tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post7787002769468142242..comments2024-03-28T12:13:52.539+02:00Comments on Kemppinen: TaksijonossaJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-86574213057159579402013-11-01T13:24:20.154+02:002013-11-01T13:24:20.154+02:00"Sofi Oksasesta ...on kirjailijana niin puutt..."Sofi Oksasesta ...on kirjailijana niin puutteellinen"<br /><br />Voisitko ystävällisesti perustella: aiheet ovat suomalaisessa keskustelussa merkittäviä ("2000-luvun Linna") ja kieli on ihan hyvää ja suorastaan ilmeikästä. Henkilöhahmotkin elävät varsinkin Puhdistuksessa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-17998295416296711512013-11-01T13:21:35.541+02:002013-11-01T13:21:35.541+02:00Käsitteen viihde- ja korkeakultuurin eron selittää...Käsitteen viihde- ja korkeakultuurin eron selittää tyhjentävästi Bourdieu, jonka mukaan kyse on eliitin valtapelistä, taistelusta hyvästä mausta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-39344788704170703062013-10-28T12:33:15.992+02:002013-10-28T12:33:15.992+02:00Kävin nyt oikein lukemassa tuon SK:n jutun ja sehä...Kävin nyt oikein lukemassa tuon SK:n jutun ja sehän menee niin että, ensin toimittaja kirjoittaa "On miltei mahdoton kuvitella Paavo Haavikkoa Uutisvuotoon. Suuret majakat, joilla oli kulttuurinen merkitys, ovat sammuneet.", johon Melender kommentoi "Maailmassa, jota lukemattomat televisiokanavat hallitsevat, on turha kuvitella, että olisi joku Haavikko, joka voisi puhutella meitä kaikkia yhtä aikaa.”<br /><br />Eli kyse ei ollut kai Haavikon karnevalismista - jota hänellä luoja paratkoon taisi riittää - vaan siitä, että ylipäätään joku ns. tyyppi saisi kirjallisuudessa niin melkeinpä institutionaalisen vahvan aseman. Jostain Sofi Oksasesta sellaista koitetaan ehkä rakentaa, mutta kun hän on kirjailijana niin puutteellinen, että pakostakin syntyy fanien lisäksi inhoajia ja varsinkin välinpitämättömiä. Henri K.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-5695326981549754572013-10-27T20:13:24.147+02:002013-10-27T20:13:24.147+02:00Ihanko välttämättä?Ihanko välttämättä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-69438264802366547492013-10-27T17:57:46.079+02:002013-10-27T17:57:46.079+02:00Onhan näitä, mutta kun osui niin sopivasti silmiin...Onhan näitä, mutta kun osui niin sopivasti silmiin: <br /><br />http://www.digitaltrends.com/opinion/real-books-vs-ebooks/?redirect_override=true#commentsRienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-63592020843762198062013-10-27T16:35:36.209+02:002013-10-27T16:35:36.209+02:00"Kirjallisuus jota luetaan kulkuneuvoissa ei ..."Kirjallisuus jota luetaan kulkuneuvoissa ei ole hyvää. Hyvällä tarkoitan lukijan käsitystä enkä sitä, mitä Kuvalehti tai Hesari ovat keksineet väittää hyväksi, enkä varsinkaan sellaista, mitä on touhuttu kaikille lukeville kansalaisille tärkeäksi."<br /><br />Tästä jäi vielä jatkon jano. Useimmiten kyllä itse luen liikennevälineissä lehtiä, blogeja, dekkareita mutta myös romaaneja kuten juuri Proustia aikanaan - tuo lista on minusta muuten jatkumo, useimmat blogit ovat hetkessä kiinni kuin journalismi, mutta koukuttavasti kuten dekkari.<br /><br />PS Edellisessä kommentissani taisi olla yks turhan ikävä kirjoitusvirhe: "kihlaus" po "kihaus".Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9730132910666671142013-10-27T16:26:33.408+02:002013-10-27T16:26:33.408+02:00Väännetään valistukseksi auki Kemppisen tekstin mu...Väännetään valistukseksi auki Kemppisen tekstin mutkasta pilkottava fakta, että sanat messu (likipitäen sama kuin jumalanpalvelus) ja messu (kaupalliset kihlaukset kirjamessujen tapaan) eivät ole esimerkki homonymiasta vaan polysemista: sana on sama.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59088388256996407072013-10-27T14:50:51.260+02:002013-10-27T14:50:51.260+02:00Syksyn tuuli oli jättänyt riipimättä yhden kellast...Syksyn tuuli oli jättänyt riipimättä yhden kellastuneen raidan harjun kainalossa lepäävän järven rannassa. Ylempää polulta näytti siltä, että kokon kuvajainen olisi loimottanut järven peilissä. Vastaan tuli myhäileviä koiria vetäen hihnassa punaposkisia perheitä. Auringon kvantit tuikusivat päin näköä sunnuntaisesti. Olin lenkillä.<br />Eilen sain kirjakaupasta kainalooni Matti Salmisen ja Laaksosen Helin.<br /><br />Normaaliajassa Kunnaksen IlkkaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-4800537861776213292013-10-27T11:57:48.625+02:002013-10-27T11:57:48.625+02:00Kuulitoukaja on todistanut oikein: ennen entiset ...Kuulitoukaja on todistanut oikein: ennen entiset leningradilaiset, nykyisin pietarilaiset, olivat todella kiinnostuneita kirjallisuudesta ehkä enemmän kuin muista taiteenaloista. Heillä oli lukemisen ja kirjallisuudesta puhumisen himo, uskaltaisin sanoa, sillä he täyttivät lukemalla tyhjiötä, jonka he tunsivat elämässään.<br /><br />Mutta nykyisin, uskallan väittää, tuon tyhjiön täyttää raha ja tavarat. Tähän johtopäätökseen olen tullut omakohtaisen, tosin yksittäisen tuttavuuden perusteella.<br /><br />Henkilö, jonka kanssa oli mukava keskustella kirjallisuudesta (tunsi kaikki venäläiset klassikot ja kertoili heistä), on muuttunut. Nykyisin hän puhuu mieluummin urheiluautoista, Italian lomamatkoista, on ostanut uuden asunnon entisen vähän rähjääntyneen, Nevan rannalla, sijainneen kerrostalohuoneiston tilalle. Enemmän häntä houkuttelee materia. Onhan uutta, että saa kaikkea, pääsee jopa matkustelemaan.<br /><br />Suomessa kehitys voisi olla jo päinvastaista. Olo voi tuntua tyhjältä, vaikka on kaikkea "maallista".<br /><br />Mutta kaupallisuus rehoittaa täälläkin. Inhoan sen takia mm. kirjamessuja. Minua ei saisi sinne millään. Kerran olen ollut ja se riitti. Kesti monta päivää ennen kuin selvisin siitä humusta ja hälystä, joka täytti pään ja koko olemuksen.<br /><br />Mikä muu kirjamessut on kuin suuri, paljon mainostettu kaupallinen tapahtuma! Ristiin rastiin siellä kaikuvat kovaääniset, houkuttelevat: tule tänne, ei kun tänne! Ja siinä ihmisvyöryssä huojut itsekin sinne, tänne.<br /><br />Minulle akateeminen kirjakauppa riittää täysin. Nytkin, messujen aikaan, siellä oli kohtuullisen hiljaista. Sai rauhassa tutkia uutuuksia. Selailla kirjoja. Jotkut istuivat lepopaikalla lukemassa niitä. Sain kuin sainkin pokkarin, jota mielin, ilman hälyä. Se on ihailemani kirjailijan Alice Munron teos: Viha, Ystävyys, Rakkaus. Ei pelkkää viihdettä.Liisuhttps://www.blogger.com/profile/17780348428314715475noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-47209639605910694752013-10-27T11:10:49.363+02:002013-10-27T11:10:49.363+02:00Kokeilepa myydä huuto.net'issä. Siellä markkin...Kokeilepa myydä huuto.net'issä. Siellä markkina mittaa oikean hinnan. Huono puoli: joudut itse postittamaan. Siihen ovat omiaan Postin Helposti-kuoret.Tonttuhttp://aittatonttu.blogspot.finoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-12762908093954393792013-10-27T09:46:11.570+02:002013-10-27T09:46:11.570+02:00Taksijonoon tai metroon saattaisi sopia elämäkerta...Taksijonoon tai metroon saattaisi sopia elämäkerta Bonhoeffer. Pastori, marttyyri, näkijä, vakooja. Ainakin äkkiseltään selailtuna kirja vaikuttaa laadukkaalta tekeleeltä, vaikka kirjoittajana on minulle tuntematon jenkkikirjallisuusmies Eric Metaxas. Plussana mediatutkijamme Veijo Hietalan suositus siitä, että hän jaksoi lukea sitä poikkeuksellisesti junassa, missä yleensä lukee pelkästään iltapäivälehtiä. Hietalan mukaan hän sai kirjan kautta uudenlaista näkökulmaa kolmannen valtakunnan Saksaan. <br /><br />Boenhoeffer on selvästikin ollut poikkeuksellinen ja vaikeasti lokeroitava persoona, ei konservatiivi eikä liberaaliteologi. Tapani Ruokasen mukaan Bonhoefferille kirkkokuntien rajat eivät olleet merkitykselllisiä, eikä hän ensimmäisenä rientänyt kysymään kohtaamaltaan ihmiseltä oliko tämä uskossa...<br /><br />1930-luvun alussa B vieraili Yhdysvalloissa, missä tykästyi erityisesti mustien kulttuuriin. Hänelle, yläluokkaiselle saksalaiselle älykölle, rasismin todellinen luonne näyttäisi auenneen silloin. Siellä Bonhoeffer havaitsi sen, mikä Saksassa oli vasta iduillaan, mutta muutamassa vuodessa muutti kaiken. Mustien asema tuntui käsittämättömän huonolta oman maan juutalaisiin verrattuna, joiden sosiaalinen asema vielä 1930-luvulle tultaessa oli suhteelisen vahva. Bonhoefferin osallisuus Hitlerin salamurhahankkeeseen lienee useimmalle tutumpi, samoin kuolemantuomio ja teloitus yhdessä mm. amiraali Canariksen ja eräiden muiden saksalaisupseerien kanssa aivan maailmansodan loppuvaiheissa.<br /><br />Miinuksena kirjan hinta ostopaikasta riippuen n. 40-50 e. Kovakantaisena ja 600 sivuisena kohtalainen järkäle.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-3435061421650090212013-10-27T08:24:31.229+02:002013-10-27T08:24:31.229+02:00Suvikultaan tuollainen Himskatti joutaisi, jos sit...Suvikultaan tuollainen Himskatti joutaisi, jos sitä vielä valmistettaisiin, sanoi Jyrkiboy Jutalle tämän syytettyä häntä kissan rääkkäämisestä ja jatkoi todeten, että katti on opposition juoni ja siksi sitä joutaakin vähän pyöritellä pään yläpuolella vauhdin saamisesksi, jotta kastraatti lentäisi sinne mistä on tullutkin eli Persujen hiekkalaatikkoon...<br />... jatkuu ...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-35302996782209453562013-10-27T01:10:57.171+03:002013-10-27T01:10:57.171+03:00Minulle erittäin kiinostava teema. Taksijonossa lu...Minulle erittäin kiinostava teema. Taksijonossa lukemisesta. Pietarilaiset rakastavat metrossa lukemista. Ainakin noin 8 vuotta sitten vielä rakastivat. En pysty sanomaan lukivatko he hyviä kirjoja, mutta kun niitä lukijoita oli niin paljon, monet varmasti lukivat hyviä. Viihtellisyyden argumenttia käytti Viron kultuuriministeri pari vuotta sitten paljon, kun hän päätti ottaa kirjastoilta pois päätösvallan käyttää itse omia rahojaan tilatessaan uusia kirjoja. Kirjastojen työntekijät nimittäin tunsivat hyvin asiakaansa ja yrittivat tilata kirjoja joita nämä lukivat. Kulttuuriministeri, taskufyyreri niin kuin kaikki nykyisen halliuksen jäsenet, päätti, että ihmiset saa kehittymään, jos "viihteellisten" sijasta tilataan "arvokkaita". Tietysti arvokkuuden päätti ministerin luotu komissio joka koostaa nyt tietyn listan kirjoja kaikille kirjaistoille pakollisiksi. Tapahtumien kulku oli tyypillinen nykyiselle Virolle.<br />Viihtellisyys on kirjallisuuden kuvailuksi huonoin sana. Minulle viihteellinen on hyvä asia, se on se minkä kanssa mä viihtyn. Siinä mielessä ministeri saavutti päämääränsä - ihmiset eivät enää viihtyneet niin paljon kirjastossa. He nimittäin jättivät nyt kirjat lainaamatta. Viihtellisyys on täysin suhteellinnen, kuten herra Kemppinenkin toteaa. On totta, että ihmisen maku, äly ja muu sellainen kehittyy muun muuassa kirjojen avulla, mutta ihmisen pitää itse vähitellen nousta korkeammalle. Sarjakuvia ei korvata Hegelillä. "Viihtellisyyden" käyttäminen kirjojen kuvailussa on kuitenkin yleisempi, kuin yksi Viron ministeri. Kuulin tätä käytettävän myös Tamperen yliopiston kirjallisuuden luennossa. Minusta olisi rehelllinen ilmaisu "halpa" tai "huono". "Halb" muuten tarkoittaakin viroksi "huono". Mutta "huonoa" kapulakielessä ei käytetä, koska se kuulostaa epätieteelliseltä ja paljastaa ministerin ylemmyyskompleksin kansaansa kohtaan. kuulitõukajahttps://www.blogger.com/profile/07234810512936782689noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-26670568979732902032013-10-26T23:38:48.568+03:002013-10-26T23:38:48.568+03:00Umberto Eco sanoi, että kirja on kuin lusikka tai ...<b>Umberto Eco</b> sanoi, että kirja on kuin lusikka tai vasara: sen käyttöliittymää ei voi olennaisesti parantaa, kun se on kerran keksitty. Sähkökirjatekniikka kehittyy ja sähkökirjat tulevat yleistymään, mutta perinteisetkään kirjat tuskin katoavat aivan lähiaikoina.Timonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-87743922537727415082013-10-26T22:56:11.165+03:002013-10-26T22:56:11.165+03:00>>Tulin nyt katsoneeksi Antikasta, että nuoh...>>Tulin nyt katsoneeksi Antikasta, että nuohan piru vie pyytävät monista kirjoistani viisikymppiä tai satasen.<<<br /><br />Niin ne tekee. Varsinkin omisteilla olevista pyydetään tuplasti hintaa.<br /><br />Veit sitten halvalla osan jo myyntiin?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-37608641854806839572013-10-26T22:24:25.687+03:002013-10-26T22:24:25.687+03:00Kirjaan on tosiaan jäänyt erikoista arvovaltaa men...Kirjaan on tosiaan jäänyt erikoista arvovaltaa menneisyydestä.<br />Televisiokameroiden edessä ja tuomioistuimessa voi selittää niitä näitä, mutta sitten kirjassa kerrotaankin asiat niin kuin ne on.<br /><br />Nytpä odotellaan kirjaa entisiltä mestarihiihtäjiltä. Minä ainakin pistäisin rahoiksi. Tulihan se tuomiokin jo, ettei sitä kai tarvitse enää murehtia. Ehkä jo ensi jouluksi ?<br />Jorma Ollila näytti esimerkkiä, kun paljasti, ettei ne optiot ja bonukset alaisia pahemmin sitouttaneet tai puuhakoittaneet. Vuosia aiemmin moderneissa medioissa hän oli kertonut tai antanut ymmärtää aivan muuta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-70833421928502326042013-10-26T21:27:05.063+03:002013-10-26T21:27:05.063+03:00Niin,
Jos katsoo kirjaston eteisessä olevaa kasva...Niin,<br /><br />Jos katsoo kirjaston eteisessä olevaa kasvavaa ilmaiskirjapinoa (kierrätettävät kirjat) huomaa internetin vaikutuksen konkreettisesti. Ei kuitenkaan tarvitse olla edes viisas jotta tajuaa että joskus kirjoja vielä arvostetaan samoin kuin vinyylilevyjä nykyään.<br /><br />Tarvitaan vain kuivahko ja sopiva tila johon ne kirjat varastoidaan, ja sitten joskus lapsenlapsenlapset voivat panna rahoiksi.Murphyhttps://www.blogger.com/profile/05858669296975170697noreply@blogger.com