tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post2662256724258737649..comments2024-03-28T18:01:59.142+02:00Comments on Kemppinen: Tiedon puuJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger30125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-80763428219519904052008-09-14T22:09:00.000+03:002008-09-14T22:09:00.000+03:00Kiintoisaa poimia professori Kemppisen kirjallisia...Kiintoisaa poimia professori Kemppisen kirjallisia viittauksia. Tällä kertaa vuorossa mukaelma Voitto Viron Kirjeitä niille, jotka ehkä elävät -kirjan nimestä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-44032218696904262852008-09-12T07:31:00.000+03:002008-09-12T07:31:00.000+03:00Ad Catulux:"Freud tyrmäsi Jungin teorian minän/tie...Ad Catulux:<BR/><BR/>"Freud tyrmäsi Jungin teorian minän/tiedostamattoman "kulttuurikerroksesta";eli ihmisten kollektiivisesta piilotajunnasta aika tylysti."<BR/><BR/>Samoin Jung tyrmäsi Freudin teorian unista aika tylysti. Ainakin omat uneni näyttävät kuitenkin tukevan enemmän Jungin kuin Freudin teoriaa.<BR/><BR/>Muuten minusta on sivuseikka, millaista takkia kukin kantaa, totuus sinänsä on kiinnostavampaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-76749466754250278992008-09-12T00:01:00.000+03:002008-09-12T00:01:00.000+03:00Barbatus kirjoitti:" Mikäli Jung on oikeassa, me t...Barbatus kirjoitti:<BR/><BR/>" Mikäli Jung on oikeassa, me tiedämme näistä myyteistä myös paljon sellaista, mitä emme edes tiedä tietävämme."<BR/><BR/>Freud tyrmäsi Jungin teorian minän/tiedostamattoman "kulttuurikerroksesta";eli ihmisten kollektiivisesta piilotajunnasta aika tylysti.<BR/><BR/>Freud totesi Jungin riisuneen tiedemiestakkinsa ja ryhtyneen<BR/>profeetaksi....catuluxhttps://www.blogger.com/profile/13378082525067752648noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-32154707680087362782008-09-11T21:39:00.000+03:002008-09-11T21:39:00.000+03:00no muttaEihän kaikilta vaadita kaikkea. Ihminen yr...no mutta<BR/><BR/>Eihän kaikilta vaadita kaikkea. Ihminen yrittää itse olla kaikkea, koska luulee, että siten menestyy. Eikä menesty.<BR/><BR/>Ajattelin kohta ryhtyä vetämään kulmikkaiden henkilöiden työyhteisöä, jossa saa olla sitä mitä on. Kunhan muistaa, että palkka on asiakkaan taskussa ja asiakas on ronkeli. Työnantajahan ei voi maksaa enempää, mitä työntekijä sivukuluineen, infran maksamiseen menevä mukaan lukien tuo taloon. Joka muuta luulee, jättäköön konkurssihakemuksen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-11218802401039375772008-09-11T20:45:00.000+03:002008-09-11T20:45:00.000+03:00Sedis sanoi... Kuulen jatkuvasti sopotusta sii...Sedis sanoi...<BR/><BR/> <I>Kuulen jatkuvasti sopotusta siitä, kuinka helppoa työni on. "Jätkä katselee vain leffoja jalat pöydällä."<BR/><BR/> Ala on tietysti vapaa, mutta peesaisin vähän Kemppisen leffapessimismiä.<BR/><BR/> Elokuvien katsominen käy työstä, jos niitä työkseen katsoo. Neljä elokuvaa ja ruokatunti saattaa virkamiehen päivän päätökseen. Kahvi siepataan siinä sivussa.<BR/><BR/> Kokeilkaapa muutama kuukausi putkeen, viikonloput mukaan lukien.<BR/><BR/> Jos katsoo tarkasti ja vähän kirjoittaakin niistä, neljä elokuvaa jää haaveeksi. Hyvä jos kaksi päivässä, huonompana yksi.<BR/><BR/> Kirjoitukseen saattaa tarvita monta elokuvaa: nyt kesken olevassa on 99 näytelmäelokuvaa (88 + 10 ennen sotaa ja yksi sodan jälkeen) ja reilut 500 lyhäriä. Katsottu ne on aiemmin.<BR/><BR/> Lyhytelokuvat lasketaan pituuden mukaan 1,5 tai kahden tunnin slotteihin. Työajan seurantahan on herrojen - nykyään tosin yhtä usein rouvien - huvi. Varttituntikin löytää sijansa. </I><BR/><BR/><BR/>Työterveyslaitoksen tutkija kertoi Taloussanomissa hiljan:<BR/><BR/>http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=12&news_id=200823010&rss=13<BR/><BR/>"Jos tunnet tyhmistyneesi, kyse voi olla siitä, että sinulla on liikaa ajateltavaa eivätkä aivosi siksi kykene luovuuteen. Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Kiti Müller sanoo, että työelämäämme vaivaa kollektiivinen vauhtisokeus ja meiltä puuttuu tilaa ajatella."<BR/><BR/>"Jos asia tiedostetaan, miksi ei tehdä mitään? Müller miettii, johtuuko se siitä, että vauhti on joka tasolla niin kova, että kenelläkään ei ole aikaa pohtia, miten asiat voitaisiin hoitaa järkevämmin?"<BR/><BR/>"– Onko se, että saadaan puristettua prosessi viisi minuuttia lyhyemmäksi tehokasta, jos hintana on, että 10–15 ihmistä joutuu sairaslomalle, hän kysyy?"<BR/><BR/>"Monia stressaa se, että enää ei riitä pelkästään ammatinharjoittaminen, vaan nykyisin vaaditaan koko persoonallisuuden panemista likoon. Jokaiselta edellytetään asioiden hallinnan lisäksi esimerkiksi sosiaalisuutta sekä kirjoitus- ja esiintymistaitoja. Müllerin mielestä yksilölliset vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet tulisi ottaa nykyistä paremmin huomioon, eikä vaatia kaikilta kaikkea."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-40257506654683393832008-09-11T20:26:00.000+03:002008-09-11T20:26:00.000+03:00Kertalaakista "ymmärtävä" oikeastaan halveksii kir...Kertalaakista "ymmärtävä" oikeastaan halveksii kirjoittajaa. Moni ei päästä noin lähelle ja näin montaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-68149285395918818322008-09-11T15:12:00.000+03:002008-09-11T15:12:00.000+03:00Barbatus kirjoitti: " Mikäli Jung on oikeassa, me ...Barbatus kirjoitti:<BR/><BR/> " Mikäli Jung on oikeassa, me tiedämme näistä myyteistä myös paljon sellaista, mitä emme edes tiedä tietävämme."<BR/><BR/> Tulee mieleen William Blake (1757-1827) ja hänen visionsa jotka purkautuivat runoina ja maalauksina.jukkamhttps://www.blogger.com/profile/17818333299696958526noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-11384129573757463342008-09-11T13:53:00.000+03:002008-09-11T13:53:00.000+03:00Ehkä on muitakin kuin minä, joita on pari päivää v...Ehkä on muitakin kuin minä, joita on pari päivää vaivannut tässä tilaa ja aikaa syövien ilmaisumuotojen jaottelussa se, että se kuulostaa vain uudelta muodikkaammalta keinolta erottaa toisistaan korkea ja matala kulttuuri. Vielä kerran, viimeisellä ponnistuksella, kuin epätoivon vimmalla. <BR/><BR/>Luin nimittäin Marco Maurizin esseetä Go Nagain adornolaisesta tarkastelusta. (On sitä ihmisillä huvit!) Kiinnostava artikkeli, ei tietenkään Go Nagain eikä paljon Adornonkaan kannalta, vaan tuon tekstin kanssa keskusteltuani luulen nyt tajunneeni, mistä monet kummaksuttavat käsitykset ovat lähtöisin. <BR/><BR/>Maurizi viittaa tutun kuuloiseen hokemaan, että "Auschwitzin jälkeen kulttuuri on roskaa." Kulttuuri on roskaa, jos katsoo että se on epäonnistunut kasvatus- ja valistustehtävässään. Kysymys kuuluu: mikä kasvatus ja valistustehtävä? Kirjoja kirjoittamalla ja lukemallako meistä piti tulla parempia ihmisiä? Onpas, sanoisinko... näppärää. <BR/><BR/>Vielä kummallisempi on oletus, joka esitetään esseessä ohimennen kuin selvänä vaikuttavana käsityksenä: kaikki massatuotanto on viheliäistä ja ideologista, siis uhka yksilön autonomialle. Ainoa mahdollisuus on turvautua "suureen taiteeseen", joka kuuluu olevan ainoa turvapaikka ja suoja yhdenmukaistamista ja massoittumista vastaan. <BR/><BR/>Väitteen totuudenmukaisuuteen on hyödytöntä ottaa kantaa, koska kysymys on täysin väärin asetettu. Tulin vain kiinnittäneeksi huomiota ajatuksenkulun omituisuuteen. Se kasvatus- ja valistustehtävä, joka kulttuurilla kuulemma oli, keskittyi nimenomaan ”Suureen Taiteeseen”. Ennen Auschwitzia, ennen kuin kulttuurista tuli roskaa, oli tapana laatia yksityiskohtaisia ja tarkkoja listoja suuresta taiteesta ja vielä tarkempia sen vastakohdista. Ja tulokset oli? <BR/><BR/>Ilkikurisesti kysyen: Mikä Suuressa Taiteessa on yksilöllistä ja persoonallisuutta puolustavaa ja massakäyttäytymisen vastaista sen jälkeen kun koulun penkeillä vuosikymmenestä toiseen on jokaikiselle paukutettu päähän auktoriteetin vimmalla, että nämä tekijät ja teokset ovat esikuvallisia yli kaiken muun, ja jos et ole samaa mieltä niin olet moukka? <BR/><BR/>1970-luvulla uransa aloittaneista suomalaiset ammattikriitikot (siis 95% ammattikunnasta) repii nyt housunsa ja polttaa päreensä, mutta kun nyt vaan on niin, että ei kaupallisuus ole kulttuurille minkäänlainen ongelma eikä uhka, politiikka sen sijaan on. <BR/><BR/>Noh, tänä päivänä siis fiksu ihminen käyttää aikansa ja tilansa - yllättävää yllättävää - ei-visuaalisen ilmaisun parissa. En kai suinkaan ole kuullut tämän joskus ennenkin? <BR/><BR/>Viite:<BR/>http://www.icce.rug.nl/~soundscapes<BR/>/VOLUME05/Ecce_robot.shtmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-30621565916899867852008-09-10T23:41:00.000+03:002008-09-10T23:41:00.000+03:00rienzille:Totta on, että heprean Adam (Aatami, mie...rienzille:<BR/><BR/>Totta on, että heprean Adam (Aatami, mies, ihminen, ihmiskunta) ja ha adamah(maa)ovat samaa juurta.<BR/><BR/>Raamattu itse esittää, että Adam tulisi adamasta, mutta tämä voi olla ns. kansanetymologia. Onko se myös todellinen etymologia, on kiistanalaista. Jotkin tutkijat kannattavat tätä, mutta mitään konsensusta ei ole.<BR/><BR/>Sanaryhmä on vaikeaselkoinen, koska heprean verbijuuri ADM tarkoittaa sananmukaisesti "olla punainen". Joidenkin mielestä sanaryhmä voisi edustaa lainatavaraa sumerista, akkadista tai arabiasta, mutta mitään yleisesti hyväksyttyä etymologiaa ei ole.<BR/><BR/>Totta on, että sumeri ei ole seemiläinen kieli. Toisaalta naapurikansat ovat aina lainailleet sanoja toisiltaan, vaikka kielet eivät olisi mitään sukua.<BR/><BR/>Myönnän, että "lienee sukua" oli rohkeahkosti sanottu, mutta ainakin nimien samankaltaisuus kannattaa panna merkille.<BR/><BR/>mummolle:<BR/><BR/>Elämän puu on tosiaan kiehtova teema. Se on näistä kahdesta se, joka tunnetaan muissakin kulttuureissa, lähes universaalisti. Puu, jonka hedelmän syöminen antaa ikuisen elämän, tunnetaan monina variaatioina, yksi niistä on mm. kreikkalaisten ambrosiassa.<BR/><BR/>Hyvän- ja pahantiedon puu sen sijaan näyttäisi olevan Raamatun oma idea. Kahden puun merkitys kertomuksessa on tuottanut tutkijoille paljon päänvaivaa.<BR/><BR/>Elämän puu mainitaan muutaman kerran Sananlaskuissa ja sitten Raamatun viimeisessä luvussa (Ilm.22), kuten mainitsit. Siellä sen taikavoimaa ei enää korosteta, vaan se näyttäisi symboloivan enemmänkin paratiisin paluuta.<BR/><BR/>Muuten olen sitä mieltä, että kaikilla pitää olla jakamaton oikeus tulkita myyttejä, vaikka ei niiden historiaa harrastaisikaan. Mikäli Jung on oikeassa, me tiedämme näistä myyteistä myös paljon sellaista, mitä emme edes tiedä tietävämme.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73118299081399535342008-09-10T22:50:00.000+03:002008-09-10T22:50:00.000+03:00Nimim tap tässä terve (ei kiinnosta antaa googlell...Nimim tap tässä terve (ei kiinnosta antaa googlelle anon:ia enempää).<BR/><BR/>Walkemistin kommentti oli lopullinen niitti jonkin aikaa orastaneelle ajatukselleni siitä, että tämähän on sfnet.kemppinen. Blogi on siinä määrin suosittu, että sen kommentaarin vakio- ja vierailijajäsenet alkavat noudattaa verkkaisen use/sfnet-ryhmän käyttäymishahmo(j)a. Eritoten minähän tässä toteutan kehittyneen tai ainakin edenneen sfnet-vaiheen mallia kommentoimalla kommettia.<BR/><BR/>Mediumin ominaisuudet näköjään toistuvat, vaikka tekstiin ja siksi vahvaan mielikuvaan perustuva keskustelu eli kirjoittelu on saanut värit, asettelun ja fonttinsa ja niin muodoin keskustelunsa fontin oikeellisuudesta. Päätoimitettu sfnet, teeman asemesta henkilön (kirjoitusten) ympärille kietoutuva portaali, suosittu kommentoinnin salliva blogi. Ero oli?<BR/><BR/>Aineettomassa maailmassa on vielä todella paljon louhittavaa ja yksinkertaisesti hienointa siinä on se, että tunneleiden risteäminen ei ole riski, vaan toivottu fuusio.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-31925899131838708972008-09-10T22:47:00.000+03:002008-09-10T22:47:00.000+03:00walkemistioletko tullut ajatelleeksi, että JK ratk...walkemisti<BR/><BR/>oletko tullut ajatelleeksi, että JK ratkaisee ihan itse kuinka pitkiä päästää läpi. Tai siis läpi päättää mitä päästää, mutta JK kuinka paljon siitä pääsee läpi. Nyt puhuin kyllä läpiä päähäni. Tai siis kirjoitin. Minkä kirjoitin ja sitä en muuta. Ei muuta. Soitellaan. Suuta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-48539616128997293202008-09-10T22:27:00.000+03:002008-09-10T22:27:00.000+03:00Walkemisti kirjoitti: "Minusta on jossakin määrin ...<I>Walkemisti kirjoitti: "Minusta on jossakin määrin omituista, kun bloginpitäjä kirjoittaa kaksi ruudullista tekstiä ja kommentoija neljä ruudullista."</I><BR/><BR/>"Kirjoitin pitkästi, koska ei ollut aikaa kirjoitta lyhyesti."<BR/> - Blaise PascalRienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16442486878604766142008-09-10T21:15:00.000+03:002008-09-10T21:15:00.000+03:00Minusta on jossakin määrin omituista, kun bloginpi...Minusta on jossakin määrin omituista, kun bloginpitäjä kirjoittaa kaksi ruudullista tekstiä ja kommentoija neljä ruudullista. Kannattaisiko perustaa oma blogi, jos on niin paljon sanottavaa?walkemistihttps://www.blogger.com/profile/17169681112561652360noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-74274032491815631812008-09-10T19:19:00.000+03:002008-09-10T19:19:00.000+03:00Minä en usko, Barbatus in spe, että ymmärrät päivä...Minä en usko, Barbatus in spe, että ymmärrät päivän aihetta yhtään väärin. Minä epäilen, että puhut juuri siitä, mitä tuohon puuhun on kätketty.<BR/><BR/>En voi väittää olevani erityinen puu- saati paratiisi-ihminen, mutta eikö niitä puita ollut Adamille ja Eevalle kaksi? Toinen oli elämän puu. Ja jossakin toisaalla, Johanneksen ilmestyksessä ehkä, se sama puu kasvaa keskellä virtaa, jotenkin molemminpuolisesti. Virran haarojen keskellä, molempiin suuntiin kurottautuen. Mutten nyt rohkene ruveta myyttiä tulkitsemaan, kun B.i.s on selvästi oppineempi alalla.<BR/><BR/>Elävistä kuvista olen varovaisesti samaa mieltä Kemppisen kanssa: elokuva on tekstiä kuolleempi.Mummo Muuhttps://www.blogger.com/profile/06216180850495891461noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-86487768505408581572008-09-10T19:17:00.000+03:002008-09-10T19:17:00.000+03:00Kemppinen kirjoitti:" Innisin hurja oivallus oli j...<I>Kemppinen kirjoitti:" Innisin hurja oivallus oli jakaa viestintävälineet aikaa syöviin ja tilaa syöviin. Aikaa syövät radio, elokuva ja Internet. Tilaa syövät kirjoitukset ja painotuotteet."</I><BR/><BR/>Hear, hear! Kirjat vievät hurjasti kalliita asuintilan kuutioita, joten - kuten monesti olen todennut - perheellisenä olen rajoittanut kotikirjahankinnat aivan minimiin, sen sijaan lainaan runsain mitoin. Kun varsinin uudemmilla kirjoilla on pitkätkin varausjonot (olen onneksi kehittänyt tekniikan niiden pahimman haitan minimointiin), ei lainaa saa uusituksi, vaan lainakirjaan on tutustuttava määräajassa --> lainakirja syö aikaa.<BR/><BR/>Useimmat kirjat - teknisiä manuaaleja, hakemistoja ja sellaisia lukuunottamatta - toimivat mielestäni loistavasti äänikirjoja. Siinä toinen tapa konvertoida kirja aikasyöpöksi.<BR/><BR/><I>Toffler</I><BR/><BR/>Kun 1990-luvulla tuli sattuneesta syystä vietettyä paljon aikaa Kauppakorkeakoulun kirjastossa kellareita myöten, jäi erityisesti mieleen miten isot pinot Tofflereita siellä oli. Ilmeisesti niitä oli joskus hankittu oikein urakalla, mutta eivät tosiaan olleet enää in.<BR/><BR/><I>Kemppinen kirjoitti: "VHS:ää oli helppo jatkaa siitä, mihin oli jäänyt, DVD:ssä en ole viitsinyt opetella muuta keinoa kuin kohtausluettelo. "</I><BR/><BR/>Useimmissa DVD-soittimissa on oletuksena, tai jostain valikosta poimittavissa, toiminto, joka yhdellä stop-näppäimen painalluksella lopettaa, mutta (jopa standby-tilalla käytyään) jatkaa play-näppäimellä samasta kohdasta. Vasta stop-näppäinen toistuva painaminen, levynvaihto tai virran totaalikatkaisu hukkaavat silloin paikan kokonaan.<BR/><BR/><I>Barbatus in spelle:</I><BR/><BR/>En edes yritä saada hepreafonttia tähän: Adam tulee kaiketi heprean <I>ha adamahista</I> eli maata tarkoittavasta sanasta. Adapa taas on sumerilaisesta lähteestä, eli käsittääkseni ei-seemiläisestä kielestä.Rienzihttps://www.blogger.com/profile/04008549123922444549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-52516458953593061652008-09-10T17:15:00.000+03:002008-09-10T17:15:00.000+03:00Ajan ja tilan syömisestä ja siitä, mikä kaikki muu...Ajan ja tilan syömisestä ja siitä, mikä kaikki muuttuu kun siirrytään nettiin, erityisesti sen kakkosversioon, on puhunut havainnollisesti Kansasin yliopiston antropologi Mike Wesch. Pidän erityisesti hänen hankkeistaan tutkia YouTubea antropologian näkökulmasta ja hänen opiskelijajoukkonsa kanssa toteuttamasta osallistuvasta havainnoinnista YouTuben käyttäjäkunnan keskuudessa. <BR/><BR/>Hän kiteyttää hyvin myös yliopisto-opetuksen haasteita ja netin mahdollisuuksia. <BR/><BR/>Viimeisin luentonsa on pidetty Library of Congressin kutsumana; sen katsomiseen käytetty tunti oli erinomainen aikainvestointi ainakin omasta mielestäni. Löytyy tuolta: http://uk.youtube.com/user/mweschTHhttps://www.blogger.com/profile/07514325523625143947noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-7633992737895616802008-09-10T17:09:00.000+03:002008-09-10T17:09:00.000+03:00Roikkuakseni asian vieressäKovasti arvostamani Ott...Roikkuakseni asian vieressä<BR/>Kovasti arvostamani Otto Romanowski erään kerran duunimiitissä leikki semantiikalla; Demos on kansa, väki ja kratia on valta.<BR/>Näin demokratia on väkivaltaa.<BR/>Tässä on vinhasti totuutta.<BR/><BR/>Kun toisaalla demokratia roikkuu feodalismin persiissä sopimusyhteiskuntana, se on toisaalta vaihtoehto väkivallalle. Jos kansalla ei ole periaatteellista mahdollisuutta väkivaltaan, ei demokratia ole kovin tukevalla pohjalla. <BR/><BR/>Suomalaisen demokratia osoitti ohkaisuutensa silloin kun säädettiin ns. naamiolakia. Sen sijaan että olisi haettu mahdollisuutta keskustella näitten kuokkavieraiden kanssa ja korruptoida ne osaksi demokraattista prosessia, kiellettiin naamiot.<BR/><BR/>Kuten omalla blogillani olen sanonut, demokratian perusta ei ole vallanpitäjien hyväntahtoisuudessa, eivätkä ne tee kansan hyväksi olevia päätöksiä, jos niitten ei ole pakko, pakon asteessa tietysti on variantteja.<BR/><BR/>Kun valvontakustannukset ovat tarpeeksi alhaalla, voidaan siirtyä demokratiasta valvontaan.Petja Jäppinenhttps://www.blogger.com/profile/02878642607266634045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9569958692002087122008-09-10T15:37:00.000+03:002008-09-10T15:37:00.000+03:00Mitähän se akkavalta on?Väkivallalla uhkailua?VHS:...<I>Mitähän se akkavalta on?</I><BR/><BR/>Väkivallalla uhkailua?<BR/><BR/><I>VHS:ää oli helppo jatkaa siitä, mihin oli jäänyt, DVD:ssä en ole viitsinyt opetella muuta keinoa kui kohtausluettelo.</I><BR/><BR/>Ei taida edes muuten "laillisesti" onnistua. Thanks, MPAA, for pimping up my technology.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-10948732394299366712008-09-10T13:25:00.000+03:002008-09-10T13:25:00.000+03:00Onpa hauskaa olla niin out että on vähän jo in: ku...Onpa hauskaa olla niin out että on vähän jo in: kuten Reino-tohvelit: siinähän lämmittää lähinnä eteisen nurkassa kunnes joku keksii, että niistä tulee lämpimät jalat ja voi tepastella kuistilla ilman, että luikastuu. <BR/><BR/>http://www.city.fi/antitv/klippi/19201/<BR/><BR/>ja koira kun olen (derivaatoja snaijaava ja osaan/osasin myös integroida)<BR/><BR/>http://www.city.fi/antitv/klippi/19174/Homo Garrulushttps://www.blogger.com/profile/03239267005383788511noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-55243865266453733962008-09-10T12:47:00.000+03:002008-09-10T12:47:00.000+03:00Viitaten Jussiin atomipommi on todellakin myös kel...Viitaten Jussiin atomipommi on todellakin myös kelpo viestintäväline. Hiroshiman välähdyskin näkyi kuulemma Jupiteriin saakka. Jos ketkä sen sieltä käsin näkivät, ymmärsivät varmasti, että tuolta kiveltä on syytä pysytellä ulohtalla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-23552431387630520742008-09-10T11:54:00.000+03:002008-09-10T11:54:00.000+03:00Ymmärrän taas tämän päivän aiheen tahallani vähän ...Ymmärrän taas tämän päivän aiheen tahallani vähän väärin, koska olen sattumoisin juuri pohdiskellut sitä alkuperäistä tiedon puuta eli Raamatun hyvän- ja pahantiedon puuta.<BR/><BR/>Alkukertomusten teemat ja kertomusaineksethan ovat suurelta osin Lähi-Idän yhteistä perintöä.<BR/><BR/>Vaikka eroja tietysti oli, paljosta oltiin myös yhtä mieltä. Kuten siitä, että ihminen on kummalla tavalla kaksijakoinen olento. Yhtä aikaa se on osa luontoa ja kuitenkin siinä on myös jotakin, jota muussa luonnossa ei näyttäisi olevan.<BR/><BR/>Mitä tämä jokin sitten on? Muinoin nimittivät sitä paremman puutteessa jonkun jumalan osuudeksi asiaan. Atrahasis-eepos esitti, että ihmistä tehtäessä sekoitettiin maan tomua kuolleen jumalan lihaan ja vereen.<BR/><BR/>Raamattu versioi samaa teemaa katsomalla, että Jumala loi ihmisen maan tomusta ja puhalsi häneen sitten elämän hengen (toimenpide, jota ei mainita eläinten luomisen yhteydessä).<BR/><BR/>Siinä, mikä ihmisen kohtalo maailmassa sitten on, myytit lähtevät kuitenkin eniten eri suuntiin. <BR/><BR/>Mesopotamialainen myytti kertoo Adapasta (nimi lienee sukua Raamatun Adamille), joka otettiin taivaaseen, jossa hänelle sitten tarjottiin elämän leipää ja vettä. Adapa älysi kieltäytyä, koska hänen henkilökohtainen jumalansa oli vihjaissut hänelle asiasta etukäteen, ja niin Adapalle kävi hyvin.<BR/><BR/>Kun samaa teemaa varioidaan Raamatussa, Adamille ja Eevalle ei käy erityisen hyvin, eikä kenellekään muullekaan.<BR/><BR/>Juuri tässä Raamatun alkukertomukset eroavat eniten muun Lähi-Idän aineistosta: Raamatussa ihmisten asiat menevät koko ajan pahemmin päin helvettiä. On veljesmurhaa ja kaikkea. Naurettava Baabelin torni. Viimeisenä pisarana kaameat suhteet jumalien poikien ja ihmisten välillä (1. Moos. 6)<BR/><BR/>Juutalais-kristillisen tradition ihmiskäsityksen syvimpiä juonteita onkin tämä epätoivo: ihmiset eivät tule juttuun keskenään. Eivät myöskään suhteessa luontoon eivätkä Jumalaan. Mistään ei tule mitään. Tarvitaan sitä pelastusta.<BR/><BR/>Myöhemmin pelastus alettiin sitten projisoida tuonpuoleiseksi tapahtumaksi, mutta se on kokonaan eri juttu.<BR/><BR/>Antropologithan ovat muuten huomanneet, että ihmiselle tapahtui jotakin kummaa noin 50 000 vuotta sitten. Sitä ennen ihmispopulaatitoita oli leimannut lähes yksitoikkoinen samankaltaisuus ja muuttumattomuus.<BR/><BR/>Muutoksen jälkeen ihmiset alkoivat kuitenkin vaellella ympäri maailmaa, ja kulttuureihin alkoi yhtäkkiä kehittyä loputtomasti paikallisia eroja. Muutos oli dramaattinen (ks. esim. Juha Valste: Apinasta ihmiseksi, wsoy 2004)<BR/><BR/>Tietenkään tiedon puusta ei voi eikä pidä jättää syömättä. Molemmat ovat olleet jo niin kauan ennen meitä, sekä tomu että Jumalan henkäys - sekä yritys elää elämää että samalla ymmärtää sitä.<BR/><BR/>Tai sittenkin... ehkä niitä ei tarvitsekaan yrittää repiä irti toisistaan. Päivän sanahan oli tänään osoitettu eläville, ja avasi ymmärrystä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-16870574283874160532008-09-10T11:29:00.000+03:002008-09-10T11:29:00.000+03:00Ad Juha Haataja et alii:Samaa mieltä.Kun Innes hau...Ad Juha Haataja et alii:<BR/><BR/>Samaa mieltä.<BR/><BR/>Kun Innes haukkui puoli vuosisataa sitten radiota, hän taisi ajatella myös oopperaa ja näytelmää ja luonnollisesti elokuvaa - ei pikakelausta.<BR/><BR/>Yritin selittää samaa aikaa syövillä koneilla.<BR/><BR/>Oikeastaan VHS ja DVD tekivät tempun elokuville, mutta minäkin olen sitä mieltä, että käytettävyys on keskeinen asia. VHS:ää oli helppo jatkaa siitä, mihin oli jäänyt, DVD:ssä en ole viitsinyt opetella muuta keinoa kui kohtausluettelo. <BR/><BR/>Digiboksissa pikakelausta tulee käyttäneeksi.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9766501068445671162008-09-10T11:10:00.000+03:002008-09-10T11:10:00.000+03:00Aikaa syövästä televisiosta... Digi-tv:n tulo mull...Aikaa syövästä televisiosta... Digi-tv:n tulo mullisti katsomiskokemuksen. Nyt kun voi kätevästi nauhoittaa sen mitä haluaa ja katsoa silloin kun haluaa ja vain sen osan minkä haluaa, on tv:n tuijotus pudonnut murto-osaan aiemmasta. <BR/><BR/>Aikaa on jäänyt jopa kirjoille, noille ahneille huomion tavoittelijoille. Puhumattakaan kävelemisestä.Juha Haatajahttps://www.blogger.com/profile/00361255734892508254noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-75505999367441917602008-09-10T10:32:00.000+03:002008-09-10T10:32:00.000+03:00Hyvä Jukka, olet suomalaisen blogimaailman mentori...Hyvä Jukka, <BR/><BR/>olet suomalaisen blogimaailman mentori.<BR/><BR/>Olet ollut yksi minunkin blogimentoreistani. Olen saanut arvokkaita neuvoja.<BR/><BR/>Tämä on idea, joka on tarkoitettu lainattavaksi. Löysin sen kaukaa blogimaailman toiselta laidalta. Linkki sinne on blogissani. Voit jatkaa ketjua eli antaa kiitoksen mennä niille, jotka ovat olleet blogimentoreitasi tai voit laittaa palkinnon kaappiisi.<BR/><BR/>Tämän palkinnon voi antaa kuka hyvänsä mentoreilleen. Ei tarvitse odottaa, että saa sen ensin itse.<BR/><BR/>Terveisin<BR/>Blogisisko/anna amnell<BR/><BR/>http://blogisisko.blogspot.com/2008/09/blogging-mentor-award-blogimentorini.htmlAnna Amnellhttps://www.blogger.com/profile/14396010072737540102noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-79944570696888300802008-09-10T10:14:00.000+03:002008-09-10T10:14:00.000+03:00"Vallan lähteitä on kolme: väkivalta, raha ja tiet..."Vallan lähteitä on kolme: väkivalta, raha ja tieto." - kirjoitti joku anonyymeistä. <BR/>Miten näkymättömästi ja pian tieto menee puuhun! Jos esim. "Saksassa onkin vaadittu, että EU:n kommissio peruuttaisi päätöksensä myöntää Vilnalle kulttuuripääkaupungin arvon v. 2009. Asiasta on annettu avoin kirje syyskuun alussa Liettuan suurlähettiläälle Berliinissä."<BR/>Nimittäin:<BR/>"Liettuassa on vuoden alusta lähtien ollut omituinen oikeuden tutkinta käynnissä. Siellä yleinen syyttäjä on tutkinut entisten juutalaisten partisaanien toimintaa saksalaismiehitystä vastaan toisen maailmansodan aikana.<BR/><BR/>Heitä syytetään partisaanitoiminnan yhteydessä syyllistyneen siviilien surmaamiseen ja siten olevan "murhaajia" ja "terroristeja". Näyttää siltä, että tässä yritetään vallitsevaa venäläisvastaista mielialaa ohjata osittain antisemitistiseen suuntaan.<BR/><BR/>Juutalaiset partisaanit olivat aluksi ghettojen vankina, jotka olivat SS:n ja liettualaisten liittolaisten pystyttämiä. Myöhemmin he taistelivat natsivaltaa vastaan joko autonomisissa juutalaisten vastarintaliikkeessä tai osana neuvostopartisaaneja.<BR/><BR/>Nyt Liettuan mediassa ilmeisesti käytetään sodan aikaisia stereotypiosta: juutalaiset samaistetaan kommunismiin, neuvostojärjestelmään ja neuvostopartisaaneihin.<BR/><BR/>Sitä vastoin Liettuan oikeusviranomaiset eivät tutki niiden liettualaisten toimia, jotka toimivat yhteistyössä natsien kanssa ja osallistuivat vuosina 1941-44 220.000 juutalaisen murhaamiseen.<BR/><BR/>Samalla näyttää Liettuassa olevan holocaustin historian uudelleenkirjoitus käynnissä, jossa uhreista tuleekin tekijöitä."<BR/><BR/>Kuinka paljon aikaa tarvitaan, että asianosaiset tietävät tilanteen. Onko median näkyvyydellä väliä vai onko viidakkorumpu medioista riippumaton.LeenaNhttps://www.blogger.com/profile/16743086572299206888noreply@blogger.com