tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post256410291337488432..comments2024-03-29T16:09:44.363+02:00Comments on Kemppinen: Uskonto takaisinJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger38125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-39731988781417156012012-06-30T23:38:25.456+03:002012-06-30T23:38:25.456+03:00Muuten..... en minäkään usko epätasa-arvoon ja sik...Muuten..... en minäkään usko epätasa-arvoon ja siksi vastustan sitä.<br />Tää on hauskaa.<br />Tapsa, vaihda suodatinpussi kahvinkeittimeesi, tulee parempaa kahvia!Pirkko Ahttps://www.blogger.com/profile/07121944494296895032noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-36282129193118571322012-06-30T11:49:17.003+03:002012-06-30T11:49:17.003+03:00Kemppinen ei ole vielä päättänyt keskustelua, jote...Kemppinen ei ole vielä päättänyt keskustelua, joten kommentoidaan vielä :)<br /><br />Tuntijakoesityksen mukaan peruskoulun uskonnon opetuksen määrää vähennetään. Yläkoulussa sitä on tietojeni mukaan nykyisin vain 1 h/vko, joten vähennys tapahtunee ala-asteella.<br /><br />Lehtitietojen mukaan lisätään historian ja yhteiskuntatiedon opetusta, joka sekin puoltaa paikkaansa. <br /><br />Jokainen kansa kuitenkin näkee historian omien silmälasien läpi, ja jokainen aika luo oman yhteiskunnan, joten mitä opetetaan lisää yhteiskuntaopissa: taloustietoa, poliittista historiaa, sosiaalipsykologiaa, valtio-oppia, taloustietoa, tiedotusoppia, median toimintaa, sosiaalipolitiikkaa, vai opetetaanko enemmän tukijärjestelmiä, perusoikeuksia, poliittista vaikuttamista, vai EU-lainsäädäntöä???<br /><br />Käydäänkö historian opetuksessa läpi enemmän lähdekritiikkiä, historian tutkimusta vai mikä on tarkoitus?Deekoohttps://www.blogger.com/profile/00761337985482359853noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-65898053618952972292012-06-29T11:04:43.078+03:002012-06-29T11:04:43.078+03:00Anonyymille: vaikea olisi sitä vastustaa (epätasa...Anonyymille: vaikea olisi sitä vastustaa (epätasa-arvoa), jos sitä ei olisi olemassa. Ennaltaehkäiseminen on toinen juttu.<br />Muuten, tasa-arvoakin voi vastustaa. Minä välillä vastustan, sillä sitä on olemassa.<br /><br />Tapsa, minä käsitän ateismin jumalattomuutena. Mutta pitäähän sitä perustella jumalallisille.Pirkko Ahttps://www.blogger.com/profile/07121944494296895032noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73503096300696445242012-06-29T09:43:56.764+03:002012-06-29T09:43:56.764+03:00Yksi parhaista jumaljutuista olen lukenut Arto Paa...Yksi parhaista jumaljutuista olen lukenut Arto Paasilinnan Ukkosenjumalan poika-kirjasta. <br /><br />Olisimmepa lajina pysyneetkin perättömien tarinoiden tasolla näissä asioissa niin monet uskonsodat ja lähetyssaarnaajainvaasiot takaisin alkukotiimme olisivat jääneet tekemättä.<br /><br />Olisivat iltasatujen rutjaronkaisia kaikki uskonnot. Ja me vain nauraisimme niille, emme osoittelisi valtavien armeijoiden voimin pyssyillä toisiamme hokien, että tämä on oikea ja ainoa jumala, sitä sinun kuuluu uskoa ja totella!Valto-Ensiohttps://www.blogger.com/profile/11699412321503478327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-9585955920151927072012-06-28T23:15:46.880+03:002012-06-28T23:15:46.880+03:00Pirkko - aforismisi olisi näppärä, jos ateismi oli...Pirkko - aforismisi olisi näppärä, jos ateismi olisi jumalan vastustamista.Tapsanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-89930238133048032222012-06-28T22:51:09.418+03:002012-06-28T22:51:09.418+03:00"Miten se voi vastustaa sellaista johon ei us..."<i>Miten se voi vastustaa sellaista johon ei usko?</i>"<br /><br />Kuinka hölmö voi ihminen oikein olla?<br /><br />Minä en usko epätasa-arvoon. Miten voin vastustaa sitä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-56719904592970120742012-06-28T20:45:57.890+03:002012-06-28T20:45:57.890+03:00Miten se voi vastustaa sellaista johon ei usko? Mi...Miten se voi vastustaa sellaista johon ei usko? Miksi täällä ei voi olla vain olemassa uskomatta että jotain uskottavaa olisi? Kuin räkätti nurmella sateen jälkeen matoa etsiessään; varmana siitä, että kyllä se sieltä löytyy; aamiainen. Ja jos ei löydy, nälkäkuolema perii ja sillä siisti.Valto-Ensiohttps://www.blogger.com/profile/11699412321503478327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-50812912686167221852012-06-28T11:57:07.742+03:002012-06-28T11:57:07.742+03:00Luin nämä Hesarista, hyvää selitystä, ei kukaan vo...Luin nämä Hesarista, hyvää selitystä, ei kukaan voi tuohon mitään lisätä tai siitä poistaa. Paitsi että ydin tässä tuhotaan, uskontojen ydin.Pirkko Ahttps://www.blogger.com/profile/07121944494296895032noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-81950277042784493452012-06-28T11:43:52.849+03:002012-06-28T11:43:52.849+03:00Ateisti vastustaa sellaista, jota se ei usko oleva...Ateisti vastustaa sellaista, jota se ei usko olevan olemassakaan.Pirkko Ahttps://www.blogger.com/profile/07121944494296895032noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-12325333454187925242012-06-28T10:56:05.064+03:002012-06-28T10:56:05.064+03:00Oletat suoraa päätä, että nykyään ollaan korkeamma...Oletat suoraa päätä, että nykyään ollaan korkeammalla tasolla kuin "lähi-idän beduniinijumalan" aikoihin?<br /><br />Toki se pitää paikkansa vaikka suhtaumisessa orjuuteen, naisen asemaan tai homoihin. <br /><br />Toisaalta asioiden ottaminen kirjaimellisesti ollaan perässä vaikka VT:n profeettoja, jotka myös hylkäsivät sen "beduiinijumalan".<br /><br />Suosittelen Karen Armstrongin teosta The great transformation. The world in the time of Buddha, Socrates. Confucius and Jeremiah. <br /><br />Etiikka ei tosiaan ole "kristillistä", mutta toinen ja kiistetlty kysymys on, onko se yleisinhimillistä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-64987406469617562032012-06-28T10:39:28.036+03:002012-06-28T10:39:28.036+03:00Ehkä sinun kannattaisi mennä kesäyliopistoon uskon...Ehkä sinun kannattaisi mennä kesäyliopistoon uskontotieteen peruskurssille, niin magian ja uskonnon ero selviäisi. Magia tarkoittaa, että ihminen (yrittää) vaikuttaa taoilla ym. saadakseen tapahtumaan haluamansa, uskonto taas on nimenomaan päinvastaista.<br /><br />Jälkimmäinen, kuten kaikki, voi olla hyvä tai huono asia. Jälkimmäiset jutut tunnetaan, edellisestä voi ottaa esimerkiksi sen, että ihminen lakkaa kantamasta kaunaa, jolla on myrkyttänyt elämänsä, tai alkaa tehdä aktiivisesti hyvää, pientä tai suurta.<br /><br />Mitä konformismiin tulee, niin siitäkin tunnetaan huonot asiat, joten otan esimerkiksi hyvät: ihminen tarvitsee pienyhteisöjä (oikeastaan sitä enemmän, mitä globaalimmaksi maailma muuttuu) ja koko yhteiskunta ainakin joitakin yhteisiä arvoja.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-56804779026364186372012-06-28T09:13:53.657+03:002012-06-28T09:13:53.657+03:00Janne Salomaa jatkaa Hesarissa 28.6.2012 ("El...Janne Salomaa jatkaa Hesarissa 28.6.2012 ("Elämänkatsomustieto kaikille koululaisille"):<br /><br />Hän katsoo että "uskonnonopetus vaappuu yhä tunnustuksellisuuden rajoilla: veisataan virsiä ja käydään jumalanpalveluksissa". <br /><br />Ilmeisesti ihminen voi käydä synagoogassa tai moskeijassa pelkän mielenkiinnon takia, mutta kirkossa käyminen on jotenkin vaarallista. Virsiinkään ei saisi tutustua, vaikka niissä on mm. Runebergin ja Topeliuksen kirjoittamia ja kalassisia sävellyksiä. Ehkä taidehistoriastakin pitäisi poistaa "vaaralliset" madonnankuvat.<br /><br />Tarpeettomana tietoaineksena Salomaa pitää "luostarilaitoksen tarkkaa historiaa, jota ilman koululainen pärjännee". Mitenkähän se olikaan eurooppalaisuuden laita, johon asia olennaisesti kuuluu?<br /><br />Sen sijaan Salomaa katsoo tärkeiksi aiheiksi opettaa "kannattaako pikavippiä ottaa? "ja miten täytän veroilmoutuksen?" No, veroilmoitustahan ei nykyisin täytetä, ja edellisen kysymykseen voi opettaa minuutissa, mutta ei se silti tehoa, jos tarvetta on. <br /><br />Epäilen muutenkin, kannattaako opettaa sellaista nippelitietoa, joka on kuitenkin muuttunut, kun sitä tarvitsee. Periaatteet esim. oman talouden suunnittelusta ja esim. työ- ja avioliittolainsäädännöstä olisivat sinänsä tärkeitä, mutta valitettavasti ne ehtivät unohtua, klun aihe on ajankohtainen. <br /><br />Ehkä tiedonhaun opetus olisi parasta? Tosin pohjatietoja täytyy olla, jotta osaa tietoa arvioida kriittisesti.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-14111544925873147582012-06-28T08:53:52.525+03:002012-06-28T08:53:52.525+03:00"Kemppinen nyt harhautuu apologistien argumen..."Kemppinen nyt harhautuu apologistien argumentteihin väittäessään että ateismi mahdollistaa arvottomuuden."<br /><br />Eihän Kemppinen noin sanonut vaan näin:<br /><br />"joidenkin hyväksymä ajattelutapa, että kun jumalaa ei ole olemassa, myös arvot ovat makuasioita."<br /><br />Sinänsä ilmaus "ateismi mahdollistaa arvottomuuden" on ihan oikea. Kas "mahdollistaa" ei ole sama kuin "siitä välttämättä seuraa". <br /><br />Yksi mahdollinen seuraus se historian valossa on. Toinen tietysti on, että arvot voi/saa itse valita. Joskin jostakinhan ne silloinkin tulevat.<br /><br />Tämä(kin) osoittaa, että niin kuin uskonnosta, myös ateismista voi seurata hyvää ja pahaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-38498120701468320672012-06-28T06:27:48.745+03:002012-06-28T06:27:48.745+03:00Anssi - oletko sinä olemassa jos niin miksi ja mis...Anssi - oletko sinä olemassa jos niin miksi ja mistä ?Jos tietää,että jotain ei ole niin täytyyhän silloin tietää miksi joku on olemassa!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-68399865995078401792012-06-28T06:19:55.074+03:002012-06-28T06:19:55.074+03:00Juuri näin - Eero.Hyvin sanoit ja tiivistit. Kumpa...Juuri näin - Eero.Hyvin sanoit ja tiivistit. Kumpa tietäisimme miksi olemme olemassa tai miksi yleensä on jotain maailmankaikkeutta niin voisimme suurella rintaäänellä julistaa jotain , mutta mutta kun lopulta emme tiedä mitään-ei yhtään mitään.Arvailuja kaikki !Viisaampi taitaa puhua pienemmällä suulla oli sitten pappi tai pakana.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-64468187981508757472012-06-28T01:08:48.905+03:002012-06-28T01:08:48.905+03:00Ateisti uskoo ateismiin ja kokoomuslainen kokoomuk...Ateisti uskoo ateismiin ja kokoomuslainen kokoomukseen jne...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-34646671964321831302012-06-28T01:02:43.713+03:002012-06-28T01:02:43.713+03:00Silloin uskotaan uskonnottomuuteen.Silloin uskotaan uskonnottomuuteen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-27016852718725750352012-06-27T23:17:14.485+03:002012-06-27T23:17:14.485+03:00Minulla oli onni saada kaksi erinomaista uskonnon ...Minulla oli onni saada kaksi erinomaista uskonnon opettajaa. Ensimmäisen, pitäjän kirkkoherran, esittäytyminen oli mieleenpainuva. Hän sanoi tietävänsä, että uskontoa pidetään "kuivana" aineena ja epäili osaavansa tehdä siitä sen "märjempää". Puuduttavaa apostolien matkojen ja tekojen selvittely yleensä olikin, mutta saimme oppia lukemaan Raamattua, kuvakieltä ja taivaallisia vertauskuvia. Hyvin se oppi auttoi maallisen kirjallisuudenkin lukemisessa.<br /><br />Lukion uskonnonopettajani henki elämänviisautta ja eettistä lujuutta. Hänen salkussaan kulki eetos ja logos sekä piimäpullo, jolla hän kyyditti kouluruokaa yhteisillä luokka-aterioilla. Hän viritti kestävän kiinnostuksen kulttuurihistoriaan ja opetti filosofian alkeita, vaikka tuosta työstä palkka meni toiselle henkilölle. <br /><br />Persoona ratkaisee, vähät oppiaineen nimestä ja tuntimäärästä. Että olen kiitollinen näiden teologien opetuksesta ja vaikutuksesta. Terveiset tuonpuoleiseen ja jonnekin Espoon suuntaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-56737707889863335382012-06-27T18:36:55.241+03:002012-06-27T18:36:55.241+03:00Jos kristilliset arvot ja niiden kouluopetus on ni...Jos kristilliset arvot ja niiden kouluopetus on niin hyödyllistä kuin väitetään, niin miksi pitää Lähi-idän beduiinijumalan yhä kummitella taustalla? on kai epäolennaista halutaanko yleisinhimillistä moraalia ja etiikkaa nimittää kristilliseksi.<br />Tässä on sama ilmiö kuin entiset kommunistit -ideologiansa ontologisesti romahdettua- selittivät toimineensa rauhan ,tasaarvon,oikeudenmukaisuuden y.m. yleisinhimillisten arvojen puolesta.MEGnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-89228947444590317532012-06-27T17:02:45.247+03:002012-06-27T17:02:45.247+03:00Ensinnäkin. Historiallinen Jeesus (Jeshu) oli puht...Ensinnäkin. Historiallinen Jeesus (Jeshu) oli puhtaasti opetuksiltaan juutalainen, ei "kristitty". Vasta Paavali (Sha'ul) käsikirjoitti kristillisyyden ja henkilökohtaisesti uskon hänen keksineen siihen yhtä sun toista addendaa saman ajan muista uskonnoista. Kuolldeen meren kääröjen tutkijalla, juutalaisuuteen kääntyneellä Geza Vermesillä on kaksi hyvin suositeltavaa kirjaa; <br /><br />The Authentic Gospel of Jesus, London, Penguin 2004 ISBN 0-14-100360-X<br /><br />Jesus the Jew: A Historian's Reading of the Gospels, Minneapolis, Fortress Press 1973 ISBN 0-8006-1443-7<br /><br />Näissä on historiallinen, ei uskonnollinen näkökulma. Jos sellaista nyt ylipäätään voi määritellä.<br /><br />Toiseksi. Ihmistä, joka sanoo ettei usko jumalaan tai jumaliin voi pitää elämänsä yksinkertaistajana. Se saattaa olla hyve mutta itsestäni se tuntuu luontaisen uteliaisuuden tukahduttamiselta suunnassa, jossa on eniten valkoisia läikkiä. Tästä syystä olen vaihtanut keski-ikäni ateismin eräänlaiseen omatekoiseen uskoon, jossa on tuntemattomia voimia (joista osa saattaa olla omaa pimeää tai valoisaa puoltani). Pääasia tässä uskossani on että emme todellakaan tiedä kuin vähän siitä, mitä kaikkea on, ja että hyvin voi olla olemassa elävia kuolleita tai näkymätöntä "elämää". Itse olen pari kertaa nähnyt himmeästi, kuin kuvastimessa, tulevaisuuteen; elämäni tuleviin merkittäviin hetkiin. Ne jotka uskovat fysiikkaan kuin raamattuun eivät pidä tätä mahdollisena. Minä tiedän ja olen dokumentoinut asian aikanaan. Mutta minä en tiedä miksi näin tapahtuu.<br /><br />En usko jumalaan tai jumaliin. Uskon maailman tavattomaan monimuotoisuuteen ja tuntemattomuuteen sekä mahdollisesti Stephen Hawkingiin.eero raunionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-6872783653041487882012-06-27T16:29:25.717+03:002012-06-27T16:29:25.717+03:00Tässä "uskonto" määritellään erikoisella...Tässä "uskonto" määritellään erikoisella tavalla. Vaikken olekaan ateisti, niin minusta tällainen yleinen "ateistitkin uskovat" -väittämä on omituinen, leimaava ja perää vailla. <br /><br />Miten voi väittää "uskonnoksi" sellaista, että vitut välittää uskonnoista ja jumalista ja/tai pitää niitä osoituksena alkeellisesta taikauskosta?Tapsanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59806681759618594942012-06-27T14:11:21.477+03:002012-06-27T14:11:21.477+03:00Hesarin kullttuurisivulla oli tänään 27.6.2012 har...Hesarin kullttuurisivulla oli tänään 27.6.2012 harvinaisen typerä Janne Salomaan kirjoitus "Lopettaako Jeesus kiusaamisen?" Erityisesti hän näyttää paheksuvan sitä, opetuksessa "Raamattu on yhä keskiössä" ja että peräti opetetetaan, mistä risti kirkon katolla muistuttaa.<br /><br />Kuitenkin vieressä olevassa Suvi Aholan kommentissa "uskontoa vai kulttuurihistoriaa?" Kaari Utrio esittää, että uskonnon sijasta pitäisi opettaa kristillisyyden kulttuurihistoriaa, jotta ei syntyisi tilannetta, jossa "ihmiset eivät tiedä, mitä tarkoitetaan sillä, että Eeva söi omenan." (Ei se muuten ollut omena.)<br /><br />Jatkossa Ahola itse toteaa: "Jos haluaa saada Aleksis Kivestä mahdollisimman paljon irti, on tiedettävä ainakin keskeiset Raamatun tarinat Tuhlaajapojasta, Kainista ja Abelista sekä Jeesuksen ihmeteoista."<br /><br />Kuinkä ihmeessä tämä olisi mahdollista ilman Raamattua? Lisäksi nämä kertomukset ovat jotain aivan toista kuin sormella osoitteleva "kiusaamisesta tulee paha mieli".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-61694110082548967602012-06-27T13:16:18.312+03:002012-06-27T13:16:18.312+03:00Vuosisatoja on opetettu, että kristinusko on tehos...Vuosisatoja on opetettu, että kristinusko on tehostettua ateismia. Uskomalla Jeesuksen opetuksiin poissulkee mahdollisuudenkin itseltään uskoa, että joku näkymätön tonttu-ukko rankaisee tai palkitsee kun vähän palvoo, ottaa osaa rituaaleihin tai tekee hyvää tai pahaa.<br /><br />Käytännössä uskonnollisuus on kuitenkin useimmille uskovaisille kaikissa uskonnoissa lähinnä toivomusmagiaa ja konformismia. Halutaan kuulua porukkaan ja toivotaan, että vaikka tauti tai masennus paranisi siinä sivussa.<br /><br />On jotenkin äärimmäisen outoa, että sosiaalista käyttäytymistä, joka on selvästi ja mitattavasti täyttä taikauskoa, puolustellaan hienoilla teologioilla, joista nämä lapsenuskovat tuskin ovat koskaan kuulleetkaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-27431139716746241432012-06-27T12:00:44.435+03:002012-06-27T12:00:44.435+03:00Eilisessä Kultakuumeessa oli keskustelu aiheesta. ...Eilisessä Kultakuumeessa oli keskustelu aiheesta. Sen kuulee Areenasta vielä.<br /><br />Minun mielessäni tuntui siltä että uskonnosta vapaata plänttiä ei Suomi-nimisessä valtiossa vieläkään ole. On tuntunut jo kauan. Uskossa on se hankala puoli, että se tavattoman usein tekee sokeaksi. <br /><br />Historiankirjoissa todetaan että roomalaiset eivät oikein käsittäneet mitä ihmelahkolaisia siellä Juudean maalla oli. Sitten ne ottivat ja levisivät Roomaan. Voisi kai uskoa että se erämaassa vaeltava heimo mielellään uskoi ihmeisiin, eli jotain kansanvillitsemistä oli tapahtunut.<br /><br />Mutta kansanvillintä on esimerkiksi sosiaalipsykologiassa aika hyvin tutkittu juttu. Ks.esim. Wilhelm Reich: Fasismin massapsykologia, niitä varhaisia yrityksiä se, mutta aika hyvä.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-88240321609788128402012-06-27T11:13:40.099+03:002012-06-27T11:13:40.099+03:00.. kun luen ”porvarillisten arvojen” katoamisesta ...<b>.. kun luen ”porvarillisten arvojen” katoamisesta tässä epätoivon rahataloudessa. Tuo sana ”porvarillinen” tuntuu tässä yhteydessä asiattomalta.</b><br /><br />Niin tuntuukin koska sieluttomat neokonservatiivit esiintyvät tietoisesti noissakin konnotaatioiltaan sentään inhimillisyydeltä kalskahtavissa lainavaatteista. Se on heidän bluffitaktiikkansa, josta vars. USA:ssa konservatiivit sauhuavat.Anonymousnoreply@blogger.com