tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post5458083684195722264..comments2024-03-28T12:34:53.354+02:00Comments on Kemppinen: Korjaus kirjoitukseenJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59511048675680846542011-05-25T01:34:04.446+03:002011-05-25T01:34:04.446+03:00Sedikselle ja tietysti myös Ripsalle kiitoksia!
...Sedikselle ja tietysti myös Ripsalle kiitoksia! <br /><br />(Ai, että mistä? No oppimisesta.)mikisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-61953167146206117552011-05-25T00:01:16.205+03:002011-05-25T00:01:16.205+03:00Ad Omnia: kyllä minä omia muistojani kirjoitin, el...Ad Omnia: kyllä minä omia muistojani kirjoitin, elokuvista ja elokuva-aitoista. Aloin tässä välissä muistella, että olin kirjoittanut elokuvista arvosteluja tai esseitä ainakin Vaasa-lehteen, joka oli maakunnallinen, 50-luvun puolella. Ranskassa olin siis ollut omin nokkineni ja opetellut katsomaan heidän elokuviaan. Kesti aikansa ennen kuin käsitin, että Pariisin elokuvateattereissa oli yleensä vessa. Niin, ja Englannin elokuvateattereissa sai tupakoida näytännön aikana - esimerkiksi Suomessa ei missään nimessä.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-46848552606258016022011-05-24T19:22:08.367+03:002011-05-24T19:22:08.367+03:00Tahdon nyt vain tehdä huomautuksen elokuvamuistelo...Tahdon nyt vain tehdä huomautuksen elokuvamuisteloiden Helsinki-keskeisyyden vuoksi.<br /><br />Olin Tampereen yliopistossa ja draamastudiolaisille annettiin vapaaliput kaikkiin leffateattereihin. Kinopalatsiin tulivat ensimmäisenä Suomessa kaikki mahdolliset ja mahdottomat uuden aallon leffan. Muistan nuoren itseni tärisemässä viereisessä kahvilassa Polanskin Inhon jälkeen. Se oli niin kamala elokuva etten ole uskaltanut katsoa sitä uudelleen.<br /><br />Mutta siis puolalainen.<br /><br />Ja nyt pitää esittää kysymys: kumpi Jukka se Elokuva-Aittaan nyt sitten kirjoitti, blogi-isäntämme vai J. Sjöstedt? Joka tapauksessa lehden arvo oli todella mittaamattoman hirmuinen.<br /><br />Filmihullu oli minusta vähän liian oppinut, olimme asiasta samaa mieltä sen likkakaverin kanssa. Siis jonka kanssa pidimme pystyssä kirkonkylän Kinoa 1960-luvun alussa. Sittemmin olen lukenut semiootikkoja kuten Juri Lotmania, joka kirjoitti mm. elokuvasta. Muistaakseni myös Henri Broms viittaa niihin.<br /><br />JOS ei saa katsottavakseen hyvää elokuvaa (niitä tehdään jonkin verran nykyäänkin! paitsi me emme niitä näe), niin onneksemme videoimme VHS-kaseteille suurimman osan näistä Uuden aallon leffoista. Muuten olo susirajalla olisi kurja.<br /><br />Vielä yksi tärkeä asia: missä viipyy elokuvakasvatus kouluista? Sen pitäisi ilman muuta kulkea käsi kädessä muun visuaalisen kasvatuksen kanssa!Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-36016109438833309962011-05-24T18:32:43.010+03:002011-05-24T18:32:43.010+03:00Kiitos elokuvakirjoituksesta. Kiitos Sedikselle er...Kiitos elokuvakirjoituksesta. Kiitos Sedikselle erinomaisesta viimeisestä linkistä. Minun Bresson oli Kuolemaantuomittu.. ja Pickpocket joskus 70/80-taitteessa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-66495685711475388192011-05-24T17:36:25.789+03:002011-05-24T17:36:25.789+03:00Ad Kemppinen
Tuuli kirjoitti pitkään muistamani mu...Ad Kemppinen<br />Tuuli kirjoitti pitkään muistamani mukaan Katso-lehteen ja hän kuuluu myös näihin varhain kuolleisiin.antti liikkanenhttp://anttiliikkanen.blogs.finoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-80412684512002161322011-05-24T16:59:33.195+03:002011-05-24T16:59:33.195+03:00Waldemar Wirtanen:
"Geenit on aktivoitavissa
...Waldemar Wirtanen:<br />"Geenit on aktivoitavissa<br />että passivoitavissa...<br />...kukin tehköön mielensä mukaan."<br />Niinpä.<br />Olen tuota ajattelut, mikä on sen ymmärryksen este; kaikilla on melkein kaikki latenttina. <br />Ja se kai on se, että jokaisella uskonnolla on oma predestinaatio-oppinsa, tiedeuskolla asiaa ajaa geenifatalismin dogma, ja sitä ei saa heikentää.<br /> Muuten menee hyvä angsti harakoille.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-29609094569177758132011-05-24T16:39:44.717+03:002011-05-24T16:39:44.717+03:00Naisen kosto sai Suomen ensi-iltansa vuonna 1966, ...Naisen kosto sai Suomen ensi-iltansa vuonna 1966, maahantuojana Aito Mäkinen, teatterina Uusi-Orion. Tällaiset tiedot löytää sivulta: http://www.elonet.fiAntti Alanenhttps://www.blogger.com/profile/05267725389217994597noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-66063915249882496592011-05-24T15:53:14.797+03:002011-05-24T15:53:14.797+03:00"Bazin-parka, jonka finski-inkarnaationa on s..."Bazin-parka, jonka finski-inkarnaationa on saanut heilua Peter von Bagh vuosituhannesta toiseen. Rauha molempien muistoille."<br /><br />Lause lakoaa ainakin kahtaalle; ensinnäkin se vetää hunööriä Bazinin elokuvaesseistiikalle, toisaalta se muistuttaa mieliimme sen tosiasian, että Baghin manerisoitunut ylisanailu ei millään muotoa ole yltänyt Bazinin tasolle, vaikka näin on kuultu väitettävänkin; ja kenties myös kolmaalle, eli toivottaa armeliaasti lepoa ja rauhaa näille molemmille.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-31648413977372817152011-05-24T15:28:18.188+03:002011-05-24T15:28:18.188+03:00"Koneen ruhtinaasta" (Pekka Herlin) tuli..."Koneen ruhtinaasta" (Pekka Herlin) tulisi tehdä elokuva. Kirjan jälkeen jäi minussa soimaan sävel, joka on elämän pohjavireistä niitä vahvimpia. En näytä pääsevän eroon siitä, ehkä "se" vain alkoi tehdä työtään. Kuten hyvä kirja tekee työtään lukijassa.<br /><br />Päähenkilöksi Jussi Jurkka, mutta sehän on nyt mahdotonta. Elokuva sen sijaan hyvinkin mahdollista.<br /><br />terv. Pirkko A (vastaanotto oli vain anonyymille tällä kertaa)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-75648295116176382202011-05-24T15:03:28.525+03:002011-05-24T15:03:28.525+03:00Ad Omnia: täten todistan valan velvoituksin nähnee...Ad Omnia: täten todistan valan velvoituksin nähneeni "Naisen koston" teatterissa 1960-luvulla. Sitä en uskalla ottaa tunnolleni, oliko kerho vai normaaliohjelmisto, mutta muistini väittää jälkimmäistä. Orion? Muistan jopa katselukokemuksen - outo. Siis tavallisen tuntuinen elokukva.<br /><br />Bresson tunnettiin Suomessa parhaiten siitä, että sensuuri kielsi "Pickpocket" -elokvan rikollisuutta edistävänä. Sitäkään en muista tarkoin, minkä tason kielto ja kaunko se oli voimassa. Ratkaisu on tietenkin yksi elokuvatarkastamon naurettavimpia.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-7166236468732250882011-05-24T14:56:54.765+03:002011-05-24T14:56:54.765+03:00Ad Antti Liikkanen: - kuule, anteeksi, mutta juuri...Ad Antti Liikkanen: - kuule, anteeksi, mutta juuri tällaisia asioita en aina muista. Kuuluiko Tuuli myös näihin varhain kuolleisiin vai elääkö?Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-79701306234706372912011-05-24T10:53:21.645+03:002011-05-24T10:53:21.645+03:00Kuinka sattuikaan! Eilisen blogin kommenteissa Ant...Kuinka sattuikaan! Eilisen blogin kommenteissa Antti Alanen mainitsi Kemppisen Bresson-kirjoitukset. Teki mieleni kysäistä olisiko niitä Elokuva-Aitan tekstejä jossakin netitse luettavissa. Tai muita sen aikuisia palstan isännän elokuvakirjoituksia. Ja nyt sitten on juttua niistä teksteistä ja Bresson päivän keskiössä!<br /><br />Mietin eilen olisiko Kemppisen arvioinnit vaikuttaneet minuunkin, kun silloin ne Bresson-elokuvat pysäytti. Tai kai ihan vain näkemä ja kokema kosketti. En Elokuv-Aittaa silloin ainakaan seurannut.<br /><br />Mitä niitä nyt olikaan Bressoneita opiskeluaikana Helsingissä nähtävillä: Naisen kosto, Taskuvaras, Kuolemaantuomittu on karannut … Kirjoitin vaikuttuneena jopa johonkin sen aikuiseen ilmaisjakelulehteen pienen tekstipalan tästä Naisen kostosta. Oliko se Arkiston näytöksissä? Vaikea kuvitella, että tuollainen ja jo 1945 tehty elokuva olisi ollut kaupallisissa teattereissa 60-luvun puolimaissa.<br /><br />Balthazard ja kaikki sen jälkeiset Bressonit näkemättä!<br /><br />Mutta mikä se ”K o r j a u s kirjoitukseen” on? Menikö päivän tekstissä "oikaisu" ohitseni vai pitäisikö tuntea tuo päivämäärätty 1967-vuoden kirjoitus ennen kuin tajuaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-23978854125249756302011-05-24T09:53:56.402+03:002011-05-24T09:53:56.402+03:00Lainaus edeltä kommenteista: "Bazin-parka, jo...Lainaus edeltä kommenteista: "Bazin-parka, jonka finski-inkarnaationa on saanut heilua Peter von Bagh vuosituhannesta toiseen. Rauha molempien muistoille."<br /><br />Mitä, mitä ihmettä lause tarkoittaa?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-51052366427285623732011-05-24T09:24:35.560+03:002011-05-24T09:24:35.560+03:00Kiitoksia taas kirjoituksestasi.
Hienoa, että ja...Kiitoksia taas kirjoituksestasi. <br /><br />Hienoa, että jatkat kirjoittamista; allekirjoitan lausumasi "joka päivä on kirjoitettava".<br /><br />"satunnainen ja välttämätön"<br /><br />Jorma HelminenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-29658745787556779862011-05-24T09:12:48.660+03:002011-05-24T09:12:48.660+03:00Wirtaselle: epigenetiikka on niinkuin aurinkokunta...Wirtaselle: epigenetiikka on niinkuin aurinkokunta jos geeni on niinkuin Elokuva-Aitta.<br /><br />Kemppiselle: 1960-luvulla istuimme usein eräässä kahvibaarissa pienessä eteläsuomalaisessa kaupungissa. Joukossa oli Markku Tuuli (elokuva-alan primus inter pares, jo ennen PvB:a) ja muuan toinen teini, joille oli ominasta, että kaikki mitä liittyi elokuvaan oli agendalla (ei me sitä agendaksi kutsuttu, ei).<br /><br />Lähellä tuon keskustelun maisemia toimi myös veljespari Aki ja Mika.<br />Tuohon aikaan asiat osattiin. <br />Niin kai sitten nytkin?<br /><br />Tuo toinen elokuvafriikki keskusteluissamme kahvibaarissa laati asiassa runon:<br /><br />"Jos höyryjyrä päälle ajaa on sun turha parkua<br />jos et löydä mistään kuljettajaa<br /><br />Kun se kohti rajaa<br />juoksee täyttä karkua"<br /><br />Niis se vielläkin taitaa mennä?antti liikkanenhttp://anttiliikkanen.blogs.finoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-10947847389923944092011-05-24T06:46:17.071+03:002011-05-24T06:46:17.071+03:00Yksi geeni yksinään, ei varmaankaan
osaa elää ei ...Yksi geeni yksinään, ei varmaankaan<br /> osaa elää ei kuolla.<br /> "Geeniin on kirjoitettu myös oma, yksityinen kuolema, jonka voi siten aiheuttaa esimerkiksi perimässä mukana oleva syöpä tai muu sairaus.<br /> Geenit on aktivoitavissa<br />että passivoitavissa...<br /> ...kukin tehköön mielensä mukaan.Waldemar Wirtanenhttps://www.blogger.com/profile/07226212073318060422noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-69370524138323224742011-05-24T06:30:51.337+03:002011-05-24T06:30:51.337+03:00Mistäpä Monod tiesi olevansa yksin maailmankaikkeu...Mistäpä Monod tiesi olevansa yksin maailmankaikkeudessa. Ehkä hän vai halusi sitä - luultavimmin siksi, että Jumala ja Hänen ehdottomuutensa ei sopinut Monod -veijarin pirtaannAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-44199662111395186982011-05-24T02:36:09.827+03:002011-05-24T02:36:09.827+03:00Aivan, putkiaivoinen tiedeusko ei ole häävi lohtu ...Aivan, putkiaivoinen tiedeusko ei ole häävi lohtu ja turva elämäntyrskyissä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-78151886553814968592011-05-24T01:16:55.070+03:002011-05-24T01:16:55.070+03:00"Neljäs ulottuvaisuus on luonnollisesti aika[..."Neljäs ulottuvaisuus on luonnollisesti aika[...]" on tietysti prioriteettikysymys. Aika on ehkä [tämän modernin puitteissa] kuitenkin enemmän ensimmäinen kuin neljäs dimensio.<br /><br />Mutta enemmän antaisin arvoa käyttämällesi sanalle "luonnollisesti". Sitähän on lähes mahdotonta käyttää oikein. Varoitan siitä aina oppilaitani, jotka ovat vaivautuneet paikalle ja erehtyvät kuuntelemaan, sanomalla että aina kun kuulette sanan "luonnollisesti" hälytyskellojen pitää soida ja lujaa. Kun joku sanoo "luonnollisesti", se ei koskaan ole sitä. <br /><br />Käyttämässäsi yhteydessä se on mahdollinen. Hyvä keksintö, ja siksi todennäköisesti vahinko.<br /><br />Enemmän kuin tila, joka on ihan ok, muttei tarpeeksi, nostaisin Balthazarin yhteydessä esille liikkeen. (Olemme jo siirtyneet historian tulkinnoissa "tilasta" "liikkeeseen", vaikka se on ehkä osin peitesana sille "tilaa" edeltäneelle "muutokselle"). Bresson on liikettä enemmän kuin tilaa, joka rajaa sitä, mitä halutaan sanoa. Rajaus on kuitenkin aina vain rajausta. Sanominen ulottuu laajemmalle.<br /><br />Laitetaan tähän <a href="http://www.youtube.com/watch?v=C3NaMPak8Ow" rel="nofollow">traileri</a> ja <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Pt4zCZh__6Y&feature=related" rel="nofollow">avausjakso</a> todisteiksi väittämästäni - ja ekstrana pari hyvää <a href="http://www.youtube.com/watch?v=ZbXC7h8tzBg&feature=related" rel="nofollow">kommenttia</a> tästä elokuvasta, joka on syytä nähdä.Sedishttp://sedis.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-62394421260736797752011-05-24T00:19:36.221+03:002011-05-24T00:19:36.221+03:00Mikseipä Bressonilta sitten jää katsomisen väärtik...Mikseipä Bressonilta sitten jää katsomisen väärtiksi tässä jo mainittujen ohella myös "Mouchette". Ja heitetään kasaan vielä "L'argent" - joskus oli vakavakin rinnastus sellainen, että jos Erno Paasilinnalla olisi aikoinaan ollut kamera, siis elokuvakamera, ja Tuomas Anhava olisi maksanut filmit, niin jälki olisi editoituna ollut sitä samaa.<br /><br />Bazin-parka, jonka finski-inkarnaationa on saanut heilua Peter von Bagh vuosituhannesta toiseen. Rauha molempien muistoille.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-91551245249209246562011-05-24T00:13:21.734+03:002011-05-24T00:13:21.734+03:00Anne Wiazemsky on kirjoittanut kokemuksistaan Balt...Anne Wiazemsky on kirjoittanut kokemuksistaan Balthazarin kuvauksissa kirjan Jeune fille (Gallimard), ruotsiksi käännetty nimellä Debutant ja suomeksi Nuori tyttö (pienkustantaja Artemisian toimesta). Kirjassa, ainakin ruotsalaisessa käännöksessä, Bresson esitetään pakkomielteisenä namusetänä.<br /><br />Balthazarin katsominen on rankka kokemus, ihmisten itsekkyys ja ilkeys siinä kai liippaa liian läheltä.Satunnainen lukijanoreply@blogger.com