tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post723769418237626087..comments2024-03-28T12:34:53.354+02:00Comments on Kemppinen: Merkit, merkityksetJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-37579293294559094852009-05-09T14:37:00.000+03:002009-05-09T14:37:00.000+03:00"Eikö riittäisi omissa blogeissasi sontiminen?"
R..."Eikö riittäisi omissa blogeissasi sontiminen?"<br /><br />Riittää hyvin. Voit varmaan tarkistaa ne profiilin kautta. Tervetuloa lukemaan.<br /><br />Nämä pohjalaistalot ovat yllättäviä paikkoja, kun vieraat sanovat kuka pääsee sisään ja kuka ei. Ei meillä Kymissä tämmöistä.<br /><br />Olisiko ratkaisuna ongelmaan pohjalaisten vertaisverkko, jolloin ei enää tarvittaisi tietoliikennettä rajoittavaa lainsäädäntöä?<br /><br />;)IDAhttps://www.blogger.com/profile/10563283771132345651noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-47157509827754910212009-05-08T22:00:00.000+03:002009-05-08T22:00:00.000+03:00Suosittelen kansalaisopiston kursseja. Ei siinä ol...<I>Suosittelen kansalaisopiston kursseja. Ei siinä ole mitään häpeämistä, että lukutaito pätkii.</I>Tästä tuli, noin yleensä todettuna, lentävä lause, vaikka "Age quod agis" =)LOLJarMomnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-58737040051948051732009-05-08T21:15:00.000+03:002009-05-08T21:15:00.000+03:00väärä anonyymi.väärä anonyymi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-63957622448972130282009-05-08T20:44:00.000+03:002009-05-08T20:44:00.000+03:00Ad Anonyymi: - ajatuksesi suojatusta elämästäni on...Ad Anonyymi: - ajatuksesi suojatusta elämästäni on väärä.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-33946370706651974082009-05-08T18:34:00.000+03:002009-05-08T18:34:00.000+03:00Pääni on G. Marxin oma. K. Marxin pääomaa en ole l...Pääni on G. Marxin oma. K. Marxin pääomaa en ole lukenut.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-38071696548663726752009-05-08T15:11:00.000+03:002009-05-08T15:11:00.000+03:00Ad JR: - sähköpostissa ja blogin viesteissä on sam...Ad JR: - sähköpostissa ja blogin viesteissä on sama ongelma, hetken tunnelma saa väärää jykevyyttä.<br /><br />Tänään se oli laaja ostostoiminta kauppaliikkeissä, ja nyt se on suoritettu.<br /><br />Siis - esimerkiksi paradoksi ja antinomia ovat joskus vahvempia kuin joutavat ja todennäköisesti tautologiset toistelmat.<br /><br />Muussa yhteydessä tässä mainittu B. Russell oli hyvä keksimään niitä.<br /><br />Vielä viisaampi oli G. Marx. "Hello, he lied".Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-39387758037591529912009-05-08T13:08:00.000+03:002009-05-08T13:08:00.000+03:00Kuten jo todettu, omat vajeet saavat tarkoiksi mui...Kuten jo todettu, omat vajeet saavat tarkoiksi muidenkin suhteen. Leinoa syytettiin tyhjästä helskyttelystä, harvalla kuitenkaan oli tekniikkansa hallussa. Liian helppoa on keekoilu nykykeinoin, pikaesimerkki ajatuksettomuuden eri ilmaisutavoista kuvitellun kritikon kehumina: <br /><br />Katson liikennevaloa. Ylitän tietä. Auto ajaa päälle.<br />- Lakonista raportointia. <br /><br />Valojen luvalla ja omalla vastuulla realisoin oman pään riskin. <br />- Veijarimaista liike-elämän huumoria <br /><br />Liikenne: opaste iskee silmää/nastarengas kipinää/ minä katua.<br />- Runoa läpi kyynelten. <br /><br />Joku sanoi hyvin Beethovenin kulmikkaista teemoista, että jos kriteeri olisi parin tahdin mittainen, me voisimme kaikki olla kuolemattomia. Temppu onkin kokonaisuuden hallinnassa. <br /><br />Kemppisen tuotannon lukeneena kuvaisin tyyliä tiimalasiksi. Kielenkäyttö on hienoa kuin hiekan jyvät, mutta ajatukset ovat joskus niin ambivalenssiin kiedottuja, että on kuin ahtaassa portissa miettisi kumminpäin lasi kääntyy. Kokonaisuus on yleensä persoonallisen viimeistelty, jopa muotovalio, olipa teknistä errata-listaa tai ei.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-56417821825435809932009-05-08T13:03:00.000+03:002009-05-08T13:03:00.000+03:00Herran nimi on Boole.Herran nimi on Boole.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-2176037465181657972009-05-08T12:43:00.000+03:002009-05-08T12:43:00.000+03:00IDA, mitenkä, jos lakia kiihottamisesta kansanryhm...IDA, mitenkä, jos lakia kiihottamisesta kansanryhmää vastaan <br />ei vesitetä, niin vaarana on, että suomalainen kulttuuri jotenkin elää ohi nykyisen hallinnon?<br />?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-61506803339732901442009-05-08T11:00:00.000+03:002009-05-08T11:00:00.000+03:00Hellaakoski ottaa tuossa kantaa nykyään hyvin ajan...Hellaakoski ottaa tuossa kantaa nykyään hyvin ajankohtaiseen aiheeseen, jonka professorikaimani on nostanut meilläkin taas tapetille: ID eli Älykäs Suunnittelija. Jumala. <br /><br />Hellaakoskenkin kysymykset ovat niitä kysymyksiä, joita kutsun itserakennetuiksi ongelmiksi. <br /><br />Tarkoitan tällaisia myötähäpeää nostattavia pohdiskeluja, joita piispat pitävät ihan televisiossakin, että "miksi äärettömän hyvä jumala sallii pahan?"<br /><br />Kysymys on yhtä fiksu kuin "voiko kaikkivaltias jumala luoda sellaisen kiven, jota ei pysty itsekään nostamaan?" <br /><br />Voiko vaiko ei voi? Kyllä vai ei?<br /><br />Älkääkä minua nyt haastako käräjille uskonrauhan rikkomisesta tms, sillä tuon kysymyksen esitti kuulu filosofi B. Russell. <br /><br />On helppo saattaa ihmisjärki umpikujaan. Mutta onneksi vastaus kaikkiin kysymyksiin löytyy zenistä.Tapsa Pnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-7233146898772024802009-05-08T10:38:00.000+03:002009-05-08T10:38:00.000+03:00Omar Khaijamin Viisaan viinin ja Teltantekijän ost...Omar Khaijamin Viisaan viinin ja Teltantekijän ostin lukiolaisena ja ei ole tarvinnut ainoana pisarana huokaista: "Oi meren kaukaisuutta, pisara nyyhkyttää..."<br /><br />Näin eilen Peter von Baghin Helsinki, ikuisesti ja perspehtiivi keikkuu ja läikkyy tajunnan lätäköistä - onko se jokin rinnaakkaiskäsite tajunnan virralle - jos nimittäin sitaatissa on tuttua, siitä ottaa lujemmin kiinni kuin luetun hetken. Filmimateriaalia arkistoista on riemu nähdä! Ne tulivat tuolta ja menivät sitten, kukaan ei tiedä tuonne vai sinne. <br />(Jos sallitaan omaa 40-vuotta vanhaa tekstiä sekaan ujuttaa.)<br /><br />Muuten, jos joku huolestuu pätkistä, hän voi laittaa tikkua ristiin sen eteen, että vanhat teokset säilyvät kokonaisina saatavilla - luettavina, kuultavina, nähtävinä!<br />Olen Kaj Ekholmin kanssa samaa mieltä siitä että kulttuuriperinnön saatavilla oloa ei saisi estää - mitä sillä tehdään, jos se ei todennu ihmisten tajunnassa ja ratkaisuissa. Tekijänoikeudet pitäisi kerätä voitosta, ei myös voittoa tuottamattomasta käytöstä. Ei runon sisältö ole vain myyntiartikkeli - <br /><br /><br />Kirsti Era: "Hallitus sijoittaa Nato-yhteensopivuuteen lähiaikoina yli 400<br />miljoonaa. Sillä saisi helpotettua kuntien tai oppilaitosten<br />talousahdinkoa, mutta tuntuvat tyhjän panttina lojuvat IT-ohjukset<br />olevan tärkeämpiä. Päätös kuvastaa pyrkimystä toteuttaa Nato-jäsenyys<br />nyt kun hallituskoalitio on sopiva ja kansalaiset passiivisia.<br /><br />Paitsi Joensuun Rauhanryhmä..."<br /><br />Kiinalaisen kalligrafian opiskelu tuo kielen tosi raikkaasti eteen. Pitää katsella kuin ampiasta - näkyikö se, oliko se mikä?LeenaNhttps://www.blogger.com/profile/16743086572299206888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-31093024307007187122009-05-08T10:24:00.000+03:002009-05-08T10:24:00.000+03:00Olipa kipakka vastaus, mutta mikäpä siinä, ymmärsi...Olipa kipakka vastaus, mutta mikäpä siinä, ymmärsin näköjään väärin. Olet ilmeisesti sitä mieltä, että kielen pitää kantaa useita merkityksiä, jotka ovat kuitenkin tarkoituksenmukaisia ja kirjoittajan suunnittelemia. Vai menikö taas pieleen? Onhan kuitenkin meitä, jotka nauttivat merkitysten hämärtämisestä kirjallisuuden keinona ja pitävät tahallista konstailua aivan kannatettavana. Viesti voi jäädä "kuulijan vastuulle", mutta kohtuullinen määrä vastuuta on mukava kantaa.JRnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-7069816772182796932009-05-08T09:12:00.000+03:002009-05-08T09:12:00.000+03:00Ad JR: - suosittelen kansalaisopiston kursseja. Ei...Ad JR: - suosittelen kansalaisopiston kursseja. Ei siinä ole mitään häpeämistä, että lukutaito pätkii.<br /><br />(Selvän saaminen = sanojen merkityksen ymmärtäminen; käsittäminen = viestin sisällön ymmärtäminen. - Vierasta kieltä lukiessa käy välillä niin, että sanat ymmärtää mutta lausetta ei.)Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-30203317307930362962009-05-08T08:57:00.000+03:002009-05-08T08:57:00.000+03:00"Lakiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan pitäi..."Lakiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan pitäisikin lisätä: "...tai voidaan tulkita, että saattoi kiihottaa..." muuten on vaarana, että suomalainen kulttuuri elää ohi nykyisen hallinnon."<br /><br />Eikö riittäisi omissa blogeissasi sontiminen?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-11752365494256325412009-05-08T08:36:00.000+03:002009-05-08T08:36:00.000+03:00Käsitettävää kirjoitusta vastustetaan, sitten pahe...Käsitettävää kirjoitusta vastustetaan, sitten paheksutaan kirjoja, joista ei selvää. Itsensä kumoava teksti, sanoisin tahalliseksi konstailuksi.JRnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-57179413121702597462009-05-08T08:08:00.000+03:002009-05-08T08:08:00.000+03:00Lakiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan pitäis...Lakiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan pitäisikin lisätä: "...tai voidaan tulkita, että saattoi kiihottaa..." muuten on vaarana, että suomalainen kulttuuri elää ohi nykyisen hallinnon.IDAhttps://www.blogger.com/profile/10563283771132345651noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59442935059330641742009-05-08T00:54:00.000+03:002009-05-08T00:54:00.000+03:00Ulkomuistista:
"Me tulimme Syvärille
kai hiukkase...Ulkomuistista:<br /><br />"Me tulimme Syvärille<br />kai hiukkasen horjuen:<br />Oli soita ja metsiä juostu<br />vihollisia torjuen.<br />Joku huomasi sattumalta<br />- se oli kai Fredrikson -<br />että Syvärin ylitse mennä<br />ihan velvollisuutemme on."<br /><br />" Punertaa housut Marjatan,<br />kuin niissä verta ois.<br />On sakemannit lähteneet<br />Oulusta kauas pois.<br />Mukaansa ei sua ottaneet<br />he maihin vieraisiin.<br />Jäit siveetönnä lillumaan <br />Jäämeren aaltoihin."<br /><br />Oikeastaan luin kirjan loppuun tänään, mutta viimeiselle sivulle päästyäni en enää muistanut oliko kyse Matti, vaiko Pekka Kuusen teoksesta.<br />Ja koska Kemppinen taas kirjoittaa filosofiasta ja edellisen kirjan ongelmista johtuen ja tästä suivaantuneena aloitan nyt Dahrendorfin: "Luokat ja luokkaristiriidat teollisessa yhteiskunnassa" teoksen tavaamisen, jota -rh:llekin suosittelen.<br />Joskin keskenjäänyt, hassuja verbejä sisältävä ja verbit substantiiveiksi sotkeva saksalaisen Karl Rennerin sepustus: Mensch und Gesellschaft: Grundriss einer Sosiologie" se vasta vastustamatonta hilpeyttä herättääkin.JarMomnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-36691573326778255722009-05-08T00:53:00.000+03:002009-05-08T00:53:00.000+03:00http://fi.wikipedia.org/wiki/Karnaugh%E2%80%99n_ka...http://fi.wikipedia.org/wiki/Karnaugh%E2%80%99n_kartta<br /><br />###<br />Yo. lähteestä alkusanat:<br /><br />Karnaugh’n kartta on loogisten lausekkeiden sieventämiseen tarkoitettu graafinen työkalu. Sitä käytetään yksinkertaistamaan logiikan supistamista ja eliminoimaan hasardeja digitaalitekniikassa.<br />###<br /><br />Että mikä on logiikkaa ja mikä on logiikan tuntematonta tulkintaa. Lisäksi herra Boolean logiikka<br />on selvää ja suoraviivaista, että näillä menetelmilläkin lain sanaa esim. Kelan sivustoille pyritään<br />esittämään.<br /><br />Toki on niin, että totuusarvojen EI ja KYLLÄ välillä on sellaisiakin tiloja, että välttämättä<br />kahden eri totuustilan välisillä arvoilla ei ole käyttöä.<br /><br /><br />Eli "Selvää, suoraa, käsitettävää kirjoitusta vastustan" kirjoitti blogisti.<br /><br />No, mikä sitten on logiikkaa ja mitkä ovat erilaisten logiikoiden erot toistensa välillä.Anonymousnoreply@blogger.com