillä siellä "vapaassa maailmassa" ja Foxissa on. Eikös olekin???

    VastaaPoista