tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post8442413321667379883..comments2024-03-29T12:30:29.044+02:00Comments on Kemppinen: Intellektuelli II – curam gero cutisJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-11378006961148934812019-02-05T12:11:02.900+02:002019-02-05T12:11:02.900+02:00Aaro Hellaakoski (jonka arvo on noussut mukavasti,...Aaro Hellaakoski (jonka arvo on noussut mukavasti, muttei vielä riittävästi) on kirjoittanut runon, jossa hän kuvaa taiteellisen työn haasteita "oma nahka pelissa"-vertausta hyödyntäen: <br /><br />Elämä ei synny sorvaamalla, <br />ei savesta muovaten sormesi alla,<br />sen aines täytyy tulesta kahmoa<br />ja sille jos aikonet antaa hahmoa<br />oman kourasi muottiin se täytyy valaa<br />- mitä vikiset, nahkako palaa?<br />Tapsanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-10634613862551045632019-02-05T06:21:54.646+02:002019-02-05T06:21:54.646+02:00Ensin kansliapäälliköt ja eilen vielä Hetemäki. Et...Ensin kansliapäälliköt ja eilen vielä Hetemäki. Että ei tipu. <br /><br />Se on tätä kalorirätingillä niistämistä. Vähennät poliiseja valtiolta. Palkkamenomomentti alenee. Palkkaat vartioita liikekeskuksiin. Bruttokansantuote kasvaa. Osmo Soininvaara tietäisi lisää tilastosumutusta ja lyseolais älyparadokseja. <br />Ja teekkarit ne jäyniä vääntävätkin. <br /><br />Oli siellä yksi hyvä se Paavo Nurmen patsaan sukeltaminen Waasa laivaan. Kumma että rotareina ja vapaamuurareina ja kaupunkiensa kauppakamarilaisina samaa vitsiä venytetään. Kuinka on mahdollista edes, että maanpuolustusyhdistyksistä ja työväenyhdistyksistä on sivistys tykkänään karsittu? <br /><br />Kuinka on mahdollista jeepein ja automaatikiväärein perverssiä omanarvontuntoansa kilpavarustavien joukkioiden riehua karhunpesillämme ja hirvien jäljillä. Koiriansa myöten viihde- ja rahakeskusten kulttuuriturmeluksen sanansaattajina ja toitottajina. Viimeisin uhrimme oli nykäsmatti.JSAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73427292392403660082019-02-05T00:35:40.123+02:002019-02-05T00:35:40.123+02:00Suomalainen sananlasku: Toisen housuilla on hyvä t...Suomalainen sananlasku: Toisen housuilla on hyvä tuleen istua. ( Renko )<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-44019713074508047992019-02-04T23:59:25.092+02:002019-02-04T23:59:25.092+02:00Tulipa tuossa laulettua Heino Kasken erästä kuorol...Tulipa tuossa laulettua Heino Kasken erästä kuorolaulua, joka on kirjoitettu V.A. Koskenniemen sanoihin. Ei siinä ollut moitteen sijaa: syvämietteiset, pessimistiset sanat ja kaunis sävelkulku, jonka soinnut olivat mielenkiintoisia, mutteivät liian modernistisia. Sanoisinpa, että parempaa ja mukavampaa musiikkia kuin valtaosa Toivo Kuulan mieskuorotuotannosta ja ehdottomasti Madetojaa ja Palmgrenia vaikuttavampaa. Näitä kahta suuruutta kannattaa lähinnä kotikaupungin ylpeys omasta säveltäjäpojasta. Jostain syystä savolaiset eivät ole nostaneet Kaskeansa samalla lailla esiin.<br /><br />Kappale on silti niin tuntematon, ettei sitä kukaan tunne. Kyllä onnella tosiaan on paljon tekemistä sen kanssa, mikä aikakauden monesta varsin samankaltaisesta, ajan henkeä ilmaisevasta kappaleesta nousee osaksi kaanonia. Aivan samalla tavalla Aarre Merikanto ja Einojuhani Rautavaara muistetaan modernistisina säveltäjäneroina, kun taas aivan yhtä hyvää (ja hankalatajuista) musiikkia kirjoittanut Arvo Räikkönen on tuttu vain asianharrastajille. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että ensinmainitut loivat koulukuntaa sävellystaiteen professoreina, kun taas Räikkönen opetti musiikkia opettajaseminaarissa.Erastotenes Aleksandrialainenhttps://www.blogger.com/profile/02022287922481645252noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-27030308739204711952019-02-04T19:54:13.637+02:002019-02-04T19:54:13.637+02:00On vain yksi puoli tarinaa, että jos oma nahka ei ...On vain yksi puoli tarinaa, että jos oma nahka ei ole pelissä, voi sanoa kaikenlaista. Toinen puoli on se, että sellainen ihminen jonka elanto on kiinni siitä että ei ymmärrä jotain asiaa, ei millään ilveellä meinaa sitä ymmärtää.Mnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-43671797916297848472019-02-04T19:34:34.380+02:002019-02-04T19:34:34.380+02:00Arvelen että keltaliivien epäuskoon huippukoulutet...Arvelen että keltaliivien epäuskoon huippukoulutettujen viisauteen ja ylivoimaiseen ymmärrykseen on oma syynsä. Keltaliivit ovat joutuneet nahoissaan tuntemaan ne asiat joiden puolesta lähtivät liikkeelle. He eivät suuremmin laita painoa sivistyneistön ajatuksiin koska pitävät heitä mukavuudenhaluisina laiskureina joita eivät juuri nuo tavanomaiset käytännön asiat, kuten laskujen maksu, suuremmin kohtaa. Pelkäänpä että Suomessa on syntynyt viime vuosina samankaltaista ajatuksen sumua. Se voi olla perusteltuakin.Henrik Stenlundhttps://www.blogger.com/profile/00025503069436322851noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-11673886116178887622019-02-04T18:45:55.730+02:002019-02-04T18:45:55.730+02:00"oma nahka, nepes kun nepes." Kaiketikin..."oma nahka, nepes kun nepes." Kaiketikin Karjalasta.jtapiohttps://www.blogger.com/profile/17487684814641952840noreply@blogger.com