tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post113544096239575108..comments2024-03-29T07:30:42.264+02:00Comments on Kemppinen: MieleenmuistoJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-53373195655848072032021-05-30T12:10:51.527+03:002021-05-30T12:10:51.527+03:00Lukekaa ihmiset Rekolaa. Lukekaa ja ihmetelkää.Lukekaa ihmiset Rekolaa. Lukekaa ja ihmetelkää.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-12302710491659438602019-12-31T11:23:43.914+02:002019-12-31T11:23:43.914+02:00Rekolasta ei pääse eroon!Rekolasta ei pääse eroon!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00325600411411992941noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-38584093574506141252012-03-17T06:59:13.064+02:002012-03-17T06:59:13.064+02:00Kuuntelin eräänä aamuna aamuhartausta jonka pohjan...Kuuntelin eräänä aamuna aamuhartausta jonka pohjana oli Ruusumaanantaista -pääsiäisaamuun. Se havahdutti minut. En ollut koskaan aikaisemmin kuullut papista nimeltä Juhan Rekola. Olen etsinyt netistä, mutta ei kovin hyvin tuloksin. Vetelissä on Luther divari josta löytyi hänen kirjojaan. Tällä hetkellä luen Betlehem on kaikkialla. <br />Haluaisin tietää enemmän....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-6874403548835123792010-04-20T16:00:52.551+03:002010-04-20T16:00:52.551+03:00Hei,
löysin tänne palstalle myöhään ja sattumalta....Hei,<br />löysin tänne palstalle myöhään ja sattumalta. Puhut viisaasti Rekolasta, jota valitettavan vähän tunnetaan ja liian vähän on luettu ja luetaan.<br /><br />Rekola on jälleen hyvin ajankohtainen. Oikeastaan hän käsittelee kirjoissaan niitä ajattomia aiheita: kuolemaa, rakkautta ja Jumalaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1135537343993091212005-12-25T21:02:00.000+02:002005-12-25T21:02:00.000+02:00Samat sanat. Rekolaa tulee luettua aina uudestaan ...Samat sanat. Rekolaa tulee luettua aina uudestaan ja uudestaan. Mutta onhan se totta, ettei hänestä paljon puhuta, eikä kirjoista ole otettu uusintapainoksia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1135527021226262222005-12-25T18:10:00.000+02:002005-12-25T18:10:00.000+02:00Tulit sanoneeksi, ettei Rekolaa kukaan tunne. Toki...Tulit sanoneeksi, ettei Rekolaa kukaan tunne. Tokihan.Seitsemän Rekolaa kirjahyllyssäni, eri elämänvaiheissa luettuina, antoisia aina.Karua ja syvää puhetta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-1135446063331035932005-12-24T19:41:00.000+02:002005-12-24T19:41:00.000+02:00Niinpä.Kun taide irtautui lopullisesti uskonnosta ...Niinpä.<BR/><BR/>Kun taide irtautui lopullisesti uskonnosta viimeistään 1900-luvun aikana ja muuttui skitsofreniaksi ja toistoksi, se kadotti sisältönsä tai sanoisimmeko hienosti joskin samalla epämääräisesti substanssinsa.<BR/><BR/>(Substanssihan on jotain olioitten "alla" olevaa, niitä kannattelevaa, jotain jonka varassa koko universumi "lepää".)<BR/><BR/>Mutta kun esimerkiksi Dawkins heittää uskonnon etuovesta pihalle, se tulee takaovesta sisälle, sillä kaikki mitä ihminen "palvoo" lopullisena totuutena on joko uskontoa tai uskonnon korviketta - siten myös taidetta.<BR/><BR/>Tämä ei kuitenkaan tapahdu Dawkinsilla ilman ratkaisevaa dialektista sekaannusta.<BR/>(Viittaan tällä mm. tietoteoreetikko Alvin Plantingan evolutionismi-kritiikkiin). <BR/><BR/>Dawkinsin reduktionistinen materialismi ja utilitarismi, jossa aisti-mielihyvä ja onni kategorisen virheellisesti sekoitetaan keskenään, antaakin aiheen toistaa Nietzschen kuuluisa slogan: "Ei ihminen etsi onnea, vain englantilainen tekee niin."<BR/><BR/>Itse asiassa geeni ei "tiedä" onnesta mitään, joskin myös siinä mielessä geeni on Dawkinsille kuin Jumala eli Omnipotentti Hyvä - kaiken alku ja loppu.<BR/><BR/>Vain ihmisellä on jonkinlainen käsitys onnesta tai pikemminkin onnen eri ulottuvuuksista, ominaisuuksista ja etenkin sen paradoksaalisuudesta.<BR/><BR/>Mutta irtautuessaan uskonnosta onni - kuten taide - kadottaa päämääränsä. <BR/>Ja kun päämäärä on kadotettu, ei myöskään millään kausaalisella vaikutuksella - ei edes geenin - ole universaalia tai kosmista merkitystä.<BR/><BR/>Dawkins kuitenkin haluaa nähtävästi esiintyä jonkilaisena Välittäjänä (medium) geenin ("jumalan") ja onnen (päämäärän) välillä, mutta ei hänestä sentään Jumalan (tässä: Geenin) Pojaksi (Logokseksi) taida olla..?<BR/><BR/>Haluaisinkin tietää, miten Dawkins pelastaa meidät eli yhdistää toisiinsa geenin (muka) kausaalisen vaikutuksen ja aistillisen mielihyvän kokemuksen siten, että seurauksena on universaali Onni!<BR/> <BR/>Odotan siis innolla kirjaa Geenin soteriologiasta (pelastusopista)...Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.com