tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post7536235804773887929..comments2024-03-29T11:21:21.889+02:00Comments on Kemppinen: Kielen evoluutioJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-82810590287538809002008-06-27T15:29:00.000+03:002008-06-27T15:29:00.000+03:00"Ihmisyhteisön kokemus eli oppiminen välittyy kiel..."Ihmisyhteisön kokemus eli oppiminen välittyy kielenä."<BR/><BR/>Jos kulttuuria pidetään yhteisöllisenä kokemusten, käsitysten, käytäntöjen ja sopimusten kudoksena, kieli näyttää liityvän siihen läheisesti.<BR/><BR/>Sopeutuminen on olennaista, pysähtyminen on varma kuoleman enne. Sama asia pätee kulttuuriin. Elinvoima ilmenee muutoksessa, lainaamisessa, kaiken muokkaamisessa joksikin muuksi, uudeksi, omaksi, tarpeen mukaan. Jos tyydytään muiden keksintöihin sellaisinaan ollaan valumassa valtavirran syövereihin.<BR/><BR/>Se, että latina ja kirkkoslaavi ovat hengissä, johtuu niiden käytöstä: kieli toimii muistina, on osa muistoa.<BR/><BR/>Meidän arkeologien kulttuurikäsityksistä voi sanoa vain, että pidämme oikeutenamme määritellä saviastioiden koristelutyylejä kokonaisten maailmankatsomusten indikaatioiksi. Vaikka jotkin koristelut onkin painettu sattumanvaraisesti toisten päälle, se ei osoita kulttuurin "matalaa tasoa", vaan käytäntöä. Jotkin merkit syntyivät pyhällä sanalla, silmät kiinni.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-8477112276885444282008-06-27T09:07:00.000+03:002008-06-27T09:07:00.000+03:00Shaat kommentinShaat kommentindudiviehttps://www.blogger.com/profile/14191647787951877265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-19985409299416041902008-06-26T17:57:00.000+03:002008-06-26T17:57:00.000+03:00Anonyymi (linkit): Kiitos. Joku ihme teki sen, ett...Anonyymi (linkit): Kiitos. Joku ihme teki sen, että pyyhin taas kyyneleeni. Enhän minä yksin näissä sähkötolpissa roiku ja tuo jesse oli hämmästyttävän samannäköinen kuin minun gynekologi. Se on lohdullista ja häneen olen uskonutkin vaikka katsoo väärää päätä ensin. Tosin hänen kanssaan on yläpäästä helpompi puhua kuin yläpäähän erikoistuneiden. Mmm mistäköhän tämä paradoksi johtuu? Menen siis psykiatrille jos tulen raskaaksi; ymmärtävät ehkä ristiin tämänkin nykyisen järjen epäsymmetrian takia? Mitäköhän se sitten vastaa moisesta duplikaatiosta? Psyykkinen epämuodostuma joka on ad libitumin seuraus.<BR/><BR/>Hmm olen selvästi menopaussissa oleva nainen. Haikailen sitä, etten enää saa lapsia. Tai ehkä vielä voisin mutta sitä riskiä en voisi ottaa minkään "Principium individuationis'n" takia. Tyydyn mayojen mieleen, että olemme jo kaikki yhtä. Oliko se maya vai miten se nyt oli..020202 jne. Pitää pyytää, että RR siteeraa Schopenhaueria.Homo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-26409376835562553982008-06-26T13:33:00.000+03:002008-06-26T13:33:00.000+03:00Anna: Millaista olisi rinnakkaiselo nyt?Greg Bear:...Anna: <I>Millaista olisi rinnakkaiselo nyt?</I><BR/><BR/>Greg Bear: Darwin's RadioAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-54332158501922003962008-06-26T13:32:00.000+03:002008-06-26T13:32:00.000+03:00Look on the bright side miksi ottaa ketään hämment...<A HREF="http://www.youtube.com/watch?v=s_3lMpSDqMQ" REL="nofollow">Look on the bright side</A> miksi ottaa ketään hämmentämään sitä, mitä kulloinkin voi tehdä. Slovakiaan siis.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-27969663227701492112008-06-26T11:44:00.000+03:002008-06-26T11:44:00.000+03:00HG, "merkilliset" tekevät vaikutuksen vain toisiin...HG, "merkilliset" tekevät vaikutuksen vain toisiin "samanmerkkisiin". Ei kukaan kadehdi sellaista, missä ei itse ole mukana kilpailemassa (vaatteissa, arvonimissä jne). Minusta sinulla on hallussasi merkki, sitä ei vain voi opiskella missään, ostaa mistään, ei edes varastaa keneltäkään. Sellaisena merkkinä sinulla on mahdollisuuksia moneen. Mutta koska et ole ulkoisestikaan helposti toisten hallittavissa, tulisi sinun uskoa itseesi enemmän kuin yleisessä merkkikilpailussa menestyvät.<BR/>(mun mielestä kaikissa ihmisissä on merkkinsä, näkyvissä tai näkymättömissä ja kilpailu näkyvää tai näkymätöntä - ja joillakin on sitten se hevonen)Pirkko Ahttps://www.blogger.com/profile/07121944494296895032noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-7348885057178539292008-06-26T00:37:00.000+03:002008-06-26T00:37:00.000+03:00Kiitos anonyymi, minä olen sielunveli* Montyn kans...Kiitos anonyymi, minä olen sielunveli* Montyn kanssa, sillä näen elämän hyvin samalla lailla. Olisin menossa Slovakiaan hoitamaan elämäntyöni jos saisin elämäni miehen sinne mukaan. Olisi kiva reissu ja oppisi kieliä.<BR/><BR/>* astrologisen jonkun tutkimuksen mukaan olen 100% nainen, skorpioni mutta palvelen muita. Eli veli on sisko; sielunsisko Kuopiosta kenties?Homo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-56030015500535279782008-06-25T23:50:00.000+03:002008-06-25T23:50:00.000+03:00where only the fittest surviveja sitten urheilua<A HREF="http://youtube.com/watch?v=hQlVbWXr2E4" REL="nofollow">where only the fittest survive</A><BR/><BR/><A HREF="http://youtube.com/watch?v=16iNk1hLJt4" REL="nofollow">ja sitten urheilua</A>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-80542114177938481952008-06-25T22:00:00.000+03:002008-06-25T22:00:00.000+03:00Kurgani-hypoteesillä on kyllä aika hyvät perusteet...Kurgani-hypoteesillä on kyllä aika hyvät perusteet, PIE-kieleen on löydetty karjanhoitoon, hevosiin ja kärryhin liittyviä sanoja, mutta ei juuri maanviljelykseen liittyviä. Siinä mielessä PIE-kielen sanastolla on selvä kehitystaso. Proto-FU-kieli taas on selvästi metsästäjien ja kalastajien kieli.<BR/><BR/>Kielen soveltuvuudessa informaatioyhteiskuntaan on sanaston lisäksi muitakin tekijöitä. Olen antanut kertoa itselleni, että Kantonin kiina on niin vaikea kieli, että siitä on vaikea saada selvää puhelimessa. Kiinalaiset joutuvat huutamaan puhelinta käyttäessään. Tämä johtuu tosin siitä, että Bellin (tai Grayn tai Meuccin) keksinnöllä ei oikeastaan välitetä puhetta, vaan puhetta korkeampia harmonisia taajuuksia (300–3400 Hz). Ihmisaivot vain onnistuvat tunnistamaan vääristyneestä äänestä useimpien kielien äänteet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-5876793610605053082008-06-25T20:38:00.000+03:002008-06-25T20:38:00.000+03:00Osoittaa aika heikkoa jalkapallon tuntemusta, jos ...Osoittaa aika heikkoa jalkapallon tuntemusta, jos olettaa valmentajien olevan kiinnostuneita Neanderthal tyyppisistä pelaajista. Jos näin olisi, suomalaiset olisivat menestyneet jo vuosikymmeniä sitten. <BR/><BR/>Hauska nähdä KK vielä joltisessakin kunnossa. Harvinaiset (monestakin syystä) asianajomuistelmat tuli luettua hotkaisemalla ja vieläkin tulee ammatissä käytettyä käytännön kurssilta opittuja lausumia, kuten "eukko ei vaihtamalla parane".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-34366158045012713412008-06-25T19:19:00.000+03:002008-06-25T19:19:00.000+03:00jaa vihatäysin hyödytön tunne. vie fokuksen väärii...jaa viha<BR/><BR/>täysin hyödytön tunne. vie fokuksen vääriin asioihin kuten lyömiseen ja kostoon.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-74653903566750025592008-06-25T18:41:00.000+03:002008-06-25T18:41:00.000+03:00Pakko säestää Tapsa P:tä. Olen tuijottanut kuvaa k...Pakko säestää Tapsa P:tä. Olen tuijottanut kuvaa kolmannen siitä löytääkseni ja sitten pohtinut pääni puhki, minkä testin meille tällä "ynnäykselläsi" teit. Kenties kuvaaja on laskussa mukana, mitenkään en uskalla epäillä yhteenlaskuvirhettä.<BR/>Kuvan henkilöille leppoisaa kesää. Heissä on lämpöä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-55271840815820978232008-06-25T17:32:00.000+03:002008-06-25T17:32:00.000+03:00Mikä on viha? Jos viha on sitä, että estetään eläm...Mikä on viha? Jos viha on sitä, että estetään elämästä se on luonnollinen kitka muita kohtaan. Jos se on itsekeksitty siitä syystä, että sen avulla näkee muuta ympärillään se on tavallaan tarpeellinen vaikka ei tunnu hyväksyttävältä. Mehän emme toivo vihaa vaan psykologia pyrkii estämään vihaa sallimalla kaikki muu.<BR/><BR/>Pyöreän pallon summa on siis sama. Kun estää yhtä paine putkahtaa muualla ulos? Kun painaa painauman takaisin se keksii nousta jostain muualta? Olisiko niin, että varjot ovat hävitetty tyylillä - mitä vähemmän ihminen itse on merkki (tai systeemi) hän rakentaa sellaista ulkoisesti: merkkivaatteilla. <BR/><BR/>Jos hän taas ON merkki tai systeemi eli itsensä kanssa kokonainen hän taas ei paljonkaan merkkeihin ulkoisesti laita merkitystä. Joko siis sisältä kaunis tai ulkoota?<BR/>Jotain sellaista.<BR/><BR/>Paljon rakkautta - paljon vihaa? Tai paljon rakkautta vähän vihaa?<BR/>Tai paljon rakkautta ja vähän apatiaa. Ehkä niin sillä en tunne vihaa lainkaan joka on outoa. Tunnen vain rakkautta jos saisin sen eteen olla jotain. Nyt sen pidän vain tässä sydämessäni. Minullehan ivataan koska en ole ulkoinen merkki kuten muut.Homo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16438954982328989642008-06-25T17:25:00.000+03:002008-06-25T17:25:00.000+03:00Sanat kasveina on toimiva kielikuva.Kotona voi kas...Sanat kasveina on toimiva kielikuva.<BR/><BR/>Kotona voi kasvattaa mitä kehtaa yrittää tai lapsuudestaan kaukaakin muistaa, ulkona voi suojatta kasvattaa vain täällä kestävää. Sopeuttaa voi,tuoda tahallaan tai vahingossa maahan uuden tulokkaan, se voi juurtua. Tai risteyttää kokonaan uusia, helpostikin. Yllättävintä on, että jotkut kasvavat epifyyttisesti niin, että sisään voi kätkeytyä useita yksilöitä, jopa ihan muita lajeja, tai lahoja kantoja. Ja aina ei lehtien takana olekaan biomassaa, vaan jokin artefakti, kivijalka tai teräsrakenne, johon varomaton kolauttaa itsensä pelkällä kasviopilla mitään käsittämättä.<BR/><BR/>Juridiikassa tai muussa kielitieteessä (parjattu juristilingvistin titteli ei ole niinkään huono) ei kasvateta, vaan preparoidaan litteäksi lasilevyjen väliin, kun ensin on marinoitu sopivasti, saadaan viilattua mikroskoopista oikea suurennos. Sellaista kaksiulotteiseksi prässättyä ei pitäisi koskaan laskea takaisin luontoon. Kuivattaminenkaan kirjaksi ei aina toimi, vanhetessaan ne joskus muuttuvat sellaisiksi, ettei niitä enää aidoiksi ja eläneiksi uskoisi. Ei ole aina tarkoituskaan.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-58798160029888502232008-06-25T16:49:00.000+03:002008-06-25T16:49:00.000+03:00"Kaltaisemme ihminen ja Neanderthalin ihminen -- e..."Kaltaisemme ihminen ja Neanderthalin ihminen -- elivät nekin rinnan tuhansia tai parikymmentä tuhatta vuotta."<BR/><BR/>Millaista olisi rinnakkaiselo nyt? <BR/><BR/>Doris Lessing "The Fifth Child".Anna Amnellhttps://www.blogger.com/profile/14396010072737540102noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-58393051645910660082008-06-25T14:30:00.000+03:002008-06-25T14:30:00.000+03:00näkemisestä, kun oli puhe, niin minkä tahansa - ta...näkemisestä, kun oli puhe, niin minkä tahansa - taideteoksenkin - näkemiseen tarvitaan kaikkia aisteja. missä ne sitten sijaitsevatkaan.<BR/><BR/>http://www.ralphmag.org/CO/blind.html<BR/><BR/>siis se Goethen ajatus, että sininen tuli siniseksi ihmisen näkemyksessä.<BR/><BR/>että ajatus on olemassaolon todellinen aines.<BR/><BR/>että havaintoja voi järjestää sekä ajassa, että tilassa.<BR/><BR/>koska ihmisen tapa jäsentää maailmaa on piina jota ihminen ei voi paeta.<BR/><BR/>shit happens.<BR/><BR/>Sigmund Freud sanoi; der Hass sieht scharf.<BR/><BR/><BR/>http://www.youtube.com/watch?v=DvuKxL4LOqcAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-5642502358305613032008-06-25T12:46:00.000+03:002008-06-25T12:46:00.000+03:00Lapset ajattelevat, että jossakin on iso, paha Kie...Lapset ajattelevat, että jossakin on iso, paha Kielitoimisto, joka määrää, miten pitää puhua ja kirjoittaa. Mutta sehän vain yrittää pysyä kansan puheen perässä ja muutella suosituksiaan sen myötä. Tiedättekö, mikä on kieppo? Kuulemani mukaan se oli sana, jolla yritettiin korvata roll-on, se tietynlainen deodorantti. Pyöräyttelemmekö useinkin kieppoa kainalossanne? Emme taida. Ei jäänyt sana elämään. Vieläkö pizza olisi hyvä kirjoittaa pitsa? En tiedä, vaikea uskoa. Viimeksi - kymmenisen vuotta sitten - kun olin jossakin tekemisissä ns. kielenhuollon kanssa, kuulin, että "alkaa olemaan" on luultavasti kohta hyväksytty muoto yleiskielessäkin. Ehkä se jo on. Kuka noiden sääntöjen perässä pysyy. Joku väitti, että tyhjiö oli jonkin aikaa tyhjö, mutta sitten se taas muutettiin tyhjiöksi.<BR/><BR/>Nuorisoslangi näyttää nopeutettuna sen, mitä kielessä tapahtuu. Puheeseen hiipii uudissanoja ja muodosteita, nykyään yleensä englannista, ja hetken ne elävät. Harvat jäävät henkiin. Muutaman vuoden kuluttua se kerran hyvinkin elävältä tuntunut on muuttunut huvittavaksi, jopa tunnistamattomaksi. Kun olen luettanut oppilailla "Siepparia ruispellossa", yksikään ei ole tiennyt, mitä Holden Caufieldin veljellä oli, kun hänellä oli "hintaa". Tämän hetken nuoret ovat hottiksia tai sukkia, dissaavat ja lovettavat toisiaan tai ovat ihan kusessa toisiinsa. <BR/><BR/>Ja voi, miten vähän luontodokumentteja ovatkaan nähneet ne raukat, jotka kuvittelevat, että tämä olisi merkki kauniin suomen kielemme kuolemasta! <BR/><BR/>Tapsalle tahdon ehdottaa tutustumista Notkeaan Rottaan. Soi tuolla taustalla nyt. Saattaisi vakaumuksesi suomalaisen rap-lyriikan onnettomuudesta murentua.Mummo Muuhttps://www.blogger.com/profile/06216180850495891461noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-32356417579840887992008-06-25T11:13:00.000+03:002008-06-25T11:13:00.000+03:00Kyllä on kaunis kuva.Näkee miten lähellä ihmiset v...Kyllä on kaunis kuva.<BR/>Näkee miten lähellä ihmiset voi toisiaan olla.<BR/>Voi että tuli hyvä mieli.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-74402836086409805792008-06-25T10:29:00.000+03:002008-06-25T10:29:00.000+03:00175 vuotta - lasket leikkiä tai se on piilokuva? K...175 vuotta - lasket leikkiä tai se on piilokuva? Kuvan nainenko muka 88 v? Näyttää kuuskymppiseltä. <BR/><BR/>Mutta muuten taas kerran monia ajatuksia moneen eri suuntaan herättävä kirjoitus. <BR/><BR/>Vuosikymmenet tuntuvat pitkiltä, ellei ole itse niitä jo muutamia elänyt. Silloin ne huomaa todella lyhyiksi. Ihmisen elämä on lyhyt ja kielen muutos nopea - sen huomaa jo tämän oman lyhyen elämänsä aikana. <BR/><BR/>Aikoinaan oli latina oppineita yhdistävä tekijä ja nyt se on englanti. Näen sen hyvänä asiana, etenkin kun englanti yhdistää myös ei-niin-oppineita massoja. <BR/><BR/>En ihan sisäistä "ajattelun luonnontieteellistä käännettä", mutta sen sijaan kuvittelen näkeväni aika selvästi sen, ettei maailmankuvamme ole vieläkään tullut uudelle vuosituhannelle. <BR/><BR/>Elämme yhä vakaassa newtonilaisessa maailmassa, jossa maailmankaikkeus raksuttaa muuttumattomien lakien alaisuudessa kuin suuri kellokoneisto, ikuisuudesta ikuisuuteen, syyn ja seurauksen rautaisessa otteessa.<BR/><BR/>Kuitenkin jo sata vuotta sitten fyysikot murskasivat tämän idyllin niin ettei siitä jäänyt atomia atomin päälle. Jopa kaiken perusta - aika - osoittautui vain häilyväksi harhakuvaksi, joka muuttuu kokijansa mukana.<BR/><BR/>Jos saisin kysyä kaikkitietävältä, en kysyisi miksi - vaan mitä ja missä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-75259540741310741882008-06-25T10:27:00.000+03:002008-06-25T10:27:00.000+03:00Jos haluaa jatkaa tautologian pohtimista, voi yrit...Jos haluaa jatkaa tautologian pohtimista, voi yrittää ymmärtää, mitä täällä sanotaan:<BR/>http://plato.stanford.edu/entries/fitness/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-81793335589040105812008-06-25T09:20:00.000+03:002008-06-25T09:20:00.000+03:00Hirmulisko on hyvä esimerkki vahvimman henkiinjääm...Hirmulisko on hyvä esimerkki vahvimman henkiinjäämisestä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-56993549648488058432008-06-25T08:32:00.000+03:002008-06-25T08:32:00.000+03:00Tsekkasin Kullervo Kemppisen kirjat ja aion niitä ...Tsekkasin Kullervo Kemppisen kirjat ja aion niitä tuoda kirjastosta. On mennyt niin kirjalliseksi, että kuvataiteilijat ei jaksa kuunnella Kahlil Gibranin ja Mary Haskellin <BR/>kirjeiden selostusta. Miten ihmeessä jaksat, en lue kenenkään blogeja, oli vastaus, kun taas eilen suosittelin tätä ... erilaisten ihmisten näkökulmien <BR/>tuomaa ...paras jättää sanomatta, antaa kielen olla pahan päivän varalle avaamattomana näkkileipäpaketissa. <BR/>Eilistä lisää: <BR/><BR/>Kulkukoirat ei häviä nurkista, vaikka olen minä niitä <BR/>makkaranpätkillä viskonut. Tuolla lauseella isä sai anteeksi sen, että vinttikomeron ikkunapokan päältä löytyi tupakantumppeja. <BR/>Vieras nainen istui tervehtimättä ulkorappusilla ja äitillä keittiössä oli läiskiä kaulalla. Jotakin outoa oli, sen näki kymmenvuotiaskin. Sitten meidän <BR/>leikkipaikkana olevassa vintinrappukomerossa oli tumppeja. Luimuillut täällä ja jättänyt äitin yksin selittämään - höh! <BR/><BR/>Pohjoisen huonekalukauppiailta jäi koira, isompi kuin karhukoira, mutta sen näköinen. Halusi tulla<BR/>linja-autoon minun kanssa ja oli se opiskelija-asunnossa käymässä isän kleinbussissa. Rekku katsoi vetoavasti, epäoikeudenmukaisuus viilsi. Silloin annoin anteeksi <BR/>sen kymmenen vuoden takaisen komerossa tupakoinnin. Jotakin yhteyttä niillä asioilla oli, vaikka eihän tässä maailmassa mistään todellisesta puhuta ja pääasia että koira sai ruokaa ja sitten se varmaan haettiin ja jatkoi huonekalukuorman vartiointia. <BR/>Vaikka taisi sille käydä huonosti, kyllä minä siitä kuulin, mutta en haluaisi muistaa. Mitä tästä tulee, jos kaikki kuvittelevat osaavansa kirjoittaa! Tai vartioida! Entä <BR/>jos tahallaan jättivät - ei muka ollut paikalla, kun piti lähteä.<BR/><BR/>Jos 10 000 blogittaa, niin pitääkö vielä arvioida varpaan kynnet joka <BR/>jumalan sanan jälkeen. Että voiko näillä astua esiin.<BR/><BR/>"Kaikille avoin tila, vihreä konservoitu aarniometsä tai hutera puutalo, ei ole tila, joka uhkaisi metropolitaanista tilanjakoa, se on vain vanhan konservointia. Modernin irvikuva. Proletariaatti kaipaa "compoundin" romantiikkaa. Poissulkemista. Vihollista ja ystävää. Sanalla sanottuna: politiikkaa. Edesmennyt imperiumi käsitti, että "compound" on poliittisen päätöksen paikka, jonka ei tarvitse olla edustuksellinen, eikä demokraattinen. Se on kai osoitus siitä tosiasiasta, että politiikka on muuta kuin demokratian piirileikkiä. Politiikka on vihollisen tuhoamista ja ystävien suojelua. Oman alueen koskemattomuutta." <BR/>Kalle Seppä - http://megafoni.kulma.net<BR/><BR/>Muumipappa ja meri, 5 CD:tä maksoi 22,10 ja on jo matkalla odottaville.<BR/>http://booky.fi - Samalla huomasin tuon, onko joku lukenut - hiljaa tai ääneen - <BR/>The Love Letters of Kahlil Gibran to May Ziadah, <BR/>Oneworld Publications, 2008LeenaNhttps://www.blogger.com/profile/16743086572299206888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-13323294758694791562008-06-25T08:03:00.000+03:002008-06-25T08:03:00.000+03:00Minä ajattelinkin lukea Jungin unikirjan sillä min...Minä ajattelinkin lukea Jungin unikirjan sillä minä uskon, että Jung oli lähellä juuri tuota mistä puhut: aistien muistia. Häntä ei vaan noteerattu sillä Freudin tarinoita oli helpompi istuttaa koululääketieteen sisälle ja siksi Freudin ikuiset libido- ja oidipus-maailmat sopivat paljon paremmin ns. diagnoosin perustaksi kuin mitkään realiteettien sanelemat muistikuvat, joista tulee armoton soppa unien selvittämiseksi.<BR/><BR/>Ja minunlainen, joka on vilkas, näkevä, fantasiakykyinen ja täynnä tarmoa (myös vitaalisesti) on tietysti monenlaisen diagnoosin perusta, jos sitä niin haluaa. Mutta itse en ns. "osta" näitä nykyajan diagnooseja missä Freudin nimettämät kompleksit olisi minua ohjaavat. Oli ehkä niin kauan kunnes tiesin kuka olen ja se identiteettikriisi oli kun olin n. 30-vuotias. Mutta sen jälkeen ei ole silti saanut "olla" koska kaikki kummalliset koulukunnat halusivat välttämättä etsiä minusta sairautta tai edes jotain kummallista koska eivät nähneet, että olin vain tullut ns. Platonin luolasta ulos ja tiesin mitä tiesin. Tiesin kuka olin ja myös mitkä asiat ns. vinouttavat torneja meidän yhteiskunnassamme. Yksi niistä on juuri tiede; tiede sekoittaa päätä yhtä paljon kun se on sekoittamatta.<BR/><BR/>Kyse on siitä, missä järjestyksessä oppii mitäkin. Kun on ensin oppinut elämästä ja ihmisen luonteen, rahan luonteen, tiedon luonteen voi oppia lainalaisuuksia ja verkoston kannalta tärkeitä operatiivisia asioita. Mutta jos oppii ensin verkosto-tiedot (kaupallinen, tekninen) ja sen jälkeen vasta nämä humanistitiedeiden osa-alueet niin ei enää kykenekään siirtämään pehmeä tieto kovan luomaan rakenne-kuvaan sillä rakenne ohjaa ajattelua joka on funktio.<BR/><BR/>Kun käyttäytymistiede laittaa sisällönsä biologiaan (eikä kykene analysoimaan myös toiseen suuntaan) se vääristää olettamuksia mikä on syy ja mikä on seuraus. Tulee lisää lääkittäviä (mikäli se olisi taloudellinen tavoite) koska voidaan taas auktoriteetin äänellä diagnostisoida terveitä sopivan kuvitelman mukaan. Näin näkevistähän tulee vain "vääriä" koska usko tieteeseen on usko, ja usko on kovemmin kiinnitetty aivoihin kun tieto. <BR/><BR/>Samalla kaikki se, mikä vaatii ymmärrystä abstraktitiedon osalta on hyvin vaikeaa oivalluttaa eteenpäin koska sanottu ei ole vielä selvää. On pakko myös osoittaa konkreettisesti ja tässä on suurin vaikeus koska argumentti ei ole milloinkaan redusoitavissa empiriksi.<BR/><BR/>Se piti siksi sellaiseksi tehdä. Taaksepäin kävelyä (ja skorpionilta se onnistuu taiteena).Homo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-71979586925403336922008-06-25T05:53:00.000+03:002008-06-25T05:53:00.000+03:00Rakkaus, rakkaus.Ovat reiteni kiinnija niiden väli...Rakkaus, rakkaus.<BR/>Ovat reiteni kiinni<BR/>ja niiden välissä<BR/>aurinko ui kuin kala.<BR/><BR/><BR/>(Terhi Suutarinen suomensi jokunen vuosi sitten<BR/>Francisco Umbralin <BR/>Lorca, kirottu runoilija)<BR/><BR/><BR/>ja<BR/>jälleen mielessä tämä jostakin oppimani Lorcan runon pätkä;<BR/><BR/>sininen taivas,<BR/>keltainen vainio<BR/><BR/>sininen vuori,<BR/>keltainen vainio<BR/><BR/>aution lakeuden poikki<BR/>vaeltaa jalan oliivipuu.<BR/><BR/>yksi ainoa<BR/>oliivipuu.<BR/><BR/><BR/>mutta siitä huolimatta <BR/><BR/>eräänä kesäpäivänä, joka oli jo mennyt, istuin saunassa yhden serkkuni kanssa. vertailimme rusketuksia. varpaatkin olivat ruskettuneet. serkku pelasi fudista tosissaan, myöhemmin ihan työkseenkin (kunnes ratkesi ryyppäämään) ja yllätti minut, kun alkoi laulamaan; how many roads must a man walk down before you call him a man.......the answer is blowin in the wind ja muisti siis sen kaiken (se oli silloin melkoisen tuore biisi), kun ennakkoluuloisesti ajattelin, että; un personnage sçavant n'est pas sçavant partout.<BR/><BR/>proteiineista ja aminohapoista tulee mieleen ruoka ja ruuasta taas Anthelme Brillat-Savarin, joka kirjoitti jotenkin näin, että unikuvat ovat aistien muisti.<BR/><BR/>et Dominus sit inter nosAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-26064095338214135822008-06-25T05:45:00.000+03:002008-06-25T05:45:00.000+03:00Terveisiä isällesi ja äidillesi. Olen joskus järje...Terveisiä isällesi ja äidillesi. Olen joskus järjestänyt heille kirjallisuusmatinean ( minkähän ikäinen sinä silloin olit ja missä?) ja siitä jäi hyvät muistot.Tuli kotoinen olo, kun katselin kuvaa.<BR/>Kommenttisi kielestä piristivät. Vähän haikeana palautui mieleen nuoruuden fanaattinen rakkaus kieleen.Anonymousnoreply@blogger.com