tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post113985662356207035..comments2024-03-28T15:07:43.679+02:00Comments on Kemppinen: Ampukaa valokuvaajaJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1140020751922363092006-02-15T18:25:00.000+02:002006-02-15T18:25:00.000+02:00Ad Petteri Järvinen:tornista, jalustaa käyttäen..R...Ad Petteri Järvinen:<BR/>tornista, jalustaa käyttäen..<BR/><BR/>Ranska on se maa, jossa kauniit seinätpinat on perinteisesti peitetty julisteteilla "Julisteiden kiinnittäminen kielletty" (Defense d'afficher)...<BR/><BR/>Vallan viisasta väkeä.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1139999039714390552006-02-15T12:23:00.000+02:002006-02-15T12:23:00.000+02:00Mielenkiintoinen kokoelma ilmakuvia Saksasta vuonn...Mielenkiintoinen kokoelma ilmakuvia Saksasta vuonna 1945 löytyy linkistä:<BR/><A HREF="http://www.flickr.com/photos/kt/sets/112384/" REL="nofollow">http://www.flickr.com/photos/kt/sets/112384/</A><BR/><BR/>Kuvissa muun muassa Remagenin sotavankileiri, jossa vankina noin 250.000 saksalaista.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1139984382027518662006-02-15T08:19:00.000+02:002006-02-15T08:19:00.000+02:00Joku joskus kertoi minulle, että Pariisin kaupungi...Joku joskus kertoi minulle, että Pariisin kaupungin alueella on jalustan käyttö julkisilla paikoilla luvanvaraista. Syytä pidettiin silloin lähinnä protektionistisena eli paikallisten kuvaajien postikorttibisnesten turvaamisena.<BR/>Tornissa tätä on vain helpompi valvoa.<BR/>Muitakin "ranskalaisia poikkeuksia" on: ymmärtääkseni laki turvaa ihmisille oikeuden omaan kuvaansa eli julkisella paikalla joku voi oikeasti kieltää itsensä kuvaamisen!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1139940744213989842006-02-14T20:12:00.000+02:002006-02-14T20:12:00.000+02:00Ensi kertaa kuulen, ettei Eiffel-tornia saisi valo...Ensi kertaa kuulen, ettei Eiffel-tornia saisi valokuvata jalustalta.<BR/><BR/>Sen sijaan Eiffel-tornin yövalaistus on suojattu tekijänoikeudella ja siksi tällaisten kuvien kaupallinen käyttö vaatii luvan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1139919375714463902006-02-14T14:16:00.000+02:002006-02-14T14:16:00.000+02:00Re Eiffel ja kolmijalka, epäilen vahvasti kiellon ...<I>Re Eiffel ja kolmijalka</I>, epäilen vahvasti kiellon olevan mitenkään sotilaallinen. Monessa turistien suosimassa paikassa jalustakuvaus on kielletty, perusteluja saattavat olla esimerkiksi<BR/><BR/>- pelko näyttelyesineitten tai esimerkiksi lattian vahingoittamisesta<BR/><BR/>- tungos -- Eiffel-tornilla olen käynyt vain kerran, mutta silloinkin, off-season, oli niin kova tungos että jalustan vieminen olisi osoittanut harvinaisen huonoa tilanteentajua<BR/><BR/>- halu myydä vaikkapa nähtävyyden omia postikortteja sen sijaan, että turistit näpsisivät omia kuviaan<BR/><BR/>Vaikka olenkin innokas valokuvaaja, ei olisi silti tullut mieleenkään viedä jalustaa esimerkiksi Pantheoniin (Rooman tai Pariisiin), Notre-Dameen, Markuksenkirkkoon Venetsiaan, tai esimerkiksi Eiffel-torniin. Ensinnäkin joitakin tapoja on syytä omata -- miksi minulla olisi oikeus viedä tungoksessa n. 3 ihmisen tila -- ja toisekseen, parempia kuvia saa ostamalla sen paikan arkkitehtuuria käsittelevän kirjan, jossa ne kuvat on otettu ilman, että ympärillä on pyörinyt 10 000 turistia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1139871798050280562006-02-14T01:03:00.000+02:002006-02-14T01:03:00.000+02:00Ehkä turisti olikin viaton valokuvauksen ja arkkit...Ehkä turisti olikin viaton valokuvauksen ja arkkitehtuurin harrastaja. Turhan vallattomia nuo Valpon vekkulit pojat. Ihmetystä herättää ainakin se miksi kapsäkki olisi täynnä valokuvia ja missä ne sitten olisi kehitetty ja ennen kaikkea minkä vuoksi? <BR/><BR/>Ei kai kukaan usko että vakavasti otettava vakoilija kantaisi mukanaan raskauttavia todisteita. <BR/><BR/>Mitä tulee mainittujen kohteiden valokuvaamiseen, niin eipä kai rautatievaihteiden kuvaus ole erityisen hedelmällistä n. 170 cm korkeudesta. Näkyy vain paljon kiskoa eikä oikeastaan muuta. Ei myöskään ole erityisen briljanttia kuvata rakennuksia tai voimalaitoksia tai satamalaitteita, koska tosi vakooja, oikea väijymies tietenkin ottaisi vain strategiset paikat selville (Nykyisin tuota kutsutaan kai paikkatiedoksi) ja merkkaisi sen karttaan ja mustakantiseen vihkoon tai painaisi mieleen ennen kuin söisi muistiinpanot. <BR/><BR/>Vakoilussa ei ole erityistä hyötyä maan tasosta tapahtuvalla valokuvaamisella. Kaksiulotteisuus haittaa. Minkä maisemakuvaajan maailma menettikään sinne Malmin hautausmaalle. Tai sitten Waltarilla mielikuvitus lensi tavallista vilkkaammin. Totta kuitenkin lienee että <BR/>sloboilla oli ilmeisen tarkat tiedot Suomen infrastruktuurista ennen talvisotaa ja tiedot painettiin kirjaan Puna-armeijan Marssiopas Suomeen 1939. Kirja on toimitettu suomeksi jonkun järjestön toimesta.<BR/>Karisto 1989 ISBN 951-23-2632-9 <BR/><BR/>Ilmavalokuvaus on taas eri juttu ja siinä on käsittääkseni ainutlaatuista suomalaista osaamista jo 1930-luvulta saakka. Pari mielenkiintoista juttua asiasta on http://www.virtualpilots.fi/hist/<BR/>WW2History-tiedustelua.html artikkeleissa, jotka ovat ilmestyneet Keskisuomalainen -lehdessä.Anonymousnoreply@blogger.com