tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post718254528426123974..comments2024-03-28T23:08:44.244+02:00Comments on Kemppinen: UusiJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-38147674358144633002008-04-28T11:19:00.000+03:002008-04-28T11:19:00.000+03:00Reitit. Toistan taas itseäni lisätäkseni laatua.Ku...Reitit. Toistan taas itseäni lisätäkseni laatua.<BR/><BR/>Kun ranskalaiset, josta johtaa sana, "raakalaiset", hävittivät länsimaisen sivistyken Sisiliasta, lähti sieltä osa porukasta itään, osa länteen ja jokunen jopa pohjoiseen.<BR/><BR/>Kun Salernon koulu rappeutui, niin kuin tpaa rappeutua se mihin ranskalainen koskee, alkoi pohjoisempana tapahtua.<BR/><BR/>Fibonacci, Toscana ja Firenze saivat osansa, mutta merkittävää on myös se, mitä sain di Assisi, Umbria ja Perugia.<BR/><BR/>Taiteen tarkoitus on vaikuttaa.<BR/>Kirkkotaiteessa ikonimainen, mosaiikkiin sopiva muotokieli oli hallitseva ja se oli myös kallis ajan ja materiaalin suhteen. Jos minulla olisi aikaa kertoisin miten mosaiikkia tehtiin...<BR/><BR/>Fransiskaanit halusivat tehostaa propagandan levittämistä ja siinä tarkoituksessa vanha mosaiikkitekniikka oli hidas, kallis ja edellytti myös tietyn muotokielen kieliopin hallitsemista.<BR/><BR/>Kun samaan aikaan etelästä levisi tietoa kemiasta ja väreistä, jota Firenzet käyttivät tehokkaasti rahan tekoon, ottivat Assisin pojat nopeasti käyttöön uudet keksinnöt omassa markkinointiviestinnässä.<BR/><BR/>Koska maalaaminen yleistyi kirkkojen koristelemisessa, voitiin vapautua myös mosaaikin vaatimista muotoratkaisuista. Silloin voitiin välittää viestikin uudella tavalla, likempää kohderyhmää, ja luopua ikonimaisista kuvaussäännöistä.<BR/><BR/>Kun luotiin uusi tapa tehdä kuva, syntyi myös uusi tapa nähdä. <BR/>kun saatettiin nähdä asiat uudella tavalla, voitiin niitä ajatellakin uudella tavalla.<BR/><BR/>Kun sitten maailman tärkeintä kauppatavaraa, villaa, rahoittavan pankkiiriliikkeen viestintäosaston vastaava, vanha pervo Lorenzo di Pietro di Medici, otti käyttöönäs laajamittaisesti Assisin luomat uudistukset, alkoikin tapahtua.<BR/><BR/>Kun sitten myöhemmin vielä Giorgio Vassari otti siinä vaiheessa monialakonglomeraatiksi muuttuneen Medicin perheyrityksen viestintä osaston, hän taitavasti toi esiin Lorenzon luoman pohjan, korostamalla viestintäosaston osaajien merkityksen globaaleille markkinoille.<BR/><BR/>Näin edelleen meidän mielikuviimme siitä, mikä on kaunista ja arvokasta vaikuttaa Assisissa luodun pohjan haltuunotto maailman suurimman rahalaitoksen markkinointiviestinnässä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73299153597231623942008-04-27T23:18:00.000+03:002008-04-27T23:18:00.000+03:00"Lyhyesti: noihin aikoihin asti muutos oli ollut u..."Lyhyesti: noihin aikoihin asti muutos oli ollut ulkopuolisen (jumalallisen) voiman asioihin puuttumista."<BR/><BR/>En nyt välttämättä halua kapinoida tätä tulkintaa vastaan, sillä varmaan se laajemmassa mitassa noin onkin. <BR/><BR/>Mutta aloitetaan nyt vaikka itse Jeesuksesta. Eikö hän nimenomaan kehottanut ihmistä sisäiseen muutokseen?<BR/><BR/>Entäpä 500 vuotta aiemmin elänyt S. Gautama, sittemmin Buddhana tunnettu? Hän ei takuulla vedonnut mihinkään ihmisen ulkopuoliseen. <BR/><BR/>Oikeastaan haluan vain muistuttaa, että historiallinen kehitys on yleensä yleistys, jonkun tekemä, jonkun vetämä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-20516708746837350952008-04-27T22:13:00.000+03:002008-04-27T22:13:00.000+03:00Patenttiasioista puhuttaessa lienee hämärän peitos...Patenttiasioista puhuttaessa lienee hämärän peitossa tarkka raja, joka erottelee patentoimiskelpoiset ja -kelvottomat asiat. <BR/><BR/>Luulisi nimittäin, että elastisen aineen, nesteen tai kaasun, tietynlaisen mekaanisen värähtelyn ja aaltoliikkeen toistamisen ja ylläpitämisen pystyisi patentoimaan.<BR/><BR/>Mutta eipäs onnistunut, kun Harley Davidson yritti patentoida moottorilleen tunnusomaisen papattavan äänen. <BR/><BR/>Kuitenkin se on hyvin tunnettu ja merkille tunnusomainen. Suojaamisen tarve tuli vasta kilpailijoiden pyrkiessä kopiomaan sen omiin tuotteisiinsa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-79201447001461498292008-04-27T19:06:00.000+03:002008-04-27T19:06:00.000+03:00Meidän perinteemme ”uusi” ei siis ole jotain sella...<I>Meidän perinteemme ”uusi” ei siis ole jotain sellaista, mitä maailmassa ei ole milloinkaan ennen tavattu, vaan ”konfiguraatio”, sinänsä olemassa olevien ilmiöiden ja voimien toisenlainen, aikaisemmasta poikkeava ja yllättävä yhteen liittäminen.</I><BR/><BR/>Uutta rationaalista "järki voittaa" ihmistä yritettiin luoda etenkin idässä, mutta monien arvioiden mukaan myös lännessä. Lopulta molemmissa katastrofaalisin tuloksin.<BR/><BR/>Osoituksena paluusta läntisen ajattelun juurille on ilmeisesti jokaisessa vähänkään isommassa Italian kaupungissa ainakin yksi katu nimetty Antonio Gramscille, googlen mukaan mm. Assisin läheisessä Bastiassa Umbrian maakunnassa samoin kuin Pisassa Toscanan maakunnassa.<BR/><BR/>Gramscin "kulttuurihegemonia" -käsitettä soveltaen paikallisesta kinkkukulttuuristaan ylpeät parmalaiset ystävällisesti hymyilevät Rooman keskusvallan pikkutarkalle touhotukselle, ja epäilemättä nauraisivat myös suomalaiselle tosikkoudelle kumarrella Helsingin herroille.heikki rönkköhttps://www.blogger.com/profile/03979374483333788524noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-61355743898544422362008-04-27T18:33:00.000+03:002008-04-27T18:33:00.000+03:00Inter- ja hypertekstuaalista kuten sanonta kuuluu ...Inter- ja hypertekstuaalista kuten sanonta kuuluu Postmodernin kielellä.<BR/>Saa mitä tilaa, on kansanomainen sanonta, kutsuu koolle niillä signaaleilla, joilla on merkitys. Kommunikaatiossa on aina syy yleensä kommunikoida (ensimmäinen signaali) ja sen jälkeen vasta sen sisältö. Jos ensimmäinen menee väärin menee loputkin. Miten kehään tullaan on siksi merkin alku ja uuden mahdollisuus. Ei voi astua kahdesti samaan jokeen sanoi myös <BR/>Herakleitos.<BR/><BR/>http://dagensfilosofiskatanke.blogspot.com/2008_01_03_archive.htmlHomo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-76843577532525972032008-04-27T16:40:00.000+03:002008-04-27T16:40:00.000+03:00Kerjäläismunkkien historia on mielenkiintoista lue...Kerjäläismunkkien historia on mielenkiintoista luettavaa. Näkyjä, selibaattia, itsensä kiduttamista, "jumalan" kanssa keskustelua, yksinäisyyttä.<BR/><BR/>Jo ammoiset kirkkoisät suosittelivat selibaattia ainoaksi kaanoniksi ja tämähän on katolilaisuudessa vieläkin olemassa.<BR/><BR/>Jerusalemin Piispa Jacobin, Jeesuksen kaksoisveljen, kirjeen mukaan neitsyyttä suositeltiin ainoaksi ja oikeaksi tavaksi elää.<BR/>Oliko tässä varoituksen sana.<BR/>Skitsofrenia on osin perityvää. Esimerkiksi Kuusamossa on sukuhaaroja joissa ensimmäinen poikalapsi sairastuu skitsofreniaan. Tietoa etsittäessä päästy vuoteen (alkuisään) 1640.<BR/><BR/>Olisiko niin että Jeesuksen suku sairasti skitsofreniaa. Johannes Kastaja oli "outo", Jeesus veljineen olivat "outoja".<BR/><BR/>Sopivasti Paavi Innocent III (1198-1216) tapatti 30.000 manikealaista Ranskan ja Espanjan alueella. Samaa kyytiä saivat sadat kerjäläismunkit.<BR/><BR/>Leinokin väsäsi aurinkolaulunsa:<BR/>"Kuka tietävi, mistä me tulemme<BR/>ja missä on matkamme määrä?<BR/>Hyvä että me sitäkin tutkimme,<BR/>ei tutkimus ole väärä.<BR/>Mut yhden me tiedämme varmaan vaan:<BR/>me kuljemme kumpuja mustan maan,<BR/>ja täällä meidän on eläminen<BR/>miten taidamme parhaiten."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-76961518159087705582008-04-27T15:41:00.000+03:002008-04-27T15:41:00.000+03:00Ad Mummo:Kuten Pirkko A jo sanoo, Fraciscus luopuu...Ad Mummo:<BR/><BR/>Kuten Pirkko A jo sanoo, Fraciscus luopuu rahasta (punainen silkkivaate) ja pukeutuu köyhyyteen (ruskeaan) muuttuakseen. Ja toisen kuormien kantaminen on muutos.<BR/><BR/>Legendan mukaan P. Francsicus kiitti kuolinvuoteellaan kuitenkin aasiaan, joka oli häntä niin hyvin kantanut.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73612174351958643382008-04-27T15:22:00.000+03:002008-04-27T15:22:00.000+03:00Sivistymättömyyttäni en tunnista tuota kuvaa. Mitä...Sivistymättömyyttäni en tunnista tuota kuvaa. Mitä siinä tapahtuu? Joku pyhimys, jonka sädekehässä on ruskeita roiskeita ja kaapukin kumman likainen, tahtoo ostaa oranssia silkkiä punapukuiselta mieheltä? Häh? Vai onko tuo sädekehä sittenkin niskaan valahtanut olkihattu?<BR/><BR/>Minä uskon uutuudessa enemmän vanhasta luopumiseen kuin näppärään yhdistelyyn ja leimahduksiin. Pidän kauniina mystikoiden suosimaa mielen tyhjentämistä, minättömyyttä. Moni mielipide ja persoona on sen tiellä, että näkisi toisin.<BR/><BR/>Vuosia sitten kotiini käveli ihmeellinen ihminen. Hän ilmoitti, että tahtoo pyyhkiä asunnostani yläpölyt. Teki sitten jostakin rätin ja kastoi sen vessanpöntössä. Kun ärtyneenä kyselin, miksi se siellä pitää kastaa eikä kraanan alla, ihminen kertoi, että iso osa maailman väestöstä juo likaisempaa vettä. <BR/><BR/>Tänään muuten innovaatioradio-ohjelman kuuntelu jo onnistui.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-6258532281040870472008-04-27T13:36:00.000+03:002008-04-27T13:36:00.000+03:00Jumalaiset värit ja mikä dialogi kuvassa, koko tar...Jumalaiset värit ja mikä dialogi kuvassa, koko tarina siinä katsottavana ja kuultavana.<BR/>Eihän ole anteliaisuutta pelkästä ihmisen hyvyydestä lähtöisin, ihminen antaa, jotta saisi toisen otteeseensa (ainakin kiitoksen saisi).<BR/>Ja puhtaasti ihmiskunnan hyväksi voi tehdä jotakin ainoastaan kärsimällä, ottamalla kärsimyksen omille harteilleen tai paremminkin sisäänsä ja ympäröidessään sen omalla ihollaan.<BR/><BR/>(kärsin kirjoitusvirheistäni hetken, niin nytkin tuossa edellisessä kommentissani, mutta en jaksa korjata)Pirkko Ahttps://www.blogger.com/profile/07121944494296895032noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-82885302826689816582008-04-27T11:51:00.000+03:002008-04-27T11:51:00.000+03:00Coffee & Champagne: http://www.mod-langs.ox.ac.uk/...Coffee & Champagne: http://www.mod-langs.ox.ac.uk/women-and-death/colloquium_three_prog.html<BR/><BR/>Linkola kirjoitti kerran, että "sivistys on suurelta osalta epäitsekkyyttä."<BR/><BR/>jotta voisi pelastua lajinsa kuolemasta, vai katua sitä mitä oli tekemässä<BR/><BR/>kuvittelun voima; tyytyminen symboleihin<BR/><BR/>kuka suunnitteli housut tai hameet, entä takit, sukat ja kengät. entä tuolin, pöydän ja sohvan - idean, keksi ne. ovatko ne lahjoja.<BR/><BR/>todellinen tieto; ihmisillä on kaikenlaista tietoa<BR/><BR/>eikö Marx kirjoittanut, että vallankumoukset on tähän asti tehty historiallisissa puvuissa, että proletariaatti tekisi ensimmäisen vallankumouksen, joka ei jäljittelisi mitään, pelkästä tietämättömyydestään, koska ei alhaisen sivistystasonsa takia tietäisi mitään aikaisemmista malleista. että lopputulos olisi siten puhtaampi ja aidompi.<BR/><BR/>tradition suhde tulevaisuuteen; paradoksi, kuten; tämä lause on valhe<BR/><BR/>http://www.youtube.com/watch?v=sc-_hkLBVnc&feature=relatedAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-15513751199648388762008-04-27T11:35:00.000+03:002008-04-27T11:35:00.000+03:00Ad LeenaN:Samoin.Talebin kirjasta tässä blogissa k...Ad LeenaN:<BR/><BR/>Samoin.<BR/><BR/>Talebin kirjasta tässä blogissa ks. syyskuu 2007<BR/><BR/>(Search "Black Swan")Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-36264799061403562682008-04-27T11:22:00.000+03:002008-04-27T11:22:00.000+03:00Voi eilisiä mustarastaan kavereita, jos ette ole l...Voi eilisiä mustarastaan kavereita, jos ette ole lukenut Pekka Pertun <BR/>kirjoja esim. ETSIN KULTAISTA KUURNAA/ Pekka Perttu. 7 €.<BR/>http://vuokkiniemi.net/vs/ksskirja.htm<BR/>- uskoisin että pidätte niistä. Aikoinaan huvittikin, kun Perttu kirjoitti miten kuurna laulaa hänelle kauneimmin - <BR/>vaikka "hallituksenena" oli itkuvirsirunoilija Unelma Konkka.<BR/><BR/>Uusi!?<BR/>Viiksisäiestrategia: Menetelmä, joka perustuu sekä puolustusasenteen että äärimmäisen <BR/>agressiivisuuden samanaikaiseen omaksumiseen siten, että varallisuus suojataan kaikenlaisilta epävarmuuksilta samalla, kun kerätään pieni osuus korkean riskin strategoita.<BR/>Nassim Nicholas Taleb: Musta Joutsen - Terra Cognita Oy 2007<BR/><BR/>Vapauttavan virkistävää luettavaa - edellinen libanonilaissyntyinen jota olen kipinöinyt oli Kahil Gibran 1980-luvulla.LeenaNhttps://www.blogger.com/profile/16743086572299206888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-72912788310218618692008-04-27T09:54:00.000+03:002008-04-27T09:54:00.000+03:00Jos olivat erilaisia nämä italialaiset ajattelijat...Jos olivat erilaisia nämä italialaiset ajattelijat ja keksijät, F. Assisilainen ja L. Fibonacci, niin mikä muu kuin tutkimuksen tulokset heitä yhdistivät. Minua kiinostaisi tietää, tekivätkö he "tulosta" voidakseen elää, siis itselleen. Vai muita varten, anteliaisuuttaan, saavuttaakseen kunnioitusta, ihailua, ymmärrystä. Vai puhtaasti ihmiskunnan hyväksi.<BR/>Minua F Assisilainen on aina kiehtonut.Pirkko Ahttps://www.blogger.com/profile/07121944494296895032noreply@blogger.com