tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post6618095162741894468..comments2024-03-28T23:08:44.244+02:00Comments on Kemppinen: Lentokoneen käyttöliittymäJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-53475348291284803322013-11-05T12:29:28.700+02:002013-11-05T12:29:28.700+02:00Lentokoneen käyttöliittymä vaatii kyllä jo enemmän...Lentokoneen käyttöliittymä vaatii kyllä jo enemmän ymmärrystä teknisistä laitteista. Hyvä kirjoitus!Mikkohttp://www.linja.com/fi/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-8485854092878107642013-05-21T01:53:31.797+03:002013-05-21T01:53:31.797+03:00Olen lukenut toisen maailmansodan aikaisten eri pu...Olen lukenut toisen maailmansodan aikaisten eri puolilla lentäneiden muistelmia aina, kun olen käsiini saanut. Saksalaisia muistelijoita yhdistää se, että he olivat pitkähköjä aikoja sairaalassa tai muuten poissa lentotoiminnasta, eivätkä sen lisäksi osallistuneet 1.1.1945 operaatio Bodenplatteen (lievä yleistys).<br /><br />Kiinnostavia suomalaisia kirjoja: Heikki Nikunen: Richard Lorentz, Suomen hävittäjäilmailun isä sekä Hannu Valtonen: Messerschmitt Bf 109 ja Saksan sotatalous. Mersuja rakennettiin erityisesti lopun aikoina, kuin lenkkareita nykyään. <br /><br />Myös pääsin jossain lukemaan englantilaisen Spitfire-nimisen kirjan, jossa kuvailtiin sodanaikaisia testejä mallin myöhäisversion, sotasaalis-FW 190:n ja oliko Hawker Typhoonin tai Tempestin kesken. Yllättävä tulos oli, että Spitfire oli ainakin kokonaisuutena paras.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-79793301300053707482013-05-20T12:02:14.069+03:002013-05-20T12:02:14.069+03:00Koiratappelu kuvaa hyvin tyypillistä kaartotaistel...Koiratappelu kuvaa hyvin tyypillistä kaartotaistelua, joten miksi välttäisimme sen käyttöä, semminkin kun termi on vakiintunut anglosaksisessa sotakirjallisuudessa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-66364753774670541442013-05-20T12:00:30.449+03:002013-05-20T12:00:30.449+03:00"Mutta on siinä muutakin. Strategioita ja tak..."Mutta on siinä muutakin. Strategioita ja taktisia vaihtoehtoja esitellään hyvin."<br /><br />Kirjan ehdoton etu on siinä, että se on hyvin monipuolinen: tarkka ja yksityiskohtainen tekniikka yhtyy taktikkaan ja strategiaan. Lyhyet kertomukset kuvaavat käyttöä. <br /><br />Juuri tämän kirjan luettuani ihmettelin taanoisen blogin komentissa Spitfiren julistamista sodan parhaaksi hävittäjäksi (FW-190 tai Mustangin sijasta). Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-47837645312892173822013-05-18T15:02:19.083+03:002013-05-18T15:02:19.083+03:00Koiratappelulla taidettiin tarkoittaa kaartotaiste...Koiratappelulla taidettiin tarkoittaa kaartotaistelua?<br /><br />Anglismeja ei kannata hysteerisesti pelätä, mutta jos anglismi itsessään on jo varsin huono, kannattaa sitä välttää. Onhan meillä hieno kieli itsellemme.<br />ei se niin vaikeaa olehttp://www.netti.fi/halle/planes/maneuver.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-65537637493605911722013-05-18T00:38:39.196+03:002013-05-18T00:38:39.196+03:00Kuten varmaan linkistäni huomasit (KVG), ei paikas...Kuten varmaan linkistäni huomasit (KVG), ei paikassa ole mitään laskinta.eero raunionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-88750326004254277342013-05-17T08:23:38.390+03:002013-05-17T08:23:38.390+03:00Kyllä itse sanoisin kakkaraa kakkaraksi. Ainakin p...Kyllä itse sanoisin kakkaraa kakkaraksi. Ainakin purjelentämistä harjoittaneena minulle tuo on ihan validi termi. KVG! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-31246156094433845532013-05-16T21:20:09.457+03:002013-05-16T21:20:09.457+03:00"pahalla sisulla ja faktoista piittaamattomal..."pahalla sisulla ja faktoista piittaamattomalla toiminnalla kuvitellaan ratkaistavan asiat"<br /><br />Tämä on kovasti huudossa nyt, vrt. Katainen & Urpilainen. Mutta jotenkin on alkanut tuntua siltä, että faktat eivät taida sittenkään taipua "tahtotiloihin". Pitävät perhana pintansa ja nolaavat meidän fantastiset poliitikkomme. Epäreilua.Matias K.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-78262480600692401222013-05-16T20:55:03.150+03:002013-05-16T20:55:03.150+03:00"Kakkara" on erityinen suosikkini noista..."Kakkara" on erityinen suosikkini noista kukkasista. Tämän (http://www.classics-hangar.de/downloads/classics_hangar_pilots_manual_fw190A5-A9_v1.00.pdf )<br /> perusteella kuvittelen että kyse on joko kompassin erantotaulukosta tai lentosuunnitelmalehtiöstä (knee pad). Mistä lähteestä tuo sana on keksitty beats me.eero raunionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-11384678975887848412013-05-16T20:51:34.632+03:002013-05-16T20:51:34.632+03:00Mä kuvittelen selkeästi osoitetun, ettei terroripo...Mä kuvittelen selkeästi osoitetun, ettei terroripommituksilla voiteta sotaa -- se koskee niin Coventryä kuin Regensburgia tai Kölniä. Yleensäkään pommituksilla ei voitettu mitään ennenkuin alettiin tuhota polttoainelaitoksia. Lisäksi pommikoneiden osumatarkkuus oli suunnilleen yksi kaupunki, eikä yksi laitos (poikkeus: Peugeot sekä Möhne & Eder, mutta niitä ei yritettykään kuudesta tuhannesta metristä). Englantilaiset, siis Arthur Harris, suuri typerys, ratkaisivat asian pommittamalla öisin kaupunkeja, amerikkalaiset pommittamalla kaupunkeja päiväsaikaan ja kutsumalla niitä liikennekeskusten tuhoamiseksi -- kun heidänkään osumatarkkuutensa ei ollut kovin kaksinen. Kuuluisa Norden-tähtäin oli ylimainostettu. <br /><br />Ratkaiseva tekijä oli ilmaherruus, eivät pommit. eero raunionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-47819401423277094382013-05-16T20:06:14.451+03:002013-05-16T20:06:14.451+03:00Kuulkaas nyt, olen ollut vuoskaudet ainoa naispuol...Kuulkaas nyt, olen ollut vuoskaudet ainoa naispuolinen asukki tässä huushollissa ja kuunnellut sotakoneista ja katsellut kun poijat liimailevat pienoismalleja. Ja puhuvat isiltä pojille ja päinvastoin.<br /><br />Yksi Mig roikkuu keittiön hyllyn päällä. En muista numeroa, ehkä se on 21. Joku Spitfire on lopullista maalia vaille.<br /><br />Olen kuullut siis suunnilleen 40 vuotta puhetta aerodynamiikasta, teknisistä detaljeista, lentäjien ominaisuuksista ja sellaisista. Ymmärrän siitä tietysti sen verran kuin ei-matemaattisilla aivoilla kykenee ymmärtämään, mutta sen tajuan, että lentävät koneet ovat poijille aivan välttämättömiä.<br /><br />En tiedä kuinka paljon tällä on tekemistä sodan kanssa, kaikki tuntemani poijat ovat pasifisteja. Jotain muuta siinä on.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-63196380688274710522013-05-16T17:17:34.632+03:002013-05-16T17:17:34.632+03:00K:"perehdy syvällisimmin välineesi heikkokuks...K:"perehdy syvällisimmin välineesi heikkokuksiin, äläkä sitten tiukan tullen unohda niitä koskaan."<br /><br />Nykymiehen ase on digikamera. Kannattaa perehtyä ja pitää pienet itsesulkeiset silloin tällöin niin tiukan paikan tullen vuodenkin päästä muistaa mistä napista sai käsitarkennuksen..<br /><br /><br />Siipimies-vertauksen <br />ajattelin ensin tarkoittavan sitä että joku pitää silmällä kilpailevia ryhmiä, ettei ne pääse yllättämään..<br /><br />Muodostelmat<br />MTV3:n Myytinmurtajissa kokeilivat niin se säästää polttoainetta. Jos matka on pitkä niin muodostelmat ei ole hupatusta. Briteillä oli ehkä lyhyempi matka Normandiaan kuin Jenkeillä Tokioon.<br /><br />MrrKAT<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-57993516476325091852013-05-16T12:37:40.794+03:002013-05-16T12:37:40.794+03:00"Spitfire - - , josta voi sanoa, että se pela..."Spitfire - - , josta voi sanoa, että se pelasti Englannin 1940."<br /><br />Tällaista wroom wroom -diipa daapaa. <br /><br />Eikö se ollutkaan Aatu, joka "pelasti" Englannin ja muun Euroopan puutumalla paitsi pommitusstrategiaan myös muihin sotatoimiin yleensä korpraalin taidolla ja kokemuksella.<br /><br />Toisaalta Aatu oli ensimmäisiä (demokraattisia) tahtotila-poliitikkoja so. pahalla sisulla ja faktoista piittaamattomalla toiminnalla kuvitellaan ratkaistavan asiat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-84088737703945304802013-05-16T12:00:09.557+03:002013-05-16T12:00:09.557+03:00Kommentin perusteella odotin paljon pahempaa. No,...Kommentin perusteella odotin paljon pahempaa. No, onhan ahtopainemittarin kutsuminen "moottorin turboahtimen painemittariksi" hiukan amatöörimäistä. Mikään varsinainen ilmailunharrastaja ei kääntäjä selvästikään ole ollut.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-68309204147262905532013-05-16T09:49:06.053+03:002013-05-16T09:49:06.053+03:00No ni, ny on blogististi päässyt jälleen lempparia...No ni, ny on blogististi päässyt jälleen lemppariaiheensa pariin...lähestymme jälleen niitä iänikuisia sotajuttuja!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-77821635551741934642013-05-16T00:41:55.498+03:002013-05-16T00:41:55.498+03:00Nopealla vilkaisulla pääkuvaan ja sen selitteiden ...Nopealla vilkaisulla pääkuvaan ja sen selitteiden suomennosasuun sanoisin ettei juurikaan ole ymmärrys päätä pakottanut. Anonymousnoreply@blogger.com