Terapia ja koulutus ovat myös ihmisen kokemuksen selvittelyä. Tapahtunutta ei saa muutetuksi. Karkeistetun ajatuksen mukaan tukahdetun eli ihmisen omasta historiastaan poistamisen saaminen esiin on tälle ihmiselle hyväksi. Koulutus perustuu uusien asioiden tuomiseen aikaisemmin opitun päälle.
“Tunteiden historia” oli “mentaliteetin historiaa”, kun luennoin siitä kaan sitten yliopistolla; herätteen olin poiminut Ranskan 1930-luvun tutkimuksista (Lucien Febvre, Marc Bloch).
Opettamassani oli kehäpäätelmän vikaa. Mitä tarkoittaa mentaliteetti eli mielenlaatu? Sanassa on valmiiksi ryhmittely, mutta onko paikallaan ryhmitellä ihmisiä raakoihin ja lempeisiin, uteliaisiin ja välinpitämättömään jne.?
Kirjallisuudesta ja taiteesta haen usein jaksoja, joissa tekijä on huomannut ja ilmaissut sellaista, mikä jää useimmilta havaitsematta. Tšehov kirjoitti lyhyen novellin rautatiekiskon mutterista, jollaisilla kiskoja kytketään toisiinsa. Nykyisin kiskot ovat pitkiä. Ennen juna rytkytti ja kolisi, koska kahden kiskon välissä oli aina rako metallin lämpölaajentumisen takia. Kesällä jyskytti vähemmän kuin talvella. Kävimme katsomassa. Kiskojen rako oli lämpimällä pienempi kuin pakkasella.
Koulussa se syy opetettiin, mutta taisin nukkua fysiikan tunnilla. Kalevi hoki “kun se kuumenee, se laajenee”. Luulin että hän puhui sukupuolielimistä, koska hän oli niistä kovin kiinnostunut.
Lämpötilan kohteessa energia lisääntyy ja molekyylejä laajentava voima voittaa yhdessä pitävän voiman.
Mutta Tšehov luo muutamalla sivulla murhenäytelmän ja elämäkerran. Tuomiolla on pikkupoika, joka joutuu Siperiaan. Hän on kiertänyt kiskosta mutterin ja käyttänyt sitä ongen siiman painona. Rikos on rautatieliikenteen vaarantaminen, hänelle julistetaan.
Muiden ihmisten tunteet ovat tärkeämpiä kuin omamme. Molemmat ovat epätosia, niin pitkälle, että ihminen muistaa ja muistelee paljon sellaista, mikä ei ole koskaan käynyt hänen mielessään.
Minäkin näin junan kaatuvan. En olisi ikinä uskaltanut lähteä junalla pohjoiseen, Härmään päin. Onneksi sinne ei tullut asiaa muutoin kuin kuorma-autolla hiekkakuopalle.
Otin selvää. Juna ei ole koskaan kaatunut tuolla rataosalla. Niinpä nytkin kirjoittaessani mielessäni näkyvää kauheaa onnettomuutta ei koskaan tapahtunut. Kylän pojilla oli kaikenlaisia juttuja. Esimerkiksi jos katsoi huusin reiästä alas, silmään tuli näärännäppy.
Tunteiden historiikki näyttäisi olevan kirjallisuus, etenkin runous. Se on täynnä tunteiden kohteita. Impi ja illankoi, lempi ja kaiho. Kansanlaulun ers peruskaava on luontokuva ja tunteen ilmaisu. “Eikä ne haavan lehdet lakkaa tuulella huiskumasta. Eikä lakkaa vanha kulta mielehen muistumasta.” “Raita kasvoi kankahalla, kauniimpi kuin paju. Poika oli hiljainen selvin päin mut juovuksissa raju.” Vertaus ja metafora pyyhkäisevät läheltä toisiaan. “Surua mulle lisätään kuin saunan pesähän puita.”
Runot ovat hyvin usein mallin mukaan tehtyjä, ja malli voi olla tiedostamaton. Joku kirjoitti ilkeästi, että iskelmän/laulelman sanoja on vain kolme: miks et ole mun, ah kun olet mun, miks et enää ole mun. Kyynikko lisäisi: ei kestä kauan ennen kuin uo laulajat ja laulun kohteet tuntevat: yks hailee.
Mitä lienee geeneissä? Epigenetiikka miellyttää minua. Geeni ei aina toimi eli “käynnisty”. Kmeiallisesti (mikrobiologisesti) muuttumaton periytynyt ryhmä tuottaa joskus erilaisen, “väärän” tuloksen. Järkeenkäyvä vertaus on immuunijärjestelmä. Sama ihminen saa joskus allergisen reaktion esimerkiksi mansikasta, joskus ei. Vastaus näyttää olevan immuunijäjestlmän jatkuva muuttuminen. Se on aina sodassa eli konfiguroituu aina ärsykkeiden mukaan ja omia aikojaan.
Niinpä meillä on satoja miljoonia tai miljardeja ihmisiä, jotka tavoittelevat onnea eli hyvinvointia eli huonon voinnin ja kivun vähentämistä. Osittain tuohon liittyen ainakin miljardi ihmistä ajattelee, että elämällä esimerkin mukaan pääsee tuohon tulokseen. Miljardi ihmistä ainakin pitää oikeana halujen häivyttämistä ja kaiken tavoittelun raukeamista, kuten hindulaisuudessa. Pelkästään soluja on ihmisessä ehkä 30 biljoonaa, ja niissä on suuria eroja, myös “samanlaisissa” eli esimerkiksi hermosoluissa Miten monella tavalla nämä solut voivat kytkeytyä toisiinsa?
Ja kun tunteet lienevät osittain ihmisen ja eläimen omienoluen ja voimie takaisinkytkentöjä.
Sodat päättyvät, mutta niiden jättämä muistijälki (trauma) on yli- sukupolvinen. Trauma on kehollinen kokemus. “The body keeps the score" (van der Kolk, 2014)
VastaaPoistaBlogi on itserakkauden historia parhaastaan.
VastaaPoistaAika kauan sitten meille luennolla mukana olleille eräs kansataloustieteen professori opetti varsinaisen aiheen ohessa sen, että vaatimattomuus kaunistaa, mutta harvoin valloittaa.
PoistaErään toisen kerran eräs SYP:n pankinjohtja totesi, että olkoot ne vaatimattomia, joilla on siihen aihetta.
Olkoon vaatimaton se, jolla on siihen ja muuhun rehtiyteen varaa.
PoistaLäheskään kaikki eivät vihaa kommentoijiaan.
PoistaLäheskään kaikki kommentoijat eivät vihaa blogistia. Mutta tuo yksi vihaa.
PoistaKyse on kateudesta. Omat kyvyt eivät yllä likikään.
PoistaJuuri niin. Arvokkaat kommentit riisuvat blogistilta virheelliset, tekaistut muistot ja kupariseppänä pakottavat esiin oikeat. Mutta auttaako se, on toinen juttu. Hän pakenee entistä syvemmälle onkaloihin joissa ei paista päivä, ei kumota kuu. Empaattiset ja ymmärtäväiset kuuluvat tämän mahdottoman tehtävän suorittajiin. Kun ihminen on jo vuosikymmenet linnoittautunut fiktiivisten käskyläistensä turviin, voineeko hän enää parantua. Millaiseksi hänen tulisi palautua, kun hän on aina ollut sama.
VastaaPoistaVoisitteko te selvittää välinne blogistin kanssa jossakin muualla esimerkiksi köydenveto-, lumisota- tai mutapainikilpailun avulla?
PoistaHauska kommentti, idioottimaisuudessaan!
PoistaJaahas, sivupersoonat sanan monimerkityksisyydessä taas liikekannalla, nuot yksioikoiset opportunistit ja mitään tietämättömät besserwisertäwät warekset. Mukavaa toveruuspäivää vaan!
PoistaAjattelin eräällä taannoisella junamatkalla taiteilijoiden kankaita, erityisesti niitä, joihin on ensin luonnosteltu yhtä maalausta ja myöhemmin tehty aiemman maalauksen päälle toinen, kun ei ole ollut varaa tai aikaa hankkia uutta kangasta. Sitten kun niitä maalauksia nykymenetelmin röntgenkuvaillaan (tai vastaavaa), löydetään vanhoja luonnoksia ja mietitään, mikä on kuvien suhde, miten aiempi on vaikuttanut myöhempään ja mitä tämä kaikki kertoo Picassosta tai mistään, meistä, ihmisistä. Epäilemättä syntyy tulkintoja.
PoistaNäitä mietin ja juna kulki. Yhdeltä asemalta nousi kyytiin näyttelijä, jonka nimeä en kyennyt muistamaan sillä hetkellä, mutta olisin kukaties muistanut sen toisessa mielentilassa. Kotona googlasin, kenen vieressä olin istunut.
Lapsena pidin suomalaisten kansanlaulujen sanoitusrakennetta vähintään pöljänä. Nykyään on ihan kivaa ja melkein ymmärrettävää, että haavan lehdillä ja vanhalla kullalla on elimellinen yhteys. Eräiltä osin mieli formuloituu vanhetessaan. Silti reunoilta harsuuntuu.
Totta. Kun aikuiset kuuntelivat kansanlauluja sen yhden iänikuisen kuoron (Pulut, Kanaljat, Pääskyset, Varpusparvi vai mitkä linnut ne olivatkaan) tekopirteästi esittäminä, teki vain mieli sulkea koko toosa, mutta eihän lapsi niin voinut tehdä.
PoistaSellainen kammotus lauloi usein radiossa kuin Peipposet. Onneksi lapsia ei enää pelotella.
PoistaHarmi, että työväen kisällilauluperinne on katkennut. Ne laulut olivat hauskoja.
PoistaMiten se kuoro muka pelotteli?
PoistaJotkut taiteilijat, siis maalarit, tekevät juuri kuvatulla tavalla. He ovat myös jalostaneet tekniikan tästä eteenpäin. Jos jokin aiempi maalaus ei oikein näytä toimivalta tai mieli on muuttunut sen osalta, sen päälle hyvin usein maalataan. Merkittävästi parempia teoksia saadaan usein sillä että ei peitetä vanhaa teosta kokonaan vaan jätetään siitä tarkoituksellisesti joitakin osia tai värialueita pilkottamaan näkyviin. Eräs ryhmäni taiteilija sai erittäin onnistuneita teoksia tällä tavoin yllättäen itsensäkin.
PoistaIhminen tahtoo olla järkiolento, mutta toimii ja tekee päätöksiä ensisijaisesti tunnepohjaisesti. Järki tulee "myöhemmin selittämään" päätöksiä "viisaaksi".
VastaaPoistaKemppinen, sinulla on nyt tässä väärää tietoa. Näärännäppy syntyy siitä, että henkilö tirkistelee avaimenreiästä.
VastaaPoistaMummoni kertoi minulle tämän.
Minun mummonipa vakuutti myös, että huussin reiästä tiirailusta se tulee!
PoistaOlisikohan tässä maakuntaero? Minun mummoni oli keskipohjalainen?
Ristilukin tappamisesta myös seurasi että joku läheinen kuolee lähiaikoina.
PoistaJa tuo näärännäpyn ja avaimenreikätirkistelyteorian todenmukaisuuden todistaisi josko näärännäpyt ovat väestössä huomattavasti vähentyneet. Vanhoissa ovissa oli lukko jonka sai avattua samalla avaimella molemmilta puolilta. Nykyisin useimmat ovet ovat umpinaisia lukkojen kohdalta. Avaimenreikä on metallin kolo. Lapsuudessani asui kaksi sukupolvea kahden keittiön ja kahden kammarin rakennuksessa. Tiirikointi ja salakatselu estettiin pitämällä avain aina väliovissa paikoillaan. Asioille lähtiessä se siirrettiin ensin ulommaiselle puolelle ja sitten kiertämällä ovi lukkoon ja avain otettiin laukkuun mukaan tai nostettiin yläkarmin verhouslaudan taakse piiloon. Silloin siitä saattoi tosin tirkistellä mutta melko still-näkymähän pimeässä huoneessa oli.-näin meidän ja mamman huushollissa latovainiossa
PoistaMyö ryömittiin korkeen, syksysten heinä/vattukorsien seassa kansakoulun monireikäsen huussin takana ja yritettiin piästä naaraspuolen reikiä tiiroomaan allaalta päen. Olis siinä näppy silimmään tullu jos toenenkin, tae jopa kakkaa poskille jos ei talonmies Aarretti ollu valappaana luutasa kanssa nurkan takana. Mistähän se sekin tiesi moesta poejankoltijaesten mieleenjuolahtamaa valavvoo?
PoistaMeilläpäin näärännäppy tuli kun katsoi kun joku istui hyysikässä tarpeilaan.
Poista1970-luvulla minkä tahansa hämähäkin tappaminen ennakoi oman äidin kuolemaa. Pysyttelimme siis 8-jalkaisista kaukana ja saimme äitimme pysymään hengissä.
PoistaHämähäkit (Araneae) ovat hyödyllisiä eläimiä. Tai ainakin hyödyllisempiä kuin ihmiset (Homo sapiens).
Poista”Tapahtunutta ei saa muutetuksi.”
VastaaPoistaKyllä vaan Nykäs-Masan viisaus oli syvällisempi: Tapahtumatonta ei saa tapahtumattomaksi.
Uutisia seuraamalla tulee ihan väkisin mieleen kysymys, että onko Putin on saanut merkittävän ystävän ja tukijan Trumpista, joka jollain oudolla tavalla kokee sielun kumppanuutta Putiniin.
VastaaPoistaTrumphan on ihaillut Putinia avoimesti jo vuosia.
PoistaHän ihailee eleetöntä tapaa, jolla Putin on ottanut koko Venäjän ja osan naapureitaan näppeihinsä sekä pitää Eurooppaa varpaillaan.
Jos olette huomanneet, niin Trumphan on hosuva moukka, joka yrittää esiintyä kylmän viileänä strategina.
Nytkö sen vasta huomasit? Niille meistä, jotka emme ole koskaan ole olleet kummankaan sielunkumppaneita, tämä oli kaikkia muuta kuun yllätys.
PoistaMeillähän oli Trumputin jo viime vuosikymmenellä. Nihil novum sub solem.
PoistaMundus vult decipi, ergo decipiatur.
PoistaMeillä eräs nykyinen hallituspuolue oli vahvasti putinistishenkinen ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Sitten isänmaallisuus näytti siellä voittavan. Nyt (sinänsä jo vanhastaan tiedetty) Trump-Putin-romanssi näyttää taas puolueessa kääntävän tilanteen isänmaan vahingoksi.
PoistaIsänmaallisuuden jenkkiversio.
PoistaNyt on havaittavissa eräs äärimmäisen vaarallinen kehityssuunta. Musk rahoittaa Saksan natseja ja natsien kannatus on siellä yhtäkkiä lähtenyt räjähtävään nousuun. Tesloista näköjään tulee rahaa lujasti.
PoistaHorisontissa haamottaa ikävän näköinen hahmo jota ei olisi luullut enää ainakaan Saksasta kohoavan. Vetelä ja heikko liittokansleri vain vikisee eikä saa mitään aikaan peloissaan ja juuri se on merkki näille toimia. Kukaan ei käsitä vastustaa heitä ajoissa.
Niin, jenkeillä on eri isänmaa.
PoistaSuomettumisen peruskaava on kysymys: Mitä tästä ajatellaan Pietarissa/Berliinissä/Moskovassa/Washingtonissa? (Tarpeeton ylipyyhitään)
PoistaEi vaan se, että itse oletetusta Washingtonin jne. ajatuksesta tehdään "jumalan sanaa", jota ei saa arvostella.
PoistaNoissa kulisseissa on nuorenkin helppo esiintyä vanhuksena.
VastaaPoistaKemppistä ei ole vanhukseksi luullut kuin Hesarin toimittaja.
PoistaMikä on näärä ja mikä taas sen näppy?
VastaaPoistaNäppy = akuutti epäspesifinen tulehdus silmäluomessa. Hoitosuositus - pipo syvemmälle päähän. Nährähän.
PoistaNäärä-sanan väittää sanakirja tarkoittavan pientä puutarhatyökalua, mutta outo se omilla murrealueillani on siinä merkityksessä ollut. Ja miten se silmätulehdukseen liittyy? Onko ko. multaisella työkalulla joskus huitaistu?
PoistaEdellisessä blogissa kirjoittaja Henrik Stenlund pelkisti tilanteen loistavasti:
VastaaPoista"On selkeästi havaittavissa että nyt amerikkalaisila on ihan ikioma Uuno Turhapuro presidenttinä."
Mitä ihmettä tässä maailmassa tulee vielä tapahtumaan?
Kysy oraakkeli Ristolta, meppi Mikalta tai tutkija Palsternakalta. Täältä et vastausta tyhmiinkään kysymyksiisi saa.
PoistaAnonyymille tiedoksi, ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan. On vain tyhmiä kysyjiä.
PoistaNo, jos ei tyhymiä, niin turhia sitten.
PoistaVaikka sama se näillä kaikille tässä turhuuksien jätevuorten rinteillä.
On vain tyhmiä vastaajia.
Poista..ja kymmenen viisasta osaa vastata.
PoistaMerkittävä suomalainen postmodernisti tunnustaa romaanissaan, että henkilöt tuskin tajuavat olevansa tulossa fiktiivisiksi. Juuri niin täälläkin käy, mutta meidät romaanikseen kirjoittava Kemppinen vaikenee tyystin siitä ja postmodernismistaan. Cur?
VastaaPoistaKoska postmodernismi on sooo last season?
PoistaRenessanssi, esihistoria ja postmodernismi ovat sisällisesti meissä.
PoistaSopiihan se jos se meille passaa. Paraneeko elo, oisko parempi olo?
PoistaSavusilakoita syötyään kiventuu ainakin olusille ja sitten onkin kaikki kiventunut kun porukat kyllikseen on niitä napostellut ja hörpiskellyt haarikallisia saavillisen.
Se kysyy kokoa ja kestoa pöydiltä ja pöytävärkeiltä, ja tukevampia rakenneratkaisuja asunnoilta.
Hirsitaloja eikä mitään mukulanidätyslaatikoita!
Betonimunakennorakenne ei toimi, akustiikka on päin seiniä.
Virsien ja muiden reippaiden laulujen kovaääninen hoilaaminen ja reippaasti aterioiminen samanmielisten seurassa on perin pohjin keskeinen seikka meidän protestanttien elämässä Lutherin mukaan.
Väitetysti sellainen karkoittaa demonit sinne mistä ne on tulleetkin.
Taloja on palanut epähuomiossa kivijalkaan kun ukonvaaja on osunut. Mummini kotitalon oli ukonvaaja kahdesti tasoitellut ennen kuin hän pääsi ylioppilaaksi vaikka heillä ei karaokevehkeitä ja sähkölläkäyvää liettä ollutkaan.
Karhunpeijaisista kertovan ryijyn hän kutoi ja se on seinällä. Ei se ukonilmoja karkoita. Siinä juodaan olvia. Karhun hahmo on keskellä.
"Kun on olutta, on ystäviä."
Katajaiset haarikatkin saadaan takaisin kunhan vain maltamme odotella että asiat luonnistuvat.
On esittävä epäily oliko Lutherin haarikka ja nuo muutkin täkäläistä puuta. Voi hyvin olla että olivat. En tiedä saataisiinko nyt edes pikku venosiin paatinnauloja vai onko alettava jo kierrättää hampaankaivelutikutkin.
Ei niiden ukkosenjohdattimien virtalähteiden suunnitteluun kannata satsata.
Tunteiden historiaa tämäkin:
VastaaPoistaKirjailija, fil. tri Tiina Raevaara kirjoittaa Suomen Kuvalehdessä:
"Kolmen vuoden takaisten uutisten lukeminen tuntuu nyt suorastaan ällistyttävältä. Putinilta 'etädiagnosoitiin syöpä', mutta meiltä muilta olisi voinut diagnosoida joukkopsykoosin, jos sellainen taudinkuva oikeasti olisi." (Tämän kommentin kirjoittaja lisännyt Raevaaran tekstin erääseen kohtaan puolilainausmerkit.)
Tuntuuko tutulta? Muistaako joku? Joukkopsykoosilla tai sotapsykoosilla luonnehti silloista täkäläistä mielenmaisemaa kuvaannollisesti eräs merkittävä suomalainen ulkopoliitikko ja ulkopolitiikan historian tuntija, lajissaan lähes "rara avis". Se sai aikaan valtaisia raivonpurkauksia tälläkin palstalla.
Vähän sama kuin tämän Ameriikan presidentin tekemisiä seuratessa; pari päivää on jo pitkä aika ja viikon takaiset esihistoriaa.
Poista