tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post4888526479396490653..comments2024-03-29T14:35:47.438+02:00Comments on Kemppinen: TaideäänestysJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger36125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59060270073712348042009-01-07T11:29:00.000+02:002009-01-07T11:29:00.000+02:00Aina kun tuolla kaupungilla on asfaltti auki syyst...<I>Aina kun tuolla kaupungilla on asfaltti auki syystä tai toisesta, niin eikös siinä ole joku lippispäinen ukko myös tutkimassa.</I><BR/><BR/>No kun katu on aina auki, täytyy siellä alla olla jotain mielenkiintoista. Siispä katselu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-53130653736232143262009-01-06T19:32:00.000+02:002009-01-06T19:32:00.000+02:00ad don jusa,Niin siis aivan oikein. Kommentti tuon...ad don jusa,<BR/><BR/>Niin siis aivan oikein. Kommentti tuon musiikin raadollisuudesta ei välttämättä kvalifioi, vaan toteaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-88482718839884677162009-01-06T18:32:00.000+02:002009-01-06T18:32:00.000+02:00Don Juusa: en ole varma olenko ihan samaa mieltä k...Don Juusa: en ole varma olenko ihan samaa mieltä kanssasi sillä kognitiivisen älyn kehittyessä ollaan myös unohdettu ravita tunteiden älyä ja sen takia taitaa olla niin, että taiteilija on kiinnostuneempi seksuaalisuuden syvyydestä (tunteiden ääripäätä) kuin kognitiivisesti tottunut älykkö. Mutta sinun yhteenvetosi loi kuvan, että olisi joko "sivistyneitä" ja "taiteiljoita" kun minä näen, että kaikkien tulisi kyetä käyttämään omaa tunneskaalaa niin hyvin, että uskaltaa kohdata ns. pienen kuoleman (ja oikeasti tulevan kuolemansa). Koska tämä unohtuu taitaa aivoissa olla "tilaa" präntätä ulkoa kaikenlaista osaamista ja oppia, joiden soveltavuus IRL on silti huonoa. Eivät siis usein minun mielestä näe metsää puilta eivätkä näe milloin barbaarit ovat johdossa koska heitä kiinnostaa vain ulkoiset merkit kuten brandit, hinta ja laatu.<BR/><BR/>Jää siis lapsi unohduksiin eikä edes heitetä pesuveden mukana koska tämä sakki ei enää pese mitään. Ovat itseriittoisia ja siinä on suurempi paha kuin liiallinen seksuaalinen kiinnostus mielestäni (jota voi sovinnolla pyytää pitämään ei-korostettuna, se ei silti tarkoita, että ihmisiä tulisi häpeällä häpäistä juoruamalla täysin epähienosti - vaikka väittävät olevansa "hienoja" ja "sivistyneitä" niin mielestäni ovat epähienompia kuin työmies konsanaan joka ei mollannut sentään naisia, joiden elämä saastutettiin rumasti tämän kaltaisen kritiikin takia.)<BR/><BR/>Näetkö mitä haluan sanoa? Menee taide ja tiede sekaisin ja varsinkin arvo.Homo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-67799733566110049152009-01-06T18:28:00.000+02:002009-01-06T18:28:00.000+02:00Leenukalle ja muille Palestiinan ystäville pohditt...Leenukalle ja muille Palestiinan ystäville pohdittaksi:<BR/><BR/>Gaza Strip 1985 532,288<BR/>Gaza Strip 1986 550,254<BR/>Gaza Strip 1987 569,908<BR/>Gaza Strip 1988 592,988<BR/>Gaza Strip 1989 616,975<BR/>Gaza Strip 1990 645,840<BR/>Gaza Strip 1991 680,633<BR/>Gaza Strip 1992 719,908<BR/>Gaza Strip 1993 762,305<BR/>Gaza Strip 1994 818,674<BR/>Gaza Strip 1995 886,260<BR/>Gaza Strip 1996 951,586<BR/>Gaza Strip 1997 1,019,582<BR/>Gaza Strip 1998 1,054,880<BR/>Gaza Strip 1999 1,091,813<BR/>Gaza Strip 2000 1,130,438<BR/>Gaza Strip 2001 1,170,822<BR/>Gaza Strip 2002 1,213,041<BR/>Gaza Strip 2003 1,257,161<BR/>Gaza Strip 2004 1,303,009<BR/>Gaza Strip 2005 1,350,411<BR/>Gaza Strip 2006 1,399,202<BR/>Gaza Strip 2007 1,449,214<BR/>Gaza Strip 2008 1,500,202<BR/>Gaza Strip 2009 1,551,859<BR/>Gaza Strip 2010 1,604,238<BR/>----------------------------------- ---- --------------------<BR/>Source: U.S. Census Bureau, International Data Base<BR/><BR/><BR/>Jumala on tunnetusti suuri, mutta on myös kysyttävä, onko tämä ns. Kestävää kehitystä?<BR/><BR/>Olisin itse valmis perustamaan Israelin ystävien alajaoston tänne Kemppisen blogin kommenttilootaan.<BR/><BR/>Oliskos kiinnostuneita?catuluxhttps://www.blogger.com/profile/13378082525067752648noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-17752259924745471682009-01-06T15:01:00.000+02:002009-01-06T15:01:00.000+02:00Jäin edelleen mietteisiin.Tunne-elämän kehittymätt...Jäin edelleen mietteisiin.<BR/><BR/>Tunne-elämän kehittymättömin ja raain kerrostuma, jotain primitiivistä ja kaoottista: kreikkalaiset saattoivat tarkoittaaa sitä termillään dynamis eli potentiaalisuus. Meile asia tutuin kenties termin tiedostamaton taikka alitajunta kautta. Se oli silloin 1300-luvulla, kun tahdosta tuli järkeä primaarimpi, ja se oli silloin 1900-luvun alussa kun siitä tuli psykologinen käsite. <BR/><BR/>Tahtoo sanoa, että syvyyspsykologisen taidenäkemyksen valossa juuri tämä sielun taikka mielen taikka tunne-elämän kehittymättömin, paremmin ehkä hallitsemattomin kerros on taiteellisen ilmaisun alkuperä - sieltä nousevat symbolit. Siksi selvänäkijät, poppamiehet, profeetat ja taiteilijat ovat samaa heimoa.<BR/><BR/>Seksuaalisuus ja uskonnollinen uskokin liittyvät tätä kautta toisiinsa. Seksuaalisessa aktissa ihminen "voittaa kuoleman". Nämä ovat taiteen kestoteemoja, mikäli en pahasti erehdy, rakkaus, kuolema ja sen sellaiset tunne-elämän raaimpien kerrostumien asiat, joita kalkyloiva insinöörijärki ei saa hallintaansa, vaan käy toteen kevyen iskusävelmämusiikin säe "järjen veit..".<BR/><BR/>Eli ei mitään ihan kevyttä kamaa, eikä "tunne-elämän raaimman kerroksen" mitätöinti kuulosta muulta kuin tekopyhityskristillisyydeltä.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-80690111016139778002009-01-06T13:39:00.000+02:002009-01-06T13:39:00.000+02:00Minäkin inhoan heavya. Mutta en maun takia puutu m...Minäkin inhoan heavya. Mutta en maun takia puutu minkään ilmaisumuodon taiteellisuuteen. Enkä toisaalta sano, että kaikki on automaattisesti taidetta. Niinpä en sano, että Chopinin nuottien mukana soittelukaan on automaattisesti taidetta. Mitä yleisesti ottae asioihin tulee, kannattaa tähdentää, että taideteokset voivat uinua pitkäänkin ennen kuin heräävät eloon. <BR/><BR/>Lisäksi olen taipuvainen ajattelemaan, että Vanhassa testamentissa on paljon taiteellisesti merkittäviä kirjallisia luomuksia. Rollo May kirjoittaa minusta osuvasti, että taideteoksessa on olennaista taiteilijan <I>kohtaaminen</I> todellisuuden kanssa. Elikkä siis: Teksti, joka on kuin Kemppisen taannoin esittämä Möbiuksen nauha, sanoo jotain todellista. Sillä tavoin fundamentalistisesti väärin luetun tekstin sisällä on toinen teksti, jota fundamentalisti tai insinöörikieli ei ymmärrä. Taiteen kieli on siten sukua uskonnolliselle kielelle. Mistä ei voi puhua, siitä täytyy puhua symbolisesti.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-18094770050640765152009-01-06T10:14:00.000+02:002009-01-06T10:14:00.000+02:00Minulle oli vaikeinta olla etsimättä sävellajeihin...<I>Minulle oli vaikeinta olla etsimättä sävellajeihin perustuvia kulkuja ja käsittää, että äänen väri - esimerkiksi särö - on yksi musiikin elementeistä.</I><BR/><BR/>Aivan. Pitää uppoutua maisemaan, ei katsoa yksityiskohtia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-50766633300996828782009-01-06T10:09:00.000+02:002009-01-06T10:09:00.000+02:00Jukka Kemppinen kirjoitti... Gothonin kommentti on...Jukka Kemppinen kirjoitti...<BR/><I> Gothonin kommentti on valitettava, mutta hän on tiettävästi mystikko ja ...</I><BR/>?<BR/><BR/>Minusta hänen henkinen orientaationsa ei ole mystinen, jos sillä tarkoitetaan nyt teologista termin määrittelyä, itsetiedoton henkisen kokija, vaan pikemminkin hän edustaa jotain mystiselle vastakkaista - edustaen yhä suurempaa valveutuneisuutta kirkkaassa päivätajunnassa - ja hän voi havaita täydessä minätietoisuudessaan transsendentin ulottuvuuden lainalaisuuksia (eritoten musiikissa). Näin ymmärrän. Paitsi että kirjoissaan hän menee tähän tyyliin, olen tehnyt Ralfista yhden pitkän sanomalehtihaastattelun.-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9312466349505915422009-01-06T08:46:00.000+02:002009-01-06T08:46:00.000+02:00Ad Anonyymi: Degas, joka suoriutui samasta kuin he...Ad Anonyymi: Degas, joka suoriutui samasta kuin henkilökohtainen vihamiehensä Proust kirjallisuudessa, on harvinaisen laajasti nähtävissä. Musee d'Orsay on ykköspaikka - kaikkiaankin Pariisin miellyttävin museo.<BR/><BR/>Verkkosivut hyvät ja laajat:<BR/>14-vuotias tanssijatar:<BR/>http://www.musee-orsay.fr/en/collections/index-of-works/resultat-collection.html?no_cache=1&zsz=2&sf=84&zs_rf=mos_aJukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-7227392291707383082009-01-06T02:26:00.000+02:002009-01-06T02:26:00.000+02:00Aivan oikein sanottu. Hyvin suuri osa heavy-musiik...Aivan oikein sanottu. Hyvin suuri osa heavy-musiikista edustaa tunne-elämän kehittymättömintä ja raainta kerrostumaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-32435452684995303002009-01-06T00:14:00.000+02:002009-01-06T00:14:00.000+02:00Miksi vain Degas? Kovin vähän hänen veistoksiaan o...Miksi vain Degas? Kovin vähän hänen veistoksiaan on ihailtavissa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-47325277108459971392009-01-06T00:02:00.000+02:002009-01-06T00:02:00.000+02:00Kemppinen sanoo, että Päätalon ja Paasilinnan rom...Kemppinen sanoo, että Päätalon ja Paasilinnan romaanien "hyvyyttä" ilmentää mm. käännösten suuri määrä. Paasilinnan romaaneja olisi Wikipedian mukaan käännetty tähän mennessä 45 kielelle. Mutta onko Päätalon romaaneja käännetty yhdellekään vieraalle kielelle?<BR/><BR/>Kyllähän Paasilinna on minusta kirjailijana aivan toista - siis parempaa - luokkaa kuin Päätalo. Paasilinnassa on ainesta klassikoksi, ei Päätalossa.Suomessa ei ole ymmärretty Paasilinnan kirjoja. Täällä häntä luetaan vain humoristina, joka vääntää aina kirjan vuodessa. Totta on, että Paasilinnan viimeisimmät kirjat noin kymmeneltä viime vuodelta, ovat vain tehty siksi, että ne myyvät aina hyvin, taiteellinen taso ei päätä huimaa. Matta aivan samaa voidaan hyvällä syyllä sanoa Päätalon tuotannosta, pääasia oli, että Kalle sai joka vuosi valmiiksi romaanin, joka myi hyvin.<BR/><BR/>Etenkin Ranskassa Paasilinnaa pidetään aiempien teostensa perusteella todella merkittävänä kirjailijana, ei vain humoristina, vaan vanhanaikaisten myyttien luojana, jonka romaaneissa on nähty jopa suuriin klassisiin kertomuksiin verrattavaa alkuvoimaa.<BR/><BR/>No, Päätalo on saanut erilaisia titteleitä, mm. professorin arvonimen Oulun yliopistossa, Paasilinna ei. Mutta eihän kirjailija mitään arvonimiä kaipaa, pääasia on, että osaa kirjoittaa ja ihmiset, muuallakin kuin Koillismaalla ja Suomessa, ostavat hänen kirjojaan. Paasilinnan painettuja romaaneja on arvioitu olevan kotimaassa ja ulkomailla lähes kuusi miljoonaa nidettä.<BR/><BR/>Niin, ja siitä rakentamispuolesta vielä sen verran, että Kalle Päätalo oli rakennusmestari ja rakensi perheelleen talon Tampereelle, oliko se nyt Messukylään. Mutta kyllä Paasilinnakin on rakentanut paljon, mm. kymmenkunta saunaa tms. rakennusta eri puolille maata.<BR/><BR/>Näppäriä veijareita molemmat, sekä Kalle että Arto!Jyrki Virolainenhttps://www.blogger.com/profile/11187934994389940927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-32216048890148536972009-01-05T21:05:00.000+02:002009-01-05T21:05:00.000+02:00Ad Omnia: - kommenteissa lainattu Gothonin komment...Ad Omnia: - kommenteissa lainattu Gothonin kommentti on valitettava, mutta hän on tiettävästi mystikko ja tuota mieltä.<BR/><BR/>Hienosta ja huonosta musiikista: me vanhat, esimerkiksi minä, emme tahdo päästä kärryille rokista ja popista.<BR/><BR/>Itse sain sarjan ahaa-elämyksiä, kun nuori poikani antoi joitakin vinkkejä ja kuunneltiin automatkalla tarkoin Pekka Pohjolaa ja XL:ää.<BR/><BR/>Minulle oli vaikeinta olla etsimättä sävellajeihin perustuvia kulkuja ja käsittää, että äänen väri - esimerkiksi särö - on yksi musiikin elementeistä.<BR/><BR/>Vastaavasti olen seurannut muutamaa ihmistä, jotka ovat oppineet olemaan vieroksumatta ns. vanhaa musiikkia (1400-luku, 1500-luku).<BR/><BR/>Se on mielestäni selvää, että konserttimusiikissa klassisismin - romantiikan terrori on ikävä ilmiö. Siitähän muuten kärsii myös 1900-luvun musiikki.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-27116163852771192092009-01-05T21:00:00.000+02:002009-01-05T21:00:00.000+02:00Kaikki nämä kommentit huokuvat jotain kivaa, lähes...Kaikki nämä kommentit huokuvat jotain kivaa, lähes uppsluppet kuten ruoåttalainen sen sanoisi: jotain hulmuvaa, hauskaa, helppoa, sallittua ja samalla hullua - sillä terveellä tavalla. Kaikki kommentoijat ovat olleet pienessä sievässä? Jotain on nyt muutettu hyvä Kemppinen. Sinä sinnikkyydellä olla sitä mitä olet. Ja sitten laitan jotain Hänellekin: se Hen, se jota kutsun kun olen romanttisella tai haaveilevalla tuulella.Homo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-57606940046827408772009-01-05T18:59:00.000+02:002009-01-05T18:59:00.000+02:00Ad Rienzi, joka kirjoitti:"Eskapistinen viihde, si...Ad Rienzi, joka kirjoitti:<BR/>"Eskapistinen viihde, siis esimerkiksi Harlekiinit, dekkarit ja muut kaavaa toistavat formula-ajot, on kuin suihku, jonka teho perustuu samanlaisuuteen, tasalämpöiseen jakeluun. Toimii hyvin, kun on hikeä ja likaa pestäväksi, mutta ei sitä ryppyyntymättä voisi harrastaa pelkästään."<BR/><BR/>- Pätee reggaerytmiin erinomaisesti, paitsi, ettei lisää ryppyjä vaan vähentää niitä ja tekee ihon sileämmäksi sekä rentouttaa, virkistää ja antaa suurenmoisen olon, vähentää väsymystä ja stressiä. <BR/><BR/>Mutta toisaalta - kun jatkan nyt tätä latua: Ihmiset, jotka kovasti erottelevat "taidemusiikin" ja "kevyen musiikin" kategorisesti niin, että että pääsääntöisesti rytmisoittimet ovat aina "kevyitä", ovat oman kapea-alaisen estetiikkansa perustaksi omaksuneet aivan tietyn arvomaailman ja kulttuuri- ja rotuajattelun.<BR/><BR/>Pankaa radiosta soimaan kepeä Mozart niin se turruttaa pahemmin kuin joku oikein räminällä tätä aikaa ilmaiseva nahkahousuisten huligaanien elektroonisesti vahvistama rähinä.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-34503749888981392212009-01-05T17:41:00.000+02:002009-01-05T17:41:00.000+02:00Eskapistinen taideäänestys kuvannee esmes eduskunt...Eskapistinen taideäänestys kuvannee esmes eduskuntavaaleja. Nykyisin ainakin.<BR/><BR/>LeenaN:lle: Erittäin hyvä kuvaus palestiinalaisten arkielämästä (toisenlainen totuus) faktoineen löytyy kirjasta:<BR/>Susan Nathan, The Other Side of Israel. My Journey across the Jewish-Arab divide. Löytyy suomenkielisenäkin ja<BR/>Tuomiojan arvostelu:<BR/>tuomioja.org/index.php?mainAction=showPage&id=1310&category=3<BR/>Mutta varmaan kirjan tunsitkin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-40234451438009006382009-01-05T17:34:00.000+02:002009-01-05T17:34:00.000+02:00antti kortelainen kirjoitti..."Hyvän kirjan merkki...antti kortelainen kirjoitti...<BR/><BR/><I>"Hyvän kirjan merkki on minulle se, etten saa sitä käsistä ennen kuin se on luettu."</I><BR/><BR/>Viittaan (taas kerran) Antti Tuuriin; kirja voi myös olla lukijalle helppo, ja se voi olla aidosti vetävä, ilman, että se on täyttä roskaa.-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-85229071892813365632009-01-05T16:48:00.000+02:002009-01-05T16:48:00.000+02:00Sattuvasti sanoo Valto Ensio!Myös Tapsa P. osuu my...Sattuvasti sanoo Valto Ensio!<BR/>Myös Tapsa P. osuu myös lausuessaan "taiteesta ja tekotaiteesta"!<BR/>Shakespearen ja Tolstoin suhteen asetun kyllä ensinmainitun kannalle. (Kumpaakin olen teatterin palkeille pilkkonut!)<BR/>Toki, Kemppi tuntee tämän "palkki" sanan etymologian?<BR/>Ja vielä; Missäs viipyy ne Turun luentojen päivämäärät? (Vai onko minulta päässyt... ne ohi? /Pelkäätkö yleisönkaaosta akatemiaan?)<BR/>Lisäksi tulossa saattaa olla mielenkiintoinen tekijänoikeuskanne, jota varten varaisin Sinut hui...pulta asiaani ajamaan, sopiiko?<BR/>pekka saaristoAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-87230427679393215852009-01-05T14:54:00.000+02:002009-01-05T14:54:00.000+02:00”Voi olla, että Paasilinna on hyvä ihminen – en to...”Voi olla, että Paasilinna on hyvä ihminen – en tosin ole kuullut sellaista – ja haluaa ilahduttaa ihmisiä, varsinkin tuntuvaa korvausta vastaan.” <BR/>???<BR/>Uskon kyllä biografiseen kirjallisuudentutkimukseen ja –tulkintaan, mutta hyvän ihmisen maine tai halu ilahduttaa eivät hyvän tai huonon kirjan kriteereiksi käy. Sitä paitsi hyvä kirjailijakin voi tehdä huonon kirjan – ja huono (miten se sitten määritelläänkin) hyvän, kuten Paasilinna Jäniksen vuoden.<BR/>No niin, siinä sitten teinkin arvostelman, jollaisia tarkoitukseni oli arvostella. <BR/><BR/>Ajattelin vielä lisätä, että kirjaa ei tee huonoksi siitä mahdollisesti saatu tuntuva korvauskaan, mutta huomaan, että olen pussissa eikä lukutaitoni nyt riitä, niin paljon epäjohdonmukaisuuksia olen tekstissä havaitsevinani.<BR/>Lukkariko siellä puhuu, äimistelen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-25009714289625848732009-01-05T14:40:00.000+02:002009-01-05T14:40:00.000+02:00Mutta taitohan se on viihteenkin tekeminen. On tot...Mutta taitohan se on viihteenkin tekeminen. On totta, että Paasilinnalla on paljon itseään toistavaa tavaraa. Pääteemana on mies, jolle yhteiset säännöt ovat Luciferin dilemma. Jos tekee niin kuin toiset haluavat ja hyvä olisi, niin ei itse ole olemassa.<BR/><BR/>En jaksaisi lukea hänen koko tuotantoaan. Siitä huolimatta ne kirjat, joista hänet muistetaan, ovat kyllä ihan loistavia. Lause on napakkaa ja tapahtumat sekä käänteet seuraavat toisiaan huimaa vauhtia.<BR/><BR/>Ulvova mylläri, Onnellinen mies, Ukkosenjumalan poika ja muutamat muut ovat olleet sellaisia, että ne on luettava putkeen ja vaikka aamuyölle asti. Hyvän kirjan merkki on minulle se, etten saa sitä käsistä ennen kuin se on luettu.<BR/><BR/>Olemme varmaan saman ongelman äärellä, jota Chydenius ja Kokkonen pohtivat teemalla onko hyvä iskelma parempi kuin huono sinfonia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-55297568239664359242009-01-05T14:12:00.000+02:002009-01-05T14:12:00.000+02:00Onhan toki niinkin, että kautta aikojen, erityises...Onhan toki niinkin, että kautta aikojen, erityisesti diktatuurien aikana mutta nykyäänkin, valtaeliitin kannalta suopeat taideteokset saavuttavat korkean asemansa lähinnä rahoituksen ja kunnianosoitusten myötä. Voisiko vaihtoehtoisesti siis ajatella niinkin, että vastavirtaan kulkevien on tehtävä töistään niin myyviä, että tämä vaihtoehtoisuus saadaan läpi rahallisesti kannattavan populaarin kuoren sisällä, joka ei tarvitse vallan tukea saavuttaakseen suuren levikin tai suosion?<BR/><BR/>Shakespearesta voi todeta vain sen, että menestyksen takana lienee jo monien tunnustama kirjoittajajoukko, josta lisää esim täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Shakespeare_authorship_question<BR/><BR/>Auteur-ajattelu on nykypäivänä erityisen vanhentunut, koska kaikenlaiseen kanssatuottajuuteen ja kansalaistuottajuuteen (kuten tämä blogi) kannustetaan. Ehkä Shakespearena toiminut joukko oli vain aikaansa edellä (ja toisaalta joutui maskaamaan mahdollisesti feminiinisen totuuden tuona aikana ainoastaan hyväksytyn mieskirjailijaroolin alle).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-42934607008373579212009-01-05T12:27:00.000+02:002009-01-05T12:27:00.000+02:00Teologi kirjoitti... .. ja Jussi Vares jää vähän h...Teologi kirjoitti...<BR/><I> .. ja Jussi Vares jää vähän haikeana katselemaan sumuun.</I><BR/><BR/>Sympaattinen, merkillisellä tavalla salaa moniulotteinen hahmo. Olen aika varma että sillä on esikuva,<BR/>vaikka kuva tietysti voi olla hajallaan useammassa persoonassa.<BR/>hmmm... <BR/>Se oli Heikki Turusen nimeltä mainitsematon hahmo, joka ei muuttanut tapaansa tervehtiä "jos sitä nyt jossain romaanissa on käytetty". Tunnistettava, vaikka intellektuaalisempi kuin se Turusen seikkailija, (oli SLL:n liittokokousedustajana Vaasassa).-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16825412501294875392009-01-05T12:14:00.000+02:002009-01-05T12:14:00.000+02:00Ja sitten sananen halusta kuuulua kerhoihin ja ker...Ja sitten sananen halusta kuuulua kerhoihin ja kermaan: Kun joku on saanut virallisen tunnustuksen, hänen teelmänsä käyvät kaupaksi, koska ne ovat turvallisia valintoja, jotka eivät herätä hilpeyttä eikä ilkamointia muissa ihmisissä. Sellaisten teelmien valitseminen on merkkinä kaikille, että henkilö "tuntee taidetta". Lisäksi sivistyneen tuntee siitä, että hän osaa sujuvasti keskustella siitä, mistä muutenkin puhutaan.<BR/><BR/>Nokkavampaa on tietty hankkia jotain rumaa, ahdistavaa tai pitkäveteistä ja sanoa nauttivansa siitä. Kun sellainen palkitaan, kaikki ostavat sitä ja sanovat nauttivansa siitä. <BR/><BR/>Kaikkein nokkavinta on niin sanotusti "ahmia"... niin kuin itseään muita parempana pitävän käkkärää-ihmisen "suurinta herkkua" on luomu-jäkäläsalaatti sulatetussa lumessa marinoitujen maitohorsmanitujen kera.<BR/><BR/>Myyntitilastot ovat taidetta. Niistä näkee osakuvan siitä, mitä todella tapahtuu, mihin ihmiset käyttävät rahansa ja vapaa-aikansa ja mitä ihmiset pitävät taiteellisesti arvokkaana ja osuvana tulkintana itsestään ja millä ihmiset täyttävät elämänsä.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-26502985810992836992009-01-05T12:10:00.000+02:002009-01-05T12:10:00.000+02:00Taiteilija on selvänäkijä merkityksessä, että hän ...Taiteilija on selvänäkijä merkityksessä, että hän näkee, mitä todella tapahtuu. Kriitikot ja "taiteen ystävät" voivat jälkikäteen nähdä, mitä tapahtui. Taidekirjallisuus reaaliajassa kirjoitettua historiaa.<BR/><BR/>Taiteellisten palkintojen kulttuurissa asetelma on kokonaan toinen. Sen kulttuurin asenteena on, että kaikki näkevät saman kuin taiteilija, ja tuomarit sitten arvioivat suorituksen - eli tekevät mittauksia, joiden perusteella voidaan todeta, vastaako kuva sitä, minkä kaikki muutenkin näkevät.<BR/><BR/>Palkintokulttuurin rakenne merkitsee, että oikeastaan "selvänäkijä-taiteilijoita" ei tarvita kertomaan, mitä todella tapahtuu.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-19096863174994271192009-01-05T11:39:00.000+02:002009-01-05T11:39:00.000+02:00JK:"Kalevala" nousi ihailun kohteeksi nousevan nat...JK:<BR/><I>"Kalevala" nousi ihailun kohteeksi nousevan nationalismin myötä. Juuri kukaan ei osannut lukea sitä ja harva on lukenut vieläkään.</I><BR/>Tjaa, kyllä teosofit, vaikka se kiistatta vaikeahko on lähestyä.. . ja vielä 90 v. sitten niitä kulttyyripiireissä oli; toisessa kädessä Kalevela, ja toisessa Pekka Ervastin Kalevalan avain.<BR/>Sellaista - tuhti paketti.<BR/><BR/>"Ei sanat salahan joua, eikä luottehet lovehen. Mahti ei joua maan rakohon, vaikka mahtajat menevät."-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.com