tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post2467488020871240686..comments2024-03-19T07:03:24.627+02:00Comments on Kemppinen: Nuoruuteni polkupyörätJukka Kemppinenhttp://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comBlogger32125tag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-55893195883823104902010-10-31T19:47:48.498+02:002010-10-31T19:47:48.498+02:00Pyöräilykuume iski melkein jokaiseen 50-luvulla ka...Pyöräilykuume iski melkein jokaiseen 50-luvulla kasvaneeseen aivan kuin mopokuume 60-luvulla.<br />Itse papinpoikana perin isäni evp.sotilaspastorin sotapyörän,joka oli taivaltanut yksivaihteisena ehtoollislaukku takaterakalla Kivennavat ja Rajajoet.<br />Minua ivailtiin sotapyörän omituisesta hornamaalisesta ohjaustangosta,missä törrötti repputeline,mutta silti pesin pyörällä rapamotokrossissa Salon kauppalan rautatieaseman puistossa pöksytehtaan perijäpoikien vaihdekappaiset uudet Tunturit.<br />Se oli minulle kutaa ns. revanssina,kun pöksytehtaan pihalla pestiin tummansinistä 220S-mersua vm. 1956 ja pastori-isäni pruuttaili naapurissa puutarhaletkulla pappilan pihassa pesuvettä pastoraalivirkakevytmoottoripyöränsä 51-kuutioisen Mielen kurasiipiin.<br />Saksalainen Miele tunnettiin kyllä enemmän kodinkonemerkkinä,vaikka pappilassa silloisen yleisen teutoonisen hengen sijasta suosittiin brittiläistä Hoover-merkkiä..<br />Vielä tänä päivänä kotikunnassani itä-Lontoon Custom Housessa imurointia kutsutaan hooveringiksi.<br />Sodanjälkeinen polkupyöräkanta kotikauppalassani käsitti mm. Aino-ja Venus-merkkisiä ookapyöriä,vaikka jälkimmäinen brändi saattoi viitata suosittuun kumivalmisteeseen silakkamarkkinoiden aikaisen Sariolan Tivolin ampumateltan takaisella kujalla.Itse muistan ikuisesti tivolin lipunmyyntivaunun katon ämyristä kaikuvan Glenn Millerin Moonlight Serenaden.<br />Armeijassa myöhemmin patterin vääpeli kehoitti kassun yhteistä kumitavaraa vulkanoitavaksi.sudeettisalolainenhttps://www.blogger.com/profile/17957871329233606549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-4182302229749519692010-09-26T15:20:10.770+03:002010-09-26T15:20:10.770+03:00Koska Haanpääkin mainittiin, niin kerron, että tei...Koska Haanpääkin mainittiin, niin kerron, että tein hänen v. 1928 tekemänsä pyöräretken "päivityksen" alkukesästä 2008:<br /><br />http://kivaniemi07.blogspot.com/2008/05/kuovien-soidinhuudot.html<br /><br />Nyt elokuun alussa ajelin Kittilän suunnassa toisessa tarkoituksessa: <br /><br />http://kivaniemi07.blogspot.com/2010/08/mahdoton-tehtava.htmlValto-Ensiohttps://www.blogger.com/profile/11699412321503478327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-71962412231557166852010-09-26T00:53:40.092+03:002010-09-26T00:53:40.092+03:00Pyöräilin illalla Turun Tuomaansillan yli yo-kylää...Pyöräilin illalla Turun Tuomaansillan yli yo-kylään päin.<br />Sillankorvassa on vanha teollisuusrakennus, joka oli joskus Tunturi-pyörien valmistuspaikka.<br /><br />Muistui mieleen 60-luku, jolloin sain lainata isonveljen Tunturi-mopoa maksua vastaan. Noilta sijoilta sekin moottoripolkupyörä/mopo oli kotoisin.<br /><br />Tunturi on nykyään kai osa hollantilaista yhtiötä. Tunturin syntysijoilla Turussa on nykyisin Turun yliopiston ympärille kehittynyt tutkimus- ja korkeanteknologian laitosten rypäs. <br /><br />Olen itse kuitenkin ajellut Helkama-pyörillä jo kymmeniä vuosia, ovat erinomaisia polkupyöriä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-65106193058625329202010-09-25T23:46:09.991+03:002010-09-25T23:46:09.991+03:00Pyöräilyn historian ääri-ilmiöitä:
1. 1950-luvun ...Pyöräilyn historian ääri-ilmiöitä: <br />1. 1950-luvun koululainen niin köyhästä perheestä, ettei ollut varaa polkupyörään. Ei oppinut koskaan ajamaan polkupyörällä. <br />2. Diplomaatin tyttö ei oppinut koskaan ajamaan polkupyörällä (Mazzarella).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-53847237948491108282010-09-25T22:16:04.799+03:002010-09-25T22:16:04.799+03:00Ad Anonyymi - SAK:n johtoon kuulunut Eero Antikain...Ad Anonyymi - SAK:n johtoon kuulunut Eero Antikainen kuoli tukehtumalla vuodesohvaan ("seinäsänky") hotellissa Tukholman lentokentän (Bromma?) lähellä. Vuosi oli 1960.<br /><br />Antikainen tunnettiin kautta maan 1956 yleislakon johtomiehenä.Jukka Kemppinenhttps://www.blogger.com/profile/06466755501216716028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-68579879071245060692010-09-25T21:09:45.093+03:002010-09-25T21:09:45.093+03:00Taika-Jimissä Apu-lehdessä oli 50-luvulla strippi,...Taika-Jimissä Apu-lehdessä oli 50-luvulla strippi, jossa mitä ilmeisemmin joku roisto joutui loukkuun vuodesohvaan. Suhtauduin aika pitkään epäluuloisen klaustrofoobisesti ihmisiä nielevään viattomalta näyttävään huonekaluun.<br />KEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-64428746703164909612010-09-25T20:41:46.177+03:002010-09-25T20:41:46.177+03:00Oma ensummäinen oli Regulus, toinnen maalarinvalko...Oma ensummäinen oli Regulus, toinnen maalarinvalkoinen Jopo. Kulttuurihistorian kannalta mielenkiintoista: 60-80-luvulla työmatka fillarilla ->köyhä; nykyään työmatka fillarilla-> ei köyhä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-58237926963249598062010-09-25T20:36:33.809+03:002010-09-25T20:36:33.809+03:00Meillä on pienen piirin hankkeena rakentaa kolmip...Meillä on pienen piirin hankkeena rakentaa kolmipyöräinen kuorma-pedelec, mutta tällä hetkellä laki tulee vastaan. Sen kokoista moottoria, että saisi laillisesti ajaa tavoitteena olevaa kuormaa, ei saa laittaa fillariin, vaan pitäisi rekisteröidä mopoksi, jolloin taas tyyppikatsastukset jne. tekevät asian siinämäärin mutkikkaaksi, ettei harrasteporjektina kannata.Petja Jäppinenhttps://www.blogger.com/profile/02878642607266634045noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-51741021862377093532010-09-25T20:22:26.023+03:002010-09-25T20:22:26.023+03:00Jaguaari-polkupyörä oli tamperelaisen Kone ja Terä...Jaguaari-polkupyörä oli tamperelaisen Kone ja Terä Oyn tuotantoa. Sain sellaisen vuonna 1952. Se oli kestävä mutta raskas, ainakin silloiselle 11-vuotiaalle. Matkaa sillä tuli tehdyksi vuosien mittaan paljonkin, siis muutkin kuin vaari polkivat ketterästi. Toivottavasti jossakin museossa on vielä jokin eksemplaari tallessa.<br />ElviiraAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-4425988820138541702010-09-25T19:58:19.358+03:002010-09-25T19:58:19.358+03:00Kemppisen laittama kuva on suoraan Eppujen biisist...Kemppisen laittama kuva on suoraan Eppujen biisistä Kultaista sadetta:<br /><br />"Valokuvassa nainen pyörineen<br />muodista poistuneine hattuineen<br />kihlattuineen..."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-59067911306383037462010-09-25T19:36:05.177+03:002010-09-25T19:36:05.177+03:00Ostin punavuorelaisen loistavan pyöräliikkeen huol...Ostin punavuorelaisen loistavan pyöräliikkeen huoltopuolen herrasmieheltä Crescentin miestenpyörän 80-luvun alusta -- siis 30 vuotta vanhan, kun tarkemmin ajattelee. Aivan priimakunnossa ja kulkee kuin vakaa ajatus, toisin kuin muutama vuosi sitten häälahjaksi saamani Insera, jonka runko on parhaan arvaukseni mukaan tehty kiinalaisesta kaurapuurosta.<br /><br />Vielä kun työnteolta ehtisi enemmän pyörämatkailemaan, niin a vot!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-17876214160639155062010-09-25T18:39:10.218+03:002010-09-25T18:39:10.218+03:00Pekurisen, Kingin, Ganhdin ja muiden pasifistien p...Pekurisen, Kingin, Ganhdin ja muiden pasifistien perinnön vaalijana panen haisevan vastalauseeni sille, että omistamani italialainen moottoripyörä on koplattu sodan ajan joukkoihin ja konfliktin uhatessa sitä uhkaa lkp. En suostu valkobandiittien juoniin vaan piilotan moottoripyöräni ettei lahtari sitä saa. Polkupyörän saavat viedä vapaasti.motoristinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-84594664247460033892010-09-25T18:23:03.108+03:002010-09-25T18:23:03.108+03:00Kovin vajavainen olisi maaseutu ollut ilman polkup...Kovin vajavainen olisi maaseutu ollut ilman polkupyöriä 1940- ja 1950-luvuilla. Aika pitkiä riiuureissujakin polkien tehtiin. Vasta sodasta tullut isäni ajoi iltalypsyn jälkeen noin 40 kilometrin matkan äidin luo toiselle puolelle pitäjää mutkaista ja mäkistä soratietä ja tietysti ennen aamulypsyä takaisin.<br />Minä sai mummoni pyörän kansakoulua aloittaessani ja sen seurauksena naapurin poikien pilkat. Oli se sitten mukava lähteä oppikouluun, kun alla oli ensimmäinen ihan oma pyörä, kunnollinen ruotsalainen.<br /><br />Hakolan IikkooAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-25267358884151375012010-09-25T17:11:49.723+03:002010-09-25T17:11:49.723+03:00polkupyörien kerääminen on hauska harrastus
http:...polkupyörien kerääminen on hauska harrastus<br /><br />http://kirppis.yle.fi/node/426<br />http://www.mrvelo.com<br /><br />sellainen pyörämerkki on näemmä ollut kuin Lakeus.<br />arvatenkin pohojanmaaltanyymiönoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-10248432330128689512010-09-25T16:15:13.236+03:002010-09-25T16:15:13.236+03:00ja tietysti, levykannet (LP),ja tietysti, levykannet (LP),-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-81905859900284973922010-09-25T16:12:40.401+03:002010-09-25T16:12:40.401+03:00Viis fillareista, ne ovat säilyneet kohtalaisen ki...Viis fillareista, ne ovat säilyneet kohtalaisen kivoina,<br />mutta<br />- autot,<br />- veneet/laivat,<br />- vaatteet,<br />- rakennukset,<br />- huonekalut,<br />- valaisimet,<br />- kellot,<br />- instrumentit, <br />- työkoneet,<br />- silmälasit,<br />- kirjat,<br />- ....olivat ennen kauniimpia.-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-43154055923671705002010-09-25T15:30:44.061+03:002010-09-25T15:30:44.061+03:00Ensimmäinen polkupyöräni oli juniorikokoinen Hopea...Ensimmäinen polkupyöräni oli juniorikokoinen Hopeasauma, kaiken lisäksi tyttöjen malli, mutta joka oli niin hieno, että siitä ei pahemmin pilkattu. Sitten tuli normaalikokoinen Tunturi Sturmey-Archer napavaihteistolla ja käsijarruilla, jalkajarrullista pyörää en sen jälkeen ole oikein osannut ajaa - turvattoman tuntuinen. 42 vuotta sitten sain 5-vaihteisen Tunturi-retkipyörän, joka on vieläkin päivittäisessä työmatkakäytössäni. Renkaita, vaijereita ja jarrupaloja uusittu. Alkuperäinen Altenburger-vaihteisto. Isällä oli Varma 1-merkkinen ajopeli ja äidillä Peto.<br /><br />Tässä juttua Tunturista:<br />http://kariav-annat.blogspot.com/2010/05/fillariviikko.htmlkariavhttps://www.blogger.com/profile/17689505946556073418noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-69034860933370418542010-09-25T15:29:56.220+03:002010-09-25T15:29:56.220+03:00"Pyörä tulee takaisin - pakolla - kun öljy lo..."Pyörä tulee takaisin - pakolla - kun öljy loppuu."<br /><br />Pöytyä, muutaman vuoden kuluttua on sähköautot. Koska sähköautoilun marginaalikustannukset ovat pienet ja koska polttoainetta voi halutessaan tuottaa kotona (mikä hankaloittaa pahasti verottamista), autoilu luultavasti pikemmin lisääntyy kuin vähenee tulvaisuudessa, ja paljon. No, sähköpolkupyörät varmasti lisääntyvät myös. Paitsi että autoilun lisääntyminen hajauttaa asumista, mikä tarkoittaa pitempiä matkoja ja siten vähäisempää pyöräilyä. Ruuhkille vain pitää keksiä ratkaisu. Se ei ole helppoa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-10897759741344915442010-09-25T14:45:07.696+03:002010-09-25T14:45:07.696+03:00Meillä aamuisin on jonossa toisinaan 5 henkeä pyör...Meillä aamuisin on jonossa toisinaan 5 henkeä pyörien päällä menossa kouluun, eskariin, töihin. Nuorin poikakin (3v) pyöräilee kerhoon 3 km ja muistaa välillä muillekin huutaa "Kato,iliman apulattaita!"<br /><br />Olen johdonmukaisesti johdatellut kaikki kakarani (6) pyörien päälle jo varhain, sillä kuten MrrKat tuolla jo mainitsi, öljy tulee loppumaan ja vanhat kulkupelit saapuvat takaisin nojailemaan liiterien seiniin ja pyörätelineisiin. Hevosillekin aletaan pilttuita rakentelemaan yhä tiehenevään tahtiin.<br /><br />Mopot ja autot sinällään ovat olleetkin kokolailla mieletön keksintö -ainakin alle 25 -vuotiaden käyttöön ilman päämäärää ajeluja varten.<br /><br />Tekniikkauskovaiset luulevat tietenkin ratkaisevansa tämänkin pulman vaihtoehtoisilla energiamuodoilla, mutta ehkä -ja toivottavasti, ne tulevat palvelemaan vain ja ainoastaan joukkoliikenteen tarpeita.Valto-Ensiohttps://www.blogger.com/profile/11699412321503478327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-82978246301682028672010-09-25T14:43:35.081+03:002010-09-25T14:43:35.081+03:00Erno Paasilinna lienee tunnetuin suomalainen kirja...Erno Paasilinna lienee tunnetuin suomalainen kirjailija joka taittoi pääasiassa polkupyörällä matkansa ympäri suomea. En tiedä polkiko peräti Tampereelta Tervolan Varejoelle kirjoittamaan Finlandia palkitun teoksensa "Yksinäisyys ja uhma". Ajokorttiahan Erno ei omistanut koskaan. Toinen polkupyörällä liikkuva kirjailija taisi olla Ernonkin ihailema Haanpää. Muita ei nyt tule mieleen, Linkolakin taitaa liikkua enimmäkseen hevosella..<br /><br />"Hitaassa matkanteossa on syvyyttä" totesi Erno ja polkaisi matkaan. Ajeli muistaakseni ihan nykyaikaisella, monivaihteisella pyörällä. Ainakin siinä dokumentissa mikä tuli telkkaristakin aikanaan.<br /><br />Itse ajelen ruotsin armeijan polkupyörällä, on muuten paljon tukevampi kuin suomi-pyörä. Haaparannalta ostin aikanaan enkä kadu. Painaa kuin synti, tarakka on lattarautaa ja varustuksena on mm. työkalupakki työkaluineen. Edessä on rumpujarru ja penkki on erillisjousitettu. Kyllä kelpaa ;)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-73046228744018500882010-09-25T14:14:05.776+03:002010-09-25T14:14:05.776+03:00Kerran tämä sama ope kysyi - kysymyksessä oli erit...Kerran tämä sama ope kysyi - kysymyksessä oli erityisen kinkkinen kielioppiknoppi - että "miksi tässä on dem" (eikä esimerkiksi ole der die tai das)? Kukaan ei tiennyt. (Ja aika mateli.) Luokan välkyimmätkin vain vilkuilivat toisiaan. (Ja aika mateli, luokkahuone täyttyi hiljaisuudella.) Sitten minä viittasin. Ja opettaja ilahtui: "Mikko tietää!" En minä tiennyt mutta ehdotin että "Ehkä siinä on painovirhe, herra lehtori?"Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-88901114185927640052010-09-25T13:39:49.852+03:002010-09-25T13:39:49.852+03:00Saksankielenopettaja antoi mulle kerran kehut - yl...Saksankielenopettaja antoi mulle kerran kehut - yleensä sain häneltä vain jälki-istuntoa - kun hän kysyi mitä tarkoittaa "adler"? Viittasin, hän nyökkäsi, pomppasin ulos pulpetistani, tein asennon, ja vastasin: "Kotka"(herra lehtori)". "Mistäs sinä sen tiedät?", hän ihmetteli. (Enkä sitä ihmettele... koska yleensä tiesin aina muita asioita mitä kulloisellakin tunnilla sillä kertaa käsiteltiin.) Nyt saatoin ylpeänä ilmoittaa: "Minulla on polkupyörä (herra lehtori) jossa etutangossa on kotkan kuva. Ja sen alla lukee (herra lehtori, edelleen) että Adler. Päättelin tästä." "Sepä johdonmukaista", hän sanoi, ja katsahti minuun vähemmän epäystävällisin silmin kuin yleensä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-63358213306429959972010-09-25T13:19:51.006+03:002010-09-25T13:19:51.006+03:0010-20 v sitten Opetushallituksesta (P.Sinko) sanot...10-20 v sitten Opetushallituksesta (P.Sinko) sanottiin, ettei tiede kuulu kulttuuriin (eikä ilmeisesti tekniikkakaan, sovellettu tiede). Täten oppilaiden ei pitäisi kirjoittaa äidinkielen yo-aineita tieteestä eikä tekniikasta vaan kulttuurista.<br /><br />Pyörä tulee takaisin - pakolla - kun öljy loppuu.<br /><br />MrrKATAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-34049253560640688982010-09-25T12:38:10.282+03:002010-09-25T12:38:10.282+03:00Antti Tuurin "Rukajärven tiessä" kuvataa...Antti Tuurin "Rukajärven tiessä" kuvataan tuollaisen polkupyöräjoukon toimintaa. Polkupyöriä tietenkin käytettiin, koska ne soveltuivat lähes tiettömiin erämaihin. <br /><br />Sitä piti vapaan assosiaation hengessä varsinaisesti sanoa, että Rukajärven tietä oli hauska lukea Google Mapsin sateliittikuvien kanssa: "Ahaa se on tuo hiekkaranta niemen nokassa, jossa ne nyt on". Tosin ei se ihan niin jännittävää ole sittenkään, kun arvaa, että Tuuri on itse kirjoittanut kirjaa karttaan tukeutuen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17011369.post-11976314902961610622010-09-25T11:44:57.202+03:002010-09-25T11:44:57.202+03:00Niin, polkupyörä on eittämättä eräs suomalaisen so...Niin, polkupyörä on eittämättä eräs suomalaisen sodanjälkeisen sukupolven keskeisistä esineistä. Ja se myös mullisti rahvaan sekä koulutetunkin väen liikkumista tavalla, jota ei ehkä tule ajatelleeksi. On oikeastaan hyvin merkillistä, ettei aiheesta ole juurikaan kirjoitettu - siksikin kiitos hyvästä avauksesta.<br /><br />Isoisäni - hän oli sekätyömies - ei koskaan omistanut autoa. Kaikkialle mentiin pyörällä tai sitten linja-autolla. Muistelen kuulleeni, että sodanjälkeiset matkat Etelä-Pohjanmaalta (Haaparannan kautta) Ruotsiin metsätöihin taittuivat nekin polkupyörällä. Tämä tuskin oli poikkeuksellista noihin aikoihin. Savottarahat tuotiin Suomeen pyörän rungon sisälle piilotettuina.<br /><br />Itsekin taitoin vielä lukioiässä koulumatkat (10 km) useimmiten pyörällä. Kuntoilumielessä. Tuosta on nyt noin 15 vuotta, ja olin kyllä tässä suhteessa jonkinlainen kummajainen.<br /><br />Jokunen aika sitten haastattelin muuten työni puolesta sangen edustavaa nuorisoryhmää eräässä Kantahämeen kunnassa: n. fiksua 15 nuorta, ikä 15 vuotta ja joukossa sekä tyttöjä että poikia. Vain yhdellä EI ollut skootteria, vaikka kaikki asuivat korkeintaan parin kilometrin päässä koulusta ja keskustasta. Polkupyörää ei enää käyttänyt kukaan.Anonymousnoreply@blogger.com