tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post4887712111628114594..comments2024-03-29T09:45:02.070+02:00Comments on Kemppinen: Wallander, haudattuJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-68018304747509366122013-06-29T23:11:18.383+03:002013-06-29T23:11:18.383+03:00Ellei ole jotain ei ole mitään.Ellei ole jotain ei ole mitään.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-66206842760875623122013-06-29T20:34:28.988+03:002013-06-29T20:34:28.988+03:00"Tekomahtipontinen"?"Tekomahtipontinen"? Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-68037726066186985792013-06-29T11:28:53.736+03:002013-06-29T11:28:53.736+03:00Nihilistisen tekomahtipontisen typerää.Nihilistisen tekomahtipontisen typerää.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-63443235254599268822013-06-28T16:18:56.188+03:002013-06-28T16:18:56.188+03:00"Ainoa valo on talven valoa, saitaa, sairasta..."Ainoa valo on talven valoa, saitaa, sairasta ja pian päättyvää."<br /><br />Tämä on sitä Kemppisen ääntikertaa, ota en ole oppinut jäljittelemään edes huonosti. <br /><br />"Rikos on yhteiskunnan kuvastin. Rikosromaani voi olla tärkeä, koska joskus se kuvastaa juuri sen, mitä yhteiskunta ei haluaisi nähdä, ja puhuu sellaista, mitä yhteiskunnassa ei ole tapana puhua."<br /><br />Tämä voisi olla Matti Yrjänä Joensuunkin näppäilemää.<br />Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-82206150621945634802013-06-27T23:17:03.558+03:002013-06-27T23:17:03.558+03:00 Usko on elävä ja vikkelä. Outo otus. Tehdääns nii... Usko on elävä ja vikkelä. Outo otus. Tehdääns niitä tekoja, ja ryypätään piimää päälle.<br /><br />YksityisajattelijaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-54545780525615929652013-06-27T21:12:32.436+03:002013-06-27T21:12:32.436+03:00Ei ole mitään ellei ole jotain.
Tämäkö oli olevin...<i>Ei ole mitään ellei ole jotain.</i><br /><br />Tämäkö oli olevinaan jotain syvällistä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-22913145284367447492013-06-27T12:30:30.819+03:002013-06-27T12:30:30.819+03:00"uskon, toivon ja rakkauden turha etsiminen o..."uskon, toivon ja rakkauden turha etsiminen on hengellisyyttä."<br /><br />Olisiko kyse siitä, että etsitään mustaa kissaa pimeästä huoneesta. Ateistit uskovat, että sitä ei ole, koska sitä ei ole todistettu, uskovat, että se on, vaikka sitä ei ole todistettu. Kummallakaan ei ole ole lamppua (varmaa tietoa).<br />Kissa - jos sitä on - on pantteri ts hyvin vaarallinen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-70780599349237017542013-06-27T12:22:11.387+03:002013-06-27T12:22:11.387+03:00Olen monesti miettinyt johtuuko amerikkalaisissa s...Olen monesti miettinyt johtuuko amerikkalaisissa scifi-elokuvissa oleva pelko avaruusolentojen hyökkäyksesta maahan/USA:an syyllisyydestä intiaanien kohtelusta, ajatuksesta, että meidänkin vuoromme tulee kerran, meitä kehittyneemmän lajin toimesta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16023976896128295072013-06-27T12:18:29.490+03:002013-06-27T12:18:29.490+03:00"Elokuvassa Villin lännen tarinat eivät kerro..."Elokuvassa Villin lännen tarinat eivät kerro Yhdysvalloissa 1870-1880, vaan elokuvien valmistusajasta."<br /><br />Tämä on luonteenomaista, paitsi taiteelle myös historiankirjoitukselle: on hetki, jota tarkastellaan, tarkasteluhetki sekä lukuhetki. Kun tarkasteluhetki (kirjoittamish.) ja lukuhetki etääntyvät riittävästi, syntyy toisinaan ratkiriemukkaita kokemuksia (esim. 1970-luvulla kirjoitettu Kansankunnan historia. Myös se, joka vanhat historian koulukirjansa säilyttää saa kokea monta iloa. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-3899724020024815942013-06-27T12:12:31.373+03:002013-06-27T12:12:31.373+03:00"Rikos on yhteiskunnan kuvastin. Rikosromaani..."Rikos on yhteiskunnan kuvastin. Rikosromaani voi olla tärkeä, koska joskus se kuvastaa juuri sen, mitä yhteiskunta ei haluaisi nähdä, ja puhuu sellaista, mitä yhteiskunnassa ei ole tapana puhua."<br /><br />Juuri näin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-4861514745501000832013-06-27T09:21:58.281+03:002013-06-27T09:21:58.281+03:00Muistan, kun elokuvakerholaisena katseli mustavalk...Muistan, kun elokuvakerholaisena katseli mustavalkoisia filmejä. Voi, että ne olivat hyviä! Niissä ei turhia efektejä viljelty!<br /><br />(huokaus)<br /><br />Eipä ole Hampurikaan samalainen kuin ennen...mikisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-12098617807663220672013-06-27T06:00:25.622+03:002013-06-27T06:00:25.622+03:00
Länkkäreitä on niin montaa lajia. Kenties sieltä ...<br />Länkkäreitä on niin montaa lajia. Kenties sieltä sopisi tislata tähän hätään julistusta oman kohtalonsa isontamisesta. Kun vihdoin on tilaa. Preeriaa riittää ja herravaltaa ei ole. Pikemminkin ihmisvalta ojentaa niitä aareja luvaten omiksesi jos kynnät ja kylvät. Sato on sinun ja perheesi. Niitä revolveritaistelujakin sai käydä kuin kreivit ikään. Ja niin se sivilisaatio eli kaupunki,pormestari,nimismies,pappi,opettaja, kauppias kohosi. Sitä näytelmää kelpasi kelata. Rasismi oli yhtä itsestään selvä juttu inkkareita ja nekruja kohtaan kuin siinäkin maanvalloituksessa eli viljelyyn alistamisessa kuin oli ritarien suhde virolaisiin tai viikinkien suhde suomalaisiin.<br /><br />Sellaisessa kuin Cronicle of Higher Education uutislehdessä oli essee Tarantinon Django Unchained elokuvasta (yhä Tennispalatsissa esillä pojankoltiaisille 165 min). Siinä tätä veristä ja rulettia, valtiuden ja sen nujertamisen draamaa esitetään väri- ja älykylläisenä vuoksena. Nato- ja sotesivistyksessä mökkeileviksi kultivoidut suomipolot eivät elokuvasta irti muuuta saa kuin väkivallan itsetarkoituksellisuuden. Se älypuoli ei sinkoile kipinää, ellei ahjoon panna työtä ja ponnistelua eli polteta kirjoja.<br /><br />Arkistossa näytettiin Truffaut ja Depardieu vuodelta 1981. Se nainen viereistä talosta. Näissä uuden aallon ranskalaisissa leffoissa tulee kuvina ja tapahtumina esiin europpalaisen yläluokan sosiaalisista (=työjohdollisista) vastuista vapautuneiden perillisten sofistikoituneet elämäntunnot ja kivut enemmistön banaaliuden keskellä.<br /><br />Ja enemmistöhän niissä länkkäreissäkin oli saluunarahvasta ja oman nahkansa/hetkenhimonsa varjelijaa. Sankarit ratsastavat harvemmassa. Ja jännästi ne jäävät aaveratsastajiksi. Herkut livahtavat sivusuun. Liika jätskikö turruttaa makuhermon. Joka tapauksessa oli kiva ajatella että Truffaut olisi henkikaverini. Ja että jotain isompaa saisi janota. Ei se muuten rakkauselokuva ollut ellei sitten rakkaudesta oman itsensä taivasosaan. Minusta Sakari Toiviainen ja Ywe Jalander (1983) tulivat johtaneeksi harhaan kun niin painokkaasti asiain näytön ulkoista puolta toivat esiin Orionin esitteliuskassa.Seuraava esitys muuten 30.6. klo 18.00.<br /><br />Siellä näkee millaiseen koepurtiloon mies pannaan tankkeri-insinöörinä. Niin ja koko leffahan on oikestaan laboratoriokoe parin ihmisen outoudesta isoavuudestaan, ja maailman ahtaudesta suuremmoisemman vaateissa eläville kulttuuri-ihmisille. Muistanpa vielä potkaista Aleksander Stubbia. Hän surku meni nokkeloimaan USA-EU kaupaneuvottelujen kevennkseksi kuinka ranskalaisen elokuvan ei korkeatasoisuutensa takia tarvihe amerikkaista pelätä. Että rauha rauha. Ja viihtyillään. --Ihan niinkuin tässä ei meikällä olisi kyllin häpeämistä itsessäänkin, pitää vielä kantaa ministerien röyhdöksiä rintamuksillaan.Jukka SjöstedtAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-90068621574507127362013-06-27T02:38:58.092+03:002013-06-27T02:38:58.092+03:00Hm. Hiukan panee kysymään että miksi kiertelet ja ...Hm. Hiukan panee kysymään että miksi kiertelet ja kaartelet tuota hengellisyyttä. Miksi otat sen esille kerta toisensa jälkeen, ja aina kierolla tavalla. Eihän siinä ole mitään mystistä. Se on maailman yksinkertaisin asia.<br /><br />Ei ole mitään ellei ole jotain.<br /><br />Sanot sanoja, miksi et usko niitä.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-13401318095586444492013-06-26T23:12:27.362+03:002013-06-26T23:12:27.362+03:00Hups. Kuvittelin ymmärtäneeni mutta en sitten tuol...Hups. Kuvittelin ymmärtäneeni mutta en sitten tuolla tavalla. Kiitoksia näkemyksestä (Matteus). Wallanderista en tiijä mittää.eero raunionoreply@blogger.com