UUSI TAIVAS TOINEN MAA
Jukka Kemppinen
Syypäät
» Olen. Ja ottaisin toisen kahvin. Double espresso. Ne eivät ymmärrä minun englantiani. Kun tilaan, äännän "ekspresso". Silloin se saattaa mennä kerralla jakeluun. Ja kun pyydän "double", ne huutavat "doppio", mutta jos itse pyydän italiaksi, ne katsovat hitaasti. Ne kysyvät usein nimeäni. Sinulle se on helppo mutta minä joudun tavaamaan, eikä sekään auta mitään. Nimeä kysytään etteivät tilaukset mene sekaisin. Jollekin tulee "punaiset silmät" ja jollekin korkea tavallinen ja minulle tupla espresso. Tämä on perimmäisten kysymysten kaupunki. Joudut tekemään jo kahvilassa selvää siitä, kuka olet, mihin menet, mikä on nimesi, mikä on elämäsi tarkoitus ja missä vietät ikuisuutesi. Kaksi viimeksi mainittua on valinnaisia. Riippuu siitä, kuka paukahtaa pöytääsi. Tunnen täällä monta, jotka ovat kääntäneet etunimensä englanniksi ja sukunimen kääntäminen on ihan tavallista.
Yksi Matti sanoo esitellessään itsensä sukunimensä ja sitten: "Call me Matt." Se kuulostaa pahalta. Ei nimeä voi kääntää. Mutta on asiassa puolensa. Jos nimi on esimerkiksi Veli-Matti, se on amerikkalaiselle ylipääsemätön. Jos sukunimi on Yläsäiniö, turha yrittääkään. Tai Käyhkö tai Kääriäinen. Oman taikauskoisuutensa näkee siitäkin, että kirjaimen päällä olevat pisteet tahtoo väkisin lukea merkiksi, vaikka kuinka tietää, että rokkiyhtyeen nimessä "Mötörhead" o-kirjaimen pilkut ovat vain koristeita. Se on todellinen suurvalta-asenne. Aivan kuin käyttäisi Mannerheim-ristiä koiran kaulapannan koristeena. Niin kuin varmaan käyttääkin.»
» Ehkä nimen voi kääntää. T.S. Eliot sanoo, että jokaisella kissalla on kolme nimeä, se joka sille on annettu, se joka on sen oma, ja kolmas, joka on niin salainen, että kissa ei kerro sitä edes äidilleen.»
» Mitä tuo tähän kuuluu?»
» Se on syvällinen asia. Se on anonyymi identiteetti.»
» Eli suomeksi?»
» Nimetön nimi. Tietoverkoissa on anonyymejä palvelimia ja siitä on puhuttu, että tehdäkseen turvallisesti kauppoja verkossa asiakas tarvitsisi väliaikaisen tai kertakäyttöisen nimen ja osoitteen ja pankkitilin ja osoitteen eli siis identiteetin, joita voisi ostaa vaikka kioskilta.»
» Miksi?»
» Joku haluaa ostaa tietyn yhtiön osakkeita siten salaa, ettei oston kohteesta leviä heti tieto. Jos se joku on kuuluisa rahamies, vaikka Soros, tieto ostosta tai myynnistä vaikuttaa heti hintoihin. Sovellettua hermeneutiikkaa.»
» Eli?»
» Se lähtökohta, että tarkkailija vaikuttaa tarkkailtavaan tarkkailemalla. Informaation hankkiminen kuten tarkkailu vaatii energiaa. Se ei ole neutraalia niin kuin aikoinaan ehkä luultiin. Tarkasti ajatellen se että puuseppä ottaa mitan hirrestä tai ruumisarkuntekijä hirtettävästä ei ole neutraali eikä viaton asia. Mutta kun fyysikko ottaa mitan kahden tähden välimatkasta, mittaajan paikka ja liikesuunta vaikuttavat mittaustulokseen.
On oikeastaan niin, että kaikki mittaaminen vaikuttaa mitattavaan. Kaikki mittanauhat ovat kumisia ja kaikki punnukset kelluvat vedessä. Zenith, Rolex tai Omega alkaa jätättää avaruusaluksessa, jonka vauhti lähenee valon nopeutta. Kun on ylit3tty valon nopeus, tullaan perille ennen kuin matkaan oli lähdetty. On mahdollista sonnustautua matkaan vanhana ja tulla takaisin ennen syntymäänsä.
Tämä on oikeastaan vain vääristelyä Einsteinin esimerkistä, että kiitävässä junassa konduktöörin liivintaskussa Hamilton-merkkinen kello käy eri aikaa kuin ratapenkalla seisovan tarkkailijan ranteessa oleva kello. Joka kerta kun olen Amerikassa, aion ostaa Hamiltonin, sillä se on niin kaunis. Toisella tavalla kuin Suomessakin myytävä kello, joka on kopioitu Sveitsin rautateiden mallista. Viivat numeroiden paikalla ja iso mollukka punaisen sekuntiviisarin päässä.»
» Pyritkö sinä tällä johonkin vai onko sinulla vain tapana jättää sanat ja nimitykset pahaan siivoon?»
» Ehkä minä pyrin. Luin nuorempana yhdenkin kirjan katumuksentekijä-tuomarista, joka putosi. Ymmärsin vasta esittelijävuosieni jälkeen itse tuomarina toimiessani, että tuomari on osasyyllinen siihen rikokseen, josta hänen on määrättävä tuomio. Pelkällä olemassaolollaan hän aiheuttaa riitoja ja siten kustannuksia. Koska meillä on mittamiesten ammattikunta, syntyy mitattavaa.
Välittömästi kun olin käsittänyt tämän, tieni tuomioistuinlaitoksessa kääntyi pystyyn. Onneksi jaksoin kiivetä ylämäkeen tarpeeksi monta vuotta.
Kun ura rupeaa pätkimään ja tie nousee pystyyn, tarkoitus on, että jatkat ryömimällä ja kurkistat reunan yli käsittämättä, että kysymyksessä on nostosilta, jonka aukeavien osien väliin sinun pääsi puristetaan mäsäksi.
Ihmisen teko muuttuu rikokseksi samalla kun joku määrittelee sen. Jonakin vuonna voin myyminen kauppiaalle on rikos. Eräs kihlakunnantuomari - muistan kohta hänen nimensä – Kyander – suuttui hirveästi, kun syyttäjä vaati vuonna 1917 rangaistusta talolliselle, joka oli myynyt voita. Hän hylkäsi syytteen siitä paikasta ja läksytti nimismiestä, jonka hän luuli keksineen tällaisen hirviömäisen ajatuksen, että oman voi myyminen voisi olla rangaistava teko. Silti se oli samaa vuotta, jolloin Turun levottomuuksista pahin oli Valion voivaraston väkivaltainen tyhjennys. Se oli punakapinan alkua. Kihlakunnantuomari oli onnistuneesti ruotsinkielinen eikä ymmärtänyt selittämisen jälkeenkään elinkeinolainsäädännön ja elintarvikelainsäädännön eroa.
Useimpina aikoina on rikos surmata ihminen, mutta jos on sota, surmaamista ei sitten sanota rikokseksi. Lakimiesten mielestä se ei ole rikos, mutta lakimiesten perustelut ovat tässäkin kohdin ontuvia. Nykyiset hyvät historiankirjoittajat, esimerkiksi Sir Martin Gilbert, ovat täysin johdonmukaisia, ja Gilbertkin kirjoittaa aina, että saksalaiset surmasivat taistelussa niin ja niin monta tuhatta neuvostoliittolaista ja sen jälkeen murhasivat vangiksi otettuja sotilaita ja puolalaisia ja juutalaisia sata tuhatta.
On eri asia sanoa että surmaaminen, hengenriisto on väärin, ja sanoa, että surmaaminen on myös sodassa murha. Jälkimmäinen on omatekoista juridiikkaa, koska siinä ainakin vihjataan oikeudellisen nimikkeen käyttämiseen. Se on kuin sanoisi, etteivät ihmiset tapa toisiaan, vaan nikkeli, joka tunkeutuu suurella voimalla silmien väliin. Siksi pitäisi kai rangaista tehdasta, joka valoi luodin. Amerikan kivääriyhdistys tähdentää, etteivät ampuma-aseet surmaa yhtään ihmistä, vaan henkilöt, jotka käyttävät aseita holtittomasti. Siis aseet ovat hyviä ja ihmiset pahoja. Mielestäni tätä logiikkaa vastaan voisi väittää.
Laintaulu sanoo: "Älä tapa." Sokrates näytti, ettei pahaa ole pahalla vastustettava. Jeesus sanoi. Mutta sinä, vuoden 1941 aivan liian kalliiksi tulleen kesähyökkäyksen sankarivainaja, sinä et saanut tilaisuutta uskoa, vaan makaat laintaulua muistuttavan marmorikilven alla silmien välissä pala ratakiskoa,, jonka bolshevikit olivat jyrsineet ammuksiksi Uuraan-Koiviston väliltä. Sieltä puuttuu tänäkin päivänä muutama parempaan tarpeeseen käytetty kisko matkalta.»
» Minulla oli se käsitys, että olit oikeastaan puhumassa Amerikasta ja kertomassa hauskoja ja haikeita muistoja Kaliforniasta, mutta sinä aloitit jo luennon ja taas asian vierestä.»
» Niin. Suuren sanakirjan esimerkkilauseiden mukaan kalifornialaisen tunnusmerkit ovat tyhmyys ja tolkuttomuus. Tämä luonnehdinta on vuodelta 1789, jolloin koko seutu oli Espanjaa, ei vielä edes Meksikoa. Sata vuotta myöhemmin joku toinen sanoi että Kalifornian pääelinkeinot ovat keinokastelu, hedelmänviljely ja liioittelu. Siitä jälleen sata vuotta ja muuan kirjoitti, että useimmat merkittävät liikkeenjohdon ja muiden taiteiden suuntaukset ja opit etenevät samaa reittiä kuin maanjäristykset, Hollywood Freewayn suunnasta Wilshire Boulevardia Tyyneen valtamereen.
Tämä pitää paikkansa. Hollywoodistakin on kirjoitettu niin paljon, että sen tosi merkitys on hämärtynyt. Hollywood on komentosilta, jolta maailmaa liikutellaan. Tai ainakin annetaan komentoja. Se on eri asia, noudattaako niitä kukaan. Peräsin puolestaan on New Yorkin Wall Streetillä, koska se on paikka jossa erilaiset viirupäiset hankkeet implementoidaan eli pannaan toteen.
Los Angelesissa on täsmällinen kohta, josta maan kuori on rikki. Se on Hollywoodissa, La Brean bitumihaudat. Ne kuplivat. Ne ovat muinaisaikaisia ansoja, joista edelleen nousee fossiileja, jopa melkein kokonaisia mammutteja. Neljäkymmentä tuhatta löytöä. Myös sapelihammastiikeri oli edustettuna silloin, kuten nytkin. Kissat ovat eläimistä vaarallisimpia.
Kuplivaa bitumia sanotaan seudulla asfaltiksi. Voi se ollakin sama aine. Ennen sitä käytettiin huoneitten tiivistämiseen, mikä on kyllä seudulla jokseenkin turhaa. Asfaltin sekoittaminen soraan tien päällysteeksi tuli seudulla tarpeelliseksi vasta myöhemmin, kun nämä haudat olivat jo muodostumassa seudun vertauskuviksi, yhteisön uniksi, joksikin tahmeaksi joka kumpuaa syvältä kuin viihde.
Kalifornia on unien koti. Se voi olla uusi taivas ja toinen maa. Se on musta aukko rihma tai madonreikä – samassa mielessä kuin aika-avaruutta koskevissa teorioissa. Siellä valo taipuu ja painovoima putoaa.»
» Sitä ollaan niin runollisia. Se johtuu siitä että et juo. Miksi muuten et juo?»
» En tiedä. En osaa. Ehkä en ole tarpeeksi onneton. Pitäisi ottaa tunteja. Nuorena yritin, välillä oikein tosissani, mutta siitä tuli vain pää ja vatsa kipeäksi tai ikävyyksiä.»
» Mutta sikäli kuin minä olen kuullut, et ollut koskaan oikeasti juoppo. Miksi et juo? Tiedät itse syyn. »
» Minä pelkään. Samalla tavalla kuin pelkään kirjoittamista, kuin kertomista, kuin elämää. Vain kuolemaa minä en pelkää. Mutta katso, elämään ja maailmaan voi suhtautua niin monella tavalla, ja yksi niistä tavoista on Kalifornia.
Voi suhtautua karmein tuntein. Itsesääli, se on itsekeskeisyyden muoto ja suosittu. Moni ihminen hallitsee kaikki neljä hulluutta, vainoamisharhan, todellisuuden käpristymisen, mielen hajoamisen ja sopeutumisen. Niiden toiset nimet ovat paranoia, psykoosi, skitsofrenia ja dementia.
Minä haen tähän yhden tekstin, joka on osittain mukaelma, mutta osittain ei. Sen nimi on Los Angelesin ikävä
"Olet kaikin puolin outo. Kerro ketä rakastat, isää, äitiä, sisartasi vai veljeäsi?”
”Ei ole isää, ei äitiä, sisarta, veljeä.”
”Ystäviä?”
”Nyt tuli sana, jonka merkitys on minulle epäselvä.”
”Isänmaata?”
”Missä sellainen mahtaisi olla?”
”Kauneutta?”
”Sitä minä tahtoisin rakastaa, sillä se on kuolematon ja jumalatar.”
”Kultaa?”
”Sitä vihaan niin kuin te Jumalaa.”
”Olet outo. Mitä siis rakastat?”
”Minä rakastan ihmeellisiä pilviä, jotka kirjoittavat yksin meren!”
Todellisuudessa Baudelaire ajatteli että mikä tahansa äärimmäinen seutu on parempi kuin ikävä, niin kuin Tornio tai Los Angeles. Ehkä Kapkaupunki oli turhan tuttu ja ehkä hänen kartallaan ei ollut Vladivostokia.»
» Baudelairen nimeä voi laulaa samalla sävelmällä kuin Edelweissia.»
» Niin voi, mutta se ei vielä todista, että hän olisi korkea kuin vuori, jolla alppiruusu kukoistaa.»
» Mitä ihminen voi oppia Los Angelesista paitsi puolijohdetekniikkaa? »
» Komponenttipuoli on paremminkin Piilaaksossa monta sataa mailia pohjoiseen Los Angelesista. Se on synnin kaupunki ja kauhea ja kavahdettava. Se on perille tulemisen symboli. Se sanotaan monessa amerikkalaisessa kertomuksessa. ”Hän on lyönyt itsensä läpi.” He has arrived.” Kun ihminen pakenee oikein kovasti omaa itseään ja juoksee maapallon altaan, hän päätyy toisen meren rantaan, kahlaa sen kuohuihin kuin espanjalainen ja julistaa sen omakseen tai kuningattarensa omaksi, ja istuu rantaan, joka on paljon hedelmätöntä hiekkaa.
Runot kirjoitetaan alhaalta ylöspäin, kertomukset ylhäältä alas. Ja se aiheuttaa huimausta ja korkean paikan kammoa. Jos katsoo jalkoihinsa, kompastuu tai putoaa.»
= = =