Sivun näyttöjä yhteensä

23. helmikuuta 2007

En ymmärrä

Kuva - tulipalojuttu ja hyödyllistä tietoa tuli aamutelevisiosta. Näytettiin jopa sama video, jonka url:in hyvä lukija antoi eilen kommentissa.

En ymmärrä, miten sairaudet ja terveydelliset ongelmat näyttävät olevan myös kulttuurisia asioita.

Tapasimme Tari Haahtelan kanssa, joka istuu allergiasairauksien professorina. Hän on esittänyt julkisuudessa, myös kirjoissaan, hämmästyttäviä lukuja ja mielenkiintoisia selityksiä.

Hän ei varmaan allekirjoittaisi tätä muotoilua, mutta näyttäisi väittävän, että yletön rakentaminen ja kemiallinen siisteys lisäävän terveydellisiä ongelmia. Kun lapset ennen ryömivät keskellä sotkua ja söivät mitä saivat näljäisiin nyrkkeihinsä, muun muassa liikaherkkyys oli harvinaisempaa kuin nykyisin.

Tarkoitan muutamien vuosikymmenien takaista tilannetta, joka ei siis kumoudu huomautukseen, että suuri osa kuoli. Lapsikuolleisuus oli silloin jo romahtanut.

Tunsin Amerikassa miehiä, jotka käyvät suihkussa viisi kertaa päivässä ja vaihtavat alusvaatteet kolmesti. Vaikka kysymyksessä on Kalifornia, niin ei tuo taida olla terveellistä eikä taida osoittaa kukoistavaa mielenterveyttä.

Olen kasvanut siihen oppiin ettei mies saa tuoksua eikä haista miltään, paitsi hieltä, paskalta ja tupakalta.

Keuhkotauti oli epidemia – pandemia oikeastaan – mutta oliko se muutakin? Tämä runoilijoiden ja kamelianaisten kuolinsyy oli jollain oudolla tavalla sopiva.

Mielisairauksien kulttuurisidoksista on jokin määrä kirjallisuutta.

Yleistäen: niin kauan kuin hullut seilasivat muiden kyläläisten ja kaupunkilaisten keskellä, heitä ei suuremmin ihmetelty. Kun hullujen sulkeminen sairaaloihin oli keksitty ja psykiatria alkoi ottaa ensimmäisiä haparoivia askeleitaan, psykoosit alkoivat rehottaa.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen erilaiset hoidon tarpeessa olevat ihmiset kuulivat kovasti ääniä, ja toisen maailmansodan jälkeen he saivat tai näkivät ”säteilyä”. Myös naapurin, talonmiehen tai postinkantajan harjoittama salakuuntelu mikrofonein oli mielisairailla tavallista viimeistään James Bond –elokuvien tultua muotiin.

Tällä hetkellä kuulemma elinympäristön myrkyttyminen etenee joidenkin silmissä aivan hurjaa vauhtia.

Aihe on vaikea enkä ymmärrä siitä riittävästi. Asian toi esiin monta vuosikymmentä sitten Michel Foucault, jonka läpimurtoteoksen nimi suomennettuna on ”Hulluuden historia ennen suurta vallankumousta”. Sana ”mielisairaus” ei tietenkään voinut käyttää, koska mitään sellaista ei ollut keksitty. Tälläkin hetkellä viisaimmat lääkärit ovat hiukan epävarmoja siitä, mitä ”sairaus” tarkoittaa. Onko esimerkiksi syöpä jossain muodoissaan eräänlainen elimistön ”mielisairaus”, kun siinä solukon kasvu ja ravinnon tarve karkaa käsistä.

Siitäkään kenelläkään ei ole tietoa, olisivatko jotkut historian ilmiöt, kuten Hitler ja hänen saksalaisensa selitettävissä aikaisempaa uskottavammin mielitautiopin pohjalla.
En tarkoita psykoosia enkä joukkopsykoosia, koska ne ovat niin ilmeisiä. Mutta entä jos olisi olemassa ”joukko-skitsofrenia”?

Ja Stalin?

Lääkärit arvelevat, että laukaiseva tekijä voisi olla vahva stressireaktio, ja harhaisuus ja ”sairaalloinen” epäluuloisuus pakkomielteineen ja aggressioineen tulevat sitten perässä.

Tämä poliittisen historian miete palasi mieleen, kun opiskelin blogien kirjoittamista ja kirjoittamista yleensä lueskelemalla ”Juoppohullun päiväkirjaa” ja jäin miettimään, että miten minä tiesin heti, että kirjoittaja on syntynyt 1960-luvulla.

Olen tuntenut hyvinkin läheisesti hengenheimolaisia, mutta tuo helikopterikäyttäytyminen, jota Juha Vuorinen vitsaillessaankin kuvaa, oli erilaista omassa tuttavapiirissäni. Olennaisesti erilaista. Lääkkeet olivat samat, kuten myös seuraukset.

En tiedä. En ymmärrä. Ei voi kysyä, kun kaikki esimerkkihenkilöt ovat, kuinka ollakaan, kuolleet.

16 kommenttia:

  1. Cosa nostra

    Jos ihminen lähtee mukaan politiikkaan, hän on usein terapian tarpeessa. Ryhmäterapian.

    Pelko.

    Minä sen blogillani nimesin alteraatiostressiksi.

    Olen tyytyväinen sanomaani.

    Meidän maailmamme muuttuu niin nopeasti, että niilläkään, joilla on parhaat mahdollisuudet pysyä muutosvauhdissa, ei riitä vauhti.

    Ihminen ei riitä.
    Ja vain harvalla on tilaisuus, malttia ja tietoa asettua siksi aikaa paikalleen, että voisi, tai uskaltaisi, havannoida muutoksen suuntaa ja vauhtia.

    Mutta koska emme voi hallita muutosta, emmekä kykene vaikuttamaan siihen, meidän on yritettävä hallita jotakin muuta, sillä ilman hallintaa olemme hukassa.

    Yksi kurittaa lihaa punnertamalla, toinen pitää sen nälässä ja kolmas puhtaana, pitääkseen yllä illuusiota siitä, että tilanne on hallinnassa.

    Eräs aikamme sairaus on merkityksen puute. Minä tästä hiljan puhuin, terapiaryhmistä, joilla maata hallitaan, poliittisista puolueista.
    En minä sano, ettei rahaa pitäisi olla, mieluummin enemmän kuin vähemmän, mutta poliittinen toiminta pyörii enemmän rahan kuin merkityksen ympärillä.
    Tähän on syy.
    Poliittiset puolueet ovat terapiaryhmiä.
    Ne antavat niissä toimiville ihmisille merkityksen. Ei sen vuoksi, että heidän toiminnallaan olisi sinänsä merkitystä, vaan koska heidän luovat omalle olemassa ololleen merkityksen poliittisen toimeliaisuuden pakkoliikkeillä.

    Mutta poliitikot puhuvat rahasta.
    Koska rahasta on helppo puhua.
    On helppo kertoa, että tämän ja tämän verran haluamme antaa teille rahaa, ottamalla sen tuolta tai täältä.

    Pätkätöitten merkititys ihmisen elämässä on siinä, että se riistää ihmiseltä merkityksen. Ihminen on merkityksetön töitten välillä.

    Poliittiset puolueet puhuvat rahasta, koska he voivat puhua siitä ja voivat kertoa että antavat sen teille.

    Mutta politiikan tekijät eivät puhu merkittävistä asioita, siitä että ihmisen elämällä pitäisi olla merkitys ja ihmisen pitäisi tuntea elävänsä merkittävää elämää.

    Politiikan tekijät tekevät politiikasta merkitystä omalle elämälleen. Heidän terapianta on yhteinen asiamma.

    VastaaPoista
  2. En osaa vastata mihinkään kysymykseesi. Silti tekee mieli jatkaa ihmettelyä: vähän on oudosti käyttäytyviä ihmisiä on katukuvassa, kun ottaa huomioon, että Suomessa mielisairaalat on ajettu alas. Tämäkin kai kertoo jotain kulttuuristamme, jos osaa lukea sen kieltä. Tuskin mitään ihmeparantumista on tapahtunut.

    VastaaPoista
  3. En usko Tari Haahtelan selityksiä
    liikaa hygieniaa allergioiden lisääjänä. Pikemminkin syytä
    saa hakea rakennusmateriaaleista.
    Hyviä tutkimuksia aiheesta on
    hiljakkoin julkaistu, ja hyvänä
    selittäjänä niissä oli esim. muovimateriaalien käyttö asunnoissa.
    Mitä enemmän niitä oli sitä korkeampi oli allergiariski. HH.

    VastaaPoista
  4. Hyvät jutut leviävät. Kun asia irrotetaan yhteydestä ja lisätään vähän kerronnallista väriä niin mikäs sen mukavampaa.

    Koulukiusaamisesta väitellyt tutkija mainitsee hulluttelun vallankäyttönä. Uhriksi osuu usein herkkiä, vetäytyviä, lahjakkaita.

    Puolisot taitavat riidellessään hullutella toisiaan ja niin tekevät kai työtoveritkin toisilleen joskus.

    Kulttuurisidonnaista värikkyys ja sen sietäminen. Arkistossa ikänsä työskennellyt ja hiljaisessa kodissa kasvanut saattaa säikähtää toisista oloista tulevan avoimuutta ja pirskahtelua.

    Telkkarista katselemme melkoisen pimeää menoa viihteeksi. Emme hanki viihdetaiteilijoita hoitoon.

    Diagnoosien teko kannattaa jättää asiantuntijoille.

    VastaaPoista
  5. Olen ymmärtänyt että juuri "joukkopsykoosia" ehkäisemään keksittiin vankileirien saaristoja ja muita mielen oikaisulaitoksia.

    Tarkoitus oli, ja monilla yhä on ikäänkuin mitään ei olisi opittu, toteuttaa paratiisi maan päällä.

    Isot pojat toimivat kansansa parhaaksi; raskasta vastuuta kantaen mutta kiittämättömyyttä kohdaten, kuten pankinjohtaja jota nälvitään nuoruuden hairahduksista, sen sijaan että arvostettaisiin hyvänä veronmaksajana ja ainutlaatuisena työnantajana joka pystyy murtamaan leivän tuhansille.

    VastaaPoista
  6. Oletko lukenut Wilhelm Reichin opuksen nimeltä Fasismin massapsykologia? Kirja on alakerrassa, pitää käydä kurkkaamassa kustantaja ja vuosiluku: Otava 1973, suom. Erkki Puranen, avustajina Riitta Heikkilä ja Merja Tilanterä, 387 s., erittäin tuhti paketti sekä psykoanalyysia että yhteiskuntaoppia.

    Aivan lopun omituinen orgoni-jakso on varmaan sivuutettava jonakin vanhuudenhöperyyden sivujuonteena. Siinä nimittäin pannaan psykoottinen ihminen kaappiin, joka toimii orgasmikoneena.

    Tuossa viime vaiheessa Reich oli jo Amerikassa, jossa hänestä tuli silmänräpäyksessä kiistelty henkilö. Kirjaa hän alkoi kirjoittaa jo ennen maanpakolaisuutta, Wienissä joskus 1930-luvun alussa.

    Kirjassa käsitellään myös Neuvostoliitto ja Stalin, ei ainoastaan Hitleriä.

    Jos nyt joku on allerginen seksuaaliekonomialle yleensä ja erikseen, ei kirjaa kannata lukea, ettei tule ihottumaa.

    VastaaPoista
  7. Luokittelemme ihmisiä kuin Linne´kasveja. Päteeköhän 80-20 sääntö tässäkin. 20 % tulee pantua väärään luokkaan, kun olisi liian vaivalloista perehtyä enemmälti.

    VastaaPoista
  8. Ad Marjatta Ripsaluoma:

    Reich on tuttu. Muistan. Hän oli kovin muotia, ja ihan syystä. Hullu tosin.

    Mieleen palasi nyt myös Dusan Makavejev -niminen kavei, joka teki Reichin pohjalla aika mainion elokuvan "Organismin mysteerit".

    Se on se, jonka loppukuvassa oli ikään kuin hommage à Ian Fleming - kullattu kikkeli.

    Imdb:
    A dense film that cuts up footage of a primary plot of two young Yugoslavian girls, one a politico and the other a sexpot, and an affair with a visiting Russian skater. Mixing metaphors of Russia's relationship with Yugoslavia, intercut with footage and interviews with Wilhelm Reich and Al Goldstein of Screw magazine. The film applies Reich's theories of Orgone energy and analogies of Stalinism as a form of Freudian sexual repression. Also known as W.R. The Mysteries of the Organism in English subtitled version. Was banned in Yugoslavia shortly after it was made.

    Half-documentary about Wilhelm Reich, scientist who tried to bring together teachings of Freud and Marx and was persecuted by Hitler, Stalin and McCarthy. The movie deals with the scientist and with the people who try to put his teachings into practice.

    VastaaPoista
  9. Mehän kuuluimme akselivaltoihin. Vastustettiin tosin juutalaisten laivaamista. Kuten isämme muinoin - emme mekään ehkä tunnista, mikä on se tämän päivän "fasismi", johon ei kansti mennä mukaan huomisen historiankirjoittajien mielestä. Kuinka moni pani hanttiin noitavainoille? Eihän ihminen ole vieläkään kekannut, että toista ei tarttis tappaa.
    Missä yhteydessä ja miten se tehdään, on vain pintakuohaa.

    VastaaPoista
  10. "Valtaan pyrkivät psykopaatit ovat aina pelanneet kansan syvimmillä syyllisyydentunteilla."

    Psykopaatista en nyt tiedä, mutta populismista luulen tietäväni.

    Siis Jouni-hyvä, tarkoititko tällä lauseellasi nykyistä presidenttiämme?

    Miinojen, ydinvoiman ja globalisaation vastustajaa numero Yhtä? Lippalakkipäistä SAK:n juristia, kokokansan muumimamma-Dartsea???

    VastaaPoista
  11. ad PJ

    terapiapoliitikot joutaa kyllä tippumaan

    Jos kaikilla olis "tarpeeksi" rahaa, niin eihän kellään oikeastaan olisi yhtään. Vaihdon välineelle ei olis kysyntää, kun kukaan ei haluaisi vaihtaa mitään.

    Raha on yhteiskunnan ratti. Poliitikko haluaa tietenkin ohjaksiin.

    VastaaPoista
  12. Sukupolvikäsitys on toki tosiasia. 60-lukulainen tunnistaa toisen, ja 50-lukulainen varsinkin 60-lukulaisen. Minua hävettää olla 70-lukulainen. Siitä voisi selvitä ainoastaan vaihtamalla vuosisataa.

    Eli psykologian sijaan voisi kyllä katsastaa arvon sosiologeja. He ovat tästä lähes sata vuotta kirjoittaneet, ja päin vastoin kuin psykologit, hyvin.

    VastaaPoista
  13. Herra Snellmanillahan oli kerrassaan hilpeä teoria :-D

    VastaaPoista
  14. Reich pyrki muistaakseni ihan tosissaan kehittämään laitteet, joilla voitiin jopa varastoida orgonienergiaa.

    Mutta miten "sähköä" voi varastoida - paitsi "patteriin", ja sieltäkin se "häviää" itsekseen ajan mittaan.

    Lainausmerkit, koska energia ei häviä - ainoastaan sen (käytettävissä olevat) muodot muuttuvat.

    Reich lienee tosiaan mieltänyt "orgasmienergian" henkis-sielullisesti, kuten Foucault vitsailee.

    Toisaalta - ehkä hän ei vain ehtinyt kehittää valmiiksi laitetta, johon "henki" saadaan vangiksi kuin pulloon.

    Jos olisi, niin miehet voisivat nykyään Viagra-tablettien ohella hakea apteekista myös "orgoni-juomaa".

    Viagralla parannetaan "välityksiä ja vaihdetaan öljyt", orgonijuoma lisää vähentynyttä "tehoa".

    Jes. Se on siinä!

    VastaaPoista
  15. Kirsi M:lle:
    Jospa tietäsit, millainen lääkitys tuolla ja tuolla ja tuolla katukuvasi ihmisellä on. Meistä useimmille se ei useimmiten näy päällepäin. Tai: meistä useimmista sitä ei huomaa edes asiaan hyvin perehtynyt.

    VastaaPoista
  16. Kun näette minut katukuvassa, niin älkää sekoittako luupäähän. Ainoa, mitä olen ottanut on asperiinia joskus vuonna 1 tai 2.

    VastaaPoista