tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post4061856863047596799..comments2024-03-29T06:49:58.762+02:00Comments on Kemppinen: Rikkaita on suojeltavaJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-19106799594164974032015-05-02T16:54:16.407+03:002015-05-02T16:54:16.407+03:00Anonyymi sanoi : "Sinällään ihmetyttää, ettei...Anonyymi sanoi : "Sinällään ihmetyttää, ettei ökyautojen ylinopeuksista ole aiheutunut vakavia kolareita enemmän: mediassa mainostetut kymmenien tuhansien sakot edellyttävät huomattavaa ylinopeutta, joka vaikeuttaa suuresti auton hallintaa ja leikkaa reaktioajan olemattomiin.".<br /><br />Minulla ei tavallisen ammattiautoilijana ole ihan hirveäati kokemusta "ökyautoista", mutta tämä "huomattava ylinopeus" on minusta lähinnä hallinnollinen termi, jolla ei välttämättä ole hirveästi tekemistä todellisen elämän kanssa.<br /><br />Jos minä ajan moottoritiellä, jolla on satasen nopeusrajoitus vaikka 160km/h, niin se on nykytulkinnan mukaan "töekeä liikenneturvallisuuden vaarannus tai vähintäänkin vakava piittaamattomuus liikenneturvallisuudesta, mutta vaikkapa Saksassa tai Italiassa tämä on tavallinen matkanopeus moottoritiellä.<br /><br />Mikä siitä tekee täällä niin kovin vaarallista?<br /><br />Vanha viisaus eli "vauhti ei tapa vaan äkkipysäys" pitäisi ottaa tässäkin huomioon.Ekkuhttps://www.blogger.com/profile/03351321971072548499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-23223032500932702152015-05-02T12:21:06.207+03:002015-05-02T12:21:06.207+03:00Ilmeisten kommenttien lisäksi mainitsen, että vars...Ilmeisten kommenttien lisäksi mainitsen, että varsinkin Helsingissä olisi tällaisista tilastoista ehdottomasti suodatettava diplomaattirekisteriset ja taksit (ok, eivät varmaan ole juuri tässä asiassa taksit ongelma) pois, tulee kova vinouma varsinkin Mecedekselle niistä.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-29165227938871404852015-05-02T07:02:11.774+03:002015-05-02T07:02:11.774+03:00Tietääkseni Nokia on edelleenkin hengissä.
Osteli ...Tietääkseni Nokia on edelleenkin hengissä.<br />Osteli juuri ison yhtiön 16 miljardilla..Hönöhttps://www.blogger.com/profile/11366422376679713798noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-24896478023216578422015-05-01T14:11:57.649+03:002015-05-01T14:11:57.649+03:00Alkoholin sääntelyn turhuudesta vähätellen ("...Alkoholin sääntelyn turhuudesta vähätellen ("juopot saa aina viinansa..") valittaville olen usein nostanut esiin nuo hyvin tehonneet liikennerajoitukset esimerkiksi.<br /><br />Toinen vaikeasti kaaliin menevä on preventioparadoksi (ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Prevention_paradox ). Monen on hyvin hyvin vaikea uskoa että 80% alkoholikustannuksista johtuu kohtuukäyttäjistä. Mutta jos ajattelee että liikenneonnettomuuksista suuri osa sattuu taviksille niin tullenee ymmärrettävämäksi miksei turvavyöpakko hyödytä pelkästään ns. riskiajajia.<br /><br />Prevention paradoxiiin se tuo loistoautojen jättisakotuskin liittyy. Melko turhaa on se.<br /><br /><br />MAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-36008187611329269862015-05-01T11:10:32.586+03:002015-05-01T11:10:32.586+03:00Onko siis päiväsakkokäytäntö sinänsä väärä? Mikäli...Onko siis päiväsakkokäytäntö sinänsä väärä? Mikäli rangaistus olisi vankeutta, vähenisivät syyllisten ansiot päivittäin juuri tulotason mukaan. Pitäisikö päiväsakoista luopua, koska kalliilla autolla ei tule kovin paljon kolareita? Mutta eiväthän autot aja kolareita vaan ihmiset. <br /><br />Antaapa eriarvoisuuden näkyä ja kuulua yhteiskunnassa, koska se estää vaarallista tasapäistymistä. Oikeuden ja rangaistusten tulee kuitenkin olla kaikille samat ja sakkojen on purtava yhtä kipeästi kaikkia lakia rikkoneisiin. Miksi olisi luovuttava tästä periaatteesta?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16657083776217170922015-05-01T10:32:04.515+03:002015-05-01T10:32:04.515+03:00HKL:n raitiotieyksikkö on itse asiassa tilastoinut...HKL:n raitiotieyksikkö on itse asiassa tilastoinut merkeittäin autot, joita on jouduttu siirtämään pois kiskoilta tai niiden vierestä. (Taikka paremminkin HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs pyysi nämä tiedot) Eli viime vuonna HKL joutui siirtämään 55 autoa. Määrä ei ollut suuri, kiitos vähälumisen talven. Mutta siis: siirretyistä autoista 16 % oli merkkiä Mercedes Benz, 13 % Audeja ja jaettu kolmas sija, 11 % menee BMW:lle ja Toyotalle.<br /><br />Toki raiteille pysäköinti ei aiheuta hengenvaaraa, vaan pelkästäään taloudellista vahinkoa HKL:lle sekä mielipahaa ja vaivaa joukkoliikenteen matkustajille, kun raitiovaunuja ei pystytä ajamaan aikataulun mukaan.Ville O. Turunennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-90198522894503762862015-05-01T08:20:25.959+03:002015-05-01T08:20:25.959+03:00Niin ja! Mikä se on sellainen jatkomielinen? Tähti...Niin ja! Mikä se on sellainen jatkomielinen? Tähtitirninmäelläpä on ollut jo useasti sellainen asuntoauto joka heilahtelee jousillaan ja sisältä kuuluu moniäänistä ja -kappaleista laulua. Ehkäpä sitä kehtaisi joskuskohta piipahtaa... Kiitos R. J. kutsusta, heh! <br /><br />Puolitökeröä riivatumpaa työväenluokan juhlaa toivottaen iihoo! I. H.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-46257388183868106842015-05-01T08:13:26.991+03:002015-05-01T08:13:26.991+03:00Kyllä meillä voitaisiin aivan hyvin lähteä siitä k...Kyllä meillä voitaisiin aivan hyvin lähteä siitä kohdasta tarkastelemaan liikenneturvallisuutta kuten Ruotsissa että nollatoleranssi, kenenkään ei tarvitse kuolla liikenneonnettomuudessa. Se on hyvä tavoite. I. H.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-81690904756854080592015-05-01T08:08:31.622+03:002015-05-01T08:08:31.622+03:00Outo baarijakkaraOuto baarijakkaraI. H.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-77729080665531930392015-05-01T02:52:50.741+03:002015-05-01T02:52:50.741+03:00Leikit älykköä.
Minkä takia?
Koska... olet.
Höh....Leikit älykköä.<br />Minkä takia?<br /><br />Koska... olet. <br />Höh.mikisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-70095860652558478892015-05-01T01:48:48.057+03:002015-05-01T01:48:48.057+03:00Tyhmyys seuraa tyhmyyttä. Laahaa mukana.
Ai, ei m...Tyhmyys seuraa tyhmyyttä. Laahaa mukana. <br />Ai, ei muka?mikisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-7937028887559958232015-04-30T19:10:00.677+03:002015-04-30T19:10:00.677+03:00"Joo, mä kaiken nään!" (J. Karjalainen)
..."Joo, mä kaiken nään!" (J. Karjalainen)<br /><br />Koivun kellistänyt Kunnaksen IlkkaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-18336992015023109162015-04-30T14:54:21.320+03:002015-04-30T14:54:21.320+03:00Argumentti että rikkaiden autoilla ei ole aiheutet...Argumentti että rikkaiden autoilla ei ole aiheutettu onnettomuuksia, ei ole ihan tosi. On siitä jokunen vuosi kun joku ajoi muistaakseni keltaisella Lexuksella kuoliaaksi noin 10-vuotiaan lapsen lähellä Munkkivuorta. Ajoi huomattavaa ylinopeutta kaupunkialueella ja suri jälkeenpäin kolhua kauniissa autossa. Lehtitietojen mukaan nuori kaveri oli töissä jossain IT-firmassa. Sinä aikana taisi Nokia olla vielä hengissä, joten on siitä ainakin sen verran aikaa. <br /><br />Mutta ehkä argumentti perustui tilastotietoihin ja tarkoittaisi sitä, että rikkaat eivät pröystäile autoilla tai ehkä niissä on automaattinen nopeudenvalvonta? En tunne autoja enkä rikkaita ihmisiä.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-85097639414659429932015-04-30T12:24:48.007+03:002015-04-30T12:24:48.007+03:00"Rikkaiden liikennesakoilla ei ole mitään mer..."Rikkaiden liikennesakoilla ei ole mitään merkitystä liikenteelle. Mieleeni ei tule yhtään tapausta, jossa ylihintaisella autolla olisi aiheutettu sivullisille vakavaa vahinkoa."<br /><br />Ehkä kyseessä on enemmänkin yleinen oikeudenmukaisuus eli yhdenvertaisuus lain edessä. Toiseksi päiväsakoista luopuminen voisi johtaa vielä suurempaan piittaamattomuuteen nopeusrajoituksista ja sen seurauksena vaarallisiin ohituksiin.<br /><br />Sinällään ihmetyttää, ettei ökyautojen ylinopeuksista ole aiheutunut vakavia kolareita enemmän: mediassa mainostetut kymmenien tuhansien sakot edellyttävät huomattavaa ylinopeutta, joka vaikeuttaa suuresti auton hallintaa ja leikkaa reaktioajan olemattomiin.<br /><br />Kyllä eilinen Valto Ension kommentti oli aivan totta. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-5942671194017578492015-04-30T12:22:01.965+03:002015-04-30T12:22:01.965+03:00Blogistin kanssa samoilla linjoilla, apukuskin pai...Blogistin kanssa samoilla linjoilla, apukuskin paikalta on mukava katsella maailmaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-25951161911846325612015-04-30T11:23:15.385+03:002015-04-30T11:23:15.385+03:00"vaikkei oikein ole juhlimisen aihetta. Ei ol..."vaikkei oikein ole juhlimisen aihetta. Ei ole erityisen valoisia näköaloja, ei hirmuisia saavutuksia eikä itse asiassa merkkejä edes keväästä."<br /><br />Vanhuuden synkkyyttä, projisoidaan oma tilanne ympäröivään todellisuuden. Itselleni riittää kun on tämän päivän elossa, vailla vakavia sairauksia tai kipuja, maassa ei ole (vielä) sotaa ja piakkoin pääministeri, joka ainakin yrittää tehdä jotain maalle. Maanjäristyksiäkään ei ole.<br /><br />Nostakaamme siis sille skumppaa (tai Pommacia)! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-71435159212315532912015-04-30T11:17:12.329+03:002015-04-30T11:17:12.329+03:00"itse asiassa jokaisessa ihmisjoukossa – on v..."itse asiassa jokaisessa ihmisjoukossa – on vanhoillinen ja vapaamielinen porukka."<br /><br />Kyllä tuo totta on. Se johtuu kahdesta seikasta<br /><br />- ryhmissä toiset on vakiinnuttaneet itselleen hyvän aseman (rahaa, varallisuuttaaa, valtaa taikka Tiedon jne) ja haluavat pitää siitä tiukasti kiinni. He ovat vanhoillisia. Toiset, joilta noita puuttuu, ovat vapaamielisiä, ellei perätä radikaaleja. Jos radikaali voittaa, hänestä tulee aikaa voittaen vanhoillinen.<br /><br />- luonnostaan toiset ovat tyytyväisiä siihen mitä heillä on, toiset taas haluavat jatkuvasti muutoksia ja uusia kokemuksia. Tämä näkyy usein ryhmistä pienimmässä eli avioliitossa: mies on löytänyt mukavan laiskanlinnan, johon vetäytyä työpäivän jälkeen, vaimo puolesta haluaa alati "sisustaa". Siinäpä mies sitten miettii...<br /><br />"Koska tämäkään ei ole oikeasti totta, esitän sitten varsinaisen ajatukseni: myytti persoonallisuudesta on aika unohtaa. Jokaisella on tyypillisesti kaksi, joskus kaksikymmentä eri persoonallisuutta. Olemme kaikki jakomielisiä."<br /><br />Jatkoajatus skitsofreniä on hallitsematonta jakomielisyyttä, työelämässä vaadittu "joustavuus" ja "yhteistyötaidot" hallitua sellaista.Anonymousnoreply@blogger.com