Joskus hyvin harvoin minuun iskee huoli, ymmärtävätkö
lukijat jonkin keskeisen asian peräti väärin. Tuo huoli saattaa sitten
yllättäen johtaa kirjoitukseen turhasta aiheesta.
Minulta meni 15 vuotta komiteoissa, konferensseissa,
kotimaassa ja ulkomailla ennen kuin ymmärsin, että professori Godenhielm-vainaja
ei yleensä ymmärtänyt mitään puheestani, puhuimme sitten suomea, ruotsia tai
vaikak ranskaa.
En tiedä, onko tätä ilmiötä tutkittu. Joskus onnistun, kuten
lauantaina. Kysyin kaupassa, missä on tilliä. Joskus en onnistu. Sanoin
vastaantulijalle ”hei” ja kuulin myöhemmin, että moikkaus oli tulkittu
ilkeilyksi.
Nyt kommentoija tähdensi, että matematiikka ei ole tiede. Ja
miten on? Ei, tietenkään matematiikka ei ole tiede. Ja kyllä, totta kai se on
tiede ja vieläpä ”tieteiden kuningatar” (Carl Boyer).
Matematiikka ei ole tiede, koska se ei perustu
havainnoituihin tosiasioihin, vaan pelkkiin väittämiin.
Ei viulunsoittokaan ole musiikkia. Sekin on teknologiaa.
Erilaisia karvoja kihnutetaan vastakkain ja niiden värähtelytaajuuteen
vaikutetaan painelemalla niitä sormilla.
Helsingin yliopistossa opetetaan tietojenkäsittelytiedettä
mutta Aalto-yliopistossa oli ainakin viimeksi jopa professuuri, jossa
opetettiinkin tietojenkäsittelyoppia.
Näyttääkö kaappikello aikaa oikein, jos sen tipauttaa
järveen? Asian voi selvittää kokeilemalla ja mittaamalla tai laskemalla.
Juhlallisillakin sanoilla, kuten ”tiede” on usein monta
merkitystä. Muistan kun akateemikko Oiva Ketonen otti todistaakseen, ettei
oikeustiede ole oikeustiedettä. Hän oli harvinaisen oikeassa. Ei häntä
kuitenkaan uskottu. Yliopistomaailmassa ajatellaan, että sääntöjen ja
periaatteiden kanssa pelaamista voi sanoa tieteeksi, ja sillä siisti.
Minustakin se muistuttaa enemmän pasianssia kuin esimerkiksi sosiologia ja
psykologia, joiden aineistoon todellisuus tunkeutuu.
Kun tuollainen iso sana (”tiede”, ”uskonto” jne.) tulee
puheeksi, joukossa on aina joku, joka tietää asian paremmin. Minua, joka en
tiedä, vähän naurattaa, koska sanat vetävät varjoina mukanaan arvolatauksia.
Se taas ei yhtään naurata, että tällaisilla kirjoituksilla
onnistuu aina härnäämään jonkun tiedon vastustajan kolostaan. He eivät omaa
tietämättömyyttään kiitellessään edes huomaa, että edistyneempää olisi miettiä
sanojen takana olevien tietojen jäsentämistä.
Kuvan kirja toimii siinä, missä Wikipedia ei ole hyvä.
Yhteiskuntatieteet käsittää 32 sivua: lingvistiikka, psykologia, aivojen
toiminta, psykologiset ilmiöt, mielisairaudet, tietoisuus, sosiaaliset trendit,
humanistiset tieteet, taloustiede, politiikka. Tietoisuuden kohdalla näkyy tietysti
Dennet, mutta ilahduttavasti myös Penrose, jonka kvanttibiologia on erittäin
kiistelty ala.
Itse olen aivan täpinässä lyhyistä yhteenvedoista
sellaisista asioista kuin materiaalitiede, geneettinen lääketiede,
molekyylibiologia ja mekaniikka. Liioin kemian koulurssi asiat, jotka minun
aikanani esitettiin todella suppeasti, eivät tahdo pysyä päässä.
Se kommentoija oli oikeassa, joka mainitsi sopivaksi luettavaksi
lukion oppikirjat. Niiden ja ammattikoulun oppikirjojen parissa onkin aikaa
vierähtänyt. Kun kauan sitten jouduin
tekemisiin patenttioikeuden kanssa, oli aivan pakko opetella muodostamaan edes
jonkinlainen kuva siitä, miten keksinnössä mainittu laite, vaikkapa
termostaatti tai sensori toimii. Oikeat lähdeteokset olivat silloinkin liian
vaikeita. Vastaukset löytyivät yleensä koulukirjoista. Luulen että tämän ”Science
2001” –teoksen kanssa pötkii pitkälle. – Kuten edeltä käy ilmi, sanaa ”tiede”
käytetään otsikossakin laajemmassa ja tavallisemmassa merkityksessä kuin tämän
päivän keskustelussamme. Monet oppilaani ovat tiedemiehiä (Ph.D. Sc.), minä en.
Näistä "tieteen" määrittelyviisasteluista pääsee helposti eroon vetämällä yksinkertaisesti pöytään Feyerabend-kortin: kaikki käy, tiede on sitä mitä tieteeksi sanotaan, ei siinä sen enempää ole vatvomista. Sitten voi unohtaa koko asian ja keskittyä päättäväisesti tietoisuuteen, sosiaalisiin ilmiöihin, politiikkaan, lennokinrakenteluun tai napatanssiin, kasvoilla kaiken aikaa vakava tieteentekijän ilme.
VastaaPoistaMiten Feyerabend erottaa pseudotieteet kuten parapsykologia, astrologia, grafologia ja homeopatia? Harjoittajat pitävät niitä tieteinä.
PoistaEi hän pidä tarpeellisena niiden erottamista. Feyerabend onnittelee hyvistä urheilusuorituksista kaikkia niitä, jotka lentävät unissaan.
PoistaCole Porterilla on mielestäni kuitenkin tarpeeksi mainetta omalla alallaan. Anything Goes on hyvä laulu, vaikka ei olisikaan tieteenfilosofia.
Vuorela, Tampere
Leif Segerstam hoki taannoin aina kun julkisesti saattoi: musiikkia ei ole se, mikä soi, vaan se, miksi se, joka soi, soi niin kuin se soi. Tämä on tärkeää, kun asiaa ei sano kuiva teoriapelle, vaan pelle joka nauttii sointihurmiosta ja saa sitä aikaan kiitettävästi sekä kapellimestarina että useamman soittimen taitavana soittajana.
VastaaPoista"uskontotiede" on oksymoron
VastaaPoistaErehdyksesi on vältettävissä oleva. Uskontotiede on antropologiaa ja selvittelee yhteisöejn uskomusjärjestelmiä samalla tavalla kuin tutkitaan vaikkapa kansanlääkinttää tai kiinalaista lääketiedettä.
PoistaTulet väittäneeksi, ettei sellaista voi tutkia tieteellisesti, mitä ei ole olemassa. Siten kiellät paljon muun joukossa teoreettisen fysiikan.
Totta, suomeksi "uskontotieteen" oksymoronisuus ei tule esille. Viroksi se on "usuteadus" - uskontiede, englanniksi "theology" - jumalantiede. Mutta jos se on antropologiaa, niin miksi sitä opetetaan jumalantieteellisessä (teologisessä) tiedekunnassa? Just tämä erikoisasema yliopistoissa todistaa, että see ON oksymoron
PoistaTotta, suomeksi "uskontotieteen" oksymoronisuus ei tule esille. Viroksi se on "usuteadus" - uskontiede, englanniksi "theology" - jumalantiede. Mutta jos se on antropologiaa, niin miksi sitä opetetaan jumalantieteellisessä (teologisessä) tiedekunnassa? Just tämä erikoisasema yliopistoissa todistaa, että see ON oksymoron
PoistaMinua kiinnostavat tieteet ovat kirjallisuus- ja kieltiede. Niissäkin on osia joita näen hieman vaikeina ottaa vakavasti. Kirjallisuustiede itse on vähän niinkuin filosofia - sellainen aina kontekstista ja puhujasta riippuva käsittämättömän tulkitseminen. Uskontotiede on minusta oleellisesti erilainen kuitenkin. Teologia-uskontotiede tutkii jotakin jonka olemassaolo saatttaa olla kyseenalainen ylipäänsä. Ja se jotakin ei ole tavallinen antropologinen aines kuten jonkin kansan tavat, vaan see on pääasiassa se, mistä puhuu Raamattu tai Koraani tai jokin muu JUMALAN SANA. Elikkä sen tutkiminen edellyttää aina jonkinlaista todellista uskoa Jumalaan. Otetaan esimerkiksi haaveet. Lapsena monet uskovat haaveisiin, jotkut isonakin. Haavetieteestä en ole kuullut. Miksi? Koska haaveita ei ole olemassa. Ymmärrättekö?
PoistaUskontotiede ja jumaluusoppi (eli teologia) ovat kaksi eri tiedettä. Uskontotiede on, kuten Jukka sanoi, antropologian haara, joka keskittyy tutkimaan uskonnollisia ilmiöitä sosiaalisina ja psykologisina ilmiöinä. Teologia eli jumaluusoppi on puolestaan se tiede, jossa tutkitaan uskontoa uskontona. Senkin nykymuodot ovat sikäli tieteellisiä, ettei niissä varsinaisesti kehitetä dogmeja vaan tutkitaan uskonnon piirin ilmiöitä niiden omassa viitekehyksessä. Eli periaatteessa kristillisen teologin ei tarvitse olla kristitty, vaikka aihepiiri on melkoisen kuiva, jollei siihen ole omakohtaista kiinnostusta.
PoistaJos se on antropologian haara, miksei se koskaan ole yliopistoissa antropologian kanssa samassa tiedekunnassakaan, vaan nimenomaan aina teologian alla? Miksei sen nimi ole uskontojen antropologia tai historia tai jotain tämmöistä? Vastaus piilee minusta siinä, että ne, jotka määräävät mikä tiede on, mitkä laitokset pitää olla yliopistoissa, tai minkälaiset tutkimukset saavat rahaa, kuten nekin, jotka kiinnostuvat siitä opiskelemalla tai opettamalla sitä, ne eivät ajatele siitä antropologiana tai psykologiana, vaan ne haluavat, että se, mistä ne itse ovat niin varmoja, eli Jumalan olemassaolo, saisi tieteen laatumerkin. Lyhyesti sanottuna - he todella uskovat, että systemaattinen käsittely voisi jotenkin varmistaa heidän uskon kohteen olemassolon. Minulla on erittäin simppeli kysymys: miksi uskontotiede on aina erikseen kaikista maallisista tiedeistä, jos sen tutkimuskohte todella on maallinen?
PoistaHelsingin yliopistossa uskontotiede (comparative religion) on kylläkin humanistisessa eikä jeesustieteellisessä.
PoistaEn välittäisi mielistellä Kemppistä, enkä mielistelekään, mutta tämä oli mainiosti sanottu: oikeudessa ei jaeta oikeutta, vaan ratkaistaan oikeusriitoja. Jouduin kerran pikku kahnaukseen järjestymiehen kanssa. Kun sitten viime hetkellä menin asianajan puheille, hän sanoi: tämä tulee sinulle kalliiksi. Poliisi ja järjestysmies voittavat aina. Oikeus voi päättää, että uskomme, että näin se meni. Ja oikeus päätti. Kun sitten mietin valittamista, asianajaja sanoi, että hovioikeus voi päättää joko tai mutta luultavimmin ihan samoin kuin käräjäoikeus ja se maksaa joka tapauksessa.
VastaaPoistaSain pikku sakon ja korvauksia ja noin kymmenkertaisen määrän oikeudenkäyntikuluja, parin kuukausipalkan verran. Kaikki meni ihan oikein mielestäni. Tyhmyydestä ja tietämättömyydestä sakotetaan.
Juhani Klami sanoi jo, että oikeasta ja väärästä on ollut niin monenlaisia mielipiteitä, että sen perusteella ei voi päätellä mitään. Jos maailmassa on jotain kaikkivaltiasta, niin ihminen on. Odotan vain sitä hetkeä kun oikeus päättää ihmisen kuolleista herättämisestä, kuolemantuomioon on jo pystytty, toteutusta myöten.
Oikeuskäytäntö on kaukana tieteestä, sen osoittaa Anneli Auerin tapaus. Toivon, että hän saa vähintään miljoonan euron korvauksen ja Mannerheimin ristin sankaruudesta.
Matematiikka on universaalikieli. Jos tiede määritellään empiiriseksi tutkimukseksi, matematiikka ei ole tiede. Tiede asettaa sellaisia nolla hypoteesejä, jotka voitaisiin periaatteessa osoittaa vääriksi.
VastaaPoistaTiede yrittää esimerkiksi kumota nollahypoteesin "ei ole Higgsin bosoneja" tai nollahypoteesin "ei ole peilineuroneja". Edellinen yritys on läempänä onnistumista.
J-P Vuorela
Tampere, Eurooppa, ei-Suomi
"Tiede yrittää esimerkiksi kumota nollahypoteesin "ei ole Higgsin bosoneja" tai nollahypoteesin "ei ole peilineuroneja". Edellinen yritys on läempänä onnistumista."
PoistaJa ensimmäistä ei edes ole oikeasti olemassa - kaikki ne tieteen validien tulosten periaatteet, kokeen toistamisesta alkaen, pantiin syrjään äskettäin uskonnollista hurmoskokousta muistuttaneessa tilaisuudessa.
Thieme flexibookit esimerkkinä mielettömän hyvistä yhteenvedoista. Todella koukuttavia. S.
VastaaPoista"Ei viulunsoittokaan ole musiikkia. Sekin on teknologiaa."
VastaaPoistaLaitteen käyttäminen ei ole teknologiaa.
"Helsingin yliopistossa opetetaan tietojenkäsittelytiedettä mutta Aalto-yliopistossa oli ainakin viimeksi jopa professuuri, jossa opetettiinkin tietojenkäsittelyoppia."
Kyseessä ei ole tiede kummallakaan nimikkeellä. Jälleen nuo historialliset syyt. Kysehän on artefaktien rakentelusta.
Kaiken huippu on kasvatustiede, joka syntyi, kun opettajakoulutus siirrettiin yliopistoihin. Yksi hauska uusi tiede on käsityötiede.
Muuten: taiteet ovat etiikan teknologiaa ;-)
Määritelmässäsi on kaksi heikkkoa kohtaa, käsitteet 'teknologia' ja 'artefakti'. Teknologiaan liittyy yleensä hyödyllisyys eli pyrkimuys yiettyyn päämäärään. Artefaktin käsitteen rajoittaminen suunnittelun keinotekoiseksi eli ei luonnosta löytyväksi objektiksi pudottaa sen piiristä mm. löydetyt työkalut, kuten kiven iskurina käytettynä.
PoistaKatso lähemmin esim. Stanford Encyclopaedia of Philosophy.
Lausumasi laitteen käyttämisestä on virheellinen. Teknologia-käsitteetn sisältöä selvittävät kirjoitukset alkavata sangen usein täsmennyksellä "technology is about action".
Matematiikka, logiikka ja tietojenkäsittely pitää poistaa yliopistoista. Näin voimavarat saadaan näin kohdennettua asianmukaisesti.
PoistaSitä odotellessa viihdytän itseäni sellaisissa blogeissa kuin http://rjlipton.wordpress.com ja http://tiedemies.blogspot.com
Frank
Kasvatustieteestä (engl. educational theory) olet pahasti väärässä. Akateemisena alan se syntyi lähinnä psykologian (ja sosiologian) myötä. Kytkentä opettajankoulutukseen on myöhäinen.
PoistaEsimerkiksi kysymys matematiikan opettamisesta ja oppimisesta on ollut myös teoreettisen tutkimuksen kohteena aikojen alusta.
Kielten pedagogiikka ja didaktiikka ovat muuttuneet esim. minun aikanani usesita kertoja rajusti. Itse muistat varmaan ns. uuden matematiikan 70-luvulta. Vaika idän hanketta naurettavana ja se epäonnistui, yritys oli rehellinen.
Kun kerralla syntyi yli sata kasvatustieteen professoria, oli se maailman ennätys. Riittäisi kun puhuttaisiin vaikkapa kasvatuspsykologiasta jne. Ja oppiminen ja kasvatus ovat kaksi täysin eri asiaa.
PoistaOpettaminen tekniikat ovat lähinnä sääntökokoelma ja alueen epätieteellisyydeen voi päätellä siitä, että lasten ja nuorten oppimistyylejä ei vieläkään riittävästi huomioida. Tuli liian kalliiksi ja ei jäisi rahaa tietotekniikkaan.
Uusi matematiikka on verrannollinen nykyiseen vouhotukseen "tietokoneet kouluihin", jopa lastentarhoihin. siinä sitä kasvatuspsykologiaa tarvitaan eikä teknologian markkinamiehiä. Sillä alueella psykologian tutkimus on osoittanut runsaasti haittoja jo kauan sitten.
"Educational theory can refer to either speculative educational thought in general or to a theory of education as something that guides, explains, or describes educational practice." wiki
PoistaEi tuossa ole kyse sen enempää TEORIASTA kuin peliteoriassa, kaaosteoriassa tai musiikinteoriassa. Musiikin teoria on vain yökalupakki.
Toivottavasti tämä taulukkoni vuodelta 2000 selventää asiaa:
Poistahttp://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/teksti/typologia.html
Taksonomia tiede, yhteiskunta ja etiikka, lähtien metaforasta "Teoriat ovat tieteen karttoja.".
Minua tämä kartta-ajatus miellyttää.
PoistaEn ole yrittänyt määritellä teknologiaa. Yksi hauska määritelmä on: "A technology isa programming of phenomena to our purposes." (Arthus W. Brian, The Nature of Technology)
VastaaPoistaKivikauden välineiden mukaan otto ei mitenkään voi muuttaa teknologian määritelmää artefaktina. Eikä hyödyllisyys riitä sellaisenaan.
Lainauksesi on Bungelta.
PS. Jos Cage teosta 4'33" pidetään sävellyksenä eikä performanssina, mitä tahansa voi pitää musiikkina. Laajentaa melkoisesti musikologian kontekstia kun musikologian ongelmana on taas ollut, että on aivan liikaan keskitytty partituureihin, unohtaen esitykset ja yleisön. Muuten, semiotiikka on romuttanut HY:n musiikkitieteen. Ykköspaikaksi on tullut Jyväskylä.
Olematontahan se on mitä ihmisrukat vaikka sitten tiedemiehinä tietävät tai osaavat. Asiasta vakuutun peilistä ja eilen telkkaristakin kun katsoin vaihteeksi Avaraa luontoa. Oli hyönteisistä. Voi itku mikä moninaisuus mikä taitojen käsittämättömyys. Kuten eräänkin yhdyskunnan muurahaiset työnjakoineen,tuotantolaitoksineen,tuuletuksineen. Heiltä muuten saisi mallia pettupetäjän high tech meininkiin. Kun pulakin tuppaa päälle niin Tekes Akatemia ja Aalto yliopisto varmaankin heltyisivät -ja saisihan lahjoitusprofessuurin ainakin MTK:kta. Niin siis idea. Pölliä jäähtyneisiin sellupatoihin, bakteeria perään -ja jo vot ! Putkestä työntäisi limppua ja lendiä. Tuoksuksi lihapataa ja mauksi kaalilaatikoa synteesikemian valikosta. Designia maansamyyneiden vuorineuvosten ei-aineellisesta eläkearvosta. Nämähän rupeavat järestään esteetikoiksi -elleivät jo alkujaankin olleet jotain narsisti-introverttejä.
VastaaPoistaSanoisin että kalastaja ja poromies tiesi luonnosta enemmän kuin laboranti ikinä. Laskuoppi on iisiä pöydänpäällä,vähän hankalampaa lampunpinnalla. Ei mahdotonta edes töyssyjä mutkittelevassa surmanpyörässä, siis matematiikkapörhistely. Ja mitä oikeuteen tulee,niin Agricola kutsui omaatuntoa mielitaidoksi. Se tiede sitten onkin kurinpito-oppi. Ihan tarpeellinen. Mutta ei paljoja nyrkkivallasta poikkea kuten Wall Street ja toverituomioistuimensa taivaisiin saakka huutavat. Pauhu tukehtuu Yle kuulosuojaimiin ja sana katoaa HS näkymättömään musteeseen. Kyllä aikamme sosiologiasta tiedetään, ei vain puhuta vaivaisten kuullen.
Kirjoittelen mitä kirjoittelen kun olen taaksekulkien Aikakirjojen 2.osassa.
Einar W. Juva kertoo Kustaa Vaasan peränneen vakuutta. V.1542 tuli keisarin sanansaattaja kysymään Ruotsistakin rahapanosta jota Kaarle V tarvitsisi torjumaan yhteiseurooppalaisesti turkilaisia -jo Unkarissa. Jos muutkin, niin kyllä hänkin vastasi Vaasa. Mutta mikä olisi vastapalvelus Ruotsille keisarikunnan taholta tästä apuverosta ? Asiaan palattiin kolmen vuoden päästä. Asia oli käynyt polttavaksi ja Kustaa Vaasa lähetti maakuntiinsa neuvottelijoita PR-miehiä selvittämään asiaa kansalle. Juva kertoilee hankkeesta ja siteeraa lavesti prospectusta sivuilla 160 - 162.
Jukka Sjöstedt
Vihje: Arvi Korhosen kirja "Eerikkki Antinpoika" on silmiä avaava kertomus Kustaa Vaasan poikien toimist ja toiminnasta. Lopultahan sitten Kaarl-herttua lähti okein vasiten Suomen herroja hirttämään.
PoistaLauri Grön, voitko määritellä nämä lainaukset:
VastaaPoista"Yksi hauska uusi tiede on käsityötiede."
"taiteet ovat etiikan teknologiaa"
Mielestäni matikan oppinen on kuin kielten oppiminen; sääntöjä kun seuraa niin kaikki menee hyvin; ja sitten on tietenkin olemassa niitä säännöistä poikkeuksia.
Nyt otsikkona oli "tiede" ei oppiminen.
PoistaJälkimmäistä selventää ylempänä antamani linkki.
Muuten noista lukion oppikirjoista; kun lapseni kävivät lukiota kolmessa eri maassa (Saksa, Suomi, Ruotsi), oli jännää lukea heidän oppikirjojaan ja varsinkin, et miten eri tavalla jokin tapahtuma selitettiin näissä kolmen eri maan oppikirjoissa.
VastaaPoistaJa sit esim. matematiikan peruskäsitteet (plus, miinus, jako ja kerto) opetettiin ihan eri tavalla näiden maiden alakouluissa. Saksassa kaikki matinkantehtävät muuten tehtiin mustekynällä(täytekynä)ja muutenkin lyijykynä sekä kumi olivat koulussa harvoin käytössä.
"Minua, joka en tiedä, vähän naurattaa, koska sanat vetävät varjoina mukanaan arvolatauksia."
VastaaPoistaAivan, konnotaatioita. tämä kieli onkin, se yks solipsisti bruukkaa ajatella, tukossa, ensin kansallisromantiikan ja sitten yhteiskunnallisten, valheessa ja jouksuhaudoissa elävien zombi-instituutioiden meemivaikutuksen sumentamana.
Vaihtakaa toiseen kotmaiseen niin ahistus helopottaa, vähän.
Se luulee joka netissä ei ole ollut 20v. sitten että Lassi G ....
VastaaPoistaTieteen ja epätieteen rajalla:
VastaaPoista-teologia ("jumaluusoppi")
-naistutkimus (paikoin muistuttanut enempi politiikkaa eikä tiedettä)
-postimerkkeilyyn kuuluva postihistoriaa tutkiva osuus
-parapsykologia (jossain yliopistoissa ollut mutta tulokset erittäin laihoja)
MrrKAT
Vihaiset kommentoijat tuomitsevat teoligian (jummaluusoppi) - mutta kas kun eivät filosfiaa (ent. filosofinen osasto).
VastaaPoistaEn väittäisi epätieteellisiksi esimerkiksi teologisen raamatun kielten opetusta ja tutkimusta (heprea, aramea, koine-kreikka jne.)
Uskoktotieteessä HY on ollut vahva etenkin shamanismin tutkimuksessa. Katso opinto-opas
http://www.helsinki.fi/teol/usktl/Opinto-opas/OPINTO-OPAS%202011-2012.pdf
Jos Spinoza tai Marx, nyt esimerkiksi, olisivat nolanneet ihmisjärkeä, mä vihaisin niitä.
PoistaHawking sanoo tässä uusimmassa kirjassaan, että "filosofia on kuollut", tarkoittaen sen taantuneen sisäsiittoiseksi kielipeliksi. Muistaakseni hän esitti saman tuomion jo Ajan lyhyessä historiassa.
PoistaAjallemme kuvaavaa on, ettei kukaan ainakaan meillä tähän tylytykseen tarttunut? Sen sijaan totiset lööpit vedettiin naisiin kohdistuvasta vanhasta ja huonosta vitsistä.
Olen samaa mieltä ja epäilen, ettei Harking ole kovin tarkoin selvillä siitä, mitä filosofiassa tällä hetkellä tutkitaan. Jos logiikka luokitellaan vanhaan tapaan filosifan haaraksi, kysymysmatematiikan perusteista on filosofiaa, ja muutenkin logiikka ja matematiikka menevät osittain päällekkäin, kuten täällä on jo mainittu.
PoistaTe ette vain ymmärrä, mitä Hawking on; wanha solipsisti neuvoo, se tarkoittaa, kun sanoo noin, yleistiede filofian itse itselleen luomia tiedon ja tietämisen rajoja.
PoistaNäkyy jo siinä, ja ennen muuta siin´ että tuolle vanhalle, vielä mm. von Wrightin käyttämälle "yleistiede"-sanalle hymähdellään ellei nyt aivan nyrkkiin naureta.
Katsopa filosofia-oppiaineiden kuvausta esim. Helsingin yliopiston verkkosivuilta.Tuo "yleistiede" oudostuttaa. En muista että sitä olisi käytetty ainakaan sataan vuoteen.
PoistaAi ettei muista, että "sanaa" olisi käytetty ainakaan sataan vuoteen? ja "katsopa" nyt joitan saittia varmikkeeksi.
PoistaJottei nyt jäätäisi asiassa ihan mainostoimiston (kok.) kyhäämien HY:n web-sivujen sisällön pohjalta tehtyjen johtopäätösten varaan, otetaanpa yksi yleistiede-käsitteeseen ja problematiikkaan toistuvasti palannut "filosofia-oppinut", GH von Wright,
Explanation and Understanding (1971)
Vetenskapen och förnuftet, Ett försök till orientering (1986)
Logiikka ja humanismi (1998) sekä Minervan pöllö (1992): Esseitä vuosilta 1987–1991, mm. siitä ettei länsimainen kulttuuri ole täysin ymmärtänyt nykyisen peruuttamattoman taantumisensa aiheuttamia vakavia seurauksia.
Laskepa ko. sanat, ihan på finska.
Nikolai ensimmäisen kiellettyä filosofian opiskelun kumouksellisena , perustettiin Helsingin yliopistoon "Tieteiden systematiikan" oppihaara.
PoistaNykyään Hawkingsin ohella m.m S.Weinberg ja meillä Kari Enqwist oavat vähätelleet filosofiaa. Valtavasti hunbuukia sisältääkin filosofian historia. Toisaalta filosofiksi luettava D.Dennet ja fyysikko-filosofi D.Deutsch ovat esittäneet mielenkiintoisia ideoita.
Voi olla, että Hawking ei ole perillä nykyfilosofiasta - tai sitten on.
PoistaSeurasin jokin aika sitten eräässä mediassa kosmologian professorin ja fenomenologisen filosofin kiistelyä siitä, mitä tiedetään varmasti. Kosmologin mukaan tiedämme varmasti, että Maa kiertää Aurinkoa. Filosofia tyrmäsi väitteen lapsellisena sillä perusteella, että koska liike on suhteellista, emme voi tietää liikkuuko Maa lainkaan.
Hänen mukaansa kosmologin esimerkki ei ollut edes "tietoa" siinä mielessä miten se filosofiassa ymmärretään.
Piristävää pohdintaa tieteen olemuksesta näin pilvisenä päivänä, blogi ja kommentit kaikkinensa.
VastaaPoistaTieteen ja epätieteen määrittely tutkittavan kohteen kautta johtaa tässäkin loputtomaan kädenvääntöön
Vähemmälle huomiolle on jäänyt metodin ja kohteen erillään pitäminen.
Ymmärtääkseni tiede on lopulta määrilteltävä metodina. Tieteellisiä metodeja voi käyttää niin kovien kuin pehmeitten, niin pään sisäisyen kuin ulkopuolisten, niin vakiintuneiden tieteiden kuin uskonnon ja jopa huuhaa -aiheitten tutkimiseen.
Lainaus: "In modern use, "science" more often refers to a way of pursuing knowledge, not only the knowledge itself"
Tämä oli hyvä, esimerkkejä vain kehiin!
PoistaKun puhutaan täysin kiistatta tieteellisistä faktoista, tulee mieleen vain yksi, ja se on se, että Lauri Gröhn kirjoittelee tieteen nimikkeellä kirjeitä henkilö(i)lle, jo(i)ta me muut emme näe.
VastaaPoistaOlen Kemppisen aikaisempaan blogikirjoitukseen kirjoittamassani kommentissa käsitellyt kysymystä matematiikan tieteellisyydestä, Korostin (matemaatikoita matkien) vastauksen riippuvan tieteen määritelmästä. Itse pidän matematiikkaa tieteenä sen tiukan metodin vuoksi ja sen vuoksi, että matematiikka kulkee käsi kädessä eksaktien luonnontieteiden, erityisesti fysiikan kanssa.
VastaaPoistaMatematiikkaa on omalla tavallaan empiiristä, vaikka se ei suoranaisesti tutki fyysisiä olioita eikä käytä empiiristen tieteiden tavanomaisia metodeja ja kokeita (jos ajatuskoetta ei lueta varsinaiseksi kokeeksi). Matematiikkaan voidaan suhtautua filosofisesti platonistiselta tai aristoteliselta kannalta (väljästi ajatellen). Aristoteelisessa katsannossa voidaan ajatella, että ylisukupolvinen kokemus on muovannut ihmisten matemaattista ajattelua. Luonnon nykyisin matemaattisluontoisina pitämiemme piirteiden ymmärtäminen on ollut evoluution valinnassa edullista. Ihmisten aistihavainnoilla voidaan ajatella olevan keskeinen merkitys. Esimerkiksi saaliin taka-ajossa on edullista oivaltaa,
että "kahden pisteen välin lyhin etäisyys kulkee niiden kautta kulkevaa suoraa pitkin." Tuon seikan ovat kyllä oivaltaneet monet eläinlajitkin. Ylisukupolvinen kokemus voi selittä fysiikan ja matematiikan yhteiselon: matematiikkaa heijastaa kohtalaisella tarkkuudella luonnon joitakin piirteitä. - Puhtaan matematiikan peliä voi harjoittaa kuitenkin ikään kuin
luontoa ei olisi olemassakaan.
Suhteellisuusteorian ja kvanttifysiikan tuloksia on vaikea perinpohjin ymmärtää. Ymmärtämiseste voi johtua siitä, että noilla fysiikan aloilla mennään aistien koettavien ilmiöiden taakse. Evoluutio ei ole valmistanut meitä ymmärtämään noita asioita. Matematiikka on noidenkin ilmiöiden tutkimisessa mukana keskeisesti, jos olen asian oikein ymmärtänyt.(Fysiikan tietoni ovat vähäisiä.) Ihmettelemistä riittää.