tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post4387993256320187039..comments2024-03-29T07:14:23.101+02:00Comments on Kemppinen: Ja me söimme kyyhkysenJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-21753239536068048672008-05-08T12:27:00.000+03:002008-05-08T12:27:00.000+03:00Go -pelissä lasketaan pelin loputtua vastustajan p...Go -pelissä lasketaan pelin loputtua vastustajan pisteet; ei omia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-22399309031147465802008-05-08T10:01:00.000+03:002008-05-08T10:01:00.000+03:00"Ihmisen on oltava siis toiselle lojaali ja toimit..."Ihmisen on oltava siis toiselle lojaali ja toimittava niin, että vastapuolen edut otetaan huomioon."<BR/><BR/>Valitettavasti tämä tarkoittaa - varmaan puutteellisten havaintojeni perusteella - usein sitä, että uhrin etu ja rikoksen tekijän etu ovat yhtä arvokkaat, ja lainsäätäjien ja tuomarien tulkinnan mukaan jälkimmäisen etu hieman arvokkaampi. <BR/><BR/>Jos yhteiskunta palkitsee välinpitämättömyydestä ja rankaisee toisen auttamisesta, niin sellainen käytös vahvistuuu ja yleistyy. <BR/><BR/>Tämä tulkintani nojaa mediaan ja toivon sen olevan väärä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-21472222474842739022008-05-07T23:23:00.000+03:002008-05-07T23:23:00.000+03:00Ad Rienzi:Miten totta.Tai toimitusjohtajan vastuu,...Ad Rienzi:<BR/><BR/>Miten totta.<BR/><BR/>Tai toimitusjohtajan vastuu, joka johtui ennen tekemisistä ja laiminlyönneistä mutta nykyisin myös asemasta.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-729003701854514382008-05-07T23:08:00.000+03:002008-05-07T23:08:00.000+03:00Erastotenes Aleksandrialaiselle:Ihmisillä on velvo...Erastotenes Aleksandrialaiselle:<BR/><BR/><I>Ihmisillä on velvollisuus olla uskollisia toisilleen kaikissa oikeussuhteissa, myös niissä, jotka syntyvät vahingossa. Löytötavaraa ei saa kavaltaa. Toisen synnyttämää vahinkoa ei saa pahentaa. Ihmisen on oltava siis toiselle lojaali ja toimittava niin, että vastapuolen edut otetaan huomioon. Tämä on jo vanhaa roomalaista oikeusfilosofiaa, mutta myös kristillisen lähimmäisenrakkauden ilmentymistä.</I><BR/><BR/>Upea ajatus. Mutta. Yhtä käyttökelpoinen synteesi syntyy vanhojen kirkkoisien opetuksesta, että selibaatti olisi ainut oikea tapa elää ja ylistää Jumalaa.<BR/>Vastakohtaisuus hyvyydelle on luonut yhteiskunnan. Ilman "uskottomuutta", lojaalittomuutta, oikeudettomuutta, meillä ei olisi yhteiskunnan rakenteita.<BR/>Ilman pahuutta ei synny hyvää. Hyvyyden itsetarkoitus on luoda pahuuden luomaa hyvyyttä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-12642269163901014382008-05-07T22:42:00.000+03:002008-05-07T22:42:00.000+03:00Kemppinen kirjoitti: " Oikeusperiaatteiden muutoks...<I>Kemppinen kirjoitti: " Oikeusperiaatteiden muutokset liittyvät myös meillä ennakkotapauksiin. Oikeussäännöt muuttuvat. Juristin vaikea tehtävä on sanoa, kummasta on kulloinkin kysymys."</I><BR/><BR/>Käytännön juristina vaikea tehtäväni on paitsi erotella säännöt ja periaatteet, myös yrittää suodattaa ennakkotapauksista paistavat tai oikeuskirjallisuudessa tyrkytetyt periaatteet lainsäädäntöön kodifioiduista; säännöksiin vangittujen periaatteiden suhde aiempiin ei-velvoittavissa oikeuslähteissä versonneisiin periaatteisiin ei nimittäin ole lainkaan selvä (kuten entinen HON ja nykyinen professori tietysti tietää, mutta selvennykseksi muillekin).<BR/><BR/>Esimerkkeinä tämä vahingon rajoittamisvelvollisuuden periaate suhteessa myötävaikutusnormiin (VahL 6:1, VakuutisSopL 34 §) tai mielenkiintoisemmin yhtiöoikeudellisten oikeustieteessä varsin vakiintuneiden periaatteiden suhde nykyisen osakeyhtiölain 1 luvun nimenomaan periaatteiksi nimettyihin säännöksiin. Esimerkiksi ns. yleislauseke on lakitekstissä esitetty samaksi kuin yhdenvertaisuusperiaatte, mikä on jännittävää.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16891205173322521082008-05-07T22:39:00.000+03:002008-05-07T22:39:00.000+03:00Ad Erastotenes Aleksandrialainen:On kyllä.Tunnetus...Ad Erastotenes Aleksandrialainen:<BR/><BR/>On kyllä.<BR/><BR/>Tunnetusti sama sääntö, miltei samalla tavalla mutoiltuna esiintyy mm. buddhalaisuudessa ja konfutselaisuudessa ja omaksuttii taolaisuuteen.<BR/><BR/>Empiirisesti ilmiö on oltu havaitsevinaan myös eläinmaailmassa, mutta tunnetusti tietomme ovat toistaiseksi hatarat tuosta asiasta.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-33634868060768299252008-05-07T22:35:00.000+03:002008-05-07T22:35:00.000+03:00Petja,olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi palvel...Petja,<BR/>olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi palvelijan työstä. Se on oikein suoritettuna pyhää kuin uskonnollinen harjoitus. Yritin etsiä tänne sitaatiksi Samuel Beckettin "Ensi rakkaudesta" sitä kohtaa, jossa minä sanoo jotakin "oikeasta rakkaudesta, palvelustytön kanssa", mutta en löytänyt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-23210688039583810842008-05-07T22:23:00.000+03:002008-05-07T22:23:00.000+03:00ad kemppinenEikö oikeastaan ole kyse vanhasta fide...ad kemppinen<BR/><BR/>Eikö oikeastaan ole kyse vanhasta <I>fides</I>- eli uskollisuusperiaatteesta? Ihmisillä on velvollisuus olla uskollisia toisilleen kaikissa oikeussuhteissa, myös niissä, jotka syntyvät vahingossa. Löytötavaraa ei saa kavaltaa. Toisen synnyttämää vahinkoa ei saa pahentaa. Ihmisen on oltava siis toiselle lojaali ja toimittava niin, että vastapuolen edut otetaan huomioon. Tämä on jo vanhaa roomalaista oikeusfilosofiaa, mutta myös kristillisen lähimmäisenrakkauden ilmentymistä.Erastotenes Aleksandrialainenhttps://www.blogger.com/profile/02022287922481645252noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16213721561521870972008-05-07T20:20:00.000+03:002008-05-07T20:20:00.000+03:00Ad Rienzi:Kirjoitin ylimalkaisesti, oikeastaan vai...Ad Rienzi:<BR/><BR/>Kirjoitin ylimalkaisesti, oikeastaan vain sanoakseni, että "emme opi mitään historiasta" on lattea hokema. Se ei ole vastaan väittämisen arvoinen.<BR/><BR/>Oikeudellinen mainintasi on tärkeä. Olen itsekin samaa mieltä Dworkinin kanssa, että oikeusperiaatteet ovat toisella tavalla fundamentaalisia kuin oikeussäännöt.<BR/><BR/>Oikeusperiaatteiden muutokset liittyvät myös meillä ennakkotapauksiin. Oikeussäännöt muuttuvat. Juristin vaikea tehtävä on sanoa, kummasta on kulloinkin kysymys.<BR/><BR/>Ehkä uhrin velvollisuus rajoittaa vahinkoa on periaate - yhä selkeämmin oikeuskäytönnössä nousee näkyviin ajatus, että vahingon aiheutuminen ei rinnasta kaupankäyntiin. Esimerkiksi kolarissa vamman saanut ihminen ei saa korvausta vahingoista, joihin on myötävaikuttanut hoitotoimenpiteiden laiminlyöminen.<BR/><BR/>Olen ollut mukana tapauksessa, jossa auton matkustaja ei ole kehotuksesta huolimatta mennyt kalloröntgeniin vaan kotiin tinttaamaan viinaa naamaan, ja kuollut parin päivän kulutua kovan aivokalvon alaiseen verenvuotoon.<BR/><BR/>Hiukan karkeistaen sanoisin, että muutamia vuosikymmeni sitten kaikki olisi mennyt kolarin aiheuttajan piikkiin mutta ei enää.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-42820038289856765172008-05-07T20:11:00.000+03:002008-05-07T20:11:00.000+03:00Ad Mattitaneli:En ole eri mieltä. Tuolta osin en t...Ad Mattitaneli:<BR/><BR/>En ole eri mieltä. Tuolta osin en tunen kutsumusta seurata Dworkinin argumentaatiota. Melkein tekisi mieli sanoa, että siinä näkyy reaktio edeltäjän eli Hartin ajatuksiin tuosta asiasta.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-89623118022348267002008-05-07T18:36:00.000+03:002008-05-07T18:36:00.000+03:00Ad MummoPalvelijan työ, silloin kun se tehdään hyv...Ad Mummo<BR/><BR/>Palvelijan työ, silloin kun se tehdään hyvin, on ilo ja kunnia.<BR/><BR/>Muistan suurella mielihyvällä sitä aikaa, jolloin toimin laillistettujen huumaavien aineiden vähittäiskaupassa edeskäypänä. <BR/><BR/>Monilla tavoin se toimi toi esiin minun parhaita puoliani ja ilman muinaisaikaista onnettomuutta olisin saattanut hyvinkin jäädä tekemään niitä tehtäviä, eikä tästä ole kuin muutama aika, kun minulle ehdotettiin salivastaavan tehtävien ottoa uudessa ravitsemusliikkeessä.Petja Jäppinenhttps://www.blogger.com/profile/02878642607266634045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-83464839878440514592008-05-07T17:57:00.000+03:002008-05-07T17:57:00.000+03:00Kemppinen kirjoitti: "- -myös moraalinen ja kulttu...<I>Kemppinen kirjoitti: "- -myös moraalinen ja kulttuurinen selviytyminen perustuvat todellisuudessa prejudikaatteihin eli vallitsevan tulkintalinjan hyvään tuntemiseen ja tulkinnan eheyteen (integrity). On hupsua sanoa, että emme opi mitään historiasta. Emmehän opi mitään myöskään laista ja vielä vähemmän uskonnosta. Toisin kuin Habermas väitän että tulkinta eli historian, lain, romaanin tai uskonnollisen, ylösrakentavan tarinan tulkinta toteutetaan toivon odotushorisonttia vastan silloinkin, kun toivoa ei ole."</I><BR/><BR/>Vaikka olen joskus ollut lukupiirissä, jossa Habermasia ja Dworkinia tavailtiin (ei tavattu), tämä kohtaa jää myös minulle varsin hämäräksi.<BR/><BR/>Mitä tässä tarkoittaa "emme opi" - emme ota opiksemme vai ei ole mitä oppia? Laki on noudatettavaksi, uskossa elämme ja kuolemme kerta, mutta historia on kulttuurimme verta: kuljettaa rakennusainetta ja kuonaa. Etumme vuoksi voimme sitä opiskella nähdäksemme missä olemme ja minne määrä. Siinä, ei sen tulkinnoissa (jotka vastannevat kielikuvassa prejudikaatteja), näkyy kulttuurimme laki. Vaikka tulkinnoilla on merkityksensä, ne ovat kuitenkin vain hetkellistä hahmon antamista (kuten ennakkotapaukset meikäläisessä oikeusjärjestelmässä), eivät uusia meriviittoja (kuten common law'ssa jne).Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59437431440130321162008-05-07T17:14:00.000+03:002008-05-07T17:14:00.000+03:00Tavoistani poiketen vastaan anonillille: Vaikka ki...Tavoistani poiketen vastaan anonillille: Vaikka kilpeni alla lukee "Sans Egal", sen päällä on pisto- ei kalterikypärä.Petja Jäppinenhttps://www.blogger.com/profile/02878642607266634045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-85734149300696202222008-05-07T17:06:00.000+03:002008-05-07T17:06:00.000+03:00Hei hyvä Jukka Kemppinen,Kiitos kirjoituksen Dwork...Hei hyvä Jukka Kemppinen,<BR/><BR/><BR/>Kiitos kirjoituksen Dworkin ja Habermas -osioista.<BR/>Jürgen Habermasin ja Joseph Ratzingerin ( paavi<BR/>Benedictus XVI) kirjanen "The Dialetics of Secularization-<BR/>on Reason and Religion" ( 2007) on tutustumisen arvoinen.<BR/>Muutenkin kiinnostavaa on muun muassa se, että<BR/>Habermas, joka kutsuu itseään " a methodological atheist", on muuttanut aika lailla käsityksiään<BR/>uskonnon ja sekularisaation suhteesta. <BR/>H. ei usko siihen, että<BR/>Ronald Dworkinin "vaatimus" valtion absoluuttisesta elämäkatsomuksellisesta neutraliteetista olisi oikeansuuntainen. Myöskään<BR/>John Rawlsin kanta ko. asiasta ei häntä innosta.<BR/>Itse olen taipuvainen ajattelemaan niin, että mitään neutraalia pohjaa de facto voida löytää aktuaalisesta maailmasta, vaan aina<BR/>me ponnistamme joltakin ei-neutraalilta pohjalta. Toisaalta on syytä myös muistaa se, että "neutraalikaan" pohja ei olisi oikeastaan neutraali, vaan<BR/>siinäkin on jo tulkintaa, jos ei muuta, niin tiedostamatonta.<BR/><BR/><BR/>Ystävällisesti Matti Tanelimattitanelihttps://www.blogger.com/profile/13644108771906096884noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-81124972133004647172008-05-07T14:59:00.000+03:002008-05-07T14:59:00.000+03:00Ah, näyttämöllä intellektuellit (joista yksi yritt...Ah, näyttämöllä intellektuellit (joista yksi yrittää olla köyhä ja maalainen, kun syö "sössöä"), syötävä kyyhkynen ja hovimestari, jonka iloinen tehtävä on palvella. Enpä voi olla muistamatta Kazuo Ishiguron "Pitkän päivän iltaa", jossa uskollinen hovimestari palvelee lordi Darlingtonia ja tämän hienoja ulkomaisia vieraita, saksalaisiakin, sotien välillä. Herrat puhuvat viisaita siitä, miten turvataan oikeus tässä maailmassa, ja hovimestarilla on ilo ja kunnia palvella, saksalaisiakin. <BR/><BR/>Mutta tämä nyt nousi vain kohtauksen kuvastosta.<BR/><BR/>Minulla on ollut ilo ja kunnia tehdä lapseni intellektuellin kanssa. Tuosta tämän päivän kirjoituksesta huomaan saman kuin huomaan hänestä harvojen seurassa: Kun poikkeuksellisen älykäs kohtaa kaltaisensa, kokemus ei ole, että onpas siinä älykäs. Vaan: "Onpa miellyttävää."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-76192913663467666662008-05-07T11:59:00.000+03:002008-05-07T11:59:00.000+03:00Jospa joskus saisi jostakin lukea Jäppisen kuulun ...Jospa joskus saisi jostakin lukea Jäppisen kuulun aatelissuvun historiaa!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-71368063859960258652008-05-07T10:56:00.000+03:002008-05-07T10:56:00.000+03:00Mainio otsikko! Tarinasta puhumattakaan herra Habe...Mainio otsikko! Tarinasta puhumattakaan herra Habermans.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-8190058267772276442008-05-07T10:23:00.000+03:002008-05-07T10:23:00.000+03:00Oikeusfilosofia on minulle tuntematon, mutta joten...Oikeusfilosofia on minulle tuntematon, mutta jotenkin kummasti kiehtova aihe. <BR/><BR/>Taas kerran viisaampaani soveltaen lainaan juuri edesmenneen Arthur C. Clarken toteamusta, jolla hän alunperin kuvasi elämän mahdollisuutta muualla avaruudessa:<BR/><BR/>Järkytyn aina kun huomaan, etten ymmärrä oikeusoppineiden näkökantaa, ja silloin harvoin kun kuvittelen ymmärtäväni, järkytyn vielä enemmän.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-30410017012885034272008-05-07T08:00:00.000+03:002008-05-07T08:00:00.000+03:00"Tätähän eivät porvarin perkeleet ymmärrä."Minua k..."Tätähän eivät porvarin perkeleet ymmärrä."<BR/><BR/>Minua kiusaa tämä moderni tapa käyttää sanaa "porvari". On todella sääli, ettei sitä titteliä suojattu silloin kun jonkinlainen, ei välttämättä enemmistö, mutta havaittava vähemmistö, ymmärsi sanan merkityksen.<BR/><BR/>Mm. Kokoomuslaisten kansanedustajien suusta kuulee usein "me porvarit..." , mutta kun selvitin kokoomuslaisten kansanedustajien taustaa, niin siellä on kaksi porvarillisen taustan omaavaa, muut ovat jonkin sortin palveluskuntaa. Oman komiikkansa tähän tuo se, että nykyään taitaa tavata helpommin porvarin ritarihuoneella tai Juttutuvassa kuin Kokoomuksen puoluetoimistolla.<BR/><BR/>Eräässä vaiheessa taisi koko eduskunnassa olla tilanne, jossa siellä oli neljä porvaria, joista yksi SKDL:n, yksi SDP:n, yksi Keskustan ja yksi RKP:n mandaatilla. Toki siellä on ollut sitten muutamia, joitten perhetausta, vaikkakaan ei oma ura, voisi antaa jonkinlaisen oikeutuksen tuon tittelin käyttöön.<BR/><BR/>Olen usein sitä sanonut, että porvarillisen puolueen mukana olo Suomen politiikassa olisi erittäin toivottavaa, mutta luonnollisesti mahdotonta, pääasiassa siksi, ettei heitä ole koko maassa sen vertaa että saisivat ehdokkaan läpi, ellei koko maa olisi yhtä vaalipiiriä. <BR/><BR/>Toinen syy on tietysti siinä, ettei porvarilla ole kunnolla aikaa osallistua johonkin eduskunnan ja puolueitten toimintaan.<BR/><BR/>Saatan kuvitella mahdottomia, ja näin minä saatan kuvitella kokoomuslaisen kansanedustajan sanovan "Me pikkuporvarit..."<BR/><BR/>Se kuulostaisi jotenkin rehdiltä.<BR/><BR/>...koska tästä tuntuu tulevan pitkä, jatkan <A HREF="http://www.ihmiskunta.org/wp/?p=3860" REL="nofollow">omalla puolellani.</A>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-60216188462172975912008-05-07T06:25:00.000+03:002008-05-07T06:25:00.000+03:00On hupsua sanoa, että emme opi mitään historiasta....<I>On hupsua sanoa, että emme opi mitään historiasta. Emmehän opi mitään myöskään laista ja vielä vähemmän uskonnosta. Toisin kuin Habermas väitän että tulkinta eli historian, lain, romaanin tai uskonnollisen, ylösrakentavan tarinan tulkinta toteutetaan toivon odotushorisonttia vastan silloinkin, kun toivoa ei ole.</I><BR/><BR/>Totta joka sana: yksiä toivo elähdyttää, toisia pelästyttää. <BR/><BR/>Jos eurooppalaisesta kehityksestä jotakin voidaan sanoa, niin kuljemme kohti suurempaa vapautta.<BR/><BR/>Läntisen ajattelun paradokseja: toisaalta juuri lisääntyvää vapautta ja mahdollisuuksien tasa-arvoa pelätessään kunnianarvoisat konservatiivit puolustavat vanhaa.heikki rönkköhttps://www.blogger.com/profile/03979374483333788524noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-57625197554238383002008-05-07T01:28:00.000+03:002008-05-07T01:28:00.000+03:00Herra Kemppinen - kateus tuhoaa parhaimmakin sielu...Herra Kemppinen - kateus tuhoaa parhaimmakin sielun...jopa teidät, jonka se jo on ehtinyt tuhota monin tavoin mutta kas niin 'somasti'...<BR/><BR/>*<BR/>Te ette ole Tri Faustus...Jumalan kiitos.<BR/><BR/>Valitukset osoitteesen:Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-36765167719730240782008-05-07T01:15:00.000+03:002008-05-07T01:15:00.000+03:00Lisään tämän omana kontribuutionani dworkinilaisee...<I>Lisään tämän omana kontribuutionani dworkinilaiseen diskurssiin – myös moraalinen ja kulttuurinen selviytyminen perustuvat todellisuudessa prejudikaatteihin eli vallitsevan tulkintalinjan hyvään tuntemiseen ja tulkinnan eheyteen (integrity). </I><BR/><BR/>Että mit vit? Minäkin yritin lapsena lukea Anni Swannin Ollin Oppivuosia urdunkielisenä versiona, mutta ei siinä tarinaa näin ytimekkäästi esitetty.<BR/>Olipa eilen hyviä kommentteja, linkkejä ja vinkkejä.Anonymousnoreply@blogger.com