Valkoisen talon nukketeatteriesitystä katsoessa jäi miettimään, missä ovat nukettajat. Mr. varapresidentti toimii ehkä vieterillä. Mr. presidentti on amerikkalaisten vanhastaan rakastama roolihenkilö, koulukiusaajan perikuva.
Ja nyt kun Eurooppa etsii itseään ja suree Ukrainaa, Englanti jossa pallo on ollut pahasti hukassa ties kuinka monta vuotta, tekee maalin. Zelensky tapaa tänään kuninkaan ja kaikki oppivat pääministeri Starmerin nimen minuutissa.
Se on perusteltu mielipide, että kuningashuoneet ovat kummallinen jäänne menneisyyden ajoilta. Näin ei taida olla. Tässä tapauksessa tieto tuosta tapaamisesta ohitti sen, mitä Piilaaksolla on tarjota. Eurooppa on ryhmittynyt Englannin johdolla, ja Yhdysvaltojen päällikkö joutuu kyselemään jodia ja sideharsoa jalkaansa, johon hän ampui itseään.
Poliitikoilla ja samoin kirjailijoilla on mielenkiintoinen taipumus munata itsensä viimeisinä töinään tässä maailmasssa. USA:n tapauksessa mielessä on kyllä jatkuvasti ollut, että historiasta tunnemme tai tiedämme noin 38 korkeakulttuuria, ja suurin osa niistä on pudonnut täysin yllättäen, kuin hattu naulasta, paitsi Saksan teknillisen-sotilaallinen suuruus, joka kaatui kuin lankkuaita 12.11.1918, muun muassa Svinhufvudin ja Paasikiven suureksi suruksi.
Eli onko niin, että US saavutti vanhuutensa varhain?
Nykyinen Stanfordin historian professori Fukyama julisti ajatuksensa ”historian lopusta” teoksessaan Historian loppu ja viimeinen ihminen (1992). Hänen mukaansa kaikki inhimillisen historian kannalta merkittävä on jo tehty ja ihmiskunnan historian kehitys ideologioiden välisenä taisteluna on suurelta osin päättynyt liberaalin demokratian voittoon. Hänen ajatuksiinsa vaikuttivat erityisesti kylmän sodan päättyminen ja Berliinin muurin kaatuminen vuonna 1989.
Ajatus sai suurta suosiota. Myös ajatollah Khomeini oli kuollut, ja Saddam Husseinista tehtäisiin kohta selvä. Sellaista henkilöä kuin Deng Xiaoping tuskin mainittiin, eikä sellaista kuin Xi Jingping osattu odottaa.
Suomessa näitä vanhuuden möhlääjiä olivat Svinhufvud, joka harhaili vielä Stalingradin jälkeen Saksassa kyselemässä Saksalta apua, Mannerheim, Paasikivi ja Kekkonen. Ensin mainittu valitti huonoa oloaan ja pahaa mieltä. Paasikivi meni vaaleissa mustana hevosena Kekkosta vastaan 1956 ja hävisi. Komean uran nolo loppu oli Tannerin ympärillä pyörinyt Honka-liitto, jolla oli tarkoitus kaataa Kekkonen. Honkaa oli jo hovioikeuspiireisä pidetty pilkkkuja pyydystävänä pölvästinä. Ja Kekkonen arvioi olevansa takuumies idän politiikassa, mutta osoittautui painolastiksi.
Mielenkiintoisesti Paasikivi kävi Kuloaaressa keskusteluja K.J.Ståhlbergin kanssa vaarallisina vuosina, etenkin 1947-1948, mutta ei Mannerheimin.
Kyllä seniili seniilin tuntee; olen vanhempi kuin Mr. presidentti, joka taas vaati “diiliä”. Kun hän näyttää tarkoittavan sanalla “sopimusta”, sopimusoikeuskin näyttää jääneen häneltä väliin. Suosittelisin esimerkiksi Furmstone - Fifootia (16. painos) tai Zimmermanin vain tuhatsivuista teosta velvoitteen merkityksestä Rooman, Ranskan ja englantilaisen oikeuden alueilla.
Vaikka termi on hyvä korttipelissä, se ei sovi lainkaan kansainvälisiin järjestelyihin, koska niissä ei ole täytäntöönpanon pakkokeinoja. Kansallisesti jobbari voi vaatia kauppahinnan oikeudessa ja ulosotossa, mutta ei oe olemassa sellaista kaupunginvoutia, joka ulosmittaisi Panaman kanavan tai Gönlannin.
Suomessa Ryti herätti pahaa verta toteamalla aivan oikein, ettei valtio ollut korvausvelvollinen Karjalaan jääneistä kiinteistöstä. Tosin eräistä kiinteistöistä sai todella pienen määrän kultareunaisia valtion obligaatioita.
Kuuluisia diilin tekijöitä oli Molotovin ja Ribbentropin ohella N. Chamberlain, joka Münchenin tapaamisesta 1939 palattuaan heilutti miehekkäästi sateenvarjoaan ja huudahti: rauha meidän ajallemme.
Vahvemman oikeuteen vetoavilta valtiomiehiltä vois kysyä, missä ovat nyt mammutit, luolakarhut ja sapelihammastiikerit.
”… Eurooppa on ryhmittynyt Englannin johdolla…”
VastaaPoistaEnnen vanhaan penskat huutelivat piruuttaan, että tule pois sieltä kentällä, siellä on peli. Ettäkö Englannin johdolla ollaan pelikentällä? Väärä kenttä, sällit. Siellä pelaavat nyt mestaruussarjalaiset.
just, nyt tätä mestaruussarjamagiaa. Persaukinen hylkiö meidän itänaapurina luulee pelaavansa vaikka missä sarjassa, mutta se ei tee yhtään nk. etupiirisopimusta muuta kuin omissa illuusioissaan, välillä pahoiksi äityvissä.
Poista”… Vahvemman oikeuteen vetoavilta valtiomiehiltä vois kysyä, missä ovat nyt mammutit, luolakarhut ja sapelihammastiikerit …”
VastaaPoistaPoissahan nuo ovat. Mutta tuolta ajalta ovat jäljellä hiiret. Ja paha kyllä, kissat ovat vielä täällä.
Tapaamisessa Valkoisessa Tasllossa Britannian pääministeri Keir Starmer veti taskustaan kuningas Charlesin kutsun Trumpille tulla toiselle valtiovierailulle. Trump vastasi myöntävästi kutsuun.
VastaaPoistaSen jälkeen seuraavana päivänä tapahtui siellä Valkoisessa Talossa todellinen sakin hivutus Ukrainan presidentti Zeleskyille, kun ensin J.D. Vance aloitti ja Trump jatkoi nöyryyttämistä. Trump mm sanoi, ettei hän ole Ukrainan eikä Venäjän puolella vaan siinä välissä.
Nyt olisi aivan oikein, jos kuningas Charles peruisi kutsunsa Trumpille. Eihän tyhmien kanssa kenenkään kannata olla tekemisissä. Siinä saa itselleen vain pelkkää päänsärkyä.
Tässä linkki melko mainioon parodiaan Ovaali-huonessa tapahtunneesta väijytyksestä ja tragediasta.
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=CUpOMSJ1MdU
(Mukana on myös joitakin meille eurooppalaisille ehkä vaikeasti avautuvia paikalliseen kulttuuriin liittyviä viittauksia, mutta ne voi ohittaa. Perusajatus tulee kyllä ilmiselväksi.)
Suosittelen. Helpottaa oloa edes hetkeksi, kun tuosta tajuaa, että on vielä se muukin Amerikka olemassa.
Ymmärrän sodanpelon ja sodankauhut ja parahduksen "kirottu sota", mutta tässä ajassa on nyt uusi asia, rauhanpelko, jota sitäkin pitää oppia nyt ymmärtämään.
VastaaPoistaKaikki olemme Ukrainan puolella, mutta aika kohtuuttomalta tuntuu vaatia että kuolkaa siellä seuraavatkin vuodet meidän puolestamme, koska uhka ja sota on yhteinen. Miten niin yhteinen, kun me emme tee muuta kuin maksamme välineet? Ja jos totta puhutaan, emme Eurooppana, puhun päättäjistä, muuta halua tehdäkään. Teot, eli tekemättömyydethän sen ovat näyttäneet.
Itsesuojeluvaistoa on ollut sen verran vielä jäljellä, että kavahdamme kolmatta maailmansotaa, sen mahdollisuutta. Nyt on rauhakin kuin kirottu. Trump, inhorealisti, nihilisti, on sanonut tämän kaiken vain ääneen.
Ukraina tämän kaiken keskellä kuin räsynukkeparka Trumpin, Putinin sitä viskellessä ja "Euroopan" lupaillessa ja tehdessä pelkkiä tili-ja asesiirtoja. Onko muuta mahdollisuutta enää kuin rauha vaikka pelkäämme nyt sitäkin ?
Entä ukrainalaiset, edelleen maassa asuvat Ukrainan kansalaiset itse, asian varsinaiset omistajat. Haluavatko he rauhan vai jatkaa voiton yrittämistä ? Heitä pitäisi kuunnella ensin. Onko siitä olemassa jossakin luotettavaa tietoa?
"Haluavatko he rauhan vai jatkaa voiton yrittämistä ?"
PoistaRauhaa he haluavat, mutta Putin ei halua, hän aikoo jatkaa kunnes Ukraina on tuhottu. Jos Ukraina häviää, se häviää merkityksessä lakkaa olemasta.
Sodat yleensä päättyvät kompromissiin, kuten esimerkiksi se ensimmäinen Krimin sotakin 1856. Toinen mahdollisuus on toisen sotivan osapuolen murskaaminen ja ehdoton antautuminen.
VastaaPoistaZelenskyi on toistuvasti, viimeksi aivan äskettäin, todennut että Putinin kanssa ei tehdä kompromisseja. Tämänpäiväisessä Lontoon-kokouksessa tuntuu leijuvan sakeana sama henki: mm. Ursula von der Leyen: "Polku rauhaan on voima. Heikkous aiheuttaa lisää sotaa." Puhumattakaan kotoisista värisuoravaltiohenkilöistä jo pitkältä ajalta: "Venäjä ymmärtää vain voimaa" (tai vast.).
Tie näkyy valitun. Tsemppiä meille.
On suuri virhe antaa Putinille palkinto siitä että on hyökännyt pienemmän valtion kimppuun ja vallannut siltä alueita. Sellainen näyttäisi heti Putinille vihreätä valoa sille että on toimittu oikein ja näin itää jatkaa ja palkintoja tulee sitä mukaa lisää. Ja kukaan ulkopuolinen ei puutu asiaan. Putin on imperialisti joka kiihkeästi haluaa laajentaa valtakuntaansa millä hinnalla hyvänsä ja sen hän on jo myöntänyt Ukrainan sodan alussa väitti menevänsä Kiovaan poistamaan natsit jotka häntä häiritsivät jostain syystä. Kun yhtään ainoata natsia ei ole tähän asti löytynyt on hyökkäyksen motiivikin muuttunut, itse asiassa jo viisi kertaa.
PoistaPutin on voimalla pysäytettävä ja hänet on ajettava ulos Ukrainan alueelta.
"Sellainen näyttäisi heti Putinille vihreätä valoa sille että on toimittu oikein ja näin itää jatkaa ja palkintoja tulee sitä mukaa lisää."
PoistaTuollaista omatekoisille, keksityille "premisseille" rakentuvaa näkemystä on toisteltu pitkään kuluneen kolmen vuoden aikana. Niin pitkään että se aivan ilmeisesti on jo menettänyt uskottavuutensa niidenkin suomalaisten mielissä, jotka eivät yleensä kovinkaan tarkkaan seuraa tällaisia asioita. Tosiasiat lyövät liian jyrkästi vastaan, tärkeimpänä tämä: Venäjän armeija on kuluttanut kolme vuotta voisi kokonaisuutena sanoa nahisteluun Donbassin alueella. Miten se siis Ukrainan rauhansopimuksen jälkeen pystyisi (jos edes haluaisi) etenemään muualle Eurooppaan, kenties Atlantin rannikolle asti! Tähän monesti esitettyyn kysymykseen ei vain ns. asiantuntijoiden monilukuiselta parvelta ole ensimmäistäkään vastausta saatu.
"Putin on voimalla pysäytettävä ja ajatteva pois Ukrainasta" -juttua on hoettu ja hoetaan koko ajan kaikkialla.
PoistaJa tietenkin ! se on ja olisi niin, mutta mitä tarkoitat käytännössä koska Ukraina ei sitä pysty tekemään? Senkään vuoksi että suurin osa Ukrainan rintamaikäisistä miehistä ei halua rintamalle.
Mitä konkretiaa siis Euroopalle jää?
-Naton on mentävä mukaan rintamalle sotatoimiin ?
-On eskaloitava rohkeasti tilanne ydinsodan uhallakin?
-Naton ilmavoimien on iskettävä venäläisjoukkoihin?
-Suomenkin puolustusvoimien on mentävä sinne, jos sinne menisivät britit ja ranskalaiset ja puolalaisetkin?
Olen siis samaa mieltä, Venäjä pois ja hittoon sieltä, mutta näistä hokemista pitäisi ottaa sitten myös seurausvastuu? Mitä tarkoittaa oikeasti ajatteva pois voimalla?? Muuten vain sana- ja mielipidemagiaa.
Luulen että Trump tarkoitti juuri tätä.
"... Mitä tarkoittaa oikeasti ajatteva pois voimalla?? Muuten vain sana- ja mielipidemagiaa ..."
PoistaMitäs tämä nyt on; täällähän esiintyy järjellistä ja loogista ajattelua!
Yleensähän vierailijat ovat esitelleet ajatuksiaan, jotka ovat kuin lapsen joulupukille kirjoittamia toivelistoja, tai peräti pukille vihahäissään esitettyjä vaatimuksia. Mutta mistä tänne saadaan se joulupukki, jos emme itse ryhdy järjelliseen ja sovittelevaan toimintaan?
Venäjän bkt on samaa kokoluokkaa kuin Ranskan.
PoistaHillittyä hulluutta olisi toivoa että Venäjää hallitsisi ranskalainen politiikan unelmajoukkue, mutta siitä vasta tarinan saisi!
Putin ymmärtää vain voimaa ja myötäily hänen edessään osoittaa suurta heikkoutta. Viikonlopun episodi Valkoisessa Talossa osoitti absoluuttisesti sen että Trump ja hänen esikuntansa ovat täysin Putinin äänitorvia toistaen Putinin esittämiä asioita, vastoin faktoja. Koska siis USA ei muodosta minkäänlaista voimaa eikä siis estettä hänen toimilleen, tulee sota täydellä varmuudella jatkumaan. Putinilla ei ole vähintäkään syytä ryhtyä pyrkimään todelliseen rauhaan. Välirauha toki olisi hänen toiveidensa täyttymys koska silloin hän ehtisi ryhmittää armeijansa uudestaan ja varustaa ne paremmin ja mobilisoida joukkoja laajasti uutta hyökkäystä varten.
Poista"Putin ymmärtää vain voimaa ja myötäily hänen edessään osoittaa suurta heikkoutta."
PoistaTaas: juuri näin. Totta. Mutta. Mitä tehdään sitten? Mikä on se maaginen voima? Uskallatko ajatella sitä loppuun saakka.
-Nato mukaan?
-Suomi Naton mukana mukaan?
-Suon yli että heilahtaa?
-Valmiina vaikka ydinsotaan ja sivilisaatioiden tuhoon ?
Pelkkä "voiman" ja "yhtenäisyyden" loitsuilu ilman tekoja ja niiden seurausten ajattelua ei ole mitään.
Tätähän kierrellään kuin kuin kuumaa puuroa.
Voima tarkoittaa sotatoimia eli kuolemista todellisessa maailmassa.
Sota tai rauha ovat nyt mahdollisuudet.
Tässä tapauksessa nyt kaksi todella huonoa vaihtoehtoa niillä ehdoilla mitkä molemmille on saatavissa ellei jotakin todella uutta ilmaannu ja pian. Esim. Putinin vallan kaatuminen Moskovassa.
”... Taas: juuri näin. Totta. Mutta. Mitä tehdään sitten? Mikä on se maaginen voima? Uskallatko ajatella sitä loppuun saakka …”
PoistaJärjen puhetta! Kannattaa katso A-Studio, jossa muun muassa puolustusvoimain entinen komentaja Jarmo Lindberg ja muut keskustelijat esittävä pitkästä aikaa perusteltuja kantoja, jotka poikkeavat meillä Suomessa vallinneista aatoksista.
A-Studio:
https://areena.yle.fi/1-72480913
Putin on uhkaillut kymmeniä kertoja ydinaseilla kolmen vuoden aikana, mukaanlukien Suomea. Mitään ydinsotaa ei ole tullut. Se kortti on nyt pelattu ja jokainen käsittää miksi sellaista ei voi tapahtua.
Poista"Putin on uhkaillut kymmeniä kertoja ydinaseilla kolmen vuoden aikana, mukaanlukien Suomea. Mitään ydinsotaa ei ole tullut. Se kortti on nyt pelattu ja jokainen käsittää miksi sellaista ei voi tapahtua."
PoistaSiis eihän mitään tapahdukaan kun mennään näin kuten viimeiset kolme vuotta.
Mutta koska Ukraina ei valitettavasti tätä näytä voittavan millään, tarvitaan Naton tai vähintään eurooppalaisten asevoimien toimia rintamalla, jos joku täyteen voittoon vielä pyrkii eikä aselepo käy.
Sitten voi olla jo toinen meininki.
Jos Ukraina saisi miehensä laajassa mitassa rintamalle, voitto saattaisi olla Euroopan suurtuella mahdollinen, mutta kun ei näytä saavan.
"... Se kortti on nyt pelattu ..."
PoistaHyvä kun kerroit. Hetken erehdyin jo uskomaan entistä Suomen puolustusvoimien komentajaa.
Jokainen käsitti aikoinaan, ettei Hitler mihinkään hyökkää, vaan pullistelee ja uhkailee saadakseen vähän etuja, joten kun annetaan hänelle pikkupalasia pikkuvaltioista, niin rauha on taattu.
PoistaPS. Stalinin aikeet otettiin meillä kyllä täydestä ja niin kannattaa ottaa Putinkin. Hän kun haluaa historiaan kolmantena kovana IN-johtajana: Lenin, Stalin, Putin.
“... Stalinin aikeet otettiin meillä kyllä täydestä ja niin kannattaa ottaa Putinkin …”
PoistaNo ei otettu. Tämä meidän Erkkomme arveli, että Stalin vain bluffaa neuvotteluissa. Ja saimmehan me sitten aikaan talvisodan ja menetimme yhden väliaikaisen tukikohdan sijasta merkittävät osat Itä-Suomea. Sellaista viisautta meillä suomalaisilla on.
Nyt olimme mielin kielin Amerikkaan ja annoimme sille 15 tukikohtaa Suomesta. Ja saimme Trumpin, jota ei Suomi kiinnosta vähäänkään. Sellaisia mainioita valtiomiehiä meillä on. Paitsi tietysti sinä, joka näemmä osaat lukea Putinin aivoitukset.
Ennen seurattiin rin-tin-tiniä, nyt nin-lin-tiniä.
PoistaAno tuossa yllä ehdotti että Suomi oli itse syypää Talvisotaan. Tämä on jo aika paksua puhetta.
PoistaTosiasia on, joka myös selviää arkistoista ja kirjallisuudesta, että Molotov ja Stalin olivat jo pitkin 1930-lukua kampanjoineet maatamme vastaan monin keinoin. Tänne lähetettiin merkittävä määrä vakoilijoita, jotka melkein kaikki jäivät kiinni ja viskattiin takaisin. NL:n lehdistössä ja radiossa Suomea vastaan esitettiin perättömiä syytöksiä saksalaismielisyydestä ym. ja koetettiin provosoida suomalaisia reagoimaan väärällä tavalla. Suomessa pääosin nämä jätettiin huomiotta joka olikin oikea menettely. Lopulta Molotovin Suomiviha ja Stalinin omat suuret suunnitelmat yhdistyivät ja he päättivät hyökätä Suomeen. Muodollisesti esitettiin aluevaatimuksia ja ukaaseja ja uhkauksia pitkin kuukausia syksyllä 1939. Kuitenkin huomattavat hyökkäysjoukot oli jo salaa ryhmitetty hyökkäystä varten pitkin rajaa. Hyökkäyskäsky Suomeen oli annettu jo kuukausi ennen kuin Stalin painoi liipaisinta 30.11.1939. Suomella ei todellisuudessa ollut muita vaihtoehtoja kuin joko antautua tai taistella. Neuvottelut olivat enimmäkseen teatteria. Putin noudattaa aivan samoja oppeja kuten havaittiin kolme vuotta sitten.
Kun katsoo miten kävi niille, jotka suostuivat Stalinin tarjouksiin, niin me sentään säilytimme itsenäisyytemme ja itsekunnioituksemme.
PoistaTalvisodan sai aikaan Stalin ja hänen venäläisensä, emme me. Piste. Me saimme aikaan torjuntavoiton. Tämä venäläismielinen retoriikka, joka vertautuu raiskauksen tai ryöstömurhan uhrin syyllistämiseen, alkaa olla jo aika väsynyttä ja läpinäkyvää. Suomettumisen juna meni jo.
Putinin aivoituksista minä paskat välitän, kunhan pysyy omalla puolellaan rajaa.
”… me sentään säilytimme itsenäisyytemme ja itsekunnioituksemme … me saimme ai-kaan torjuntavoiton …”
PoistaÄlä enää jaksa! Me hävisimme sodan kolmessa kuukaudessa; me antauduimme. Se on saavutus, johon harva on pystynyt. Siis tuollaiseen salamannopeaan häviöön. Ja me menetimme valtavat alueet maastamme. Siitäkö meidän pitäisi lyödä rintaan ja uhota?
"Älä enää.."
PoistaSuomi oli ainoa manner-Euroopan sotiin osallistunut valtio jota ei toisen maailmansodan jälkeen miehitetty. Kaikki muut joutuivat vieraiden armeijoiden valtaamiksi ja vieraaseen komentoon, jotkut useiksi vuosikymmeniksi. Isämme taistelivat maan itsenäisyyden puolesta kaikkensa antaen ja lopputulos oli monessa mielessä eritäin hyvä.
Yksi tärkeä vaikutus oli se että sotien jälkeen NL/Venäjä ei ole pyrkinyt uudestaan hyökkäämään tänne. Sensijaan muihin valtioihin, jotka itse asiassa jo olivat muodollisesti heidän komentovaltansa alla, he hyökkäsivät (Unkari, Tsekkoslovakia, Georgia, Puola, Itä-Saksa, Tsetsenia jne) tappaen väestöä. Tsetseniaa pommitettiin rajusti ja pääkaupunkikin maan tasalle. Siellä menehtyi arviolta 400 000 ihmistä raunioihin ja joukossa myös venäläisiä jotka asuivat siellä. Mutta heistä ei ollut mitään väliä tässäkään. .
Venäläiset saivat täällä kokea mitä tarkoittaa suomalainen taistelutahto kun pelkillä käsiaseilla, koivuhaloilla ja Molotovin koktaileilla tuhotaan satoja panssareita ja aiheutetaan katastrofaaliset tappiot joukoille. Eivät he nytkään tänne halua tulla koska vastus on vielä kovempi. Suomalainen tykistökin on maailman huippua edelleen.
Idän miehelle tiedoksi: Suomi ei antautunut 1940 eikä 1944 vaan molemmissa tapauksissa tehtiin välirauha. Jos Suomi olisi antautunut, meistä kukaan ei olisi täällä. Stalin käsitti ettei hänen kannata haaskata resurssejaan enempää kun hänen hyökkäyksensä oli tehokkaasti pysäytetty. Läpimurtoa ei syntynyt hirvittävistä yrityksistä huolimatta, aiheuttaen jopa 6000 miehen päivittäiset tappiot ja usein saman verran jäi vangiksi. Tankkeja tuhottiin päivittäin jopa satoja.
Poista"Suomi oli ainoa manner-Euroopan sotiin osallistunut valtio jota ei toisen maailmansodan jälkeen miehitetty." Toiseen maailmansotaan osallistuneiden Euroopan maiden pääkaupungeista jäi miehittämättä Lontoo, Moskova ja Helsinki. Tämän muistaakseni jopa Kekkonen julkisesti totesi. - JRi.
PoistaTalvisodan vaikutus oli, että NL ei kesällä 1940 yrittänyt Suomea miehitää
Poistaja jatkosodan "Yksi tärkeä vaikutus oli se että sotien jälkeen NL/Venäjä ei ole pyrkinyt uudestaan hyökkäämään tänne."
Talvi- jatko- ja lapinsodan vaikutus jatkuu edelleen; pitäkäämme vaikutusta yllä. Isämme taistelivat konkreettisesti ainoana maana maailmassa sekä Stalinin että Hitlerin sotavoimia vastaan. - JRi
Suomi siis antautui.
PoistaLontoo ei sijaitse Manner-Euroopassa. Moskova taas oli se miehittäjä hyvin monessa valtiossa ns. voittajavaltiona (USA:n giganttisella tuella).
PoistaKoeta jo tajuta. Jos Suomi olisi antautunut, NL olisi tehnyt samat mitä teki Puolalle, Unkarille, Itä-Saksalle, Romanialle, Bulgarialle, Tsekkoslovakialle jne. Kyseiset valtiot eivät vieläkään, 80 vuotta sodan jälkeen ole päässeet nousemaan täydellä kansakuntien joukkoon vaan ovat vammautuneet ja traumatisoituneet pitkäksi ajaksi vuosia kestäneen sorron ja alistuksen takia. NL ryösti heidät ja teki ihmisistä orjiaan ja valtioista siirtomaita. Miehistä tehtiin sotilaita hulluihin sotiin ja muiden kansojen alistamiseen.
PoistaMinä en puhunut Manner-Euroopasta, siteerasin kyllä, käytin ilmaisua ”Euroopan maiden” ja Englanti Lontoo pääkaupunkinaan kuuluu Eurooppaan, ei kylläkään Manner-Eurooppaan.– Ranska on toisen maailman sodan voittajavaltio, silti Pariisi oli miehitettynä. – Täsmennystä Hitler-Stalin-lausumaani: Suomi taisteli konkreettisesti ainoana itsenäisenä valtiona maailmassa sekä Stalinin että Hitlerin sotavoimia vastaan. Siis: itsenäisenä valtiona. - JRi.
PoistaTrumpin maine diilintekijänä on hänen omien puheidensa varassa ja ilmeisen tyhjää. Tai tylsän keinotekoisen Diili - (Apprentice) TV-formaatin juontajaroolin varassa. Omaisuus on alun perin perittyä. Ja miten nyt sitten uhkailemalla ja kiristämällä kiinteistöbisneksessä saatu kokemus on ylimalkaan mielekkäästi siirrettävissä kansainvälisiin suhteisiin? Nuo hänen diilinsä ovat sitä paitsi olleet vain kahdenvälisiä. Esimerkiksi Ukrainan kysymys on jotain aivan muuta, monitahoisempaa ja monimutkaisempaa. Eikä kyse ole kiinteistöbisneksen juridiikasta.
VastaaPoistaTämä Mr. presidentti tiesi kyllä osallistuneensa teatteriesitykseen, sillä haukkujaisten jälkeen hän puuskahti ilmeisen tyytyväisenä, että tuli siitä ainakin "great television".
VastaaPoistaMutta "Englanti teki maalin", hyvä! Tämä Mr. Starmer, prime Minister (etunimi lausutaan kiö), on jotenkin söpö. Aina täydellisen hyvin pukeutunut, tukka ojennuksessa, katse kiinnostuneen fokusoitunut ja pieni hymynpoikanen huulilla, täydellinen partiopoika asenteella: nyt hoidetaan tämä asia. Hän on aika pelottomasti käynyt vaikeiden talousasioidenkin kimppuun Britanniassa ja jopa saanut puolueensa Labourin suostumaan joihinkin vähemmän miellyttävin asioihin. Euroopankin ongelmaan tartutaan: aseistusta lisätään roimasti ja Ukrainalle heti iso laina. Ja kuninkaan luokse audienssille pääsevät niin Zelensky kuin Trumpkin. Kaikki kortit on käytettävä.
Onko se niin, että kun oikein tiukalle menee, niin niitä hyviä johtajia alkaa löytyä jostain?
Tuo siloposkinen Mr. Starmer vaikuttaisi vieläkin söpömmältä, jos hän ei esimerkiksi olisi jokin aika sitten kieltänyt palestiinalaisten asiaa tukevia mielenosoituksia Lontoossa olemalla turhankin "kernas" partiopoika tiettyyn suuntaan.
PoistaPalestiinalais-asiassa Starmer, Sir Keir, itse ateisti, joutuu varmasti tasapainottelemaan, kun vaimo on juutalainen, perhe noudattaa juutalaisia perinteitä ja käy liberaalissa synagogassa.
PoistaJos valtiomies, tässä tapauksessa "Sir Keir", toimii edes pieneksi osaksi tuonkaltaisten motiivien pohjalta, onko toiminta eettisesti yhtään kestävämpää kuin niiden, joita nyt "oikean asian puolella" olevat maailmanlaajuisesti kiroavat?
PoistaMieleen nousevat taas uutisislähetyksistä tutut kuvat ilmapommitusten ja tykistötulen soraläjiksi raunioittamista Gazan kaupungeista, joissa on saanut surmansa ainakin 50 000 - 60 000 ihmistä, suuri osa lapsia. Eivät sapelihammastiikerit minnekään ole kadonneet.
Kunnon juutalaisten mielipide Gaza-asiassa on jo käynyt selväksi.
PoistaIsraelin jumala on kiivas jumala. Hän kostaa viholliselle 50 kertaisesti.
PoistaPS. Mitä Hamas kuvitteli seuraavan yli 1000 naisen ja lapsen joukkomurhasta? Nämä natsit ja hamasit ja putinit on pyyhkäistävä kerralla pois maan päältä.
2014 Kuningatar Elizabeth löi Keir Starmerin (s. 1962) ritariksi ansioista "lain ja rikosoikeuden piirissä", 2015 hän meni mukaan politiikkaan, valittiin Labour-puolueen MP:ksi ja 2020 oppositiojohtajaksi, 2024 PM:ksi. Asianajajana hän oli toiminut usein ihmisoikeusasioiden parissa ja sitten viisi vuotta Englannin ja Walesin syyttäjälaitoksen johtajana. "Sir Keiriä" hän kuulemma yleensä välttelee. Suvun ensimmäinen akateeminen, isä työkaluseppä, ateisti, äiti sairaanhoitaja aktiivinen anglikaaninen kirkossakävijä, hän itse noudattaa vaimon juutalaista elämänjärjestystä perheen yhtenäisyyden vuoksi.
PoistaNäyttää, että Starmer on usein tehnyt elämässään "oikeita" valintoja, vastusti Irakin sotaa, edusti Kroatiaa Haagin tuomioistuimessa, vastusti Brexitiä, tuomitsi Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. Oikein tai väärin, hän sanoi Israelilla olevan oikeus puolustautua Hamasia vastaan mutta kannatti myös tulitaukoa.
Mielenkiintoinen seikka, että Starmer keskittyi kaksi viimeistä kouluvuottaan kolmeen aineeseen, matematiikkaan, musiikkiin ja fysiikkaan, A:n tasoisesti, soitti neljää instrumenttia, viulua aika nuoresta, ja esiintyi mielellään. En minä hänen motiiveistaan tiedä, mutta mielenkiintoinen persoona hän on, monipuolisesti pystyvä ja määrätietoinen, olen seurannut häntä vähän pääministeriksi valinnasta lähtien. Niihin elämän "oikeisiin" valintoihin kuulunee myös vaimo, juristi hänkin, tapasivat onkin jutun käsittelyn yhteydessä.
" - - hän sanoi Israelilla olevan oikeus puolustautua Hamasia vastaan - -"
PoistaNo jos hän kerran niin sanoi, niin ei siinä sitten mitään. Soraläjäksi vain. Ja Länsirannallakin sopii laskea pois "pahaa verta", varmuuden vuoksi.
Suotta tässä on ajat pitkät kauhisteltu Starmerin maanmiehen Arthur "Bomber" Harrisin komentamia natsi-Saksan kaupunkien tulimyrskypommituksia. Puhumattakaan Hiroshimasta ja Nagasakista. Kun puolustaudutaan, puolustaudutaan kunnolla.
Hauska kirjoitus, ja onhan siinä asiaakin. Hieman Honka-liiton kuvaus Tannerin nolona loppuna jäi askarruttamaan - eli miten niin ”nolo”?
VastaaPoistaMieluummin se oli Suomen suvereniteetin nolo loppu: kaikki näkivät missä istuu viimekätinen määrääjä. Kremlissä. Eli noloin se oli Kekkoselle. (Älkääkä sanoko, etten tunne näitä vanhoja juttuja riittävän hyvin. Minä muistan ne.)
Demarit ottivat toki opikseen ja lähtivät leikkiin mukaan, kun ei muuta voinut. Mutta tunnen monia demareita, jotka eivät ikinä äänestäneet Kekkosta. Itseni lisäksi siis.
Mitä tulee Karjalan evakoihin, niin heidän kohtalostaan & kohtelustaan arabimaat voisivat ottaa mallia. Vai oletteko kuulleet Karjalan Vapautusrintaman terrori-iskuista venäläisvalloittajaa vastaan?
Suomessa kukaan ei flaskaa itseään, koska sen oikeasti tehneet pysyvät tikun nokassa. Ei niin että joku huomaisi heidän flaskanneen, vaan koska heitä ihaillaan yhä enemmän. Vanhojen julkkisten kimppuun ei hyökätä eikä Dorian Graytä ole täällä koskaan paljastettu. Sen sijaan loistavat minkä vaan ikäiset aikaansaajat heitetään lokaan, kuten Sanna Marinille kävi. Mitä surkeampi tyyppi - mitä UKKmpi ja salempi - sitä korkeammalle hänet hissataan, lippusalkoon liehutettavaksi. Tuhotkoon miten monta Katri-Helenaa professorivanhus tahtoo, tehköön mitä vaan törkeyksiä entinen kilpaurheilija, sen herkumpi hän on suomalaisten paijata. On niin mukavaa ja turvallista, kun on esikuvia.
VastaaPoistaOvatko esikuvasi tarkastelunkestäviä sinun kriteereilläsi, en aivan saanut selvää mitkä ovat ne joita tiedät tahtovasi?
PoistaMunchen vuonna 1938, jääköön tarkempi aika kertomatta, olenhan vaan vaatimaton rakennustyöläinen, passaa käydä ojentamaan professoreita.
VastaaPoistaPoliitikko voi munata itsensä minkä ikäisenä tahtoo, ja se tavallaan kuuluu asiaan niin valheellisessa työssä. Ei se mitään: sitä enemmän tulee ääniä seuraavissa vaaleissa. Maassa jossa kansa maksaa valheista huijareille mutta jättää syyttömät lapset ja vanhukset heitteille. Mutta oikean kirjailijan en tiedä munanneen itseään nuoruudessa enkä vanhuudessa. Vaikka voihan jo se olla paha töppäys ja pahe, jos välittää julkikuvastaan. Kukaan fiksu ei välitä. Julkikuva ei ole koskaan sama kuin ihminen sen takana.
VastaaPoistaTrump pakottanee muuttamaan perustuslakia putinilaisittain niin, että hän voi olla presidenttinä loputtomiin.
PoistaTrumpilta ovat päivät vähissä, hän putoaa pian kelkasta mutta ei hän itse sitä tajua vieläkään, jos koskaan.
PoistaTallessa ikä eletty. Joka ikävaihe yhtä arvokkaana. Paitsi että vanhus tietää ja ymmärtää enemmän ja syvemmin kuin kukaan häntä nuorempi. Eläköön elämä, myös seniili elämä, mitä se sitten onkin.
VastaaPoistaEt kait vaan viittaa seniilin Trump-vanhukseen?
PoistaTrump lienee tyhmin näistä kaikista edellä mainituista merkkihenkilöistä.
VastaaPoistaTrump on kyllä oikea pölvästien pölvästi, mutta onhan hänellä monia hyviäkin puoli, kuten… hmmm… esimerkiksi…. hmmm… niinku vaikkapa… hmmmm… No, palaan asiaan kunhan keksin jotain.
PoistaYli kuukausi on mennyt. Rauhan Ukrainaanhan piti tulla päivässä!
PoistaSievän oloinen vaimo?
PoistaEipähän magalippisväen muisti niin pitkälle riitä, että Trumpelon lupaus rauhasta päivässä muistettaisiin.
PoistaPääasia että kissa on poissa, arvelevat hiiret kysymättä missä se on poissa. Isä sanoi kissain menevän maaliskuussa Keuruulle.
VastaaPoistaKaksi kissaa on ylhäällä numerojen vieressä pienessä kuvassa.
PoistaTuossa kuvassa on myös vielä läsnä "inflaatiorottakin". Eipä taida eurosukupolvi tietää temppua, jolla sen sai näkyviin.
PoistaMaailman lehdistä luettua: Eurooppalaiset jättiläiset lupaavat, etteivät he hylkää Zelenskyä, mutta EU:n johtajien julkiset tukiviestit muistuttivat vahvasti surunvalittelusähkeitä: ole vahva, me olemme kanssasi. ”Olemme kanssanne” ei tässä tyylilajissa ole lupaus vaan kohteliaisuusnormi.
VastaaPoista... mukamas. Euroopan oma etu on toimia nyt!
PoistaWinston Churchill ei jättänyt möhlimistä viimeisille vuosilleen. Piittaamattomuus ihmisuhreista uran aikana oli pöyristyttävää ja toistuvaa. Siitä huolimatta hänen peräänsä haikaillaan Britanniassa vielä sukupolvien päästä.
VastaaPoistaWikipediasta poimittua:
- Ministeri Churchill 20-luvulla: "Kannatan voimakkaasti myrkkykaasun käyttöä sivistymättömiä heimoja vastaan (kyseessä arabit). Vaikutus moraaliin olisi hyvä, ja se levittäisi tervettä kauhua."
- Pääministeri Churchill alahuoneessa 1944:
"Väestönsiirrot on menetelmä, joka mielestämme tulee tuottamaan kaikkein pitkäaikaisimman ja tyydyttävimmän vaikutuksen. " -> menetelmä tuottaisi sotarikossyytteen nykyään
- Ranskan taivuttua aselepoon heinäkuussa 1940 Churchill määräsi satamissa olleet ranskalaiset laivat upotettaviksi, jotteivät ne joutuisi saksalaisille. Satoja ranskalaisia kuoli.
- Dresdenin pommituksissa ihan sodan lopulla kuoli vähintäänkin kymmeniä tuhansia siviilejä, hyöty sodan lopettamiselle kyseenalainen
- Rikollisuutta hipova piittaamattomuus Bengalin nälänhädän hoidossa 1943. 2,5-3 miljoonaa kuoli. Apua pyytäneelle kenraalikuvernöörille: Jos ruokaa on niin vähän niin miksei Gandhi ole jo kuollut?
Churchillin politiikassa ihmisten kärsimykset olivat sivuseikka ja ihmisuhrit sivutuote. Stalinille ja Hitlerille ne olivat päätuote. Tässä mielessä Trumpilla on piirteitä churchilliläisestä mallista, kun taas Putin kuuluu ilman muuta viiksiheppujen kanssa samaan koulukuntaan.
Niin, kertomasi varmaan pääosin pitää kutinsa. Kuitenkin maailma oli silloin aivan erilainen kuin nykyään. Neuvostoliitto teki juuri näitä kuvattuja asioita ja kansanmurhia liukuhihnahommana, sekä saksalaisille että ulkomaalaisille mutta myös omille kansoilleen pöyristyttävässä mitassa. Niihin eivät ulkomaat koskaan sanoneet mitään niinä vuosina. Sodan aikana NL teki hirmutekoja ja sotarikoksia merkittävän määrän mutta se ei kiinnostanut ketään. NL ei sodan jälkeen vapauttanut kaikkia sotavankeja vaikka niin oli luvattu vaan heitä edelleen pidettiin pakkotyössä kunnes kuolivat. Niistä selviytyneistä osa lopulta vapautui, useita vuosia sodan jälkeen, ilman mitään selityksiä. Kansoja siirreltiin pakolla tuhansien kilometrien päähän eikä heidän sallittu palata kuolemanrangaistuksen uhalla. Jotkut kansat vain heitettiin tappoleireille tuhottaviksi.
Poista"Mr. presidentti, joka taas vaati “diiliä”." Kemppinen
VastaaPoistaTrump repi ensimmäisellä kaudellaan neuvottelemansa diilin Kanadan ja Meksikon kanssa äskettäin. Kiinnostus solmia mitään sopimuksia hänen kanssaan saattaa kärsiä tällaisesta ainakin pitemmän päälle.
Kannattaa muistaa, että kyse ei ole yhdestä henkilöstä, vaan orkesterista, joka toimii pitkälti nuottien mukaisesti. Näin on Trumpin ja Putininkin kohdalla. Heillä on oma orkesterinsa. Se mitä näimme Valkoisessa talossa, oli pitkälti ennalta päätettyjen nuottien mukainen. Tosin yksityiskohdissa oli improvisointia, mutta pääteemasta pidettiin kiinni.
VastaaPoista"Se mitä näimme Valkoisessa talossa, oli pitkälti ennalta päätettyjen nuottien mukainen."
PoistaTotta tuo. Kiinnostavaa onkin vain se, missä nuo nuotit on kirjoitettu.
Pieni vinkki: Jos Trump olisi KGB:n miehiä - asia jota emme tietenkään usko, pois se meistä - mutta aivan teoreettisesti, jos hän olisi KGB:n taskussa ja sen asialla, missä hänen toimintansa sinä tapauksessa poikkeaisi siitä, mitä hän nyt ajaa ja touhuaa?
Itse en nyt heti keksi mitään, mutta keksikää te fiksummat.
Mitä herttaisinta asiantuntemattomuutta tuo kgb, herranjestas sentään. Kyllä kai nyt kuitenkin edes gru? Onhan heillä Frunze-akatemia. Ketkäs siellä olivatkaan opiskelleet, meiltäpäin kotoisin?
PoistaMatias K. maanantaina, 03 maaliskuuta, 2025:
Poista”Kiinnostavaa onkin vain se, missä nuo nuotit on kirjoitettu … jos hän olisi KGB:n taskussa ja sen asialla, missä hänen toimintansa sinä tapauksessa poikkeaisi siitä, mitä hän nyt ajaa ja touhuaa? … keksikää te fiksummat”
Niin, tarkoitat siis sitä, että USA ja Venäjä analysoivat sekä omaa etuaan ynnä maailmantilannetta ja päätyvät samaan lopputulokseen?
Fiksummat saattaisivat ajatella, että hommassa on selvä järki. Lopputuloksen on ajateltu palvelevan sekä USA:n että Venäjän etua. Tosin meiltä eurooppalaisilta saattaa kulua hetki, ennen kuin meille selviää, että tuloshan palvelee myös meidän etuamme. Lopetetaan nyt vaan ensin itku ja parkuna.
Kerran KGB, aina KGB.
PoistaAinut, mikä selvisi NL:n hajoamisesta täysin koskemattomana, oli silovikkien klaani. Nimilaput osin vaihtuvat, mutta miehet, tavoitteet, menetelmät ja vuosikymmenten pohjatyö säilyivät.
Ja kun nykymenoa katselee, pakko on myöntää, että ammattitaito ja pitkäjänteisyys on huippuluokkaa. Lännellä ei ole mitään vastaavaa. EU lähettelee "voimakkaita signaaleja" ja riitelee keskenään, USA taas ketamiinipäissään ampuu kaikkea, mikä liikkuu.
Onkohan me hävitty tää peli?
Ei ole USA:n etu toimia kuten se nyt toimii. Ainakin ulkopuolisille se on jo aikaa sitten valjennut. Trump toimii kuin robotti Putinin ohjeistuksella, se on täysin selvää. Kyse on Trumpin edusta, ei amerikkalaisten. NL ja sittemmin Putin on salaa rahoittanut ja tukenut Trumpia eri tavoin ylläpitääkseen hänen toimintaansa agenttina kunnes oikea hetki koittaisi. Se on nyt.
Poista”… Lännellä ei ole mitään vastaavaa. EU lähettelee "voimakkaita signaaleja" ja riitelee keskenään …”
PoistaJuu, samaa mieltä Euroopasta ja Suomi-polosta. Jukolan veljeksetkin seestyivät lopulta ajatteleviksi ihmisiksi, mutta me pojat vain riehutaan päättömästi tukka pörrössä.
Vähän kyllä nolottaa huomata, että pelikentän fiksuja ovat vain USA ja Venäjä.
Pelikentän fiksu on Venäjä? Siis sotarikokset ja kansanmurha ovat fiksua toimintaa? Tätä en tiennytkään. Ehkä pitäisi kysyä Buchan ja Mariupolin asukkailta mitä mieltä ovat. Ai niin mutta heidät tapettu lukuisin eri tavoin. Heidän lapsensakin (400 kpl) räjäytettiin yhdessä rakennuksessa lentopommilla.
Poista”… Pelikentän fiksu on Venäjä? …”
PoistaJuuri noin kuten sinä sanoit; Venäjä ja USA. Ne pojat pyrkivät rauhaan, mutta entä me?
Kun noin kovasti uhoat, olet siis jo tilannut litteran Ukrainan sotakentille? Vai? Vai mitä olet ajatellut tehdä?
Anonyymi sunnuntai, 02 maaliskuuta, 2025:
VastaaPoista"... Ursula von der Leyen: "Polku rauhaan on voima. Heikkous aiheuttaa lisää sotaa." ..."
Ja lisää saman sävyistä aatosta:
X (Twitter), Kaja Kallas: Lennart Meri -konferenssi, Tallinna 16.–18.2025. Kallashan on EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja:
”… Venäjän tappio ei ole huono asia, koska silloin yhteiskunta voi todella muuttua. Ja tiedättehän, että nyt on monia eri kansoja, myös Venäjän osana. Luulen, että jos olisi enemmän pieniä kansakuntia, se ei olisi huono asia; jos suurvalta olisi itse asiassa paljon pienempi. …”
No, mikä näitä neitoja pidättelee? Siitä vain pirstaloimaan Venäjää kappaleiksi. Mitä tuollainen tyhjä puhe oikein edustaa? Luulevatko nuo naiset, että Venäjä hätkähtää noista sanoista?
Luuliko joku, että Neuvostoliitto, tuo Suuri & Mahtava, hätkähtäisi pienten kansojen vapausvikinöistä, heh heh hee…
PoistaSiinä olikin oikein perivenäläinen asenne naisia kohtaan, paljastui
PoistaVaalien alla Trump innosti kannattajiaan lupauksella 'kun nyt äänestätte minua, ei teidän tarvitse enää koskaan äänestää'. Tällä menolla ja melskeellään alkaa näyttää hyvinkin mahdolliselta ja koneistojahan alettiin puhdistaa täydellä teholla oitis vallan vaihduttua.
VastaaPoistaViime vuoden parhaita kirjoja: Marjaliisa Hentilä & Seppo Hentilä: Oikeusvaltion etuvartiossa: Ester ja Kaarlo Juho Ståhlberg 1925-1952.
VastaaPoistaHerkullista kerrassaan.
VastaaPoistaPM Starmer astui sankarin tavoin reipasta sivuliukua näyttämölle suodenkin että kyseessä on poliitikon toiveuni roolissa jossa voi ottaa kantaakseen poliittisen vastuun vaivaamatta ikävillä raha-asioilla kansalaisia.
Sievä napakymppi jota voi ihailla ellei ymmärrä että sikäläisen poliitikon on oltava aivan oikea ja tosi, koeteltu ja ymmärretty vaikkakin toisin ajoin pitkin hampain hyväksytty vahvistamaan poikkeuksellisella rohkeudellaan vakiintunutta vallan tosiolemusta.
Tässä voidaan kysyä mikä tuleekaan olemaan Hänen Majesteettinsa ja mr. presidentin diili.
Kiehtovaa, joltisenkin retroa tyyliä jota maailman kaikkivoipa media saattaa joutua jonkin verran opettelemaan uudelleen.
Niin, ja eräästä on vielä mainittava, onkin jo aika että britit alkavat olla ymmärtävät ettei Eurooppa ole telkänpönttö josta voi käydä poimimassa munia kunhan ensin saa luvan 'serkuilta'.
Jotakin on USA:ssa tekeillä eli Trump saa joko nikkelihalvauksen tai lyijymyrkytyksen. Tältä se nyt näyttää.
VastaaPoistaMuuten länsimaiden käy huonosti.
"Jotakin on USA:ssa tekeillä eli Trump saa joko nikkelihalvauksen tai lyijymyrkytyksen. Tältä se nyt näyttää."
PoistaOnko toiveiden tynnyrissäsi vielä paljonkin tavaraa? Oppikoulun ruotsin opetus alkoi ensiluokalla sananlaskuilla. Yksi taisi kuulua "fulla tunnor bullrar mest". Vai muistanko väärin? (Pyydän anteeksi ihan jo esimerkissä käytetyn kielen takia.)
"Tomma tunnor bullrar mest," lienee otettu mukaan kirjaan siksi, että siinä o- ja u-äänteet vaihtuvat peräkkäisissä sanoissa, sananlaskun opettavaisen sisällön lisäksi tietenkin.
PoistaJuu, kirja oli muistaakseni Karin ja Eino Miettisen "Min första svenska bok". Ei ainakaan aluksi mikään helppo pala kansakoulun neljänneltä luokalta tulleelle kymmenvuotiaalle.
PoistaVilpittömästi mukavaa että Eija G otti taiston tuoksinassa tällaisen "tyynnyttävän" asian esille.
Sama täällä, 10-vuotias minäkin olin ja joulutodistuksessa oli vitonen ruotsissa, sillä pelkäsin vähän opettajaa, joka oli pitkä ja laiha, hyvin tumma, koleaääninen nainen, jollaista en ollut ennen tavannut. Joillekin hän saattoi sanoa ilkeästi: "Hyvää päivää kirvesvartta," ja joillekin pojille hän perinteiseen tapaan suositteli lapionvarteen tarttumista. Seuraavana vuonna saksa lähti hyvin liikkeelle, sillä opettaja oli asiallinen ja tehokas, kouluaikani paras, opetti laulujakin. Natsi se oli, sanoi luokkatoverini tässä jokin aika sitten. Minä en tainnut lapsena tuntea koko sanaa, ei heistä kotona puhuttu silloin anno dazumal.
PoistaEi tämä taiston tuoksina niin vakavaa ole, kun ei droonit sentään lentele!
”Juu, kirja oli muistaakseni Karin ja Eino Miettisen "Min första svenska bok".”
PoistaKun olisi ollutkin edes tämä ensimmäisenä ruotsin kirjana. Mutta kun oli Jacobson - Fröberg. Ei tylsempää oppikirjaa 11-vuotiaalle. Vielä parempi ensimmäinen ruotsin kirja olisi ollut Lyydia Almilan kirja. Lyydiahan oli Tyttönormaalilyseon rehtori - JRi.
Trumpin maga-pukeutuminen: sininen puku (napit auki), valkoinen paita, punainen lippalakki, metrinen punainen kravatti. USAn värit kyllä, mutta habituksen mauttomuus lyö päin näköä, valtiomiesmäisyys loistaa poissaolollaan. Haluaa esiintyä maga-miehenä myös virka-asioissaan ja vieraita vastaanottaessaan. Epäkunnioittavaa.
VastaaPoistaEi lakki vaan idioottilippis(*
Poista(* Jos kaikki tyhmät ihmiset käyttäisivät valkoista lakkia, katumme muistuttaisivat kielomerta.
Onksulla jotain Suomen kansalliskukkaa vastaan vai!
PoistaNo okei ne marjat on myrkyllisiä joo et sikäli.
Tyhmyyslakkimerkki, pieni pinssi? Sellainen ☆ vaikka josta selviäisi että enttiiä-tyyppi kyseessä?
Oijoi, ehkä.
Kävisikö heraldinen käpy?
Aatu mikä aatu, siitä tieto saatu. Älä mene lankaan, ryhdy vastahankaan. Unohda jo ankka vaikka miten vankka. Lika ikkunassasi haittaa havaintojasi jos tuijotat vain sitä. Länttä vastaan itä josta nousee, mitä? Aurinkoisen valo, iloon äityy talo: vauva, vanhus, äitikin. Ota valta Trumpilta, älä anna pilata omaa näkökulmaasi.
PoistaEntäpä Venäjän kansallisasu, Addun verkkarit? Kuinka pukeutua uskottavasti, ah. Tästä valtiomiesvaivasta tiedetään Marskinkin olleen 'nogaste nog', kaikkine mitaleineen.
PoistaEi ne käytä, joten yritä vaan pärjätä yksin.
PoistaPutin veti hutin, ei mennyt maaliin, menee kohta kaaliin. Tahtoi saada saaliin, sitä ryntäs haaliin, törmäs heinäpaaliin, Ukrainan aroilla loputtomilla saroilla, ei tilaa ole aroille, pikku ryssäparoille, joita sortaa aina muut, joten suppuun nyt suut, täältä kerätkääpä luut, asiat hoitaa muut, teitä oottaa hirsipuut.
PoistaSiinä punaisen lippalakin sisäpuolella olevassa valkoisessa seisoo:" Made in China"
PoistaNäyttää siltä että tuo mietelause toteutui tällä "idioottilippiksellä"(*, jokaisella tyhmällä kun näyttää nykyään olevan sellainen päässään.
Poista(* MAGA tai Jokerit -logolla se on oikeastaan jo tuplaidioottilippis.
Trumpin aika on jo lähes ohi. Miksi riehutte sen asioissa, kun parempaakin on tarjolla päivien ja öitten sisällöksi?
VastaaPoistaLänsimaiden perikato on öljynliukkaalla pinnalla. Kiina ja Intia eivät tee turhia myönnytyksiä kun entiset energiantuhlarit käyvät käsi kädessä kilpajuoksuun kohden kulutusjuhlien rääppiäisiä jossa palkintona ei ole toinen eikä edes kolmas sija vaan uusi järjestys jossa suositaan keskusjohtoista valtiomallia eikä demokratiaa kuten se meillä ymmärretään vaan tekoälyllä toteutettua isovelimallia, kasvojentunnistusta ja kulunvalvontaa. Kenenkään ei ole pakko olla sosiaalinen mutta jos tekee mieli syödä, liikkua ja ansaita elantonsa on opiskeltava kuinka olla medianäkyvä, hyville ja kilteille sopeutujille kaikkivoipa valtio tarjoaa loputtoman illuusion turvasta ja elannosta.
PoistaTämä vaatii päteyyttä uhkakuvilta, helppoja ja nopeita syyllisiä. Suljetut ja itseensä käpertyneet liittovaltiot eivät pärjää, toisessa päässä asteikkoa on kaikkeen sekaantuva sankarimyyttiin juuttunut roistovaltio ja usko ostettuun ystävyyteen mitataan asekauppojen voitoilla mutta jääkö tämän kaiken huomion saavan mellastuksen jäjiltä viljelykelpoista maata ja ilmaa jota hengittää? Ihmisen ansioluettelossa maapallon elinkelpoisena pitäminen ei ole hyvä, tyydyttävä eikä edes välttävän arvosanan väärti, se on niin lähellä hylättyä kuin mahdollista. Suunnan on käännyttävä. Vaihtoehtoja ei ole. Harkinta-aikaa ei ole.
Se nyt vaan on niin että näyttelijä ( Zelensky) tekee juuri niin kuin ohjaaja ja tuottaja ja palkan maksaja (USA) haluaa. Kun haistatat pitkät työnantajallesi niin se on potkut.
VastaaPoistaZelensky on presidenttinä niin kauan kuin Ukrainan kansa siten haluaa. Arvelen että haluaa pitää sankarinsa ohjaksissa vielä pitkään. Zelensky nauttii suurta luottamusta sekä oman kansan parissa että laajasti kansainvälisesti. Ainoat kansakunnat jotka vihaavat häntä ovat venäläiset ja...ja...
PoistaTilanteessa, jossa Ukrainan kansa joutuu hattu kädessä kerjäämään apua tomppelien valtakunnasta (trumpilainen USA), kannattaa olla hieman nöyrempi. Ukrainan itsenäisyys ja menestys on tärkeämpää kuin sen sankarijohtaja.
PoistaTarvittaessa sankarit alistuvat kohtaloonsa pää pystyssä - viittaan Tanneriin, Rytiin ja muihin meidän sotamme ”syyllisiin”. Ja se sama mulkeromaakin on yhä voimissaan.
USA tukee Ukrainaa niin kauan kuin tarvitaan, totesi Amerikan presidentti jämäkästi. No nyt ei enää tarvitse, totesi parin viikon päästä seuraava Amerikan presidentti. Amerikan sana pitää.
PoistaKaikkien mielestä ei kannata kunnioittaa epätodellisia asioita kuten USAa ja Trumpia hysterialla. Voi valita jotain todellistakin, Bachin ja hauskuuden.
VastaaPoistaTrumpissa nyt vaan ei ole vähäisintäkään kunnioitettavaa.
PoistaTrump on juuri sitä mitä amerikkalaiset ovat imeneet äidinmaidossa ja omissa heidän kotimaisissa piirretyissään joissa hutkitaan, potkitaan ja pelataan ulos. Trump on valmiiksinaurettu ja ihastuksella mylvitty ja taputettu piirretty. Hänelle ja niille en uhraa aikaani.
VastaaPoistaMikä niitä trumppilaisia oikein vaivaa? Eivätkö he vieläkään ymmärrä, ettei Ukraina aloittanut sotatoimia?
VastaaPoistaPutin hyökkäsi. Putin voisi lopettaa sodankäynnin milloin vain, muttei halua. Putin haalii sotamateriaalia ja tykinruokaa Pohjois-Koreaa myöden.
Trump ja lakeijansa teeskentelevät, että Zelenskyi on se ongelma eikä Putin. Miksi Trump toteuttaa Putinin pelikirjaa viikosta toiseen?
Toipila: "ettei Ukraina aloittanut sotatoimia? Putin hyökkäsi."
PoistaPitää täysin paikkansa.
Mutta oletko koskaan kuullut, ettei menneen tarkastelussa lainkaan riitä, että selvitetään MITÄ tapahtui. Se on alkeislähtökohta, josta pitäisi alkaa varsinainen selvittely: MIKSI niin tapahtui. Vielä nykyäänkin historioitsijat kiistelevät ensimmäisen maailmansodan syistä.
Ukrainan sodan todellisista taustatekijäistä ei tässä vaiheessa ole minkäänlaista selvää kuvaa. Lieneekö koskaan? Tätä nykyä voitaisiin viitata hyvin moniin muihinkin taustatekijöihin kuin se aksioomaksi korotettu "Venäjän imperialismi". Eräänä iltana Yleltä pääsi tv-uutisissa läpi kotinsa menettäneen tavallisen ukrainalaisen maalaismiehen lyhyt haastatteluvälähdys. Häneltä kysyttiin, mikä oli sodan syy. Vastaus kuului: "Maidan 2014". (Myös Maidanin todelliset taustat ovat hämärän peitossa.) Tämä vain sattumanvaraisena esimerkkinä.
Ensimäisen maailmansodan syistä ei liene mitään epäselvyyttä enkä ole kuullut kenenkään niistä kiistelevän.
PoistaOn turha syyllistää Ukrainaa Venäjän hyökkäyksestä joka oli täysin provosoimaton valloitusyritys ja itse asiassa jo toinen kerta. Ensimmäinen oli 2014 jolloin Putin hyökkäsi Krimille ja otti sen väkisin itselleen. Putin on jatkuvasti esittänyt yhä uusia syitä miksi hänen oli PAKKO hyökätä Ukrainaan, jokainen selitys yhtä ontto valhe.
Anonyymi on oikeilla jäljillä. Meille venäläisten hyökkäys ja koko sota on niin käsittämätön asia, että meiltä täytyy puuttua oikea ymmärrys siitä, miksi näin tapahtui. Enkä tarkoita tekosyitä.
PoistaEdes Putinin ja venäläisten pahuus ja härskiys ei riitä, vaikka totta nekin tuntuvat olevan, vaan jotain olennaista ymmärrystä meiltä puuttuu.
Siksi emme ymmärrä jenkkien täyskäännöstäkään. Bidenin hyvyys ja Trumpin tyhmyys ei riitä selitykseksi.
Mitä tapahtuu todella?
"Ensimäisen maailmansodan syistä ei liene mitään epäselvyyttä enkä ole kuullut kenenkään niistä kiistelevän."
PoistaVai niin. Tutkimus on siis ottanut aimo harppauksen niistä kaukaisista ajoista, jolloin suoritin länsimaiden historian peruskurssia. Silloin luennolla esitettiin oikein "typologia", johon eri selitysmallit oli jaettu. Mieleen jäi ainakin se, että Fischerin kuuluisa "Griff nach der Weltmacht" alkoi jo silloin olla ohitettu kanta. Mutta mielelläni kuulisin sinulta lisää ja tuoreempia tietoja, kun tunnut olevan asiantuntija.
Ukrainan-kysymyksessä en "syyllistänyt" mitään enkä ketään, jos vähänkin lukemaasi ymmärsit. Mutta koska sinulla kuten muillakin kaltaisillasi valtioviisailla on vastaansanomattomat ja kumoamattomat näkemykset "ontoista valheista" yms., meikäläisen on paras vaieta.
Ontto valhe on se että helmikuussa 2022 Ukraina olisi ollut natsien vallassa ja että Zelenski olisi natsi. Vastaavia valheita lötyy joukottain, osa suoraan Putinin suusta.
PoistaNo, ainakin sikäläisten "isänmaallisten" änkyröiden mielestä mekin olemme natseja. Ja homoja ja huumeaddikteja samalla kertaa kaikki tyynni.
PoistaNo niinhän me olemme myös täkäläisten "isämmaalisten" mielestä.
PoistaVanhat miehet tapaavat olla herkkäkorvaisia nuorempien neuvonantajien neuvoille. Oskar von Hindenburg vakuutteli Paul-isälleen, jotta kyllä Hitleristä tulee kelpo kansleri. Samaa teki toki myös Schleicher, hieman vähemmän Papen. Olavi Honka taisi olla alunperin Veikko Vennamon kuningasajatus. Arvoitukseksi jää, kuinka muut vakuuttuivat miehen ansioista. Myös Väinö Tanner. Philippe Petain voisi olla kiinnostava hahmo tässä katsannossa. Tosin hän oli koko 1930-luvun myös Charles de Gaullen tukija ja mentori sotilasuralla. Tiettävästi de Gaulle koki välirikon 1940 hetken ajan raskaana.
VastaaPoistaVenäläiset eivät vakuuttuneet Hongan ansioista. Vain se ratkaisi. Pressanvaalia oli kuviteltu Suomen omaksi asiaksi, heh.
PoistaEi siinä ansioilla mitään merkitystä Kremlissä ollut, vaan "väärillä" taustahenkilöillä: Tanner, aseveliakselin demarit ja kokkarit.
PoistaNyt Maga-natsit ovat symbioosissa putinatsien kanssa. Eurooppa on saaliseläin. Maga-natsit imevät veren, putinatsit haluavat ruhon.
VastaaPoistaOn kai parasta jakaa ihmiset kerralla vuohiin ja lampaisiin eli epäkuonnioittaviin ja kunnioittaviin ja heittää heidät sen mukaisiin karsinoihin ajaksi ja ikuisuudeksi vailla valitusoikeutta heiltä tai muilta.
VastaaPoistaKokoomusjohtoinen hallituksemme odottaa toiseksi pahinta tapahtuvaksi: Ameriikka irtisanoo yksipuolisesti maidemme NDA-sopimuksen ja nämä kauan haaveillut tukikohdat jäävät tyhjän pantiksi.
VastaaPoistaLienee palkitsevampaa haukustella Trumpia kuin Suomen trumppilaisia, jotka häntä kehuen voittivat vaalivat ja nyt voittavat häntä haukahdellen. Pystyt parempaan Kemppinen.
VastaaPoistaTrump on väärässä! Jokainen maahanmuuttajan tekemä raiskaus on raiskaus Putinia vastaan, muistakaa se! Slava Ukraini!
PoistaSiis maahanmuuttaja missä? Amerikassa, Venäjällä, Suomessa?
PoistaNyt aseistautuminen on päivän sävel numero yksi ja tietysti täydestä syystä, sitä en todellakaan haluaa kieltää.
VastaaPoistaMutta koska muistan hyvin vuodet kun "kriittiset kansalaiset" ja "vaihtoehtoväki" eivät muusta puhuneetkaan kuin aseteollisuus-sitä ja aseteollisuus-tätä, ihmetyttää tässä asiassa täysi hiljaisuus niin em. kansalaisten parissa kuin mediassa.
Kun Eurooppakin tulee nyt aseistautumaan hampaisiin asti, ja sitähän on jo ollut tähän saakka muutenkin, on henki se, että mitä korkeampaa prosenttia budjetista armeijalle kukin meistä kannattaa, sitä kansalaiskuntoisempi on. Alle kolmella tulee baarissa jo turpaan.
Yksinkertainen kysymys on, kuinkahan monta biljoonaa aseteollisuus tulee tahkomaan rahaa ja on tahkonnut jo? Eläkelaitosvarojen varmoja sijoitusvinkkejä ei tarvitse kaukaa enää hakea. Nyt aseteollisuus ei kai enää ole "epäeettistä"?
Toivottavasti tämä rautaa rajalle-henki osataan nyt tehdä niin, että se tuottaa myös muulle taloudelle kovaa buustia ja hyvinvointivaltio pysyy samalla kasassa.
Varmaan jonkun mielestä tätä ei saisi edes ajatella, kysymisestä puhumattakaan. Media menee samaa rataa.
Omasta puolestani aseistaudutaan vaan, Putin pitää totta kai pysäyttää, vaikka se näyttää jääneen lujasti jumiin Ukrainan multaan, mutta pidetään samalla järki päässä ja suhteellisuus. Vasemmistokin osaa rakastua kiiltävään panssarinpintaan, kun sitä oikein kiihottaa.
Siis, täsmennän vielä, emme tiedävarmasti kuka tulee tämän Putinin aloittaman irrationaalin ja kirotun sodan voittamaan, mutta varma voittaja jo tiedetään, se on aseteollisuus.
PoistaAseteollinen kompleksi joka on levittäytymässä kaikkialle on pelkkä petrodollarien kokonaismassan käsikassara, tunnoton kaikelle ja syytön kaikkeen, liipaisin joka vetää jokaista sormea.
PoistaZelenskyi uskoi olevansa ystävien seurassa viime perjantaina 28.2.2025 Valkoisessa Talossa ja niin uskoi myös koko läntinen maailma.
VastaaPoistaMutta uskomukset saivatkin jääkylmän vastaanoton. Putinin henki leijaili Valkoisessa Talossa. Zelenskyi olikin eksynyt vihollisen leiriin.
Miksei Trump vaadi Putinilta sotakorvauksia, koska inhimillisyyden nimissä USA:n oli autettava Ukrainaa Venäjän laittomalta hyökkäykseltä?
VastaaPoistaMeille tehdään teatteriesityksiä televiisorissa, koska nämä hetken herrat osaavat sen kyllä. Tai siis tietävät, muttei trumpetti koskaan harjoitellut plarista vuorosanojaan vaan luotti innovointiin.
VastaaPoistaSe näkyy.
Ja se jatkuu. Näen Trump--Vance -käsinukkenäytöksen legitiiminä tapana irtisanoutua about kaikesta mihin U-S. on lupautunut. Mukaanlukien Suomen Nato-liitto.
Siinä meni sekin, ja missä ovat Porvoon alueen yleiset väestonsuojat.
Eero Raunio: ”… tapana irtisanoutua about kaikesta mihin U-S. on lupautunut …ja missä ovat Porvoon alueen yleiset väestonsuojat …”
PoistaKyllähän maailma masentaa, mutta älä vielä kaivaudu lähimpään perunakuoppaan.
Toisin kuin meidän Stubbillamme, USA:lla ja Venäjällä on kokemusta asioista. USA muistaa oikein hyvin, kuinka USA itse toimi aivan samoin kuin Venäjä nyt.
Kuuban kriisissä 1962 NL toi ydinaseita Kuubaan, liian liki USA:ta. Kyse oli kuitenkin NL:n ja Kuuban – kahden itsenäisen valtion – välisestä asiasta. Kuitenkin USA oli valmis aloittamaan (ydin) sodan asian vuoksi. Koska USA katsoi uhan olevan liian suuri itselleen.
Kyse on nyt samasta asiasta. Ukrainan piennarta ovat kulkeneet niin Napoleon kuin Hitler, Moskovaan asti. Venäjä toimii nyt siis samalla tavoin kuin USA vuonna 1962. USA ymmärtää tämän hyvin; meidän Stubbimme on puutarhan variksenpelättinä. Anteeksi.
Näin voi olla. Ja jos joku maa on fyysisesti lähellä Venäjää, niin se on Suomi.
PoistaVenäjältä oli karmeaa tumpelointia pelotella meidät hakeutumaan Natoon.
No juu, vaikka eihän Natosta enää meille iloa ole.
Poista"Venäjältä oli karmeaa tumpelointia pelotella meidät hakeutumaan Natoon."
PoistaHyvä huuli! (sanottiin ennen). Tarkoitat tietysti, että Ukrainan sota oli onnenpotku oikein hevon kaviosta, jonka varjolla "optio" saatiin lunastettua. Sinnehän kiilusilmäiset olivat kiimailleet viimeistään 2000-luvun alusta lähtien sen "suuren laatulehden" ja Max-kummisedän johdolla. Lopusta huolehti Joe-setä (varjelkoon, siis ei Huovisen tarkoittama!) ja hörisi sitten jatkuvasti suu vehnäsellä yhtä ja samaa: ".. piti suomettaa nato mutta natottikin suomen..".
Kyllä se kiltti Putin-setä sitten ajattelee aina myös Suomen etua, kun järjesti pienen ”erikoisoperaation” (eikö olekin kivasti keksitty nimi, heh heh hee), jotta vähän yksinkertainen Suomi-poikakin pääsee vihdoinkin tyydyttämään kovan Nato-hinkunsa. Mitalin ansaitsisi, sellaisen Hienoa Suomi eli Finis Finlandian.
PoistaTuossa kommentissa tulivatkin esiin kaikki venäläisten ennakkoluulot suomalaisista, paljastui.
PoistaNykyään on paljolti unohdettu miten 1800 luvun suurvallat tekivät liittoutumia ja sopimuksia sekä jakoivat maailman. Etunenässä Venäjä, Britannia, Saksa sekä Ranska paloittelivat mm Afrikan ja Kiinan. Liittoumat, julkiset ja salaiset, olivat arkipäivää ja samoin etupiirit. Maita ja mantuja otettiin suojeluherruuteen. Mm Balkan jaettiin moneen kertaan eikä kansallisuuksilta kysytty. Suurilla mailla, joilla oli asevoimaa, oli kyltymätön laajentumishalu, joka ei tunnu vähentyneen tänäkään päivänä. En käsitä Länsi-Euroopan maita, jotka ajoivat asevoimansa alas ja altistuivat riippuvuuteen Venäjän öljystä ja kaasusta. Trumpeilla ja Putineilla on kosolti edeltäjiä, joiden toiminnasta olisi voinut ottaa osviittaa.
VastaaPoistaNäin on. Aivan käsittämätöntä sokeutta lyhyen suojasään aikana. Historia oli tullut huonosti luetuksi - ja ennen kaikkea ymmärretyksi.
PoistaVaikka me Suomessa emme ehtineet päästää omaa armeijaamme ihan kokonaan surkastumaan, yritystä toki oli, osattiin sitä olla typeriä meilläkin - ja mikä karmeinta tämän älyvapaan touhun kellokkaina oli kansan fiksuin ja koulutetuin osa (viittaan mm. taistolaisiin).
Se oli silloin se. Nyt on nyt ja monen kehitysvaiheen jälkeen voisi odottaa ihmiskunnan kehittyneen edes hiukan. Jotakin on muuttunut mutta Putin koettaa väkisin raahata ihmiskunnan menneisyyteen jotta hän saisi diktaattorina hallita suurta imperiumia. Putinin lähtölaskenta on kuitenkin jo alkanut ja siihen mieheen ei kenenkään enää pitäisi ripustautua.
Poista"Nyt on nyt..." Niillä joilla on riittävä sotavoima ovat edelleen sitä mieltä, että voi rosvota toiselta maalta jotakin tai painostaa taloudellisia etuisuuksia toisen maan vahingoksi. Tämä ei ole muuttunut satoihin vuosiin, eikä nähtävästi muutukaan. Aina löytyy joku Putin nokkamieheksi tätä tavoitetta hoitamaan. Ihmiskunta unohtaa kärsimykset parissa kymmenessä vuodessa ja taas pääsee joku Hitler laajenemisen makuun.
Poista"Vaikka me Suomessa emme ehtineet päästää omaa armeijaamme ihan kokonaan surkastumaan, yritystä toki oli, osattiin sitä olla typeriä meilläkin - ja mikä karmeinta tämän älyvapaan touhun kellokkaina oli kansan fiksuin ja koulutetuin osa (viittaan mm. taistolaisiin)."
Poista'Liitytään NATOon ja lakkautetaan oma puolustus' oli kyllä enempi oikeistolainen (kokoomuslainen) idea. Yksi virolainen upseeri kuvasi sitä, kuinka heillekin kerrottiin NATOn myötä, että ette te enää mitään omaa puolustusta NATOssa tarvitse, riittää, kun on yksi pataljoona, jonka voitte lähettää Irakiin tms., kun jenkit pyytävät, ja talousoikeistosta tämä kuulosti erittäin houkuttelevalta: karsitaan turhia valtion menoja ja lasketaan veroja. Mutta kirottu valtion byrokratia (upseeristo) sabotoi ja maalle jäi omat asevoimat.
Mitä hourit? Jos joku kavereistasi on tuon alyttömyyden sanonut (Nato = oma puolustus alas), niin se on hänen tyhmyyttään. Oikeasti asia on ihan päinvastoin.
PoistaMuutenkin vertaus on typerä. Neukkunuoleskelu oli virallista valtavirtaa ja kaikki - toistan KAIKKI - sitä vastustavat olivat fasisteja tai muuten vain tyhmiä. Tämän lauma=ajattelun kärjessä hilluin fiksuin nuoriso.
Ja nyt tyhmin nuoriso nuoleskelee jenkkejä ja joka sitä vähänkin arvostelee on heti kommunisti.
PoistaAlex Krainer pohti, että miksi Kuningas pitää olla olemassa. Kuningas vastaa hengellään, että kansaa kohdellaan oikeudenmukaisesti. Venäjällä oli Jeltsinin aikana meille tuttu anarkia. Putin tuli ja pisti oligarkit, jotka meillä läntisten arvojen ja demokratian nimissä nukettavat hallituksia, ruotuun. Venäläiset ovat tyytyväisiä Putinin toimiin. Kannatus huitelee 70-80 prosentin hujakoissa. Giljotiini ei uhkaa. Trump ottaa nyt kuninkaan roolia ja saa väistellä oligarkkien luoteja. Hän päättää eikä nukettajat. Milloin Eurooppaan saadaan kuningas? Orbanissa olisi ainesta, mutta nukettajat vihaavat häntä. Naiset ja naiseksi itsensä identifioivat tuntuvat olevan nukketeatterin suosikkeja 'päättäjiksi'.
VastaaPoistaMitäh? Oligarkithan ovat yhtä Trumpin kanssa, ja hän on itse yksi niistä.
PoistaOnneksi faktojen tarkistaminen on ainakin vielä sallittua:
VastaaPoistahttps://www.cbsnews.com/news/trump-fact-check-joint-address-congress-2025/
https://abcnews.go.com/Politics/fact-checking-trumps-speech-congress/story?id=119447124
Trumpilais-muskilainen sananvapaus koskee vain heidän ääri-ideologiansa mukaisia asioita. Älä vain enää käytä sanaa ilmastonmuutos; joku uussuomettaja voi ilmiantaa sinut.
PoistaMetsäteollisuus on muuten ollut hyvin hiljaa talven surkeista puunkorjuuoloista. Jokuhan saattaisi tokaista sen ilmiselvän seikan, että syynä on ilmastonmuutos. Mutta sitähän ei täälläkään enää saa ottaa vakavissaan, vaikka aina vaan pahemmaksi menee.
PoistaSuomi antoi parhaansa ja kaikkensa vähiten tarjoavalle, joka ei tarjonnut mitään vaan otti, löi ja vei. Ensin vuosisadat Saksalle, nyt Yhdysvalloille. Ensin meni kieli, sitten mieli. Piirrettyjen hakkaamisvideoitten kasvattama sukupolvi katselee illat pudotuspelejä ja päivät pudottaa parempiaan, sivistyneitä, lapsia ja vanhoja, lukutaitoa, demokratiaa, enmpatiaa ja ymmärrystä.
VastaaPoistaTrumpilla on yksi pyrkimys yli kaiken: saada Yhdysvallat antautumaan - hänelle. Siihen Maga-projekti nyt oikeasti tähtää. Vyörytys on käynnissä. YouGov -kyselyssä 41 % piti Trumpia jo nyt diktaattorina (45 % ei). Vaikka Trumpin ordereita jossain instanssissa pidettäisiinkin lainvastaisina, kohta ei ole enää ketään, joka haluaisi asettua vastustamaan niiden täytäntöönpanoa.
VastaaPoistaSilloin voimme odottaa häneltä ilmoitusta, jossa hän sanoo toteuttaneensa magan; Yhdysvalloista on tullut kaikkien aikojen mahtavin valtio, ja hän, kaikkien aikojen mahtavin mies, johtaa sitä. Perustuslainkin on häntä kumarrettava.
Toteamme, että kaikki kävi kovin äkkiä.
Niin, MAGA-joukot olivat huolella ja vuosia kestäneen työn tuloksena laatineet Project 2025-dokumentin. He olivat kaiken tarkkaan suunnitelleet kuinka vyörytys tehdään ja mitkä yhteiskunnan osat lamautetaan: Oikeusistuimet, FBI, CIA, Pentagon, Liittovaltion koneisto ja budjetointi ja hallinta jne.. Toistaiseksi kaikki on mennyt tämän Erikoisoperaation kässärin mukaan hyvinkin tarkasti. Nopeus on ollut valttia ja laeista ei ole tarvinnut välittää, ei edes perustuslaista. Trumpin ei tarvitse noudattaa mitään. Vaikka oikeusistuimet sanoisivat mitä hyvänsä, niillä ei ole häneen mitään toimeenpanovaltaa. Tässä on USA:n demokratian pahin valuvika. Oletan että korjaavat tämän jatkossa kunhan tuosta roskalaatikosta päästään.
PoistaItse asiassa nuo eivät ole yhteiskunnan, vaan deep staten osia.
PoistaTäälläkin siis joku vielä uskoo trumpsalaliittolaisten deep state -huuhaahan.
PoistaSiellä on jo lennonjohto rutistettu, vaikka lentoturvallisuus jo muutenkin natisee. Kabinetissa kova sananvaihto vastuullisen ministerin ja täystuho-Muskin välillä.
PoistaTrump ei huomaa, että hän voisi kyykyttää myös Purtinia aivan yhtälailla kuin Zelenskyä. Putinin sotakone ja talous ovat mitättömät suhteessa Trumpin vastaaviin. Putinilla ei ole mitään jakoa - "hänellä ei ole kortteja".
VastaaPoistaJos Trump tuon tajuaisi, hän olisi koko maailman keisari (ehkä Kiinan keisarius vielä poislukien). Joten kuka kävisi tuon hänelle kertomassa?
Toki tuo kyykytys pitäsi tehdä hienovaraisen hallitusti ja vaiheittain niin, että Putella ei lipsahda primitiivireaktion puolelle vaan realismi sielläkin voittaa. USA:han nähden Venäjä ei ole mitään sotilaallisesti eikä taloudellisesti.
Venäjällä ei hoilata että tää on viimeinen taisto, lienevät siinä uskossa että ydinasepelotteella se meidän tsaari kyllä ne liukkaat kelmit kurmoottaa.
PoistaMainiota tämä, että mielipiteitä riittää kuin telkkarin A-talkoissa, mutta loppuuko sodat näillä vai olisiko aika yhä useamman pennsylvanialaisen ja vaikkapa täältä meiltä päin muutaman nilsiäläisen vaimontappajan vääntäytyä jo salamurhahommiin joitakin kolokorvia tähtäimiinsä uudestansa yrittämään: Siis tekoja, saatana.
VastaaPoistaTovereiden, oraakkelipenttilöiden, aaltoloiden, palsternakkojen, miettisten ym. ym. ym. ennustukset ja "jää nähtäväksi" -retoriikat alkavat kyllä jo kyllästyttää ja kun sama jatkuu näillä yksityisillä alustoilla aina vain "viisaimmin" voimin, niin tiijä häntä vaikka lyön internetin sontaluukun lopullisesti säppiin.
Sotikaahan ja muistakaa tunkit mukaan jos liejuisille pelloille oikeasti aiotte.
Tätä kutsuvat sivistyneissä piireissä keskusteluksi. harvoin se johtaa mihinkään itsessään mutta ihmiset voivat saada paremman käsityksen asioista.
PoistaKevät on etuajassa, niinm myös monien suomenmiesten keväinen pään sekoominen ja väkivalta.
PoistaOnko Jukka Kemppinen itse päättänmyt julkaista tämän kommentin?
PoistaMikäs tuossa kommentissani olisi sellaista, joka sananvapauden valtakunnassa menisi ylitse sallitun? Murhaamaan yllyttäminenkö?
PoistaMinä olen vankasti mm. sitä mieltä, että se pennsylvanialainen poikanen oli ajatellut salamurha-aikeensa perustelut tarkasti ja oli yhtä oikealla asialla kuin se taitava puuseppä joka yritti murhata Hitlerin, mutta epäonnistui.
Mistä johtunee täydellinen hiljaisuus pennsylvanialaispojan kohtalon ympärillä?
Me alamme nähdä Trumpin hirveät aikeet joiden toteuttamiseen se on sepät saanut houkuteltua talkoisiinsa takomaan kun rauta on vielä tulinen joten hänet olisi pysäytettävä keinolla millä tahansa. Samoin se hengenheimolaisensa Moskovassa. (Mahdoton tehtävä, tiedostan sen kyllä.)
Ajatukseni asioiden pelastamiseksi vaikkapa salamurhaamalla joku ratkaiseva tekijä ei ole sen kummempi kuin hirvittävällä volyymilla ylimitoiteut Israelin tai Venäjän toimet väitteidensä mukaisten terroristien pommittamisella ja alueiden valtaamisella niin, että seurauksista saavat kärsiä miljoonat ihmiset ja ympäristö koko maapallolla.
Kommentissani joutavaa ja täysin turhaa on tietenkin muiden kommentoijien tökkiminen ja tyhmällä internet-ovien kiinni paiskomisuhkauksilla maustaminen, niinettä sori siitä, yleisvitutuksen ilmaisua se vain oli. Mutta kestänette?
Enemmän kyllä mediassa kyllästyttää trumpdosentti, jonka mielestä Zelenskyi oli härskien kiusaajiensa edessä äärimmäisen epäkunnioittava. Mitä kunnioitettavaa Trumpissa tai Vancessa muka olisi?
Poista"Jos tapat yhden, olet murhaaja. Jos tapat miljoonia, olet valloittaja ja sankari" (Joosef Stallone, Neuvostoliiton kuningas)
PoistaOn tämän blogin kommenttipalstalla sentään jotain edistystä tapahtunut, mitä "sallittuihin" mielipiteisiin tulee. Kolme vuotta sitten ja vielä paljon myöhemminkin unisono-kuoron reaktio oli aina sama: "putinisti", "stalinisti", "Moskovan kätyri", "trollitehdas"... ja sitten da capo. Silloiset nimimerkillä tai jopa nimellään kirjoittaneet tuntuu maa nielaisseen, vaikka he vielä aivan äskettäin olivat täällä läsnä. Ehkäpä heistäkin on tullut anonyymejä?
VastaaPoistaMaailmahan on tässä välissä muuttanut asentoa: putinismi ja trumpismi ovat fuusioituneet.
PoistaMikä siis on ongelmasi?
PoistaSe, että yhdistelmä on Suomelle kuolettava.
PoistaJos kaiken laittaa yhteen ja tiivistää kaiken tämän sotkun niin valtioiden kuten vaikka meidän yksityisten mielipiteen kertojien keskuudessa - on kyse enää nyt siitä, että halutaanko että sota loppuu nyt ja tulee edes jonkinlainen rauha vain halutaanko että sota jatkuu uskoen, että Ukraina tämän sodan, tai sen oikeudenmukaisen rauhan vajaamiehityksellä taistelevalla armeijallaan vielä voittaa.
VastaaPoistaTykätään tai ei, enkä itsekään tykkää tunnetasolla, suurinta realismia taitaa olla Trumpin astuttua valtaan sittenkin se että tulisi rauha. Siitä voisi alkaa Ukrainan jälleenrakennus. Luulen että tähän on Zeleneskyi myös taipumassa.
Voitto voisi olla mahdollista vain jos Nato tai länsimaat menisivät sinne rintamalle mukaan kuolemaan, mutta realismia se ei taida olla.
Me lännessä olemme kyllä militarisoituneita Putinin pakottamana, mutta rintamasotaan Ukrainan rinnalle ei meissä taida olla valmiutta, vaikka puheen tasolla uhotaan vaikka mitä. Maailma ei ole oikeudenmukainen paikka.
Rauhan nopeutta paljon olennaisempi asia meidän oman tulevaisuutemme kannalta on rauhan sisältö. Trumpin kätilöimä Kremlin voitto tarkoittaa, että meille ja Baltialle käy seuraavalla Putinin uhokierroksella huonosti.
Poista" Trumpin kätilöimä Kremlin voitto tarkoittaa, että meille ja Baltialle käy seuraavalla Putinin uhokierroksella huonosti."
PoistaTäsmälleen noin. Mikä tuon ymmärtämisessä on niin vaikeaa?
Rauha Venäjän ehdoilla on samaa puhetta kuin "Neuvostoliiton rauhanohjukset" aikanaan.
Baltialle ehkä käykin, mutta me käymme teit isäin astumaan.
PoistaSekin on jo ihan riittävän huonosti käymistä.
Poista"tulisi rauha. Siitä voisi alkaa Ukrainan jälleenrakennus."
PoistaKuka hullu pistää senttiäkään rahaa Ukrainan jälleenrakennukseen, jos Venäjä voi aloittaa sodan uudestaan milloin tahansa ja tuhota kaiken? Ja kuinka moni maasta paennut on niin tyhmä, että palaa raunioiden keskelle maahan, jolla ei ole tulevaisuutta?
USA:n senaatissa Trumpista puhutaan virallisissa kuulemisissa jo suoraan "Venäjän asettina". Ja juuri siltähän tuo hänen toimintansa näyttää.
VastaaPoistaKannattaa vilkaista oheinen:
https://x.com/JayinKyiv/status/1897451216323719623
Onko niitä missä Trump todistetaan jonkin muun maailman elämänmuodoksi? Ne on aivan mun suosikkeja kaikista.
PoistaEnglannin asset-sanalle ei tällaisessa henkilökontekstissa ole hyvää suomenkielistä vastinetta. Ehkä lähinnä sopisi voimavara. Ainakin toistaiseksi asetti vielä tarkoittaa lautasta.
PoistaEUn ja Suomen militarisointi puheen tasolla ja tulevaisuus näyttää onko näin myös materiaalisesti ihan EUn eliitin oma projekti jolla EUta tekohengitetään. EUn ja Euroopan aika maailmannäyttämöllä on ohi. Lähivuodet näyttää kuinka se tapahtuu, rauhanomaisesti toivottavasti.
VastaaPoistaOn täysin mahdollista, että Trump riitaantuu vielä venäläisten kanssa. Onko silloin kolmas maailmansota lähellä?
VastaaPoistaEi. Trumppi on tyypillinen iso paksu rehentelijä, psyykeltään koulukiusaajan perityyppi, luonteeltaan omahyväinen paskiainen, jolta menee pupu pöksyyn ja konseptit sekaisin, kun joku yhtä kova haastaakin hänet.
PoistaHän voi siitä huolimatta tehdä oikeita asioita, kunhan on fiksut neuvonantajat. Eli täytyy erottaa toisistaan luonne ja teot.
Jos ja kun hän saa Euroopan aikuistumaan ja ottamaan vastuun itsestään, niin hyvä. Siivellä elely turva-asioissa loppuu viimeinkin.
Outoa että kun Yhdysvalloissa tuo kaikin tavoin pyhitetty perustamisasiakirja ja koko höskä on alunperin tarkoituksella kierteitetty siten ettei kukaan despootti porukoineen pääsisi niin hallitsevaan asemaan ettei häntä saada enää viralta niin nyt näyttää että tuo vanha idea pannaan pian kovalle koetteelle.
VastaaPoistaNäin kauempmaa katsoen vaikuttaa siltä, että USA:n perustuslaki ja koko hallintosysteemi on nimenomaan tehty diktatuuria varten.
PoistaJos ei ole noin, kuinka yksi ukko yksin voi hillua noin rajatta? Ja ikävä kyllä, ympäri maailmaa hävittäen kansakuntia siinä ohessa oikkujensa mukaan.
Ei ole otettu huomioon, uskallettu ajatella että täysi moukka voisi päästä presidentiksi. Nyt on, ja laajat valtaoikeudet ja syytesuoja. Edelleenkään kaikki eivät ole porukoissa mutta kannattajat ovat mitä melkoisinta sakkia ja populismi vetoaa heihin voimakkaasti, vaikkakin näyttää että he palvovat Petro Dollaria, ja vain ihailevat Donald Trumpia.
Poista