tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post7043835002219308007..comments2024-03-29T15:09:48.496+02:00Comments on Kemppinen: BildungJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger39125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-65883234737385522792011-02-21T18:48:51.639+02:002011-02-21T18:48:51.639+02:00...kotioloista riippuva status.
Meillä oli alakoul......kotioloista riippuva status.<br />Meillä oli alakoulussa kauan kauan sitten yks kauppiaan poika, jolla oli koulussa usein mukana kotioloista lähtöisin olevaa statusta ja valtaa eli karkkia ja niiden myötä paljon kaveita.<br />(Blogivaeltaja)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73147594653366116332011-02-21T14:03:03.699+02:002011-02-21T14:03:03.699+02:00@JK
Reproductionissa on (suhteessa) eniten koulul...@JK<br /><br />Reproductionissa on (suhteessa) eniten koululaitoksen yhteiskuntaluokkia ja -rakennetta ylläpitävästä vaikutuksesta. Distinctionissa on todella paljon muutakin. (Castells p.o. The Information Age eikä Network Society).<br /><br />On totta, että Suomi ei ole yhtä selvästi luokkaistunut kuin Ranska. Kyllä Suomessakin kuitenkin selvästi on kotioloista riippuvaa statusta ja valtaa, eikä sen ylläpitäminen pitäisi olla ainakaan verovaroin maksetun koululaitoksen tehtävä. Bourdieun tasoista dataa en ole ainakaan löytänyt Suomen kohdalta, Koulutustaso kyllä periytyy meilläkin (http://www.stat.fi/artikkelit/2009/art_2009-03-16_002.html?s=2).<br /><br />Anekdotaalisesti: Muistan omalta peruskoulu- ja lukiouraltani, että ainakin äidinkielen ainekirjoituksessa, lukuaineiden esseevastauksissa, liikunnassa ja taideaineissa mitattiin paljon asioita, joita ei opetettu tai opetettiin huonosti - annettiin siis arvosanoja kotitaustan perusteella. Sen sijaan luonnontieteissä ja kielissä ainakin nimellisesti opetettiin kaikki se, mitä kokeissakin mitattiin.<br /><br />Katsoessani suomalaisenkin koulujärjestelmän historiaa, tavoitteita, opettjien asenteita ja opetusaineita pitäisin ennemminkin Bourdieun analyysia oikeana Suomenkin kohdalla kunnes toisin todistetaan (eikä siis niin, että pitäisi erikseen todistaa sen pitävän paikkansa täällä).<br /><br />(Olisi muuten kiinnostavaa kuulla ajatuksiasi Bourdieusta. Minulle ainakin Distinction oli ehkä eniten maailmankuvaa selkeyttänyt yksittäinen kirja, ja ainakin on helppo nähdä Suomenkin tapahtumia sen valossa - vahva bias tietysti siitä, että tulee kiinnittäneeksi huomiota asioihin, jotka sopivat sen teoriaan enemmän kuin niihin, jotka eivät sovi.)<br /><br />MikaMika Raentohttps://www.blogger.com/profile/08161289125416716348noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-55871225024204023732011-02-21T12:13:58.872+02:002011-02-21T12:13:58.872+02:00Ano: "...kun se sitaatti on alun pitäen vaikk...Ano: "...kun se sitaatti on alun pitäen vaikkapa ranskan kielinen, ja sitten sitä lainaillaan englanniksi, se tuntuu ainakin kömpelöltä..."<br /><br />Hyvä huomio. Tämä minuakin aina joskus huvittaa & suivauttaa. <br /><br />Kun lainataan esim. Nietzschen viisauksia englanniksi, onko takana ehkä laiskuus, tietämättömyys vai (tiedostamaton?) halu brassailla? <br /><br />Usein nimikin kirjoitetaan väärin - tosin se voi johtua siitäkin, ettei meillä juurikaan lueta enää pitkää saksaa. Saksa on kuitenkin sivistyksen kieli.Tapsanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-5923105380911679022011-02-20T23:41:42.510+02:002011-02-20T23:41:42.510+02:00A>d Mika Raento: - tunnen Bourdieun tuotannon a...A>d Mika Raento: - tunnen Bourdieun tuotannon aika hyvin ja olen käyttänyt hänen teoksiaan opetuksessa paljon. Sinä viittaan "habitukseen2. Luullakseni "La Distinction" olisi tässä vielä parempi lähde. <br /><br />Havainnot ovat oikean suuntaisi. Niiden sovittaminen Suomen oloihin on vaivalloista. Meillä kun ei luojan kiitos ole sivistynyttä yläluokkaa. <br /><br />Hyviä näkökohtia, kieltämättä. Ranskan koulutuksen ja asenteiden eerikoisuudesta paras kirja on edelleen T. Zeldinin laaja "France". Mm. eriskummallinen koulujärjstelmä selvitetään siinä yksityiskohtaisesti. - Ranskassa puolet "oppikoulun" läpi käyneistä ja "ylioppilastutkintoon" osallistuneista jää pysyvästi ilman tuota tutkintoa. Lähes poikkeuksetta intellegentsija on käynyt viimeiset luokiovuotensa erikoisluokilla, joilla opetetaan meidän yliopiston cum laude -tasoamme vastaava määrä teoreettista filosofiaa ja matematiikkaa.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-28537238011284400932011-02-20T19:08:14.896+02:002011-02-20T19:08:14.896+02:00Miksi hiivatissa nämä kielet pitää asettaa toisiaa...Miksi hiivatissa nämä kielet pitää asettaa toisiaan vastaan - varsinkin sen jälkeen kun opettaja on sanonut hei hei. Jos koulussa juttu ei maistu - esimerkiksi minulle se ei maistunut - niin voihan sen hommelin ottaa iisimminkin. Vai pitääkö PAKOLLA saada se 6 ällää ja niin pois päin... <br /><br />Enkun kieliset sitaatit on tietysti typeriä - mutta niihin on helppo turvautua silloin, kun se oma sanottava loppuu kesken - tai muuttuu kovin ohueksi. Tarjonta on aika hyvää - esim Chesterton ;)<br /><br />Tietysti silloin kun se sitaatti on alun pitäen vaikkapa ranskan kielinen, ja sitten sitä lainaillaan englanniksi, se tuntuu ainakin kömpelöltä, jollei muulta - siis jos sitä aatosta ei muuten osaa suomeksi sanoa. Mutta so what - niin kuin puheliaammat nykyään sanoo.<br /><br />Toutes les choses de la terre,<br />Gloire, fortune militaire,<br />Couronne éclatante des rois,<br />Victoire aux ailes embrasées,<br />Ambitions réalisées,<br />Ne sont jamais sur nous posées<br />Que comme l'oiseau sur nos toits!<br /><br />Kaikki maailmassa,<br />kunnia, sotaonni,<br />kuningasten loistava kruunu,<br />palavasiipinen voitto,<br />toteutettu kunnianhimo,<br />pysähtyvät kohdallemme vain<br />kuin katolle lintunen...<br /><br />Juttu löytyy täältä:<br /><br />http://bokayi.org/artiste/litterature/hugo/napoleon2.phpAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-70212328707605855552011-02-20T12:20:49.134+02:002011-02-20T12:20:49.134+02:00Tuolla ylempänä JK kirjoitti, että muusikon pitää ...Tuolla ylempänä JK kirjoitti, että muusikon pitää oppia tekniikka viimeistään 17-vuotiaana. Muistan lukeneeni viitisentoista vuotta sitten ranskalaisesta tutkimuksesta, jossa verrattiin pultti- ja solististen muusikoiden musikaalisuutta. Tutkimuksen mukaan heidän musikaalisuudessaan ei ollt huomattavia eroja. Ratkaisevaa oli alle 18-vuotiaina harjoitteluun käytetty aika. Pulttisoittajat olivat harjoitelleet keskimäärin 5 000 tuntia ja solistit 10 000. Tämä todistanee vanhan sanonnan "harjoitus tekee mestarin" pitävän paikkansa. <br /><br />Kalevi KanteleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-51483803569675604832011-02-20T11:01:58.394+02:002011-02-20T11:01:58.394+02:00Olen kohteliaimmin eri mieltä - sekä yleissivistyk...Olen kohteliaimmin eri mieltä - sekä yleissivistyksestä että kansalaisyhteiskunnasta.<br /><br />Bourdieulla (Reproduction: In Education, Society and Culture) on kohtalaisen hyvää dataa yleissivistävästä koulutuksesta (tosin Ranskasta, ks. erityisesti siellä latinan opetus). Yleissivistys edustaa hallitsevan luokan habitusta: hallitsevalle luokalle on ominaista ja välttämätöntä suhtautua maailmaan tietävästi, jotta voisi suhtautua maailmaan hallitsevasti. Yleissivistys opetusohjelmassa toimii kuitenkin luokkaeroja ylläpitävästi. Opetusohjelmassa olevia asioita varmasti mitataan, muttei välttämättä opeteta. Lisäksi hallitsevan luokan lapsilla on parempi perusosaaminen näissä aineissa. Tuloksena on että koulu mittaa ja ratifioi kotikasvatusta ja habitusta, lyöden objektiviisen paremmuuden leiman asenteille ja osaamiselle jotka tulevat kotoa.<br /><br />En ole täysin varma, mitä kaikkea haluat kansalaisyhteiskunnalla tarkoittaa. Sillä voisi ajatella tarkoitettavan äänestämistä, ehdokkaaksi asettumista, järjestöissä toimimista tai edustajien toimintaan vaikuttamista.<br /><br />Äänestämisessä ongelma on, että ei ole rationaalista käyttää tarpeeksi aikaa ottaakseen selvää sekä asioista että ehdokkaista, koska yhden äänen vaikutus on niin pieni ('Voting Paradox', esim. http://www.pubchoicesoc.org/papers2005/Funk.pdf). Sen sijaan äänestäminen on käytännössä puhtaasti (ts. suurimmalle osalle äänestäjistä) signalointia - oman habituksen esittämistä. Yleissivistys ei siis luultavasti paranna edustuksellisen demokratian äänestyskäyttäytymistä.<br /><br />Taloudellisessa päätöksenteossa on kai nykyään kiistatta selvää, että suurimmalta osalta talous täytyy järjestää alhaalta-ylös, ei ylhäältä-alas - edes tiedon kerääminen ja optimointi ei ole mahdollista, saati sitten muutoksiin reagointi (Castellsin Network Societyn kolmannen osan Neuvostoliiton romahdusta käsittelevä luku on hyvä johdatus asiaan). Hyväksyn kyllä sen, että on olemass sekä eksternaliteetteja että julkisia hyödykkeitä, mutta en, että näiden määrittely ja sääntely onnistuu yleissivistyksellä, vaan että se vaatii huomattavasti tarkempaa osaamista. Käytännössä varmaan suuri osa onnistuneesta eksternaliteettien sääntelystä on historiallisen kokemuksen tulosta ja alhaalta-ylös muodostunutta (vaikkapa vesilait Suomessa).<br /><br />Tietysti libertaarina olen ylipäätään sitä mieltä, että ihmisillä on sekä kyky että oikeus tehdä omat valintansa, eikä tarvita yleissivistynyttä virkamiehistöä/äänestäjäkuntaa/ylimystöä tekemään niitä heidän puolestaan. Jos jotain voisi toivoa kaikille opetettavan olisi se nimenomaan autoritäärisyyden karttaminen (ks. Milgramin koe, Altemeyerin The Authoritarians http://home.cc.umanitoba.ca/~altemey/, se 'huono Saksa').<br /><br />Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että kunnollinen tilastotieteen osaaminen (siis enemmän kuin frekventistiset peruskurssit) on välttämätöntä luotettavaan päätöksentekoon. Siten se on hyödyllistä kaikille ja pitäisi ehkä olla pakollista julkista valtaa käyttäville.<br /><br />Mika RaentoMika Raentohttps://www.blogger.com/profile/08161289125416716348noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9470450845337572922011-02-20T04:03:53.944+02:002011-02-20T04:03:53.944+02:00", joille joku nykysaksalainen ... on tehnyt...", joille joku nykysaksalainen ... on tehnyt pahaa ..."<br />Hep!<br />Etuilevat peijakkaat bussijonoissa panemalla paikanvaraajia eka paikoille Teneriffalla.<br />Muuten olen sitä mieltä, että saksan kieltä lukeneena koen pakkoenglannin tuputtamisena suomentamattomat enkun kieliset sitaatit. Ei viitsis aina kaivaa sanakirjaa repusta.<br />(Blogivaeltaja)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-79942340692685778012011-02-19T23:46:27.619+02:002011-02-19T23:46:27.619+02:00Ad Anonyymi: - Perusoikeudet (ihmisoikeudet) tarko...Ad Anonyymi: - Perusoikeudet (ihmisoikeudet) tarkoittaa, että eduskunnalla ei ole valtaa säätää lakia esimerkiksi kaikkien ruskeasilmäisten surmaamisesta. Sellainen laki olisi perustuslain vastainen ja sitä ei saisi noudattaa.<br /><br />Tämän takia erinäisistä perusoikeuksista, kuten omistusoikeudesta, samnotaan että [pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen] säädetään lailla.<br /><br />Juuri tästä - II maailmansotaa edeltäneistä tapauksista - perusoikeusajattelu nousi. USA:ssa peeriaate on ilmaistu jykevämmin. Muutamassa kohdassa säädäs alkaa: "The congress may not pass a law that..."Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-33993737706532233512011-02-19T23:44:35.853+02:002011-02-19T23:44:35.853+02:00Yleissivistyksellä voidaan tarkoittaa myös ammatil...Yleissivistyksellä voidaan tarkoittaa myös ammatillisen sivistyksen vastakohtaa - tai sen ylittävää sivistystä. Kaikki eivät tarvitse kondomeja. YK:n ihmisoikeuksien julistus + siihen nojaavat YK:ssa hyväksytyt sopimukset korostavat vanhempien kasvatusoikeutta. 26. artikla sanoo: "Vanhemmilla on ensisijainen oikeus valita heidän lapsilleen annettavan opetuksen laatu." Myöhemmin (1966) lisätyssä sopimuksessa sanotaan: " Sopimusvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan vanhempien ja vastaavasti huoltajien vapautta varmistaa lapsilleen uskonto- ja moraalikasvatus, joka on sopusoinnussa heidän oman vakaumuksensa kanssa." <br /><br />YK (en kovasti muuten jaksa liputtaa kyseisen organisaation puolesta) siis kieltää valtion totaalisen kasvatusoikeuden. <br /><br />Kasvatustieteessä - http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvatustiede - voidaan funtsia esimerkiksi sitä, pidetäänkö kasvatustavoitteiden asettamista tieteellisesti mahdollisena. Positivistinen filosofia on pieraissut ilmoille käsityksen, ettei tiede kykene ratkaisemaan arvokysymyksiä ja että sen takia kasvatustavoitteiden asettaminen ei voi kuulua ko tieteen tehtäviin. Se vasemmistoa edelleen vaivaava marxilaisuus taas on kailottanut ilmoille ajatuksen, että kyllä se siihen pystyy, jos asiasta tehdään maailmankatsomuksellinen. On kouluja joissa liputetaan kovasti sen vihreyden nimeen esimerkiksi.<br /><br />Normatiivinen etiikka liittyy asiaan - http://fi.wikipedia.org/wiki/Normatiivinen_etiikka<br /><br />Suomi on aika pieni kolo. Kun itäraja sulkee edelleen sen ilmansuunnan ja Jäämeren ranta toisen ja sitten on tämä Itämeri, niin saarihan siitä mieleen tulee. Ja kun on kieli, jota vain harva ymmärtää noin globaalisti ajatellen, niin se saari on entistäkin eristyneempi. Pahimmillaan se voisi olla eristynein paikka maailmassa.<br /><br />Ruotsin kielen vastustamisesta tulee mieleen tupakkapoliisit. Siis se kun kaikki halutaan kieltää hyvien syiden takia tietenkin, niin kuka kohta enää tietää mitään siitä entisaikojen (sellaiseksihan ne ovat kääntymässä) tupakkakulttuurista - stendareista (Malta haukka leffassa on aika hieno) tupakka-askien taiteesta jne. Ja kohta missään ei tuoksu enää tupakka - ainoastaan antiperspirantti, ja se tuottaa enemmänkin hajua kuin tuoksua (ja aiheuttaa kuulemma syöpää). Haikeeksi menee - siis suomeksi.<br /><br />Minusta on mukavaa kun katukyltit ovat kaksikielisiä - en vastustaisi vaikka ne olisivat kolmellakin kielellä, eli vielä venäjäksi. <br /> <br />No kun mainitsit sen saksalaisen maalaustaiteen niin ei tarvitse mennä ihan noin kauas… tai on niillä saksalaisilla senkin jälkeen ollut melkoinen vaikutus täkäläisiin maalareihin… ainakin jonkin aikaa (ei juuri nyt). Esimerkiksi Anselm Kiefer oli jossakin vaiheessa maineensa kukkuloilla - ja täällä meilläkin herrasta jotakin kirjoitettiin - oli taulujakin oikein esillä. Enemmän kuitenkin kirjoitettiin Pentti Kourista - tai ihailtiin, niin kuin aina sellaisia joilla on hynää. Mä pidin kyllä yhtä paljon Markus Lüpertzistä - ehkä enemmänkin. Se on böömiläinen. Tshekkoslovakiasta se muutti Reininmaalle 7-vuotiaana. Se sanoi kerran että; tämän päivän taiteessa on vain kolme tärkeää liikettä: amerikkalainen, saksalainen ja italialainen. Se sanoi myös että inhoaa politiikkaa. Ja että oikea maalaaminen ja keinotekoiset ismit on erotettava toisistaan. Niin ja se kirjoitti myös runoja. Ja sitten oli vielä A.R. Penck DDR:n puolelta Dresdenistä karannut, ja Georg Baselitz sekä Jörg Immendorf. <br /><br />Ja Itämeri...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-56061726929161498412011-02-19T23:37:16.855+02:002011-02-19T23:37:16.855+02:00Ad Anonyymi: - arvostan ironiaa, joka tekstistä pä...Ad Anonyymi: - arvostan ironiaa, joka tekstistä päätellen on aiheeton. Mutta mainitsemasi ilmiö on olemassa. Hurjasti liioitellen sanotaan, että 25 ikävuoden jälkeen matemaatikko ei enää saa uusia, järisyttäviä oivalluksia. Kehitysbiologiassa on viitteitä siihen, että myös esim. muusikon (ainakin viulistin) on opittava kaikki tekniikka alle 17-vuotiaana. Jossain vaiheessa piuhat juotetaan lopullisesti kiinni.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59885508454728588392011-02-19T23:34:12.848+02:002011-02-19T23:34:12.848+02:00Ad Tapsa: sitä tarkoitan. Luonnollisesti on erikoi...Ad Tapsa: sitä tarkoitan. Luonnollisesti on erikoislahjakkuuksia. Täytyy olla jotain, jonka päälle rakentaa valtavalla harjoittelulla sen poikkeuksellisen kyvykkyden. Sanoin "seiväshyppy", koska olen käsittänyt, että eräissä hypyissä ja nimenomaan pikajuoksussa on biomekaaniset rajat - luuston pituus, mittasuhteet, lihasten tyyppi. Olisiko se jotain sellaista, että tavallisesta, erinomaisessa kunnossa olevasta nuorukaisesta, jolta puuttuu jokin noista edellytyksistä, ei 100 metriä mene millään harjoittelulla alle... arvaisin 11,5 tai 12,0. Joku tiennee paremmin.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9560762545126197092011-02-19T21:28:42.279+02:002011-02-19T21:28:42.279+02:00"Muuan viisas pedagogi muistutti minulle hilj..."Muuan viisas pedagogi muistutti minulle hiljan, että pojilla saattaa naksahtaa päässä vielä 22-24 -vuotiaana. Lusmusta sukeutuu kaikkien ällistykseksi tähti."<br /><br />Inhimillisesti tärkein ja vaativin naksahdukseni oli tuollainen ja sattui ajallisesti noille main. Suunta tosin oli päinvastainen.<br /><br />Olenkin jo kauan sitten menettänyt toivoni, että naksahtamattomat nallet ja muut vastaavat hyväilisivät mieleni siloisimpiakaan koukeroita hyväksyvään sävyyn.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-37567109288016082752011-02-19T20:27:53.793+02:002011-02-19T20:27:53.793+02:00JK: "En usko, että "matikkapäätä" o...JK: "En usko, että "matikkapäätä" on olemassa. Samalla tavalla kuin vaikka seiväshypyssä..."<br /><br />Tarkoitat varmaan jotakin muuta kuin tuosta voisi ymmärtää - esimerkiksi sitä, että jokainen tervejärkinen pystyy suorittamaan vaikka tohtorin tutkinnon, kunhan on mahdollisuus ja motivaatiota. <br /><br />Siitä olen samaa mieltä ja siis eri mieltä niiden kanssa, jotka yrittävät esittää taas, että kansa pitäisi jakaa jo aikaisessa vaiheessa herroihin ja työmiehiin. <br /><br />Mutta sitä et kai sentään tarkoittanut, ettei yksilöillä olisi erityislahjakkuuksia - esim. musiikillisia, taiteellisia, urheilullisia tms. <br /><br />Vai luuleeko joku, että Usain Bolt on niin hyvä siksi, että hän on harjoitellut niin paljon enemmän kuin esim. eurooppalaiset pikajuoksijat?Tapsanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-80621169042767363892011-02-19T20:27:40.639+02:002011-02-19T20:27:40.639+02:00Ad Omnia: - sehän tässä koulu- ja opiskelumenestys...Ad Omnia: - sehän tässä koulu- ja opiskelumenestysasiassa on vaikeaa, että jokainen tietää ja tuntee poikkeuksia säännöstä. Tuo vanhempien vaikutus kaikkiin lapsiinsa on tilastollinen yleistys.<br /><br />Meitä oli 5 lasta. Minulla on toiseksi huonoimmat yo-paperit. Muuan sukulaiseni käytti vuoden toisensa jälkeen ensin oppikokuluun ja sitten alempaan korkeakoulututkintoon. Hänen lapsensa vetivät kuutta ällää ja ainakin yksi samoilla lämpimillä TKK:hon siirryttyään tekniikan tohtorin. <br /><br />Anekdoottina - saatan hiukan liioitella - valtioneuvos Johannes Virolainen oli sukunsa ja kylänsä ensimmäinen oppikouluun laitettu ja lienee saanut Viipurin koulusta keskiarvoksi kympin (tai melkein) ja väitteli aikanaan tohtoriksi hyvällä väitöskirjalla. Kekkonen ja Mannerheim olivat vaikeuksissa vähän kaikissa kokuluissa, Kekkonen vielä väitöstilaisuudessaankin. Ståhlberg ja Ryti olivat kaikkien aikojen huippuja jo koululaisena ja aina siitä eteenpäin.<br /><br />Muuan viisas pedagogi muistutti minulle hiljan, että pojilla saattaa naksahtaa päässä vielä 22-24 -vuotiaana. Lusmusta sukeutuu kaikkien ällistykseksi tähti.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-43945392341734212602011-02-19T20:13:19.423+02:002011-02-19T20:13:19.423+02:00Ad Anonyymi: en tiedä, mitä "bashaaminen"...Ad Anonyymi: en tiedä, mitä "bashaaminen" tarkoittaa. Englannissa "bash" tarkoittaa mukiloimista, pieksemistä. Voin vain valittaa, jos olen käsitellyt saksalaisuutta mielestäsi liian kovakouraisesti.<br /><br />Joka tapauksessa äänestys on tarpeeton, koska huomenna aion ylistää suomenruotsalaisuutta.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-75970924524673348102011-02-19T20:08:20.528+02:002011-02-19T20:08:20.528+02:00Ad Omnia: - olen toistellut itse vuosien kuluessa ...Ad Omnia: - olen toistellut itse vuosien kuluessa samaa kuin nyt lehdet - vanhempien koulutustausta korreloi korkeakouluun pääsyn kanssa. Huom. kyse on sisäänpääsykokeista. Tietääkseni sisäänpääsypisteet ja mitattava menestys ammatissa eivät korreloi. Yllättävä, eikö olekin. <br /><br />Mittaaminen on hyvin vaikeaa. Taannoin kun luin Suomen rikkaimpien listaa, siinä oli puolet korkeakouluissa vain kääntyneitä, kuten Aatos Erkko ja Antti Herlin. Björn Wahlroos oli tietääkseni opinnoissa supervälkky (samoin kuin Pentti Kouri).Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-48601175212182698392011-02-19T20:02:42.171+02:002011-02-19T20:02:42.171+02:00Eduskunnalla on kaikki valta. Jos se päättää tarpe...Eduskunnalla on kaikki valta. Jos se päättää tarpeeksi suurella enemmistöllä, että kaikki vasenkätiset tapetaan se on sitten laki. Olisiko se schopenhaurelisittain maailman tahto, kuten historiassa on ilmeisesti useasti juutalaisten sortaminen ollut, en tiedä? Julkisen vallan ulkopuolella ei juuri ole muuta valtaa, siksihän julkisen sektorin velkaantumista verrataan aina koko kansantalouteen ei pelkästään julkiseen sektoriin. Eduskuntamme voi aina takavarikoida kaiken omaisuutemme jos niin haluaa. Omaisuutemme on vain lainassa meillä julkiselta sektorilta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-25704681274850384942011-02-19T19:30:20.581+02:002011-02-19T19:30:20.581+02:00Julkeasti mainostan ilmaiskonserttia, seuraavista ...Julkeasti mainostan ilmaiskonserttia, seuraavista syistä:<br /><br />- Sibelius-akatemian vastuullinen henkilö unohti laittaa konsertti-ilmoituksen edes Siban omille web-sivuille. Uhkana on yleisökato.<br />- Soittajina on nuoria.<br />- Ohjelmistossa mm. Brahmsia ja Mozartia, mutta myös muuta.<br />- Kokeilu, kuinka moni tulee tämän innoittamana kuuntelemaan (ja laittaako Jukka tämän blogiin)<br />- Säveltäjien ja kappaleiden aikaansaama tunne riippuu myös soittajien iästä, kypsyydestä ja sivistyksestä.<br /><br />Eli:<br /><br />Sibelius-akatemian nuorisokoulutuksen kamarimusiikkikonsertti akatemian kamarimusiikkisalissa P. Rautatiekatu 9. Sunnuntaina 20.2.2010 klo 15.00 alkaen.<br /><br />P.S.<br /><br />Normaalisti nämä ja monet muut konsertit ovat ainakin <a href="http://siba.fi/fi/konsertit/ohjelmisto/" rel="nofollow">tämän linkin</a> päässä.alohttps://www.blogger.com/profile/07949598363968738288noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-37687538877731067162011-02-19T18:25:40.768+02:002011-02-19T18:25:40.768+02:00Purskautin limsat paremmille housuille kun sanotti...Purskautin limsat paremmille housuille kun sanottiin, että Sivistyspuolueessa on sivistyssiipi ja tattoosiipi, ja se tattoosiipi, nyte ja näissä oloissa, istuu apinana sivistyssiiven niskassa. <br /><br />Meillä Pohjoismaissa bersekkiraivo on melkein germaanisena perhetraditiona. <br /><br />Voisiko olla kyse taipumuksesta, vai olisiko mukana jotakin lainattua ja/ tai jotakin Saksan koulusta opittua?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-26217744834016758832011-02-19T17:44:07.011+02:002011-02-19T17:44:07.011+02:00Minun mielestäni sakujen "bashaaminen" v...Minun mielestäni sakujen "bashaaminen" voisi jo loppua. Kaikki Kemppisen blogia lukevat, joille joku nykysaksalainen (s. 1945 ->) tai muinaissaksaksalainen (k. -> 1933) on tehnyt jotain pahaa, kirjoittakoon kommenttilootaan: hep!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-32636804372407341462011-02-19T16:32:18.458+02:002011-02-19T16:32:18.458+02:00"Matikkapää"
Kehityspsykologiassa tunn..."Matikkapää" <br /><br />Kehityspsykologiassa tunnetaan termi "symbolifunktion viriäminen", jossa esimerkiksi ihmislapsi oivaltaa sanojen käytön idean, viittaussuhteet. Vastaava oivallus tarvitaan, jotta lapsen laskennosta pääsee eteenpäin. Muistan itse tarkasti, paikan ja tilanteen, kuinka koulun välitunnilla tajusin, että kun <br />sovellan tiettyyn tehtävään kaavakirjasta löytyvää toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa, kaavan "x" ja tehtävän "x" eivät olekaan prikulleen sama asia. Menestykseni aineessa muuttui, kirjoitin lopulta laajassa matematiikassa täydet pisteet.Eriävä, sanoi mustapukuinen mies, mielipidenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-70923297273354756922011-02-19T16:21:13.247+02:002011-02-19T16:21:13.247+02:00"Jokainen jonka älli on riittänyt peruskoulun..."Jokainen jonka älli on riittänyt peruskoulun käymiseen, kykenee omaksumaan yliopiston peruskurssitason tiedot."<br /><br />No johan nyt. Juurihan on saatu lukea että pruukaa sukuihin kertymään saman lajin osaajia sukupolvesta toiseen, joka todistaa ymmärtääkseni juuri päinvastaista. Arvelen, että monessa perheessä missä seurataan perillisien menestystä koulunkäynnissä ensimmäiset n.12 vuotta (yo koe hyväksytysti suoritettu), todistetaan sitä merkittävää eroa mikä saman perheen lasten välillä on. Tämä sillä oletuksella, että kukin lapsi käyttää opiskeluun keskimäärin saman määrän aikaa samalla tavalla keskittyen. Epäilemättä siis ”kykenee omaksumaan yliopiston peruskurssin tiedot”, mutta minkä vaivan se vaatii – siinä on valtava ero.dry cleanerhttps://www.blogger.com/profile/14015525886440206938noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-42287269893397051162011-02-19T16:17:05.388+02:002011-02-19T16:17:05.388+02:00On hyvä huomata kuinka kaikessa tässä keskusteluss...On hyvä huomata kuinka kaikessa tässä keskustelussa lymyää porvareista pesäeroa tekevä sivistyneistö ("town and gown", kuten hieman eri yhteydessä asian saa rimmaamaan) tai sivistysporvaristo. Tarvitsemme osapuoleksi porvarit. Ilman toimivaa taloutta meillä ei ole varaa sivistystellä. <br /><br />Ilman sivistystä ei toisaalta ole hauska vaurastuakaan, muuten ollaan kiinni siinä banaliteetissa, jota muistaakseni Mencke kuvasi: rikas on köyhä, jolla on paljon rahaa.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-52304033448045080342011-02-19T15:51:39.061+02:002011-02-19T15:51:39.061+02:00Siinä YLE:n dokkarissa oli 20 järkyttävää asiavirh...Siinä YLE:n dokkarissa oli 20 järkyttävää asiavirhettä, jolloin lopetin niiden laskemisen.<br /><br />Kun blogissa on nyt seurattu juutalaisia että Saksaa, olisiko aika puhua seinähulluista lakimiehistä alkaen seinähullusta Gandhista. <br />Aasinsiltaa pitkin päästään seinähulluun lakimieheen Otto Olendorffiin, joka loi perustan nykyiselle EU:lle.<br /><br />Nykyisen EU:n ja Natsi-Saksan syy ja seuraus, että tarkoitus löytyy googlaamalla: "Red House Paper". <br />Vastaus siis kysymykseen miksi Saksa pärjää.JarMomnoreply@blogger.com