tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post7965023580132519955..comments2024-03-29T13:41:28.194+02:00Comments on Kemppinen: Soi soittoniJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-50804871539942935482010-03-13T23:09:38.147+02:002010-03-13T23:09:38.147+02:00Jukka Kemppinen, Meillä on vanha grammari ja siihe...Jukka Kemppinen, Meillä on vanha grammari ja siihen vaan pari levyä.<br />Ku mun isä oli nuori, se ei tajunnu niitten levyjen arvoo (niin rahallista ku historiallistakaan) Joten se meni, fiksu ku oli, ja rikko ison liutan niitä levyjä kavereittesa kanssa. Nyt sitä harmitta ihan hirveesti, samoin mun äitiä. Onko sulla yhtään niitä vanhoja grammarin levyjä? Jos on nii voisitkohan myydä niitä? Tai jos ei oo ni tiiätkö mitää paikkaa netissä mistä niitä vois löytyä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-54933514782514365062008-07-29T12:21:00.000+03:002008-07-29T12:21:00.000+03:00Kompressointia käytetään hyvin vahvasti kyllä myös...Kompressointia käytetään hyvin vahvasti kyllä myös CD-levyissä. Ehkä tämä vaikuttaa läsnäolon tunteeseen. Tietenkin kun vielä kaikki soittimet ja vokaalit taajuuskorjataan ja rummut tehdään luuppina, jonka kesto ja iskemät säädetään ns. kohdilleen, jää esittäjälle kovin vähän keinoja luoda mitään tunnetta - läsnäolon tai muuta - tallenteelle.<BR/><BR/><A HREF="http://www.rollingstone.com/news/story/17777619/the_death_of_high_fidelity/print" REL="nofollow">1</A>, <A HREF="http://georgegraham.com/compress.html" REL="nofollow">2</A>, <A HREF="http://www.turnmeup.org/" REL="nofollow">3</A>, <A HREF="http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war" REL="nofollow">4</A>, <A HREF="http://www.prorec.com/Articles/tabid/109/EntryID/247/Default.aspx" REL="nofollow">5</A>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-46899211844467817842008-07-29T11:02:00.000+03:002008-07-29T11:02:00.000+03:00Kaikella kunnioituksella, pitäisi kai sanoa... mut...Kaikella kunnioituksella, pitäisi kai sanoa... mutta heitot tyyppiä haitari on paras äänitettävä soitin, stereolevy synnytti Dave Lindholmin ja trumpetistin/kornetistin johtama kvintetti/septetti helppoa äänitettävää ovat totisesti heittoja - huteja. Bloginpitäjän monialaisuuttahan täällä kai usein - syystäkin - ihaillaan, mutta ainakin nyt sitä on 'levytetty' jo vähän liian ohuesti leivälle...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73458992268614406132008-07-28T23:34:00.000+03:002008-07-28T23:34:00.000+03:00Radio-ohjelmian kompressointiHesarin Kysy Kirsiltä...<I>Radio-ohjelmian kompressointi</I><BR/><BR/>Hesarin Kysy Kirsiltä -palstalta tai muusta vastaavasta luin aiemmin tänä vuonna, että Suomessa Ylen Ykkönen olisi ainoa ei-kompressoitu radiokanava. Kuuluu Kemppinen-ohjelmankin musiikit paremmin!<BR/><BR/><I>Kemppinen kirjoitti: "Kommenteissa mainittu "crooner" # 1 oli varmaan Frank Sinatra."</I><BR/><BR/>Professori numeroi kuten haluaa, mutta sekä ajallisesti (Bing Crosby oli tähti kauan ennen Sinatraa) että menestykseltään (Crosby oli pitkään jollei vieläkin kumulatiivisesti laskettuna levyiltään myydyin amerikkalainen laulaja) Frank Sinatra ei tässä taida olla numero yksi. <BR/><BR/>Muuten, en nyt ehdi mobiililaitteella katsoa, mutta muistaakseni englanninkielisessä Wikipediassa on pitkä listaus croonereista omana artikkelinaan.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-63785924588931878022008-07-28T21:01:00.000+03:002008-07-28T21:01:00.000+03:00Jukka Kemppiselle:Siinä tekijänoikeus saa mielenki...Jukka Kemppiselle:<BR/><BR/>Siinä tekijänoikeus saa mielenkiintoisia piirteitä mixaajien, äänentarkkailijoiden vaatiessa itselleen osuutta korvauksista, luovasta ja omaperäisestä vaikutuksesta lopulliseen teokseen.<BR/><BR/>Hyvä että Varkaudessa on soitinmuseo. Tuomittakoon varkauteen myös esittäjien- kuin tekijänoikeudetkin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-29102571979089848132008-07-28T20:50:00.000+03:002008-07-28T20:50:00.000+03:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59003987980730072392008-07-28T20:23:00.000+03:002008-07-28T20:23:00.000+03:00Ad JarMom:Kysymys paikallaan - äänentarkkailijasta...Ad JarMom:<BR/><BR/>Kysymys paikallaan - äänentarkkailijasta. Periaatteessa hän ei kuulu esitysoikeuden haltijoihin, mutta etenkin viime vuosikymmeninä on ollut paljon ihmisiä, jotka äänittävät ja miksaavat niin syvältä ja hyvin, että heidän rinnastamisensa esittäjiin ei ole kaukaa haettu.<BR/><BR/>Pekka Pohjola on tehnyt joitakin "äänityksiä" käyttämättä lainkaan kitaraa ja yhtyettä, siis alusta loppuun tarkkaamosta.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-27987002722000357202008-07-28T19:49:00.000+03:002008-07-28T19:49:00.000+03:00Jukka Kemppiselle kysymys:Miten tekijänoikeudet ko...Jukka Kemppiselle kysymys:<BR/><BR/>Miten tekijänoikeudet koskettavat musiikkiteoksen äänitarkkailijaa, editoijaa, että muita vastaavia toimijoita.<BR/>Jostain direktiivin selitysosasta muistan lukeneeni tilanteen, jossa yksi äänitarkkailija (musiikkiteoksen tekijä) pystyisi vesittämään julkisen esittämisen jos ryhtyisi pottumaiseksi.<BR/>Kyseistä esimerkkiä en enää löytänyt...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-77940105987488376812008-07-28T19:44:00.000+03:002008-07-28T19:44:00.000+03:00JarMom: Toki mainitsemiesi kuvien omistajana voit ...JarMom: Toki mainitsemiesi kuvien omistajana voit niitä käyttää haluamallasi tavalla, onhan historiallisten kuvien ottaja on tavalla tai toisella uskonut kuvat haltuusi. Peesaan tässä tietysti Kemppistä.<BR/><BR/>Mutta en olisi minä, jos en jatkaisi tästä.<BR/><BR/>Tapahtuiko tämä kuvien luovuttaminen siinä tarkoituksessa, että sinä tuhoaisit / määräisit tuhottavaksi ne.<BR/><BR/>Kuvan aiempi omistajahan ei niitä koskaan tuhonnut.<BR/><BR/>Miksi sinä?<BR/><BR/>Kirjoitat: "Kuinka pitäkä aika menee kun kielletään poliittisista yms. syistä joidenkin tekijöiden teosten/tekstien/musiikin/kuvien julkaiseminen?"<BR/><BR/>Omistamiesi sisällissotakuvien luonteen huomioon ottaen sinä taidat tehdä juuri tätä.Jari Sedergrenhttps://www.blogger.com/profile/08256567318059061400noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9195853482508824212008-07-28T19:43:00.000+03:002008-07-28T19:43:00.000+03:00Sedis,Jos kuuntelet 20-30-luvun Blind Willie Johns...Sedis,<BR/>Jos kuuntelet 20-30-luvun Blind Willie Johnsonia, niin aika kovaa äänenkäyttöä niissä on.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-35235552199403030872008-07-28T19:37:00.000+03:002008-07-28T19:37:00.000+03:00Jukka kemppiselle:Vapaussodan / kansalaissodan kuv...Jukka kemppiselle:<BR/><BR/><I>Vapaussodan / kansalaissodan kuvasi ovat Sinun määrättävissäsi omistajana. Voit toteuttaa hyvin ymmärrettävän ajatuksensa. - Tekijänoikeus niihin on sammunut, mutta sitäpä ei tarvita tässä tilanteessa.</I><BR/><BR/>Tätä ajan takaa. Minulla on omistusoikeus ja määräysoikeus. Miksi ihmeessä tekijänoikeus ei voi kulkea perintönä, jolloin ilomielin julkaisisin joitain valokuvia? <BR/>Tekijänoikeus voisi olla alalajina määräysoikeustieteelle, jolloin tekijällä olisi oikeus määrätä oikeudet tekemisistään ja teoksistaan jälkipolville, haluamallaan tavalla.<BR/><BR/>Jos julkaisisin kuvan, jossa 5 punikkiämmää makaa ammuttuna kiven vieressä Uudenkylän kohdalla, niin joku voisi retostella kuvaa sensaatiolehdissä ja mainita isoisäni ampuneen nämä ämmät. Retostelu jäisi jos vain minulla olisi oikeudet kuvan julkaisemiseen, eli määräysoikeus teokseen.<BR/>Maailmalla on niin paljon ihmeellisiä lakeja, että teoksen määräysoikeus mahtuisi hyvin mukaan kokoelmiin. Määräysoikeuden voisi perilinen myydä, pantata, luovuttaa, tai lahjoittaa edelleen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-8106070049512495872008-07-28T17:55:00.000+03:002008-07-28T17:55:00.000+03:00Kuinka moni on todella lukenut uuden direktiivin t...Kuinka moni on todella lukenut uuden direktiivin tekstin? Ensimmäinen artikla, jossa määritellään suojan kohde, on täysin käsittämätön. "A fixation of the performance otherwise than in a phonograph" on siansaksaa.<BR/>Phonograph tarkoittaa amerikanenglannissa levysoitinta ja englannissa fonografia, sellaista jolla soitetaan lieriöitä. Siis toistolaitetta, jolle ei voi tallettaa mitään.<BR/><BR/>Phonograph on ilmeisesti käännösvirhe, ranskalainen teksti on phonogramme ja saksalainen (alkuteksti?) Tonträger, suomeksi tallenne. Haetaan englannin kielen sanaa "phonogram", äänitallenne. Mutta komissio haluaa ilmeisesti kohdella eri tavalla<BR/><BR/>"äänitteitä jotka ovat tallenteella" (toinen lause), ja "äänitteitä jotka on tallennettu muuten kuin tallenteelle" (toinen lause, ,fixation of the performance otherwise than in a phonograph)<BR/><BR/>missä ei ole mitään järkeä. Periaatteessa sama saksaksi ja ranskaksi.<BR/>Olisiko komissio halunnut tehdä eron kaupallisesti julkaistujen tallenteiden (= "äänilevyt") ja muiden tallenteiden, esim radionauhoitusten, kotiäänitteiden jne välillä. Se ei kuitenkaan ole sanamuodon valinnassa tullut selväksi.<BR/><BR/>Direktiivin mukaan taiteilijoiden oikeudet "ei-tallenteilla" ovat voimassa 50 vuotta mutta tallenteilla 95 vuotta. Tuottajien oikeudet ovat molemmissa tapauksissa kuitenkin voimassa 95 vuotta.<BR/><BR/>Muuten on mielenkiintoista, että komissio on ennakoinut mahdollista kritiikkia ja kirjoittanut direktiiviin asiallisen "use it or lose it"<BR/>-pykäkän. Jos äänitettä ei ole julkaistu (uudelleen) vuoden kuluessa nykyisen suojan päättymisestä, suoja raukeaa. Mutta jos levy-yhtiö julkaisee 50 vuotta vanhan äänitteen verkkomyyntiin vuonna 51 ja se on sen jälkeen poissa markkinoilta seuraavat 44 vuotta, tämä on ok.<BR/><BR/>Taiteilijoilla olisi myös mahdollisuus vuoden ajan nykyisen suojan päättymisestä julkaista itse äänite. Silloin suoja jatkuisi 95 vuotta ja oikeudet siirtyisivät taiteilijoille. Tämä edellyttää kuitenkin, että kaikki esiintyjät toisen viulun soittajaa myöten (tai yleensä näiden<BR/>kuolinpesät) vaativat tätä yhteisesti.<BR/><BR/>Assessment-dokumentissa on paljon väitteitä, jotka ovat täysin virheellisiä, mutta tästä enemmän jatkossa. Esimerkki: komissio väittää, ettei muutos lisää radioyhtiöiden kustannuksia, koska kaikki radioasemat maksavat vuotuisen kokonaiskorvauksen levysoitosta. Suomessa Yleisradio maksaa kuitenkin euroa minuutissa jokaisesta soitetusta levystä, eli pidennys vaikuttaa ilman muuta Ylen gramex-korvauksiin (mutta summa on mitätön, koska vanhoja levyjä soitetaan vähän).<BR/><BR/>Pekka Gronow<BR/><BR/>(Lisäsi J.K. luvan saatuaan)Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-13923511192141548712008-07-28T17:15:00.000+03:002008-07-28T17:15:00.000+03:00Addendum:Kommenteissa mainittu "crooner" # 1 oli v...Addendum:<BR/><BR/>Kommenteissa mainittu "crooner" # 1 oli varmaan Frank Sinatra.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-27491646564189155052008-07-28T17:04:00.000+03:002008-07-28T17:04:00.000+03:00Ad Omnia:Avaimenreikätenori on kuoromiesten kieltä...Ad Omnia:<BR/><BR/>Avaimenreikätenori on kuoromiesten kieltä (ääni kuin avaimenreikään pierisi), ja tarkoittaa tässä tapauksessa hyvin korkeaa ja vähän kimakkaa tenoria.<BR/><BR/>Auvo Nuotio kuului tempaissaan Äänislinnassa postikonttorin lotalle "Niin minä neitonen, sinulle laulan", johon samassa konttorissa asioinut muamo "A niin heliäst brihatsu laulo, ett miult kus' housuu lurahti."Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-17646723237409991112008-07-28T17:01:00.000+03:002008-07-28T17:01:00.000+03:00Ad Jussi:Sivumennen - "Yö ja usva" on kauhistuttav...Ad Jussi:<BR/><BR/>Sivumennen - "Yö ja usva" on kauhistuttava ja valtavan hieno elokuva, jossa spiikki (Jean Cayrol?) vielä lisää tehoa.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-44212313051299058632008-07-28T17:00:00.000+03:002008-07-28T17:00:00.000+03:00Ad JarMom:Vapaussodan / kansalaissodan kuvasi ovat...Ad JarMom:<BR/><BR/>Vapaussodan / kansalaissodan kuvasi ovat Sinun määrättävissäsi omistajana. Voit toteuttaa hyvin ymmärrettävän ajatuksensa. - Tekijänoikeus niihin on sammunut, mutta sitäpä ei tarvita tässä tilanteessa.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-46208063496035849312008-07-28T16:57:00.000+03:002008-07-28T16:57:00.000+03:00Ad Omnia:Varkauden soitinmuseo on todella huvittav...Ad Omnia:<BR/><BR/>Varkauden soitinmuseo on todella huvittava paikka. Kokoelmissa on siis suuri määrä erilaisia mekaanisia soittimia posetiiveista alkaen.<BR/><BR/>Erikoisbonus: sijaitsee lähellä Possulaa (joka siis on Savossa omistamani loistohuvila).Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-71329242816867038332008-07-28T16:55:00.000+03:002008-07-28T16:55:00.000+03:00Ad Omnia:Eugen Malmstenista muistuttaa joskus rouv...Ad Omnia:<BR/><BR/>Eugen Malmstenista muistuttaa joskus rouvani, jos sattuu tipahtamaan kastiketta paidalle. On kuulemma vähemmän tunnettuja muusikon murheita tuo puhallinsoittajan alahuuli, joka Räppä-Malmstenilla siis oli kehittynyt.<BR/><BR/>Muistelen että E. Malmstenin porukka soitti Klaavassa, kun asuin naapuritalossa 3. linjalla, siis vastapäätä Oivaa.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-84874069657141397122008-07-28T15:07:00.000+03:002008-07-28T15:07:00.000+03:00Maininta Malmsténista toi mieleen sen, kuinka jäse...Maininta Malmsténista toi mieleen sen, kuinka jäsentymätöntä meikäläinen laulajaluokittelu on. Jos jätetään klassisen laulun sisäinen diskurssi sivuun, ei laulajia yleensä jäsennetä kuin luokkiin tangolaulaja, pop-laulaja ja "ooppera"laulaja. Esimerkiksi jopa Yhdysvalloissa käytössä on hieman tarkempi luokittelu, esimerkiksi on tunnettu termi crooning, jolla tarkoitetaan Bing Crosbyn aloittamaa laulutapaa, jota seurasivat mm Dean Martin ja Perry Como.<BR/><BR/>Isoisäni vanhanaikainen jaottelu koulutettuihin laulajiin ja mikrofonitaiteilijoihin ei ole aivan niin hassu kuin kuulostaa, sillä vaikka Topi Sorsakoski ja eräs aiempi laulaja saattavat levyltä muistuttaa toisiaan, ero olisi ollut korvin kuultava - tai kuulumaton - jos herrat olisi laitettu laulamaan samalle lavalle vuorotellen ilman mikkejä. Vaikkei se koulutus aina niin kummempaa olisi ollut tai tarvinnut olla. Mielenkiintoista on seurata sympaattisen Mika Pohjosen uran vaiheita.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-71734100581137570912008-07-28T15:04:00.000+03:002008-07-28T15:04:00.000+03:00Bernard Stiegler puhuu näistä jutuista elokuvassa ...Bernard Stiegler puhuu näistä jutuista elokuvassa nimeltä The Ister.<BR/><BR/>Squarepusher sanoo että soittopelinsä ovat tietoisia, eläviä esineitä.<BR/><BR/>En kuitenkaan usko että hyvin mikitetyn marsun tai rhodesin sointia pystytään mallintamaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-38401448393716789532008-07-28T14:54:00.000+03:002008-07-28T14:54:00.000+03:00Jo ainakin 60-luvulla popmusiikin tuottajat kuunte...Jo ainakin 60-luvulla popmusiikin tuottajat kuuntelivat säröherkillä pikkukaiuttimilla maltillisella volyymilla juuri äänittämäänsä musiikkia varmistaen että se kuullostaa hyvältä, vaikka minkälaisen rusinamankan ämyrin kautta kuunneltuna.<BR/> Toisaalta radioasemat lähettävät ainakin kaupallisella puolella lähetystään vahvasti käsiteltynä mm. taajuuskorjattuna ja kompressoituna eli ääntä puristetaan ala ja yläpäästä kasaan ja keskialuetta voimistetaan sekä hiljaisten ja kovempiäänisten kohtien välistä eroa tasataan. Äänenmuokkauksella pyritään varmistamaan että aseman kautta kuultu musiikki kuullostaa voimakkaalta, läsnäolon tunne (presence) on vahva ja soundi on toivottavasti parempi kuin kilpailijan (joka tietty käyttää samoja konsteja).<BR/> Tämä aiheuttaa sen että moni esitys kuullostaa radion kautta paremmalta kuin omalta äänitteeltä kuunneltuna. <BR/> Näin CD ja MP3 aikakaudella tuntuu että nimenomaan läsnäolon tunne äänitteistä on hukassa. Varsinkin vanhoista äänitteistä.<BR/>Mikä tahansa Billie Holidayn savikiekko tai 45-single saa niskakarvat pystyyn mutta sama biisi cd:ltä kuullostaa lattealta naukumiselta tai jopa tylsältä.<BR/>Jopa 70-luvun uudelleen julkaisut kuullostavat paremmalta. <BR/> Samaa ongelmaa on jopa kun alkuperäinen levy-yhtiö alkuperäisiä masternauhoja käyttäen julkaisee materiaalia<BR/>cd - kokoelmana, eli joku muu ongelma ko. tekniikan käyttämisessä on. <BR/><BR/>Onhan tästä muistaakseni ollut tällä blogilla aiemminkin puhetta.jukkamhttps://www.blogger.com/profile/17818333299696958526noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73353337364309402432008-07-28T14:51:00.000+03:002008-07-28T14:51:00.000+03:00Tuli mieleen tosta raskaan metallin äänentoistosta...Tuli mieleen tosta raskaan metallin äänentoistosta, että <BR/><BR/><BR/>http://www.youtube.com/watch?v=HSchoITeht0&feature=related<BR/><BR/>http://www.youtube.com/watch?v=NsYfLjsHBDE&feature=related<BR/><BR/>http://www.youtube.com/watch?v=xkpZ645ztl0&feature=related<BR/><BR/>ja näitä tietysti löytyy vaikka kuinka, esim haulla<BR/><BR/>Betcha can't play thisAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-45135310825527619082008-07-28T14:50:00.000+03:002008-07-28T14:50:00.000+03:00Tuli niin paljon asiaa, että pätkin tekstiä eri ju...Tuli niin paljon asiaa, että pätkin tekstiä eri jutuiksi.<BR/><BR/>Kotisoittimien yleistyminen liittyy aiheeseen. Läpi ajateltu pitkäsoitto liittyy siihen, että kuluttajalla on vehkeet, joilla koko vinyylin voi kuunnella kotona.<BR/><BR/>Sgt. Pepper ei voi olla ensimmäinen läpiajateltu. Eikö se liittyisi enemmän ensimmäiseen suunniteltuun tuplalevyyn. Kyllä Rubber Soulissakin jo selkeästi piirteitä siitä, ettei kyse ole vain nipullisesta singlejä. Ja Beatle-pojat jättivät levyiltä pois singlet, koska seiskan ei ollut tarkoitus promotioda uutta levyä. Jätkät ajattelivat, että jo kertaalleen julkaistun kappaleen sisällyttäminen levylle olisi rahastusta. Jollain tavalla sekin on jo albumikokonaisuuden miettimistä.<BR/><BR/>Kolmannessa maailmassa ihmisillä ei ole kotistereoita. Musiikkia kuunnellaan radioista ja tanssihalleissa. Niissä tiskijukat edelleen soittavat vinyyliseiskoja kahdella levysoittimella, joiden välissä on mikseri. Albumikokonaisuudet eivät ole aivan mielekäs formaatti, vaikka tokipa "pitkäsoittoja" on tehty iät ajat. Soundit vain ovat paljon parempia hyvin prässätyillä seiskoilla taikka kymppituumaisilla.<BR/><BR/>Jamaikalla käytetään samoja rytmipohjia edelleen. Ulkona on leegio nuoria miehiä jonossa, ja kukin käy vuorollaan luikauttaumassa oman versiossa samaan rytmipohjaan. Yksi menestyy, toinen ei. Kun joku on tuupannut ulos riittävän kasan singlejä, niistä voidaan länsimaisia levynostajia varten kyhätä muka ajateltu albumikokonaisuus.<BR/><BR/>Internet (Myspace jne.) ja iPOd voivat muuttaa jotain tässä länkkäreiden konseptitottumuksessa, sillä musiikki alkaa olla metritavaraa, jota ei ole pakko hankkia albumimuodossa ollenkaan.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-81457008940863585362008-07-28T14:39:00.000+03:002008-07-28T14:39:00.000+03:00Kannettavat äänentoistolaitteet ovat tehneet sen, ...Kannettavat äänentoistolaitteet ovat tehneet sen, että radiopoppi kompressoidaan niin, että kaikki äänet tulevat tasapaksuna puurona, eikä nyansseja juuri kuule. Radiovastaanottimen ehdot ja kuunteluolosuhteet (auto, vene, kesämökki, uimaranta, kuulokkeet) ovat siis olennaisella tavalla muovanneet iskusävelmämusiikin luonnetta. Klassisen musiikin hiljaa soitetut kohdat hukkuvat Volvon moottorihyrinään.<BR/><BR/>Dave oli amerikkalaisen rock- ja singer-songwriter -musiikin varhainen toisinto Suomessa. En tiedä, millä tavoin kotimainen äänilevytekniikka olisi synnyttänyt hänet.<BR/><BR/>Ruotsinkielisenä Dave teki suomen runomitan noudattamisen rytmimusiikissa tarpeettomaksi samaan tapaan kuin M.A. Numminen teki tarpeettomaksi YLE:n koelaulutilaisuudet.<BR/><BR/>Bob Dylanin debyyttilevy oli mono. Siitä tuli stereopainoskin, mutta sitä ei voi kuunnella stereona, koska laulu tulee toisesta kanavasta, ja kitara toisesta.<BR/><BR/>Minusta äänittämisen helppous ei ole juju - vaikak äänittäminen olisi kuinka helppoa, ei sitä tehtäisi, ellei se myisi. <BR/><BR/>Beatle-pojatkin kera G. Martinin näkivät kovasti vaivaa laulujen tuottamisessa. Motown niin ikään. Hippirokkarit viipyivät studioissa kuukausitolkulla kamoissaan. Ei se ollut aina taloudellista eikä "helppoa".<BR/><BR/>Musiikkikappaleiden pituus on tärkeä seikka. Radiobiisin pitäisi olla noin kaksi ja puoli tai kolme minuuttia. Bob Dylanin kuusiminuuttinen Like A Rolling Stone muutti tämän kyllä, sillä sitä radioasemat ovat mukisematta soittaneet 40 vuotta. Varmaan oli kyllä Ray Charlesillakin joku pitempi veisu äänitettynä.<BR/><BR/>Seiskatuumaisen mitta on varmasti ollut yksi pituuteen vaikuttava seikka.Kapinaliittohttps://www.blogger.com/profile/06515360659643957778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-28327159854348524662008-07-28T14:19:00.000+03:002008-07-28T14:19:00.000+03:00Suomi-filmin äänitykset saattoivat olla hyviä mutt...Suomi-filmin äänitykset saattoivat olla hyviä mutta niiden toisto oli kammottava; optinen ääni tehtiin kustannussyistä Suomessa Helsingissä eräässä takapihan työhuoneessa. Filmimateriaali oli huonoa ja pinnakkaiskopiointi vielä huonompaa; mulla on muutama leffoista tallennettu biisi joissa kuuluu optinen kohina ja rasahdukset; kehitysvammoja. Lopullinen äänihän oli kuin puhelimessa.<BR/><BR/>50--60 -luvuilla oli käytännössä vain yksi kunnollinen (ja vanhanaikainen) studio eli Pitskun Finnlevy (Radiota lukuunottamatta).<BR/><BR/>Sitten tuli Love Records, sen studio, stereotekniikka, kasiraita-Otari ja mahdollisuus splaissata nauhaa sekä raidalta-raidalle -äänitys. Mä kävin nitomassa sen studion seinään säkkikangasta että saatiin vaimennukset kuntoon.<BR/><BR/>Ja vasta Loven myötä mahdollistuivat Lindholmit ja muut. Kukaan ei päässyt kunnolla Finnlevylle ilman kulujen maksajaa, ja hyvillä aloittelijoilla ei sellaisia ollut. Musiikkipolitiikka meni "kaverille tilaisuus"-periaatteella, jollei isi maksanut.Anonymousnoreply@blogger.com